Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Annetaas tällekin mallille oma kyssäriketju muiden esimerkkien mukaisesti.

1) Jos vaihtaa orggissoittimen toiseen orggissoittimeen (mieli tekisi navitonta soitinta mp3 -toistolla, nyt siis on ilman mp3-tukea), niin tarviiko soitin irrottaa/naittaa jollain huoltotietsikalla vai riittääkö, jos löytää netin markkinapalstalta sopivan rammarin, repii vanhan irti ja lykkää ostetun kiinni?

2) Tartteeko jarruhuollossa (levyt + palat) mitään erikoisempaa työkalua (malliin pösön viisiökoloavain) vai selviääkö perussetillä? Tuli voorumi- ja irkkitoverille lupailta talkooapua noiden suhteen ja olisi kiva varautua etukäteen, ettei tuu tyssäystä operaatioon.

Edit: lisätty otsikkoon muut 939:t, niissä on kuitenkin paljon samaa.
Viimeksi muokannut Polforea, 22 Touko 2019, 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

2) Ei, ellei sitten ole takapaloja vaihtamassa, silloin pitäisi olla laite jolla painaa takamännät sisään (menee tietysti myös kikkailemalla, mutta siinä menee henki ja terveys)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ok, hyvä. Jatketaan sen verran noista takamännistä, että meneekö ne kuitenkin ihan painamalla, eli riittääkö siihen (tarpeeksi järeä) puristin (vai onko niin jännän muotoiset, ettei moista saa helpolla paikoilleen) vai tartteeko kierrellä tms?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156:ssa männät ainakin on kierteillä, ja työkalu on mallia biltema ja 12eur, millä sen saa käännettyä ja kelattua.... 159:stä en tiedä, mutta lienee samankaltainen?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

sama homma 159:ssä, jos painat väkisin, menee rikki. en kyllä muista yhtään minkälaiset kolot siinä männässä on joista sitä pitää pyörittää. ei muistu mieleen kuin 156;n jarrut joissa 2 reikää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ok. Ei siis paineta väkisin, vaan jos mukana oli myös takajarrut, niin otetaan satula käteen ja kattotaan miten se suosilla menee. Jos ei mene, jätetään toistaiseksi tekemättä :D.

3) Onko kenelläkään ylhäällä mittoja ja speksejä 159:n etukaiuttimista (tai oikeammin mitä sinne heittämällä maksimissaan sopii) vai tarviiko ottaa auki ja tutkia? Joo, 6,5" ovessa ja diskantti kojetaululla, mutta esmes syvyys, magneetin koko, impedanssi (joku älykääpiö on piirtänyt Saabin etuoviin 2ohm ämyrit - helppo löytää hyvää korviketta, NOT) jne kiinnostais kanssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

maurize
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 19:35

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maurize »

Noniin tervehdys kaikille! Tänne ilmoittautuu uusi "Alfisti" (vasta harkitseva sellainen).
Foorumia on tullut kahlattua läpi monet illat ja nyt löytyi rohkaiseva topicci avata omaa suuta tyhmille kysymyksille.

40,2 asteen autokuumeeseen sairastuin tänä keväänä ja 159 on aiheuttanut rakkautta ensisilmäyksellä.
1.9 / 2.2 bensaversio olisi mielessä koska ketjukone.


Haluaisin tietää 159 auton omistajien yleisiä kokemuksia autosta. Minua kiinnostaisi kuulla ihan kaikkea mahdollista, varsinkin auton luotettavuudesta.
Eräs kaverini kertoi että 156 on arvioitu euroopan epäluotettavimmaksi autoksi, kuinkas "isoveli 159" mahdollisesti voisi tästä erottua?

Olen yrittänyt päätellä jotakin katsastustilastoista yms tutkimuksista. mm. äkkiseltään löysin selaushistoriasta tämän linkin;
http://www.iltasanomat.fi/autot/is-tutk ... 07586.html
Ei kamalan huono mielestäni koska Alfa Romeo 159 on saanut 93,7% / 100%, mut jos tosta lukemasta mennään alaspäin niin aletaanki pääasiassa puhuun ranskalaisista autoista johon en kyllä ikinä koske :)

- Mitä luokkaa auton huoltokustannukset ovat? (vrt. vaikka Ford / Volkswagen / Toyota / Opel jos jollain nimenomaa myös kokemusta ns. "yleisautoista")
- Olen harkinnut 50-100tkm ajettua (bensa), onko jotain mitä kulutusosaa pitäisi ton luokan ajetuissa erityisesti katsoa?
- Tuleeko mieleen kertoa pahimpia tyyppivikoja esim bensakoneelle tai yleisesti 159:stä

edit:
- Kannattaako harkita tällaista autoa jos ei osaa touhuta autojen kanssa yhtään? Juuri menee öljyjen tsekkaus :wink:


