Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Mac »

Tulipa käytyä kyseistä yksilöä kuikuilemassa http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/4793462 ja heräsi muutama kysymys:
A) Tuossa oli kytkin aivan finaalissa, niin onistuuko sen vaihto itse suht inhimillesesti, vai meneekö korjaamokeikaksi ja mitähän mahtaisi maksaa
B) Samaten jakohihnassa on kilometrit täynnä, mutta mikähän mahtaa olla vaihtoväli vuosina?
C) Auton koneesta kuului videon kaltainen ääni (tosin ehkä vielä voimakkaampana/terävämpänä), onko normaalia vai onko jokin menossa rikki?
http://www.youtube.com/watch?v=LZXHn-9I ... re=related
166 TS -00

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

1. Pitää irroittaa apurunko, jotta saa laatikon riittävän sivuun. Itse tehtynä saa varata viikonlopun, jos tekee ensimmäistä kertaa. Muutama pikkujuttu vaatii purkamaan "ylimääräistä", kun ei muutan mahdu tulemaan pois paikoilttaan.

2. Muistelisin viisipyttyisissä olleen 120tkm/5vuotta hihnan vaihtoväli ja kuulemma harvinaisia hihnaongelmat näissä.

3. Apulaitehihna taitaa ääntää. Suurin ongelma tuon hihnan kiristin joka kuluu sekä kampiakselin hihnapyörän vulkanointi. Kannattaa uusia samalla jakohihnan kanssa.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mulla on toki bensakoneella, mutta aikalailla tuolta kuulosti omanikin. Apulaitehihnan kiristäjä oli entinen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Mac kirjoitti: C) Auton koneesta kuului videon kaltainen ääni (tosin ehkä vielä voimakkaampana/terävämpänä), onko normaalia vai onko jokin menossa rikki?
http://www.youtube.com/watch?v=LZXHn-9I ... re=related
Hei
Kuuluuko tuo viheltävä ääni vain kylmällä moottorilla ? Jos kuuluu , tulee se
tod.näk. Garretin turbosta ja on "normaali" ääni. Omassa 1,9 16Mjetissä juuri näin.


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Mac »

Ääni kuului kaikenaikaa, eli eiköhän se hihna sitten ole.
Taitaisi kyllä mennä siinätapauksessa tuo kytkimen vaihto ihan korjaamon laitettavaksi, kun olisi jokatapauksesa tuo hihnanvaihtokin.
Paljonkohan jokin asiansa osaava korjaamo ottaisi noista kaikista töineen ja osineen, niin osaisi laskeskella mitä tuolle autolle tulisi hintaa.
166 TS -00

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onko tuossa autossa tasonsäätö joka on "korjattu" vaihtamalla normi-iskarit, perä näyttää olevan melko alhaalla?

Jakopäähän kaikki uusiksi (mukaanlukien vesipumppu), niin luulisi tuon ylimääräisen äänen häipyvän.

(IMHO toimiva väri varsinkin pakettiautoon)
VMP

Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Mac »

mattijus kirjoitti:Onko tuossa autossa tasonsäätö joka on "korjattu" vaihtamalla normi-iskarit, perä näyttää olevan melko alhaalla?

Jakopäähän kaikki uusiksi (mukaanlukien vesipumppu), niin luulisi tuon ylimääräisen äänen häipyvän.

(IMHO toimiva väri varsinkin pakettiautoon)
Ainakin iskarit oli vaihdettu ja oli aika suolasen hintasetkin, kuitissa oli muistaakseni likemmäs 400€
166 TS -00

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Mac kirjoitti:Ääni kuului kaikenaikaa, eli eiköhän se hihna sitten ole.
Taitaisi kyllä mennä siinätapauksessa tuo kytkimen vaihto ihan korjaamon laitettavaksi, kun olisi jokatapauksesa tuo hihnanvaihtokin.
Paljonkohan jokin asiansa osaava korjaamo ottaisi noista kaikista töineen ja osineen, niin osaisi laskeskella mitä tuolle autolle tulisi hintaa.
Summissa heittäisin pari tonnua minimissään tavallisella huoltokorjaamolla , maksimi merkkiliikkeessä pyyntihinnan verran.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mac kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Onko tuossa autossa tasonsäätö joka on "korjattu" vaihtamalla normi-iskarit, perä näyttää olevan melko alhaalla?

