Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Hyväksynnät löytyy xenonille myös halogen umpiosta.
heh, arvasin kyllä kuka jaksaa viilata pilkkua :mrgreen:

mistäs umpion hyväksynnät 166:sta löydät? ei ole kuin lasin merkinnät...
No kun kerran tiesit puhuvasi paskaa ja odotit että siitä tulee sanomista, niin olisko kannattanut pohtia sanomisiaan tarkemmin? :)

Kyllä ne hyväksynnät jostain löytynee.
Jaaha, veturimiehet huutelee.. Haista ite... :roll: paskanpuhumisesta aika turha puhua tuollasella mutuilulla. "jostain löytynee".... missä muuten sanotaan että valaisimen lasi pitää erikseen hyväksyttää :lol:

Ei löydy muita merkintöjä, tuu vaikka käymään niin etsitään oikeen porukalla. Tuossa on 6 umpiota pihassa mistä saat kollata, parista on lasikin rikki valmiiks niin näet sisäpuolenkin. On alkuperästä xenonia, halogeenia ja tarvikettakin joukossa...

Pointti lähinnä oli se, että leimallahan nuo valot jokatapauksessa arvioidaan merkintöjen perusteella. Jos hyväksynnät valossa (tai ehkä sittenkin, erikseen hyväksytyssä umpion lasissa :shock: ) viittaa xenoniin, automaattinen korkeudensäätö ja valon pesurit löytyy ja toimii sekä valokuvio on ok ei katsurilla ole mitään syytä olla hyväksymättä yllämainittua setuppia. En ala auton ikää sotkemaan tähän, esimerkki pätee kysyjän autoon kun seuraavaksi viisastelisit siitä kuitenkin. Varmaan tiedät että tarkastus tehdään rakenteita purkamatta, polttimon tyyppiä ei tässä tilanteessa siis näe...

Joo, tiedän kyllä mitä vihreä kirja on asiasta mieltä mutta käytäntökin on vuosien mittaan käynyt tutuksi..

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Paikansin varaosa-autosta releen jalkatilassa olevaan, mut eihän ne ajovalot vieläkään toimi. Ei tullut kokeiltua napsauttaako varaosa-autossa releen kun valot Kytkee päälle, pitäisi kyllä? Mistäs toi johto seilaa Akku->virtalukko->rele->sulake vai miten?

Sulakkeelle ei ainankaa tule virta ja todennäköisesti ei releelekkään, kun ei napsaa..talven seisonnan aikanahan valot hävis.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

alfa 156 v6 kirjoitti:missä muuten sanotaan että valaisimen lasi pitää erikseen hyväksyttää :lol:
Hyväksymisvaatimuksia löytyy vaikkapa ece-normista 99. Lasilla voi olla useita eri hyväksyntiä, käytännössä siis xenoneille ja halogeeneille, ettei jokaiselle umpioversiolle tarvitse tehdä omaa lasiaan.
alfa 156 v6 kirjoitti:Pointti lähinnä oli se, että leimallahan nuo valot jokatapauksessa arvioidaan merkintöjen perusteella.
No miksi et sanonut niin? :)

Ja valitettavasti tuo on totta, laillisuutta arvioidaan sellaisten merkintöjen perusteella joista se ei ilmene.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

JontteB kirjoitti:Katsuri laittoi korjauskehoituksen ajovalojen heikosta tehosta. Kyseessä xenonit. Alfa 156 V6 tiesi kertoa, että ongelma on pilalle mennyt umpion heijastin. Kun uudet xenon umpiot maksavat 800 € paikkeilla / kpl, niin mitä raati sanoo halogeeniumpioihin vaihtamisesta? Niitä sais aika pirun paljon halvemmalla http://www.ebay.com/itm/Scheinwerfer-Se ... 1c3dc62e4a

Tarviiko tohon askarrella se manuaalinen korkeussäätö? Jos tarvii, miten onnistuu? Vai pelittääkö sama automaatiinen säätö vanhoista umpioista?

