Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jalamari kirjoitti:Ajatuksia millä oikean puolen vetonivelen sais vedettyä irti? kanittaa tukilaakerista. kokeiltu liukuvasaraa, lekaa ja tavallista kukko ulosvedintä minkä sain aika hyvälle vedolle viteltyä. Ei inahdakkaan.

http://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_159_ ... oval.shtml
Siis, jos ymmärsin oikein, että koko vetaria olet irti ottamassa, niin lämmitä sitä tukilaakerin pesää vaikka kuumailmapuhaltimella ja sitten sillä liukuvasaralla. Ja uita vaikka irrotusöljyä väliin sieltä laatikon puolelta pesää.
Operating at the speed of dark

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu. Akselia tarkoitin vaikka nivelestä kirjoitin. Täytyy kokeilla vielä lämmön kanssa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos olet irrottanut ne kolme pulttia, niin käsineen normaalisti saa vedettyä sisemmän akselin pois laakerin kera, mutta jos tarkoitit irrottaa laakeria akselista niin, prässissä? Ehkä en ihan ole kartalla kumpaa tarkoitit.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu, laakerin kera pitäis saada akseli irti. Laakeria pitävät 3 pulttia on irroitettu. Vetämällähän tuon pitäisi lähteä. En ymmärrä miten se voi olla noin tiukassa.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Löytyykö jostain listausta kaikista Alfa-malleista, joissa on tuo surullinen M32-laatikko? Ihan vain, että osaisi vältellä, olen katsellut niin 159:ä, Breraa, GT:tä, Giuliettaa kuin Mitoakin...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei taida. GTssä ei missään.159 ja Brera 2,4dieselit ja 3.2 ei.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ ja ^^, Tuolta voit tsekkailla myös boxeja. Hae mallin mukaan ja rullaa sivua hieman alaspäin. Tässäkään ei ole koottua listaa M32:sta. En tiedä miten paikkansa pitävä tuo on, mutta jotain osviittaa siitä saanee. Niin, eikä tuokaa ole tyhjentävä. Taitaa olla boxit taulukoitu boxit vasta 159:stä eteenpäin.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

JiiPee kirjoitti:^ ja ^^, Tuolta voit tsekkailla myös boxeja. Hae mallin mukaan ja rullaa sivua hieman alaspäin. Tässäkään ei ole koottua listaa M32:sta. En tiedä miten paikkansa pitävä tuo on, mutta jotain osviittaa siitä saanee. Niin, eikä tuokaa ole tyhjentävä. Taitaa olla boxit taulukoitu boxit vasta 159:stä eteenpäin.
Kiitos, kyllä tuolta jotain löytyi. Tosin luulin, että 1.9 JTDm GT:ssä olisi M32? Näyttää tosin tuossa C635:ssa olevan myös ongelmia (Giulietta) :evil:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
C635 ei ole virheetön, mutta paljon luotettavampi sentään mitä M32... :)

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Jos M32 on kertaalleen korjattu niin kai sen jo tohtii ostaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vainio kirjoitti:Ei minulla ainakaan mitään pahaa sanottavaa käytetystä pa-pumpusta ole.
Päinvastoin, foorumilta löytyi hyvä osa edullisesti ja nopeasti.

Voihan noita vikapaikkoja olla toki muitakin, mutta yleensä vianhaku kannattaa aloittaa osista joissa lukee "made in germany" kuten tuossa Siemensin pumpussa :mrgreen: :mrgreen:
:lol:

Osaatko sanoa, että onkos tuo https://m.autodoc.fi/vdo/1736391 Siemens VDO alkuperäisosa? Esim. SWAG merkkinen näyttäisi olevan tuplat kalliimpi..

Releissä ei näytä olevan merkkejä kärähtämisestä (ainakaan ulkoisesti).

Btw. Ongelmien ensimmäiset merkit alkoivat, kun auto rupes sammumaan satunnaisesti peruuttaessa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Samalta tuo ainakin näyttää kuin orginaali pumppu.
Löysin vielä pari kuvaa arkistosta, toisessa näkymä sulake/releboksista ja toisessa uusi käytetty pumppu toiminnassa.
4A virralla näkyi silloin ehjä pumppu pyörivän. Jouduin vaihtamaan nuo releen kontaktinastat sulakeboksiin kun olivat päässet kuumenemaan piloille.
Ainiin ja ton pumpun reistailuun liittyi vikakoodeja P0230, P0190 sekä joku muu "rail pressure too low" tms.
Ennen pumpun hajoamista auto nyki muutamia kertoja (siis jo edellisinä päivinä) muttei sytytellyt vikavaloa.
Liitteet
WP_20170525_14_47_15_Pro.jpg
WP_20170525_14_47_15_Pro.jpg (115.34 KiB) Katsottu 8321 kertaa
WP_20170525_15_34_39_Pro.jpg
WP_20170525_15_34_39_Pro.jpg (109.41 KiB) Katsottu 8321 kertaa