Jakopäähän kaikki uusiksi (mukaanlukien vesipumppu), niin luulisi tuon ylimääräisen äänen häipyvän.

(IMHO toimiva väri varsinkin pakettiautoon)
Ainakin iskarit oli vaihdettu ja oli aika suolasen hintasetkin, kuitissa oli muistaakseni likemmäs 400€
Munkin mielestä toi näyttää jokseenkin väsähtäneeltä :o:

400€ asennuksen kanssa (?) antaisi kyllä vitteitä nimenomaan halvemmasta iskari vaihtehdosta.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Mac »

DaViega kirjoitti:
Mac kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Onko tuossa autossa tasonsäätö joka on "korjattu" vaihtamalla normi-iskarit, perä näyttää olevan melko alhaalla?

Jakopäähän kaikki uusiksi (mukaanlukien vesipumppu), niin luulisi tuon ylimääräisen äänen häipyvän.

(IMHO toimiva väri varsinkin pakettiautoon)
Ainakin iskarit oli vaihdettu ja oli aika suolasen hintasetkin, kuitissa oli muistaakseni likemmäs 400€
Munkin mielestä toi näyttää jokseenkin väsähtäneeltä :o:

400€ asennuksen kanssa (?) antaisi kyllä vitteitä nimenomaan halvemmasta iskari vaihtehdosta.
Kuitissa oli muistaakseni jotain muitakin huoltoja ja iskarien hinta oli muistaakseni 189€/kpl tai jotain sen suuntaista.
166 TS -00

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kävin katsomassa/ajamassa autoa parisen viikkoa sitten.

Kytkin on tosiaan aivan loppu. Ääni tulee mielestäni apulaitehihnan ohjainrullasta. Muuten terveen kuuloinen kone. Tehoista paha sanoa, kun kytkin luistaa saman tien. Jakoremmillä ei ole vain kilometrit täynnä, vaan sen vaihto on 2 vuotta myöhässä, mikäli vaihtoväli on 120tkm/4v? Testerillä ei päässyt käsiksi moottorin ECU:lle lainkaan, että olis voinut tarkastaa ajettuja kilometrejä sitä kautta. Lisäksi OBD-pistoke jäi käteen samantien, kun sen ympäriltä oli muovit halki. Ilmakasseilta ja ABS:lta ei vikakoodeja. Pohjassa ikävän näköisiä ruostepilkkuja massan seassa, voi olla vain pinnassa tai sitten ei. Pakoputkesta kannake revennyt irti. Perä laahaa omituisen matalalla. Oma veikkaus oli, että vaihdettu normi-iskarit Nivomaattien tilalle?

Todella homssuisen näköinen yleisilmeeltään. Verhoilu on ainoa siedettävässä kunnossa oleva asia, eikä sekään aivan virheetön ole. Jos pitäisi veikata niin sanoisin todellisten kilometrien olevan jossain 350tkm suunnilla. Hinta olisi pudonnut reilusti neuvottelemalla, mutta ei mielestäni riittävästi todelliseen kuntoon nähden.

Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Mac »

Jarsan kirjoitti:Kävin katsomassa/ajamassa autoa parisen viikkoa sitten.

Kytkin on tosiaan aivan loppu. Ääni tulee mielestäni apulaitehihnan ohjainrullasta. Muuten terveen kuuloinen kone. Tehoista paha sanoa, kun kytkin luistaa saman tien. Jakoremmillä ei ole vain kilometrit täynnä, vaan sen vaihto on 2 vuotta myöhässä, mikäli vaihtoväli on 120tkm/4v? Testerillä ei päässyt käsiksi moottorin ECU:lle lainkaan, että olis voinut tarkastaa ajettuja kilometrejä sitä kautta. Lisäksi OBD-pistoke jäi käteen samantien, kun sen ympäriltä oli muovit halki. Ilmakasseilta ja ABS:lta ei vikakoodeja. Pohjassa ikävän näköisiä ruostepilkkuja massan seassa, voi olla vain pinnassa tai sitten ei. Pakoputkesta kannake revennyt irti. Perä laahaa omituisen matalalla. Oma veikkaus oli, että vaihdettu normi-iskarit Nivomaattien tilalle?