Eiköhän tässä nyt ollut riittävästi.. Olisi hienoa jos joku voisi vastata edes joihinkin kysymyksiin ja toinen taas loppuihin tms, mieluiten kaikkiin :)

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

"eräs kaverini kertoi..." :lol:
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla ei 159:stä ole muita kokemuksia kuin se, että olen kerran istahtanut hetkeksi kuskin penkille. Mutta sanottakoon silti jotain pääosin yleisesti:
Alfan kanssa riittää (ihan oikeasti) jos osaat öljyt tsekata ja tosissasi muistat sen tehdä. Tämä tosin nykyautoissa oikeastikin pitäisi jokaisen osata, jos se suinkin mahdollista... Joku Kansanauto ehkä kestää ajaa vajailla öljyillä sen ilmotetun 40-50tkm, mutta en menis Alfalla kokeilemaan edes muutamaa tonnia :mrgreen:
Näin niinkuin yleisesti: Meillä on todnäk koko Suomen pahin pommi-156 ja silti ollaan selvitty. Edes vaihdelaatikkorikko ei pysäyttänyt matkaa täysin... :D
Ja ei paljoa mitään ole tehty itse autolle, käytännössä kaikki työt teetetty ammattilaisilla. Pitää vaan muistaa kaikki hintahommelit selvittää useammasta paikasta ja sitten arvioida sen mukaan, että mikä kannattaa parhaiten...
Onhan sekin jo pariin otteeseen testattu, että isolla ketjulla voi joskus olla määräaikaishuolto halvempikin kuin muualla, mutta itsellä taas on niin "rehellisiä" kokemuksia noista, etten mieluusti moiselle vie.

Eli jos summataan: Alfat on hienoja, hauskoja ja hyviä ajaa. Eikä ne nyt oikeasti sen kalliimpia ole kuin muutkaan, täälläkin on aika monta tapausta, jossa "käyttöauto" on joku ns. perinteisempi ja sen kanssa ollut huomattavasti enempi ongelmia, kuin ympärivuoden ajossa olleen Alfan kanssa. Eli ei kannata - ihan oikeasti - kuunnella sitä essonbaaria :lol:
Toisaalta onhan siinä etunsakin, että Alfoja karsastetaan... Vaihtoautomarkkinat on edes vähän ostajan markkinat, hinnat suht edulliset ja ainakin joissain paikoissa saa vielä päät kääntymään kun on niin "harvinainen" laite.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mulla on TBi ollut 19.3.2011 alkaen. Alla vikalista:

Pakopuolen nokan asentotunnistin (takuuseen)
Ilmastoinnin vuodon korjaus (takuuseen)
Takapään parkkitutka uinuttaa (takuuseen)

Perjantaina tulee tokan vuoden huolto (eli mulla ensimmäinen, auto vm. 2010) Olarin Autokeskuksessa, hinta-arvio 430-450 eur. Viime vuonna vaihdatin öljyt ja suodattimen, oisko menny jotain 150? En muista...

Hyvää:
Kaunis. Liikkuu mulle sopivasti, myös ohituksissa. Ajaessa tietää, mitä renkaiden alla on. Ei tule joka toinen minuutti samaa merkkiä tai mallia vastaan (aiemmin ajoin Cromalla samasta syystä). Hinta uutena n. 41 t, vuoden vanhana 29. AlfaBBS ja CARF.

Huonoa:
Rouva ei tykkää ajaa sillä, kun on manuaali. Kulutus voisi olla pienempi (mä ikinä kiihdyttele!). B-pilarin katveeseen mahtuu ryhävalas tai ainakin 500-sarjan PNV, vaikka kääntää päätä 100 astetta vasempaan. Keulan ulottuvuus haittaa (vähän) pysäköintiä ja vähän enemmän töyssyjen ylitystä. Takakontin luukun avaaminen kurakelillä (pitäisi olla nostolaite). Aurinkolasikoteloon ei mahdu aurinkolasit.

Hommasin ton TBi-koneella lähinnä vahingossa, kun piti saada alfa alle. Pyörittelin näet ensin pojan varttikutosta ja sit mul oli tilaisuus ajaa 159 1,9 diisseliä vähän aikaa. Molemmat o kivempia ku Croma...jossa oli omat hyvät puolensa eli tilat ja huonot, kuten katkeavat etujouset.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mulla on takana vasta n. 1,5vko ja vähän toista tuhatta km, mutta annetaan palaa se mitä mielessä on tarjolla.
maurize kirjoitti: 1.9 / 2.2 bensaversio olisi mielessä koska ketjukone.
Mutta 3.2 olis veekuutonen :mrgreen:. Oon itekin perinteisesti ollut vahvasti ketjun kannalla (ja olen edelleen, kun en tiedä hihnasta mitään etua ketjuun nähden), mutta ei tuo hihnakaan loppuviimeeks paha oo, kun ei sitä kuitenkaan ihan vuosittain tarvi vaihtaa. Toki jos pikkukone miellyttää, ei sitäkään hävetä tarvi, ennemmin vaan ite nykyään valitsen motin muiden ominaisuuksien perusteella kuin jakopään.
maurize kirjoitti: Eräs kaverini kertoi että 156 on arvioitu euroopan epäluotettavimmaksi autoksi, kuinkas "isoveli 159" mahdollisesti voisi tästä erottua?
Eräs kaverini kertoi että "wtu sää oot sekasin" kun kuuli että ostin Alfan. Se lähinnä lämmitti mun mieltä.

Mutta tähän vähän elävämpi esimerkki, ei tosin Alfoista. Mulla on kesäleluina epäluotettavaksi tunnettu brittisportti sekä luokkansa luotettavimmaksi tituleerattu Hondan moottoripyörä. Ensimmäisellä ei kuulemma uskalla liikkua ilman että mukana on oma hinausauto, jälkimmäistä taas ei pitäisi saada millään rikki. Ekalla oon ajanu n. 12tkm, tokalla n. 5tkm. Honda porsii joka kesä uudesta paikasta ja tänä keväänä sitä pitää repiä auki enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin. Voit arvata paljonko essonbaariarvat lämmittää mieltä, kun kruisailee epäluotettavaksi tunnetuilla laitteilla.

Eli kiteytettynä: ehjä auto on ehjä auto. Kaikki porsii joskus ja sillon pitää korjata. Kunnolla huoltamalla porsiusvaara vähenee ja voi antaa jännittäjien jännittää, kun itse nauttii ajamisesta.
maurize kirjoitti: edit:
- Kannattaako harkita tällaista autoa jos ei osaa touhuta autojen kanssa yhtään? Juuri menee öljyjen tsekkaus :wink:
Kuten sanottu, anna jännittäjien jännittää ja nauti ite ajamisesta. Sillä hintaerolla, mikä on 159:llä ja yhtä hauskalla/mielenkiintoisella/munakkaalla/jne VAGgilaisella korjaa aika monta porsiusta. Mun tapauksessa harkittavissa oleva VAGgilainen (A4 3.0tdiq) olis ollut n. 10ke kalliimpi ja sekin olis ollu toisaalta tylsempi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kannattaako harkita -kysymykseen voi vastata paremmin, kun autoa on koeajettu mutkatiellä, sillä omistamisen halu ja jopa intohimo ovat tärkeitä suureita tuollaisessa pohdinnassa.

Mulla on ollut omia Alfoja vasta puolisentoista vuotta ja on ihan paikallaan kysyä, miksi niin lyhyen aikaa. Mitään sen kummempia vikoja ei ole ollut.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Polforea kirjoitti:Ok, hyvä. Jatketaan sen verran noista takamännistä, että meneekö ne kuitenkin ihan painamalla, eli riittääkö siihen (tarpeeksi järeä) puristin (vai onko niin jännän muotoiset, ettei moista saa helpolla paikoilleen) vai tartteeko kierrellä tms?
Mä olen yleensä näissä kierrettävissä männissä käyttänyt ihan rälläkän avainta, millä saa mäntää pyöritettyä ja ihan sormivoimin painamalla. Toki jos mäntä/satula huonos hapes, niin painamisvoimaakin tarvitaan - tällöin kylläkin satula purkuun/putsaukseen ja tiivisteiden (ehkä männänkin) vaihto...

Etupalojen kaveriksi kannattanee hommata myös uudet "lukitustapit". Ne voi olla huonos hapes jos ei lähiaikoina ole uusittu.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tässä on koht puoliin vuoden kokemukset 159 TBi:stä ja hyvältä tuntuu.
Ostin auton uutena, joten takuunalaisena se on ollut erittäin huoleton - kuulemma jopa ennätys vähävikainen.
Takuukäynnit on ollu...pitempi lambdajohto vaihdettu, kuskin jalkatilan maton kiinnitys uusittu, USB-ohjaukseen päivitys, vetokoukun kiinnityksen tarkistus,...samalla on tarkistettu ohjausvaihdetta ja kytkimen/laatikon toimintaa varotoimena.
Vähällä on totta puhuen selvinny ja kilometrejä on mittarissa 17tkm eli kaiketi ne laatuviat olisi pitänyt jo tulla esille.
Ensimmäinen vuosihuolto on lähiaikoina. Uskon että ei huolto sen enempää maksa kuin muissakaan merkeissä.

Plussat: TYYLIKÄS ja suorituskykyinen menopeli, joita ei joka marketin parkkipaikalla ole ruuhkaksi asti. Hyvä ajaa pitkää siivua, muttei tosiaan mikään korttelirassi. Alfoillahan jaksaa ajaa pitkään matka-ajoa. Auto on siinä mielessä ajajan auto, että sillä matkantaittaminen ei väsytä. Laatu on ilmeisesti myös parantunut kautta linjan?

Miinukset: `10 ja `11 vuosien moottoritekniikka saisi tälläiselle ituhipille olla ekoloogisempi. Moderni automaatti ja start-stop tuohon koneeseen, niin paketti ois perfecto. Kulutus ja päästöt saisi siis olla pienemmät. Yleisesti ajatellut miinukset on italiaanoissa plussia - ne tekee autosta yksilön :)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

159 on ollut kyllä todella huoleton peli, jos näit esson baarissa haukutaan, niin silloin tietenkin kannataa kysyä montako Alfaa kyseisellä henkilöllä itsellään on ollut :wink:

Ketju on venynnyt joissain tapauksissa, mutta muuten moottorit olleet huolettomia, alustassa ei ole samaan tahtiin kuluvua puslia kuin edeltäjässä. 156 puheen ollen - ovat nuokin mainettaan parempia autoja, 2 vuoden aikana en jäännyt tielle kertaakaan oli kyllä 1 heikko liitos joka sytytteli moottori ohjauksen merkkivaloa, mutta tuo pysyi pitkään hiljaa kun rasvasi, lopulta kun liitintä fixaili, ei palannut moneen kuukauteen koko valo, en tiedä syttykö ollenkaan kun vaihdoin pois.

Huoltohinnoista on paha sanoa, itse olen aina tehnyt kun asentaja olen, osat kuitenkin saa halvalla Heikalta (alkuperäisiä Alfan osia, ei mitään pilipaljeja), tarjoukset joita on silloin tällöin tullut paikalliselta Alfa myyjältä, niin hinnat on kyllä olleet ihan samassa linjassa muiden lasipalatsien kanssa (kerran jopa ajattelin kannattaako enään itse huoltaa :lol: )

En kuunnelut mitä kaverit Alfoista puhuivat - olin siviilissä rohkea ja on kannattannut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

maurize
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 19:35

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maurize »

Kiitos jokaiselle tasapuolisesti rohkaisevista vastauksista :)

Sellainen ajatus vielä heräsi että mitähän 159:n nokkahihnan vaihto kustantaa? about..
Mikäli päädyn kuitenkin diesel-versioon.
Markkinoilla dieseleitä enemmän tarjolla ja toki pienempi kulutus houkuttelee. Käsitys kuitenkin on syntynyt että diesel-moottoreissa saattanee olla enemmän ongelmia kuin bensaversioissa? Vuositasolla bensa voi käydä kuitenkin halvemmaksi jos dieselin tekniikka temppuilee :-D

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiisseleissä nyt lähinnä EGR ja kaikki siihen liittyvät romut...
Ja jos autoverotukset ja diisselin jatkuva hinnannousu otetaan huomioon, saattaa bensa käydä ihan oikeasti halvemmaksi - ellet sitten aja yhtä paljon vuosittain ku Polforea :D (eli vissiin lähemmäks 50tkm?)

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Muistaakseni hihnanvaihto maksoi kaikkinensa (työ, hihna ja kiristimet) viitisensataa. Vaihdatin samalla vesipumpun, mikä kustansi kai parisataa päälle. Autokeskuksella saattoi olla jopa joku tarjous noista tuohon aikaan.

Kaupunkiajossahan kiisseli vie paljon vähemmän kuin bensa, joten jokaisen pitää laskea kustannuserot omilla ajamisillaan.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Aquatica kirjoitti:Meillä on todnäk koko Suomen pahin pommi-156 ja silti ollaan selvitty.
Kovasti kyllä yritän pitää kiinni tuosta arvonimestä. Meidän pitäs joskus selvittää kumpi tuon tittelin oikeasti vie kotiin.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

maybetomorrow kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Meillä on todnäk koko Suomen pahin pommi-156 ja silti ollaan selvitty.
Kovasti kyllä yritän pitää kiinni tuosta arvonimestä. Meidän pitäs joskus selvittää kumpi tuon tittelin oikeasti vie kotiin.
No, jakopää on about ainoa mikä tuosta ei vielä ole porsinut - melkein kaikki muu on mennyt 2 vuodessa. Ja tänään kuulin, että jakohihna on yliajalla... :D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Sun yksilösi elämää seuraaneena huutaisin ÄLÄ LIIKUTA SITÄ ENÄÄ KUIN HINAAMALLA :silly:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

OT jatkuu. Aquatica: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... ti#p227467" onclick="window.open(this.href);return false;

En oo tuota kyllä jaksanut pitää kovin tarkkaan ajantasalla. Lupaan päivittää aina kun seuraavat 10 uutta vikaa on ilmestynyt :P .
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mml »

maurize kirjoitti: 1.9 / 2.2 bensaversio olisi mielessä koska ketjukone.
Myös 3.2 on ketjukone.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

maurize kirjoitti: - Mitä luokkaa auton huoltokustannukset ovat? (vrt. vaikka Ford / Volkswagen / Toyota / Opel jos jollain nimenomaa myös kokemusta ns. "yleisautoista")
- Kannattaako harkita tällaista autoa jos ei osaa touhuta autojen kanssa yhtään? Juuri menee öljyjen tsekkaus :wink:
425 eur/35 tkm/huoltomuistuttimessa 259 km. Väitti laittaneensa jarrut, mutta epäilen tapahtuneen vain ns. herkistyshuoltoa. Parkkitutka pitää korjata joskus toiste, maassa ei ole osia. :shock:

Uusissa autoissa mentiin jo vuonna 1990 sillä tasolla, että valitsin periaatteeksi "jos joku pystyy maksamaan mulle palkkaa mun omasta hommasta, pitää mun pystyä maksamaan jollekin muulle auton korjauksesta ja huollosta". :wink:

Onneksi tuossa on öljymäärän tunnistin ja näyttö kojetaulussa, ei tarvitse löytää öljytikkua eikä paikkaa, mihin se laitetaan takaisin. :-D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Autokeskus oli lähettänyt mainoksen, jossa 1,9 16V-dieselin hihnanvaihto on 413 €.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Oletteko huollattaneet 159:nne ilmastointia? Tuli mieleen noista Deltan ja Autokeskuksen tarjouksista. Täällä ei ole semmoista tehty ainakaan 2½ vuoteen (ed. omistajan ajoista ei tiedä), eikä ilmastointi ole kyllä reistannutkaan. Missä vaiheessa ilmastoinnin huolto olis ajankohtainen? :roll:

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllähän ne kylmänesteet kannattanee kertavuoteen vaihtaa. Vähintään 2v välein... Samalla sitten kattoo, mahtaako vuotoja olla.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Ei ole mitään syytä vaihtaa kylmäaineita jos ilmastointi toimii. Sitten kun lakkaa toimimasta sitä voi lisätä.
Aine vuotaa vuosien saatossa pikkuhiljaa ehjästäkin järjestelmästä. Voiteluainehan siellä pysyy, ellei mitään varsinaista rikkoutumista satu.
Lisäyksen voi suorittaa ammattitaitoinen kylmäkonehuoltokin jos on oikeata ainetta ja yleensä niillä nykyautoihin on.
Rahan haaskuuta on kylmälaitehuollot markettien parkkipaikoilla, IMO.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Neljä vuotta vuotta on aikalailla sellainen maksimi, että siinä kohtaa on jo loaitteen teho laskennut juuri kylmäaineen vuotamisen takia, että se silloin kannattaa tehdä. Tuo ilmastoinnin öljy kerää itseensä kosteutta, joten säännöllinen huolto jolloin se kosteus myös vähenee, niin myös öljyä lisätään. En kyllä osaa sanoa, että jos päästää järjestelmän tyhjäksi eikä heti huomaa, niin kärsiikö tiivisteet ettei ala hapertua ja sitäkautta vuotamaan (sama asia kuin talvella kun ei pitkiin aikoihin käytetä ilmastointia)

Edit: tajoileeko joku muka noita jo parkkipaikoilla :shock:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Kiitos paljon teille selventävistä vastauksista! :)

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Capirex »

DaViega kirjoitti:Neljä vuotta vuotta on aikalailla sellainen maksimi, että siinä kohtaa on jo loaitteen teho laskennut juuri kylmäaineen vuotamisen takia, että se silloin kannattaa tehdä. Tuo ilmastoinnin öljy kerää itseensä kosteutta, joten säännöllinen huolto jolloin se kosteus myös vähenee, niin myös öljyä lisätään. En kyllä osaa sanoa, että jos päästää järjestelmän tyhjäksi eikä heti huomaa, niin kärsiikö tiivisteet ettei ala hapertua ja sitäkautta vuotamaan (sama asia kuin talvella kun ei pitkiin aikoihin käytetä ilmastointia)

Edit: tajoileeko joku muka noita jo parkkipaikoilla :shock:
Joo tarjoilee! En sata varmaan muista missä, mutta olisko ollut Lielahden Citymarket Tampereella. Tosin kyllä ne kerran mun auton lasin paikkas erittäin mallikkaasti, mutta toi ilmastoinnin huolto on kyllä jo vähän eri juttu. Mutta tein siis oikean päätöksen, kun en tässä ekassa ma-huollossa ottanut vielä tota ilmastoinnin duunausta, aattelin että laitetaan sitten, kun tulee 3v ikään.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Teetin ilmastointihuollon, kun huollatin auton sen saatuani. Tekivät muutakin kuin pelkän kylmäaineen vaihdon ja suosittelen sitä kaikille, joita omien hengityselimien kunto kiinnostaa. Pelkkiä kylmäaineita lisäämällä tai vaihtamalla saa kyllä hönkimään kylmää, mutta ilmastointijärjestelmästä on hyvä välillä tapattaa bakteerit, mikä kuuluu myös tämänpäiväisen tarjouksen tehtäviin - kokonaishintahan on edullisempi kuin kylmäainevaihto jossain toisella pajalla.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niin ja tosiaan eikös tuohon kuulu myös aktiivihiliidisuodattimen vaihto, ainakin huolto-ohjelman mukaan? Samalla tyhjentynee kärpäsen raadot ja munat pois järjestelmästä, ettei tarvi kärpäsiä alkaa nenästä kasvattamaan.... :roll:

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Aktiivihiilisuodatin=ilmansuodatin(ko)? Ilmansuodattimen oon vaihtanut määräajoin samoin kuin raitisilmansuodattimen...

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^Raitisilmasuodatinta tarkotin. Aivot ei vielä kovinkaan herelilä kirjotushetkellä, eikä kyllä vielä nytkään kun ei osaa kirjottaa. En jaksa korjata tuota typoa :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muistaakseni raitisilmafilsun vaihto kuuluu muutenkin joka huoltoon, eli bauttiarallaa kolkyttonnia tai kertavuoteen, eli ei pitäisi hirveästi kärpäsiä kasvaa siellä muutenkaan. Mun ex-filsu olis kyllä jossain vaiheessa ruvennu kasvaan voikukkaa, ainakin siementen määrästä päätellen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

DaViega kirjoitti:Tuo ilmastoinnin öljy kerää itseensä kosteutta, joten säännöllinen huolto jolloin se kosteus myös vähenee, niin myös öljyä lisätään. En kyllä osaa sanoa, että jos päästää järjestelmän tyhjäksi eikä heti huomaa, niin kärsiikö tiivisteet ettei ala hapertua ja sitäkautta vuotamaan
Mistäpä sinne toimivaan järjestelmään kosteutta pääsisi? Jos laitteisto on päässyt aivan tyhjäksi eikä ole yhtään painetta niin silloin on syytä alipaineistaa (ts. "tyhjiö") kosteuden poistamiseksi. Eikä silloinkaan öljy kompressorista pois tule.
Kylmäaineita saa myös omatoimista puuhastelua varten http://www.easyklima.com

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mml »

ragazza kirjoitti:Oletteko huollattaneet 159:nne ilmastointia? Tuli mieleen noista Deltan ja Autokeskuksen tarjouksista. Täällä ei ole semmoista tehty ainakaan 2½ vuoteen (ed. omistajan ajoista ei tiedä), eikä ilmastointi ole kyllä reistannutkaan. Missä vaiheessa ilmastoinnin huolto olis ajankohtainen? :roll:
No jos siitä on usevempi vuosi eikä edellisestä tarkkaa tietoa, niin huollattaisin mielnrauhan vuoksi. Vuosittain on tosiaan tarpeetonta.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

arv kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Tuo ilmastoinnin öljy kerää itseensä kosteutta, joten säännöllinen huolto jolloin se kosteus myös vähenee, niin myös öljyä lisätään. En kyllä osaa sanoa, että jos päästää järjestelmän tyhjäksi eikä heti huomaa, niin kärsiikö tiivisteet ettei ala hapertua ja sitäkautta vuotamaan
Mistäpä sinne toimivaan järjestelmään kosteutta pääsisi? Jos laitteisto on päässyt aivan tyhjäksi eikä ole yhtään painetta niin silloin on syytä alipaineistaa (ts. "tyhjiö") kosteuden poistamiseksi. Eikä silloinkaan öljy kompressorista pois tule.
Kylmäaineita saa myös omatoimista puuhastelua varten http://www.easyklima.com
PAG-öljy imee itseensä oikein tehokkaasti kosteutta. Miksi muuten järjestelmässä olisi kuivain tai miksei muuten voisi käyttää ilmastointia myös pakkasella :wink:

Ilman asiaan kuuluvaa lupaa ei kannata ominpäin mennä kylmälaitteita huoltamaan, se kun on laitonta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090452" onclick="window.open(this.href);return false;
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

DaViega kirjoitti:
arv kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Tuo ilmastoinnin öljy kerää itseensä kosteutta, joten säännöllinen huolto jolloin se kosteus myös vähenee, niin myös öljyä lisätään. En kyllä osaa sanoa, että jos päästää järjestelmän tyhjäksi eikä heti huomaa, niin kärsiikö tiivisteet ettei ala hapertua ja sitäkautta vuotamaan
Mistäpä sinne toimivaan järjestelmään kosteutta pääsisi? Jos laitteisto on päässyt aivan tyhjäksi eikä ole yhtään painetta niin silloin on syytä alipaineistaa (ts. "tyhjiö") kosteuden poistamiseksi. Eikä silloinkaan öljy kompressorista pois tule.
Kylmäaineita saa myös omatoimista puuhastelua varten http://www.easyklima.com
PAG-öljy imee itseensä oikein tehokkaasti kosteutta. Miksi muuten järjestelmässä olisi kuivain tai miksei muuten voisi käyttää ilmastointia myös pakkasella :wink:

Ilman asiaan kuuluvaa lupaa ei kannata ominpäin mennä kylmälaitteita huoltamaan, se kun on laitonta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090452" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuivainhan on oikeasti pisaraerotin ja pakkasella kylmäaineen kaasuuntuminen ei oikein taida toimia kylmälaitteelle halutulla tavalla.

Olet oikeassa, laitontahan niitä on itse mennä täyttelemään. :)

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jokainen tavallaan mutta arv:n kanssa olen samoilla linjoilla... Miettikääs kuinka usein vaihdatte nuo kylmäaineet ja kuivaimet jääkaappeihinne??
Kyllähän ne kylmänesteet kannattanee kertavuoteen vaihtaa. Vähintään 2v välein... Samalla sitten kattoo, mahtaako vuotoja olla.
Tähän sen verran ettei niitä siellä huollossa vaihdeta, samat aineet sinne lyödään takas..


Kennojen puhdistus ja raitisilmasuodattimen vaihdot taas ovat hommia jotka on syytä tehdä säännöllisesti mutta en minäkään nää mitään järkeä toimivasta laitteistosta lutkutella noita kylmäaineita edestakas, mitä hyötyä siitä on??

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ainakaan täällä päin samoja litkuja laiteta, monta kertaa kahtellut.
Sen tiedän, että vanhat kylmäaineet otetaan talteen ja hyvin todennäköisesti pistetään sitten firman työntekijöiden omiin autoihin :silly:
Eikai nekään huvikseen niitä vaihtele? Ehkä enemmänkin tuossa taitaa olla se, että on varmasti tiivis järjestelmä, kun vaihdossa sitten kahtotaan vuodotkin...

PS.
Kyllä muuten huomaa eron 2v vanhoilla aineilla vrt. vuoden vanhoihin, ainakin 2001 Bravassa ja 2003 Stilossa. Vanhoilla litkuilla ei mitään jäähdytystä ja ilman vuotojakin vajetta.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ usko pois, samat litkut siellä kiertää, ei ole olemassa "käytettyä" ja "uutta" kylmäainetta....

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Taas yksi tyhmä kysymys, mutta mikä niihin kylmäaineisiin muka tulee minkä takia ne pitäisi vaihtaa?

Oma ajatus on kyllä sellainen että kylmäaine ei muuta muotoaan vuodessa kahdessa mitenkään, esim pakastin ja jääkaappi toimivat useita vuosia samoilla aineilla ja kun eivät enää toimi niin aineet ovat vuotaneet pihalle tai termostaa on rikki.

Kyllä kai ne huollossa imevät vanhat aineet järjestelmästä ja erottavat öljyn, sen mikä kaasun mukana tulee, loput jäävät lauduttimeen, kompuraan ym., koska vakuumilla ne eivät kokonaan sieltä pois tule.

Vanhan kaasun määrä punnitaan ja siihen lisätään tarvittava määrä uutta.

Samalla kone näyttää pois tulleen öljyn määrän ja asentaja lisää sen plus määrätyn määrän uutta öljyä. Tämä voi tuottaa ongelmia, jos laitetta huolletaan liian usein, koska öljyn määrä järjestelmässä voi kasvaa liian suureksi liiallisen lisäyksen myötä.

Tavarat tuupataan takaisin järjestelmään ja homma pelittää. Jos tehdään muita huoltoja esim vahdetaan tiivisteitä, kuivainta ym. silloin vakuumilla taas ensin putket tyhjäksi ja tiiveyden varmistus ennen aineiden lisäystä.

Omiin autoihin on tullut lisättyä joskus myös ainetta suoraan, jos kylmä teho on ollut heikkoa. Tähän on oma käytäntönsä, mutta ei suositeltava toimenpide edes autokorjaamojen "koulutetuille" kylmäasentajille.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Ei se "uusi" aine yhtään parempaa ole. Tehokkuuden paraneminen johtuu yleensä siitä, että ainetta on huollon jälkeen oikea määrä. Se mokoma kylmäainehan tulee läpi ehjistäkin letkuista pikkuhiljaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

fahlsjy kirjoitti:Miettikääs kuinka usein vaihdatte nuo kylmäaineet ja kuivaimet jääkaappeihinne??
Ootko nähnyt jääkaappisi kylmälaitteessa taipusia letkuja?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Joo, tottakai kylmälaitteisto vaatii oikean määrän kylmäainetta toimiakseen tehokkaasti ja autojen laitteiston rakenne putkistojen ja kompressorin osalta poikkeaa jääkaapista. Ja tuon takia autoissa myös tapahtuu aineen häviämistä järjestelmästä toisin kuin jääkaapista.
Jos on kylmäaineen vajausta niin sitä on tietty syytä lisätä mutta kommentti koski kylmäaineen vaihtoa... kukaan ei ole pystynyt mulle perustelemaan teknistä syytä miksi ne pitäsi vaihtaa?? Ja kun ei ne siis edes vaihdu mihkään tossa perus "ilmastointihuollossa"
Mun alfassa jouduttiin ekan kerran lisäämään ainetta 10 vuoden käytön jälkeen n.300g......

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Ymmärsin siis väärin. Ei kaasu miksikään "kulu" samaa kaasua se on vielä 20vuoden päästä, eli kylmäaineen vaihdolla ei saavuta mitään, oleellista on sen määrä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jep. Olen kylmälaitteiden (en autojen) kanssa jotain puuhastellut mutta ammattilainen en missään nimessä niiden kanssa ole. Ihan mielenkiinnosta myös lutrannut noitten aineitten kanssa ammattimiesten seurassa ja udellut niiltä vinkkejä...
Omista autoista olen testaillut laitteiston tehokkuutta ihan yksinkertaisella mittauksella. Kaikki nupit kaakkoon eli kylmäpyynnit täysille ja lämpömittari suuttimeen. Jos ulkona on n. +20 ja menee alle +5 asteen puhallus niin ei ole pahasti vajausta systeemissä. Esim. Alfa ja Jagge puhaltelee semmosta 0 - +2 asteista kunnossa ollessaan. Jos noita silloin tällöin mittailee niin saa hyvän tuntuman omaan autoonsa ja hokaa kyllä koska laitteisto ei toimi niinkuin pitäisi ja useimmiten syynä lienee kylmäaineen vajaus.
Tuolla 300g vajauksella Alfa 156 ei pystynyt enää +5 saavuttamaan, en muista mikä oli ulkolämpö kun mittailin. Ulkoilman lämmöllähän on tietty vaikutusta tuohon puhalluslämpöön...
Niinkuin tuolla ylempänä todettiin niin itsekkin voi lisäillä jos on vermeet, mutta muistakaa että ylitäytöllä saa laitteiston yhtä toimimattomaksi kuin vajaakin..

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja koska litkut on oikeata ongelmajätettä, ei sitä saa kuka tahansa lotrata.
Tuolla "ilmastoinnin huollolla" tietty, kuten jo aiemminkin sanoin tuolla, tarkoitus pitää nestemäärät kohillaan.
Sitä en tiennyt, että litku ei mene miksikään :oops:, taas menty liikaa kuuntelemaan markkinamiesten höpinöitä :(
Tosiaan mulla oli käsitys, että tuo keräis vettä ihteensä ja menis pikkuhiljaa "litkuksi".
Mutta vielä lisäksi: Alfoista en tiedä, mutta ainakin omakohtaset kokemukset Fiiateista on tasoa "kerta vuoteen pakko täyttää", vaikka ei ainakaan alipaineella irtoa mitään vuotoon viittaavaa.

Eipä ole täällä kylmästöintiä, niin ei tiedä miten toimii :(

Vastaa Viestiin