Tietoa 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Heips kaikille.
Pitkänlinjan saabisti suunnittelee leirin vaihtoa ja oikeastaan ainoa mikä säväyttää on tuo 166 malli.

Pyytäisinkin ko. mallista enemmän tietäviä kertomaan kokemuksia niin posi kuin negatiivisiakin.

Googlettanut olen ahkerasti mitta olisi mukava lukea näin kotimaan alfistien kokemuksia.

Kiitokset

T:Juha
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Neljän 166:n kokemuksella ei voi kuin suositella :)

Perheessä on ollut 2.4JTD, 2.0V6 TB, 2.5 V6 24v ja 3.0 V6 24v.

Ajolleen tienpäällä mukava ja rauhallinen, ei yhtä ketterä kuin 156 johtuen toki suuresta koosta ja painosta. JTD:llä ajoin yli 100tkm ilman suurempia murheita, samat tyyppiviat tuntuu kuitenkin vaivaavan lähes kaikkia yksilöitä ainakin jossain elämän vaiheessa.

- lämppärin kennon vuoto (tämä hajottaa sitten x-määrän erinäisiä elektroniikkaboxeja jotka asennettu kennon alle... mm. airbag boxi)
- taka-akseliston puslien väljyydet (varsia ja niveliä on melkoinen määrä, uusiminen kallista)
- TS koneessa öljyä palaa, jakopää ei järin kestävä
- Vauhtipyöräongelmia (2-massainen) isommilla metreillä, 200tkm kohdilla osunut itselle 3:een samaa ongelmaa. Toki ei pelkästään Alfan ongelma.
- keskuslukot pelannut ainakin kaikissa omissa yksilöissä ihan omalla tavallaan, häiriöitä on piisannut. Google haku löytää kymmeniä eri tyyppivikoja keskuslukon toiminnasta.
- takalasinnostimet joutuu laittamaan jossain vaiheessa kun vaijerit ruostuvat jumiin ja katkeavat (samanlainen rakenne kuin 156)
- etutukivarret on kuluvaa kamaa enemmän kuin "normiautossa", alkaa narinana (ylätukivarret) ja pian ne kolisevatkin... osat toki halpoja.

Ruoste näitä taas ei juuri vaivaa kun vertaa samanikäisiin 156:iin, ovat kuin eri planeetalta. Muutenkin 166 on paljon laadukkaammin kasattu kampe ja monesti paremmin varusteltu kuin 156, lisäksi tulee Brembon jarrua muissa kuin 10v JTD ja TS koneisissa.

Ajolleen mahtavin on ollut 2.0 TB jossa oli muukkosen tekemä piristys, vetoja piisasi mukavasti 8)

Enemmän on ainakin itsellä positiivisen puolella 166 kokemukset, jos malli miellyttää ja mieleinen yksilö löytyy niin anna mennä vaan. Ei noiden kanssa enää korkealta putoa, hinnat on vähintäänkin järkitasolla.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Mahtavaa!! Heti pukkaa asiallista vastausta. Kiitos. Dieseliä en pienten km määrien vuoksi harkitse ja moottoripuolella tuo v6 säväyttää. Kulutuksen olettaisin liikkuvan siinä 10-13 sekalaisessa ajossa.
Kuinkas on tuon sportronicin laita? Zf:n tekele sakemannien ohjauskomponenteilla. Onko ns monivaivainen vai suht huoleton paketti?
Kuinkas nuo 2.5 ja 3.0 moottori eroavat toisistaan?
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Topperharley kirjoitti:Mahtavaa!! Heti pukkaa asiallista vastausta. Kiitos. Dieseliä en pienten km määrien vuoksi harkitse ja moottoripuolella tuo v6 säväyttää. Kulutuksen olettaisin liikkuvan siinä 10-13 sekalaisessa ajossa.
Kuinkas on tuon sportronicin laita? Zf:n tekele sakemannien ohjauskomponenteilla. Onko ns monivaivainen vai suht huoleton paketti?
Kuinkas nuo 2.5 ja 3.0 moottori eroavat toisistaan?
Giuseppe Busson V6 säväyttää kaikkia :wink: Äänimaailma on about parasta mitä v6 koneilla on merkistä riippumatta tarjolla.

Omassa 2.5 v6:ssa kulutus on ollut matkassa 8,5-9ltr/100 ja sekalaisessa ajossa 10-11.

sportronicista itse pysyisin erossa, ei sillä ettei se toimisi mutta jotenkin tuntuu että invalaatikko syö Bussosta sen parhaimman "terän" mitä muuten koneesta löytyy. 4 vaihdetta on liika vähän noin tehottomaan ja "pieneen" koneeseen. samoin sporttronicilla kulutus ei laske missään tilanteessa 10,5 alle, ainakaan noissa yksilöissä millä olen ajanut (jos kulutuksella nyt yleensä on merkitystä tällaisessa autossa).

2.5 ja 3.0 ei eroa muuten kuin kuutioiltaan, sama peruskone mutta iskunpituus ja männän halkaisija eri.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Samaa mieltä Sportronicista. Loota on lisäksi liian hidas kierroskoneen kaveriksi.Diisseliin olis varmaan ihan passeli.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kävin tänään ajamassa 166 3.0l sporttronic Alfaa.Onhan tuo :lol: Ääni maailma kyllä säväytti vaikka putki oli itse rakennettu yhdellä vaimentajalla. Happea en tohtinut kovasti antaa mutta tuntui zf hyvin samalta kuin aw saabin jatkeena. Rauhallisessa ajossa miellyttävän vaivatonta mutta kierroksilla tuskin kovin terävästi mukana.

Sisusta ja muotoilu kyllä miellyttävät kovasti silmää ja tilaa oli myös mukavasti 198cm kuskille :-D

Ei tämä nyt ainakaan kuumetta laske :evil:
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ja yleisesti ottaen 2,5 on manuaalivaihteinen ja 3,0 automaattilaatikolla. Näin siis jos on "suomi auto", muualla on myyty 3,0 manuaalilaatikollakin. Keulankohotuksen yhteydessä tuli vielä valikoimaan 3,2 moottori.

Italiassa on yksi hieno blackline myynnissä: http://www.autoscout24.com/offers/alfa- ... -263886099
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mulla on nyt ollut 2 vuotta 3,0 manuaali vuodelta 2000 mittarissa vähän reilut 150 tkm. Tykkään kovasti, enempi kuin edellisestä 2,5 156:sesta. Välillä mietin, että tykkäänkö enemmän kuin GT:stäni. Arkiajossa 166 vie pidemmän korren. Mun aikana uusittu hammastanko, lämppärin kenno, kaksi tukivartta ja maadoitus kaapelin kiinnitys runkoon. Niin ja jakohihna myös. Mielestäni se on busson huono puoli. Vaihtoväli 3 v/ 60 tkm. Tosi eihän se ole yhtään pidempi twin sparkissakaan. Huollatan autoni luottokorjaamollani, ihan kaikki ei oo innostunut korjailemaan näitä. Osan osista olen tilannut itse, kun eivät ole yhtä helposti saatavissa kuin yleisempiin merkkeihin. Saatavuudessa ei sinänsä ole ollut ongelmaa.

2,5 vs 3,0: Tärkeintä on löytää hyvä yksilö. Isompi vääntää paremmin pienillä kierroksilla. Se siis jos mahdollista.

Viimeiset reilu 100 km maantiellä tuli ajotietokoneen mukaan 8,4 l/100 km. Pitkän ajan kulutus taitaa olla 10,7.

Seuraavaksi autoksi haaveilen - mahdollisimman uutta 166:sta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Savo kirjoitti:Mulla on nyt ollut 2 vuotta 3,0 manuaali vuodelta 2000 mittarissa vähän reilut 150 tkm. Tykkään kovasti, enempi kuin edellisestä 2,5 156:sesta. Välillä mietin, että tykkäänkö enemmän kuin GT:stäni. Arkiajossa 166 vie pidemmän korren. Mun aikana uusittu hammastanko, lämppärin kenno, kaksi tukivartta ja maadoitus kaapelin kiinnitys runkoon. Niin ja jakohihna myös. Mielestäni se on busson huono puoli. Vaihtoväli 3 v/ 60 tkm. Tosi eihän se ole yhtään pidempi twin sparkissakaan. Huollatan autoni luottokorjaamollani, ihan kaikki ei oo innostunut korjailemaan näitä. Osan osista olen tilannut itse, kun eivät ole yhtä helposti saatavissa kuin yleisempiin merkkeihin. Saatavuudessa ei sinänsä ole ollut ongelmaa.

2,5 vs 3,0: Tärkeintä on löytää hyvä yksilö. Isompi vääntää paremmin pienillä kierroksilla. Se siis jos mahdollista.

Viimeiset reilu 100 km maantiellä tuli ajotietokoneen mukaan 8,4 l/100 km. Pitkän ajan kulutus taitaa olla 10,7.

Seuraavaksi autoksi haaveilen - mahdollisimman uutta 166:sta.
Tai itsellä FL 166 JTD:nä... tulee meinaan yli 30 tkm vuodessa "käyttismäistä" ajoa tällä hetkellä.
Saksasta ... joskus ehkä :roll: Kun tuo 156 Mjet16 on pelannut kuin sveitsiläinen kello niin katellaan. 166 on hieno limusiini.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

köysti
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
Paikkakunta: Espoo

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja köysti »

2.5 V6 2003 on ollut käyttöautona uudesta asti 300 000km. Korjaamotyönä huolto on viime vuosina ollut 2000eur/v, tee se itse mies selviää alle puolella. Kulutus maantiellä 8l, kaupungissa 11. Ei keskuslukitusvikoja, muuten samoja kuin yllä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Köysti, mitä tuo 2000e/v sisältää? Merkkiliikkeen huollot?

Yritän vaan hahmotella, että miten saa menemään melkein 200euroa kuukaudessa 166:een. Teetettynä tuo menis heittämällä 156:een, kun siinä ei oikeen mikään osa kestä kuin vuoden, mut...

köysti
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
Paikkakunta: Espoo

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja köysti »

Jotenkin tähän tapaan viimeinen vuosi: öljynvaihto yms huolto, airbag kontrolleri, vetonivel, pyöränlaakeri, joku alustan nivel, takajarrujen osien vaihto . Asiaan vaikuttaa ajokilometritkin 30 000km/v ja pieni Alfa-korjaamo. Kohta tehtävä jakohihnan vaihto 800eur.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:Köysti, mitä tuo 2000e/v sisältää? Merkkiliikkeen huollot?

Yritän vaan hahmotella, että miten saa menemään melkein 200euroa kuukaudessa 166:een. Teetettynä tuo menis heittämällä 156:een, kun siinä ei oikeen mikään osa kestä kuin vuoden, mut...
Ei 156:eenkaan ole mennyt noita summia. Ihan tarkkaan en ole senttejä räknännyt, mutta kolmen vuoden ajalta
huollot ( ml. jakopäähuolto ja uudet kesärenkaat) JTD:llä noin 800 eur vuodessa.
Tuo pitää tosin uuden irroitettavan vetokoukun oston ja asennuksen ( n. 800 eur)
sisällään kertaluontoisena. Polttoaine -ja muut kustannukset päälle. Sen verran vähän tulee
km-korvattua työajoa, että korvaukset juuri riittävät kahden Alfan ylläpitoon muttei uuden hankintaan.

