156 JTS 2.0 sytytyskatko

Alfoista

Valvoja: Moderators

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Alfassani on alkanut tulemaan sytytyskatkoksia 3-sylinterissä. Motor Control System Failure tulee aina uudestaan ja katkoksen huomaa selvästi ajossakin. Vikakoodi tulee aina kolmossylinteristä. Auto alkaa nykimään, kun painaa kaasupoljinta. Ilmenee siis rasituksessa. Tasaisessa ajossa ilmoitusta ei yleensä tule. Kylmänä auto toimii selvästi paremmin. Kun kone lämpiää sytytyskatko tulee herkemmin. Seuraavia asiota on kokeiltu, jotka eivät ole auttaneet:
- Tulpat vaihdettu
- Kolmoseen kokeiltu uutta puolaa
- Öljyt ja suodatin vaihdettu (Selenia 10W-60 sisällä)
- Forte-lisäaine laitettu tankkiin
- Puolan liitintä putsattu

Korjaamoilla ei osata sanoa suoraan syytä, mutta epäillään suutinvikaa tai karstaa imusarjassa. Myös suuttimen liittimessa voi kosketusvika, näin päättelin itse foorumia lueskellessani. Saako JTS-koneen suuttimen liitintä putsattua mitenkään ilman imusarjan irroittamista ja moottorin kannen irroitusta? Tuleeko mieleen jotain mitä voisi kokeilla kotikonstein?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onko karstan määrää päästy tarkemmin katsomaan? Jos on ihan kunnolla tukossa niin kait sekin voisi aiheuttaa :roll:
Fortelta tuli muuten juuri ohjeet suoraruiskutusmoottoreiden pesua varten, koko käsittely vaati jotain 8 purkkia eri aineita :-D

Edit: oma veikkaukseni syyllisestä osuis ehkä kuitenkin sinne suutinpuolelle. Sytytyspuolan vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta?

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Karstan määrää ei ole sen tarkemmin päästy katsomaan. Puolan vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta. Pääseekö suuttimeen / sen liittimeen mitenkään käsiksi purkamatta?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jaa-a, enpäs sano kun ei ole tullut koskaan kokeiltua, mutta veikkaisin että hankalaa on. Alakautta kenties olis helpompi pääsy.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Miltä ne tulpat näytti, 3 verrattuna muihin?
Yhteen pösöön oli vaihdettu sytytyskasetit ja tulpat, tarkastettu jako ja varmistettu ettei ohivuotoja ja että pursituspaineet OK, mutta kukaan ei ollut kiinitännyt huomiota yhteen sytytystulppaan mikä oli karstainen/öljyinen, oli helppo edelliseten tarkastusten perusteella todeta missä vika
Viimeksi muokannut DaViega, 19 Marras 2013, 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Yksi tulpista oli vähän keltainen tai ruskea, mutta ei öljyisiä tai karstaisia ollenkaan. Luultavasti olivat jo lähellä loppua, 65000 oli ajettu niillä ja saattoi olla 60000 tulpat.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Tuliko sinne nyt tilalle oikeat NGK:t?

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Nyt laitettiin NGK:t tilalle.

Handew
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:17
Car(s): 156 2.0 JTS -05
Nissan 350Z
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Handew »

Itsellä tuli täysin samanlainen ongelma 120tkm kohdilla. Mutta kyse oli tulpista silloin. Oli "unohtunut" ilmeisesti 100tkm huollossa vaihtaa tulpat.

Ei auttanut tulppien/puolien vaihto keskenään. Aina vika löytyi jostain syystä juuri kolmos sylinteristä. Sitten kaikki tulpat uusiksi niin ongelma katosi.

Harmi ettei tässä päästy näin pienellä...

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Voisikohan rikkinäinen puola jossain toisessa sylinterissä aihettaa vikakoodin kolmoselle? Uutta puolaa kokeiltiin vain kolmossyliteriin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No ei tosiaankaan pitäisi, mutta ilmeisesti Handew tapauksessa oli näin käynyt :roll:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jännä homma, JTS koneessa kun on häikkää niin aika usein tuntuu olevan cylinder 3 misfire, googlatkaapa. Oliskohan tosiaan niin että vika voi ollakkin jossain muualla tai vaan kipinä hukassa mutta eri pytyssä? Ryssineet moottorinohjauksen vikakoodit?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Itse olen huomannut saman. Koskaan ei ole tullut vastaan, että olisi jollain ollut jossain toisessa sylinterissä. Miten voisin testata asian? Jos vaihdan puolien paikkoja keskenään, voisiko se vaikuttaa? Vai pitääkö ostaa ehjä puola ja kokeilla jokaiseen sylinteriin kerrallaan?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Suosittelen jälkimmäistä.

