Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

rausku kirjoitti:Hurjalta joskin mielenkiintoiselta tuntuu tuo Novitec:n setti 159:iin. Rengas peräti 255 levee (255/35/19). Mahtuuko tuo 255 oikeasti alle? :shock:
täyteen tulee mutta eiköhän se sopivalla vanteella sinne mene, onhan ti varustelutasossa 235/40r19

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maho »

KauGoH kirjoitti:Kyllä tuo veti tehot ihan nolliin. Vaikeata oli kiihdyttää edes kuuteen kymppiin. Ja tosiaan muutaman kilometrin ajon jälkeen palasi normaaliksi.

Sekin vähän ihmetyttää että vaikka se olisi jäänyt ekalla kerralla kesken, niin siitä kahvittelu paiaksta on matkaa n.60km kotiin, ja auto aloitti puutumisen taas moottoritie nopeudesta hidastamisen jälkeen, eikä tuon 60km aikana sitä tehnyt.

Täytyy tarkkailla tilannetta.
Samoja ongelmia toissa talvena. Lopulta meni siihen että autosta ei enää löytynyt missään välissä kun noin 50heppaa.
Seuraavana aamuna ei sitten enää lähtenyt käyntiinkään kun oli korjaamolle aika.

Lopulta hinurilla pajalle. Ensin pyöriteltiin päätä kun ei mitään löytynyt. Epäiltiin ilmamäärämittaria. Tilasin itse silloin jostain uuden, jonka avulla auto lähti käyntiin, mutta tehoja ei edelleenkään kotona, eikä ahtopaineet noussut.
Sanoin että vaihtakaa EGR ja sen jälkeen on homma pelittänyt puoltoista vuotta.

Missään vaiheessa ei siis mitään vikakoodeja löytynyt. Eikä vikavaloja syttynyt.

En ota vastuuta jos menee homma kiville :)

Vinkkinä, kannattaa tilata EGR ja ILMI jostain maailmalta. Säästät noin 70% hinnoissa verrattuna merkkihuoltoon... :roll:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Tällainen tyhmä kysymys...

Olen yleensä pessyt tätä pizzalaatikkoani (159 SW) käsin. Laiskuuttani tuossa päivänä eräänä aattelin kuitenkin viedä kärryn konepesuun. Homma jäi siitä kiinni, etten keksinyt miten antenni irroitetaan, eikä manuaalikaan sanonut asiasta mitään. Vai onko se niin lyhyt tappi että sen kanssa uskaltaa pesukoneeseen ajaa? En sitten alkanut sitä väkisin repimään, joten meni sittenkin käsinpesuhommiksi...

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Antennin juuressa on sauma. Pyörittämällä lähtee irti.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Voi olla tiukassa jos ei ole ennen pesua varten irrotettu. ei se rikki mene, itsekkin unohtannut sen pari kertaa kiinni...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Kierteethän siitä tosiaan löytyy juuresta. En kyllä antennin kanssa menis mihin tahansa pesulaan, joissakin se pesusuutinpalkki seurailee tosi tarkasti auton muotoa..

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Joo aika jumissa tuntui olevan, kun yleensä oon pessyt epäkoneellisesti eikä ole tullut piiskaa irroiteltua. Olis vaan ollut ilmainen konepesu jonka aattelinpa hyödyntää, mutta en uskaltanu ajaa koneeseen antenni kiinni.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Maho kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Kyllä tuo veti tehot ihan nolliin. Vaikeata oli kiihdyttää edes kuuteen kymppiin. Ja tosiaan muutaman kilometrin ajon jälkeen palasi normaaliksi.

Sekin vähän ihmetyttää että vaikka se olisi jäänyt ekalla kerralla kesken, niin siitä kahvittelu paiaksta on matkaa n.60km kotiin, ja auto aloitti puutumisen taas moottoritie nopeudesta hidastamisen jälkeen, eikä tuon 60km aikana sitä tehnyt.

Täytyy tarkkailla tilannetta.
Samoja ongelmia toissa talvena. Lopulta meni siihen että autosta ei enää löytynyt missään välissä kun noin 50heppaa.
Seuraavana aamuna ei sitten enää lähtenyt käyntiinkään kun oli korjaamolle aika.

Lopulta hinurilla pajalle. Ensin pyöriteltiin päätä kun ei mitään löytynyt. Epäiltiin ilmamäärämittaria. Tilasin itse silloin jostain uuden, jonka avulla auto lähti käyntiin, mutta tehoja ei edelleenkään kotona, eikä ahtopaineet noussut.
Sanoin että vaihtakaa EGR ja sen jälkeen on homma pelittänyt puoltoista vuotta.

Missään vaiheessa ei siis mitään vikakoodeja löytynyt. Eikä vikavaloja syttynyt.

En ota vastuuta jos menee homma kiville :)

Ilmi on jo vaihdettu viime viikolla, siitä oli vikakoodi. Tuota EGR:ää epäilen hyvin vahvasti. EGR tukossa ja poltto käynnissä ----->tehot häviää? Voiko olla noin?

Vinkkinä, kannattaa tilata EGR ja ILMI jostain maailmalta. Säästät noin 70% hinnoissa verrattuna merkkihuoltoon... :roll:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

hjpp kirjoitti:Ilmastoinnin ajoittainen sirkkeliääni on kuulunut täälläkin muutaman tuhannen kilometrin ajan. Nyt tuo ei sitten enää kytkeydy päälle... Ei kun vikaa etsimään.
Sulakkeet ainakin olivat ehjät, mutta F.E.S. näytti systeemin paineeksi 1000 mbar. Olisivatko kylmäaineet karanneet?
Olivat. Täyttöventtiilin sisus oli löysällä. Sirkkelikin on muuttanut muualle.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä vapaahengitteisessä 159:ssä on siinä poterossa, jossa mulla on ahtopainemittari? Eli keskikonsolin kolmesta mittaripoterosta oikeanpuolimmaisessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja V6 »

öljynlämpö--
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
ossiwho
Viestit: 74
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

kertokaas mitäs mun 159 on ongelma kun eilen illalla kun käynnistin alfan, ilmastointi haisi omituiselta, lämmitys ei toimi ollenkaan vaan puhaltaa vain kylmää ilmaa. lämmöt nousevat kuutosella ajaessa ylämäkeen ja kiihdytettäessä sinne punarajalle asti + auto ei jaksa vääntää paljoakaan...

Avasin konepellin ja jotakin punaista(?) nestettä konehuoneen etupuolelle näytti vuotaneen...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No se punanen neste on todnäk jäähdytysnestettä. Viasta en oikein osaa kyllä tarkemmin sanoa..

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

^^ Jäähdytysnestettä vuotaa. Koita paikallistaa vuotokohta. Kaada lisää nestettä jäähdyttimeen ja käytä tyhjäkäyntiä, katso näkyykö mistä tihkuu. Jos lämmityslaite ei toimi ja moottorin lämmöt nousevat, niin nestettä on vuotanut jo ulos kohtalaisen paljon.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos oikein tulkkasin, niin napasetti on ainakin edessä (Q4:ssa jopa joka kulmassa) molemmin puolin sama (osanro 71753815). Vahvistaako joku tietävä käsitykseni? Tai jos kumoaa, niin listaisko ne muutkin numerot?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

On sama molemmin puolin. Sama se mihin suuntaan se laakeri pyörii.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo totta kyllä pyörimissuunnan suhteen. Tekee vaan mieli varmistaa ennenkö purkaa kulman palasiks todetakseen "ttu! väärän puolen palikka!". Nimim. joskus ennenkin autoa ropanneena...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Sporttiwankkurin takaluukku on inansa vinossa. Valoista huomaa, ettei linja ole ihan suorassa. Saisiko tuota jotenkin vähän suoristettua?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Täällä ohjaustehostin mouruaa todella pahaenteisesti. Onkohan tämä ominaisuus vai vika? Yhteys hammastanko-ongelmiin? Narinaa tai naksumista ei ole enkä välyksiäkään ole havainnut.

Olen jo kertaalleen tästä huollossa valitellut, mutta eivät olleetkaan ehtineet sitä tutkailemaan. Katotaan seuraavalla kerralla sitten...
Huomenna ois tuo seuraava kerta.

Tehostin/hammastanko ei vuoda öljyä vielä, mutta ääni on infernaalinen parkkeeratessa (auto kuitenkin hitaassa liikkeessä). Paikallaan en oo ees tohtinut veivata. Tehostin on ilmeisesti alitehoinen suhteessa tehtaalla paikalleen ruuvattuihin 235 kumeihin?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse itselleni jatkaen. Sain tuolla Maunun tekniset osiot: ”159 SW:n natiseva takaluukun verhoilu” –kikalla takaluukkua suoristettua. Kiinnityskoukkua säätämällä sain luukun valot linjaan perävalojen kanssa. Hyvältä näyttää takaapäin katsottuna, mutta luukku itsessään on liian ”sisässä”, eli luukun pellit eivät ole aivan linjassa korin kanssa. Kokeilin siirtää tuota kiinnityskoukkua varmaan 10 eri kertaa, vaihtoehdot on joko/tai: joko valot on linjassa ja pellit liian sisällä, tai pellit on linjassa ja luukun valot on liian ylhäällä :) Saako tuota luukkua säädettyä muulla kuin sillä kiinnityskoukulla, takaluukun saranoiden kiinnitysruuveilla?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tehostajan pumppu vaihdettu takuuseen. Olipa se tosiaankin rikki ja auto tuntuu nyt ihan erilaiselta ajaa. Täytyy kehaista vähän Wetterinkin toimintaa sillä homma toimi loistavasti.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

Janne kirjoitti:Tehostajan pumppu vaihdettu takuuseen. Olipa se tosiaankin rikki ja auto tuntuu nyt ihan erilaiselta ajaa. Täytyy kehaista vähän Wetterinkin toimintaa sillä homma toimi loistavasti.
Vaikuttiko tuo tosiaan myös ajettavuuteen? Millä tavalla? Omassa 159:ssäni ohjaus on jotenkin tahmea verrattuna muihin ajamiini yksilöihin.
TTi

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kun pumppu oli rikki, tuntui kuin tehostimen toiminta olisi tavallaan pätkinyt - ollut ajoittaista. Vähän vaikea sitä tuntumaa on kuvailla, ehkä pykivä olis lähimpänä. En tiedä mistä moinen johtui, en tiedä sen pumpun toimintaa sen paremmin.
Ja toki sitten esim. parkkiruudusta peruuttaessa mouruaminen oli kovaa - olipa ratti sitten suorassa tai ääriasennossa.
Nyt on hiljaista ja ajotuntuma jotenkin tasaisempaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kertokaapas joku, että mikä sen ruuvikannan nimi on millä 159:n jarrusatulat on kiinni? Se kanta siis näyttää vähän samanlaiselta kuin Torx-avain.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ribe?

Kuva
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei oo ribe, vaan se ruuvin kanta näyttää samalta kuin se torx-meisselin pää, eli se avain saa otteen siitä kannan ulkopuolelta, ei sisältä kuten kuusiokolo, torx ja ribe.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

KJS kirjoitti:...eli se avain saa otteen siitä kannan ulkopuolelta, ei sisältä kuten kuusiokolo, torx ja ribe.
Kyllähän Ribejä saa hylsyinäkin? Kliks!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

KJS kirjoitti:Ei oo ribe, vaan se ruuvin kanta näyttää samalta kuin se torx-meisselin pää, eli se avain saa otteen siitä kannan ulkopuolelta, ei sisältä kuten kuusiokolo, torx ja ribe.
Oisko se sitten E-torx eli torxi käänteisessä järjestyksessä.

Kuva

(lainattu tuolta: http://www.majsterkownia.pl/product-pol ... Tools.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

E-Torxit on ainakin ylätukivarsissa, joten onhan niitä saatettu ripotella muuallekin.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Juu tollaset E-Torxit on myös jarrusatulan kiinnityksessä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Höyni
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Syys 2012, 21:32
Car(s): 159 2.4JTDM Q4 TI -08
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Höyni »

159 2.4 diesel sportwagon hakusessa, mutta vuosimallien välillä vähän epäselvyyttä. Eli missä vuosimalleissa on tapahtunut muutoksia? Lähinnä merkittäviä edistyksiä kun nuo ekat mallit monesti on vähän vika-alttiita.
07 ainakin koneen puolella tapahtui tehoissa muutosta, mutta mitä muuta?
Onko kori ja rakenteet pysyny samassa alusta asti?

Ja miksi ihmeessä Suomessa on niin vähän farkku Alfoja myynnissä?
Malli näyttää olevan kaikissa JTDM. Nelivetoja tai TI varusteluja ei tunnu paljon liikkuvan?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ilmastoinnin sirinään ja pärinään palatakseni... Aineita lisäilty ja vähennetty kuluneen viikon aikana ja äänet on nyt poissa. On nämä helvetin tarkkoja tuon määrän kanssa.
Ongelmat alkoi kun ohjaustehostajan pumpun vaihdon yhteydessä jouduttiin tyhjentämään ilmastointi ja täyttämään uudestaan. Automaatti täytti sen 30g liian täyteen. Seurauksena oli että flekti pyöri käynnistyksestä lähtien - koko ajan. Huolto tehtiin uudestaan, jolloin kone poisti ainetta liikaa. Tuloksena jatkuvasti pärisevä/sirisevä Alfa. Lisättiin 15g ja nyt äänet on tipotiessään...
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Onkos jollain ihan oikeaa tietoa että onko sport pack2 versiossa jarrusatula normaalia isompi vai saman kokoinen kuin perusmallissa?
Ajattelin vaan että sopisiko tuohon autoon talveksi 17" vanteet kun näyttää ettei 18" vanteenkaan kanssa juuri jää rakoa satulan ja vanteen väliin.
Varma tieto helpottaisi ettei tarvi suotta alkaa tunkkaileen ja kokeileen eri vanteita.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Millä koneella auto on?
Eikös kaikkiin 159eihin mahdu ainakin 17 tuumaiset, mutta 16 tuumaiset ei? Mun 1750 turboon ei ainakaan menny kuustoistaset.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eihän näissä mitenkään vaan ole niin, että istuinlämmitin voi jäädä päälle, vaikka autossa ei ole virrat päällä, tai avain yleensäkkään poterossaan? Viikonlopun aikana oli akku tyhjännyt.
veikkailin kontin valoa, mutta se näkyi suksiluukusta katseltuna sammuvan niin kuin pitää. seuraavaksi huomio kiinnittyi siihen lämppäriin jonka yleensä sammutan kun en enään tarvitse...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

^^Auto on 2.0/170. Kyllähän sinne pitää seitsemäntoistaset sopia, onhan se normikoko isompikoneisissakin. Näin itsekin päättelin asiaa vähän tutkittuani. Täytyy vaan olla tarkkana vanteen speksien kanssa että oikeasti mahtuu pyörimään.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mml »

Herra Salo kirjoitti:^^Auto on 2.0/170. Kyllähän sinne pitää seitsemäntoistaset sopia, onhan se normikoko isompikoneisissakin. Näin itsekin päättelin asiaa vähän tutkittuani. Täytyy vaan olla tarkkana vanteen speksien kanssa että oikeasti mahtuu pyörimään.
Ihan oikein päättelit. Veikkaan kuitenkin että jotkut tarvikevanteet saattaa ottaa satuloihin kiinni jos puolat on muotoiltu vähänkään enempi kaareviksi vaikka ET olisikin oikea. Originalet menee tietenkin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Tässä pikkuhiljaa talven lähestyessä ja kelien viiletessä pitää heittää kysymys 159 2.2JTS lämpiämisestä. Miten nopeasti ja miten ylös pitäisi jäähdytysnesteen lämpötilan nousta kaupunkiajossa? Itsellä esim. tänään n. -5°C pakkasta ja kuuden kilometrin työmatkalla lämmöt ehti nousta 70-80 asteen välille. Oletus itsellä on kuitenkin, että tuolla bensan kulutuksella riittäisi hukkaenergiaa nopeampaankin lämpöjen nousuun, vai pitääkö tässä alkaa epäilemään viallista termostaattia.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Laku »

Lämpötila + 3. Noin 8 kilometriä taajama-ajoa ja lämmöt 90 astetta.
Öljynlämpötila nousi 100 asteeseen 15 km matkalla. Normi sille on 110 astetta.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hyvinkin samanlainen käytös äksjiiärrällä kuin mulla, eli ei hätiä termari on ehjä ja tota vauhtia se lämpiää normaalisti.
Tietenkin riippuu vähän ajotavasta ja ruuhkasta, mutta ei kovinkaan paljoa. lämmintähän se rupeaa pukkaamaan jo kilometrin ajon jälkeen (ilmastointi auto-asennossa, AC pois)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

OK, jotenkin tuntu vaan niin hitaalta lämpöjen nousu aikasempaan verrattuna, tosin olihan aamulla 10-15 astetta kylmempää kuin viime viikolla niin ehkä se hämäsi. Ilmastointi täysautomaatilla nosti puhallus nopeuden maksimiin noin 1,5-2 kilometrin ajon jälkeen. Itellä työmatka on hiljasta 40-50km/h köröttelyä ja välillä seisotaan liikennevaloissa eli ei tule paljoa kuormitusta koneelle. Öjyn lämmöt ei ole paljon ennättäneet heilahtaa tähänkään mennessä tuolla matkalla.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

