Onko alfassa mitä luvataan?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Onko alfassa mitä luvataan?

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

... tehoa nimittäin. Näköjään on ja enemmänkin :-D 75 3.0 jetronic-kat pukkasi ilmamäärämittarin säädöllä ja 267tkm ajettuna 195hv ja 268nm :mrgreen:, ja ilmi vakioasetuksilla 192hv. Ilmansuodatin pestävä alkuperäiskotelossa ja pakoputken peräosa vaihdettu. Näköjään se on niin että öljyä polttava moottori antaa parhaan hyötysuhteen :)

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

no kaikki mikä palaa tuottaa energiaa :-D
932 937 955 955

Avatar
Tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 06:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tepi »

Kiinnostas tietää, että millä kierrosluvuilla nuo teho ja vääntöluvut tulee? Jos mahdollista voisitko laittaa dynopaprut tänne. On hyvät lukemat tullu :-D
164 v6

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Voisin laittaakin jos saisin skannattua jossain tuon. Huipputeho on 5640 r/min ja vääntö 4330r/min

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yllättävän korkealla tuo vääntö. Äkkiseltään olisin väittänyt että motronic-V6:n paras vääntö olisi ollut siinä 3500 rundin huitteilla.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Yllättävän korkealla tuo vääntö. Äkkiseltään olisin väittänyt että motronic-V6:n paras vääntö olisi ollut siinä 3500 rundin huitteilla.
Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa. Teho kasvaa tuonne 5600 asti tasaisesti, vääntö on yli 240 välillä 2000-5700. Tämä tuntuu olevan melko ylävireinen :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.
juu kyllä allekirjoittaneellakin kone ottaa tuon päälle 6000 kierrosta, aikaisemmin katkaisi alle kuuden tonnin kun oli jakajassa rajoittimella varustettu pyörijä, kyllä 90:n jaksaa kiskoa tappiin asti vitosella mutta oikeassa olet ei ole mitään mieltä kierättää rajoitinta vasten kun vääntöalue loppuu jo paljon alempana...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä :?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä :?
no juu tuossa 164 QV moottorissa huippuvääntö tulee 4500k/min(270nm)
huipputeho taas paljon ylempänä n 6000k/min (200hv).
tässäpä vääntötaulukko:

k/min NM
2000 204
2500 230
3000 236
3500 241
4000 263
4500 270
5000 264
5500 250
6000 234
6250 217

eli aika tasainen vääntöalue, yli 200nm käytössä lahes koko
kierrosalueella... :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä :?
no juu tuossa 164 QV moottorissa huippuvääntö tulee 4500k/min(270nm)
huipputeho taas paljon ylempänä n 6000k/min (200hv).
tässäpä vääntötaulukko:

k/min NM
2000 204
2500 230
3000 236
3500 241
4000 263
4500 270
5000 264
5500 250
6000 234
6250 217

eli aika tasainen vääntöalue, yli 200nm käytössä lahes koko
kierrosalueella... :wink:
vääntö on yli 240 välillä 2000-5700. :-D . Squadran sivuilla oli käppyröitä 75 QV sta ennen ja jälkeen chippausta, teho oli aika samanlainen kuin mulla paitsi että mulla oli heppa tai pari huipputehoa vähemmän ja kierrosluku rajotin 700r alempana. Vääntökäppyrä taas oli squadran sivuilla paljon huonomman mallinen.. Varmaan nuo käppyrät kuitenkin on hieman kaunisteltuja :?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

selvästikkin tekniikaltaan hyvin pidetty tuo teikäläisen auto, sen verta kivoja arvoja.. :)

katittomalle jetronic versiolle luvataan 188 hv..paljonkohan tuossa katti versiossa sitten lienee kuuluu olla.

pitää kyllä viedä tuo omakin keällä penkkiin kun tuohon naapuri pitäjään sellaisen rakensivat, kiva olisi saada paperille jotain faktaa koneesta..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti:selvästikkin tekniikaltaan hyvin pidetty tuo teikäläisen auto, sen verta kivoja arvoja.. :)

katittomalle jetronic versiolle luvataan 188 hv..paljonkohan tuossa katti versiossa sitten lienee kuuluu olla.

pitää kyllä viedä tuo omakin keällä penkkiin kun tuohon naapuri pitäjään sellaisen rakensivat, kiva olisi saada paperille jotain faktaa koneesta..
katilliselle luvataan lähteestä riippuen 182-185heppaa( 134-136kw), voisiko olla niin että jenkkien vanhoissa kattimalleissa oli tuo pienempi teho (182):?
Koitan skannata tuon käppyrän kunhan saan tilaisuuden siihen.

Onkos kukaan muu mittauttanut alfaansa? Olis kiva tietää miten tehtaan ilmoittamat tehot eroavat mitatuista, tai no onhan tietysti penkeissäkin eroja

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mitenkä oikein modifioit ilmamäärämittaria??

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.
Itsellä jysähtää rajotin n. 6300 mutta pirun puhtaasti vetää loppuun asti, nuhasta ei tietoakaan.
Ilman ottoa hieman muokattu jonkun aiemman omistajan toimesta.
Viikko sitten kävi heppu vanteet hakemassa pois ja verrattiin samanikäisten kutosten konehuonetta.
Sillä meni pieni pilli jonnekin lokasuojan sisään, ilmeisesti orginaali.
Mulla orgiskoteloon liitetty paksu putki sumarin taakse + JR pestävä filtteri orgiskotelossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jiiässä kirjoitti:Mitenkä oikein modifioit ilmamäärämittaria??
Sitä kiekkoa (mikä nyt nimeltään onkaan) kääntämällä, pykälä kerrallaan

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

GAMMA500 kirjoitti:
jiiässä kirjoitti:Mitenkä oikein modifioit ilmamäärämittaria??
Sitä kiekkoa (mikä nyt nimeltään onkaan) kääntämällä, pykälä kerrallaan
Sehän on ilmamäärämitarin esivastus-jousi.
Kannattaa muuten merkata se alkuperäinen asento :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jappe kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:
jiiässä kirjoitti:Mitenkä oikein modifioit ilmamäärämittaria??
Sitä kiekkoa (mikä nyt nimeltään onkaan) kääntämällä, pykälä kerrallaan
Sehän on ilmamäärämitarin esivastus-jousi.
Kannattaa muuten merkata se alkuperäinen asento :wink:
Hieno nimi, minä olen ymmärtänyt että se vaikuttaa seoksiin, vai olenko ihan pihalla :roll: .
Itsellä kolme napsua löysemmällä, ilmeisesti siis rikkaammalla, koska kone suorastaan heräsi henkiin 8) .
Mihin säätö suoranaisesti vaikuttaa, seoksiinko?
Mahdollisia haittavaikutuksia???
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jepp, seokseenhan tuo vaikuttaa.
Löysäämallä jousta menee rikkaammalle.
Eikai siitä muuta haittaa ole kun lisääntynyt kulutus :mrgreen:
niiiin ne päästöt tietysti, käännä katsastukseen alkup.asentoon
- Alfaholic -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olen nyt pari kuukautta ajellut kyseisellä "kolmella napsulla" ja sanoisinko, että kesänakkien vaihto lisäsi kulutusta huomattavasti reilummin, tulee kyllä enempi kiihdyteltyäkin kun ei nastat ropise helmoihin :mrgreen: , VAIN viisi lähti talven aikana :silly:
Eihän se tasaisessa ajossa syö sen enempää bensaa ku millään muullakaan seoksella, poljin vaan on käsittääkseni eri asennossa :roll:

Älkää pelästykö, en ole mikään tekniikkaguru joka olis tuon ilman vihjettä osannut tehdä :wink: , vihje tuli aar:ltä.

Edit: Katsastukseen on vuosi aikaa ja katsastuksen jälkeen siitä nyt nuhainen tulikin, kun ei meinannut mennä läpi.
Aar:n kanssa jutustelun seurauksena meni takas rikkaammalle 8)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

s

Viesti Kirjoittaja alfista »

Neuvokaas noviisia.

Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: s

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

alfista kirjoitti:Neuvokaas noviisia.

Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?
Tunnustan, ei tietoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Jappe kirjoitti:Jepp, seokseenhan tuo vaikuttaa.
Löysäämallä jousta menee rikkaammalle.
Eikai siitä muuta haittaa ole kun lisääntynyt kulutus :mrgreen:
niiiin ne päästöt tietysti, käännä katsastukseen alkup.asentoon
Tuntuisi että ei ole kulutus kasvanut ainakaan huomattavasti :? Päästötkin oli vielä sellaiset että leima pitäisi napsahtaa tuollaisenaan :)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: s

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfista kirjoitti:Neuvokaas noviisia.

Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?
JTS:ssä ei enää läppämallin mittaria, eli ei mahdollinen...

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Eli läppä on täysin auki jo aikaisemmassa vaiheessa. (Motronic luulee, että on kovempi veto kuin onkaan). "Luukku auki" tilanteessa vaikuttaa ainoastaan Motroniciin ohjelmoidut käppyrät, ellei ohjelma ota huomioon kierroslukua, jolla luukku viimeksi vaikutti...
Eli jos nyt olisi käynyt yläkierroksilla laihalla, niin se luultavasti tekee vieläkin niin. Alavääntöä tulee lisää.

Hyvä puoli tossa on ettei sen pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, jos vaan luukku pysyy kiinni. Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Kellään mitään tietoa alfan boksereista ja niiden teho/vääntö käppyröistä? Oma 16 venttiilinen tuntuu vielä yli 7000 kierrokseen saakka parantavan vetoa, vaikka ohjekirja väittää huipputehojen irtoavan kierroksilla 6500! Ja miten mahtaa olla rajoittajan laita? Ikinä en oo huomannut, että olisi ottanut vastaan eikä vanhaa autoa raaski sinne kierroslukumittarin tappiin saakka kierrättää :shock:
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Boxer33 kirjoitti:Ja miten mahtaa olla rajoittajan laita?
Kerran tuli rajoittaja vastaan kun ohitettava mulkku alkoi kiihdyttämään. Kun vielä alkoi tulemaan autoja vastaan niin ei tullut katottua paljonko oli kierroksia.

Squadran mukaan 7000rpm. Siellä on jotain käppyröitä mutta eivät ole ainakaan aitoja, vaikka saattaakin pitää paikkaansa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?
Heti imukotelon jälkeen, sen mustan boxin sivussa oleva ruuvi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?
Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpalla 8)
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
- Alfaholic -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minulta siis puuttuu tulppa siitä, kun on ihan avoimena tuo ruuvi kolossaan.

Edit: Ööö... Tarkoitankohan nyt väärää ruuvia :oops:
Viimeksi muokannut Alfissimo, 15 Huhti 2004, 03:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aahahaa. Taas viisastuin. Tänks!
- Epäkelpokeräilijä -

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Jappe kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?
Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpalla 8)
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
Eikös se mene niin, että kaasuläpän luona on yleensä ruuvi, jolla säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää, joka siis vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntikierroslukuun. Se ILMI:n kyljessä oleva ruuvi taas säätää tyhjäkäyntiseosta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai sillä kaasuläpän säätöruuvilla säädetä muuta kuin kaasuläpän palautuminen sopivasti kiinni? Moottorinohjaushan säätää oma-aloitteisesti ne tyhjäkäyntikierrokset päästämällä lisäilmaluistilla sopivasti ilmaa kaasuläpän ohi.

Voihan se kyllä olla että ruuvilla säädetään joku pieni vakiovirtaus läpän ohi, luisti ei välttämättä ehtisi tasata tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti jos läppä menisi kokonaan kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai sillä kaasuläpän säätöruuvilla säädetä muuta kuin kaasuläpän palautuminen sopivasti kiinni? Moottorinohjaushan säätää oma-aloitteisesti ne tyhjäkäyntikierrokset päästämällä lisäilmaluistilla sopivasti ilmaa kaasuläpän ohi.

Voihan se kyllä olla että ruuvilla säädetään joku pieni vakiovirtaus läpän ohi, luisti ei välttämättä ehtisi tasata tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti jos läppä menisi kokonaan kiinni.
Juu, tarkoitinkin erillistä kanavaa joka johtaa ilmaa kaasuläpän ohi. Tuossa kanavassa on ruuvi, jolla säädetään kanavan poikkipinta-alaa.

Hmmm, minäpä jatkan arvelua, kun en varmaksi tätäkään tiedä: Lisäilmaluisti kaiketi taas vaan laskee ilmaa kaasuläpän ohi kylmäkäynnin aikana. Siinä ei ole säätöä, vaan venttiilli on joko auki tai kiinni. Näin siis ilmeisesti Motronic:n versioissa 3 ja 4. Noissa uudemmissa ruiskusysteemeissä taas ei liene ollenkaan säätöä tyhjäkäynnille, vaan moottorinohjaus hoitaa säädön kaasuläpällä. En tiedä sitten. Joku ruiskusysteemiguru voisi selvittää minulle asioiden todellisen laidan.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

pee kirjoitti:
Jappe kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?
Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpalla 8)
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
Eikös se mene niin, että kaasuläpän luona on yleensä ruuvi, jolla säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää, joka siis vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntikierroslukuun. Se ILMI:n kyljessä oleva ruuvi taas säätää tyhjäkäyntiseosta.
Tässä keskustelussa on nimenomaan puhuttu läppämittarista,
tarkoitin siis sitä ilmin läppää :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

pee kirjoitti:Juu, tarkoitinkin erillistä kanavaa joka johtaa ilmaa kaasuläpän ohi. Tuossa kanavassa on ruuvi, jolla säädetään kanavan poikkipinta-alaa.

Hmmm, minäpä jatkan arvelua, kun en varmaksi tätäkään tiedä: Lisäilmaluisti kaiketi taas vaan laskee ilmaa kaasuläpän ohi kylmäkäynnin aikana. Siinä ei ole säätöä, vaan venttiilli on joko auki tai kiinni. Näin siis ilmeisesti Motronic:n versioissa 3 ja 4. Noissa uudemmissa ruiskusysteemeissä taas ei liene ollenkaan säätöä tyhjäkäynnille, vaan moottorinohjaus hoitaa säädön kaasuläpällä. En tiedä sitten. Joku ruiskusysteemiguru voisi selvittää minulle asioiden todellisen laidan.
Siellähän onkin sitten paljon enemmän ruuveja kuin kuvittelinkaan... Joku autosähköäijä vaan joskus sanoi ettei Motronicin tyhjäkäyntiä voi säätää, sen perusteella kuvittelin ettei vehkeessä ole muuta ruuvattavaa kuin ilmamäärämittarin esivastus tms.

Voisiko se kaasuläpän ohittava ruuvisäätö tosiaan pitää tyhjäkäyntikierrokset noin tasaisesti ohjearvossaan? Olen aina kuvitellut että se lisäilmaluisti on analogista tyyppiä. Vaan luulo ei ole tiedon väärti...

164 V6:ssa oli muistaakseni Motronic ML4.1 eli siihen perustan nuo kokemukseni.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin