164 etupyörän laakeri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Huomasin tuossa kesäläskejä vaihtaessani että etupyörä lonksottaa kun sitä heiluttelee ylä- ja alreunasta kiinni pitäen (siis silloin kun se on ilmassa). Ei varmaan sais olla paljoakaan klappia pyörän laakerissa -näkee ihan selvästi koko myös jarrulevyn liikkuvan kun vääntelee..?

Onnistuuko itse pyöränlaakerin vaihto tuohon 164 TS:sään vai kannattaako unohtaa koko juttu. Mikä siinä voi olla niin hankalaa että menee korjaamossakin jopa 2 h duunia sen eteen; vanhan laakerin ulosvetäminenkö siinä hidastaa???

On joskus tullut vaihdettua mopoon pyöränlaakeri; eikö ole sama asia hieman suuremmassa mittakaavassa? :P

Mitäpä luulette?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 164 etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuosta löytyy aika hyvä ohje, laakerin vaihto ei ole paha mutta itselläni kävi niin että laippa hirtti kiinni laakerin sisärenkaaseen niin etten saannut kotikonstein sitä irti. Vein laakerin Delta autoon irroittivat ja asensivat mukanani tuomani uuden laakerin.

http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_21.htm#fbrng
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

onnistunee siis kotikonstein kaverin avulla :)

Sanovat että etuvetoisissa autoissa tuota laakeria voi kiristää; päteekö kuusnepaan???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

pulukka kirjoitti:onnistunee siis kotikonstein kaverin avulla :)

Sanovat että etuvetoisissa autoissa tuota laakeria voi kiristää; päteekö kuusnepaan???
pätee, mutta jos siinä väljää on niin ei kiristäminen silti auta

jnordman
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:13

Viesti Kirjoittaja jnordman »

Laakeri kannattaa hakea jostain laakerikaupasta. Turussa DA:n hinta 170Euroa, Laakerikaupassa 40...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tietenkään ei sais pelotella.Itsellä oli pientä välystä ja pieni äänikin oli kuulunut mutta ei siis mitään kauheaa.Purkaessa sitten törmäsin pilalle kuluneeseen napaan.Eli piti hommata sitten laakerin lisäksi uusi napakin.Hommana toi on helppo.Mielestäni helpoin mihin olen tehnyt (etuvedoista).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tietenkään ei sais pelotella.Itsellä oli pientä välystä ja pieni äänikin oli kuulunut mutta ei siis mitään kauheaa.Purkaessa sitten törmäsin pilalle kuluneeseen napaan.Eli piti hommata sitten laakerin lisäksi uusi napakin.Hommana toi on helppo.Mielestäni helpoin mihin olen tehnyt (etuvedoista).
Mulla muuten käynyt samoin, syynä oli murtunut ja löystynyt napamutteri :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nonni, nyt meni sitten laakeri minultakin.
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.

Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Alfissimo kirjoitti:Nonni, nyt meni sitten laakeri minultakin.
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.

Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

HOTAKAINEN kirjoitti:Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
Uudet laakerit on jo tilauksessa, ja kun kerran pitää avata niin vaihtoon menee samalla jarrulevyt ja -palat :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Alfissimo kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
Uudet laakerit on jo tilauksessa, ja kun kerran pitää avata niin vaihtoon menee samalla jarrulevyt ja -palat :wink:
Parempi ne kaikki kerralla ettei kokoajan tarvii askarrella.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Näinhän minä sen järkeilin...
Askartelua löytyy kyllä, siitä ei tarvitse olla huolissaan 8) .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Alfissimo kirjoitti:Näinhän minä sen järkeilin...
Askartelua löytyy kyllä, siitä ei tarvitse olla huolissaan 8) .
No näissä vanhuksissa on aina jotain rassatavaa 8)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuossa iltapäivällä pientä askartelua.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1242

Olishan se voinut helpomminkin irrota, hieman piti murjoa :twisted: .
(puhelimella otettu kuva, mutta kai tuosta selvän saa)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

iski
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: Espoo / Lahti

Viesti Kirjoittaja iski »

Täälläkin laakeri pamahti :bad-words:

Yhden uuden laakerin kerkesin jo tuhota kiirehtimällä. Sain juuri laakerin paikalleen ja olin lähes onnesta soikeana... Hieman aikaa työtäni ihaniltuani ihmettelin miten uudessa laakerissa voi olla noin paljon väljää. Yritin saada napaa uudestaan irti laakerista, niin paskaksihan se uusi laakeri meni. Huomasin että navassa oli selkeää kulumaa. Navan etuosa johon laakeri kiinnitetään oli kulunut takaosaan verrattuna. Pitäisihän sen olla tasapaksu?

Mistäköhän saisin uuden navan suhteellisen edullisesti? Motonetistä moista ei ainakaan löytynyt.
########################
#Maailma on erilainen alffistin silmin#
########################

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Vasen etulaakeri finaalissa!

Löytyykös keltään prässiä jolla saisi napa-laakeri hässäkän puristettua irti ja uuden paikalleen? Tai vinkkiä missä homman saisi teetettyä. Ja mielusti Helsinki - Nurmijärvi suunnalla.
Hämärästi muistan nähneeni aikaisemmin aiheesta kirjoittelua mutta tässä hässäkässä se vaan ei nyt osunnut silmiin.
Ja se normaali kiire tietysti on taas riesana ;-)
Näpä-hässäkä irti ja auto kaverin tallissa ....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös ainakin Nurmijärven Autovaraosassa ole prässit sun muut vermeet? Siellä on kyllä homma pelannut silloin kun olen apuja tarvinnut, ja kohtuullisella korvauksella.
- Epäkelpokeräilijä -

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Rasvikselle kiitos vinkistä.

Tuossa omassa talissa pistäytyessäni näpräsin laakerin kiinnityksenä (?) olevan jousirengas systeemin irti. Olipa piuksassa. No ei se mitään mutta kun vertasin sitä uuden laakerin paketissa olevaan vastaavaan niin kokoero oli huomattava (n14mm). Nyt herääkin kysymys onkos noita veen laakereita vielä eri kokoisiakin? Kyseessähän on -92 164TS.
Vinkejä ja faktaa ??

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Kylläpä muuttui kyyti hiljaiseksi. Uusi laakeri alla ja taas meno maistaa.
Tullinpuomin Shellin kupeessa olevassa huoltoliikkeessä oli prässi ja osaava kaveri. Ja edullinenkin oli.
Seuraavaa kohdetta odotellessa ;-)
Niin vielä tartee mainita että edellisestä laakerista löytyi mm teksi ITALY ja kesti n 100k ??

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Huomasin tuossa omassani outoa huminaa, joka kuuluu vasemmasta etukulmasta mielestäni n.50km/h ja siitä ylöspäin, mutta ei kuitenkaan pahene vaan pysyy samanlaisena. Ratti myös täristää hieman n.85-100km/h nopeudessa. Ja mielestäni tuo tärinä menee suunnilleen samassa tahdissa kuin humina. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Vilpo kirjoitti:Huomasin tuossa omassani outoa huminaa, joka kuuluu vasemmasta etukulmasta mielestäni n.50km/h ja siitä ylöspäin, mutta ei kuitenkaan pahene vaan pysyy samanlaisena. Ratti myös täristää hieman n.85-100km/h nopeudessa. Ja mielestäni tuo tärinä menee suunnilleen samassa tahdissa kuin humina. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri?
Taisi olla ainakin osuutta asiaan kun hiljeni huminat aika pitkälti pois laakerin vaihdettua...

Vastaa Viestiin