Todella homssuisen näköinen yleisilmeeltään. Verhoilu on ainoa siedettävässä kunnossa oleva asia, eikä sekään aivan virheetön ole. Jos pitäisi veikata niin sanoisin todellisten kilometrien olevan jossain 350tkm suunnilla. Hinta olisi pudonnut reilusti neuvottelemalla, mutta ei mielestäni riittävästi todelliseen kuntoon nähden.
Että pääsit ihan altakin kurkistelemaan. Ikävää jos sinne on ruoste pesinyt.
Minusta tuo oli harvinaisen siisti yksilö mitä olen käynyt muita kurkkimassa, mitä nyt puskureista vähän maalit karisseet.
Saakos kysellä kuin alas sinä sait hinnan neuvoteltua?
Ja sekin tuli huomattua, että jarrut laahaa, oli joka kulma kuumana pikkusen lenkin jälkeen, tosin auto kuulemma seisonut pitkään.
Ja leimakin olisi justiinsa menossa umpeen, että kyllähän tuosta kunnolla löytäisi tinkimiselle perusteita.
166 TS -00

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pohjaa tirkistelty maassa maaten. Sillä en tarkemmin osaakaan sanoa pohjan kuntoa, mutta ruosteen merkkejä havaittavissa simällä katsottuna joka tapauksessa.
Mac kirjoitti:Minusta tuo oli harvinaisen siisti yksilö mitä olen käynyt muita kurkkimassa, mitä nyt puskureista vähän maalit karisseet.
:shock: Myyjäkin arveli sen olevan ihan parhaimmasta päästä. Hirvittää ajatellakin missä kunnossa ne huonot sitten ovat..? No, kai se on sitten vaan uskottava, että oma ja kaverien autot on uusia.

Ei siitä kokonaista kolmea olisi tarvinnut maksaa.

Mac
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:40

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Mac »

Jarsan kirjoitti:Pohjaa tirkistelty maassa maaten. Sillä en tarkemmin osaakaan sanoa pohjan kuntoa, mutta ruosteen merkkejä havaittavissa simällä katsottuna joka tapauksessa.
Mac kirjoitti:Minusta tuo oli harvinaisen siisti yksilö mitä olen käynyt muita kurkkimassa, mitä nyt puskureista vähän maalit karisseet.
:shock: Myyjäkin arveli sen olevan ihan parhaimmasta päästä. Hirvittää ajatellakin missä kunnossa ne huonot sitten ovat..? No, kai se on sitten vaan uskottava, että oma ja kaverien autot on uusia.

Ei siitä kokonaista kolmea olisi tarvinnut maksaa.
No, ehkä edellinen yksilö oli sitten vaan oli niin shokkihoitoa, että tuo tuntui siihen nähden ihan pakasta vedetyltä.
Tosin itse en vaadi kymmenen vuotta vanhalta ja neljännesmiljoonan ajetulta autolta ihmeitä.
Jos peli näyttää ja kuulostaa autolta, niin silloin on meikäläisen kriteerit aika täytetty.

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/4794806

Tuota tuli kanssa käytyä katsomassa (pariinkin otteeseen, kun ei ekalla lähtenyt käyntiin)
Tuossa ilmastoinnin kompura kuulosti betonimyllyltä, eikä pukannut kylmää. Oikeanpuoleisen helman olisi saanut sormin nypittyä pois, eikä vasempikaan puoli paljoa paremmin ollut ruosteelta selviytynyt.
Jakohihna oli vaihdettu 1.7. 2009 tosin kilsoja ei ollut kuin joku 5tkm tullut lisää (kolmen vuoden vaihtoväli?)
Ja muutenkin paljon nuhruisemman oloinen.
166 TS -00

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muutama kysymys 156 2.4 jtd:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

moi

Katsele vaan rauhassa ja koita löytää se paras yksilö budjettiin, ja älä anna esim. hyvien varusteiden hämätä (liikaa , sillä onhan ne mukavia :wink: ). Hyväpeltinen ja huollettu Alfa on aina kova sana...

Hyväpeltisiä ja hyvin varusteltuja vastaavia parisataa tai alle ajettuja JTD-156:a saa Saksasta, mutta kyllä ne sielläkin sen n.2- 3 tonnia maksavat.
Minulla oli tarkoitus tuoda maaliskuussa Pohjois-Saksasta FL SW JTD:llä, mutta löysinkin hyvällä tuurilla mieleisen Saksasta -08 tuodun yksilön jo helmikuussa Suomesta.

Jos maltat etsiä ja odottaa niin osta JTD:si talvella kunnon pakkasten aikaan, mikä on kovinta testiä käytetylle autolle.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin