Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

seppo kirjoitti:^^^
img044.jpg
Jos camber on edessä tuota luokkaa, makaa auto kuoleentuneiden jousien päällä. Tuossa tiedotteessa on mittausohje korkeuden tarkastamiseksi, ja jossa annetut kulmat pitävät kutinsa.
Siis 3,0 V6 CA -92 +/-5 mm jos ei näy kuvasta?
Tämän mukaan mun 166 kulkisi n.40mm liian matalalla, samoin velipojan 166 missä uudet etujouset. Voiko tuo arvo pitää paikkansa? Pyörän navasta lokarin reunaan on nyt 36cm ja kaari näyttää sopusuhtaiselta suhteessa renkaaseen. 40mm korotus tuntuu hurjalta jotta saisi kulmat kohdalleen. Sama juttu sekä edessä että takana.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

alfa 156 v6 kirjoitti:
seppo kirjoitti:^^^
img044.jpg
Jos camber on edessä tuota luokkaa, makaa auto kuoleentuneiden jousien päällä. Tuossa tiedotteessa on mittausohje korkeuden tarkastamiseksi, ja jossa annetut kulmat pitävät kutinsa.
Siis 3,0 V6 CA -92 +/-5 mm jos ei näy kuvasta?
Tämän mukaan mun 166 kulkisi n.40mm liian matalalla, samoin velipojan 166 missä uudet etujouset. Voiko tuo arvo pitää paikkansa? Pyörän navasta lokarin reunaan on nyt 36cm ja kaari näyttää sopusuhtaiselta suhteessa renkaaseen. 40mm korotus tuntuu hurjalta jotta saisi kulmat kohdalleen. Sama juttu sekä edessä että takana.
Mulla nousi keula monta senttiä kun vaihtoi etujouset. Oli tosin tarvikkeet mutta piti olla oikeat, useampaa vaihtoehtoa muistaakseni tarjosi. Kyseessä tosiaan oli 3,0 automatti eli vaatinee jäykimmät tarjolla olevat jouset jokatapauksessa. Pyörien suuntaus oli tehty useempaan kertaan, en muista oliko ennen ja jälkeen jousien vaihdon. Kaikki dokumentit lähti auton mukana.

Voihan tuo olla että 166 jouset kuoleentuu tavallista enemmän verrattuna muihin autoihin/merkkeihin ennen katkeamista. Pääsääntöisesti oman kokemuksen mukaan korkeus ei muutu senteissä mitattuna ennen kuin jousi katkeaa...

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

20 v dieselissä on tuo sama 36 cm ja 10v. Vanhoilla jousilla 37 cm pyörän keskeltä lokarin reunaan.

Paikalla
seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Superissa (TBO ja 3,0 CM) on tuo erotus noin 10mm suurempi ja niissä oli madallusta vakiona ehkä tuo 20mm. Täytyy muistaa että tuon auton etuakselipaino on tyhjänäkin yli 1000kg. Jos tunkilla nostaa keulaa niin, että tuo mitta on oikea, niin eturenkaan camber pitäisi olla "vatupassimitassa", tai hyvin lähellä sitä jolloin kuoleentuminen on ainoa mahdollinen syy tuohon 1,42ast camberiin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mulla tuli 155:n mukana niitä välikumeja jousen väliin, niillähän tuon saa kätevästi korotettua.

Paikalla
seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

img046.jpg
img046.jpg (45.33 KiB) Katsottu 14332 kertaa
Vanhoista papereista tuli esille auton korkeus, tyhjänä 1416mm ja 3-hengen kuormalla 1383mm! Eli tippuu jo 33mm 3 hengen kuormalla uutena, tiukoilla nivelillä jne! Superit sanotaan olevan vain 10mm madallettuja?
Takapäällä on vastaavat mitat vastaavista mittauskohdista. Siellä on Superiin suuremmat erot.
2.0TS-2.4JTD -68+/-5mm
V6TB-3.0V6CM -81+/-5mm (Super-malli)
2.5V6-3.0V6CA -73+/-5mm

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kuinka moni on vaihdellut oven lukkoihin mabushi-moottoreita. Mulla on nyt metallikansi irti muovista ja mietin niiden niittien kanssa, pitäiskö uusia ja millaisilla vai pysyykö osat paikoillaan vanhoila niiteillä vaikka porattu auki? Olisiko hyvä jollain lukita niitti?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

^muistaakseni porasin niittiä hieman,että muovi tuli ehjänä sen yli. Ei muistaakseni ollu mitään ongelmia kiinni pysymisessä kunhan ei poraa sitä niittiä pois kokonaan. Väänsin yhtä rautaosaa lukon sisältä sen verran et sen moottorin sai pois ja väänsin sit takas kun kunnostettu moottori oli paikoillaan. Laitoin niittien kohdille silikoniliimaa ettei mee vesi sisään (muutaman lukon muovi ei lähtenyt ihan yhdessä osassa,ennen kuin oikea tekniikka avaamiseen löytyi,joten niitä joutui tilkkimään enemmän,muttei mitään ongelmaa ollut kyllä niiden kanssa enää). Niin ja tosiaan silloin ei ollut uusia moottoreita käsillä, joten putsasin vain hiilipinnat vanhoista moottoreista ja löin takas nippuun.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Kannattaa toiminta tarkastaa hyvin ennen kun laittaa lukon oven sisään. Muistaakseni kaikista synkin homma oli uuden moottorin juottaminen johtoihin, ja piuhojen laittaminen oikein päin. piristy aivan tajuttomasti lukon toiminta uudella moottorilla...

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tallissa seisoessa on 166 kadottanut vasemman viiksen (pyyhkijät) toiminnon kokonaan, mitkään pesuritoiminnotkaan eivät toimi :shock:

Sulake on ehjä, eli mistä sitä vikaa seuraavaksi hakemaan?
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Mikähän voisi olla vikana kun cruisen valo ei pala eikä cruise toimi? Jarru ja kytkinpolkimen anturit kunnossa niiltä osin ja uusi viiksipakkakin on laitettu. Edelleenkään valo ei syty ja testeri näyttää "cruise off", vaikka viiksi on "on" asennossa. Sulake on myös katsottu ja ehjältä näytti.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tankkasin tuon uusikärsäisen 166:n ja tosi hankala tankata, katkoo pistoolia normaalisti jatkuvasti, mutta liluttelemalla onnistuu. Mikä mahtaa olla, onko putki sen muotoinen, että aiheuttaa tuon pistoolin katkaisun. Vanhakärsäisessä tankkaus onnistuu ongelmitta. Kellään muulla ollut vastaavaa.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

^Ei ainakaan tuossa omassa FL:ssä ole mitään ongelmaa tankatessa. Luulisi putkistojen olevan samat läpi mallisarjan...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Luulis niin, pitää jossain vaiheessa kurkata kameralla putkeen löytyykö mitään ihmeellistä, tosi arsyttävää liruttelua tankkaaminen.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuossa olen ajellut uuskärsäsellä vajaa kolme tonnia niin huomasin, että hieman öljyinen välijäähdyttimen yläpää, mistä lähtee letku imusarjaan ja kurkkasin letkuun sisälle niin oli siinä letkun sisäpinnassa hieman öljyä, mahtaako tuo öljy tulla huohottimen kautta putkistoon vai falskaisko turbo, ei luulis? Aika rökäinen oli jo ennestään välijäähy.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

VMTD kirjoitti:Tankkasin tuon uusikärsäisen 166:n ja tosi hankala tankata, katkoo pistoolia normaalisti jatkuvasti, mutta liluttelemalla onnistuu. Mikä mahtaa olla, onko putki sen muotoinen, että aiheuttaa tuon pistoolin katkaisun. Vanhakärsäisessä tankkaus onnistuu ongelmitta. Kellään muulla ollut vastaavaa.
Tekeekö katkomista kaikilla asemilla,meilläkin kia:la tekee tuota määrätyissä paikoissa joissa saa kylläkin tankattua kun kääntelee pistoolia oikeaan asentoon ja oikealle syvyydelle?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^ Vasta kolme tankkausta, mutta samaa tekee jokapaikassa, kiusallinen vaiva ja on pitänyt kurkata putkeen mikä siellä ahdistaa, mutta unohtunut. Saa sen liki katkomatta tankattua kun tarpeeksi vähän liipasimesta painaa.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Moro

Muistan jossain nähneeni ovilukon lukkomoottorin vaihto-ohjeet. Osaisko joku kertoa missä?

hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Ei näytä kuoleentuneilta jouset mullakaan mutta tuon Sepon laittaman ohjeen mukaan auto kulkee n. 40mm liian matalalla.... ei muuta kuin jousia siis tilaukseen :?
Ei auttanut jousien vaihto camber ongelmaan. Ei muuttunut käytännössä yhtään ja camberia siis asteen verran liikaa etuakselilla. uutta tuli myös tukivarret nivelineen poislukien etualatukivarret. Taakse bumerangit ja "mersupuslat".