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Nyt on kokeiltu uutta puolaa jokaiseen sylinteriin yksitellen. Ei ollut vaikutusta. Pätkii edelleen ja vikakoodia pukkaa. Puhdistin myös kaikki liittimet, joihin pääsi käsiksi. Onko vielä ehdotuksia vai onko ainut vaihtoehto nilkuttaa merkkihuoltoon? Haluaako joku tästä itselleen projektin?

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Suutin rikki.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sama veikkaus täälläkin. päästöjä et ole päässyt kokeilemaan?
Kyselin jo tulpasta... olisko ihan kuvaa, ellei ero ole sitten ihan oikeasti dramaattinen

edit: näistä apua? http://www.motorcycleinfo.co.uk/resourc ... dition.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok... on mopediin, mutta samalla lailla se moottori toimii niissäkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Kiitos kuvasta ja muista vastauksista. En osaa kuitenkaan sanoa vastasiko vanha tulppa mitään näistä kuvista. Tulpat vaihdettiin korjaamolla ja näin vain vilaukselta, joten en niin tarkkaan muistakaan. Ero muihin tulppiin ei ollut kovin dramaattinen. En ole nyt käynyt mittailemassa päästöjä. Itse veikkaan myös, että suutin on rikki. Kukas pääkaupunkiseudulla vaihtaisi tuon suuttimen edullisesti? Onko veikkauksia työmääristä / hinnasta?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

keke kirjoitti:Koskaan ei ole tullut vastaan, että olisi jollain ollut jossain toisessa sylinterissä.
Mulla oli kakkosessa.

keke
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Heinä 2012, 12:00
Car(s): 156 JTS 2.0 -03

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keke »

Nyt vika on vihdoin korjattu. Kolmosen suutin oli rikki. Kävin vaihdattamassa sen Tallinnassa (http://www.pilotmotors.ee" onclick="window.open(this.href);return false;), kun muutenkin oli sinne menoa. Sain erittäin hyvää palvelua Suomen kielellä. Suomessa sama remontti olisi tullut järjettömän kalliiksi. Virossa korjaus maksoi varaosineen 340 EUR. Kiitos kaikille vastauksista, joiden ansiosta pääsin jyvälle viasta.

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

Noniin, kysytääs täältä neuvoja, jos jollakin on vielä jotain veikkauksia.

Eli kovasti kiihdyttäessä tulee ilmoitus P0300 ja P0301. Normaaliajossa ei mitään ongelmia. Ainoastaan, kun kiihdytetään kovasti, jolloin auton kiihdytys yhtäkkiä katkeaa vähäksi aikaa ja taas kiihtyy ja taas katkeaa. Lopulta tulee kyseiset ilmoitukset. Tulpat on vaihdettu autoon n. 60 000km sitten. Tilasin kokonaan uuden puolan, mutta sillä ei ole vaikutusta. Vaihdoin lisäksi puolaa eri sylintereissä, mutta silti ilmoitus tulee 1 sylinteristä. Kannattaako lähteä vaihtamaan sytytystulpat tässä vaiheessa vai voisiko olla 1 sylinterin suutin rikki? Lamboja ei ole vaihdettu vielä, mutta voiko olla sieltä johtuvaa? Viimeisenä oikeastaan varmistan vielä, että 1 sylinteri on apukuskin puolella oleva ensimmäinen sylinteri?

Vuosihuollon yhteydessä korjaamolta sanoivat, että puolan vaihto edessä, että ilmoittaa juuri tuota vikakooodia , mutta ei auttanut tässä tilanteessa.

EDIT: Suositteletteko kokeilemaan sytytystulppien vaihtamista keskenään, jotta selviäisi, onko tulppa rikki vai ei? Vai onko "ajanhaaskausta"

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jos kerta puola on poissuljettu niin tulppa seuraavaksi, edes se yksi vaikka eihän noi enää uusia ole muutkaan.

Sitten suutin. Tätä ennen vois tietysti tutkia johdot, käännellä ja väännellä ja katsoa ettei lyö oikosta jossain.

Mulla nyki 159 pitkään just kiihdytäessä ennenkun löytyi eculle menevä johto oli hankautunut kuori puhki nostokorvakkoa vasten, osui ainoastaan kun kaasutti ja moottori kääntyi kannakkeissaan sen verran että räpsi ecun kyykkyyn tai jotain. Erittäin ikävä löytää, mutta kannattaa käydä piuhoja läpi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

artjojy
Viestit: 369
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Näissä tilanteissa kannattaa aina tarkistaa, ettei imupuolella ole siinä haitariputkessa vuotoa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

onhan tulpat varmasti oikeanlaiset? monesti kun tunnutaan "säästävän" ostamalla mitoilleen samanlaiset "korvaavat" tulpat koneeseenminkä vaihtoväli onkin tarkoitettu n. 30tkm olemaan eikä 100tkm kuten alkuperäisen tyyppisellä tulpalla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja eikai vaan ole Boschin tulppia... (haku toimii, sikäli kun kiinostaa).

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

Päivitystä tilanteeseen. Puolia vaihdettu vielä ristiin ja sytytystulpat 1 ja 2 sylinterin välillä myöskin ristiin. Tulpat ovat ihan oikeat eli NGK:n, mitä ohjekirjassa on myös. Millään ei vaikutusta, vaan antaa samaisia vikakoodeja. Tarkistin kyseisen "haitarin" ja mitään vuotoja ei näy olevan päällisin puolin. Lisäksi tarkistin johtoja ja ei ainakaan suuremmin näy, että niissä ongelmia olisi. Suojamuovit olivat rapistuneet hieman, mutta ei suurempaa.

Auto sinänsä toimii hyvin ihan normaaliajossa ja muutenkin hieman rivakammin kiihdyttäessä, mutta ongelma tulee silloin, kun lähdetään 2 tai 3 vaihteella kiihdyttämään alakierroksilta n. 2000 kier. jolloin jossakin vaiheessa kiihdystä auto pätkäsee kerran/kaksi ja tulee MCSF. Tämä tapahtuu siis silloin, kun ei haluta vaihtaa vaihdetta normaalisti, vaan mennään lähes loppuun asti. Kyseinen herja lähtee kyllä pois piakkoin ja autolla pystyy normaalisti ajamaan. Onko muita vaihtoehtoja kuin suutin?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja palkus »

Suuttimelta vaikuttaa. Vaihtotyön ohessa sitte näkee myös imukanavien tilanteen. :) Tai sitten on nekku kulahtanut. Toi sun on ilmeisesti MY2004, joten nekkujen ei pitäisi kulahtaa, jos oikeat oliot pääosin käytössä olleet.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Rema »

Oletko kokeillut Forte lisäainetta bensaan ja Shell V power nitro bensiiniä. Lisäksi pestävä moottorin ilmansuodin, varmistaisi moottorin puhtauden.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miksi sitten nuo pestävät öljynsuodattimet (ns. tuuninkiosat) tuntuu aina vaan aiheuttavan enemmän ongelmia, kuin korjaavan niitä? ;) imuäänet kovenee, mutta niin myös likavirtaus ilmamassamittarille jne...

Just my 20cents.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja palkus »

pestävien ja sen jälkeen öljyttävien tuuninki-suotimien kanssa tarttee olla sitten grammantarkka sen öljynmäärän kanssa. Tippa liikaa niin menee maffi paskaksi ja tippa liian vähän niin menee moottori paskaksi. :-D Eli liikaöljy on halvempaa. :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

K&N tietysti vähän puolueellinen taho asiaa kommentoimaan, mutta joskus ovat keränneet noita ilmamassamittareita mitkä korjaamon mukaan on hajonneet öljytyn suodattimen käytöstä, eikä yhdestäkään löytynyt öljyä. Suhtautuisin tähän tarinaan hajoilevista mittareista skeptisesti.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Aquatica kirjoitti:Miksi sitten nuo pestävät öljynsuodattimet (ns. tuuninkiosat) tuntuu aina vaan aiheuttavan enemmän ongelmia, kuin korjaavan niitä? ;) imuäänet kovenee, mutta niin myös likavirtaus ilmamassamittarille jne...
Kuinka pestävä öljynsuodatin koventaa imuääniä tai aiheuttaa likavirtausta ilmamassamittarille? :wink:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Finest »

^ http://www.knfilters.com/kn/billet_oil_filter.aspx
Jaa-a, mutta eikö tälläkin saa +5hp?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Vähintään :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Miksi sitten nuo pestävät öljynsuodattimet (ns. tuuninkiosat) tuntuu aina vaan aiheuttavan enemmän ongelmia, kuin korjaavan niitä? ;) imuäänet kovenee, mutta niin myös likavirtaus ilmamassamittarille jne...
Kuinka pestävä öljynsuodatin koventaa imuääniä tai aiheuttaa likavirtausta ilmamassamittarille? :wink:
Voi hyvä tavaton.... :lol:

Katselin samalla Falling Skiesiä niin menee vähän ajatukset sekaisin.

Joo, ei mitenkään. Tai toivottavasti ei mitenkään :D Ehkä kuitenkin ilmansuodattimella...

Tietysti voi ajatella, että pestävä öljynsuodatin tarkoittaa juurikin öljyttävää ilmansuodatin, josta tulee öljynsuodatin ;)

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Finest kirjoitti:^ http://www.knfilters.com/kn/billet_oil_filter.aspx
Jaa-a, mutta eikö tälläkin saa +5hp?
Noita jos laittas 20 sarjaan niin sata pollee pamahti heti lisää ! Alkaa jo tuntumaa persdynossa.

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

palkus kirjoitti:Suuttimelta vaikuttaa. Vaihtotyön ohessa sitte näkee myös imukanavien tilanteen. :) Tai sitten on nekku kulahtanut. Toi sun on ilmeisesti MY2004, joten nekkujen ei pitäisi kulahtaa, jos oikeat oliot pääosin käytössä olleet.
Kyllä, eli viimeisin vuosimalli 156 JTS. Oikeat öljyt ollut koko ajan koneessa eli VAIN 10W-60. Ei se auta varmaan, kun tarkistaa syvemmältä asiaa.

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Likainen ilmamääräanturi saattaa myös tehdä tepposia. Antaa liian pieniä arvoja ja sitten seos menee jossain vaiheessa laihalle. Ei anna välttämättä vikakoodia itse anturista vaan tulee noita seurannaisvaikutuksia. Omassa 156 twin sparkissa oli aikoinaan samanlaisia oireita ja vika oli tuossa.
rakkaudesta rautaan...

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Oletko vikaa paikallistanut? Itselläni samat oireet, tai siis Alfallani.....

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Kysymys piti laittaa Venttivillelle.

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Omassa JTSssä tuo ongelma esiintyy varsinkin kylmässä koneessa, kun lämpiää niin
nykiminen huomattavasti vähäisempää.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuolla kun Fortesta puhuttiin, niin onko tiedossa mitään syytä ettei suoraruikkarissa saisi käyttää suuttimien puhdistusaineita?

Voisi meinaan omaan autoonkin kokeilla sellaista, kun tuli sen verta hyvät kokemukset dieselin kanssa. Näitä kun ei varmaan edes saa putsattua irtona samaan tapaan kuin imusarjasuuttimia. Meinaan että vaativatko polttoainepuolelle paineen jotta aukeavat? Kai tuo mekaaninen pumppu hiukan enemmän tuottaa suihkutuspainetta kuin sähköinen.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ei se forte ainakaan käyntiä heikentänyt.
Mielestäni käy nätimmin, jos nyt jts.n kyseessä ollessa kone voi käydä nätisti, ja nykyään tulee aika harvakseltaan tuota vikavaloa.
Taitaa olla heinäkuussa viimeksi, kun ostettaessa sitä sai valilla kuittailla viikottain.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuola 156:n tyhmissä jo hehkuttelin, mutta tänne vielä. :)
Edellis sunnuntaina piti heti-nyt saada jotaín lientä pensan kaveriksi, joten kipasin motonjetistä tämmöstä: stp
Otin tuon hyllystä, koska oli kalleinta (kallis=hyvä). Seuraavana tiistai aamuna sitten vilkutti valoa viimesen kerran. Valitettavasti koodia en saanu sillä kertaa, koska olin hidas (olis ollu kiva varmistua, että sama sylinteri, todennäköisesti kuitenkin). Nyt sitten on siis puoltoista viikkoa menty ihan normisti ja ongelmitta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Puola, tulpat, imuputki, nokat, laakerit.
Siinä ne vaihtoehdot.

1 Koita toisia puolia (varmasti ehjiä oikealla numerolla)
2 Vaihda tulpat uusiin
3 puristele imuputkea käsin myös alapuolelta ja tarkasta ettei ole halkeamia
4 Irrota venttiilikopankansi ja tarkasta onko nokat kuluneet ( onnistuu kyllä helposti myös halpa työkaluilla)
5 Anna korjaamon tarkastaa laakerit koneesta ( kokemuksesta tiedän pätkimisen johtuvan myös tästä vaihtoehdosta)

99% näillä vika selviää. Se voi olla myös johtosarjavika tms. mutta vaatii enemmän perehtymistä.
..ammattina autoslalom..

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

keltsu kirjoitti:Oletko vikaa paikallistanut? Itselläni samat oireet, tai siis Alfallani.....
Eipä ole sen tarkemmin löytynyt syytä. Autolla kyllä ajelee ja pystyy kiihdyttelemään ihan hyvin, mutta joskus saattaa tulla kyseinen valo (hyvin harvakseltaan).

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Kun tarkemmin muistelen niin ongelmat alkoi hihnan vaihdon jälkeen,
tosin nykyminen ei aluksi ollut näin voimakasta. Voiko jako olla pielessä ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vanha sanontahan menee niin, että "se mihin viimeksi on koskettu on syyllinen".

Etenkin jos vika tullut nimenomaa sen jakopääjumpan jälkeen esille. Toisaalta taas vähän oudolta kuulostaa, että lämpötilalla olis vaikutusta... Toisaalta sytkäennakkoa säädetään koko ajan ja erihän se on lämpösenä, jos sitäkautta sitten pienenee virheen vaikutus? En tiä, mul vaan 2.0TS:stä kokemuksia pieles olevan jaon kans. Vähän epätasainen tyhjäkäynti ja alavääntö olematonta, kiertikin vähän niin ja näin.
Ei siel ollut ku pakonokka yhden hampaan pieles.

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Venttiville kirjoitti:Päivitystä tilanteeseen. Puolia vaihdettu vielä ristiin ja sytytystulpat 1 ja 2 sylinterin välillä myöskin ristiin. Tulpat ovat ihan oikeat eli NGK:n, mitä ohjekirjassa on myös. Millään ei vaikutusta, vaan antaa samaisia vikakoodeja. Tarkistin kyseisen "haitarin" ja mitään vuotoja ei näy olevan päällisin puolin. Lisäksi tarkistin johtoja ja ei ainakaan suuremmin näy, että niissä ongelmia olisi. Suojamuovit olivat rapistuneet hieman, mutta ei suurempaa.

Auto sinänsä toimii hyvin ihan normaaliajossa ja muutenkin hieman rivakammin kiihdyttäessä, mutta ongelma tulee silloin, kun lähdetään 2 tai 3 vaihteella kiihdyttämään alakierroksilta n. 2000 kier. jolloin jossakin vaiheessa kiihdystä auto pätkäsee kerran/kaksi ja tulee MCSF. Tämä tapahtuu siis silloin, kun ei haluta vaihtaa vaihdetta normaalisti, vaan mennään lähes loppuun asti. Kyseinen herja lähtee kyllä pois piakkoin ja autolla pystyy normaalisti ajamaan. Onko muita vaihtoehtoja kuin suutin?
Oletko kiinnittänyt huomiota onko öljymäärällä merkitystä. Itse en alkuun uskonut mutta useamman öljynvaihdon/lisäyksen jälkeen on nykäykset kiihdyttäessä loppuneet. Öljymäärän laskiessa nykimiset palautuneet, minulla kun tuo alfa tykkää kovin öljystä. Luulin aluksi sen johtuneen muista huoltotoimenpiteistä jotka tehty samalla. Tulpat tms...

jmi
Viestit: 1488
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS 2.0 sytytyskatko

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omassa GT:ssä tuli samalla tavalla alhaalta kiihdyttäessä koodit P0300 ja P0301, vaihdoin puolan ykkössylinteristä kakkoseen ja koodi vaihtui P0302:ksi. Eli taitaa mennä puolan ostoksi.

Vastaa Viestiin