Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei ota kiinni vai ei edes mene sisään asti? Jos eka, niin tsekkaa ekana se 20A maksisulake (olikohan F3?) akun viereisessä rasiassa (siis akun vieressä, ei päällä).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Menee jonkinverran sisälle, mutta ei tykkää pysyä sisälöä, ei reaktiota myöskään avaimen sisään tunkemiseen. Pikkuavainkaan ei oikein tee mitään, eikä tunnu sekään menevän loppuun asti? Sormella painamalla jää kyllä pohjaan tuo pesä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kato ekana se sulake.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Palanuthan tää on. Ikärikko vai? Ajettu sen 340tkm...

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se on ohjauslukon sulake, eli lienee ohjauslukko halunnut hörpätä sähköä. Seuraavaksi:
-Akku irti (se miinus piisaa)
-Kahvitauko (puolisen tuntia)
-Kuskin penkki takareunaan
-Jalkatilaverhoilua irti
-Polvi-ilmapallo irti
-Rattilukkomoduuli kouraan ja auki
-Purku, putsaus, tarkistus, voitelu, kasaus
-Sälät takas kiinni autoon ja kovaa ajoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pitäs saada ajettua himaan tota jumppaa ennen.... Onko toiveajattelua?

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lyö sinne uusi sulake niin näet. Lisäksi lähtiessä ennen avaimen työntämistä lukkoon käännä ratti sellaiselle kohdalle, että se ei nojaa ohjauslukkoon (ts. keskelle sitä aluetta, millä ohjauslukko päällä onnistuu kääntelemään) niin ohjauslukon kuorma on mahdollisimman kevyt.

Edit: sitte ku purat ohjauslukkoa irti, niin murkula on sekä kiinni autossa että kasattuna kannattomilla ruuveilla, joten taltta, pihdit ja porakone pääsee urakassa töihin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Joo, käräytteli sulakkeita vaikka ratin laittoikin paremmin.

Mitäs tuolle moduulille pitää siis tehdä, putsailla se moottori sisältä? Millä öljytään ennen kasausta ja pitäisikö oieta tällä jumpalla?

Justku sai auton takasin voi prkl..

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos se jatkaa käräyttelyä niin voi olla jo mielenkiintoista, mutta ehkä vielä pelastettavissa.

Putsaa moottori ja mekaniikka sisältä, tarkista että mekaniikka toimii kunnolla. Siellä on vähän toispuoleisesti kuluvaa osaa, jossa yhden osan (muistaakseni jousen) kääntämällä saa kulumisen painopisteen siirrettyä toiseen laitaan, kannattaa katsoa sitä samalla. Selviää kyllä, kun sisustaa pääsee katsomaan ajatuksen kanssa.

Minä käytin CRC:n valkoista litiumrasvaa, se on osoittanut voimansa meikäläisen kulkineiden lukkomekanismeissa omaan mieleeni uskottavalla tasolla.

Näköjään valikoima on taas uudistunut, koska toimivia tuotteita kannattaa brändätä uudestaan markkinoinnin nimessä, mutta nykypurkki lie tuo: https://www.motonet.fi/fi/tuote/603075/ ... sva-500-ml
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Sulake pamahtaa kun starttaa. Täytyy huomenna katsoa konehuoneen johtoja, googlesta löytyi yksi missä johdot huonona. Tähänhän just tehtiin vaikka ja mitä, sekä eilen laitoin kiinni moottorin suojan. Josko olisi jotain siellä suunnilla..

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaaaaa se vasta startatessa eikä vielä rattilukkoa avatessa, sitten voikin olla vika tosiaan eri kohdalla kuin mitä aiemmin hahmottelin. Vaan ei se huolto silti sille lukkomurkulalle varmaan pahaa tekisi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jooh, mielelläänhän tuon huoltaisi jos vaan saisi pihaan.

Pohjapanssari myös pilkistää oikean eturenkaan kohdilta ja kerää loskaa, ei startti niillä suunnilla olisi? Ihme vaan että ton f3 polttaa. Voinee kyllä liittyä johtosarjankin hähmäilyyn. Täytyy huomenna kurkkia.

E: Tosiaan jos joltain löytyy hyviä ajatuksia, miksi F3 kärähtää, kun starttia painaa niin saa jakaa! Todennäköisesti on ainakin haukkaillut tota loskaa konehuoneen puolelle, startin pääkaapelia ei olla tarkistettu. Auto lähti aamulla vallan mainiosti käymään, toimi koko matkan mutta nyt käynnistäessä kyrväyttää tuon F3. Eilen laitettu moottorin muovisuoja takaisin, muuta poikkeavaa ei tehty. Pohjapanssari pikkasen irvistää ja kerää loskaa sisään oikean eturenkaan kautta, näytti olevan jonkinverran loskaa sisällä.

Huomenna klo 15 eteenpäin pääsee tätä taas ihmettelemään loskaiseen pihaan...
Viimeksi muokannut jeQQ, 18 Maalis 2019, 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Startti on viispytyssä imusarjan alapuolella, koneen ja tulipellin välissä, kampuran asentoanturin yläpuolella.

Rohkea mies vetää auton käyntiin mäkistartilla, jos starttimoottorin käyttö käräyttää sulakkeen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pari kolme kertaa antaa painaa nappia, sitten kärähtää tuo F3 sulake. Silmämääräisesti kaikki johdot tuntuisivat olevan ok. Starttiko rikki?

E: Rattilukko pelittää, ei vps erroreita, kaapelit silmämääräisesti ok. Tilasin hinauksen himaan, saa vielä tarkasteltua tarkemmin esim startin solenoidin johdon.

Minkälainen urakka napauttaa startti pois? Josko senkin vaan nyt joka tapauksessa vaihtaisi. En mä ihan kauheasti muita vikakohteita keksi, toki ekana voinee kokeilla uudella startin kaapelilla.

E2: elearn saatu toimimaan. Lukkoboksi ohjaa siis kaikkea ja siitä lähtee kaapeli solenoidille. On siis solkku, sen kaapeli tai lukkomoduuli oikosulussa ja siksi kyrväyttää F3, joka on lukkomoduulin sulake. Tästä taas etiäppäi, ehkä ei tartte starttia repiä irti.

Tietääkö joku, mistä kohdin solkun heräte tulee ulos auton sisältä? Loskakelit ainoa muuttuja viiden päivän aikana, ehkäpä se johto olisikin ottanut vahinkoa kaiken loskan takia. Panssarihan tässä vähän tynkä ja nätisti näkyy maahan startin liepeiltä. Repsotti myös hieman renkaan edestä ja keräsi kauheat määrät loskaa sisäänsä..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Yksi kivi ja kaksi mutteria poistettu solenoidin välittömästä läheisyydestä. Toinen mutuista oli solenoidin liittimen liepeillä, olisko siitä maadoittanut...

Joka tapauksessa täytynee tilailla starttia hyllyyn ja tonkia + kunnostaa varaosalukkomoduuli. Meneeköhän ilman ohjelmointeja toinen lukkomoduuli?

Auto siis lähti käyntiin. Nyt tehty kaksi onnistunutta starttia, huomenna töiden jälkeen sitten enemmän.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Itsellä oli aivan sama, Auto jäi kaupan parkkipaikalle kun starttia painaessa sulake paloi samantien, Startin päältä löytyi pikkuinen pultti ja sen jälkeen on pelannut ilman ongelmia.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

hjpp kirjoitti:Kenties. Ei vaan ole koskaan yläpuoli narskuttanut, kuten vaikka 156:ssa oli tapana, vaikka miten kulahtanut olisikin. Kuiva alapallonivel on aiheuttanut toistaiseksi kaikki möykät, mutta se oirehtii myös (ja eniten) kääntäessä. Toki se hidasteissakin ääntä pitää.
Nyt tuli tuossa kaverin kanssa pihalla kuunneltua tuota vähän enemmän, ja kyllä se tuntuu narisevan paikallaan kääntäessäkin. Hieman vaimeammin kääntäessä ja terävämpää äänekästä narinaa joustoissa.

Alapallonivelen suhteen lienee sitten viisaampaa uusia koko alatukivarsi kuin alkaa yrittämään pelkkää palloa? Samaan vaihto- ja suuntausvaivaan varmaan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä viisain vaihtaa samalla myös koiranluut ja raidetangonpäät?

Siitä tulikin mieleeni että pientä suuntaepävakautta ollut havaittavissa kun kiihdyttää. Kovasti kun veto on päällä ja sitten löysää, niin tuntuu että pitää ratilla kompensoida vähän että suunta säilyy. Voisko olla raidetangonpään väljyyden oire? Jostain muistelen lukeneeni että nekin olis näissä kulutustavaraa.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^No sisempi raidetangonpää ainakin osaa pitää pirunmoista natinaa. Mut stetoskooppia suositan vahvasti, jos paikallaan kääntelemällä saa äänen kuuluviin. Loppuu arvailu.
Operating at the speed of dark

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^+1
Raidetangon sisäpää kannattaa tarkistaa ennen kuin purkaa enemmän osia irti.
Oma 159 narisi raidetangon sisäpäästä ja sen natinan paikantaminen korvakuulolta meni sen verran hutiin, että olin jo purkamassa alatukivartta irti ennen kuin oikea syyllinen löytyi :-D

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitoksia. Miten sen raidetangon sisäpään parhaiten saisi tutkittua?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Beta Julio kirjoitti:Kiitoksia. Miten sen raidetangon sisäpään parhaiten saisi tutkittua?
Suojakumi irti siitä päästä mistä narisee, omassa ainakin syyllinen oli täysin selvä kun sisänivel oli ruostunut jumiin ja kauttaaltaan siten ruskea.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Eilen lävähti Check engine näyttöön melkein heti pihasta lähdettyä. Vikakoodin sain luettua saman tien P0403 "EGR valve". Jätin tabletin monitoroimaan AlfaObd:llä EGR:ää ja ainakin omiin silmiin näytti ihan toimivalta käppyrältä. Auto toimi normaaalisti, mutta vikakoodin poistaminen ei onnistunut tai sitten se tuli takaisin heti käynnistyjksen jälkeen.

Tänään poika ajoi tuolla n. 80 km lenkin motarilla ilman oireita mutta pari sataa metriä ennen kotipihaa oli tehot hävinneet hidastetöyssyn kohdalla. Alfaobd ei löytänyt muita vikakoodeja ja EGR checkillä kuului solenoiden naksunta. Egr vaihdettu ensimmäisen omistajan aikana takuuseen reilu 7 v ja 130tkm sitten, itse en ole tuolle tarvinnut tehdä mitään kun ei ole aikaisemmin oireillut. Nyt autolla mittarissa melkein 200 tkm.

Kannattaako tuota vanhaa egr:ää edes yrittää ruveta putsailemaan vai pistänkö suosiolla uuden tilaukseen? Tuo Pierburg varmaan ihan passeli myös 154 kWh koneeseen? https://spareto.fi/tuotteet/700063100-v ... -kierratys
Il nero era bellissimo

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kurkkaa enste imusarjan karsta-aste ja mieti, kannattaisiko se vaihtaa samalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1918
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Jos vikavalon loimotus ei haittaa, niin laita peitelätkä väliin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa putsata ja rasvata tuo EGR:n sähkösolenoidi.

Linkin kautta ohjeet, tosin kuvat vähän hitaan puoleisesti latautuvia.

https://www.vectra-c.com/forum/showthre ... er-method)
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

vesamaan kirjoitti:Eikös näissä ylätukivarret ollut yleisin narinan aiheuttaja?
Joo, nappiin meni! Vähän öljyä sinne liitoksiin, niin eipähän narise enää... :)

Tilasin AliExpressistä uuden taaimmaisen ”Alfa-merkin” nykysen haalistuneen tilalle. Onko jollain kokemusta tuon vaihdosta vuoden 2006 Sportwagoniin, eli pitääkö vanha vaan repiä irti lämpöpuhaltimella vai onko joku parempi vaihtoehto (uudessa merkissä sisäpuolella pelkkä tarra/liimapinta)?

