Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019, 23:56



Vastaa viestiin  [ 7499 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141 ... 150  Seuraava
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t) 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Viestit: 4482
Paikkakunta: Loimaa
Auto: Ex: Alfetta sedän, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eihän joku tanko, nivel tai laakeri ole mekanismissa väljä. Ihan eri auto mutta mulla pyyhkimien narina loppui kahden nivelen remontilla. Narina lie värähtelyä. Pyyhkimet liikkui ja pyyhki hyvin mutta vissiin se pienen pieni välys sai ne värisemään. Hyvin epätieteellistä mutta kävisikö niin että mekanismi voittaa lepokitkan, pääsee hyvään vauhtiin. Välys menee toiseen reunaan pyyhin pysähtyy ja lepokitka. Jne. Tietysti tuo tapahtuu niin lyhyellä matkalla ja nopeasti ettei silmin näe mutta äänen kuulee.

_________________
Spider,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)


04 Joulu 2018, 07:22
Profiili WWW

Liittynyt: 29 Elo 2004, 06:42
Viestit: 64
Paikkakunta: Oulu
Auto: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Smiik kirjoitti:
Kannattaa koittaa tuota tai jotain vastaavaa pinnoitetta, saattaa auttaa myös narahteluun. Kulunut ja naarmuinen tuulilasi voi myös edesauttaa narahtelua.

Hyvä vinkki, pitääpä kokeilla. Totta tuokin, että tuulilasi ei ole 175 tkm jälkeen enää erityisen kirkas.

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Eihän joku tanko, nivel tai laakeri ole mekanismissa väljä. Ihan eri auto mutta mulla pyyhkimien narina loppui kahden nivelen remontilla. Narina lie värähtelyä. Pyyhkimet liikkui ja pyyhki hyvin mutta vissiin se pienen pieni välys sai ne värisemään. Hyvin epätieteellistä mutta kävisikö niin että mekanismi voittaa lepokitkan, pääsee hyvään vauhtiin. Välys menee toiseen reunaan pyyhin pysähtyy ja lepokitka. Jne. Tietysti tuo tapahtuu niin lyhyellä matkalla ja nopeasti ettei silmin näe mutta äänen kuulee.


Mekanismin kävin läpi viime talvena ja voitelin sen uudelleen molyrasvalla. Ei löytynyt välyksiä eikä ruostetta nivelistä.
Lisäksi laitoin ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä leveät prikat pyyhinmekanismin kiinnityspuslien ja kiinnikkeen väliin, jottei pyyhkimet alkaisi puslien väsyessä nakertamaan konepeltiä.


04 Joulu 2018, 08:43
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jazma kirjoitti:
Mekanismin kävin läpi viime talvena ja voitelin sen uudelleen molyrasvalla. Ei löytynyt välyksiä eikä ruostetta nivelistä.
Lisäksi laitoin ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä leveät prikat pyyhinmekanismin kiinnityspuslien ja kiinnikkeen väliin, jottei pyyhkimet alkaisi puslien väsyessä nakertamaan konepeltiä.

Mekanismin pitänee oikeasti hajota ennen kuin pyyhkimen varret ottaa kiinni konepeltiin?

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


04 Joulu 2018, 15:03
Profiili

Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Viestit: 184
Auto: Alfa 159 Tbi, ex 9 Alfaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ottaa se konepeltiin jos on väärin säädetty. Mulla kävi niin kun konepelti meni kolarin takia vaihtoon ja jättivät varret väärään asentoon


04 Joulu 2018, 17:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hmm, joo tosiaan, saahan ne kiinnitettyä useaan asentoon, kun ovat rihloilla.

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


04 Joulu 2018, 18:18
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 240
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkos näissä nelosbensoissa sama patteriaski, kun nokilekoissa ja isojötsissä? Meinasin uuden akun laittaa; 1.9 JTS:ään näköjään tarjotaan 240 millisiä ja yläpään koneisiin 280 millisiä pituudeltaan, että jos sinne tommosen pitemmän perus 75 Ah:n tyrkkää, niin mahtuuko suosiolla? Muistaakseni nykyinen on koteloon ainakin melko lyhyt.


09 Joulu 2018, 17:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Viestit: 1432
Paikkakunta: Tampere
Auto: Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämä akku mahtuu oikein hyvin Isojötsiin... Liitteenä kuva mistä voi arvioida onko sama vai ei patterikotelo.Voihan tuon varmistaa ePer:stä myös.

Käynnistysakku S5, 12 V / 77 Ah, Bosch
- Bosch S5 008 -käynnistysakku
- Mitat (P x L x K): 278 x 175 x 190 mm
- Paino: 18,7 kg


Liitteet:
WP_20160122_10_22_19_Pro__highres_1.jpg
WP_20160122_10_22_19_Pro__highres_1.jpg [ 166.48 KiB | Katsottu 3048 kertaa ]

_________________
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
09 Joulu 2018, 21:03
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä kohdasta 159 Berlinassa menee läpivienti takakontista rekisterikilven valoille? Mahtaisiko tuolta mitenkään saada ujutettua peruutuskameran piuhaa ilman että käyttää puskurin irti?

Jos ei, niin onko jossain ohjetta 159:n takapuskurin irroitukseen?


12 Joulu 2018, 20:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Viestit: 1116
Paikkakunta: Kempele
Auto: .
159 1.9 JTDm -10
ex 159 sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos ei varapyöräkotelon puskurin puoleisessa seinässä näe läpivientiä, niin sitten piti irrottaa se sisäpaneli yläpuolelta. Muutama ruuvi ja pari aika tukevaa irti kiskottavaa muovista tappia.
En muista tarkkaan kun vetokoukkua asensin tarviko panelia irrottaa tuon takia. Tosin vakio läpivienti kumi ei salli mitään peruutuskameran töpseliä vetää siitä läpi, siksi vetokoukun johdoillekin pitää porata oma reikä.
Muita sopivia läpivientejä en ainakaan itselle löytänyt.
Yksi konsti olisi vetää jommasta kummasta laidasta poistoilma luukun läpi johdot jos ei halua uutta reikää tehdä. Tulee puskurin sisälle pyöränkaaren taakse, sivu sisäverhoilu pitää purkaa.

Puskuri lähtee irti ruuvaamalla pyöränkaarista peltiruuvit ja yksi pultti ylhäältä irti. Takavalot pitää irrottaa jota varten pitää taas sisäverhoilut laidasta purkaa jota varten pitää se keskipaneeli purkaa.
Takavalojen alla on kiinnityspultit puskurille. Lisäksi alahelman alta pari ruuvia auki.

Edit: niin ja lopuksi reippaat nykäisyt puskurin päistä sivulle että lokasuojan ja puskurin väliset liitokset aukeaa. Sama tekniikka kuin etupuskurissa, youtubessa lisää.

_________________
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-


13 Joulu 2018, 08:36
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitoksia JiiTeeÄssä, hieman savotaltahan tuo kuulostaa, pitänee vielä tutkia sitä läpivientiä, periaatteessa sen peruutuskameran piuhasta voi kyllä riipaista liittimen irti ja kolvata takas läpiviennin toisella puolella, kun ei ole kuin yksi RCA. Toinen vaihtoeht olisi rosvota sähkö rekkarivaloilta ja sulloa lähetin (langaton linkki soittimelle) puskurin sisään, mutta ei välttämättä olisi kovin pitkäikäinen ratkaisu.

Noh, voipi olla että asentelu jää kesälle kun on paremmin tilaa värkätä. Prioriteettilistalla tämä homma muutenkin aika alhaalla, pitäisi ehtiä tuota kesäautoakin työstää ennen kesää. :)


13 Joulu 2018, 10:45
Profiili

Liittynyt: 28 Elo 2011, 20:42
Viestit: 309
Paikkakunta: Varkaus
Auto: 33 1,5 -84 ja Romanialainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaa samalla tarkastaa se rekisterikilven valon liitin, aiheuttaa ärsyttävää palaneen polttimon herjaa jos huono liitos. Enkä ainakaan itse siitä ottaisi virtaa vaikka kamera/lähetin ei paljoa tarvitse.


13 Joulu 2018, 11:45
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jargon kirjoitti:
Kannattaa samalla tarkastaa se rekisterikilven valon liitin, aiheuttaa ärsyttävää palaneen polttimon herjaa jos huono liitos. Enkä ainakaan itse siitä ottaisi virtaa vaikka kamera/lähetin ei paljoa tarvitse.


Ok, pidetäänpä mielessä. Onko vinkkiä mistä tuolle kannattaisi virta ottaa, jos tuon piuhan sitten takakontin puolelle vetää? Ei ole tullut testailtua kuinka pitkä viive tuon langattoman yhteyden muodostumisessa on siitä kun virran kytkee päälle, että toimisiko tuo vaikka pakkivalolta otettuna? Pakin päälläolon tuo android-soitin haistelee CAN-väylästä tai jostain, kun sen suhteen en mitään tehnyt kun soittimen asensin, mutta näyttö yrittää aina peruutuskameran kuvaa näyttää kun pakin laittaa silmään. Sehän tuossa tietysti on että (IR?)-ledit kamerassa palaa aina kun se on päällä, eli siinä mielessä ei haittais vaikka oliskin kameralle virrat vain silloin kun pakki on silmässä.


13 Joulu 2018, 15:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Viestit: 149
Auto: 159 2.4 JTDm Q-tronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taas on se aika vuodesta, kuskinpuolen takapää narisee sillä voimalla että on viimeinenkin ylpeyden ripe koetuksella. Alempi taaempi pusla vaihdettu parivuotta sitten, epäilen äänen tulevan sieltä. Mutta mitä helvataa sille pitää tehdä että se hiljenee? Monenlaista spray-tököttiä olen sinne jo suihkinut...

Ps. Erehdyin katsomaan niin paljon autln alle että huomasin pakoputken olevan jo puoliksi poikki y/t-haarasta ennen vaimentimia. Noh, saavat vaihtaa "DPF" - takapönttöjen välisen putken jakopään vaihdon yhteydessä.


13 Joulu 2018, 15:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Viestit: 1116
Paikkakunta: Kempele
Auto: .
159 1.9 JTDm -10
ex 159 sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Beta Julio kirjoitti:
jargon kirjoitti:
Kannattaa samalla tarkastaa se rekisterikilven valon liitin, aiheuttaa ärsyttävää palaneen polttimon herjaa jos huono liitos. Enkä ainakaan itse siitä ottaisi virtaa vaikka kamera/lähetin ei paljoa tarvitse.
Ok, pidetäänpä mielessä. Onko vinkkiä mistä tuolle kannattaisi virta ottaa, jos tuon piuhan sitten takakontin puolelle vetää? Ei ole tullut testailtua kuinka pitkä viive tuon langattoman yhteyden muodostumisessa on siitä kun virran kytkee päälle, että toimisiko tuo vaikka pakkivalolta otettuna? Pakin päälläolon tuo android-soitin haistelee CAN-väylästä tai jostain, kun sen suhteen en mitään tehnyt kun soittimen asensin, mutta näyttö yrittää aina peruutuskameran kuvaa näyttää kun pakin laittaa silmään. Sehän tuossa tietysti on että (IR?)-ledit kamerassa palaa aina kun se on päällä, eli siinä mielessä ei haittais vaikka oliskin kameralle virrat vain silloin kun pakki on silmässä.

Jatkuvaa virtaa tulee paksulla kaapelilla takakontin vasemmassa poskessa olevaan sulakerasiaan (se mikä näkyy siitä pikku luukusta vasemmalla). Jos autossa ei ole Bose vahvistinta, (tai sähkösäätöjakkaroita??), niin siitä kestää ottaa, siinä oli minulla -10:ssä jopa paksu lähtöliitin valmiina, oletan että se olisi mennyt vahvarille.
Siihenhän näppärä asentaja ottaa releelle ohjauksen pakkivalon johtimesta, jos ei jatkuva virta passaa.

_________________
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-


13 Joulu 2018, 16:11
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hei.

Apua.
159 varustettu 8 venttiilisellä koneella.
Kysymys koskee turbon ja ilmamäärämittarin välistä putkea.
Ko putki on kaksiosainen. Millainen liitoskohta näiden kahden putken välillä on?
Mitään klemmaria tai hahloa ei näy. Putki menee paikoilleen painamalla ja irtoaa keveästi vetämällä.
Soittelin autokeskukseen ja kyselin sieltäkin mutta selkeää vastausta ei saanut. Koko roskan jos tilaa niin sitten tulee varmasti oikein mutta se tietenkin maksaa enemmän...


13 Joulu 2018, 18:33
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
JiiTeeÄssä kirjoitti:
Jatkuvaa virtaa tulee paksulla kaapelilla takakontin vasemmassa poskessa olevaan sulakerasiaan (se mikä näkyy siitä pikku luukusta vasemmalla). Jos autossa ei ole Bose vahvistinta, (tai sähkösäätöjakkaroita??), niin siitä kestää ottaa, siinä oli minulla -10:ssä jopa paksu lähtöliitin valmiina, oletan että se olisi mennyt vahvarille.
Siihenhän näppärä asentaja ottaa releelle ohjauksen pakkivalon johtimesta, jos ei jatkuva virta passaa.


Jatkuvalla virralla ilmeisesti tässä yhteydessä tarkoitetaan virtalukon takaa tulevaa, eli jatkuvaa kun virrat päällä? Tuo sopisi tarkoitukseen. Ja onhan se bose tosiaan siellä takakontissa, siltä voi rosvota myös. Kiitos.


14 Joulu 2018, 08:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Viestit: 1116
Paikkakunta: Kempele
Auto: .
159 1.9 JTDm -10
ex 159 sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Mun mittausten perusteella se on ihan jatkuvaa jatkuvaa, eli virtaa tulee aina.

_________________
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-


14 Joulu 2018, 11:49
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
JiiTeeÄssä kirjoitti:
^Mun mittausten perusteella se on ihan jatkuvaa jatkuvaa, eli virtaa tulee aina.


Ok, no sitten ei arvaa siitä ottaa, tyhjenee se varmaan kameran ledeilläkin akku ainakin pidemmässä seisonnassa. Pitää kattoa jos tosiaan Boselta rosvoais, tai sitten jos jaksaa viritellä sen releen kanssa pakkivalolta. Joku lisävalorele mulla taisi olla hyllyssä. Ehkä viisain vilkaista ensin miten nuo ledit tuossa kamerassa killottaa, jos ne kovin kirkkaat on niin sitten se releen kanssa pakkivalolta lienee ainoa ratkaisu.


14 Joulu 2018, 12:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Viestit: 1116
Paikkakunta: Kempele
Auto: .
159 1.9 JTDm -10
ex 159 sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
zäne kirjoitti:
Kysymys koskee turbon ja ilmamäärämittarin välistä putkea.
Ko putki on kaksiosainen. Millainen liitoskohta näiden kahden putken välillä on?
Mitään klemmaria tai hahloa ei näy. Putki menee paikoilleen painamalla ja irtoaa keveästi vetämällä.
Soittelin autokeskukseen ja kyselin sieltäkin mutta selkeää vastausta ei saanut. Koko roskan jos tilaa niin sitten tulee varmasti oikein mutta se tietenkin maksaa enemmän...
Kummasta päästä putki irtoaa? Kummassakin päässä pitäisi olla klemmari. Molemmissa 1.9 ja 2.4 dieseleissä turbolle tuleva pää voi olla löysällä, putki on suht kovaa muovia ja klemmari ei tehtaan jäljiltä pidä enää vuosien päästä. Tämä kannattaa turbon päästä kiristää.
Toinen pää, no jos siellä ei ole klemmaria ollenkaan niin laita se sinne.


Liitteet:
Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG [ 69.7 KiB | Katsottu 2388 kertaa ]

_________________
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
14 Joulu 2018, 12:48
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos JiiTee Ässä.
Ko ajoneuvossa ei ole kiristettäviä klemmareita ilmamäärämittarin kummallakaan puolen.

Ongelma oli alempi liitoskohta. Siellä ei ole mitään klemmaria paikoillaan ja putki on todella väljä turbolle menevään kaulaan. Kokeilen laitaa sinne sitten vaan klemmarin ja sillä hyvä.


14 Joulu 2018, 19:18
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Samaisessa alfassa ilmeisesti alatukivarren alapallo natisee aikalailla. Kertaalleen olen hammastangon pultit tuosta tiukannut ja olivat taas löystyneet. Varmaan syytä vaihtaa alatukivarsi.
Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.


14 Joulu 2018, 19:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 16 Syys 2010, 16:50
Viestit: 548
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin 508 plösö
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
zäne kirjoitti:
Samaisessa alfassa ilmeisesti alatukivarren alapallo natisee aikalailla. Kertaalleen olen hammastangon pultit tuosta tiukannut ja olivat taas löystyneet. Varmaan syytä vaihtaa alatukivarsi.

Raidetangon sisäpää on myös tarkistuksen arvoinen kohde. Risa tai huonosti kiinnitetty haitarikumi voipi aiheuttaa kihtiä raidetangon palloniveleen

zäne kirjoitti:
Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.


Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli :-D


14 Joulu 2018, 22:02
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 165
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
zäne kirjoitti:
Samaisessa alfassa ilmeisesti alatukivarren alapallo natisee aikalailla. Kertaalleen olen hammastangon pultit tuosta tiukannut ja olivat taas löystyneet. Varmaan syytä vaihtaa alatukivarsi.
Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.


En usko että natina tulee alapallonivelestä ja samanlainen pyöräntuenta on käytössä muillakin eli alapallonivel ja alatukivarsi ovat "samaa puuta" . Muuten , miten pyöräntuenta ja hammastanko liittyy toisiinsa .


14 Joulu 2018, 22:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
oidipus kirjoitti:
Muuten , miten pyöräntuenta ja hammastanko liittyy toisiinsa .


Yleensä raidetangon ulkopään kartiolla.

Sori, oli pakko :silly:

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


14 Joulu 2018, 22:07
Profiili
Paikalla
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4866
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vainio kirjoitti:
Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli :-D

Noin ihan hakematta tulee mieleen arvatakseni kaikkein yleisin rakenne eli macphersonit, joissa alapallo ei kanna kuormaa.


15 Joulu 2018, 00:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Heinä 2014, 10:19
Viestit: 330
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ne on vissiin yleensäkki ylätukivarren puslat mitkä näissä narisee.

_________________
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.


15 Joulu 2018, 09:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 16 Syys 2010, 16:50
Viestit: 548
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin 508 plösö
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuomas K kirjoitti:
Vainio kirjoitti:
Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli :-D

Noin ihan hakematta tulee mieleen arvatakseni kaikkein yleisin rakenne eli macphersonit, joissa alapallo ei kanna kuormaa.


Ei kait se mcphersonin iskaripaketti ota jarrutuksia ja kiihdytyksiä vastaan yksistään? Auton painon se kyllä kannattelee...


15 Joulu 2018, 09:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 16 Syys 2010, 16:50
Viestit: 548
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin 508 plösö
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Polforea kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Muuten , miten pyöräntuenta ja hammastanko liittyy toisiinsa .


Yleensä raidetangon ulkopään kartiolla.

Sori, oli pakko :silly:


Sit tulee vielä pätkä tankoa ja se raidetangon sisäpää joka liikkuu pyöräntuennan perässä ja saattaa joskus narista :-D


15 Joulu 2018, 09:32
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vainio. Taisit lukea mun viestin turhan nopsasti.
Lue se pätkä uudestaan niin voi aueta ajatus.


15 Joulu 2018, 09:34
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toi rottelo ei naristellut nosturilla. Mutta pitänee pyytää käymään vielä uudestaan ja katottava uudestaan.


15 Joulu 2018, 09:40
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nonni. Puristustahan siihen alapalliin tulee niinkö kaikissa muissakin fiksuissa ratkaisuissa.
Ei pitäisi huudella ennekun kattoo tarkemmin.
Lähen juomaan :drinking:


15 Joulu 2018, 10:00
Profiili
Paikalla
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4866
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vainio kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Vainio kirjoitti:
Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli :-D

Noin ihan hakematta tulee mieleen arvatakseni kaikkein yleisin rakenne eli macphersonit, joissa alapallo ei kanna kuormaa.


Ei kait se mcphersonin iskaripaketti ota jarrutuksia ja kiihdytyksiä vastaan yksistään? Auton painon se kyllä kannattelee...

Kyllähän se alapallo toki voimia siellä ottaa vastaan, tuo kuorman kantaminen tuossa vaan lienee nyt tulkinnanvarainen sana :)


15 Joulu 2018, 10:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 16 Syys 2010, 16:50
Viestit: 548
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin 508 plösö
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
zäne kirjoitti:
Nonni. Puristustahan siihen alapalliin tulee niinkö kaikissa muissakin fiksuissa ratkaisuissa.
Ei pitäisi huudella ennekun kattoo tarkemmin.
Lähen juomaan :drinking:


Juu, eipä nyt ollut tarkoitus saivarrella sen pahemmin :-D
On tullut tuskailtua 159 narinoiden kanssa itsekin monta kertaa ja huomattua, että natisevan nivelen paikantaminen on joskus helvatin hankalaa alfan keulasta. Mulla kävi ton alapallon kanssa väärä diagnoosi ja tuli hommattua alatukivarsi turhaan. Tajusin raidetangon sisäpään olevan narinan lähde vasta siinä vaiheessa kun olin purkamassa vanhaa alatukivartta pois ja irrotin raidetangon ulkopään olkavarresta. Siinä raidetangonpäätä syrjään siirtäessä kuuluikin tuttu natina ja totesin ettei taida ollakaan alatukivarressa vika :-D Onneksi sain palautettua alatukivarren vielä kaupppaan.

Eli kannattaa ainakin korkkailla niitä palloniveliä useampi irti ja kokeilla sattuuko natina löytymään tukivarsia ja palloniveliä kääntelemällä.
Tosin taitaa alfan luonteeseen joskus kuulua sekin ettei just tänään narisuta yhtään kun vikaa etsii :-D


15 Joulu 2018, 12:20
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo. Oppia tämä taas itselle että katsoo autoa tarkemmin eikä oleta jonkun varaosakuvan perusteella.
Tarkemmin sanottuna tästä kuuluu käännettäessä ennemminkin narahdus kuin narinaa.
Hammastanko kun oli löysässä pyörä ikäänkuin jäi jumiin ja enemmän käännettäessä jumitus helppasi ja iski hammastangonkin pultinreikien toiseen reunaan. Tiukkaaminen tietenkin lopetti hammastangon elämöinnin mutta oikealta laittaa vastaan edelleen ja pamauttaa aika makoisasti jossainkohdin rattia käännettäessä.
Olisi sprei voitelullakin voinut saada äänen pois mutta en lattialla kyljellään könöttäen vanha mies jaksanut alkaa palloa voitelemaan :oops:


15 Joulu 2018, 12:44
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä olen tällaista 5 pyttyistä tiisseliä kattellu ajopeliksi itselle että sori näistä jauhamisista taas.
Tarttis olla sportvagoni.
Oliko toi softaaminen tehtävissä ilman ecun avausta?
Paljonko ne näistä viitos tiisseleistä on ottanu tehoja ulos? 240 hp pörrää tuolla nettiautossa myynti ilmoissa.
Pakosarjan vääntyminen taisi olla jonkinmoinen tyyppivika.
Ilmeisesti korit on aika ok eikä ole tarvinnut hitsailla vielä? Vai kuinkahan?
Vaihteiston kaavelijako lienee erilainen 1.9 koneen kanssa?
Ajattelin näitä mahdollisia laatikkovikaisia että en ala kyllä tekemään (Nyt cromassa loota vetää viimeisiä mutta mulla olisi siihen stilon 5 v loota).
Jos sinne on laatikko korjattu niin onko pelannu miten pitkälle sen jälkeen (riippuu varmaan tekijästäkin).

Egr:ää, hehkutulppaa ym pikkuvikaisia on tuossa pajalla rampannut mut on ollut liikaa puuhaa enkä ole ottanut kaikkia työnalle. Pikkuisen närästävätkin vaikka italian värejä liikaa välillä liputankin.
Mutta ilmeisesti nää pelaa aika ookoosti puolenkin miljoonan kilsoille...


15 Joulu 2018, 20:08
Profiili
Paikalla
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4866
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Softaaminen onnistuu ilman ecun avaamista.

Näissä ei ole taipumusta laatikkovikoihin. Ne on pienempien M32-laatikot jotka hajoilee, näissä on F40 joilla ei ole vastaavaa itsetuhotaipumusta.

Kori vastustaa ruostetta ainakin paremmin kuin 156, mutta ei nämä silti erityisen ruostumattomia ole.

Mulla olis 180 tkm ajettu viisipyttyinen farkku joka kai joutaisi myyntiin kun pitäisi hankkia tilavampi kuljetin :roll:


15 Joulu 2018, 20:15
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
180 tkm ajettu olisi ainakin ok kilsoilla.
Ostohommeli menee itsellä aivan saletisti ainakin helmikuulle kun laskeskelin tuloja :drinking:
Tuo softahomma on hyvä tietää ja laatikkoasiakin. Iso kiitos näistä.
En muistanut että 5 pyttyisissä oli f40 laatikkona. Näinhän se menikin :oops:


15 Joulu 2018, 20:24
Profiili

Liittynyt: 10 Huhti 2018, 19:16
Viestit: 15
Auto: Alfa 159 2,4jtdm
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jäätyvä käsijarruvaijeri.

Minulla on ollut nyt ongelmia pakkasten alettua käsijarrun vaijerin jäätymisen kanssa. Käsijarru toimii aivan moitteetta, jos on plus asteita tai auto on sisällä, mutta pakkasella vaijerit jäätyvä kiinni. Olen nyt kahtena aamuna vääntänyt käsijarrun pois päältä jarrusatuloissa olevista käsijarrun vivuista. Onko muilla kokemusta vastaavista ongelmista ja mikä olisi paras tapa korjata ko vika vai onko tämä ns ominaisuus?


16 Joulu 2018, 08:18
Profiili

Liittynyt: 13 Huhti 2013, 07:06
Viestit: 177
Auto: Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ohranja kirjoitti:
Jäätyvä käsijarruvaijeri.

Minulla on ollut nyt ongelmia pakkasten alettua käsijarrun vaijerin jäätymisen kanssa. Käsijarru toimii aivan moitteetta, jos on plus asteita tai auto on sisällä, mutta pakkasella vaijerit jäätyvä kiinni. Olen nyt kahtena aamuna vääntänyt käsijarrun pois päältä jarrusatuloissa olevista käsijarrun vivuista. Onko muilla kokemusta vastaavista ongelmista ja mikä olisi paras tapa korjata ko vika vai onko tämä ns ominaisuus?


Ongelma poistui, kun vaihdatin kummankin vaierin, maksoi n. 300 € vaierit ja työ merkkiliikkeessä. Kannattaa kysyä hinta ennen vaihdon tilaamista. Minulla oli ennen vaihtoa yksi kerta, että olivat jarrut niin jumissa ,että piti pakilla laittaa auto liikkeele, jolloin myös jarrut aukenivat

Vaieri tulee jarruihin ylöspäin, jolloin kun kumi kuluu, tai rikkoutuu, niin vesi pääsee sisälle, myös kondenssivesi, eli suunnitteluvika.


16 Joulu 2018, 09:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, vaijerit vaihtoon. Työtä n. tunnista kahteen, tarvikkeet on alkuperäisiä halvempia, lisäksi vahvalla todennäköisyydellä tarvii takapenkin klipsit. Operaatioon löytyy ohjeet ja osanumerot foorumilta hakutoiminnon avulla.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


16 Joulu 2018, 10:06
Profiili

Liittynyt: 29 Huhti 2006, 15:17
Viestit: 17
Paikkakunta: turkkuses
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarvikeosien vaijereiden suojakumit on yleensä heikkolaatuisempaa vs alkuperäiset.
Tarvikkeiden vaijereissä myös sellaista ongelmaa että kuori jousimainen joten käppärin liike jää todella isoksi.


16 Joulu 2018, 10:50
Profiili
Paikalla
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4866
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käkkärivaijerin vaihto vaatii sitten kaikkien penkkien, takatilan maton ja keskikonsolin purkamisen pois autosta, eli aika suuritöinen homma.


16 Joulu 2018, 13:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Heinä 2014, 10:19
Viestit: 330
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
tarvikevaijereitakin on saatavilla laadukkaitakin. esim bosch.
ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin

_________________
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.


16 Joulu 2018, 21:29
Profiili

Liittynyt: 10 Huhti 2018, 19:16
Viestit: 15
Auto: Alfa 159 2,4jtdm
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, kiitos kaikille vinkeistä!


16 Joulu 2018, 21:34
Profiili

Liittynyt: 14 Huhti 2015, 00:23
Viestit: 178
Paikkakunta: Kirkkonummi
Auto: 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katsuri merkitsi paperiin seuraavan osan vaihdettavaksi:
Taka-akseli: alatukivarsi nivel välyksellinen vasemmalla takana ulompi

Olisiko kyseessä tämä osa?

http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera


17 Joulu 2018, 07:28
Profiili
Paikalla
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4866
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
kovan onnen soturi kirjoitti:
ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin

Veikkaisin, että se etupenkkien ja maton irrottaminen tekee homman sen verran helpommaksi että ne kannattaa irrottaa.


17 Joulu 2018, 08:44
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuomas K kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti:
ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin

Veikkaisin, että se etupenkkien ja maton irrottaminen tekee homman sen verran helpommaksi että ne kannattaa irrottaa.


159:ssä on muuten yllättävän helppo irrottaa tuo mattokin, lähtee "palasina" fiksummin kuin ainakin bemareissa tai mersuissa mitä olen aiemmin räplännyt. Vänkärin puolelta ainakaan ei tarvinnut penkin lisäksi montaa kiinnikettä irrottaa että lattiamatto-"kaukalo" oli kokonaan irti ja nostettavissa pois.


17 Joulu 2018, 11:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Heinä 2014, 10:19
Viestit: 330
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Gommi kirjoitti:
Katsuri merkitsi paperiin seuraavan osan vaihdettavaksi:
Taka-akseli: alatukivarsi nivel välyksellinen vasemmalla takana ulompi

Olisiko kyseessä tämä osa?

http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera



syytä epäillä. nykyään kyllä katsastusmies voi tarkoittaa nivelellä tai laakerilla melkein mitä tahansa etu- ja takalampun väliltä

_________________
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.


17 Joulu 2018, 14:06
Profiili

Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Viestit: 49
Paikkakunta: Kuopio
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juuri tuon takia kannattaa olla mukana katsatuksessa jos se on mitenkään mahdollista,saa heti tiedon tarkasta vikapaikasta.


17 Joulu 2018, 15:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7312
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuomas K kirjoitti:
Veikkaisin, että se etupenkkien ja maton irrottaminen tekee homman sen verran helpommaksi että ne kannattaa irrottaa.


Jepni. Ja ne etupenkit on oikeesti kaks pulttia auki per penkki ja hops. Ei niitä tartte ulos asti nostaa, työntää sinne etujalkotiloihin vaan sen verta pitkälle kun menee ja oho kun on tilaa touhuta.

Minä en pidä 159:n käppärivaijerijumppaa kovin isona hommata vaikka sellaiselta kuulostaakin, mutta kaikkihan on toki suhteellista.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


17 Joulu 2018, 15:47
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7499 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141 ... 150  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com