no niin, tänään auto viety autokeskukseen olariin syynä ilmastoinnin sirkkelimäinen ääni. siellä yleensä ei tehdä mitä pyydetään ja niin taitaa tälläkin kertaa käydä. tuli soitto, jossa oli huomattu sivuääni, joka liittyy ohjaustehostimeen. no hyvä niin, että vika kerrallaan hoidetaan, se ilmastoinnin ääni nyt tietysti jo ollut pidempään, mutta eivät sitä vähän kylmemmällä kelillä saa kuuluviin, kun ei kylmäkonetta tarvitse. tuo toinen ääni on kyllä ollut myös omassa seurannassa, muttaoli yllätys että sen olivat kuulleet. milloinkahan saa sitten ilmastoinnin kuntoon? parkkitutka ei myöskään toiminnassa, saa nähdä tekevätkö sille mitään, kun tuntuu että on mukava juoksuttaa joka asian takia uudestaan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ainakin takapyörän laakerit on kiinni E-torxeilla... Kuljettajan puolen alimmainen takapultti tarvitsee kaverikeen sellasen 30cm jatkovarren että mahtuu kääntämään.

Niin ja minulla on EGR toiminut 9kk alkuvuodesta tehdyn puhdistusoperaation jälkeen, eli kannattaa sitä koittaa puhdistaa ensin ja sumutella rasvat sisälle ennenkuin tilaa uuden.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

spm kirjoitti:no niin, tänään auto viety autokeskukseen olariin syynä ilmastoinnin sirkkelimäinen ääni. siellä yleensä ei tehdä mitä pyydetään ja niin taitaa tälläkin kertaa käydä. tuli soitto, jossa oli huomattu sivuääni, joka liittyy ohjaustehostimeen. no hyvä niin, että vika kerrallaan hoidetaan, se ilmastoinnin ääni nyt tietysti jo ollut pidempään, mutta eivät sitä vähän kylmemmällä kelillä saa kuuluviin, kun ei kylmäkonetta tarvitse. tuo toinen ääni on kyllä ollut myös omassa seurannassa, muttaoli yllätys että sen olivat kuulleet. milloinkahan saa sitten ilmastoinnin kuntoon? parkkitutka ei myöskään toiminnassa, saa nähdä tekevätkö sille mitään, kun tuntuu että on mukava juoksuttaa joka asian takia uudestaan.
"Kas vain", sanoi kasvain. Mulla on huomenna sama operaatio ja mullakin tehostin ääntää. Tutka hajosi jo keväällä.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tehostin voi ääntää, mutta ilmastoinnin sirkkeliääni kytkeytyy kylmäaineiden määrään. Viisysi on helvetin tarkka näiden kans!
Itselläni veivattiin määrän kanssa ees-taas. Välistä ääni koveni kun ainetta oli liian vähän, välistä flekti pyöri koko ajan kun ilmastoinnin paineet oli päin seiniä - ääni poissa. Lopulta saatiin sisään tehtaan ilmoittama oikea määrä ja nyt on ollut hipihiljaista +4 keleilläkin :wink:
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Minulla pitää sirkkelimäistä ääntä kylmänä käynnistäessä. Ja jos liikkeelle lähtiessä kierrokset tippuu liian alas niin alkaa kitinä. Epäilen jotain hihnaa tai kiristintä. Onkos muilla tälläistä ääntä. Ja h_lauri, laitas infoa miten kävi ohjaustehostimen kans koska mullakin ääntää.
Life is too short to drive boring cars.

jukkar
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Marras 2011, 11:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukkar »

Meidän 159 2,4 -06, remmin sirkkelimäinen ääni vaivasi kylmänä koko edellisen talven ja kesällä sitten porsi kampiakselin päässä oleva alimmainen hihnapyörä. Kitinät loppuivat siihen.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Kyllä täälläkin pitää 2.4 JTDm sirkkelimäistä ääntä kylmänä. Taajuus muuttuu, kun kytkin on tuntumalla.. Sitä on jo 1½ vuotta ollut, hihnojen + kiristinten vaihto ei vaikuttanut asiaan. Apulaitehihnan 2 kiristintä vaihdettiin myös. Tämä jukkarin hihnapyörä on varmaan joku oma osansa?

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

nyt autokeskus löysi tuon ilmastoinnin äänen ja sitä tiukasti nyt tutkivat, ilmeisesti ovat vähän huuli pyöreänä, toivottavasti ymmärtävät kysyä apua, jos jossain muualla päin Suomea tähän on ratkaisu jo keksitty. auto jää sinne huomiseksi, eli kolmatta päivää alfatonta autoilua.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

sanotaan nyt tähän vielä, että ilmoitin jo viedessä, että voi olla kyse kylmäaineiden määrästä, mutta kokemukseni mukaan eivät kuuntele pätkääkään, mitä heille asiakas kertoo. katsotaan mitä huomenna kuuluu.

Vastaa Viestiin