Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

OmegaAlfa kirjoitti:Jousi vaihdettu ja nyt peräpää näyttää off-road maasturilta. On kyllä luigi suunnitellut fiksusti iskarin alapään kiinnityksen, jos laturin pultti on väärällä puolella, niin oli tämäkin. Idiootit.
Mikäs se tässä nyt niin väärin on?
Näyttökuva 2018-04-28 kello 6.41.16.png
Näyttökuva 2018-04-28 kello 6.41.16.png (70.39 KiB) Katsottu 9063 kertaa

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Tuo pitkä pultti on laitettu väärään suuntaan. Eli sitä pois ottaessa se hinkkaa metalliin ja toisekseen sinne ei saa pulttipyssyä. Miksi makarooni ei laittanut pulttia etupuolelle?

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

OmegaAlfa kirjoitti:Tuo pitkä pultti on laitettu väärään suuntaan. Eli sitä pois ottaessa se hinkkaa metalliin ja toisekseen sinne ei saa pulttipyssyä. Miksi makarooni ei laittanut pulttia etupuolelle?
Mun omassa autossa se on just noin kun kuvassa, etupuolella. Mutteri on kiinnihitsattua mallia joten pulttia ei saa väärinpäin vaikka tahtoisi. Mutteripyssyllä mahtuu operoimaan. 2006 kyseessä.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

arv kirjoitti:
OmegaAlfa kirjoitti:Tuo pitkä pultti on laitettu väärään suuntaan. Eli sitä pois ottaessa se hinkkaa metalliin ja toisekseen sinne ei saa pulttipyssyä. Miksi makarooni ei laittanut pulttia etupuolelle?
Mun omassa autossa se on just noin kun kuvassa, etupuolella. Mutteri on kiinnihitsattua mallia joten pulttia ei saa väärinpäin vaikka tahtoisi. Mutteripyssyllä mahtuu operoimaan. 2006 kyseessä.
Itellä 2011. Pultti ja mutteri eli ei ole hitsattu. Tuurnalla, kun hakkaa tuon pultin pois, niin kirraa kyllä runkoon, mutta sen saa juuri pois. Älytöntä miten tehtaalla voi olla kännissä töissä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toi kuulostaa kyllä siltä, että hitsipää on syystä X irronnut tai rikottu ja korvattu virityksellä.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:^
Toi kuulostaa kyllä siltä, että hitsipää on syystä X irronnut tai rikottu ja korvattu virityksellä.
Ei ole. Ihan orkkikselta näyttää ja molemmin puolin sama homma. Näissä uudemmissa se on noin kiinnitetty. Ei ole mitään hitsimutteria.

Jos se olis viritys, niin minkä takia kukaan laittaa sitä väärälle puolelle? Kun se on mahdoton saada paikoilleen sitä kautta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvin hämmentynyt olen. Ja näemmä pihalla, kun kuvittelin sullakin olleen vanhempaa revisiota. Uudemmista ei tosiaan omakohtaisesti mitään kokemusta, joten otan takkini.

Mutta noi viritykset ei ole mitenkään ihmeellisiä tai edes järjellä selitettäväviä. Toisinaan ranettajat ranettaa, vaikka helpompi olisi tehdä oikein. Monet monet kerrat nähnyt.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

MrDelirium kirjoitti:Okei. Nyyppä pyytää vähän lisää apua. :)

Mitkä vaihtoehdot mulla on? Uudet iskarit+jouset tai metsästää pelkkiä jousia?

Noihin q4:än jousiin napsahtaa ylimääräinen ykkönen aina hinnan eteen....
Nonniiii :D

Oli muuten ihan pientä jumppaa näiden kanssa. Suomessa ihan joka ikistä "Penan autovaraosaa" myöden myi ei oota. Viron putiikit+ kymmenisen muuta tarjosi yhtä laajaa saatavuutta.

Briteistä olisin saanut, hintaan 88£ per jousi plus 38£ postit. Jätin sitten ottamatta. 2.0-2.4 malleihin saa ihan järkevällä hinnalla, mutta Q4 niin ei enää saa.

Alle meni Eibachin Pro-Kit jouset, 230eur marmorilta (pari kymppiä olisi voinut säästää tilaamalla itse, mutta ei pinna enää kestänyt) jotka tiputtaa 30-35mm kohti tonttia. Setissä on kaikki 4.