Sinänsä katsuri oli oikeassa, että ei noilla oikein näe mitään, mutta oli kyllä sellanen elämäänsä kyllästynyt *ulkku että oksat pois! Ilmeestä jo näki kun se tuli autolle, että tässä ei hyvin käy.

Jontte
Ostat uuden/hyvän "normi" umpion,laitat sen uuniin muistaakseni n:100c,en muista enää aikaa,ja irrotat lasin,ja otat sen heijastimen siitä.
Heijastin,ja lasi täysin samoja.Hyvällä tiivisteliimalla kasaus
Nim:työn tehnyt

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Automaattisen korkeudensäädön moottori ei sit sovi tavalliseen H7 umpioon.moottorin kiinnitys erilainen.Sekään ei oo ongelma,mutta teettää paljon työtä.Sun täytyis sekä xenon- että h7umpio laittaa osiksi ja kasata niistä yks toimiva kombinaatio.Noissa halppis Depon umpioissa ei oo sitä DC merkintää lasissa mikä on ainakin orkkiksissa ja Valeoissa (=orkkis valmistaja).Edellisessä V6ssa mulla oli uudet Depot ja niissä tarvike xenonkitti ja valokuvio oli sellanen kun pitää ja niillä näki hyvin.leimalle tietty piti purkaa ettei tuu narinaa, mutta polttimoihin pääsee niin helposti käsiksi ettei paljoo aikaa vienyt.Noita projektoreita sai erikseenkin,jos oikein innostuu rakenteleen.sopivuudesta ei tietoa,mut olikohan ne morimoton tms tekemiä mitä joskus kattelin.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Caijo-Romeo kirjoitti:Automaattisen korkeudensäädön moottori ei sit sovi tavalliseen H7 umpioon.moottorin kiinnitys erilainen.
Onko noin? tuossa omassa tallissa olevassa ryskyssä nämä meni ristiin ihan kiltisti? Vaihdoin siis alkuperäsen xenon umpion projektorin halogen umpion sisälle kun alkuperänen on kolarissa mennyt aivan säpäleiksi. samoin vaihdoin tietty sen osan takalevyä mihin ballasti kiinnittyy.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Jos hyväksynnät valossa (tai ehkä sittenkin, erikseen hyväksytyssä umpion lasissa :shock: ) viittaa xenoniin, automaattinen korkeudensäätö ja valon pesurit löytyy ja toimii sekä valokuvio on ok ei katsurilla ole mitään syytä olla hyväksymättä yllämainittua setuppia.
Tuota voisi vielä hieman viilata, eli ei ne lampunpesurit *AINA* ole vaadittuja.
Ihan tarkkaa hetkeä en muista, mutta öhm... Muistaakseni helmikuussa 2001 ensirekisteröity bimmeri mm. osui juurikin tuohon erityisen special-case-scenaarioon;
Siinä ei siis lampunpesurit toimineet lainkaan. Ja tehtaan alkuperäiset Xenonit. Tuo kyseinen ajankohta vaan oli sellainen, että direktiivi ei vaatinut lampunpesureita Xenoneille (ajankohta oli lyhyt, oliko peräti alle vuoden? Tyyliin maaliskuun lopusta 2000 helmikuun puoliväliin 2001)
Poikkeus oli tosiaan sillä ehdolla, että k.o xenonit ovat alkuperäiset tehtaan jäljiltä tehtaan merkintöjen kera. Katsuri tarkasti "jostain Isosta Kirjasta" sekä ajankohdan että osanumeron perusteella sen, että onko oikea. Oli. :P

