Ilmastointi ongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Joo eli hyvin palvellut Alfa rupesi tänään oirehtimaan sillälailla että kun ilmastointi on päällä niin käy erittäin huonosti ja sammuu tyhjäkäynnillä. Kun ilmastoinnin kytkee pois niin toimii täysin normaalisti. Mikä neuvoksi, auto siis 156 v6 -98 :?

Edit: Latausjännite mitattu ilman A/C 14,1 ja päällä noin 13

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Vaikuttais siltä että ilmastoinnin kompressorissa olisi vikaa... vaihtoehdot taitaa olla vähissä noilla oireilla, kompressori vaihtoon.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja michael »

Toimiiko kaikki ok, jos vähän painat kaasua, että ei ihan tyhjäkäynnillä ole? Moottori pysyy käynnissä ja kylmää tulee?

Kompressorin kuorma vaatii lisää ilmaa ja keittoa koneelle jotta ei sammu. Kannattaisi ehkä puhdistaa kaasuläppä, aika vaatimatonkin karsta läpässä näyttää aiheuttavan toisinaan tyhjäkäyntiongelmia. Läppä on v6:ssa sähköinen, joten erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä ei ole.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja V6 »

en tiedä missä kysjä vaikuttaa mutta aika vilposta on vielä ollut liekö kompura paljon rasittanut?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

michael kirjoitti:Toimiiko kaikki ok, jos vähän painat kaasua, että ei ihan tyhjäkäynnillä ole? Moottori pysyy käynnissä ja kylmää tulee?

Kompressorin kuorma vaatii lisää ilmaa ja keittoa koneelle jotta ei sammu. Kannattaisi ehkä puhdistaa kaasuläppä, aika vaatimatonkin karsta läpässä näyttää aiheuttavan toisinaan tyhjäkäyntiongelmia. Läppä on v6:ssa sähköinen, joten erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä ei ole.
Ei toimi ok vaikka painais kaasua rykii ja nykii ja vaikuttais käyvän rikkaalla, tämä alkoi aivan yht äkkiä, mitään oireita ei aikaisemmin ollut. Kun A/C:n kytkee pois niin toimii normaalisti.

Jos kompura on kaput niin mistä kannattaisi aloittaa etsintä (varaosanumero yms). Onko paha homma vaihtaa? / ja uskaltaako ajaa a/c off ettei jätä tielle esim hihnan katkeaminen yms.. :|

Edit: siinähän se kompura näyttäisi olevan koneen etureunassa vasemmalla ja ainakin näyttäisi normaalisti pyörivän (V70 vollessa leikkas totaalisesti kiinni). En tiedä p****le mutta käyntiin vaikuttaa välittömästi kun päälle laittaa, nyt ei ole edes ulkona kovin lämmintä. Käy huonosto ja bensa haisee :(
Viimeksi muokannut tinkejm, 19 Huhti 2012, 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Noilla oireilla vaikuttais että kompressori kuormittaa moottoria epänormaalisti. Magneettikytkin vaikuttaa ehjältä jos oireet katoavat kun kytket ilmastoinnin pois päältä. Oireista päätellen voit ajella rauhassa kunhan et kytke ilmastointia päälle.
Itse kompuran vaihtotyö ei ole paha rasti mutta kylmäaineet pitäisi imaista pois ennen sitä.
Kompurat ovat aikas hintavia....

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Kysytään nyt vielä että mikä olisi edullinen vaihtoehto vian diagnisointiin Tampereen seudulla. Ilmeisesti vikakoodia kuitenkin pukkaa ja arpomiseen ei viitsisi ruveta.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Liikaa kylmäainetta, tai painekytkin viallinen. Käy mittauttamassa paineet!

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

seppo kirjoitti:Liikaa kylmäainetta, tai painekytkin viallinen. Käy mittauttamassa paineet!
Pitänee käydä mittauttamassa.

Oireista vielä sen verran että aamulla kylmällä koneella A/C päälle niin ei mitään vaikutusta käyntiin mutta kone lämpöisenä oireet alkoivat heti. Ulkolämpötila noin +2 eli kompuran ei kai pitäisi vielä edes käynnistyä? mutta käyntihäiriöt alkaa silti lämpöisellä koneella vaikka ulkolämpötila olisi alle +2.
Viimeksi muokannut tinkejm, 20 Huhti 2012, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

tinkejm kirjoitti:
seppo kirjoitti:Liikaa kylmäainetta, tai painekytkin viallinen. Käy mittauttamassa paineet!
Pitänee käydä mittauttamassa.

Oireista vielä sen verran että aamulla kylmällä koneella A/C päälle niin ei mitään vaikutusta käyntiin mutta lämpöisenä oireet alkoivat heti. Ulkolämpötila noin +2 eli kompuran ei kai pitäisi vielä edes käynnistyä?
Taitaa olla kolme tai neljä astetta se raja, milloin magneettikytkin alkaa lyömään kompuran päälle. Kahdessa asteessa ei käynnisty.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Siskolla oli JTS:ssä sama ongelma. En muista mitä kaikkea vaihtoivat kylmästöinnistä, mutta jumiin oli mennyt ja aiheutti auton sammumisen.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Shakal kirjoitti:Siskolla oli JTS:ssä sama ongelma. En muista mitä kaikkea vaihtoivat kylmästöinnistä, mutta jumiin oli mennyt ja aiheutti auton sammumisen.
Onko siellä muuta pyörivää osaa kuin kompura, ei kai? Mitä nyt eilen katselin niin kompura kyllä pyöri mukana a/c:n ja käyntihäiriön ollessa päällä.

Edit: ja kompura pyöri normaalisti mukana kun äskön kävin vilaseen, mielestäni puski myös hyvin kylmää ilmastoinnin ollessa täysillä.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ilmastointi toimii, mutta liika paine aiheuttaa suuren kuormituksen kompuralle jos esim. painekytkin ei katkaise 15-16 bar paineessa vaan nousee 20 bar tuntumaan. Tämä tuntuu juuri joutokäynnillä kun koneen teho on alhainen.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

seppo kirjoitti:Ilmastointi toimii, mutta liika paine aiheuttaa suuren kuormituksen kompuralle jos esim. painekytkin ei katkaise 15-16 bar paineessa vaan nousee 20 bar tuntumaan. Tämä tuntuu juuri joutokäynnillä kun koneen teho on alhainen.
Ok, mutta häiriö esiintyy kierroksillakin ja tosiaan latausjännitekkin tippuu 14,1 -> 13 kun ilmastoinnin kytkee ja tuntuu tehottomalta ja nykii ja rykii. Sopiiko oireet vielä painekytkin ongelmaan?
Tässä ihmetyttää myös että ilmastointi tuntuisi olevan aina päällä kun se on kytkettynä esim ulkolämpötilasta riippumatta.

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Kompuran mankkukytkimeltä jos irroittaa johdon (liitin löytynee kompuran vierestä) ja kokeilee jatkuuko ongelma niin sitten tietää että on jossain muualla kuin siinä paketissa.
Moottorinohjaus saa tiedon että A/C on kytkettynä ja jos siinä linjassa on joku vaikka maihinlyöti niin voipi tehdä moista..

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itselläni oireet olivat erilaiset. Kompura kyllä rasitti vähitellen hieman enemmän moottoria, mutta ei mitään noin dramaattista. Laakerit sen sijaan pitivät sellaista rohlotusta ja kahinaa. Lopulta ei enää kytkeytynyt päälle koska kylmäaineet karkasivat. Outoa jos ei pidä mitään ylimääräistä ääntä, mutta vaikea keksiä mikä muukaan se noilla oireilla voisi olla. Alla olevasta putiikista sain nopeaa ja asiantuntevaa palvelua huolimatta heikosta saksan kielen taidostani. Ja hinta oli selvästi edullisin löytämistäni paikoista. Kompura rahteineen+asennus+täyttö 500€ 8)


http://www.kuehlerhandel.de/index.php?c ... -06--.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Klimakompressor Alfa Romeo 156, 2.5i 24V 2.5i 24V 10/97-09/02 [ Details ]
Artikelnummer: 001/510
BodyTyp: 932 A
Getriebe: Schaltung
Hubraum: 2492
Baujahr: 10/97-09/02
KW: 140
Zylinder: V6
AC: für mit Klima
Netz-Maße: PV6 / 6Rillen

Originalteilenummer: 60607289 / 606072890
(Originalteilenummern sowie Herstellernummern dienen nur zu Vergleichszwecken.)

Lieferfähigkeit erfragen unter +0049 (0)2237-657766
373,52 EUR
(inkl. 19% MwSt. zzgl. Versand)
Lieferzeit: sofort, Lieferfähigkeit vorbeh 1 x 'Klimakompressor Alfa Romeo 156, 2.5i 24V 2.5i 24V 10/97-09/02' bestellen
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Ei mielestäni kompura pidä mitään ylimääräistä ääntä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tarkentuneiden oireiden perusteella komppaan Seppoa...
Ilmastointi toimii, mutta liika paine aiheuttaa suuren kuormituksen kompuralle jos esim. painekytkin ei katkaise 15-16 bar paineessa vaan nousee 20 bar tuntumaan. Tämä tuntuu juuri joutokäynnillä kun koneen teho on alhainen.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja michael »

jos kompura tarvii vaihtaa niin toinen hyvä paikka on weyra.de, itse maksoin v6:n kompurasta 375 euroa lähetyskulujen kanssa.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Missä tämä ilmastoinnin painekytkin sijaitsee? Pitäisi tänään yrittää hieman perehtyä asiaan asijantintian kera.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eikös se ole kuivaimen päällä. Eli pelkääjänpuolen etukulma.
Käsiksi pääse kunhan poistat ensin puskurin (tod. näk myös sisälokarit pois ja jos ajat ilman puskuria niin sumuvalot ja pesimien letku irti).
Mielestäni muuten on ahdasta alkaa roplaamaan.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Finest kirjoitti:Eikös se ole kuivaimen päällä. Eli pelkääjänpuolen etukulma.
Käsiksi pääse kunhan poistat ensin puskurin (tod. näk myös sisälokarit pois ja jos ajat ilman puskuria niin sumuvalot ja pesimien letku irti).
Mielestäni muuten on ahdasta alkaa roplaamaan.
Ok, taisin paikallistaa osan apukuskin lampun takaa ja ihme että saa taas puoli autoa purkaa kun jotain vaihtaa..

EDIT: Ilmastoinnin paineet mitattu, kaikki OK, kompuran toiminta OK.

Mitäs sitten? Epäili että koneen käyntiä ilmastointi päällä ohjaava toiminto olisi epäkunnossa syystä että = kompuraa kytkeytyminen eliminoitiin, eli siis mangneettikytkin ei vetänyt kompuraa päälle mutta käyntihäiriöt alkoivat silti heti kun ilmastoinnin laittoi päälle :shock: .

Tänään käytin autoa myös piuhan päässä ja ainakaan moottorin ohjainyksikkö ei antanut mitään vikakoodeja, ilmastoinnin koodeihin ei päässyt käsiksi.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Kellään tietoa onko Tampereen seudulla pajaa jonka laitteilla pääsisi myös varmuudella ilmastoinnin koodit lukeen?
Joo joo, Autokeskuksen ryöstöhinta ei houkuta :x

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja michael »

Tampereen Autosähkö Oy / Bosch Car service

jos ei noilla ole vehkeitä niin ihme on.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Viimekeväänä omani ei puhaltanut mielestäni tarpeeksi kylmää, joten kävin täyttämässä kylmäaineen.
No sinnehän laitettiin liikaa, kone ei sammunut mutta lähes. Erittäin ikävä ajaa kun kompura yritti päälle noin 10 sek välein.
Ajo oli kuin joku olisi polkaissut jarrua 10sek välein.
No homma tehtiin uudestaan (etsittiin oikeat paineet), eikä enää mitään ongelmia (autossa tarra jossa väärä luku).
Kompuran ulkokehähän pyörii aina, sisäkehä kun kompura pyörii.
Painettahan pystyy laskemaan itsekin, kun painaa ventiilin nastaa.
Itse olenkyllä sitä mieltä että jos ei sinne ole lisätty ainetta/painetta, vika on kompurassa.
Lisäksi ihmettelen kyllä tuota autonsammumista, voihan se olla että kompura niin jumissa ettei vaan pyöri
eikä hihna luista, Aika kova rasitus moniurahihnalle, kannattaa huomioida.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Joo paha mennä veikkailemaan, menee pajalle tutkittavaksi reilun viikon päästä.

Joka tapauksessa paineet ok ja kun mangneettikytkimen toiminnan estävä sulake tai rele irroitettiin eli mankkari ei vetänyt kompuraa mukaan niin käyntihäiriöt alkavat silti kun A/C:n painaa päälle.. ei ymmärtöö

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja willez »

Luultavasti tuo A/C-nappula menee moottorinohjauksen ohjainlaitteen läpi,ja siellä joku mättää. Esim. Täyskaasulla kytkee kompuran pois jne.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

Tämä ongelma ratkesi lambda-anturin vaihdolla, ei liittynyt ilmastointiin mitenkään suoranaisesti mutta välillisesti näemmä kyllä :lol:

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

Tämän ketjun läpi lukaisemalla vaikuttais että omassa 156 tessussa vois oireet liittyä toisiinsa.

Missään vaiheessa, kun olen kyseisen yksilön omistanut, ei ilmastointi ole peuhannut. Lisäksi tyhjäkäynti teki melko reilua joskin rauhallista ja säännöllistä seilausta kun kone lämpimäksi asti pääsi. Keväällä tehtiin kylmäaineen täyttö, jonka jälkeen tyhjäkäyntiongelma on hieman muuttunut luonteeltaan. Lämpimänä käynnistettäessä saattaa heittää todella matalille kierroksille, ihan karvan verran sammumisesta. Kerran onnistuin vahingossa saamaan tuon tilanteen päälle kun oli läppäri kiinni ja MAF hörppi @500rpm muistaakseni jotakuinkin 30kg ilmaa. Ja ilmastoinnista tosiaan ei ole kylmää tullut missään vaiheessa.

MAF, lambda ja tulpat vaihdettu kevään jälkeen.

AlfaOBD ei anna ilmastoinnille vikakoodeja ja säätimien arvot näkyy läppärin ruudulla ihan ok. Kompuran se väittäs olevan päällä ja pois kun napista tilaa vaihtaa.

MultiECUscanilla livedataa seurattaessa kuitenkin A/C Compressor näyttää "OFF" ja kytkimet "NOT ACTIVE" riippumatta palaako A/C valo kabiinissa vai ei. Kyseiset tekstit välkähtää välillä aivan sekunnin osiks pois ja tulee taas näkyviin (varmaan liittyy ohjelman refreshiin?)

Actuators välilehdellä testattaessa jotain ainakin naksuu kompuran suunnalla, eli relevika voitaneen sulkea pois?

Pitänee pajalla käyttää ainakin paineet tarkastuttamassa. Oletan, että kun täyttivät keväällä niin tekivät myös jonkin sortin tiiveyskokeen?

Jos jollain olis vinkkejä mitä vielä vois diagnosoida niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos painetestiä ei ole tehty typellä (yleensä lisähintainen, mikäli pystyvät tekemään), niin testi on varsin turha.
Napsuuko kompura ihan konsolin nappia painamalla?
Valo taitaa palaa ihan napin asennon mukaan, ei ilmastoinnin toiminnan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos kompura napsahtaa, se tekee jotain.
Sen myös pitäis dipata kierroksia hieman aktivoituessaan.
Paljonkohan oli tavaraa jälellä ilmastoinnissa? Jos tyhjä, olisi painetesti pitänyt tehdä typellä.
Paljonko tavaraa lisättiin? Tuo on vanha, joten siinä oletettavasti pitäisi olla 650grammaa roipetta.

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

Asian saloihin vihkiytymättömänä en tajunnu kysellä kun piti mennä ihan rutiinitäyttönä. Jännä kun tällai jälkeenpäin vasta tulee asioita tutkittua :oops: Voihan sitä soitella ja kysellä oisko ne kirjannu "potilastietoja" ylös...

Ja juu, valo ilmeisesti palaa napin "asennon" perusteella. Jännä myös omasta mielestä se et AlfaOBD reagoi napinpainalluksiin kun taas MultiECUscan väitti et koko ajan OFF. No huomenis lisää tutkimuksia. Jos vaikka ottais vähän käyrää ylös dippauksen etsinnässä.
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

Jengat ei dippaile eikä nappia paineltaessa kuulu samanlaista naksahdusta kuin softan kautta ajeltaessa. Kävis mielessä sellanen, että käsky kompuralle ei mene samaa reittiä nappia painettaessa ja softalla testattaessa. Eli voisikohan vika sitten piillä jossain konsolin ja releen välillä?
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Finest »

En muista kytkeekö Multiecuscan väkisin kokeeksi virran kompressorille.
Voi vika olla napin ja releen välissä, toki muuallakin esim:
-kylmäaineet ovat hävinneet
-paineanturissa vikaa

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ilmastoinnilla on oma ecu johon valintakytkimiltä menee tieto. Kompuran kytkimen kelan apurelettä ohjataan moottorin ECUlta eli ilmastoinnin ecusta menee moottori eculle komento jonka jälkeen moottorin ecu lähettää käskyn apureleelle joka taas laskee vetovirran kompuran kytkimen kelalle.
Multiecuscan ajaa moottoriecun kautta sitä ohjausrelettä.
98 veekutosessa on ilmastoinnilla Harrisonin valmistama ECU ja sen vikakoodit voi ja kannattaa lukea multiecuscanilla. MES näyttää myös valintakytkimiltä ja napeilta tulevan datan joten vianmääritys on äärimmäisen vaivatonta.

PainDealer
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Helmi 2014, 20:27
Car(s): 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Kotka

Re: Ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja PainDealer »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Ilmastoinnilla on oma ecu johon valintakytkimiltä menee tieto. Kompuran kytkimen kelan apurelettä ohjataan moottorin ECUlta eli ilmastoinnin ecusta menee moottori eculle komento jonka jälkeen moottorin ecu lähettää käskyn apureleelle joka taas laskee vetovirran kompuran kytkimen kelalle.
Multiecuscan ajaa moottoriecun kautta sitä ohjausrelettä.
98 veekutosessa on ilmastoinnilla Harrisonin valmistama ECU ja sen vikakoodit voi ja kannattaa lukea multiecuscanilla. MES näyttää myös valintakytkimiltä ja napeilta tulevan datan joten vianmääritys on äärimmäisen vaivatonta.
Tulkitsen tämän niin, että ilmastoinnin ja moottorin ECUjen välillä viestikapula tippuu. Mitähän karvoja pitäs mitata katkoksen toteamiseen?
Alfistilla on AINA kolmiopäivä! BumbumBUM!

Vastaa Viestiin