Jos nyt tulee jotain iskarin vaihtoa tjsp, niin mietin coil overeita tai sitten koko Eibachin sarjaa.

Jos tulee vastaava ongelma, eikä halua madaltaa niin Vallilan takomo TEKEE jouset halvemmalla kuin mitä originaalit maksavat.

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Moi!

Onko kellään tietoa mistä saisi hankittua konepellin ja takaluukun Alfa logot, jotka ovat aivan haalistuneet. Onko ko logot helppo vaihtaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mulla olis Badgetuning-logot, tilattu 2006 malliseen 159:iin. EN tosin tiedä, että *missä*... Foorumin myyntipalstalla löytynee myyjä varmaan edelleen ;) (otsikko oli jotain badgetuning tjsp-tyylistä).
Jos et sitä kautta löydä, voin yrittää löytää nuo omani - samaan hintaan lähtee multa, kuin tulikin mulle (12€ muistaakseni).

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ohranja kirjoitti:Moi!

Onko kellään tietoa mistä saisi hankittua konepellin ja takaluukun Alfa logot, jotka ovat aivan haalistuneet. Onko ko logot helppo vaihtaa?
Vielä löytyy logoja 12€ 2kpl.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Ohranja kirjoitti:Moi!

Onko kellään tietoa mistä saisi hankittua konepellin ja takaluukun Alfa logot, jotka ovat aivan haalistuneet. Onko ko logot helppo vaihtaa?
Tuolla on erihintaisia : https://www.ebay.co.uk/b/Alfa-Romeo-159 ... bn_1243349 Ovat kiinni liimalla ja tarrateipillä , helppo vaihtaa .

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Kiitos kaikille vinkeistä logojen kanssa!

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Mikähän mahtaa olla vialla kun takaovi ei mene lukkoon?

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

harde kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla kun takaovi ei mene lukkoon?
Ovipahvi auki, luultavasti moottori mykkä, surahtaako kun lukitusnappuloita paineee? Voi olla myös ihan vaan liittimes vikaa.

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Kysyn nyt täältäkin, onko kenelläkään hki/vantaa/espoo multiecuscania rekisteröitynä? Jos sais dpf regeneroinnin päälle, olis kiva kokeilla :-D

Viestiä voi pukkaa numeroon 0400398530

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

harde kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla kun takaovi ei mene lukkoon?
Lukko rikki, pakko vaihtaa koko kapistus. Vaihda samalla rajoitin etuovimalliin, Auto-Milanon mukaan onnistuu ja kannattaa.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Onkos kenelläkään 159 "sirittänyt" ku ajaa esim nelosella tasavauhtia. Kun nostaa kierroksia ni siritys häviää. Tyhjäkäynnillä ei siritä. Kaikki toimii kuitenkin normaalisti. Kuuluu konehuoneesta päin. On alkanu pikkuhiljaa toi ääni.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FIALFE kirjoitti:Onkos kenelläkään 159 "sirittänyt" ku ajaa esim nelosella tasavauhtia. Kun nostaa kierroksia ni siritys häviää. Tyhjäkäynnillä ei siritä. Kaikki toimii kuitenkin normaalisti. Kuuluu konehuoneesta päin. On alkanu pikkuhiljaa toi ääni.
Kokeileppa napata ilmastointi pois päältä kun sirittää. Voi olla kylmäaine vähissä tai liikaa ainetta, molempia on ollu omissa ja aiheuttanu sellasen ihme sirkutus/sirkkeliäänen. Ilmeisen tarkkoja vehkeitä kylmäaineen määrän suhteen.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

alfa 156 v6 kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Onkos kenelläkään 159 "sirittänyt" ku ajaa esim nelosella tasavauhtia. Kun nostaa kierroksia ni siritys häviää. Tyhjäkäynnillä ei siritä. Kaikki toimii kuitenkin normaalisti. Kuuluu konehuoneesta päin. On alkanu pikkuhiljaa toi ääni.
Kokeileppa napata ilmastointi pois päältä kun sirittää. Voi olla kylmäaine vähissä tai liikaa ainetta, molempia on ollu omissa ja aiheuttanu sellasen ihme sirkutus/sirkkeliäänen. Ilmeisen tarkkoja vehkeitä kylmäaineen määrän suhteen.
Ilmastointi ei ole ollut päällä ollenkaan. Tiedän sirkkeliäänen kun tulee ilmastoinnista. Tämä sirinä ei ole niin voimakasäänistä kuin ilmastoinnista tuleva. Erikoista kun ääni tulee tasakaasulla ja häviää kun vedättää.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FIALFE kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Onkos kenelläkään 159 "sirittänyt" ku ajaa esim nelosella tasavauhtia. Kun nostaa kierroksia ni siritys häviää. Tyhjäkäynnillä ei siritä. Kaikki toimii kuitenkin normaalisti. Kuuluu konehuoneesta päin. On alkanu pikkuhiljaa toi ääni.
Kokeileppa napata ilmastointi pois päältä kun sirittää. Voi olla kylmäaine vähissä tai liikaa ainetta, molempia on ollu omissa ja aiheuttanu sellasen ihme sirkutus/sirkkeliäänen. Ilmeisen tarkkoja vehkeitä kylmäaineen määrän suhteen.
Ilmastointi ei ole ollut päällä ollenkaan. Tiedän sirkkeliäänen kun tulee ilmastoinnista. Tämä sirinä ei ole niin voimakasäänistä kuin ilmastoinnista tuleva. Erikoista kun ääni tulee tasakaasulla ja häviää kun vedättää.
mikä moottori/vaihteisto yhdistelmä? Peljätty M32 tulee seuraavana mieleen.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moottori on 2.0 jtd vm. 2011. Laatikosta en tiedä mikä on tän vuosimallin Alfassa.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

mmake_ kirjoitti:
harde kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla kun takaovi ei mene lukkoon?
Ovipahvi auki, luultavasti moottori mykkä, surahtaako kun lukitusnappuloita paineee? Voi olla myös ihan vaan liittimes vikaa.
Eipä surahda.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JTD »

FIALFE kirjoitti:Moottori on 2.0 jtd vm. 2011. Laatikosta en tiedä mikä on tän vuosimallin Alfassa.
F40 -merkintä laatikon valussa on ainakin helposti nähtävissä päältä katsottaessa. Täällä samanikäinen sama malli.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

JTD kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Moottori on 2.0 jtd vm. 2011. Laatikosta en tiedä mikä on tän vuosimallin Alfassa.
F40 -merkintä laatikon valussa on ainakin helposti nähtävissä päältä katsottaessa. Täällä samanikäinen sama malli.
En varmaan osaa kattoo oikeesta kohtaa, tosin en oo etsinytkään. Onkohan toi fiatin oma laatikko ja onko noissa ollu ongelmia,omani ainakin on toiminu hyvin.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

h_lauri kirjoitti:
harde kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla kun takaovi ei mene lukkoon?
Lukko rikki, pakko vaihtaa koko kapistus. Vaihda samalla rajoitin etuovimalliin, Auto-Milanon mukaan onnistuu ja kannattaa.
Mistähän tuo kannattais tilata?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanokaas, kenen tekemiä on alkuperäiset etupään ylätukivarret? Tai mikä mikä muu merkki olisi luotettava? Toissakesänä vaihdoin oikean ylätukivarren narisevan puslan takia ja nyt narisee taas. Paikalla ollut osa jäi tunnistamatta, tilalle laitettu taisi olla TRW.

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

harde kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:
harde kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla kun takaovi ei mene lukkoon?
Lukko rikki, pakko vaihtaa koko kapistus. Vaihda samalla rajoitin etuovimalliin, Auto-Milanon mukaan onnistuu ja kannattaa.
Mistähän tuo kannattais tilata?
Muukkoselta, milanosta tai täältä http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _1436_2079

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, kenen tekemiä on alkuperäiset etupään ylätukivarret? Tai mikä mikä muu merkki olisi luotettava? Toissakesänä vaihdoin oikean ylätukivarren narisevan puslan takia ja nyt narisee taas. Paikalla ollut osa jäi tunnistamatta, tilalle laitettu taisi olla TRW.
Lemförderin tekemän laitoin ja toimii, taitaa olla parempi kuin alkuperäinen.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Trw on alkuperäinen ainaki alkupään autoissa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

