147 selespeed ongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Joos
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Loka 2008, 10:25
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS Selespeed & Alfa Romeo 159 JTS 2.2
Paikkakunta: Vantaa

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja Joos »

Onko tästä tullut lisäinfoa mikä oli lopullinen tuomio, mistä vika johtui ja miten mahdollisesti korjataan/korjattiin?

Itsellä alkoi vastaavat ongelmat omassa 147:ssa viikko sitten keskiviikkona. Tiistaina kaikki toimi kuten pitääkin ja keskiviikkoaamuna ei sitten tapahtunut yhtään mitään kun autoa yritti käynnistää. Vaihde oli päällä eikä selespeediä saanut poies edes keppiä heiluttamalla. Akun navat irti, mutta ei vaikutusta. Tämän jälkeen huomasin öljylammikon kuskin puolen eturenkaan alla ja tarkempi katselmus osoitti, että jostain öljyä valutti.

Hinuri paikalle ja auto huoltoon (ei Autokeskukseen eikä Milanoon vaan kaverin pajalle). Saivat alfaan eloa kun lisäsivät vaihteistoöljyä, mutta totesivat, että valuttaa edelleen. Konsultoivat Autokeskusta ja sieltä tuli perinteinen apteekin hylly vastaus, että laitetaan koko vaihteisto vaihtoon ja parin tonnin laskua perään. Ei kiitos sanon minä.. Auton arvo on se muutama hassu tonni..

Ajetaanko suohon vai saadaanko vielä eloon..?
...J...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkk »

kannattaa tsekkaa mistä vuotaaa tarkalleen. brittifoorumilla ollut juttua robotin vuotavasta o rengastivarista (prässätty), vuotaa kuskinrenkaan kohdille. voi olla myös säiliö, letku ym. jos lisäsivät vaihteistoöljyä selen säiliöön ja siitä hiukan eloa niin sitten se on selejärjestelmän vuoto, ei esim laatikkovuoto.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja koska »

selen ajoittaisia vikoja itsekin ihmetelleenä suosittelen lämpimästi sen surullisenkuuluisan moninapaliittimen tarkastamista. Meillä se on aikanaan aiheuttanut suurimman osan vilkkumisista sekä vaihdeongelmista ja nimenomaan tyypillisesti töyssyjen jälkeen. Pinnien putsaaminen, hienovarainen taivuttaminen (paremman kontaktin takaamiseksi) ja crc ovat vieneet viat mennessään. Selespeed failure tuli aiemmin muutamia kertoja ja sen syyksi saatiin lopulta selvitettyä viallinen rele konehuoneen puolella. Uusi rele korjasi tämän vian ja failure-tekstiä ei ole sen koommin näkynyt. Edelleenkin on harkinnassa koko moninapaliittimen vaihtaminen tulevaisuuden varalle...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jos se selespeed systeemi vuotaa öljyä joko laatikosta tai sitten robosta tai jostain muusta siihen liittyvästä, ei taida moninapaliittimen putsaus eikä crc auttaa. kannattaa paikallistaa se vuoto ja sitten kattoa mitä tekee ja missä.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja koska »

mrjakezu kirjoitti:...auton sammutuksen jälkeen jatkoi tätä ja heitti selen öljysäiliön täyteen vuotaen korkin ylivuotoputken kautta seleöljyä maahan...
^ Niin vuotaako vai sylkeekö nesteet pihalle ylivuotoputken kautta... solenoidi- tai sähkövika? Ei toki kontaktien parantaminen auta, jos on robo päreinä, sehän on selvää. Mutta tyhmäähän se olisi robo vaihtaa, jos vika ei olekaan siinä, vaan jossain "hieman" halvemmassa osassa. Kuulostaa lähinnä DA:n toiminnalta...

jkk:n kanssa ehdottomasti samaa mieltä, että vuoto (jos sellainen on) pitää paikallistaa ja tehdä korjaussuunnitelmat sen jälkeen.