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vainio kirjoitti:Samalta tuo ainakin näyttää kuin orginaali pumppu.
Löysin vielä pari kuvaa arkistosta, toisessa näkymä sulake/releboksista ja toisessa uusi käytetty pumppu toiminnassa.
4A virralla näkyi silloin ehjä pumppu pyörivän. Jouduin vaihtamaan nuo releen kontaktinastat sulakeboksiin kun olivat päässet kuumenemaan piloille.
Ainiin ja ton pumpun reistailuun liittyi vikakoodeja P0230, P0190 sekä joku muu "rail pressure too low" tms.
Ennen pumpun hajoamista auto nyki muutamia kertoja (siis jo edellisinä päivinä) muttei sytytellyt vikavaloa.
Kiitos kuvista/informaatiosta! :)

Joo, ei mullakaan yksikään vikavalo syttyny tuosta. Tuntuiko se nykiminen vaihdekepissä asti (vähänku olis vaihde pompsahtanu pois)?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ehkäpä kuvailisin tuota nykimistä niin, että veto katkesi sekunnin ajaksi ja sitten taas mentiin normaalisti.
Pumpun lopullinen hyytyminen kyllä sytytti vikavalon välittömästi ja moottori sammui täydestä vauhdista kerralla.

Olihan se EGR varmasti tulpattu onnistuneesti? Sen auki juuttuminen ei taida jättää mitään vikakoodia muistiin, mutta aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Olisiko jollain mahdollista katsoa 1,9 jtd:n pakosarjan kiristysmomentit? En pysty omalta cd:ltä lukemaan, kun ei ole juuri nyt käsillä konetta, jossa sitä voisi pyörittää.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vainio kirjoitti:Ehkäpä kuvailisin tuota nykimistä niin, että veto katkesi sekunnin ajaksi ja sitten taas mentiin normaalisti.
Pumpun lopullinen hyytyminen kyllä sytytti vikavalon välittömästi ja moottori sammui täydestä vauhdista kerralla.

Olihan se EGR varmasti tulpattu onnistuneesti? Sen auki juuttuminen ei taida jättää mitään vikakoodia muistiin, mutta aiheuttaa kuvailemiasi oireita.
Onko vinkkejä, että miten tuo takapenkki lähtee irti ja pääsee pumppuun käsiksi?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FInestC kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Ehkäpä kuvailisin tuota nykimistä niin, että veto katkesi sekunnin ajaksi ja sitten taas mentiin normaalisti.
Pumpun lopullinen hyytyminen kyllä sytytti vikavalon välittömästi ja moottori sammui täydestä vauhdista kerralla.

Olihan se EGR varmasti tulpattu onnistuneesti? Sen auki juuttuminen ei taida jättää mitään vikakoodia muistiin, mutta aiheuttaa kuvailemiasi oireita.
Onko vinkkejä, että miten tuo takapenkki lähtee irti ja pääsee pumppuun käsiksi?
Etureunasta voimakkaasti nostamalla ja sen jälkeen tosi voimakkaasti taaksepäin työntämällä ja nostamalla koska penkin keskikohdalla on hakaset jotka ovat kiinni koukuissa . Penkkiä on saatava liikkumaan pari senttiä taaksepäin että hakaset irtoavat koukuista .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eikös tuossa tapaa vielä penkkiä irrottaessa kiinnikkeet mennä rikki, eli joutuu todennäköisesti hankkimaan uudet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyl, marmorilta löytyy uudet osanumerolla 50500769.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Hei, mistähän voisi ostaa 159 rekisterikilven polttimon kannan eli osan johon polttimo tyrkätään. On niin kulunu ja paskanen että en saa putsattunakaan toimiin.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vainio kirjoitti:Ehkäpä kuvailisin tuota nykimistä niin, että veto katkesi sekunnin ajaksi ja sitten taas mentiin normaalisti.
Pumpun lopullinen hyytyminen kyllä sytytti vikavalon välittömästi ja moottori sammui täydestä vauhdista kerralla.

Olihan se EGR varmasti tulpattu onnistuneesti? Sen auki juuttuminen ei taida jättää mitään vikakoodia muistiin, mutta aiheuttaa kuvailemiasi oireita.
Auto kävi pajalla ja käynnistyy taas normaalisti. Kuulema pelkkä rele mennyt. Näissä on kuulema suositeltavaa vaihtaa tietyt alkuperäiset releet uusin (joku tyyppivika tms)?