Jt
Viimeksi muokannut Jiitee, 27 Elo 2015, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täällä on mennyt jo pelkästään osiin tänä vuonna pari tonnia...

köysti
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
Paikkakunta: Espoo

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja köysti »

Autossa on paljon osia. Nyt 11v ja 300 000km taitaa kaikki vetonivelet ja pyöränlaakerit olla uusittu, alustan nivelet ja jarrujen kulutusosat pariin kertaan. Mutta linjalla: ilma, polttoaine, moottori, pakoputki ei ole tehty vielä mitään eikä jousitukselle, iskunvaimennukselle, jarruille. Tässä vaiheessa auton arvo on maksettava joka vuosi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

köysti kirjoitti:Autossa on paljon osia. Nyt 11v ja 300 000km taitaa kaikki vetonivelet ja pyöränlaakerit olla uusittu, alustan nivelet ja jarrujen kulutusosat pariin kertaan. Mutta linjalla: ilma, polttoaine, moottori, pakoputki ei ole tehty vielä mitään eikä jousitukselle, iskunvaimennukselle, jarruille. Tässä vaiheessa auton arvo on maksettava joka vuosi.
Juurikin noin.Kun kulutusosien iso uusintakierros osuu kohdalle
niin tuo parin toimintatonnin vuosikulut on realismia.
Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Kytkinremppa AK:lla teetettynä kattaa jo 75% tuosta budjetista, jos osuu tuolle uusintakierrokselle... :|
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jiitee kirjoitti:
köysti kirjoitti:Autossa on paljon osia. Nyt 11v ja 300 000km taitaa kaikki vetonivelet ja pyöränlaakerit olla uusittu, alustan nivelet ja jarrujen kulutusosat pariin kertaan. Mutta linjalla: ilma, polttoaine, moottori, pakoputki ei ole tehty vielä mitään eikä jousitukselle, iskunvaimennukselle, jarruille. Tässä vaiheessa auton arvo on maksettava joka vuosi.
Juurikin noin.Kun kulutusosien iso uusintakierros osuu kohdalle
niin tuo parin toimintatonnin vuosikulut on realismia.
Jt
niinpä, siinä vaiheessa kun on päässyt "kerääntymään korjausvelkaa" nämä monesti jo siirtyy romumiehelle... kun ei tuo markkina-arvo tai haluttavuus ihan huippu ole.
-TTY- kirjoitti:^Kytkinremppa AK:lla teetettynä kattaa jo 75% tuosta budjetista, jos osuu tuolle uusintakierrokselle... :|
No näin, kaksmassa vauhtipyörä ja kytkin uusiksi niin aika lailla tuossa mennään.

köysti
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
Paikkakunta: Espoo

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja köysti »

-TTY- kirjoitti:^Kytkinremppa AK:lla teetettynä kattaa jo 75% tuosta budjetista, jos osuu tuolle uusintakierrokselle... :|
Huolto huomautti kytkimen kuluneisuudesta, olisi kannattanut vaihtaa heti, niin ei olisi tarvinnut vauhtipyörää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En tiedä, paljonko 166:ssa saa säästettyä ulkomaanostoksilla. Paitsi jos käy samanlainen tuuri kuin itselläni. *huoh*.
Oli kytkinsetti ja 2massavaihtopyörä yhteensä 370 kotiinkannettuna, Italiasta tilattuna. Ricambi Originale-VP ja taisi olla vielä kytkinasetelmakin. Levy ja laakeri Valeota (ei ricambi-paketoitu). Tai jotenkin noin.
Suomesta halvimmillaankin tonnin ois joutunut pulittamaan pelkistä osista o_o Toki mulla kävi huono mäihä ja stefa sano poks, tietenkin. Joten ei se asetelma ja levy kauaa ollu kiinne... (kun ei saa pelkkää levyä, vaan koko sarja).

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tietoa 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

:-D
Ei mennyt kuin 3 ja puoli vuotta siitä kun kuumeilin 166:n perään että sain ostettua.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Vastaa Viestiin