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

Oho, hieman skipannut tämän.. Mutta jos jollain samanlainen vika niin kerrotaan ratkaisu: vika oli siinä vaihdekepissä joka on hieman löystynyt. Antoi vääriä käskyjä, automilanossa ne nollasivat koodit ja kävivät liitökset läpi niin vika korjaantui. Autolla ajettu 10 000 nyt tuon rempn jälkeen ilman mitään ongelmia vaikka sitä keppiä ei ole vielääkään vaihdettu :D:D eli vika on siinä mutta ilmenee jos sitä kösittelee kovakouraisesti tai käyttää paljon (selespeedillän pärjää ilman keppiäkin pitkälti) ja vinkki jos ilmenee vaihteiden toimimattomuutta: käyttäkää sitä city asentoa, silloin saattaa päästä kotiinautolla.
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

En tiedä onko tämä nyt oikea paikka kysyä mutta mistä tuohon löytää tuon selespeed vaihdekepin kohtuulliseen hintaan? Alko taas tuo vanha vika uusia kun aloin käytää nappivaihteita ja keppiä
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkk »

^varmaan purkuautosta käytetty kepukka. uusi oli vissiin 900 e??

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

Joskus muistan kuulleeni, että 300€ maksaa? Tiedä häntä sitten... Mutta suomesta ei selespeed purkuautoa äkkiseltään löytynyt, niin se tuottaa vähän ongelmia. Tosin Virosta löytyis..
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jalamari »


Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tuollanen taitaapi olla, koskaan en ole nähnyt "raakana" enkä omaani ole uskaltanut purkaa tutkiakseni, ymmärtänette :mrgreen:

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

Sellasselta sivustolta kun Alfaosat24.fi nii kyselin nii sieltä sanottiin että ennen vuosimallia 2001 oli erilainen kepukka kun jälkeen 2001. Hintakin oli eri, vanhempi 220€ ja uudempi 280€... Eli pitäisi vielä selvittää kumpi kepukka minulla on kun vuosimalli on 2001 :-D
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sulla varmaan uudempi vaihdekepukka-malli, koska sul on 147, 156:sia on sitten uudempia ja vanhempia kuin 2001

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

ja sen ku sit vielä sais selville että mikäkeppi tuolla ebayssa on myynnissä..XD toi saksa ei jostain syystä oikein luista, lontooki aika heikosti :shock:
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

mrjakezu kirjoitti:no oh hoh, kuulostaapa pahalta tuo jos robotin joutuu vaihtaa :shock: ihme jos ei voi kunnostaa! :crazyeyes: ei auta ku laittaa alfa paaluun jos tuo robotti hajonnut.. :silly:
Näin se menee muissakin automerkeissä.
Pinen vian vuoksi vaihdetaan koko paketti. Syynä on yleensä se että juuri kukaan ei kysy mikä sieltä on rikki vaan makssa "tyytyväisenä" laskun.

Ex volvoni kanssa oli sama juttu, kardaanin laakeri huusi. Koko kardaani vaihdettuna S70 volvoon maksais 1250€.
Se laakeri maksoi 7,50€ ja vaihto ½ tuntia töitä kun vaihdettiin "nyrkki" pajassa.

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

koltiainen kirjoitti:
mrjakezu kirjoitti:no oh hoh, kuulostaapa pahalta tuo jos robotin joutuu vaihtaa :shock: ihme jos ei voi kunnostaa! :crazyeyes: ei auta ku laittaa alfa paaluun jos tuo robotti hajonnut.. :silly:
Näin se menee muissakin automerkeissä.
Pinen vian vuoksi vaihdetaan koko paketti. Syynä on yleensä se että juuri kukaan ei kysy mikä sieltä on rikki vaan makssa "tyytyväisenä" laskun.

Ex volvoni kanssa oli sama juttu, kardaanin laakeri huusi. Koko kardaani vaihdettuna S70 volvoon maksais 1250€.
Se laakeri maksoi 7,50€ ja vaihto ½ tuntia töitä kun vaihdettiin "nyrkki" pajassa.
Yleensä se menee nykyisin niin että isommissa liikkeissä vaihdettaisiin vain komponetteja ja sitä perinteistä osien huoltoa ei haluta/osata tehdä. Harvassa ovat ne pajat jossa vielä jotain korjataan.
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