Alkaa konstit loppumaan tuon kanssa. Arvot nyt vaan pitää saada vihreälle jotenkin kun on AVK:n auto. Osia vaihtamalla asia ei ratkea ja kolari ei arvoja takuulla ole muuttanut kun vaurio senlaatuinen että pelkkää peltirupea.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Jos leimaa varten pitää saada arvot vihreälle niin ei muuta kuin kääntää peileistä kohdalleen ja selvittää sen ongelman sitten myöhemmin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja kuten pitkin foorumia jo pari vuotta oon huudellut... Kaikki tuliterät, tehtaalta tulleet autotkaan ei mene vihreälle mitenkään rehellisesti. :)

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja AVe »

^ näinhän se on. Ei niiden kanssa kannata kovin kauaa tuskailla.
Sama homma on kaikkien vähän enemmän madallettujen kanssa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

No joo näinhän se on mutta mielellään menis pykälien mukaan vaikka muut ei menekkään :|

Ja sit olis ainakin suomen ainoa 166 jossa on kulmat tehtaan arvoissa :lol:

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Ei näytä kuoleentuneilta jouset mullakaan mutta tuon Sepon laittaman ohjeen mukaan auto kulkee n. 40mm liian matalalla.... ei muuta kuin jousia siis tilaukseen :?
Ei auttanut jousien vaihto camber ongelmaan. Ei muuttunut käytännössä yhtään ja camberia siis asteen verran liikaa etuakselilla. uutta tuli myös tukivarret nivelineen poislukien etualatukivarret. Taakse bumerangit ja "mersupuslat".

Alkaa konstit loppumaan tuon kanssa. Arvot nyt vaan pitää saada vihreälle jotenkin kun on AVK:n auto. Osia vaihtamalla asia ei ratkea ja kolari ei arvoja takuulla ole muuttanut kun vaurio senlaatuinen että pelkkää peltirupea.
Laita sinne alatukivarsien etuhelan alle apurunkoa vasten 8 mm paksuiset mutterit sen holkin tilalle ja viistä hieman tukivarren reunoja niin pitäisi olla vihreällä ja jos ei muuta niin sitten mittauksen ajaksi tosiaan liinalla vedätys. Nousiko keula yhtään uusilla jousilla?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Nousi keula, mutta ei paljoa. Uskon siis että kun hetken ajaa niin ajokorkeus on se mikä se jo olikin. Sama takana.

Takacamberit sai asettumaan bumerangien sisäpäiden säädöllä ja ne ei varmastikaan enää ole ongelma.

Etualatukivarsien holkit korvasin jo lyhemmillä, niin lyhyillä mitä sinne sai tukivarren ottamatta kiinni apurunkoon. Tällä muutoksella tilanne parani mutta edelleen ollaan n. puolen asteen päässä ohjearvosta. Ei se kaukana ole, mutta säätöpaikat on nyt käytetty kun ei koria halua alkaa kairaamaan.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Päivää taas

Tuli pitkästä aikaa rekisteröityä Alfa omalle nimelle. Ostin nimittäin joitain vuosia sitten kummitytölle 166:n 18-vuotislahjaksi ja nyt käytin lunastuslauseketta, kun neiti erinäisistä syistä johtuen päätti siitä luopua. Kyseessä on 99-mallinen TSparkki, joka on muuten edelleen hyvässä iskussa, mutta ohjaustehostin vuotaa. Nestettä pitää lisätä kerran viikossa tai ajomäärästä riippuen useamminkin.

Kummitytön isä oli asiaa selvittänyt ja antanut itselleen kertoa, että siellä on stefa, joka ei ole minkään standardin mukainen ja sitä ei saa vaihdettua, kun sellaista ei erikseen missään ole eikä tule ja ainoa tapa korjata vuoto on vaihtaa moduuli, joka pitää sisällään suunnilleen kaiken äänimerkin ja etupyörien väliltä. Hurjalta kuulostaa, hinta varsinkin. Kyllähän harrasteauton kanssa toki pärjää, vaikka joskus nesteitä lisäilisikin, mutta tässä vain näyttää käyvän kuin ikääntyvälle miehelle eli vaiva senkun pahenee.

Onkos asiasta kellään kokemuksia? Millä saisi mehut pysymään maijassa.