FIALFE kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, kenen tekemiä on alkuperäiset etupään ylätukivarret? Tai mikä mikä muu merkki olisi luotettava? Toissakesänä vaihdoin oikean ylätukivarren narisevan puslan takia ja nyt narisee taas. Paikalla ollut osa jäi tunnistamatta, tilalle laitettu taisi olla TRW.
Lemförderin tekemän laitoin ja toimii, taitaa olla parempi kuin alkuperäinen.
Metzger tuntuu hyvältä, vaihdoin oikeanpuoleisen ylätukivarren Metzger merkkiseen, katselin sitä ennen asennusta sen rakenteet ja puslat vaikkuttivat erittäin hyvältä ja en vaihtanut sen puslia powerflex pusliin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

kovan onnen soturi kirjoitti:Trw on alkuperäinen ainaki alkupään autoissa.
Ok, eli surkeampaa tuuria että se narisee alle kaksivuotiaana :roll:

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tämä varmaankin on oikea thread tietämyksen puolesta:

159 on harkinnassa moottorivammaisen 156:sen tilalle ja tarkoituksena on saada suht huolettomia kilometrejä (Alfa-standardeilla, 13 vuotta 156:sen kanssa takana) ja tiedustelen nyt valistuneita arvioita harkituista yksilöistä:

Ehdokkaat ovat kaikki 2008 vuosimallia, 183tkm ajettu 2.4jtdm QTronic, 204km ajettu 2.4jtdm manuaali, 210tkm ajettu 1.9jtdm manuaali. Ensimmäisessä aukoton huoltokirja ja 150-jotain tuhannen kilometrin kohdalla vaihdettu turbo, <10tkm ajetut pyöränlaakerit (kaikki), alle vuoden vanha jakopää. Jälkimmäisestä kahdesta ei ole vielä muuta tietoa kuin ilmoitusten "juuri huollettu" ja "huollettu ja kunnossa".

Lähinnä kiinnostaa mitä noissa tyypillisesti on odotettavissa tuolla iällä, kilometreillä ja tekniikalla. Huolto ei hirvitä, mutta satunnaiset ja toistuvat touhutonnin kadotukset kyllä.

1.9 on ilmeisesti moottorina luotettavampi mutta tylsempi ja automaatti on kumpaakin manuaalilaatikkoa varmempi. Ainakin kytkimen kunnon pohtiminen jäisi pois ohjelmasta. M32 kauhutarinat vähän pohdituttavat, mutta 210tkm ajettuna laatikon kai pitäisi olla jo rikki jos huono yksilö on kyseessä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

1.9 automaatti voisi olla kuitenkin se 'huolettomin' malli. Olihan noita yksi nettiautossakin. Muistakin voi tieten löytyä se hyvä, mutta sen mitä olen 5.5v omalla ajellut ja tätä foorumia plärännyt, niin eipä juuri 1.9 ja automaatti murheita ole tullut vastaan. Toki tuota kombinaatiota taitaa vähemmän olla liikkeellä.

Nimimerkillä 165tkm ja tällä hetkellä painelaakeri kaput.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Farmarina ei ole yhtäkään 1.9 automaattia, tällä hetkellä. Ruumiautokopalla täytyy olla harrasteiden vuoksi ja kesä + autontarve puskee päälle, eli loputtomiin ei voi odotella.
Voisi arvella että yksi mörkö on kulupuolelta pois tuossa 2.4 automaatissa kun turbo on jo vaihdettu. Tosin miksi meni noin vähäisillä(?) kilometreillä.

Laturin porsiminen tätä ketjua selaten näkyisi olevan kaikissa noissa vähäistä todennäköisempää ellei ole jo vaihdettu.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nettiauton 1.9 aut. TCZ-651 on nimenomaan farkku.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Aivan, mutta sisäkuva paljastaa ilmoituksen virheellisyyden. Manuaali se on - ja 120hp ankeutusversiolla moottorista (ellei tuokin tieto ole väärin) :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11175
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

SW 1.9JTD 8V CF4 MED.ECO 6M GS I/CE MY09

Eli joo, kasitappi ja manuaali on. Jos ylläolevasta ei vielä selviä, niin varustelistalta löytyy:
POWER 120 HP 1.9 8V JTD CF4 (KW88)
GEARBOX 6 M Yes (076)

...on siinä sentään kovat painimet, kestää kierrättää jos virittää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

ojis
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Tammi 2018, 18:35
Car(s): 156 2.5 v6 -03
ex: 159 2.4 JTDm -06
156 2.0 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ojis »

Ruokoton kirjoitti:Tämä varmaankin on oikea thread tietämyksen puolesta:

159 on harkinnassa moottorivammaisen 156:sen tilalle ja tarkoituksena on saada suht huolettomia kilometrejä (Alfa-standardeilla, 13 vuotta 156:sen kanssa takana) ja tiedustelen nyt valistuneita arvioita harkituista yksilöistä:

Ehdokkaat ovat kaikki 2008 vuosimallia, 183tkm ajettu 2.4jtdm QTronic, 204km ajettu 2.4jtdm manuaali, 210tkm ajettu 1.9jtdm manuaali. Ensimmäisessä aukoton huoltokirja ja 150-jotain tuhannen kilometrin kohdalla vaihdettu turbo, <10tkm ajetut pyöränlaakerit (kaikki), alle vuoden vanha jakopää. Jälkimmäisestä kahdesta ei ole vielä muuta tietoa kuin ilmoitusten "juuri huollettu" ja "huollettu ja kunnossa".

Lähinnä kiinnostaa mitä noissa tyypillisesti on odotettavissa tuolla iällä, kilometreillä ja tekniikalla. Huolto ei hirvitä, mutta satunnaiset ja toistuvat touhutonnin kadotukset kyllä.

1.9 on ilmeisesti moottorina luotettavampi mutta tylsempi ja automaatti on kumpaakin manuaalilaatikkoa varmempi. Ainakin kytkimen kunnon pohtiminen jäisi pois ohjelmasta. M32 kauhutarinat vähän pohdituttavat, mutta 210tkm ajettuna laatikon kai pitäisi olla jo rikki jos huono yksilö on kyseessä.
Tekniikan puolesta en osaa sanoa, omat kokemukset ovat vielä varsin rajalliset, mutta etuapurunko nuissa tuntuu yhtyvän happeen varsin tehokkasti. Oman 159 hommasin hetken pätkää takaperin ja pohjapanssarin alla piilossa muhi melkein nyrkin mentävä yllätys. Tuntuvat nuo hengissä olevat apurungot käytettynä olevan aikas harvinaisia ilmestyksiä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ruokoton kirjoitti:1.9 on ilmeisesti moottorina luotettavampi mutta tylsempi ja automaatti on kumpaakin manuaalilaatikkoa varmempi. Ainakin kytkimen kunnon pohtiminen jäisi pois ohjelmasta. M32 kauhutarinat vähän pohdituttavat, mutta 210tkm ajettuna laatikon kai pitäisi olla jo rikki jos huono yksilö on kyseessä.
1.9 ja 2.4 on likipitäen sama moottori, luotettavuudessa tuskin on olennaisia eroja. F40-laatikon luotettavuudessa ei liene myöskään mitään ongelmaa. Automaatti toki voittaa kytkimen verran, mutta kytkin on kulutusosa eikä varsinaisesti luotettavuusongelma. Hiukan kohtuuttoman hintainen kulutusosa kylläkin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuomas K kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:1.9 on ilmeisesti moottorina luotettavampi mutta tylsempi ja automaatti on kumpaakin manuaalilaatikkoa varmempi. Ainakin kytkimen kunnon pohtiminen jäisi pois ohjelmasta. M32 kauhutarinat vähän pohdituttavat, mutta 210tkm ajettuna laatikon kai pitäisi olla jo rikki jos huono yksilö on kyseessä.
1.9 ja 2.4 on likipitäen sama moottori, luotettavuudessa tuskin on olennaisia eroja. F40-laatikon luotettavuudessa ei liene myöskään mitään ongelmaa. Automaatti toki voittaa kytkimen verran, mutta kytkin on kulutusosa eikä varsinaisesti luotettavuusongelma. Hiukan kohtuuttoman hintainen kulutusosa kylläkin.
Jep, luotettavuudessa ei varmaan ole isoja eroja Aisinin boxilla, mutta huollettavuudessa on. Mm. mainittu laturin vaihto sekä jakopäähuolto on peruskauraa esim. Autoasi-ketjun huoltamoissa, ja hinnat kohtuullisia ko. operaatioille. Lisäksi ainakin itseäni talousmielessä nelimukisen automaatin
kulututus n. 100 kg kevyempänä miellyttää... ainoa 2,4-litraisen riisselin etu on suorituskyky.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11175
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mää vähän luulen, että se yks lisäpytty ei ihan sataa kiloo paina. Askeissa voi olla kanssa painoeroja, mutta 100kg ampuu silti yli.

Paremman suorituskyvyn lisäksi viispytty vie yksysiä n. 10-5 - vetää siistimmin, tärisee vähemmän (kohta joku kirjoittaa ettei Alfan yksysi tärise - saa tulla esittelemään tärinättömän yksilön, minä en vielä ole löytänyt. Toki on mielipidekysymys, paljonko siitä piittaa) ja äänikin on nätimpi tai ainakin vähemmän ruma.

Jostain syystä viispytyistä löytää helpommin porsintatarinoita kuin yksysistä, vaikka koneet hyvin samoja ovatkin. Minäkin tiedän monta hajonnutta viispyttyä (en yhtään yksysiä), mutta en kahta samalla tapaa hajonnutta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Minä tiedän myös monta hajonnutta viispyttystä, mutta en yhtään yksysiä.
Fiatteihin erikoistuneet asentajatkin pitävät tuota yksysiä fiiatin parhaana moottorina kautta aikojen, monessakin paikassa.
Eikä siinä taida tosiaan olla sitä vinkuvaa venyvää hihnaakaan?

Hajoamistarinoita kaksnelosesta:
- öljypumppu lopettanut pumppaamisen syystä X (roskaa tai hajalla, ei tietoa)
- öljynpaineet karanneet tuntemattomasta syystä
- kiertokanki vetänyt banaanille (turbon aiheuttama)
- venyhihna räpsähtänyt poikki, jakohihnan väliin motarilla ja kanget solmussa
- turbo hörpännyt öljyt väärälle puolelle, kanget banaanille

Hajoamistarinoita yksysistä:
- turbo (ei rikkonut tiettävästi muuta, turbon vaihdolla selvittiin)

Tietty tuo yksysi kone fiiateissa on varmaan kevyemmällä käytöllä, kuin Alfassa, mutta kyllä mä nyt hieman painoarvoa voisin laittaa siihen että FCA:n tuotteita dissaava väki tykkää nimenomaa yksysistä, kun siinä ei ole vittumaisia korjauksia tai huoltoja - toisinku kaksnelosessa, jossa on venyvää hihnaa ja jostain syystä herkemmin leviää kone (tietty syyllinen useimmiten jossain muualla, kuin levinneen kohdan sisällä pl. öljypumppu).

Ehkä siinä vaan on liikkuvia osia per kuutiometri just niin paljon enemmän yksysiin verrattuna, että vikaherkkyys on vähän korkeampi? Ei siinä, 2.4 on loistava moottori ja omien kokemuksien perusteella aivan ehdottomasti paras dieselmoottori ikinä missään, mutta sen luotettavuus ei ole samalla tasolla mitä kyseisen koneen pikkusisaren.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Hajoamistarinoita kaksnelosesta:
- öljypumppu lopettanut pumppaamisen syystä X (roskaa tai hajalla, ei tietoa)
Öljypumpuissa ei liene sellaisia eroja jotka selittäisivät erilaista luotettavuutta, joten äänestän paskapuhetta.
Aquatica kirjoitti:- öljynpaineet karanneet tuntemattomasta syystä
Tähän sama kuin edelliseen. Koneiden välillä ei ole sellaista mekaanista eroa joka selittäisi erilaista luotettavuutta.
Aquatica kirjoitti:- kiertokanki vetänyt banaanille (turbon aiheuttama)
- turbo hörpännyt öljyt väärälle puolelle, kanget banaanille
Näissä voi olla teoriassa eroa luotettavuudessa jos koneissa käytettyjen ahtimien luotettavuudessa on eroa. Dramaattista eroa tuskin on.
Aquatica kirjoitti:- venyhihna räpsähtänyt poikki, jakohihnan väliin motarilla ja kanget solmussa
Oletettavasti hihna jätetty vaihtamatta kalliin hinnan takia. Ajallaan vaihdettu remmi ei hajoa kovin herkästi.

Yhteenvetona veikkaisin että käsitys heikosta luotettavuudesta johtuu vahvistusvinoumasta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kaikki keissit ajallaan ja oikein huollettu, ainakin olemassaolleiden tietojen perusteella. Öljypumpuista oli öhm, Deltan edustaja (?) sanonut, että kun niitä tuotiin joskus (siis 2006 ja sen jälkeen) niitä olis mennyt useampiakin. Tosin siinä oli telttan edustaja, joten mene ja tiedä.

Äläkä ymmärrä väärin, kyllä noista kahdesta koneesta ton kaksnelosen ottaisin :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:^
Kaikki keissit ajallaan ja oikein huollettu, ainakin olemassaolleiden tietojen perusteella. Öljypumpuista oli öhm, Deltan edustaja (?) sanonut, että kun niitä tuotiin joskus (siis 2006 ja sen jälkeen) niitä olis mennyt useampiakin. Tosin siinä oli telttan edustaja, joten mene ja tiedä.

Äläkä ymmärrä väärin, kyllä noista kahdesta koneesta ton kaksnelosen ottaisin :D
Minä taloussyistä helpomman 1,9:n . Saksan reissu kk:n päästä tulossa... Tuolla on nelimukisia myynnissä
hiukan enemmän kuin Suomessa, jopa kokonaista neljä kpl omilla spekseillä... :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Vaihdettiin päivällä 159:n pelkääjän puolen alatukivarren iso pusla. Alatukivarren takaisin laittamisen jälkeen alapallonivel ei mene mitenkään paikalleen, jää jotenkin liian kauas navasta. Onko nyt päässyt käymään niin, että vetarin ulkopää on muljahtanut ulos ja siksi alapallo ei "ylety" paikalleen? Navasta pyörittämällä näyttäisi kyllä, että vetari pyörii koko matkalta, mutta ei se välttämättä silti kokonaan paikallaan ole..? Huomenna pitäisi varmaan avata suojakumi ja ihmetellä tarkemmin. Onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Tai jotain muita ideoita mikä tuossa nyt voisi mättää, kun alapalloa ei saa paikoilleen? :shock:
Olisi ihan mukava saada tuo jo nippuun ja kulmien säätöön (molemmille puolille vaihdettu puslat ja raidetangonpäät), että voisi käydä leimalla. Ja kesärenkaatkin voisi laittaa viimeistään kulmien säädön jälkeen.. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11175
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Perskuta, pitää vähän korjata - onhan yksyseistäkin hajoamistapauksia. Nimittäin vesipumppu, joka porsii (100-120tkm) ennenkö jakohihnan kilometrit ovat Saabin mittapuulla (150tkm) täynnä, se on aiheuttanut jokusia hajonneita jakopäitä ja sitämyötä moottoreita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Smiik kirjoitti:Vaihdettiin päivällä 159:n pelkääjän puolen alatukivarren iso pusla. Alatukivarren takaisin laittamisen jälkeen alapallonivel ei mene mitenkään paikalleen, jää jotenkin liian kauas navasta. Onko nyt päässyt käymään niin, että vetarin ulkopää on muljahtanut ulos ja siksi alapallo ei "ylety" paikalleen? Navasta pyörittämällä näyttäisi kyllä, että vetari pyörii koko matkalta, mutta ei se välttämättä silti kokonaan paikallaan ole..? Huomenna pitäisi varmaan avata suojakumi ja ihmetellä tarkemmin. Onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Tai jotain muita ideoita mikä tuossa nyt voisi mättää, kun alapalloa ei saa paikoilleen? :shock:
Olisi ihan mukava saada tuo jo nippuun ja kulmien säätöön (molemmille puolille vaihdettu puslat ja raidetangonpäät), että voisi käydä leimalla. Ja kesärenkaatkin voisi laittaa viimeistään kulmien säädön jälkeen.. :-D
Ulkonivel ei liiku pituussuunnassa, ainakaan ehjänä.
Sisänivelessä, alkuperäisessä, on pienet tyssäykset tripodin ulostulon estämiseksi. Saattaa tripod jumittaa tuohon ahtaaseen kohtaan. Pienellä tönäisyllä pitäisi kyllä mennä paikoilleen.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Mää vähän luulen, että se yks lisäpytty ei ihan sataa kiloo paina. Askeissa voi olla kanssa painoeroja, mutta 100kg ampuu silti yli.

.
Kyllä. Tarkennus tähän, painoero on 85 kg eli meikäläisen painoinen heppu koko ajan lisäpainona ( pääosin ) etuakselilla viisimukisessa vs nelimukinen JTDm.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin