Onko alfassa mitä luvataan?
Valvoja: Moderators
Onko alfassa mitä luvataan?
... tehoa nimittäin. Näköjään on ja enemmänkin 75 3.0 jetronic-kat pukkasi ilmamäärämittarin säädöllä ja 267tkm ajettuna 195hv ja 268nm , ja ilmi vakioasetuksilla 192hv. Ilmansuodatin pestävä alkuperäiskotelossa ja pakoputken peräosa vaihdettu. Näköjään se on niin että öljyä polttava moottori antaa parhaan hyötysuhteen
Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa. Teho kasvaa tuonne 5600 asti tasaisesti, vääntö on yli 240 välillä 2000-5700. Tämä tuntuu olevan melko ylävireinenScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Yllättävän korkealla tuo vääntö. Äkkiseltään olisin väittänyt että motronic-V6:n paras vääntö olisi ollut siinä 3500 rundin huitteilla.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 8048
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu kyllä allekirjoittaneellakin kone ottaa tuon päälle 6000 kierrosta, aikaisemmin katkaisi alle kuuden tonnin kun oli jakajassa rajoittimella varustettu pyörijä, kyllä 90:n jaksaa kiskoa tappiin asti vitosella mutta oikeassa olet ei ole mitään mieltä kierättää rajoitinta vasten kun vääntöalue loppuu jo paljon alempana...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
- 90
- Viestit: 8048
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no juu tuossa 164 QV moottorissa huippuvääntö tulee 4500k/min(270nm)GAMMA500 kirjoitti:taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä
huipputeho taas paljon ylempänä n 6000k/min (200hv).
tässäpä vääntötaulukko:
k/min NM
2000 204
2500 230
3000 236
3500 241
4000 263
4500 270
5000 264
5500 250
6000 234
6250 217
eli aika tasainen vääntöalue, yli 200nm käytössä lahes koko
kierrosalueella...
vääntö on yli 240 välillä 2000-5700. . Squadran sivuilla oli käppyröitä 75 QV sta ennen ja jälkeen chippausta, teho oli aika samanlainen kuin mulla paitsi että mulla oli heppa tai pari huipputehoa vähemmän ja kierrosluku rajotin 700r alempana. Vääntökäppyrä taas oli squadran sivuilla paljon huonomman mallinen.. Varmaan nuo käppyrät kuitenkin on hieman kaunisteltuja90 kirjoitti:no juu tuossa 164 QV moottorissa huippuvääntö tulee 4500k/min(270nm)GAMMA500 kirjoitti:taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä
huipputeho taas paljon ylempänä n 6000k/min (200hv).
tässäpä vääntötaulukko:
k/min NM
2000 204
2500 230
3000 236
3500 241
4000 263
4500 270
5000 264
5500 250
6000 234
6250 217
eli aika tasainen vääntöalue, yli 200nm käytössä lahes koko
kierrosalueella...
- 90
- Viestit: 8048
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
selvästikkin tekniikaltaan hyvin pidetty tuo teikäläisen auto, sen verta kivoja arvoja..
katittomalle jetronic versiolle luvataan 188 hv..paljonkohan tuossa katti versiossa sitten lienee kuuluu olla.
pitää kyllä viedä tuo omakin keällä penkkiin kun tuohon naapuri pitäjään sellaisen rakensivat, kiva olisi saada paperille jotain faktaa koneesta..
katittomalle jetronic versiolle luvataan 188 hv..paljonkohan tuossa katti versiossa sitten lienee kuuluu olla.
pitää kyllä viedä tuo omakin keällä penkkiin kun tuohon naapuri pitäjään sellaisen rakensivat, kiva olisi saada paperille jotain faktaa koneesta..
katilliselle luvataan lähteestä riippuen 182-185heppaa( 134-136kw), voisiko olla niin että jenkkien vanhoissa kattimalleissa oli tuo pienempi teho (182):?90 kirjoitti:selvästikkin tekniikaltaan hyvin pidetty tuo teikäläisen auto, sen verta kivoja arvoja..
katittomalle jetronic versiolle luvataan 188 hv..paljonkohan tuossa katti versiossa sitten lienee kuuluu olla.
pitää kyllä viedä tuo omakin keällä penkkiin kun tuohon naapuri pitäjään sellaisen rakensivat, kiva olisi saada paperille jotain faktaa koneesta..
Koitan skannata tuon käppyrän kunhan saan tilaisuuden siihen.
Onkos kukaan muu mittauttanut alfaansa? Olis kiva tietää miten tehtaan ilmoittamat tehot eroavat mitatuista, tai no onhan tietysti penkeissäkin eroja
- Alfissimo
- Viestit: 8683
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Itsellä jysähtää rajotin n. 6300 mutta pirun puhtaasti vetää loppuun asti, nuhasta ei tietoakaan.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
Ilman ottoa hieman muokattu jonkun aiemman omistajan toimesta.
Viikko sitten kävi heppu vanteet hakemassa pois ja verrattiin samanikäisten kutosten konehuonetta.
Sillä meni pieni pilli jonnekin lokasuojan sisään, ilmeisesti orginaali.
Mulla orgiskoteloon liitetty paksu putki sumarin taakse + JR pestävä filtteri orgiskotelossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8683
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Hieno nimi, minä olen ymmärtänyt että se vaikuttaa seoksiin, vai olenko ihan pihalla .Jappe kirjoitti:Sehän on ilmamäärämitarin esivastus-jousi.GAMMA500 kirjoitti:Sitä kiekkoa (mikä nyt nimeltään onkaan) kääntämällä, pykälä kerrallaanjiiässä kirjoitti:Mitenkä oikein modifioit ilmamäärämittaria??
Kannattaa muuten merkata se alkuperäinen asento
Itsellä kolme napsua löysemmällä, ilmeisesti siis rikkaammalla, koska kone suorastaan heräsi henkiin .
Mihin säätö suoranaisesti vaikuttaa, seoksiinko?
Mahdollisia haittavaikutuksia???
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8683
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Olen nyt pari kuukautta ajellut kyseisellä "kolmella napsulla" ja sanoisinko, että kesänakkien vaihto lisäsi kulutusta huomattavasti reilummin, tulee kyllä enempi kiihdyteltyäkin kun ei nastat ropise helmoihin , VAIN viisi lähti talven aikana
Eihän se tasaisessa ajossa syö sen enempää bensaa ku millään muullakaan seoksella, poljin vaan on käsittääkseni eri asennossa
Älkää pelästykö, en ole mikään tekniikkaguru joka olis tuon ilman vihjettä osannut tehdä , vihje tuli aar:ltä.
Edit: Katsastukseen on vuosi aikaa ja katsastuksen jälkeen siitä nyt nuhainen tulikin, kun ei meinannut mennä läpi.
Aar:n kanssa jutustelun seurauksena meni takas rikkaammalle
Eihän se tasaisessa ajossa syö sen enempää bensaa ku millään muullakaan seoksella, poljin vaan on käsittääkseni eri asennossa
Älkää pelästykö, en ole mikään tekniikkaguru joka olis tuon ilman vihjettä osannut tehdä , vihje tuli aar:ltä.
Edit: Katsastukseen on vuosi aikaa ja katsastuksen jälkeen siitä nyt nuhainen tulikin, kun ei meinannut mennä läpi.
Aar:n kanssa jutustelun seurauksena meni takas rikkaammalle
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8683
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: s
Tunnustan, ei tietoa.alfista kirjoitti:Neuvokaas noviisia.
Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Tuntuisi että ei ole kulutus kasvanut ainakaan huomattavasti Päästötkin oli vielä sellaiset että leima pitäisi napsahtaa tuollaisenaanJappe kirjoitti:Jepp, seokseenhan tuo vaikuttaa.
Löysäämallä jousta menee rikkaammalle.
Eikai siitä muuta haittaa ole kun lisääntynyt kulutus
niiiin ne päästöt tietysti, käännä katsastukseen alkup.asentoon
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: s
JTS:ssä ei enää läppämallin mittaria, eli ei mahdollinen...alfista kirjoitti:Neuvokaas noviisia.
Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?
Eli läppä on täysin auki jo aikaisemmassa vaiheessa. (Motronic luulee, että on kovempi veto kuin onkaan). "Luukku auki" tilanteessa vaikuttaa ainoastaan Motroniciin ohjelmoidut käppyrät, ellei ohjelma ota huomioon kierroslukua, jolla luukku viimeksi vaikutti...
Eli jos nyt olisi käynyt yläkierroksilla laihalla, niin se luultavasti tekee vieläkin niin. Alavääntöä tulee lisää.
Hyvä puoli tossa on ettei sen pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, jos vaan luukku pysyy kiinni. Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Eli jos nyt olisi käynyt yläkierroksilla laihalla, niin se luultavasti tekee vieläkin niin. Alavääntöä tulee lisää.
Hyvä puoli tossa on ettei sen pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, jos vaan luukku pysyy kiinni. Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Kellään mitään tietoa alfan boksereista ja niiden teho/vääntö käppyröistä? Oma 16 venttiilinen tuntuu vielä yli 7000 kierrokseen saakka parantavan vetoa, vaikka ohjekirja väittää huipputehojen irtoavan kierroksilla 6500! Ja miten mahtaa olla rajoittajan laita? Ikinä en oo huomannut, että olisi ottanut vastaan eikä vanhaa autoa raaski sinne kierroslukumittarin tappiin saakka kierrättää
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kerran tuli rajoittaja vastaan kun ohitettava mulkku alkoi kiihdyttämään. Kun vielä alkoi tulemaan autoja vastaan niin ei tullut katottua paljonko oli kierroksia.Boxer33 kirjoitti:Ja miten mahtaa olla rajoittajan laita?
Squadran mukaan 7000rpm. Siellä on jotain käppyröitä mutta eivät ole ainakaan aitoja, vaikka saattaakin pitää paikkaansa.
- Alfissimo
- Viestit: 8683
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Heti imukotelon jälkeen, sen mustan boxin sivussa oleva ruuvi.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8683
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Minulta siis puuttuu tulppa siitä, kun on ihan avoimena tuo ruuvi kolossaan.
Edit: Ööö... Tarkoitankohan nyt väärää ruuvia
Edit: Ööö... Tarkoitankohan nyt väärää ruuvia
Viimeksi muokannut Alfissimo, 15 Huhti 2004, 03:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Eikös se mene niin, että kaasuläpän luona on yleensä ruuvi, jolla säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää, joka siis vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntikierroslukuun. Se ILMI:n kyljessä oleva ruuvi taas säätää tyhjäkäyntiseosta.Jappe kirjoitti:Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpalla 8)Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei kai sillä kaasuläpän säätöruuvilla säädetä muuta kuin kaasuläpän palautuminen sopivasti kiinni? Moottorinohjaushan säätää oma-aloitteisesti ne tyhjäkäyntikierrokset päästämällä lisäilmaluistilla sopivasti ilmaa kaasuläpän ohi.
Voihan se kyllä olla että ruuvilla säädetään joku pieni vakiovirtaus läpän ohi, luisti ei välttämättä ehtisi tasata tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti jos läppä menisi kokonaan kiinni.
Voihan se kyllä olla että ruuvilla säädetään joku pieni vakiovirtaus läpän ohi, luisti ei välttämättä ehtisi tasata tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti jos läppä menisi kokonaan kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -
Juu, tarkoitinkin erillistä kanavaa joka johtaa ilmaa kaasuläpän ohi. Tuossa kanavassa on ruuvi, jolla säädetään kanavan poikkipinta-alaa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai sillä kaasuläpän säätöruuvilla säädetä muuta kuin kaasuläpän palautuminen sopivasti kiinni? Moottorinohjaushan säätää oma-aloitteisesti ne tyhjäkäyntikierrokset päästämällä lisäilmaluistilla sopivasti ilmaa kaasuläpän ohi.
Voihan se kyllä olla että ruuvilla säädetään joku pieni vakiovirtaus läpän ohi, luisti ei välttämättä ehtisi tasata tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti jos läppä menisi kokonaan kiinni.
Hmmm, minäpä jatkan arvelua, kun en varmaksi tätäkään tiedä: Lisäilmaluisti kaiketi taas vaan laskee ilmaa kaasuläpän ohi kylmäkäynnin aikana. Siinä ei ole säätöä, vaan venttiilli on joko auki tai kiinni. Näin siis ilmeisesti Motronic:n versioissa 3 ja 4. Noissa uudemmissa ruiskusysteemeissä taas ei liene ollenkaan säätöä tyhjäkäynnille, vaan moottorinohjaus hoitaa säädön kaasuläpällä. En tiedä sitten. Joku ruiskusysteemiguru voisi selvittää minulle asioiden todellisen laidan.
- Jappe
- Viestit: 1714
- Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
- Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
- Paikkakunta: Vantaa
Tässä keskustelussa on nimenomaan puhuttu läppämittarista,pee kirjoitti:Eikös se mene niin, että kaasuläpän luona on yleensä ruuvi, jolla säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää, joka siis vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntikierroslukuun. Se ILMI:n kyljessä oleva ruuvi taas säätää tyhjäkäyntiseosta.Jappe kirjoitti:Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpallaScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
tarkoitin siis sitä ilmin läppää
- Alfaholic -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Siellähän onkin sitten paljon enemmän ruuveja kuin kuvittelinkaan... Joku autosähköäijä vaan joskus sanoi ettei Motronicin tyhjäkäyntiä voi säätää, sen perusteella kuvittelin ettei vehkeessä ole muuta ruuvattavaa kuin ilmamäärämittarin esivastus tms.pee kirjoitti:Juu, tarkoitinkin erillistä kanavaa joka johtaa ilmaa kaasuläpän ohi. Tuossa kanavassa on ruuvi, jolla säädetään kanavan poikkipinta-alaa.
Hmmm, minäpä jatkan arvelua, kun en varmaksi tätäkään tiedä: Lisäilmaluisti kaiketi taas vaan laskee ilmaa kaasuläpän ohi kylmäkäynnin aikana. Siinä ei ole säätöä, vaan venttiilli on joko auki tai kiinni. Näin siis ilmeisesti Motronic:n versioissa 3 ja 4. Noissa uudemmissa ruiskusysteemeissä taas ei liene ollenkaan säätöä tyhjäkäynnille, vaan moottorinohjaus hoitaa säädön kaasuläpällä. En tiedä sitten. Joku ruiskusysteemiguru voisi selvittää minulle asioiden todellisen laidan.
Voisiko se kaasuläpän ohittava ruuvisäätö tosiaan pitää tyhjäkäyntikierrokset noin tasaisesti ohjearvossaan? Olen aina kuvitellut että se lisäilmaluisti on analogista tyyppiä. Vaan luulo ei ole tiedon väärti...
164 V6:ssa oli muistaakseni Motronic ML4.1 eli siihen perustan nuo kokemukseni.
- Epäkelpokeräilijä -