Se on kyllä sanottava, että muuten tulee kyllä Alfan omistamisesta hyvä mieli. Ja ajamisesta vieläkin parempi. Hyvin palaa mieleen, miksi näitä tuli joskus osteskeltua.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Onko varmasti stefa joka vuotaa?
Omassani oli pirullinen pikkuvuoto lauhduttimelle menevässä metalliputkessa. Putki oli hangannut itsensä rikki ... Putki poikki ja hydrauliletkua päälle korjasi asian.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^^Sinne kuskin jalkatilaanko vuotaa? Näkyy peruskorjattua vaihdetta olevan 253 euroa + pantti autodocilla. Onhan siinä pieni arpeeti vaihtaessa.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Jönsson kirjoitti:Päivää taas

Tuli pitkästä aikaa rekisteröityä Alfa omalle nimelle. Ostin nimittäin joitain vuosia sitten kummitytölle 166:n 18-vuotislahjaksi ja nyt käytin lunastuslauseketta, kun neiti erinäisistä syistä johtuen päätti siitä luopua. Kyseessä on 99-mallinen TSparkki, joka on muuten edelleen hyvässä iskussa, mutta ohjaustehostin vuotaa. Nestettä pitää lisätä kerran viikossa tai ajomäärästä riippuen useamminkin.

Kummitytön isä oli asiaa selvittänyt ja antanut itselleen kertoa, että siellä on stefa, joka ei ole minkään standardin mukainen ja sitä ei saa vaihdettua, kun sellaista ei erikseen missään ole eikä tule ja ainoa tapa korjata vuoto on vaihtaa moduuli, joka pitää sisällään suunnilleen kaiken äänimerkin ja etupyörien väliltä. Hurjalta kuulostaa, hinta varsinkin. Kyllähän harrasteauton kanssa toki pärjää, vaikka joskus nesteitä lisäilisikin, mutta tässä vain näyttää käyvän kuin ikääntyvälle miehelle eli vaiva senkun pahenee.

Onkos asiasta kellään kokemuksia? Millä saisi mehut pysymään maijassa.

Se on kyllä sanottava, että muuten tulee kyllä Alfan omistamisesta hyvä mieli. Ja ajamisesta vieläkin parempi. Hyvin palaa mieleen, miksi näitä tuli joskus osteskeltua.
Yksi vuotostefa voisi olla se pinion akselin ympärillä oleva. Tai oikeastaan siinä on kaksi stefaa päällekkäin.

Tilasin yhteen vuotavaan ohjaus akseliin nuo stefat, minimi erä tilaus paikassa oli 6 kpl joten täältä löytyy vielä 5 kpl ylimääräisiä. Voin luopua pientä korvausta vastaan, jos sattuu olemaan oikea.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

RiQ: En ole itse ehtinyt vielä tutustua tarkemmin, lisäillyt vain nestettä. Jossain korjaamolla on kuulemma katsottu, että stefa se on, mistä valskaa. Täytyy nyt vielä tarkistaa tuo putkivaihtoehtokin.

VMTD; Ei vuoda jalkatilaan, vaan vuotokohta on lähempänä keulaa.

Satakuusnelonen: jos osoittautuu pinionin stefoiksi, voidaan toki alkaa hieroa kauppoja.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mulla on 166:ssa puolisähköset penkit (selkänoja sähköllä), jos vaihdan tilalle täyssähkösäätöset niin toimiiko ne heti ilman muutoksia?

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Macela kirjoitti:Mulla on 166:ssa puolisähköset penkit (selkänoja sähköllä), jos vaihdan tilalle täyssähkösäätöset niin toimiiko ne heti ilman muutoksia?
Mulla oli plug&play vastaava konversio, myös airbag liittimet. Samoin manuaalisista--> täyssähkö meni suoraan.

Hiljattain myin kuitenkin ne bägilliset sähköselkänoja penkit, niin ei käynyt bägien liitin suoraan prefacelift manuaalipenkkien tilalle, en tiedä tarkalleen mikä ei sopinut, ehkä ostaja kertoilee lisää, jos täällä pyörii.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Okei, kiitos.

Prefaceliftista penkit siirtyisi omaan prefaceliftiin.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja roude »

Nvm

Avatar
OL
Viestit: 849
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

Poistuuko airbagin vikavalo jos ongelman löytää, vai vaatiiko vikakoodin nollauksen? Ulkomaisilla foorumeilla joku väitti, että pitäisi nollata joka tapauksessa, mutta tässä ketjussa oli jossain maininta, että ongelman poistuessa valokin poistui.

Ilmeisesti airbagiin pääsisi multiecuscanin ilmaisversiolla käsiksi, mutten tietenkään tähän hätään saa piuhaa mistään. Täytyy kyllä ostoslistalle laittaa.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Vikakoodi täytyy ainakin vanhakeulasessa poistaa vielä erikseen.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Aattona lähti 166:n tulille vasta kolmannella kerralla, kun startti tippui pois vauhtipyörän kehältä, onko tuo vaan likaisuudesta johtuva vika?

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kuinka moni on vaihtanut Aisinin laatikkoon öljyt itse? Mulla tihkuu oikean vetarin stefa, sen meinasin vaihtaa ja laskea propusta öljyt ulos mitä tulee ja mitata määrän, jonka sitten kaadan tilalle. Onko täyttöproppu ylhäällä, missä näkyykin kuusiokannalla oleva proppu vai lirutellaanko öljyt mittatikun reiästä sisään?
Öljyt sitten joko 30 tai 70 asteeseen ja lopputarkistus tikusta.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja jamper »

Sieltä tyhjennyspropusta ulos ja mittatikun reiästä sisään. Vähän on hankalassa paikassa se mittatikku. JWS3309 sitten öljyksi.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikä hitto tuossa 166:n oikeassa eturipustuksessa rusahtaa kun tulee reippaampi sisäänjousto, kun mitään järjellistä vikaa ei näy?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Maahan osuva kuraläppä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei ole kuraläpän ääni vaan metallinen ääni, mut ei siellä mitään väljää ole, eikä jousi ole poikki.

Avatar
OL
Viestit: 849
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

Caijo-Romeo kirjoitti:Vikakoodi täytyy ainakin vanhakeulasessa poistaa vielä erikseen.
Näinhän se oli, vika ei ollut enää aktiivinen, mutta nollauksen vaati, että sai valon pois kojetaulusta. Kiitokset!

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään käytetty nelipyöräsuuntauksessa uuskeulainen 166:n vasemman camber 1.03 oikean 1.42 alatukivarsien etummaisten kiinnityspisteiden holkit 10 mm paksut eli vielä reilusti lintassa. Etujouset hiljan vaihdetut, toki en tiedä onko oikeat. Onko Etu ylätukivarsiin saatavana epäkesko pultteja, jolla saisi ylätukivartta ulospäin? Onko kellään tietoa?
Katseltiin vanhakeulaisen arvoja mitkä viimeksi säädettiin, siinä oli liki vihreällä eli 0.43 kun vihreä alkaa 0,40 ja samoin etuholkit 8 mm, mutta vanhoilla etujousilla.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mistä uuskeulaisen hälyttimen saa niitattua hiljaiseksi, nyt se rääkyy joka kerta kun oven avaa, kunnes kääntää virrat päälle.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Muistaakseni kun laittoi ovia lukkoon niin piti nappia niin kauan pohjassa, kun auto antaa toisen merkin niin hälyn äänimerkki on pois käytöstä. Tosin tämä pitää siis toistaa joka kerta kun auton laittaa lukkoon. muuten hälyn äänimerkki taitaa sijaita jossain takapuskurin oikean laidan sisällä. Harkitsin joskus itekkin sen äänimerkin poistoa, koska sisälämppäri laukaisi hälyttimen aina, ellei muistanut ottaa aina erikseen sisätutkia pois päältä.

En siis tiedä kuitenkaan miten hälyt kannattaisi kokonaan poistaa, kun näissä se taitaa olla vähän integroidumpi ku vanhoissa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Hälyttimen eliminointi sujui mallikkaasti. Peräkontin oikeanpuoleinen suoja pois ja itse hälytinyksikkö on kahdella ruuvilla kiinni korissa. Kuulosuojaimet päähän, koska liittimiä irroittaessa hälytin tietty alkaa rääkymään, kun on akkuvarmennettu. Sitten vaan hälytin sellaiseen paikaan, ettei sen uikutus häiritse, kummasti se siitä itsekseen hiljeni.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jäätyykö muilla takajarrut, mulla ne on ollut jäässä harvase päivä ja tänään tallilta lähiessä ei enää etupyörien pito riittänyt irroittamaan jarruja, piti ottaa kuumailmapuhallin ja iso ruuvvari, sillä sitten vihdoin alkoi pyörät pyörimään.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kattos moro. Muitakin saabisteja italojen parissa ja vielä saman mallin :-D

Vanhat jarrunesteet?
Only way to feel the noise is when it's good and loud

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

VMTD kirjoitti:Jäätyykö muilla takajarrut, mulla ne on ollut jäässä harvase päivä ja tänään tallilta lähiessä ei enää etupyörien pito riittänyt irroittamaan jarruja, piti ottaa kuumailmapuhallin ja iso ruuvvari, sillä sitten vihdoin alkoi pyörät pyörimään.
Levyt (pala jumittaa levyyn kiinni) vai vaijerit takkuaa?

Vastaa Viestiin