Joka tapauksessa itsekin muutaman umpion nähneenä on niitä merkintöjä ollut siellä muovissakin? Ei mikään pakko ole ja voi olla olemattakin, ilmeisesti 166 on sellainen? Monissa on lasissa omansa, mutta sitten tosiaan umpion muovissa merkinnät soveltuvista tuikuista... Hieman merkistä ja jne. riippuen merkintöjä nähnyt tai ollut näkemättä. En ole koskaan edes ajatellut Alfojen kohdalla tuota, löytyykö merkintöjä - joten en ole katsonutkaan. Surkeasti näkyvillä ne on pääsääntöisesti olleet, hädin tuskin huomattavissa jos ei tiedä mitä etsii.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mistä Sportronic laatikkoon saa valutettua öljyt sisään? Mittatikkua tuossa ei ainakaan ole, eikä oikein muutakaan reikää näytä olevan mistä saisi öljyt lirutettua laatikkoon.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös se kuitenkin ole huuhdeltava malli, joten luulisi siellä reiät touhulle olevan. En siis osaa kertoa sijaintia... :oops:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Joo, niin luulisi olevan ja on kai noihin monet öljyjä vaihtaneet. Aikani googlettamalla löytyy vain 50 linkkiä joissa jokaisessa kysellään täyttöaukon sijaintia, muttei yhdestäkään löytynyt vastausta :lol:

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Caijo-Romeo kirjoitti:Automaattisen korkeudensäädön moottori ei sit sovi tavalliseen H7 umpioon.moottorin kiinnitys erilainen.
Onko noin? tuossa omassa tallissa olevassa ryskyssä nämä meni ristiin ihan kiltisti? Vaihdoin siis alkuperäsen xenon umpion projektorin halogen umpion sisälle kun alkuperänen on kolarissa mennyt aivan säpäleiksi. samoin vaihdoin tietty sen osan takalevyä mihin ballasti kiinnittyy.
Muistelisin et autom.säätöisessä moottorissa oli erilainen tyyliin nelisakarainen se lukituskaulus ja "tavallisessa" kolme sakarainen.Ne lovet/reiät kyllä on siinä "välipohjassa" minkä pystyy vaihtaan ristiin.Xenonmallin polttimon taustakupukin oli vähän eri muotoinen kun H7.Mut jos sulla moottorit sopi ristiin niin en ala väittään vastaan,ite kun ei tullu kokeiltua sopivuutta kun näyttivät jo niin erilaisilta.Vaihdoin vaan lasit sun muut säätötapit h7 umpiosta xenonumpioon ja ne sopivat täysin.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Sape kirjoitti:Joo, niin luulisi olevan ja on kai noihin monet öljyjä vaihtaneet. Aikani googlettamalla löytyy vain 50 linkkiä joissa jokaisessa kysellään täyttöaukon sijaintia, muttei yhdestäkään löytynyt vastausta :lol:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... c-oil.html

Siellä vaihteiston päällä. näkyy sellainen sininen huohotustatti mistä täytetään. vaihteiston leveyssuunnalla keskivaiheella muistaakseni etureunassa, saattoipa olla takareunassakin. :mrgreen:

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sape kirjoitti:Mistä Sportronic laatikkoon saa valutettua öljyt sisään? Mittatikkua tuossa ei ainakaan ole, eikä oikein muutakaan reikää näytä olevan mistä saisi öljyt lirutettua laatikkoon.
Öljyn täyttö/tarkastusproppu (kuusiokolo M24) on tasauspyörästön kopassa moottorin puoleisella sivulla vetoakselin alareunan korkeudella.
Lisättäessä öljyä kylmään vaihteistoon, anna moottorin käydä joutokäyntiä ja lisää öljyä aukon kautta kunnes se valuu heikosti ulos. Kun öljyn lämpötila on noussut 40 ast. pitää ylimääräinen öljy valuttaa aukon kautta pois moottorin käydessä ja vaihde P-asennossa.
Vain Esso ATF LT-71141 tai vastaavaa. Esim ZFB 838, Tutela GL/E.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jalamari kirjoitti:http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... c-oil.html

Siellä vaihteiston päällä. näkyy sellainen sininen huohotustatti mistä täytetään. vaihteiston leveyssuunnalla keskivaiheella muistaakseni etureunassa, saattoipa olla takareunassakin. :mrgreen:
seppo kirjoitti: Öljyn täyttö/tarkastusproppu (kuusiokolo M24) on tasauspyörästön kopassa moottorin puoleisella sivulla vetoakselin alareunan korkeudella.
Lisättäessä öljyä kylmään vaihteistoon, anna moottorin käydä joutokäyntiä ja lisää öljyä aukon kautta kunnes se valuu heikosti ulos. Kun öljyn lämpötila on noussut 40 ast. pitää ylimääräinen öljy valuttaa aukon kautta pois moottorin käydessä ja vaihde P-asennossa.
Vain Esso ATF LT-71141 tai vastaavaa. Esim ZFB 838, Tutela GL/E.
Kiitokset näistä! Eiköhän näillä päästä alkuun.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Vode »

