Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Käkkärivaijerien vaihto on aiheellinen edellä käsitellyistä syistä. Pystyykö homman tekemään ilman auton alla könyämistä? Homma olisi pihalla tehtävä kun tallin varaa Viiatinraato ja sekalainen määrä rojua.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Keula umpeen talveksi vai ei?

2.0JTDm on moottorina ja auton reviirinä Oulusta pohjoiseen. Jotain mustasta solumuovista askarreltua "tein itse ja säästin" tyyppistä ajattelin, mutta onko tarpeen?

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

nipaka kirjoitti:Käkkärivaijerien vaihto on aiheellinen edellä käsitellyistä syistä. Pystyykö homman tekemään ilman auton alla könyämistä? Homma olisi pihalla tehtävä kun tallin varaa Viiatinraato ja sekalainen määrä rojua.
Kyl siinä joutuu vähän auton alla työskentelemään, muistaakseni joku muovilärpäke piti poistaa ja saada vaijerit sattumaan kohdilleen niihin reikiin/läpivienteihin.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Onko kampiakselin asentotunnistin startin alapuolella 2.4 Jtämmässä? Onko vinkkejä vaihto hommaan?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siellähän se.

Etuveto: auto ylös, pohjamuovi pois, liitin irti, anturi irti, uusi anturi kiinni, liitin kiinni, pohjamuovi kiinni, auto alas (kutakuinkin eLearnin ohjeet)

Neliveto: konepelti auki, rento makuuasento moottorin päällä, käsi olkapäätä myöten moottorin ja tulipellin väliin ja kopeloimaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ruokoton kirjoitti:Keula umpeen talveksi vai ei?

2.0JTDm on moottorina ja auton reviirinä Oulusta pohjoiseen. Jotain mustasta solumuovista askarreltua "tein itse ja säästin" tyyppistä ajattelin, mutta onko tarpeen?
Ei nyt heti tule mieleen autoa, jossa viimasuojasta olisi talvella haittaa. Huohotinletkuston sijainti ja mitoitus ovat ne oleellisimmat seikat talvea ajatellen.
Kaksilitraista en tunne ja lie aivan erilainen, mutta Gt:n diesel jäädytti kerran huohottimensa, kun en ollut suojaukselle ehtinyt tehdä mitään.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Ruokoton kirjoitti:Keula umpeen talveksi vai ei?

2.0JTDm on moottorina ja auton reviirinä Oulusta pohjoiseen. Jotain mustasta solumuovista askarreltua "tein itse ja säästin" tyyppistä ajattelin, mutta onko tarpeen?
Sama moottori ja reviiri kyseessä. Nyt kahden viime talven aikana keula on ollut lähes kokonaan peitettynä ja kyllä on lämpeämisessä selvä ero.
Huohotuksen kanssa ei ole ollut ongelmia eikä myöskään nosta lämpöjä normaalista korkeammaksi.
Mulla on peitettynä puskurin alaosien isot aukot kokonaan sekä scudettokin, paitsi sen kolme alinta "riviä".
Halpa ja suhteellisen kestävä ratkaisu on hommata motonetista yleismallinen tavaratilan kumimatto ja leikellä siitä sopivat palaset.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin kauan kun lämmöt pysyy kurissa kuumassa päässä, ei siitä lämpöeristyksen parantamisesta voi olla ainakaan haittaa. Mieluummin se kone käy lämpimänä kuin kylmänä ja mitä nopeemmin lämpee, sen parempi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ainoa konsti saada auto keittämään talvella on laittaa se viimasuoja pahvi suoraan vasten jäähdyttäjän kennoa niin että vaikka flektit menee päälle niin ilma ei kierrä. 159:ssä tämä ei onnistu oikein mitenkään.
Kerran on joku auto kiehahtanut talvella nollakelillä liikennevaloissa ja syynä oli jostain syystä tönkköön jäätynyt flektin rupeli. Oliko viimasuojaa vai ei en muista.

Tälle talvelle satsasin Motonetin jousiklipsuihin, jolla kumimatosta leikattujen viimasuojien kiinnitys käy minuutissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pitääpä siis illalla askarrella, joulumatkalle luvattu -19C

Löytyi valmis sapluunakin toisesta ketjusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22320 - materiaalia Tokmannista / Puuilosta / Motonetistä / jostain...

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Matkalle sattui eilen -27C keliä, mutta lämpö riitti oikein hyvin moottoriin ja kabiiniin. Kuumakin tuli. :lol:

Kyllä ne on "tietäjien" puheita jos näiden talviominaisuuksia moititaan.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

:mrgreen: Kyllä, ja tietäjät ESSON baarista...
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jos on viides alfa omistuksessa, ja kolmas 159 niin ei varmaan enää lueta essolaisiin? 159 on lämmin talviauto, mutta se on vain yksi tekijä.
Huohotin voi jäätyä ellei ole suojattu, 2.4 laturin hihnat kirskuttaneet molemmissa mitä itsellä ollut, lisäksi kovilla pakkasilla ilmeni käsittämätön tärinä jonain aamuna. Poistuu vain ajamalla moottoria lämpimäksi ja sammuttamalla hetkeksi aikaa. Ja muistan lukeneeni että 1.9 kanssa voi olla vastaavaa luvassa, jää nähtäväksi.
Sen verran pitää olla realisti ettei nyt ihan puhtaita papereita saa.
Ajo-ominaisuudet talvella kuitenkin hyvät ja luistonesto+ajonvakautus toimivat hienosti. Vielä kun tulisi käytetty 159 vastaan jossa penkinlämmitin ehjä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti:Matkalle sattui eilen -27C keliä, mutta lämpö riitti oikein hyvin moottoriin ja kabiiniin. Kuumakin tuli. :lol:
Korostettuun osaan: tarkista sisäilman lämpöanturointi, sisälämmön pitäisi kyllä pysyä pyydetyn tienoossa eikä hiostaa kuskia turhaan :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Toinen sisempi perävalo on näemmä pimeänä (ne luukussa olevat) - ajotietokone ei kuitenkaan ilmoita palaneesta hehkusta. Mahtaako olla tiedetty vaiva?

Polforea: joo, voisi vähän selvitellä noita antureita kun muutaman kerran hikoilutti huolella automaattisäädöllä. Lauhemmilla keleillä ei ole tuollaista taipumusta ollut.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

JiiTeeÄssä kirjoitti:...
Sen verran pitää olla realisti ettei nyt ihan puhtaita papereita saa.
Ajo-ominaisuudet talvella kuitenkin hyvät ja luistonesto+ajonvakautus toimivat hienosti. Vielä kun tulisi käytetty 159 vastaan jossa penkinlämmitin ehjä.
Toki jotain harmia on, mutta ei sellaista joiden perusteella voisi huonoksi talviautoksi arvioida. 156:ssa on ollut kaikissa penkinlämmittimet sökönä, mutta tässä 159:ssä toimii molemmat. kop kop

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meillä on nyt 2 159:iä, niissä on yhteensä 1 toimiva persgrilli :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JiiTeeÄssä kirjoitti:2.4 laturin hihnat kirskuttaneet molemmissa mitä itsellä ollut
Ja tuohon on ainakin monella auttanut se, että hihnaksi valikoituu jokin muu kuin Contitech.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforea kirjoitti:Meillä on nyt 2 159:iä, niissä on yhteensä 1 toimiva persgrilli :D
Näyttäis itsellä ainakin toimineen tuo alkuperäisen elementin korvaaminen kiinalaisella. Penkin purku on kuitenkin sen verran töisevä homma että jos alat grillejä korjaamaan niin hommaa suosiolla uudet elementit ebaystä tms.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, eiköhän niitä jossain välissä korjailla. Alfatex vaan ei ole niin kylmän tuntuinen materiaali, että olisi priolistan kärjessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

159 sisälämpöanturi
Miten pääsee helpoiten käsiksi ja puhdistamaan sisäilman lämpötila-anturin ja sen pienen puhaltimen? Anturin pienessa puhaltimessa näkyy pyörivän joku pöly/karvapallo. Aiheuttaa hirveetä viivettä sisälämpötilan säätöön. Monilla varmaan samaa vikaa vaikka ette vielä tiedä.....

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Lentäisikö pölyt pihalle, jos paineilmalla puhaltaisi ritilästä sisään vai lentäisikö propellikin samalla?

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

hjpp kirjoitti:Lentäisikö pölyt pihalle, jos paineilmalla puhaltaisi ritilästä sisään vai lentäisikö propellikin samalla?
imuria ja paineilmaa on kokeiltu, mutta taitaa olla umpiperä eli pölyt ei pääse purkamatta pois

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Ajovalot (ei xenonit) ovat ihan onnettomat. Polttimoina Osramin Nightbreakerit ja näkyvyys esim. tien ollessa märkä semmonen, että alkaa jo vähän pelottaa.. :-D

Onko kukaan onnistunut jotenkin petraamaan tämmösen 12 vuotiaan Alfan ajovaloja (tuskin ovat uutena näin surkeat olleet)?

Paljonko teillä kuluu diiseliä talvella kaupungissa 1.9 JTDm 110kw moottorilla? Mulla lähtee aina kulutus nousemaan tyhjäkäynnillä 10 litraan päin (mittarin mukaan) ja laskee sitten vasta ajaessa..

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

veskuk kirjoitti:
hjpp kirjoitti:Lentäisikö pölyt pihalle, jos paineilmalla puhaltaisi ritilästä sisään vai lentäisikö propellikin samalla?
imuria ja paineilmaa on kokeiltu, mutta taitaa olla umpiperä eli pölyt ei pääse purkamatta pois
Onko tästä jossain kuvaa, josta käy ilmi missä ko. propeli pörisee? EDIT: olikin jo imurikin kokeiltu.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

FInestC kirjoitti:Ajovalot (ei xenonit) ovat ihan onnettomat. Polttimoina Osramin Nightbreakerit ja näkyvyys esim. tien ollessa märkä semmonen, että alkaa jo vähän pelottaa.. :-D

Onko kukaan onnistunut jotenkin petraamaan tämmösen 12 vuotiaan Alfan ajovaloja (tuskin ovat uutena näin surkeat olleet)?

Paljonko teillä kuluu diiseliä talvella kaupungissa 1.9 JTDm 110kw moottorilla? Mulla lähtee aina kulutus nousemaan tyhjäkäynnillä 10 litraan päin (mittarin mukaan) ja laskee sitten vasta ajaessa..
Ainakin yhteen volkkariin auttoi hieman kun laitoin ajovaloille bilteman tms releytyssarjan, noin 1,5v nousi valoille tuleva jännite tuolla

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Vastaavaa ajovalojen hiipumista ollut havaittavissa täälläkin -06 mallin 159:n halogeeniumpioilla.
Voihan se olla, että oma näkökin on huonontunut vuosien saatossa, mutta mielestäni oman 159:n valot oli ihan ok tasoa vielä pari vuotta sitten.
Ei niillä ainakaan harmittanut erityisemmin ajella syyshämärässä.
Nykyisin nuo lamput alkaa olemaan kynttilälyhdyn tasoa eikä polttimon vaihdolla paljoa parannusta saa aikaiseksi.
Umpioiden kuluneet lasit on ainakin osasyy ja olisikohan umpioiden heijastinpinnat saaneet mähmäpinnoituksen ajan saatossa??

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Puolassa kunnostavat 60€ koko umpion, käsittääkseni tuohon kuuluu myös heijastimien uudelleen pinnoitus:
http://regeneracja-hc.com/cennik/159-2005-2011/
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Autodocilla halvimmat umpiot n100e, laadusta ei tietoa.
Toinen vaihtoehto mitä olen pyöritellyt on Retrofitlabin Bi-xenon sarja 260e joka antaa kuulemma hyvin valoa.

https://www.retrofitlab.com/vehicle/alf ... cardetails

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ricambi Alfistilta alkuperäisiksi tai sen tasoisiksi väitetyt tuikut 190e/kpl, harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Retrofi-xenoneista kannattaa muistaa, että niissäkin pitäisi olla automaattinen tasonsäätö. Nuo retrofitlabin projektorit kun näyttävät olevan "oikein" tehty eli suoraan DxS -polttimoille, niin niihin ei sitten helposti leimalle halogeenituikkuja tökitäkään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tuoreet umpiot vois kyllä laittaa tilaukseen.
Kokeilin alfan vanhoihin umpioihin lainata maatalouskalustosta hetkeksi semmoisia h7 kannalla olevia 50 wattisia xenoneita.
Niillä kyllä tuli valoa reilusti lisää, mutta se suttuiseksi kulahtanut umpion lasi sirotti valon niin pahasti ympäriinsä etten viitsinyt edes tien päälle lähteä kokeilemaan.
Toisaalta oishan niistä ollut hyvä vastine häikäsytehossa mäkien ja mutkien takaa häikäisyä tarjoileville uudehkojen autojen "älyvaloille" :mrgreen:

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

En ole näköjään ainut :-D

Oliskohan tämmösestä mihinkään:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602397/Ph ... kirkastaja

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Polforea kirjoitti:Ricambi Alfistilta alkuperäisiksi tai sen tasoisiksi väitetyt tuikut 190e/kpl, harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Retrofi-xenoneista kannattaa muistaa, että niissäkin pitäisi olla automaattinen tasonsäätö. Nuo retrofitlabin projektorit kun näyttävät olevan "oikein" tehty eli suoraan DxS -polttimoille, niin niihin ei sitten helposti leimalle halogeenituikkuja tökitäkään.
Jos leimalla huomaa noi niin pitäisikö sitten olla jättää vanhat umpiot varalle… Tosin työläät puljata joka vuosi leimalle sillä vaatii puskurin irroittamisen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii, paljonko sitä sitten itse kukin haluaa autoaan leimalle jumpata - minä en ainakaan yhtään. Jos ei yhtään, niin sinne voi joko rakentaa sen automaattisen korkeussäädön (tai autoon tasonsäädön - saiskohan näihin nivomatteja?) tai pysyä halogeeneissa. Eiköhän ne uudet halogeenitkin ole helposti 10v/xxx tkm ajettuja paremmat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

On ilmeisesti 159:jä joissa on xenonin johtosarja kahdella pistokkeella, halogen käyttää vain sitä isompaa. Tällaiseen autoon saa lailliset xenonit laittamalla tasoanturit eteen ja taakse ja ohjelmoimalla MESsillä xenonit käyttöön. Tietty pitää ne alkuperäiset xenon umpiot olla.
Esim. itsellä kaikki ko. palikat odottaa kevättä ja inspiraatiota tuohon -10:iin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Ruokoton kirjoitti:
veskuk kirjoitti:
hjpp kirjoitti:Lentäisikö pölyt pihalle, jos paineilmalla puhaltaisi ritilästä sisään vai lentäisikö propellikin samalla?
imuria ja paineilmaa on kokeiltu, mutta taitaa olla umpiperä eli pölyt ei pääse purkamatta pois
Onko tästä jossain kuvaa, josta käy ilmi missä ko. propeli pörisee? EDIT: olikin jo imurikin kokeiltu.
Säädinpaneeli, vasen alanurkka, ritilän takana on anturi ja pieni imevä puhallin
mPnVdxjDY4X-iFFuHBjLSRg.jpg
mPnVdxjDY4X-iFFuHBjLSRg.jpg (7.07 KiB) Katsottu 5957 kertaa

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tuli hommattua AliExpressistä uusi avain. Hintaa taisi olla noin 17-18€ ja laatu vaikuttaa ihan hyvältä, eli voi suositella! :wink:
Liitteet
Uusi vasemmalla, alkuperäinen oikealla:
Uusi vasemmalla, alkuperäinen oikealla:
E2E26487-16FE-4BBF-9813-D0EAD1ABEC60.jpeg (78.88 KiB) Katsottu 5943 kertaa

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Heipähei kanssa hihhulit.

Iso dieselin automaattivaihteisto tekee kylmänä massiivisen kolauksen D-asentoon kytkettäessä, pakille laittaessa käyttäytyy kuten pitääkin. Eli vaihteisto miettii pitkään ennenkuin alkaa vetämään, ja tämä tapahtuu sitten kolahtaen/nytkähtäen/rysähtäen.

Autolla ajettu nyt 255 tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu normaalilla kierrätys tyylillä kahteen kertaan, viimeksi vuosi sitten. Nyt ajattelin heti alkuvuodesta viedä siihen kuuluisaan huuhtelu masiinaan öljyjen vaihtoon, ja toivoa että sieltä jokin venttiili tahi takaisku puhdistuisi ja alkaisi toimimaan sulavasti.

Onko muilla vastaavia kokemuksia rämän invalidilaatikon osalta?

Ostoskassi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Joulu 2018, 13:59

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ostoskassi »

Hei vaan kaikille.

Itse ajelen nykyisin Alfa Romeo 147:lla ja nyt talven aikaan minua on alkanut huolettaa moottorin kuluminen, kun autossa ei ole pistoketta lämppärille. Onko tuohon tarvetta (johdotonta) lämppäriä hankkia vai onko tuo sellainen asia, josta nyt ei huolta tarvitse kantaa? Pahaa tekee joka kerta, kun miinuksilla joutuu avainta kääntämään.

Edit. Tuli ihan väärään paikkaan kysymys, kun kännykällä selailin, pahoittelen. Jos moderaattorit haluavat voivat siirtää oikeaan paikkaan. Pahoittelut.
Viimeksi muokannut Ostoskassi, 31 Joulu 2018, 15:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vähän osui väärään malliin, mutta ei anneta sen häiritä. Ainahan se kylmä öljy on tahmeampaa, mutta nykyiset synteettiset öljyt pärjäävät kyllä hämmentävän hyvin pakkaskeleilläkin. Eli mitään erikoista hätää ei ole vaikka autoa kylmästä käyntiin raavitkin, kunhan pidät huolta siitä että öljyt ovat kunnossa (eli vaihdat niitä säännöllisesti ja ajat välillä moottorin kunnolla lämpimäksi asti, että öljyistä haihtuu niihin kondensoitunut kosteus). Mukavuuttahan tietty esilämmitys nostaa huomattavasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Raikkoo kirjoitti:Heipähei kanssa hihhulit.

Iso dieselin automaattivaihteisto tekee kylmänä massiivisen kolauksen D-asentoon kytkettäessä, pakille laittaessa käyttäytyy kuten pitääkin. Eli vaihteisto miettii pitkään ennenkuin alkaa vetämään, ja tämä tapahtuu sitten kolahtaen/nytkähtäen/rysähtäen.

Autolla ajettu nyt 255 tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu normaalilla kierrätys tyylillä kahteen kertaan, viimeksi vuosi sitten. Nyt ajattelin heti alkuvuodesta viedä siihen kuuluisaan huuhtelu masiinaan öljyjen vaihtoon, ja toivoa että sieltä jokin venttiili tahi takaisku puhdistuisi ja alkaisi toimimaan sulavasti.

Onko muilla vastaavia kokemuksia rämän invalidilaatikon osalta?
Minulla oli kauan sitten vastaava pirssi, mitään kolahduksia ei esiintynyt alle 100tkm ajetussa. Kyseessä on hyvin laajasti käytetty japanilainen Aisin laatikko ja pitäis kyllä toimia.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Töräytin 2.4 JTDm:n käyntiin viikon seisonnan jälkeen viiden asteen pakkasessa. Tyhjäkäynti oli melkoista ravistusta. Onko moottorin tuenta kovinkin kylmäherkkää?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Viisi astetta kuulostaa vähältä, mutta edellinen -06 2.4 teki joskus talvella samaa. En koskaan saanut selville miksi, jotain teoriaa oli jäätyvistä tukikumeista, mutta itse kallistuisin johonkin lievään vikatilaan, joka ei jätä vikakoodia.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vanha fiiatin vika, kumissa liian paljon muoviseosta. Eli ei se kylmä yksin aiheuta ongelmia vaan kylmyys yhdistettynä pitkään seisonta-aikaan. Omassa 159 2.4 ongelman raja oli yleensä viikon seisokki, tosin kylmemmällä kelillä. Tehdas ei aikanaan ollut valmis tekemään muutoksia voimapaketin jousitukseen vaikka niistä reklamoitiin ja maahantuojan kustannuksella kustannukset oli kohtuuttomia.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

veskuk kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Heipähei kanssa hihhulit.

Iso dieselin automaattivaihteisto tekee kylmänä massiivisen kolauksen D-asentoon kytkettäessä, pakille laittaessa käyttäytyy kuten pitääkin. Eli vaihteisto miettii pitkään ennenkuin alkaa vetämään, ja tämä tapahtuu sitten kolahtaen/nytkähtäen/rysähtäen.

Autolla ajettu nyt 255 tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu normaalilla kierrätys tyylillä kahteen kertaan, viimeksi vuosi sitten. Nyt ajattelin heti alkuvuodesta viedä siihen kuuluisaan huuhtelu masiinaan öljyjen vaihtoon, ja toivoa että sieltä jokin venttiili tahi takaisku puhdistuisi ja alkaisi toimimaan sulavasti.

Onko muilla vastaavia kokemuksia rämän invalidilaatikon osalta?
Minulla oli kauan sitten vastaava pirssi, mitään kolahduksia ei esiintynyt alle 100tkm ajetussa. Kyseessä on hyvin laajasti käytetty japanilainen Aisin laatikko ja pitäis kyllä toimia.
Googletellut asiaa jonkin verran ja ulkomaalaisilla foorumeilla on Volvo piireissä ongelmaa esiintynyt myös, niihin on vaihdettu venttiilipaketteja ja toisiin auttanut öljynvaihto. Itse kyllä mietin että voisiko oll jopa pienestä öljynvajauksesta kyse.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Omassa pamahti 2-3 vaihto väkivalloin sisään, Venttiilikoneista kiinasta (Kunnostettu) ja avot kyllä vaihtaa nätisti.
Pystyy vaihtamaan kun keulan purkaa tieltä ja muuta romua edestä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tilasin ensiviikolle huuhtelu-öljynvaihdon laatikkoon ja katsotaan sitten täytyykö ryhtyä toimenpiteisiin.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ suosittelen ettet ota sitä BG:n universaali omaa öljyä, Kun todennäköisesti vaihdatat BG:n laitteella. Molemmilla testannut ja nykyiset Shellin litkut toimii paljon sulavammin ja vaihtaa välittömästi D:lle.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tämä oli ilmeisesti jokin TopAuto merkkinen laite ja Mobilit sanoi laittavansa, sitä kuulemma laittavat samoilla laatikoilla varustettuihin Volvoihin.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

^Olisko ollut Mobil 3309? Lauantaina mulle vaihdetaan toiseen kertaan laatikkoon ne kun on toiminut loistavasti. Samaa käyttävät Opeleissa, Volvoissa yms

Vastaa Viestiin