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Puhaltimella vanha irti. On aivan samalla tavalla kiinni kuin kiinalainenkin. Samoja merkkejä minullakin on myynnissä. Näyttäisi kestävän paremmin kuin alkuperäinen.
Jos otit uudemman mallisen merkin siihen voi ruiskuttaa lakkaa päälle kestävyyden parantamiseksi. Tämä kannattaa tehdä ainakin silloin kun takaluukun merkissä on aukaisunappi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Maunu kirjoitti:Puhaltimella vanha irti. On aivan samalla tavalla kiinni kuin kiinalainenkin. Samoja merkkejä minullakin on myynnissä. Näyttäisi kestävän paremmin kuin alkuperäinen.
Jos otit uudemman mallisen merkin siihen voi ruiskuttaa lakkaa päälle kestävyyden parantamiseksi. Tämä kannattaa tehdä ainakin silloin kun takaluukun merkissä on aukaisunappi.
Ok, kiitoksia! Täytyypä laittaa uusi merkki kiinni... 8)

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

FInestC kirjoitti:Tilasin AliExpressistä uuden taaimmaisen ”Alfa-merkin” nykysen haalistuneen tilalle. Onko jollain kokemusta tuon vaihdosta vuoden 2006 Sportwagoniin, eli pitääkö vanha vaan repiä irti lämpöpuhaltimella vai onko joku parempi vaihtoehto (uudessa merkissä sisäpuolella pelkkä tarra/liimapinta)?
Itse ruuvasin koko lätkän sieltä sisäpuolelta irti, ja kun se oli kädessä, sai helposti tökittyä sieltä kohdistustapista sen irtaalleen kun vähän ensin lämmitteli. Jälkikäteen totesin että olisi sen helpommin saanut kun olisi kylmästi vaan työntänyt vaikka meisselin siitä vanhasta merkistä viistosti läpi ja sitten vetänyt irtaalleen.

Itsellä irtosi uusi merkki lätkästään pakkasilla, vaikka oikein isopropanolilla putsailin sen rungon puhtaaksi ennen liimausta. Pitää vetäistä jollain liimamassalla kiinni jahka kelit lämpenee.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jaa, olipa Kiinan pojalla halpoja merkit. Otin kolmea sorttia, pari kierrosta kutakin ja vielä hätäsemmän toimituksen eikä tainnu juur kymppi ylittyä.
Operating at the speed of dark

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Pukkaa laatikon vaihtoa, eilen kiukkupäissäni vaihdoin täysin uuden venttiilikoneiston Aisiniin. Toiminta muuttui ajossa jouhevammaksi mutta alkuperäinen vika jäi, nykäisy kylmänä D-asentoon laittaessa. Minkälainen homma vaihtaa laatikko, toisin sanoen mitä se noin käytännössä vaatii?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Millanen homma toi venakoneisto oli vaihtaa?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Se ei itsessään haastava homma ole, syyläripakettia täytyy siirtää tieltä pois, irrottaa laatikon lämmönvaihdin, sitten saa jo venakopan auki. Se että venakopan saa auki niin täytyy vähän laatikosta tunkkailla pakettia ylöspäin. Öljyt kun pudottaa laatikosta hallitusti pois niin ei oo ihan hirveetä sotkemista, mutta ei mikään paha rasti.

Kokeilen vielä heittää laatikkoon epätoivoissani https://m.motonet.fi/fi/tuote/608173/Lu ... oaine-59ml tuotetta, tehdään sitten final solution.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Käytitkö koneellisessa vaihdossa öljyt, vai kuinka monta kertaa huuhtelit? Oma toimii ihan ok, mutta ajattelin silti käyttää koneellisessa vaihdossa. Kilsoja 340tkm, niin ei varmaan koneiston vaihto pahitteeksikaan olisi, jos nyt alkaisi temppuilemaan.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Kyllä oli alkuvuodesta ihan koneellisessa huuhteluöljynvaihdossa, mutta ei muuttunut itsellä miksikään.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kiitokset infoista! Elearni omalla koneella, voin koittaa tarkistella lootan irroitusta kun pääsen kotiin jos ei muut kerkee jeesaamaan.

Sammakkomies
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Maalis 2019, 12:37

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sammakkomies »

Hei,
Olen ehkä tuleva alfisti ja halusin kuulla kokemuksia 159. Millaisella koneella 159 kannattaa ottaa? 2.2jts? Mitkä ovat nämä yleisimmät tyyppiviat ja ovatko ne kalliita? Miten tehokkaat valot vakiona on? Ja muutenkin yleisestä laadusta olisi mukava kuulla tietoa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos ajat paljon, niin diisseli, jos ajat vähän, niin isojötsi (3.2 JTS V6 siis) tai jos ei osaa päättää, niin 1750TBi. Kyllähän ne pienet bensakoneetkin arkiajoon sinällään sopii, mutta koska nuo dieselit on oikeasti hyviä pannuja ja tuo V6 on vetävä ja lähes poikkeuksetta neliveto, niin kovin kummoista käyttösektoria ei ainakaan minusta pikkubensavapareille jää. 1750TBi sitten tuoreempana ja pikku-JTS:iä teknisesti parempana paikkaa sitä aukkoa aika hyvin.

Moottori/vaihteistokomboista tarkistettavat asiat ostohetkellä:
-1.9JTS: jakopään ikä/kunto (on ketjulla, mutta venyvällä), manuaalissa vaihdelaatikon (M32) kunto
-2.2JTS: nuo samat kuin pikkuveljessään
-3.2JTS: jakopään ikä/kunto (venyvää ketjua), vaihdelaatikosta ei tarvi huolta kantaa.
-1.9JTDm: jakopään ikä (hihna, järkevä vaihtotyö), manuaaliaskin (M32) kunto, onko auto vakio vai viritetty ja tästä juontuvasti egr+dpf
-2.4JTDm: jakopään ikä (hihna, järkevä vaihtotyö), vaihdelaatikosta ei tarvi huolta kantaa, samat viriasiat kuin 1.9
-2.0JTDm: jakopään ikä, näissä ei tainnut enää M32-askia olla, samat viriasiat
-1750TBi: Näissä taisi tuota M32-askia olla, joten siinä tarkkana

Valoista: Tehdasxenonit on varsin pätevät, eikä halogeenitkaan ihan onnettomat ole, vaikka ei toki ihan huiputkaan. Peruutuksen merkkivalo on ankean ja surkean välimaastosta.

Voimansiirto: Manuaaliaskeja on M32, F40 ja jossain taisi olla C635. M32 on vaurioaltis rakennusvirheen takia, F40 kestää puoli maailmaa mutta on vähän itsepäinen, C635 pitäisi olla ihan kelpo salkku. Automaattina on AW:n 6-pykäläinen mehumaija alias luistosalkku - jos tykkää luistavasta voimalinjasta niin teknisesti se on ihan jees, katso kuitenkin öljynvaihdot jne. Nelivedossa kannattaa tarkistaa nelivetovälyksen tilanne (kolahtaa hieman vedon ja moottorijarrutuksen välillä, kun voimansiirto vaihtaa suuntaa) sekä nykyään kardaanin nivelten ja tuennan kunto. Ainakin 2.4 JTDm:n kytkin on luonteeltaan melko jyrkkä, sitä ei kannata säikähtää.

Berlinassa (porrasperä) jossain vaiheessa tiesuola syö rekkarivalojen liittimet takapuskurin sisältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Laturit porsivat myös ainakin isodisukoista 200tkm(?) Välein, ikävähkö vaihtaa. Myös pelkkä hihna on epämiellyttävä vaihtaa kun on venyvä ja tilaa nihkeästi.

Imusarjassa läpät, joita liikuttaa moottori ja tanko. Moottorin suojamuovi pois ja näkyvät ylhäältä katsoen. Tanko saattaa olla irronnut, tähän sai oman korjaussarjan. Oma oli niin paha, että vuosi ahtopaineet ja täten laitatin tulpatun imusarjan kiinni.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

159 2,2 JTS on hyvä auto. Pohjan ruostesuojaus , etenkin apurungot. Toivottavasti on ruostesuojaus suoritettu Dinitrolilla. Etutukivarret minun autosta vaihdettu 3 kpl ja 4:s odottaa vaihtoa. Raidetangon päät sisemmät ja uloimmat, osat saa halvalla Saksasta tai Suomesta( autonvaraosat24) ja vaihtotyö ei ole kovin kallista kun ei käytä merkkihuoltoa.
Öljyt, öljynvaihdot ovat tärkeät. Minä siirryn käyttämään ainakin mootorissa Tribodyn öljyä,lisäsin n. 05 L Tribodyn 20W-50 , Mobil 0W-40 sekaan, sen pintapineen kesto on n. 50 kertainen tavallisiin esim Mobil 0W-40 verrattuna, jota olen käyttänyt 70000 km-> 191000 km, lisäksi 145000 km:ssa RVS moottoriin, vsihdelaatikkoon ja ohjaustehostimeen.
Mootorin ketju on kestänyt 50000-> 191000km ja kestää edelleen. Moottori ei kuluta öljyä ainakaan palkit ei vähene.
Auton maalipinnan takastus, maaloita myyjällä.
Vaihdelaatikon öljy on vaihdettu 2 kertaa, käytän valmistajan suosittamaa öljyä,. seuraava kerta ehkä Tribodyn ?
Pyörien asetus tehtaan mukaan, eli etupyörissä lievä haritus, haritus vaatii että ei ole väljyyksiä tukivarsissa.
Mootori on tarkka sytytystulpille minun kokemuksen mukaan Denso IK 16 on paras, muiden tulppien kanssa myös rahallisia ongelmia. Densolla on vielä parempi tulppa nykyään Denso IK16 TT.
Italian matkalla 2017 pysyi hyvin muiden autojen vauhdissa, vanhempi poika sanoi että oli ongelmia ainoastaan yhden Mersun kanssa kiihdytyksissä, eli kiihtyy hyvin matkanopeuksissa, myös Saksan mootoritiellä ajo sujui hyvin 200 km/h nopeuksilla. Huippunopeus 220 km/h Heren mukaan, olisi vielä kiihtynyt, mutta liikenteen mukaan täytyi hiljetää nopeutta.
Säädettävät puslat pitävät ääntä, en suosittele, tukivarsissa olevat puslat ovat hyvät etenkin Metzger merkkiset tukivarret ja niissä olevat puslat ovat hyviä.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Oliko jollain kokemuksia etuvakaajan puslien vaihdosta? Jotain kolinaa vielä etupäässä, tilaan varmaan jousien yläpään laakerit ja nuo puslat voisi varmaan varuiksi vaihtaa myös, kunhan vähä vielä kelit lämpiää.. :)

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

siellä ei ole varsinaista laakeria ole yläpäässä.
vain tukikumi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minun autossa oli kolinaa etuoikealla, silloin kun sen ostin tehtiin kaikenlaista, mutta vika oli puuttuva jarrupalan jousi, selelvisi kun kolina loppui jarruttaessa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

kovan onnen soturi kirjoitti:siellä ei ole varsinaista laakeria ole yläpäässä.
vain tukikumi.
Okei. Tämäkin voi olla muussia, kun 340tkm on mittarissa. Jarrut OK, ne on justiinsa rempatut ja toisella puolella joutui satulankin uusimaan.

Puslarempasta saa vielä antaa vinkkejä jos löytyy - kyllä sen sitten tonkimallakin saanee auki jossain vaiheessa. :)

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Rema kirjoitti:159 2,2 JTS on hyvä auto. Pohjan ruostesuojaus , etenkin apurungot. Toivottavasti on ruostesuojaus suoritettu Dinitrolilla. Etutukivarret minun autosta vaihdettu 3 kpl ja 4:s odottaa vaihtoa. Raidetangon päät sisemmät ja uloimmat, osat saa halvalla Saksasta tai Suomesta( autonvaraosat24) ja vaihtotyö ei ole kovin kallista kun ei käytä merkkihuoltoa.
Öljyt, öljynvaihdot ovat tärkeät. Minä siirryn käyttämään ainakin mootorissa Tribodyn öljyä,lisäsin n. 05 L Tribodyn 20W-50 , Mobil 0W-40 sekaan, sen pintapineen kesto on n. 50 kertainen tavallisiin esim Mobil 0W-40 verrattuna, jota olen käyttänyt 70000 km-> 191000 km, lisäksi 145000 km:ssa RVS moottoriin, vsihdelaatikkoon ja ohjaustehostimeen.
Mootorin ketju on kestänyt 50000-> 191000km ja kestää edelleen. Moottori ei kuluta öljyä ainakaan palkit ei vähene.
Auton maalipinnan takastus, maaloita myyjällä.
Vaihdelaatikon öljy on vaihdettu 2 kertaa, käytän valmistajan suosittamaa öljyä,. seuraava kerta ehkä Tribodyn ?
Pyörien asetus tehtaan mukaan, eli etupyörissä lievä haritus, haritus vaatii että ei ole väljyyksiä tukivarsissa.
Mootori on tarkka sytytystulpille minun kokemuksen mukaan Denso IK 16 on paras, muiden tulppien kanssa myös rahallisia ongelmia. Densolla on vielä parempi tulppa nykyään Denso IK16 TT.
Italian matkalla 2017 pysyi hyvin muiden autojen vauhdissa, vanhempi poika sanoi että oli ongelmia ainoastaan yhden Mersun kanssa kiihdytyksissä, eli kiihtyy hyvin matkanopeuksissa, myös Saksan mootoritiellä ajo sujui hyvin 200 km/h nopeuksilla. Huippunopeus 220 km/h Heren mukaan, olisi vielä kiihtynyt, mutta liikenteen mukaan täytyi hiljetää nopeutta.
Säädettävät puslat pitävät ääntä, en suosittele, tukivarsissa olevat puslat ovat hyvät etenkin Metzger merkkiset tukivarret ja niissä olevat puslat ovat hyviä.
Huippunopeudesta sen verran että eipä auto kulje yli 220 km/h koska silloin moottorin kierrokset ovat jo "tapissa " , kokeiltu on .

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

delete
Viimeksi muokannut kovan onnen soturi, 09 Huhti 2019, 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Onko aivan normaalia, että 159 pyyhkijät olisi ns voimattomat?
Tänään satanut hieman lunta ja jos lasin pyyhkii harjalla puhtaaksi, niin apukuskin pyyhkijä nikottelee ensimmäisellä nostolla ettei jaksa nostaa pieniäkään paakkeja pois vaan jää puoleen väliin. Manuaalisesti vivusta ylöspäin painaessa kyllä pyyhkijä sitten ponnahtaa ja toimii normaalisti kaiken aikaa (?)täytyy videolle pätkästä

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ei ole normaalia. Ja jos vaan toinen pyyhin pykii, niin se luistaa akseliltaan ja jos ei vielä, niin kohta voi toivotella heipparalloja akselin booreille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Polforea kirjoitti:^Ei ole normaalia. Ja jos vaan toinen pyyhin pykii, niin se luistaa akseliltaan ja jos ei vielä, niin kohta voi toivotella heipparalloja akselin booreille.
Näin arvelinkin. Mietin vain kun jos on vähääkään kuormaa niin se tekee sen tempun ensimmäisellä pyyhintä kerralla.. täytyy jokupäivä tässä avata ja ihmetellä kuka on boorit varastanut ja katsoa mitä siihen voipi keksiä

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Talven tultua uusia ominaisuuksia astui esiin, lämpömittari jää joogaamaan 60 ja 70 väliin.(konkreettisesti heiluu millejä edes taas, kun kelit lämpiää niin toimii normaalisti

Vastaa Viestiin