Pumpussa paineet ja kaikki ok ja toimii kuulema muutenkin ihan normaalisti. :lol:

Onkos Ebay ainut paikka ostaa näitä releitä?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kyllä niitä pitäis saada ihan varaosaliikkeistäkin, joskin ehkä eri merkkisinä.
Flektin releitä näistä myös menee.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

En löydä nyt mistään tuota valvolinen synpoweria ohjaukseen. Mistä tuota löytyy vai onko jotain muuta mitä saa vaikka motonetistä. Ulkomaisilla sivuilla puhuttiin mobilim atf 320 että se olis hyvä?

Miten tuo vaihto nyt menee. Ostin lappoletkun, mutta joku mainitsi, että säiliöstä toinen letku irti pulloon ja auto sekunniksi käyntiin ja sammutus. Voiko näin tehdä?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

OmegaAlfa kirjoitti:En löydä nyt mistään tuota valvolinen synpoweria ohjaukseen. Mistä tuota löytyy vai onko jotain muuta mitä saa vaikka motonetistä. Ulkomaisilla sivuilla puhuttiin mobilim atf 320 että se olis hyvä?

Miten tuo vaihto nyt menee. Ostin lappoletkun, mutta joku mainitsi, että säiliöstä toinen letku irti pulloon ja auto sekunniksi käyntiin ja sammutus. Voiko näin tehdä?
Valvolinen maahantuoja muuttui jokunen vuosi sitten ja uuden maahantuojan kautta valvolineä on todella nihkeesti missään.

Olen itse nyt kipannut Motonetistä saatavaa redline ohjaustehostin nestettä, ja hyvin on toiminut.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

OmegaAlfa kirjoitti:En löydä nyt mistään tuota valvolinen synpoweria ohjaukseen. Mistä tuota löytyy vai onko jotain muuta mitä saa vaikka motonetistä. Ulkomaisilla sivuilla puhuttiin mobilim atf 320 että se olis hyvä?

Miten tuo vaihto nyt menee. Ostin lappoletkun, mutta joku mainitsi, että säiliöstä toinen letku irti pulloon ja auto sekunniksi käyntiin ja sammutus. Voiko näin tehdä?
Motonetista saa Liqui Molyn öljyä joka täyttää vaadittavat luokat.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590047/L ... rdVolvo-1l

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^just tuota kävin ostamassa Lpr Motonetistä. Täyttää Fiat 9.55550-AG3 vaatimukset. Siis 159:iin.
Viimeksi muokannut alamajy, 23 Helmi 2018, 21:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

FInestC kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Ehkäpä kuvailisin tuota nykimistä niin, että veto katkesi sekunnin ajaksi ja sitten taas mentiin normaalisti.
Pumpun lopullinen hyytyminen kyllä sytytti vikavalon välittömästi ja moottori sammui täydestä vauhdista kerralla.

Olihan se EGR varmasti tulpattu onnistuneesti? Sen auki juuttuminen ei taida jättää mitään vikakoodia muistiin, mutta aiheuttaa kuvailemiasi oireita.
Auto kävi pajalla ja käynnistyy taas normaalisti. Kuulema pelkkä rele mennyt. Näissä on kuulema suositeltavaa vaihtaa tietyt alkuperäiset releet uusin (joku tyyppivika tms)?

Pumpussa paineet ja kaikki ok ja toimii kuulema muutenkin ihan normaalisti. :lol:

Onkos Ebay ainut paikka ostaa näitä releitä?
No sitten ei osat paljoa tainnut maksaa :-D Tais olla huikeat 6€ mitä releestä maksoin Lahden varaosaexpertillä ja löytyi suoraan hyllystä.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

OmegaAlfa kirjoitti:En löydä nyt mistään tuota valvolinen synpoweria ohjaukseen. Mistä tuota löytyy vai onko jotain muuta mitä saa vaikka motonetistä. Ulkomaisilla sivuilla puhuttiin mobilim atf 320 että se olis hyvä?
Minimanista ainakin löytyy. Ja joku muukin myyjä löytyi, googlella on hyvä kokeilla. :wink:

Mikäs se myöhempien aikojen speksi tehostimen öljylle on? FIAT 9.55550-AG3?
Mulla on tiedossa vain se alkupään Dexron 3 suositus.
Operating at the speed of dark

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Teddy kirjoitti:
OmegaAlfa kirjoitti:En löydä nyt mistään tuota valvolinen synpoweria ohjaukseen. Mistä tuota löytyy vai onko jotain muuta mitä saa vaikka motonetistä. Ulkomaisilla sivuilla puhuttiin mobilim atf 320 että se olis hyvä?
Minimanista ainakin löytyy. Ja joku muukin myyjä löytyi, googlella on hyvä kokeilla. :wink:

Mikäs se myöhempien aikojen speksi tehostimen öljylle on? FIAT 9.55550-AG3?
Mulla on tiedossa vain se alkupään Dexron 3 suositus.
Yritinkin etsiä, mutta ei oikein saa fiksusti vaan sitä tarttis nyt.

Onko liqui molystä kokemuksia? Eli 3 litraa tuota tarttis ilmeisesti? Vai saako kaikki pois jos paluun ottaa säiliöstä irti ja sekunniksi käyntiin?

Tapoja näyttää olevan monia. Täällä joku vaihtaa vain säiliön kautta, ulkomaisilla foorumeilla vaihtaa pyörät ilmassa ja rattia pyörittämällä (ei käynnissä) ja jotkut tyhjentää laittamalla auton käyntiin.
Mikä nyt on sitten fiksuin ja järkevin tapa ettei tarvitse läträtä kalliilla aineella?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mulla on tuota Liqui Molya. Ei ole herättänyt ohjauksen toiminta huomiota, eli toimii niin kuin pitääkin.

Voihan sitä systeemiä tyhjentää tosiaan noinkin, että letku irti ja käyntiin. Noin tehtiin Saabin kanssa kun vaihdettiin aineet eri tyyppisiin. Ehkä kannattaa samalla syöttää säiliöstä uutta ainetta tilalle, ettei pääse pumppu pyörimään kuivana, vaikka ei se kyllä heti hajoa jos ilmaa haukkaisikin.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mielibidéet ovat kunkin omia, joten niitä riittää. Itse vaihtaisin letkun irrottamalla ja käynnistämällä. Helppoa ja tehokasta. Pumpun hajoamista ei mielestäni tarvitse pelätä. Aina siellä sen verran on vanhaa nestettä, että se riittää pumpun voiteluun – voitelun kannalta on melko sama, onko järjestelmä täynnä nestettä vaiko vain kalvona pinnoilla. Jos pumppu hajoaisi kovin herkästi "kuivana" käynnistä, niin minulta se olisi jo varmasti mennyt. Kahdesti on nimittän letku korkannut startissa ja kerran puhjennut ajossa sepelinmurun kiilauduttua letkun ja apurungon väliin... Mitään oireita ei silti ole jäänyt, vaan täyttö ja huolellinen ilmaus ovat riittäneet.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

öljyt tuli vaihdettua tuohon. Kauhee pykällys ja pumppu huutaa käännettäessä viimeistä päivää. Mitä helvettiä siitä nyt hajos?

Hyvä kun kääntyy mihinkään. Nyt pitää peltistä ääntä. Kaikki kuulosti hyvältä renkaat ilmassa mutta ajoon lähdettäessä kauhee meteli ja ohjaus pykältää

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ilmaus jäi tekemättä. Kääntele rattia laidasta laitaan auto käynnissä ja lisää nestettä välillä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Isola kirjoitti:Ilmaus jäi tekemättä. Kääntele rattia laidasta laitaan auto käynnissä ja lisää nestettä välillä.
Ilmasin renkaat ilmassa 20 kertaa per puoli. Heti ku laski maahan niin kauhea mouruaminen alkoi heti. Ohjaus pykältää ja on raskas paikoillaan. Ajossakin kuuluu möyryäminen.

Säiliöstä ku kurkkii niin virtausta on, mutta vaahtoaa. Hajoaako tästä nyt jotain?Vanhat oljyt oli ihan mustaa. Auton vuosimalli on 2010. Nyt laitoin liqui molya sisään. Miten voi mennä tälläseksi?

Jos paikaltaan yrittää kääntää niin saa ihan voimalla vääntää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vaahto on joko tukoksen tai sekoituksen syy. Eli siellä voi olla vielä sitä vanhaa kamaa. Itse tein ilmauksen ja huuhtelun parkkipaikalla ilman kevennystä, aiemmin mainitulla tavalla. Kahteen eri autoon, vieläpä.

Tosiaan tuo vaahto voi johtua siitä kun kaksi eri tyyppistä nestettä sekaisin, tai sitten ihan vaan se suodatin antautui. Tietysti pelkkä ilma aiheuttaa vaahtoa myös.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:Vaahto on joko tukoksen tai sekoituksen syy. Eli siellä voi olla vielä sitä vanhaa kamaa. Itse tein ilmauksen ja huuhtelun parkkipaikalla ilman kevennystä, aiemmin mainitulla tavalla. Kahteen eri autoon, vieläpä.

Tosiaan tuo vaahto voi johtua siitä kun kaksi eri tyyppistä nestettä sekaisin, tai sitten ihan vaan se suodatin antautui. Tietysti pelkkä ilma aiheuttaa vaahtoa myös.
3 litraa tuli ostettua ja lotrattua niin, että lopussa siellä on kauniin vihreää nestettä. Alkuperäisestä en tiedä, kun oli paskanruskeaa. Jos tuota kuplaa ja vaahtoa on paljon, niin kannattaako säiliöstä hieman imeä tavaraa pois->ilmata->lisäillä->ilmata

Suodattimen otin kyllä varovasti irti ja puhdistin sen brakecleanerillä ja laitoin takaisin.

Brittifoorumeilla monet potenu samaa vaivaa ja hieman ristiriitaisesti osa vaihtanu koko säiliön ja osa saanut sen ilmattua.

Jos tuonne on sitten menny helvetisti ilmaa, niin kuinka kauan ja millä metodilla kannattaa yrittää saada ilmat pois? Annan auton nyt olla huomiseen rauhaksiin. Ja yritän ilmailla.... niitä pieniä kuplia on siellä kyllä todella paljon ja pientä virtausta tosiaan silmin nähtävissä.

Kiitos jos jaksatte vastata. Alkaa olemaan vähän paniikki, kun auto on työväline :crazyeyes:

edit. Lienee varmaan ihan hyvä tarkastaa, että se suodatin on kunnolla paikoillaan. Mielestäni se on hyvin hahlossaan ja kevyesti sormella painamalla ei alemmaksi mene.

Jos tuo suodatin nyt meni jostain syystä rikki, niin mistä sen tietää, että vika on siinä ja entä mistä semmoisen voi tilata?

https://www.youtube.com/watch?v=BLd411vw1Bc Samanlaista, kuin videolla paitsi, että minulla on säiliö täynnä pieniä kuplia eikä se tulvi yli vaan paluu menee nätisti omalla puolellaan.
Viimeksi muokannut OmegaAlfa, 24 Helmi 2018, 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Minä en sitä suodatinta edes saanut irti, vaikka yritin... Voisiko vika kuitenkin olla siinä? En siis tiedä rakenteesta kunnolla, mutta ymmärtääkseni säiliötä on kaksi eri versiota, joissa suodattimessa jotain eroa.

Tosiaan sen suodattimen KUULUU rajoittaa virtausta, jotta järjestelmä toimii kuten tarkoitettu.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:Minä en sitä suodatinta edes saanut irti, vaikka yritin... Voisiko vika kuitenkin olla siinä? En siis tiedä rakenteesta kunnolla, mutta ymmärtääkseni säiliötä on kaksi eri versiota, joissa suodattimessa jotain eroa.

Tosiaan sen suodattimen KUULUU rajoittaa virtausta, jotta järjestelmä toimii kuten tarkoitettu.
Suodatin lähtee nätisti ylöspäin vetämällä vaikka koukulla tai pienillä kärkipihdeillä.

Se ero muuten oli, kun ennen vaihtoa katselin säiliöön, niin säiliö oli lähes tyyni. Nyt siellä on virtaus.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Liki tyyni sen pitää olla. Kyllä sen NÄKEE, mutta ei se mikään joki ollut...

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Nummika »

OmegaAlfa kirjoitti:
Suodatin lähtee nätisti ylöspäin vetämällä vaikka koukulla tai pienillä kärkipihdeillä.

Se ero muuten oli, kun ennen vaihtoa katselin säiliöön, niin säiliö oli lähes tyyni. Nyt siellä on virtaus.
Se suodatin ei kuulu lähteä pihdillä vetämällä, minullakin kyllä lähti aluksi.
Kun iroitat putken joka menee sihtiliitäntään niin siellä pitäisi olla metalli holkki joka pukataan sihdin ollessa paikoillaan sihdin sisälle.
Omasta oli tuo holkki liikkunut siten että sihti irtosi kuvailemallasi tavalla mutta se ei kuulu irrota noin.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Nummika kirjoitti:
OmegaAlfa kirjoitti:
Suodatin lähtee nätisti ylöspäin vetämällä vaikka koukulla tai pienillä kärkipihdeillä.

Se ero muuten oli, kun ennen vaihtoa katselin säiliöön, niin säiliö oli lähes tyyni. Nyt siellä on virtaus.
Se suodatin ei kuulu lähteä pihdillä vetämällä, minullakin kyllä lähti aluksi.
Kun iroitat putken joka menee sihtiliitäntään niin siellä pitäisi olla metalli holkki joka pukataan sihdin ollessa paikoillaan sihdin sisälle.
Omasta oli tuo holkki liikkunut siten että sihti irtosi kuvailemallasi tavalla mutta se ei kuulu irrota noin.
Tarkoitatko putkella siis letkua, joka menee paluupuolelle? Se ei ollut missään vaiheessa irti.

Siis tuo muovisihti lähti nätisti ylöspäin vetämällä. Ja samalla tavalla meni pakoilleen. Mitään metalliholkkia siellä ei missään vaiheessa näkynyt. Eli onko vika tässä nyt sitten? Tosin ei se kyllä kuplinut tai virrannut kovaa ennen vaihtoa, kun sihti oli siten miten se oli tehtaaltakin lähtenyt. :crazyeyes:

Eli onko tämä ihan korjattavissa ottamalla paluuletku irti ja työntämällä tuo holkki sihtiin? Eihän tuota sihtiä saisi tällöin ikinä putsattua jos sen haluaisi onkia säiliöstä suoraan jos tuo metalliputki olisi esteenä.


Edit. https://www.youtube.com/watch?v=yOb2hfE6iQA tässä on ainakin jonkun suomalaisen tekemä video suodattimen irroituksesta

edit. 2 Tuossahan tuo foorumin käyttäjän teksti on tuosta metalliputkesta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=419390#p419390
Eli siis jos metalliputki olisi oikeassa paikassa, niin tuo sihti ei olisi otettavissa suoraan säiliön suuaukon kautta ylösvetämällä kuten monet videot esittää? Koska tuo hahlohan johon tuo sihti menee on tiukka.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jep.

seppo on näissä asioissa myös varsin tietävä henkilö, joka tuolla sitä faktaa latelee.
Vaikka en nyt pääsääntöisesti kaikkea internetskussa näkyvää usko suorilta, niin näissä asioissa kyllä - joo, se hahlo ei kuulu liikkua. Minä olin unohtanut sen olemassaolon - eikä suodattimen kuuluisi irrota mitenkään helposti.

Päivitetty säiliö on myös ratkaisu, jonka saa marmoritiskiltä hintaan... No, olisko ollut n. 100€? Siinä tulee uusi suodatin toki mukana samalla 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos se marmorilla maksaa noin paljon niin kannattanee harkita muita kanavia. Itse vaihdoin säiliön päivitettyyn versioon ns. varmuuden vuoksi jo ennen kuin pääsi hajoamaan, eikä se maksanut lähellekään tuollaisia summia. Olisikohan ollut nelisen kymppiä?

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Ebay näyttää hinnaksi nelisenkymppiä myös, mutta toimitus kestänee sen viikon vähintään. Eikös tuo minun säiliö ole päivitettyä mallia, kun auto on 2010. Nehän taisi koskea pre 2008 malleja. Ulkonäkö sama molemmissa, mutta jotain muutoksia.

Jos jollakin tietoa mistä saa 2.4jtdm:ään säiliön suunilleen heti, niin tarjoan vähintään vieruaalioluen.

Onko tuolle nyt mitään tehtävissä eli esim. ainakin paluuletkin irroitus ja koittaa saada holkkia sitä kautta paikalleen?

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Nummika »

OmegaAlfa kirjoitti:Ebay näyttää hinnaksi nelisenkymppiä myös, mutta toimitus kestänee sen viikon vähintään. Eikös tuo minun säiliö ole päivitettyä mallia, kun auto on 2010. Nehän taisi koskea pre 2008 malleja. Ulkonäkö sama molemmissa, mutta jotain muutoksia.

Jos jollakin tietoa mistä saa 2.4jtdm:ään säiliön suunilleen heti, niin tarjoan vähintään vieruaalioluen.

Onko tuolle nyt mitään tehtävissä eli esim. ainakin paluuletkin irroitus ja koittaa saada holkkia sitä kautta paikalleen?
En tiedä johtuuko ongelma tuosta, mutta paluuletku irti, sihti oikeaan kohtaan ja holkki takaisin. Klemmarin pitäisi kiristää tuo holkkikin niin että pysyy paikoillaan.

Jos muista oikein niin tuo sihti ilman holkkia voi mennä hiukan liian alas ja siten olla paluu oljyn tukkeena. Tästä muistikuvasta en ole varma.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Nummika kirjoitti:
OmegaAlfa kirjoitti:Ebay näyttää hinnaksi nelisenkymppiä myös, mutta toimitus kestänee sen viikon vähintään. Eikös tuo minun säiliö ole päivitettyä mallia, kun auto on 2010. Nehän taisi koskea pre 2008 malleja. Ulkonäkö sama molemmissa, mutta jotain muutoksia.

Jos jollakin tietoa mistä saa 2.4jtdm:ään säiliön suunilleen heti, niin tarjoan vähintään vieruaalioluen.

Onko tuolle nyt mitään tehtävissä eli esim. ainakin paluuletkin irroitus ja koittaa saada holkkia sitä kautta paikalleen?
En tiedä johtuuko ongelma tuosta, mutta paluuletku irti, sihti oikeaan kohtaan ja holkki takaisin. Klemmarin pitäisi kiristää tuo holkkikin niin että pysyy paikoillaan.

Jos muista oikein niin tuo sihti ilman holkkia voi mennä hiukan liian alas ja siten olla paluu oljyn tukkeena. Tästä muistikuvasta en ole varma.
No virtaus näyttää siltä, kuin se suodatin olis liian alhaalla ja virtaus tavallaan tekee nousun säiliössä. Kuvittelin systeemin olevan sen verran simppeli, että se painetaan alas saakka.

En keksi mitään muutakaan syytä, kuin tuo sihti.

Tärkeä kysymys ennen, kuin laitan paluuletkun purkuun, niin kuinka pitkälle se holkki pitää työntää sihtiin vai tuleeko siinä holkissa raja vastaan jossain vaiheessa?

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Nummika »

OmegaAlfa kirjoitti: No virtaus näyttää siltä, kuin se suodatin olis liian alhaalla ja virtaus tavallaan tekee nousun säiliössä. Kuvittelin systeemin olevan sen verran simppeli, että se painetaan alas saakka.

En keksi mitään muutakaan syytä, kuin tuo sihti.

Tärkeä kysymys ennen, kuin laitan paluuletkun purkuun, niin kuinka pitkälle se holkki pitää työntää sihtiin vai tuleeko siinä holkissa raja vastaan jossain vaiheessa?
Itse pukkasin sen ihan tasalle sen paluuputken liitännän kanssa, mutta on siinä muitaakseni mittaa vaikka jättäisi 1-2mm ulospäin niin helpompi tarvittaessa vetää holkkia takaisin.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Ei menny helposti tämä viikonloppu simppelin asian kanssa. Nyt on kuitenkin ohjaus ilmattu onnistuneesti ja ainakin toistaiseksi tuo Liqui Moly tuntuu ohjauksen puolesta mainiolta. Ilmaa järjestelmässä oli aivan perkeeleesti.

Aamu lähti käyntiin siten, että ajelin hallille ja oli tarkoitus avata konepelti ja katsoa miltä säiliössä näyttää. No Alfa halusi viettää viikonloppua ja eipä konepelti sitten aunnut laisinkaan. Vipu kabiinissa oli älyttömän tunnoton ja epäilin olevan jäässä. Auto halliin ja odottelua ilman, että mitään tapahtui. Alkoi jo sen luokan veetutus iskemään, että oksat pois. Onneksi oli toinen ihminen matkassa, niin keksin kokeilla siten, että kaveri vetää vipua ja itse nytkytän konepeltiä. Se aukesi samantien. Konepellin lukitus konehuoneessa näyttää keräävän paskaa siltä osin mihin tuo kaapeli tulee, niin kunnon rasvakylpy siihen auttoi poistamaan takkuilut. Jokaisen kannattaa tarkistaa tuo heti etenkin jos ajaa paljon matka-ajoa.

No sitten ilmaukseen. Tässä ohje jos järjestelmässä on paljon ilmaa sisällä:

- Auton keula ylös
- Säiliön korkki auki. Auto ei missään nimessä käyntiin vaan jos vaahtoutuu, niin odottelua siihen asti, että pinta on kuplaton
- Kaveri säiliölle ja toinen ratin taakse
- Virrat päälle, AUTO EI KÄYNTIIN
- Varaa tunti aikaa
- Pyörittele rattia laidasta laitaan koko ajan ja toinen tarkkailee säiliötä ja lisää nestettä (Jos paljon ilmaa, niin se vajoaa älyttömästi
- Kun isot ja pienet kuplat loppuu kokonaan, niin homma on valmis. Täytä neste Min ja Max väliin jos vajonnut
- Auto käyntiin ja veivausta parikymmentä kertaa puolelta toiselle ja toinen kaveri katsoo vielä mitä säiliössä tapahtuu
- Koeajo ja totea kaiken olevan kunnossa.

Näin se tuli onnistuneesti vaihdettua. Ohjaus on nyt kepämpi ja tunnokkaampi uusilla öljyillä. Vaahtoutumista ei ole ja virtaus on nyt hyvä.

Ettei homma menny liian helpoksi tämän myötä, niin nosturilla huomasin, että Nokia Hakkapeliitta 5:t oli kuskin puolelta ihan räjähtämispisteessä, siis molemmat renkaat. Molemmista renkaista oli teräslangat työntyneet renkaan kyljestä läpi :shock:
Takarengas on yhdestä kohtaa aivan tolkuttomana pallona sisälaidasta ja tekee aaltomaisen muodon :crazyeyes: Eturengas ei niin paha. Renkaissa on yhteistä se, että sisälaita kuluu huomattavasti ulkolaitaa enemmän. Kuskin etummainen kesärengas meni myös kankaille. Mikä ihme tekee sen, että teräslangat työntyy läpi? En ole ikinä moista nähnyt.
Eli edullistahan tämä nyt sitten on taas, kun satsi renkaita pitää uusia ja kesärenkaat myös. Samoin kesärenkaat edestä.

Aurauskulmat täytyy näköjään myös käydä läpi, kun tuntuu ohjauksen vetävän voimakkaastai vasempaan, mutta tämä lienee tämän mallin ongelma yleisesti.

Ettei vielä menisi liian helpoksi, niin olin nosturilla ollessa laittanu katkaisijasta valot pois päältä. Kamat kasaan onnellisesti ja kotia kohti. Laitoin valot päälle ja ajelin tyytyväisenä uudet litkut sisällä. Ihmettelin kuitenkin valokonserttia matkalla vastaantulijoiden puolesta. No kahville käymään ja tsekkaamaan varuiksi valot, kun pitkiän väläyttely voi olla myös merkki piilevästä ratsiasta.

Noh, auto käyntiin ja katselemaan. Kaikki valot pelaa paitsi ajovalot :drinking: Mitään ei tehty operaation aikana, kuin laitettu ne pois ja päälle. Ensimmäiseksi sulakkeiden kimppuun..... Ehjät.... Voi vit... Pelkäsin, että jotain isompaakin on hajonnut. No seuraavaksi lamput irti ja molemmat Osramit olivat menneet paskaksi samaan aikaan, ja nämä oli laitettu pari kuukautta takaperin. Ei muuta, kuin Honkkariin hakemaan taas uudet paskaOsramit keulille todetakseen, että kaikki toimii.

Ei mennyt helpoimman kautta helppo juttu. Viikonlopun lasku tulee olemaan yli 500 EUR. Joku vielä väittää, että viikonloput selvinpäin on halvempaa, kuin dokaaminen..... Voin kertoa, että EI OLE :crazyeyes: :drinking: :lol:

Kiitos vastauksista. Hermot on tasaantuneet nyt.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Vastasit ihan itse tuohon rengasongelmaan.

159, etenkin 2.4, painaa keulasta *aivan julmetun paljon*. Se aiheuttaa sen, että pienikin heitto aurauskulmissa ja kuluma on *takuuvarma asia*. Pistin tähtien sisään ja boldilla, koska niin olennaista tuo on.

Siksi ne renkaat kuluu, kun se ohjaus harittaa. Ohjearvot voi sanoa mitä tahansa, mutta mä väitän, että nollakulmat on renkaiden suhteen paras mahdollinen (eli ajoasennossa ei aurausta eikä haritusta). Aurausta ei kannata laittaa, muuttuu hiton epämukavaksi ajaa.
Sit jos on vielä jossain alustassa vähän väljää, menee vielä ikävämmäksi koko touhu.

PS.
Kesärenkaat saa halvalla. Talvirenkaat (ainakin hyvät) maksaa €€€. Itse odotan kesäkelejä, että pääsen kokeilemaan Maapurjeita Giulietassa, mutta eiköhän niillä oikein hyvin pärjäile. :)

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:^
Vastasit ihan itse tuohon rengasongelmaan.

159, etenkin 2.4, painaa keulasta *aivan julmetun paljon*. Se aiheuttaa sen, että pienikin heitto aurauskulmissa ja kuluma on *takuuvarma asia*. Pistin tähtien sisään ja boldilla, koska niin olennaista tuo on.

Siksi ne renkaat kuluu, kun se ohjaus harittaa. Ohjearvot voi sanoa mitä tahansa, mutta mä väitän, että nollakulmat on renkaiden suhteen paras mahdollinen (eli ajoasennossa ei aurausta eikä haritusta). Aurausta ei kannata laittaa, muuttuu hiton epämukavaksi ajaa.
Sit jos on vielä jossain alustassa vähän väljää, menee vielä ikävämmäksi koko touhu.

PS.
Kesärenkaat saa halvalla. Talvirenkaat (ainakin hyvät) maksaa €€€. Itse odotan kesäkelejä, että pääsen kokeilemaan Maapurjeita Giulietassa, mutta eiköhän niillä oikein hyvin pärjäile. :)
Just näin. En kyllä ymmärrä mikä aiheuttaa sen, että teräspiikit tulee renkaan kyljestä läpi juuri molemmista kuskinpuolen renkaista. Ihme ettei ole hajonnut vielä kovissa vauhdeissa. Aivan järkyttävä näky.

Vastaa Viestiin