Nyt on selespeed kepukka vihdoin vaihdetu! Vaihto sujui yllättävän helposti vaikka piti vähän omaa patenttia tehdä koska ei se kepukka sitten loppupeleissä ihan samanlainen ollutkaan..Mutta nyt se on vaihdettu ja aika näyttää alkaako toimimaan kuten kuuluu! Nyt ainakin tuntuisi siltä.Ja suur kiitos vielä sepolle kepukasta ja hyvistä ja asiantuntevista neuvoista! :)
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

koska kirjoitti:selen ajoittaisia vikoja itsekin ihmetelleenä suosittelen lämpimästi sen surullisenkuuluisan moninapaliittimen tarkastamista. Meillä se on aikanaan aiheuttanut suurimman osan vilkkumisista sekä vaihdeongelmista ja nimenomaan tyypillisesti töyssyjen jälkeen. Pinnien putsaaminen, hienovarainen taivuttaminen (paremman kontaktin takaamiseksi) ja crc ovat vieneet viat mennessään. Selespeed failure tuli aiemmin muutamia kertoja ja sen syyksi saatiin lopulta selvitettyä viallinen rele konehuoneen puolella. Uusi rele korjasi tämän vian ja failure-tekstiä ei ole sen koommin näkynyt. Edelleenkin on harkinnassa koko moninapaliittimen vaihtaminen tulevaisuuden varalle...
onko kellään tietoa tästä releestä missä tämä on?
itsellä 156 alfa ja vuosi malli tais olla 2002.

ilmeni tämmönen vika että ajoin pe auton normisti pihaan ja su kun koitin niin en saannut enään vaihteita laitettua!

eli:
1.kuskin oven avattua pumppu ei lähtenyt enään hurisemaan. (edellinen omistaja vaihtanut pumpun kääpit tai jotain kuulemma jolloin pumpun lataus aika lyhenni kuulemma ihan minimiin. mutta oman puolen vuoden aikana lataus aika on kasvanut kokoajan vähän pidemmäksi ja nyt pumppu ladannut joitain sekuntteja ennenkuin auto suostuu käynnistymään)
mutta tosiaan mitää aikaisempaa ongelmaa ei ole esiintynyt eli vähän niinkuin kerta laakista lakkas toimimasta, ja auton voi startatakkin heti kun pummpu ei hurise ollenkaan.

2. auto starttaa ihan normisti ja kone käy siististi. koetauluun jää vilkkumaan se punainen valo mikä ilmeisesti esittää vaihdelaatikkoa.

3.ongelma, vaihde on n asennossa ja kepukan tai rattivoihteiden räplääminen ei muuta ollenkaan mitään. eli täysin pois pelistä.

4.kun olin ostanu auton ilmeni seuraavana päivänä ongelma että auto ei startannut aamulla ja myyjä tuli ja vähän aikaa ihmeteltyä vaihdettiin akun edessä olevien releiden paikkaa keskenään ja auto starttasi normisti mutta silloin sama ongelma tuli että ei vaihteet mennyt päälle, sitten vaihdettiin taas toiset kaksi relettä keskenään ja sitten tuli vaihteetkin toimintaan.
risa rele jäi jollekin paikalle muistaakseni missä luki diesel heater tai vastaavaa(kyaseessä bensa auto) ikinä en hakenut uutta relettä koska kaikki näytti toimivan joten ilmeisesti siinä sai risa rele olla:P

5.ajattelin että nyt ongelma taas releessä että se ei käynnistä pumppua. vaihtelin releitä miten sattuu ja en saannut aikaan edes ongelmaa että auto ei käynnistyisi. eli ilmeisesti kaikki releet taas toimikin kun joka paikkaan vaihtelin keskenään ja mitään lisä ongelmaa ei ilmennyt. mutta myöskään ei kyllä pumppu lähde lataamaan.
oven avattu kuuluu pieni napsaus ilmeisesti jostain releestä ja jonkun ajan päästä tais kuulua toinen vaimea ääni, eli vähän niinkuin rele toimisi??

heiluttelin kaikki piuhat, suihkuttelin pinnat elekroniikan puhdistus aineella, putsasin releiden jalat.
löysin semmonen moninapa liittimen mikä roikku akun kyljessä mikä saattaa olla tämä liitin mistä puhutaan täälläkin paljon. katsoin sitä ja avasin ja oli ihan hyvännäköinen suihkutin sinnekkin puhdistus ainetta ja takaisin kiinni. mikään näistä ei auttanut asiaa ja valo vilkuttaa edelleen ja pumppu ei hurise joten tästä johtuen vaihteetkaan ei kai mene päälle.
neste säiliö on ainakin ihan täynnä eikä tuntuisi mihkään vuotavankaan.

jäähdytys vesi oli melkein täysin loppu ja moottorissakaan ei ihan älyttömästi öljyä, mutta nämä tuskin liittyvät millään lailla.
korjasin nämäkin ongelmat tietenkin.

mutta mitä neuvotte?
paaluun vai ?? ei ole varaa käyttää mitään tonnia korjaamolla tähän. tuo rele oli niin itsestään selvyys musta aikasemmin ,mutta kun nyt tuntuu että kaikki releet onkin ehjiä koska en saa releitä ristiin rastiin vaihtamalla mitään vikaa mihkään.
onko vielä muita eleitä tai sulakkeita tähän liittyen?
kun tieto kumminkin oven avasusta menee kone huoneeseen asti joska oven avattua joku napsaus käy kone huoneessa kumminkin.

pystyykö releen jotenkin helposti mittaamaan että toimiiko?

olen enempi kuin kiitollinen jos joku pysty jeesimään.
ja auto riihimeänkeskustassa eli jos joku ammattilainen sattuis siel päin liikkumaan maksan mielellään lavan bisseä jos käy vilkasemassa ja osais auttaa.

kim

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

Pumppu saattaa olla hajalla. pitäisi pumpata se sele öljy säiliö tyhjäksi, tai no jos se pumppu ei edes käynnisty niin näinhän ei tapahdu :D mutta testaappa pumppu
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Pelkkä pumpun vaihto ei noissa auto. Paineakku pitää vaihtaa samalla AINA. Jos se akku on rikki, niin se pumppu tekee kaiken työn. Sitten se onkin taas kohta pumpun vaihto..
..ammattina autoslalom..

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vikaan en osaa mitään auttaa, mutta vikakoodit voin tulla lukasemaan, jos sille on tarvetta.
Suoraan vaan suoraa

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Otsikon mukaisessa autossa pumpun rele löytyy moottoritilaa edestä päin katsottuna akun vasemmalta puolelta ilmamäärämittarin alapuolelta (2 relettä peltitelineessä, toinen näistä pumpulle) Pumpun virransyöttökaapeli on oikeassa etureunassa umpion ja Selespeed-öljysäiliön välimaastossa (vähän tukevampaa piuhaa. Punainen ja musta kaapeli, harmaa liitin)

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

kumimuumi kirjoitti:Pelkkä pumpun vaihto ei noissa auto. Paineakku pitää vaihtaa samalla AINA. Jos se akku on rikki, niin se pumppu tekee kaiken työn. Sitten se onkin taas kohta pumpun vaihto..
kiitos kaikille avusta!! kiva huomata että tämmönen alfa alottelijakin saa apua täältä nopeasti:)

tosiaan yllä mainittu ongelma voisi selittää sen että pumpun jotkut "hiilet"?? tai vastaavat oli kuulemma vaihdettu autoon vähän ennen kuin sen ostin. ja silloin oven avaisusta pumppu latasi todella nopeasti. ja tässä puolen vuoden mittaan se on taas hidastunut ja hidastunut ja ruksuttanut aika kauvan ennenkuin on ollut valmis.
eli olisiko tämä mainitsemasi paineakku??? missä lie ja mikä lie ollut rikki jo alkujaan ja hiilet mennyt ja sit vaihdettu uudet ja taas toiminut mutta kulunut nopeasti koska akku olisi rikki??
mistä löydän autossa tämän akun ja entä missä tämä pumppu?
kuulostaa todella kalliilta rempalta? tuleekohan enään autoa? harmi kun kyseisellä yksilöllä ajettu vasta 125000km mikä myynnissä oleviin verrattuna todella vähän. mutta ei kyllä rahaa mitään älyttömiä laittaa remppaan.
Garmund kirjoitti:Vikaan en osaa mitään auttaa, mutta vikakoodit voin tulla lukasemaan, jos sille on tarvetta.
tää vois olla todella huippu juttu, tietenkin heitän bensa rahat jos pääset liikahtamaan jossain välissä. riihimäenkeskustassa olisi kyseinen surullinen yksilö:)

kim

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Pumppu sijaitsee kuskinpuolen ajovalon alapuolella. Itse operoin hiilien vaihdon irroittamalla puskurin ja irroitin pelkän pumpun sähköosan. Tällä on nyt menty pari vuotta. Paineakkuun käsiksi pääseminen taas edellyttä auton varsinaisen akun irroittamisen telineineen. Paineakku on semmonen rautapallo robotin yhteydessä vaihteiston päällä. Vaatii Multiecuscan:in tai Dnecudiag:in, että saa hydraulipuolen ilmattua kunnolla. Samalla purkamisella kannattaa kytkimen työntötanko säätää (clutch actuator)
Voihan se olla, että hiilien vaihdossa on jotain mennyt pieleen. Tinattu johdot jäykiksi, jolloin jousi ei enää syötä hiiltä kommutaattoriin tai tehty muuten huonoja liitoksia.
Ite koittaisin syöttää pumpulle hyppyjohdoilla suoraan virtaa. Jos lähtee pyörimään, niin älä pyöritä maailman tappiin asti. Maks. pari sekunttia.
Englannin kielisillä foorumeilla on paljon ollut ongelmia pumpun releen kanssa. Meilläkin kulkee mukana vararele rouvan autossa.
Sele on kyllä semmonen kikotin, että pitää olla vapaa-aikaa ja vahva kiinnostus tekniikkaan TAI tukeva pino satalappusia plakkarissa.

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

Hei nyt tarttis apua miten saa tän ongelman lopulta korjattua:) edellisten ohjeiden avulla löysin pumpun ym ja avattiin moottori, hiili pölyä oli paljon irronnut ja yksi juotos irti melkein. Eli putsattiin hiilet ja juotettiin piuha kiinni ja auto alkoi toimimaan kuin piti.

No tätä lystiä kesti noin viikon ja taas hävitti vaihteet. tai siis ei suostu vaihtamaan niitä.

Nyt pitäs olla aika hyvä selostus miten ongelma ilmenee eli joku tietävä varmaan(TOIVOTTAVASTI) osaa kertoa mitä tehdä seuraavaksi.

-Eli taas palaa se vaihteiston oranssi varoitus valo.
-Startatessa lähtee käymään mutta valo ei sammmu ja vaihteet ei vaihdu ratista tai kepistä mihkään suuntaan.(tarpeeksi kauvan pelleiltyäni starttauksen kanssa enään ei startannutkaan, tosin noin 30kerran jälkeen taas starttas virhe koodeja oli kaverin mittarilla katottuna liuta koneessa ja ne poistettiin. Ei vaikutusta mutta starttaus ongelma varmasti johtuu vain tästä vaihde sekoilusta mikä saa niitä virhe koodeja aikaan. eli siitä en niin huolissaan. Miksikö ei katota mittarilla mitä vikaa vaihteisto systeemissä? No mittari mallia...vajaa:P Joten se näyttää vain moottorin ohjausta, ei ollenkaan muuta tietoa autosta(esim vaihteistoa)
-Pumppu pitäisi käynnistyä oven avauksesta ja ei tee sitä, tai satunnaisesti mutta enään ei oikeastaan ollenkaan.
-Silloin kun pumppu lähtee käyntiin niin se pumppaa sen mitä tarvitsee ja saan vaihteen päälle.
-Mutta siten lähden liikkeelle ja pumppu ei ilmeisesti toimi ja paine katoaa jolloin en taaskaan saa vaihdettua enään isommalle tai mihkään suuntaan(tai no alaspäinhän se tiputtaa automaattisesti)
-jos ajelen vaikka 3vaihteella niin jonkun ajan päästä se on taas saannut ladattua sen verran painetta että saan nostettua 4 vaihteelle ja sitten taas paine loppuu ja taas pitää ajaa että lataa tätä.
-eli tuossa vika.

-KOKEILTU syöttää suoraan virtaa pumpulle , pumppu toimii ja täyttää painetta ja lopulta pumppu alkaa hyytymäänkin ilmeisesti koska paineta jo liikaa? Suoralla virrallakaan pumpattuna vaihteet ei mene 2 pykälää ylemmäksi enään. (yksi idea että jos liilet on loppu pumpusta niin toimiiko pumppu niin että pumppaa mutta kun painetta tulee säiliöön niin pumppulla ei riitä teho pumpata täyteen vaan? tosin tätä vastaan sotii se että oven avasusta pumppu ei lähde enään oikein käyntiin)

-Releet mitatttiin viime korjauksen yhteydessä toimiviksi ja nytkin niitä vaihtelin edes takas.
-Miljoona liitintä on kopeloitu ja ei ole hapettumaa ja on putsattu ja heiluteltu joka liitintä.(en usko että ongelma tässä)
-Vika ei ilmeisestikkään voi myöskään olla ovelta pumpulle menevät elekroniikat, koska vaikka pumppuun antaa suoraa virtaa niin vaihteita ei saa sitä kakkosta ylemmäksi.

OMIA EPÄILYKSIÄ?

-Voiko paine säiliö vuotaa niin kovin että aiheuttaisi tämän? sitäkin vastaan sotii se että pumppun kai pitäisi huomata milloin se on tyhjä ja näin käydä kokoajan??
-Voiko paine säilyö olla ottamatta "itseensä" tarpeeksi painetta? (siltikin sotii tätä vastaan koska pumppu ei lähde pyörimään aina)
-Eniten epäilen onko joku anturi mikä ilmoittaa milloin painetta minkäkin verran säiliössä ja käyttää pumppu tämän mukaan?
Eli se voisi aiheuttaa tämän että vaikka painetta niin vähän että ei vaihdu vaihteet ylös päin niin siltikään pumppu ei pyöritä.
ja sitten taas välillä pumppu taas kumminkin pumppaa ajossa sen verran että yhden tai kaksi pykälää saa liikutettua ja sit on taas se 5 min ennenkuin se on ladannut taas samaan operaatioon tarvittavan määrän painetta.

-Voiko vika olla mitenkään kuluneissa hiilissä? voisiko olla niin että huonojen hiilien takia pumppu ei jaksa lähteä päälle aina ja lähtee miten sattuu päälle sitten ajossa esim. ja tekisi sen myös että pumppu ei jaksa pumpata tarpeeksi painetta?(Sotii vastaan se että suoralla virralla akusta pumppu lähtee aina käyntiin? vai tuleeko akulta niin kovaa isoilla piuhoilla että se olisi eri asia kuin elekroniikan kautta tuleva pumpun herätys?)

Alkaa usko loppumaan tämän kanssa ja en haluaisi luopuo romumetallin hinnalla hienosta autosta millä ajettu vain 120000km

Olisin enempi kuin kiitollinen jos joku osaisi auttaa mistä kannattaa etsiä vikaa, en haluaisi alkaa ostamaan monien satojen osia ihan kokeilu mielessä:(
Yksi olisi että hinaisin auton jonnekkin merkki huoltoon letkujen päähän missä voisivat paikallistaa (toivottavasti)(luotettavasti?) vian ja siten hinaisin takas pajalle ja korjattas. mutta ei kuulosta kovin houkuttelevalta varsinkin kun useita kymmeniä kilometrejä matkaa ja en tiedä mitä aslkuttavat ja suostuvatko vain katsomaan mikä on ongelma, ja löytyykö sitä ylipäätänsä.

KIITOS ETUKÄTEEN HEILLE KETKÄ VAIVAUTUVAT AUTTAMAAN.

niin 2litrainen bensa malli.

Kim

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

Niin ja onko yllämainittu paineakku tämä sama kuin tämä paine säiliö? jos ei niin missä se sijaitsee jos ei ole tämä moottorin päässä oleva hökötys? ja miten sen ongelma ilmenisi?

kim

grease monkey
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Joulu 2012, 15:32
Car(s): 2 x 147 sele

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja grease monkey »

147:n selespeed vaihtaa paikallaan vain 1 ja 2 vaihteille sekä r:lle auton ollessa käynnissä. Moottori sammutettuna ja virta päällä kaikkien vaihteiden pitäisi kytkeytyä normaalisti. Selespeedin rele löytyy erillään muista releistä akkukotelon ja moottorin välistä. Paineakku on musta pyöreähkö mötikkä selespeed-yksikön päällä. Rikkinäisen paineakun tunnistaa parhaiten seleöljyn suuresta vaihtelusta ja ajoittaisesta ylivuodosta. Öljymäärä tarkistetaan kun pumppu on pysähtynyt ja paineet täysillä.
Pumppu on tarkoitettu käymään vain n. 30s ajan yhtäjaksoisesti, pidempi huudattaminen saattaa vahingoittaa sitä. Selespeed on hyvä ja yksinkertainen järjestelmä automaatiksi. Vikoja on helpompi korjata jos tuntee toiminnan periaatteet. Onnea vian paikantamiseen.

grease monkey
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Joulu 2012, 15:32
Car(s): 2 x 147 sele

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja grease monkey »

Ratin vaihdelätkät toimivat vain auton ollessa liikkeellä. Ykkönen kytketään kepistä.

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

Kiitos Kovin grease monkey:)

Selvensi taas vähän, koska tarkastin remppa tyypiltä ja kun se oli irrottanut tämän "kranaatin" näköisen paine akun niin ainakin sen takaisin laitoin jälkeen oli ollut havaittavissa tätät nesteen tason suurtavaihtelua ja tullut jopa yli.
tarkoittaakohan tämä varmasti että se on rikki vai voiko olla joku muukin vika?

ja rele oli hyvä tieto, koska itse olen tyhmänä luullut että rele on yksi niistä mitä on akun edessä monta samanlaista.
Eli rele voisi myös ratkaista kokohomman ja esim olla syynä että välillä toimii ja välillä ei. mutta 156 alffasta en ole tätä relettälöytänyt jos kerran ei ole yksi niistä akun edestä olevista releistä.
Ilmeisesti tämä vähän kookkaampi mikä pitäs löytää?
Osaako kukaan sanoa missä moinen rele on 156 alffassa?

Taas tuli vähän toivoa tähän hommaan:) hieno ja kiva auto mutta tämmöselle normi duunarille vähän turhan kallis jos ei itse korjaile:);)

Kim

grease monkey
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Joulu 2012, 15:32
Car(s): 2 x 147 sele

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja grease monkey »

Paineakku on todennäköisin syy öljytason suureen vaihteluun. Uusi paineakku maksaa noin 100€ ja on helppo vaihtaa, vaatii tosin multiecuscanin tai vastaavan järjestelmän ilmaamiseen. Rele tai lähinnä sen liitin on taas todennäköinen syy toiminnan katkoksiin ja selespeed hälytyksiin. Vähän harjoituksia ja taas toimii :)

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

no toivottavasti noilla nyt korjaantuisi:) tosin voisiko vika olla vain tuossa ilmauksessa koska se revittiin jo aikasemminkin irti ilman mitään ilmailuja?? mistä moinen laite ja onko kallis?

Kyl niin huippu jos näillä jutuilla nyt sais auton taas toimimaan:)
toki relekkin pitää viel löytää:)

Kim

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itselläni ongelmat Selespeedin kanssa olivat seuraavat:
Nykiminen kuumana paikaltaan lähtiessä – Kytkimen hydrauliikkaöljyjä säätelevä solenoidi
Vaihteiden hukkuminen – Pumpun hiilet, moninapaliitin ja järjestelmän johdinsarja (antureiden johtimia oli vain muutaman karvan varassa kiinni, saattaa aiheuttaa ongelmia.)

kiminukkumatti
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 09:48

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja kiminukkumatti »

no niin asia ei ole vieläkään siis kunnossa.
nyt saatiin jollain demo ohjelmalla luettua vikakoodit mutta kun poistettiin ne niin heti koneen kytkettyä uudestaan kiinni samat vikakoodit ilmestyi.
osaako joku sanoa näistä jotain?
p0704-cluts swits
p1555
p0235 boost pressure sensor.

nyt ajattelin että pitää kai ohjainyksikkö,pumppu ja paineakku ostaa käytettynä jostain ja kokeilla.
onko jotain muuta mikä tulis mieleen?
sitä relettä ei tästä 156 löydy kyllä akun ja koneen vierestä. akun edessä on sulake rasija mutta niistä mikään ei käsittääkseni ole tämä kyseinen rele?
onko jollain tietoa missä se rele oikeasti on kyseisessä mallissa? siis selespeed rele.
ja onko jollain kyseisiä osia myynnisä edullisesti?
Kim

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja koska »

Mulla oireet olivat hyvin samankaltaisia huonon releen takia. Bitronin rele kun on vähän heikosti toteutettu. Itse otin releen irti (se akun ja moninapaliittimen välissä oleva) ja mittauksen mukaan toimisi... Purin sen kuitenkin vielä osiksi ja huomasin, että kytkee kyllä, mutta ei kovin hyvin... Ainakin omassa releessä kytkennän piti tapahtua kahteen kohtaan yhtä aikaa?! Vaihdoin vastaavilla arvoilla olevan volvon releen tilalle ja sen jälkeen on toiminut moitteetta. Tämä siis oma kokemus, joten voihan siellä muutakin olla, mutta tuosta itse aloittaisin. Hinta vajaan kympin suoraan biliasta haettuna.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Eikös nämä ollut ne "yleisimmät" vikakoodit?
Liittyy ohjelman demostatukseen..

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja koska »

mrjakezu kirjoitti:Nyt on selespeed kepukka vihdoin vaihdetu! Vaihto sujui yllättävän helposti vaikka piti vähän omaa patenttia tehdä koska ei se kepukka sitten loppupeleissä ihan samanlainen ollutkaan..Mutta nyt se on vaihdettu ja aika näyttää alkaako toimimaan kuten kuuluu! Nyt ainakin tuntuisi siltä.Ja suur kiitos vielä sepolle kepukasta ja hyvistä ja asiantuntevista neuvoista! :)
Mites isoksi hommaksi tuo vaihto osoittautui? Kiinnityspultit tuntuvat olevan aika ikävässä paikassa, oliko niihin jotain kikkaa vai menikö vain purkamalla? Pakki lopettaa välillä toimintansa ja vaatii nykyisin jo kepukan käyttäjältä hieman liikaa aikaa ja vaivaa, joten ajattelin vaihtaa mokoman kokonaan...

Avatar
mrjakezu
Viestit: 79
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 15:45
Car(s): Alfa Romeo 147 selespeed
Paikkakunta: Askola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja mrjakezu »

Vaihto oli loppujenlopuksi aika yksinkertainen. Itse otin keskikonsolin pois että tuli vähän lisää tilaa. Omassa vuosimallissani kepukka ei ollut kiinteästi siinä jalustassa, vaan kepukan sai aika kätevästi pois jalustasta sorminäppäryyttä hyväksi käyttäen (Joissain kepukka on alustaan kiinteästi integroitu ja jalusta on pultattu pohjasta läpi). Itsellä parani vika kyllä kerta laakista kepin vaihtamalla. Paitsi tänään äsken tuli vapun kunniaksi ensin selespeed sekoilua ja sen jälkeen koneestaa kova kilinä ja kalina ja sen jälkeen sitten oli game over :roll:
kaikki paitsi Alfailu on turhaa

PeePee
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Huhti 2014, 14:47
Car(s): Alfa Romeo 147 2,0l ; vm. 2001

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja PeePee »

Olisi tarvetta palata tähän paljon koluttuun aiheeseen, koska sällin 147:ssa riittää ongelmia täällä Selespeedin puolella.
Tarkoituksena on meilläkin aloittaa vian aiheuttajaa ensin tuolta relepuolelta ja jatkaa siitä sitten...ties minne.
Uusia releitä ilmeisesti saa ihan tarvikeliikkeestä vanhan mallin (koodin) mukaan, mutta tuon paineakun kanssa lienee jo vaikeampaa.

Ongelma meillä on, että oven avauksen jälkeen pumppu käynnistyy ja käy noin 8-10sek jolloin seleöljysäiliö tyhjenee aika pohjiin saakka. Aina, kun on vaihteet alkaneet tökkimään on vika saatu toistaiseksi nollattua joko -navan irtikäyttämisellä, tai sitten lorauttamalla puoli korkillista seleöljyä kippoon.
Nyt, kun aloin selvittelemään mihin öljy sieltä systeemistä katoaa, niin näyttäisi käyvän juuri niin että se tulee ylivuotona tuon selesäiliön hukkaputken kautta sisälokarin päälle. Herää siis epäilys joko releviasta, joka saattaisi pumpata öljyä takaisin säiliöön ja yli. Toisaalta, jos valtaosa järjestelmän vioista on peruja tuon paineen vaihteluista, niin voihan se vika olla siellä paineakussakin. Ja sitten...relevikaan hieman viittaisi myös se, että uusi akku tyhjenee 3 vrk:ssa - eli johonkin sitä kisua vuotaa.

Yhdessä kohtaa tätä viestiketjua on maininta Sitikan (ja jonkun muunkin automerkin) paineakun kelvollisuudesta Alfaan. Kysymykset kuuluu, että onko mitään väliä minkälaisen paineakun sinne asentaa, eli onko teknisiä eroja? Mistä löytyy Järvenpään läheltä ilmausta varten tarvittava laitteisto, jne?

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 147 selespeed ongelmia

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Löytyyhän niitä paineakkujakin helposti, esim http://ricambi.alfisti.net/product_info ... Coupe.html

Vastaa Viestiin