Oi viisaat. Tässä tuumailin jos alkaisi metsästää jonkinlaista harraste / kesäautoa leppoisaan kruisailuun niin tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen 166. Onkos noi yhtä herkkiä mätänemään kuin 156:t? Jotenkin mutufiiliksellä voisin kuvitella että noi ei olis ihan niin herkkiä mutta toisaalta 166:t on varmaan viettäneet paljon leppoisampia vuosia sekä niitä todennäköisesti huollettu paremmin. Ruosteen 1.paikka lienee etupyörien takana helma + etujalkatila?

Avatar
-TTY-
Viestit: 1523
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Juurikin tuon tyylinen maku on itselle jäänyt yhdestä 156sta ja 166sta. Farkkua joutui paikkailemaan mutta 166n pohja on siihen verrattuna erittäin terve, jonkun verran tuota tullut kuitenkin myös alhaalta päin katseltua. Osta multa pois kun lumi sulaa :-D
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

166:t selvästi kestävämpiä, kuin 156:t.
Heikoin kohta on helmakotelot ja sieltä ensinmäisenä tunkin paikat ja muovihelmojen kiinnitysreiät.
Sinne muovihelman ja helmakotelon väliin pääsee vesi ja kura ja se ei sieltä juuri kuivu, eikä sitä pääse pesemään, ennen kuin irroittaa ne muovihelmat.
Ja sitä ei oikein katsastuksessa huomaa, kun on ne muovihelmat päällä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tosiaan tuntuu 166 kestävämmältä kuin 156. Sellainen kutina on, että tämä koskee korin lisäksi myös esim. tukivarsia. Ei niitä näihin tarvii joka öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa, toisin kun pienempään sisareensa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Korin kestävyydestä tuli omakohtaisia kokemuksia kun maalasin oman 166 ylitse ja nappasin helmamuovit irti niin näky oli todella karu. Molemmilla puolilla helmojen takaosassa sellaiset 10x20cm rapeahkot reijät ja helmakoteloiden sisällä todella paljon pintaruostetta. Suomiautossa kiinnittäisin todella kovasti huomiota helmakoteloihin. Tässäkin tapauksessa kotelot oli täynnä kuraa ja paskaa jota ei ilman muovien irroitusta pysty pesemään eikä asiaa helpota yhtään se, että tämäkin auto oli viettänyt suurimman osan ajastaan Helsingissä. Saksantuonnit ovat taas eri lukunsa ja onhan se varmasti yksilökohtaista tuo ruostuminen. Muuten alustaltaan kestävä ja kaikinpuolin upea auto.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Eikös nämä 166set kasattu aresen tehtailla?koska on mielestäni aivan helvetinmoinen ero 156-166 etelän veltot kasanneet 156 ja 166 pohjoisessa,mutta tosiaan itselläni myöskin ruosteeton yksilö ja 156 kuin kakkuvuuasta väsätty.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Itselleni vastaten..ei muuten kasattu aresen vaan rivaltan tehtailla pohjoisessa.
molex to sata, lose all your data.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Eipä korjaantunut outo haju mikä silloin tällöin puskeen kabiiniin. Arvelin että sen olevan vuotava lämppärin kenno ja glygolin haju hävisikin mutta sellainen sähkön haju tulee vieläkin ja ei oikein hajua (heh heh) mistä lähtis etsimään vikaa..? Ei ole ole oikein mikään miellettyvä haju joten jotain pitää keksiä.

Joko haju tulee moottoritilasta, Tai sitten putkistossa on jotain ylimääräistä joka tai joku sähkökomponentti kuumuu liikaa?
Ärsyttävä vika vaikka ei estäkkään ajamista..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oletko puhaltimen moottorin tsekannut - sekä sen johdot? Kontaktihäiriö liittimessä voi hyvinkin käryytellä hyvänkin aikaa, ennen kuin kokonaan kuolee tai mitään hajun lisäksi havaittavaa tulee vastaan.
Moottoritilasta käryä saa esim. tuhoutuneella laturilla, itselläni viime maanantaina tästä kokemuksia...

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Haiseeko moottoritilassa (siis ihan pelti auki ja pää jonnekin koneen lähestyville nuuhkimaan (älä polta itseäsi))? Tuleeko sisälle haju ilmakanavista vai jostain muualta? Väheneekö haju jos pöhöttimen sammuttaa? Entäs jos muita sähkölaitteita sammuttaa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

KimmoKo kirjoitti:Eipä korjaantunut outo haju mikä silloin tällöin puskeen kabiiniin. Arvelin että sen olevan vuotava lämppärin kenno ja glygolin haju hävisikin mutta sellainen sähkön haju tulee vieläkin ja ei oikein hajua (heh heh) mistä lähtis etsimään vikaa..? Ei ole ole oikein mikään miellettyvä haju joten jotain pitää keksiä.

Joko haju tulee moottoritilasta, Tai sitten putkistossa on jotain ylimääräistä joka tai joku sähkökomponentti kuumuu liikaa?
Ärsyttävä vika vaikka ei estäkkään ajamista..
Katoppa ettei ole lämppärin kenno vuotanut kojelaudan alla, keskikonsolin takana olevien releiden päälle. Omassani on kenno vuotanut joskus sisävalojen releen päälle, joka on sitten hapettunut ja releen kanta sulanut ihan mössöksi. Siellä on myös muita releitä, mm. sähkölaiseille ym.

Uus rele+kanta olis itselläkin odottelemassa inspiraatiota. Tällä hetkellä ei käryä, kun rele on poistettu.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Taisin ajaa vian esiin sillä tänä aamuna näytössä komeili air con faulty ja puhallin on täysin mykkä. Ei manuaalilla eikä automaatilla. Pitää sulakkeet tarkistella ja purkaa moottori pois mutta vaikuttaa että pääsee tilaamaan uutta puhallinta.

Jos on tyrkyllä käytetty moottori tai tiedossa mistä saa niin laittakaan viestiä!

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taitaa olla senverran iso arpeeti, ettei kannata käytettyä alkaa väsäämään paikalle.
Puhaltimia sai ainakin aikaisemmin melkein mistä varaosaketjusta vaan tilaamalla, nykytilaa en tiedä. Kannattaa kysyä vaikka Autofilarolta tai tilata ulkomailta.

Bölkkia saa 130 euroon, hinnat alle torihintojen.
Viimeksi muokannut VMTD, 27 Maalis 2015, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Kannattaa tämä sivu lukasta ennenkuin pidät kiirettä.

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

KimmoKo kirjoitti:Taisin ajaa vian esiin sillä tänä aamuna näytössä komeili air con faulty ja puhallin on täysin mykkä. Ei manuaalilla eikä automaatilla. Pitää sulakkeet tarkistella ja purkaa moottori pois mutta vaikuttaa että pääsee tilaamaan uutta puhallinta.

Jos on tyrkyllä käytetty moottori tai tiedossa mistä saa niin laittakaan viestiä!

Kato se iso 30A lattasulake sieltä relepatteristosta, joka on sen nokkapellin ja tuulilasin välisen muovin alla.
Mulla suli molemmista kuuskutosista sama sulake. Lanka ei tainnut edes katketa, mutta sulake oli sulanut.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Abarth kirjoitti:
KimmoKo kirjoitti:Taisin ajaa vian esiin sillä tänä aamuna näytössä komeili air con faulty ja puhallin on täysin mykkä. Ei manuaalilla eikä automaatilla. Pitää sulakkeet tarkistella ja purkaa moottori pois mutta vaikuttaa että pääsee tilaamaan uutta puhallinta.

Jos on tyrkyllä käytetty moottori tai tiedossa mistä saa niin laittakaan viestiä!

Kato se iso 30A lattasulake sieltä relepatteristosta, joka on sen nokkapellin ja tuulilasin välisen muovin alla.
Mulla suli molemmista kuuskutosista sama sulake. Lanka ei tainnut edes katketa, mutta sulake oli sulanut.

mikähän tuon aiheuttaa, omasta eilen juuri ihmettelin samaa? Sulake oli sulanut aivan muodottomaksi ja kiinni pidikkeeseen mutta kuitenkin toimi edelleen :roll:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Abarth kirjoitti:
KimmoKo kirjoitti:Taisin ajaa vian esiin sillä tänä aamuna näytössä komeili air con faulty ja puhallin on täysin mykkä. Ei manuaalilla eikä automaatilla. Pitää sulakkeet tarkistella ja purkaa moottori pois mutta vaikuttaa että pääsee tilaamaan uutta puhallinta.

Jos on tyrkyllä käytetty moottori tai tiedossa mistä saa niin laittakaan viestiä!

Kato se iso 30A lattasulake sieltä relepatteristosta, joka on sen nokkapellin ja tuulilasin välisen muovin alla.
Mulla suli molemmista kuuskutosista sama sulake. Lanka ei tainnut edes katketa, mutta sulake oli sulanut.

mikähän tuon aiheuttaa, omasta eilen juuri ihmettelin samaa? Sulake oli sulanut aivan muodottomaksi ja kiinni pidikkeeseen mutta kuitenkin toimi edelleen :roll:
Hapettunut tai muuten huono kontakti sulakepesän ja sulakkeen välillä aiheuttaa sulakkeiden sulamista, eipä oikeastaan mikään muu.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Joo, mullakin toimi Twin Sparkissa vielä puhallin kun huomasin sattumalta sulaneen sulakkeen. Bussossa puhallin mykistyi ja sulakkeen vaihdettuani rupesi taas toimimaan.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

166-99 2.0 ts versus 156-00 2.0 ts. onko samanlaiset koneet?
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Onko kukaan asentanut hattuhyllyn paikoille kaiuttimia ilman dsp järjestelmää? Valmiita johtojahan ei ole vedetty ellei ole dsp järjestelmää ole autoon laitettu tehtaalta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5919
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Woe fucken-ducken - ny hyytyy Alvva kun tarjoo jalkaa. Tai ei kokonaan, mutta hönkää puuttuu. Tietenkin ruiskuvalo välillä palaa. Aikasemmin en juur huomannut lämpimänä vaikutusta ajoon. Mutta nyt tilanne eskaloitunut. Varsinkin kylmällä ja kosteella ilmalla (DUH - soumisäät). Kevyellä kaasulla ja maltillisilla jengoilla kiertää ja tarjoo vetoakin. Annapa WOTtia, niin kaasuläppä täysin auki aiheuttaa vedon hyytymisen. Kierrokset nousee ja ääntä kuuluu. Vauhtia ei vaan kerry... Ihan kuin pytty tai kaksi ei laukoisi? Onks tää ny sitte kromien purkua ja tulppien kuivaamista? Vai vaihdanko jotain suosiolla. Vai hyväksynkö että ei vaan enää mennä kovaa? Auto siis ex Caijo Romeo -> ex Albertolli -> Nyk lerppu!

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja AAW »

Eiköhän vikakoodien luku olisi paikoillaan jos merkkivalo kerran syttyy -> jotain ehkä jäänyt muistiin...

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Vai hyväksynkö että ei vaan enää mennä kovaa?
Et todellakaan hyväksy! Jos se puutuu, sieltä puuttuu oikealta hetkeltä joko puristus, kipinä tai polttoaine tai se saa liikaa polttoainetta. Uskooko joku, että puristus hukkuisi vain voimaa pyytäessä? En minäkään, joten suljetaan se pois. Jos sieltä puuttuu kipinä tai saa liikaa polttoainetta, menee bensaa putkeen palamatta koneessa ja tappaa katalysaattorin. Jos sieltä puuttuu bensaa, kone käy laihalla, ylikuumenee ja sanoo ikävästi kaputt. Eli hyväksyminen ei ole pelkästään ajamista hissukseen, vaan myöskin auton kiduttamista kuoliaaksi vähintään jonkun osan osalta.

Kuten AAW sanoi, tietokone kiinni autoon ja katsomaan mitä se auto sanoo. Mahdollisia syitä löytyy aina loppuunkuluneista tulpista väsyneeseen bensapumppuun, sekä vielä pari siltä väliltäkin (ainakin bp-säädin ja puolat tulee lonkalta mieleen).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Perinteinen ilmi myös hyvin mahdollinen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 5919
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitän viisaista sanoista kaikkia vastanneita. Albertolli jo tulikin linjoja pitkin järkeä puhumaan ja suunnitelma tilanteen korjaamiseksi luotu! Raportoin edistymisestä (Aloitetaan tolla uudella lambdalla, kunhan sopiva hetki koittaa). Ajellaan ny sitte siihen asti tolla tympeellä baijerilaisella...

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja AAW »

Laiskana kun olen niin tarkistaisin ite ekaksi tuon vikakoodin josko kertoisi missä vika piilee ennen kuin alkaisin vaihtaa mahdollisesti ehjiä osia.

Avatar
lerppu
Viestit: 5919
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

No oon kyl itekkin laiska... Taitaa mennä kaffeen juonniksi ja pullan syönniksi - samalla vois koodeja kuikuilla. Taidanpas siis tehdä juurikin niin! Ny aika-ajot...

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja AAW »

lerppu kirjoitti:No oon kyl itekkin laiska... Taitaa mennä kaffeen juonniksi ja pullan syönniksi - samalla vois koodeja kuikuilla. Taidanpas siis tehdä juurikin niin! Ny aika-ajot...
Porvoosta löytyy vehkeet, ePC + elm + mokkamaster. Tervetuloa :mrgreen: . Vaihtoehtoisesti jos tarjoot pullat ja kaffet niin voisin käväistä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5919
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Koodeja pukkaa:
P0201 – Cylinder 1 injector
P0202 – Cylinder 2 injector
P0203 – Cylinder 3 injector
P0204 – Cylinder 4 injector
P0205 – Cylinder 5 injector
P0206 – Cylinder 6 injector
P0443 – Evaporation control valve
P0560 – Battery voltage
P0130 – Lambda sensor

Selitystä pukkaa:
Anomaly on the circuit of the indicated injector. The causes may be:
- Power supply missing
- Control circuit wire interrupted or short circuited
- Injector winding
NOTE: Mechanic problems in the injectors cannot be detected by ECU.
The reason for this fault is that ECU did not receive signal from the sensor.
The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.

Toimenpiteitä pukkaa:
Injektoreille menevät piuhat on eristeiltään erittäin haperat, hajosi sormiin liitoksista ja nuo piuhathan makaavat puskurin puoleisen kannen kotelon päällä. Ajattelin kuoria niistä kaikki haperat jäämistöt pois ja laittaa tilalle erkkaa. (Jos vaikka tuosta menisi maahan lohkon kautta virtaskaa?) Albertolli tarjosi akulle yleismittaria ja sieltä lukemat oli ihan kosher, joten akku on iskussa (on uudenkarheakin). Läpilyöntiä piuhoista tukisi ruiskuvalon välkähtelevä luonnekin ja kuormitettuna tilanteen paheneminen. Korjatkaahan jos ja kun olen väärässä ja auttakkee pliide sen suhteen mikä on tämä ”appropriate action”? (Paaliin?)

Uusi lambda makaa varastossa, katsotaan josko sen sitten vielä laittaisi paikallensa, mutta käyn ensin piuhat läpi ja rassaan Vapun kunniaksi kaikki sulakkeet. A propos: mistä löytyy sulakkeet?
Ja sitten tuo P0443 – ajattelin että se on vain pottuilua ja annan moisen saastehönkileen olla omassa arvossaan...

Kaikki input aiheesta otetaan arvostuksella vastaan! Kiitän ajastanne.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ja noistahan muut palasivat nollauksen jälkeen heti ruudulle, paitsi lambdan herja.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tarkistappa maadoituspiste siitä etummaisen sylinterikannen päästä ja se iso pyöreä moninapaliitin haitariputken alta. Jotain häiriöitä johdoissa taitaa olla.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
lerppu
Viestit: 5919
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitokset kaikille Alfan haasteissa myötäeläneille. Ilokseni voin ilmoittaa ruiskuvalon sammuneen ja pysyneen ainakin toistaiseksi poissa! Ja koskapa en ole teippifixien "yläpuolella", korjauskustannukset jäivät hyvin maltillisiksi. Laitetaan tähän ennen & jälkeen kuvat:
Liitteet
ennen.jpg
ennen.jpg (128.68 KiB) Katsottu 5448 kertaa
jälkeen.jpg
jälkeen.jpg (131.08 KiB) Katsottu 5448 kertaa

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Oliko sieltä johtojen eristeet rikki vai mitä tuo "kuorten" teippaaminen hyödyttää?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kovilin koukun alkuperäisessä sähkösarjassa on kaksi liitintä, toinen valkoinen ja toinen musta. Sille valkoiselle löytyy vastakappale kontista oikealta puolelta releiden vierestä, mutta mihin hittoon se musta kahdeksannapainen on tarkoitettu? Asennusohje ei puhu mitään sähköpuolesta.

Ja juu... vetokoukkukauhistelut voitte skipata. Käytettäväksi nämä harrastepelitkin on tarkoitettu, eikä irrotettava koukku tuota mitenkään pilaa. :roll:
Viimeksi muokannut Jakke, 05 Touko 2015, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
lerppu
Viestit: 5919
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

savijo-r kirjoitti:^Oliko sieltä johtojen eristeet rikki vai mitä tuo "kuorten" teippaaminen hyödyttää?
Hmm, teippifixin henkeen ei oikein kuulu juurisyyn pohdiskelu. Mutta noin niinkuin akateemiselta kannalta voidaan toki pohdiskella tätä Italialaisen sähkömagian toimittamaa lahjahevosta...
Koskapa aiemmin ei toiminut ja nyt toimii, niin jokin asia oli aiemmin pielessä. Eristeet olivat tyystin haperat ja piuhat näkyvissä. Toki ei ytimet; liekö mahdollista, että ei ole hyväksi, jos johto vain oman kuorensa eristämänä lepää lohkoa vasten (tai siis kantta, mutta noin niinkuin sähkömagian kannalta jokatapauksessa läpilyönnin mahdollisuus kasvaa)? Poistin kaiken hötön, piuhat sinänsä näyttivät ehjiltä. Teippasin yhden kerroksen perus-erkalla. Sitten päällimmäisen kerroksen pyöräytin lämpöä kestävällä teipillä. Kaikkiin siipeensä saaneisiin kohtiin.
Minä mekaanisesta työstöstä mitään ymmärrä tai komponenttien kokoonpanosta, joten moottorin kanssa työkalujen kera hifistely ei vältsisti ole vahvinta aluettani. Mutta sähkön suhteen olen mustaa magiaa puolijohteiden inssihommissa harjoittanut vuosia... Joten vaikkakin mielessäni on selvää, että rootcause jäi nyt hieman hämäräksi, niin laite on tuotantokuntoinen ja saanto jälleen mainio. Bensamittaria katsellen tuntuu läpimenoaikakin olevan reipas, joten toistaiseksi nautimme kunnossapitokustannusten suhteesta tuottavuuteen!

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mä veikkaan, että siellä on murtumasta johtuva katkos. Teipatessa piuhat tiukaksi paketiksi tuo murtuma on päätynyt asentoon, jossa ei enää ole katkosta ja siksi toimii - toistaiseksi.

Olen erittäin skeptinen sitä kohtaan, että yksittäisten johtojen eristys olisi niin huono, että löisi läpi maatessaan eristeestä kiinni kannessa, vaikka onhan se teoriassa mahdollista. Vielä skeptisempi olen sen suhteen että teippaus vähentäisi sähkömagneettisia häiriöitä, mutta onhan sekin teoriassa mahdollista, että johtimet osuvat parempaan asentoon suhteessa toisiinsa ja kumoavat häiriöitä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin