Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

No, pitää linkkien juttuihin tutustua.
Missä kohtaa suttuisessa kuvassa RVS on?
Kun mietin kovasti 159:n tyhjää naftatankkia, pam, se täyttyi puolilleen. Kyse on vain omasta kokemuksesta. Mittari näyttikin hetkellisesti väärin, tosin ohan ufojakin nähty.
Kun kerron että aineella voi olla hetkellistä apua, ei mahdollisuuksien esittäminen aiheuta todistustaakkaa. Voihan edellämainituja ufojakin olla.

Mielestäni, huom, kyse on mielipiteestä eikä mistään todistetusta väitteestä, RVS moottoriin kuuluu sarjaan cocacolasta lopussa olevaan kytkimeen ja sahanpurusta väljään perämurikkaan.
Olet kuitenkin saanut autoillesi aineesta avun. Jos koet että homma toimii, hienoa :-D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

https://www.rvs.fi/testituloksia/

Tuoltahan nuo testitulokset löytyvät .pdf liitteineen.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

OT;
Onkos RVS viel Suomalaisomistuksessa?

Mätänetin öljyihinki sitä sekotettu...

Mites se RVS aine löydettiinkään? Porarit törmäs käärmeöljysuoneen?

Eikös se joku aseharrastaja käsitelly kuluneen kiväärinpiipun ja teki optisesti havannoitavan testin, ennen/jälkeen?

Juu, en minäkään jaksanu/viittiny nyt asioita totuusinterwepistä tarkistaa. Kuhan menneitä muistelen.


Meän sitikkaan laitoin joskus 06-07, 200kkm ajettuun Vieläki kulkee liki 300kkm jälkeen laiton, eli ei ainakaan haitannu, kai.

159:kin sai käsittelyn lootaan ja moottoriin. Nyt kytkin lie hajonnu välistä.

OT loppu;

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tämä on hauska:
Lentokonetesti, Tšekki

RVS Technologyn käytön yhteydessä havaitut tulokset:

1. Moottorin metallinen melu hävisi n. 30 minuutin kuluttua RVS-käsittelyn jälkeen.
2. Moottori käynnistyy nyt ilman käsityötä ja ”käynnistyssuihketta”.
3. Moottori ei savuta enää käynnistyksen yhteydessä.
4. Vaihteiston ”metalliset” äänet pehmentyivät 16 tunnin kuluessa käsittelyn jälkeen.
5. Öljyn lämpötila laski 10 % 22 tunnin tarkkailujakson aikana.
Nyt on kyse lentokoneesta. Kuka toimija edes päästää moottoria kuvattuun kuntoon, joka litkulla on korjattu?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

[quote="nipaka"]Tämä on hauska:
[quote]Lentokonetesti, Tšekki

RVS Technologyn käytön yhteydessä havaitut tulokset:

1. Moottorin metallinen melu hävisi n. 30 minuutin kuluttua RVS-käsittelyn jälkeen.
2. Moottori käynnistyy nyt ilman käsityötä ja ”käynnistyssuihketta”.
3. Moottori ei savuta enää käynnistyksen yhteydessä.
4. Vaihteiston ”metalliset” äänet pehmentyivät 16 tunnin kuluessa käsittelyn jälkeen.
5. Öljyn lämpötila laski 10 % 22 tunnin tarkkailujakson aikana.[/quote]
Nyt on kyse lentokoneesta. Kuka toimija edes päästää moottoria kuvattuun kuntoon, joka litkulla on korjattu?[/quote]

Tämä testitulos kertonee kaiken oleellisen .... valehtelisivat hieman vähemmän niin ehkä joku uskoisi .

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Wiltsu kirjoitti:Huoltokirjaa kun selaa niin alussa käytetty Seleniaa, toisen omistajan aikana tota 5w30 ESP:iä ja kolmannen aikana 5w30 Magnatecia.

Ulkomaalaisilla sivustoilla kovasti neuvotaan, että tärkeintä on C3-luokitus ja matala tuhkaantuminen. Castrolin öljyvalitsin ei suosittele tolle koneelle mitään, Mobilin 5w50-puuroa ja Comman 5w40 Syner-G:tä, joista muuten molemmista puuttuu toi C3-luokitus. Ota näistä nyt selvää :-D

Uskaltaako tämmöseen muuten tehdä täyden RVS-käsittelyn?
Tota saa vaik Prismasta.
Liitteet
IMG_20191231_210456-800x600.jpg
IMG_20191231_210456-800x600.jpg (113.93 KiB) Katsottu 8693 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:No, pitää linkkien juttuihin tutustua.
Missä kohtaa suttuisessa kuvassa RVS on?
Kuva on suttuinen, mutta RVS-pinta näkyy siinä ihan selvästi. Kuvan keskivaiheilla kaikkein suurimpana näkyvän hampaan kosketuspinnalla se näkyy kuvassa parhaiten. Siinä on aika selkeärajainen sinertävämpi alue muodostunut kovimman paineen alueelle. Kaikissa hampaissa oli samanlainen pinta.
nipaka kirjoitti:Kun mietin kovasti 159:n tyhjää naftatankkia, pam, se täyttyi puolilleen. Kyse on vain omasta kokemuksesta.
Ja siitähän tässä nimenomaan ei ole kyse. Todistaisiko aineen toimivuudesta mielestäsi paremmin se, että kukaan ei olisi koskaan havainnut aineella olevan mitään vaikutusta mihinkään? Omista kokemuksistani kerroin siksi, että se kertoo mitä se kenties voi tehdä. Voin kertoa lisääkin, esimerkiksi 159:n vaihteiston ja moottorin käsittely ei tehnyt mitään havaittavaa vaikutusta mihinkään. En edes odottanut sen tekevän mitään havaittavaa.
nipaka kirjoitti:Kun kerron että aineella voi olla hetkellistä apua, ei mahdollisuuksien esittäminen aiheuta todistustaakkaa.
Esitit arvion aineen toiminnasta tietämättä aineesta kirjaimellisesti mitään. Tämä homma vaikuttaa kovasti samalta, kuin yrittäisi selittää evoluutioteoriaa kreationistille. Vahvalla uskolla voi kumota kaiken näytön.
nipaka kirjoitti:Mielestäni, huom, kyse on mielipiteestä eikä mistään todistetusta väitteestä, RVS moottoriin kuuluu sarjaan cocacolasta lopussa olevaan kytkimeen ja sahanpurusta väljään perämurikkaan.
Niinhän sinä olet päättänyt. Toiset meistä arvioi näitä hommia tosiasioiden perusteella, sinä taas vedät puhtaasti uskon pohjalta.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Lievästi kiinnostelis koeponnistaa RVS litkuja, jos eivät vaan olis niin helvetin kalliita. Ja automaattilootaan lorottaminen kyllä jonkun verran arveluttaa.
Operating at the speed of dark

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Minä olen lykännyt joihinkin vehkeisiin Xado tököttejä. Samaa sukujuurta käsittääkseni kuin rvs, mutta ebaystä paljon halvemmalla. En ole tästäkään löytänyt että olisi rikkonut mitään, positiivisia vaikutuksia löytää etsivä. Mitään kunnon tutkimusta en ole löytänyt tähänkään.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei kyllä olla ihan aiheen mukaisessa jutussa enää, mutta eikös tuo RVS tutkittu TTVK:n tms neutraalin tutkimuslaitoksen mukaan ja todettu ainakin suojelevan metallia lämmöltä ja kulumalta, vai muistanko ihan väärin?

Itselläni olis kyssäri otsikon aiheeseen liittyen, eli vinkkejä isobrembojen jumittaviin mäntiin. Millä liikkeelle vai suoraan uusia osia vaan? Ainakin vasemmalla edessä jumittaa sisemmät männät, liekö syy vai seuraus kun pala oli likimain hirttänyt kiinni eikä ilman raakaa väkivaltaa hievahtanut tippaakaan...

Kuullu porukan laittaneen pölysuojan alle jarrukumirasvaa, mielipiteitä vai onko puhtaasti plaseboa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos ongelma on vain jumittava pala, niin satulan osalta herkistellen liikkeelle. Mutta jos mäntien kumeista yhdessäkään näkyy pykimää tai jopa reikää, niin täyshuoltoa tai uutta satulaa kehiin. Tilanteen näkee kunnolla vasta purkaessa, joten itse varautuisin vähintään satulan tiivistesarjalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kumit näytti ehjältä, mutta ei ollut aikaa taistella mäntien kanssa kun yritin sitä laakeria saada vaihdettua...

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Yleisesti levyjarruista, kun en brenboja ole rassannut:
Palojen pitää liikkua herkästi ja olla vaimenninjousiensa tukemana jarrusatulassa. Tapit pitää olla voideltuja, ja (ehjät) kumit toimivat palauttajana.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Liukusatuloissa noin, monimäntäsatuloissa kun ei ole liukutappeja niin tilanne on vähän niiden osalta eri, mutta mäntien ja palojen liikkuvuuden osalta samat periaatteet on voimassa.

Eli jos pala jumittaa kannakeraudassa, pitää vika korjata siltä väliltä ja satula on hyvä herkistellä samalla ihan vaan mäntien edestakaisella liikkeellä (onnistuu näissä helposti pumppailemalla sisäänpäin yhtä mäntää kerrallaan). Jos kuitenkin itse mäntä jumittaa satulaan nähden, on aika vähintään purkaa ja huoltaa satula kunnolla tai vaihtaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

kolli
Viestit: 50
Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT
Paikkakunta: Sauvo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kolli »

Moro!

Mistä saa ostettua takatukivarren pultteja?

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Beta Julio kirjoitti:Jep, itsekin kaikenmaailman profiteilejen ja autodocien jälkeen päädyin aeromotorsiin vuosi-pari sitten ja nykyään tilailen aika lailla suorilta sieltä, vaikka joku nippeli voisi autodocilla olla halvempikin. Homma vain toimii aeromotorsilla.
Toimittaako nuo Suomeenkin?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

kolli kirjoitti:Moro!

Mistä saa ostettua takatukivarren pultteja?
merkkiliikkeestä ainakin.
Kai jostain ulkomailtakin mutta saattaa postikulujen myötä tulla sama hinta tai enemmänkin
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

jyrkip kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Jep, itsekin kaikenmaailman profiteilejen ja autodocien jälkeen päädyin aeromotorsiin vuosi-pari sitten ja nykyään tilailen aika lailla suorilta sieltä, vaikka joku nippeli voisi autodocilla olla halvempikin. Homma vain toimii aeromotorsilla.
Toimittaako nuo Suomeenkin?
Kyl vaan. Omalla kohdalla myös varsin mallikasta toimintaa ollut.

eepeolni
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2019, 21:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eepeolni »

Tuli vaihdatettua tehostimen vanha Tutela Gi/E Tutela Gi/R:n. Omasta autostakin löytyi tuo ohje konepellin sisäpuolelta käyttää GI/R:ää tehostimessa, mutta silti oli laitettu GI/E:tä aikanaan. :roll:

Kylmäkäynnistyksen jurnuttavat sivuäänet hävis tuon nesteen vaihdon jälkeen kokonaan.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Mites tiukalle tuo dieselin filtterin anturi tulisi ruuvata?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kevyellä kädellä, muuten hajoaa!

Wyledd
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Kesä 2014, 10:42
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-troniq -07
EX: Alfa Romeo 147 1.9 JTD M-JET -05
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wyledd »

Apurungon vaihto tuli eteen, sopiiko sama apurunko sekä manuaali- että automaattivaihteiseen versioon (2,4 jtdm)? Itsellä automaattilootalla, ja olisi hyvä varmistua ennen hankintaa.
Tuntuvat olevan melko kiven alla tällä hetkellä, mitä nyt olen yrittänyt hakea, joten saa myös vinkata mistä löytyisi.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Wyledd kirjoitti:Apurungon vaihto tuli eteen, sopiiko sama apurunko sekä manuaali- että automaattivaihteiseen versioon (2,4 jtdm)? Itsellä automaattilootalla, ja olisi hyvä varmistua ennen hankintaa.
Tuntuvat olevan melko kiven alla tällä hetkellä, mitä nyt olen yrittänyt hakea, joten saa myös vinkata mistä löytyisi.
Esim.
autodoc myy uusia hintaa reilu 500e
Olen siinä uskossa että kaikissa etuvedoissa on sama apurunko, en kuitenkaan laita päätäni pantiksi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

159 laittoi diskon pystyyn, ajovalot ja sisävalot ainakin vilkkuu, tai oikeammin himmenee ja kirkastuu rytmikkäästi. Oma perstuntuma vihjailee vainaan lataussäätimen suuntaan, mutta kolmensadan kilometrin päästä on hankala sohia yleismittarilla akun napoihin. Onko ehdotuksia?

Edit: Ja jos nyt kuvitellaan, että säätimestä kipu löytyy, niin mahtuuko tuolla imusarjan alla sen vaihtamaan laturia irti päästämättä? 1.9 JTS kyseessä.
Operating at the speed of dark

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Giuliettassa ajovalojen ja sisävalojen vilkkumista aiheutti pahasti hapettunut akkukaapelin kontakti. Sen putsaus auttoi.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Temppuiliko myös kone sammuksissa?
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Teddy kirjoitti:159 laittoi diskon pystyyn, ajovalot ja sisävalot ainakin vilkkuu, tai oikeammin himmenee ja kirkastuu rytmikkäästi. Oma perstuntuma vihjailee vainaan lataussäätimen suuntaan, mutta kolmensadan kilometrin päästä on hankala sohia yleismittarilla akun napoihin. Onko ehdotuksia?

Edit: Ja jos nyt kuvitellaan, että säätimestä kipu löytyy, niin mahtuuko tuolla imusarjan alla sen vaihtamaan laturia irti päästämättä? 1.9 JTS kyseessä.
kyllä sen saa vaihdettua yläkautta kohtuu helpostikin.
uusi boschin osa maksaa muutaman kympin
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olisikohan isojötsin ja tbi:n etujarrut/mitotukset samanlaaset ? Pohdiskelu liittyy kesävanteiden hommaamiseen. Esim. oz sivuillaan kertoo 18" ultraleggeroiden passaavan turboon, mutta ei listaa vannetta isolohkoon. Juu, maltillista kokoa tässa... :-D Tai sitten ei :lol: Kantavuus on yksi juttu ja leggeroissa on juur riittävä 650kg.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Kyllä kai ultraleggerat menee heittämällä? Mulla on isojötsissä talvivanteina 17" superturismot et 35 eikä ongelmia.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Aikaisemmat "ABS not available, consult handbook" valitukset ovat hävinneet itsekseen.

Autossani on jo pidemmän aikaa semmonen hauska ominaisuus, että toinen käynnistys (aikaisemman ajon jälkeen) saattaa olla vähän vaivalloinen, heittää muunmuassa ”Excessive Radiator Fluid Temperature” herjaa tauluun, mutta käynnistyy/toimii sitten lopulta kuitenkin ihan normaalisti. Onko taas joku saksalainen anturi menossa?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Ja lämpöviisari pomppaa silloin punaiselle. Odotat vaan hetken, että kone keksii oikean lämpötilan ja käynnistät uudestaan. Omani on tuota tehnyt ainakin viimeiset 200 tkm, mutta en ole asialle vielä mitään tehnyt.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

hjpp kirjoitti:^Ja lämpöviisari pomppaa silloin punaiselle. Odotat vaan hetken, että kone keksii oikean lämpötilan ja käynnistät uudestaan. Omani on tuota tehnyt ainakin viimeiset 200 tkm, mutta en ole asialle vielä mitään tehnyt.
Ok, eli ei sen isompi juttu ilmeisesti. :)

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Virran puutteen takia (Huono akku tai huono maa) Can väylä ottaa itseensä ja heittää jännitteen kyykkäämisen takia noi hälytykset..

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tiige kirjoitti:^Kyllä kai ultraleggerat menee heittämällä? Mulla on isojötsissä talvivanteina 17" superturismot et 35 eikä ongelmia.
Joo, ozin taulukot ovat näköjään vähän puutteelliset/ihmeelliset. Etsin et-luokkaa 38-41, en halua liikaa pyöriä ulos. 19" ultraleggera hlt olis tietysti kans, värit vain vähän erikoisia. 18" 235/45 saapi supersporttia ja 19" 235/40 sport4s , eli rengasta löytyy sentään. Minen millään sailuneilla ajele :)
"puhun niin totta kuin osaan"

eepeolni
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2019, 21:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eepeolni »

Haulla en löytänyt suoraan vertailua joten:

Onkohan noissa eri dieselmoottorivaihtoehdoissa paljon eroa huoltokustannuksissa? Itse en pysty tekemään huoltoja.

Erityisesti 2,0 ja 2,4 vertailussa kiinnostaa.

Miten maantieajon kulutus noiden kahden välillä, onko jollain omakohtaista kokemusta molemmista?
Viimeksi muokannut eepeolni, 11 Tammi 2020, 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

eepeolni kirjoitti:Haulla en löytänyt suoraan vertailua joten:

Onkohan noissa eri dieselmoottorivaihtoehdoissa paljon eroa huoltokustannuksissa? Itse en pysty tekemään huoltoja.

Erityiseseti 2,0 ja 2,4 vertailussa kiinnostaa.

Miten maantieajon kulutus noiden kahden välillä, onko jollain omakohtaista kokemusta?
2.4Jtdm perushuollot helppoja eli edullisia huoltaa jos korjaamo on yhtään hajulla hommista eikä saa näppölöitä alffoista. Esimerkiksi jakopää tosi simppeli tehdä.
Kytkinremppa on kalliinpi koska koko paketti pitää puottaa alas ja tunteja väkisinkin ja tulee ja osat maksaa myös.
2.4 ei minusta mikään kovin pihi ole naftan suhteen mutta kyllä myös kuljettaa koria aivan riittävästi (Sellainen työkonemainen fiilis...ja ääni on samaa luokkaa myös :-D )

2.0 diisselistä ei ole kokemusta.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Seuraava perustuu omiin käsityksiin ja arvailuihin, korjatkaa väärät päätelmät.
159:n 2.4 JTDm perustuu Fiatin 1.9 JTD-moottoriin johon lisätty 5. sylinteri. 4 pyttyistä 1.9 moottoria on myös käytetty Alfoissa.
Mikä moottori on 2.0? Diesel.
Viimeksi muokannut nipaka, 12 Tammi 2020, 02:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo 2l mylly on uudempi, taisi paperilla antaa aika lailla saman kuin 2.4.

2.4 on vankka perusmylly, mutta vajaa kaksi tonnia painavassa korissa kulutus on huimaa. Manuaalilla maantiellä pääsee 6-7 välimaastoon suht helposti, mut usein on laahaavaa jarrua tms kiusaamassa.

Ymmärtääkseni 2.0 on hieman tilavampi, mutta hankalampi huoltojen osalta. Omakohtaista kokemusta ei ole.

Jplonew
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): Giulietta 1.4 ma -12
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

Aquatica kirjoitti: Ymmärtääkseni 2.0 on hieman tilavampi, mutta hankalampi huoltojen osalta. Omakohtaista kokemusta ei ole.
Millä tavalla hankalampi?

Tuohan moottori on käytännössä sama kuin 1.9, tilavuutta vain kasvatettu 2litraan. Turbo tosin on eri puolella pakosarjaa kuin 1.9:ssä. maantiekulutus omassa on ollut siinä 5.4 litran pinnassa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Minun käsitykseni ollut, että tuo on aivan uusi motti uudella lohkolla ja sitärataa... En tosin ole asiaa ihan kauheasti edes tutkinut, joten tieto voi olla täysin väärä :)

**
EDIT:

Hieman pikalukua tehneenä: 159:ssä sama, mutta pienet muutokset. Isot muutokset sitten ainakin turbo, EGR, DPF-alueella, mappauksessa ja tollaisessa.
Giulietassa on sitten vissiin ainakin imusarja muutettu, joka rajoittaa tehoa (pienempi/heiveröisempi kuin 159:ssä?). Eli tuon perusteella erot ei ole ihan hirveän massiivisia koneen sisäpuolella ainakaan.

Jplonew
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): Giulietta 1.4 ma -12
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

en vielä saanut vastausta miksi se on hankalampi huoltaa.

Vaikka moottori on uusittu silloin kun se tuli markkinoille, ei sen huolettavuus siitä muutu. Joten jos korjaamo osaa perushuoltoja tehdä, ei 2.0 jtdm ole niinkään erilainen kuin muut mallisarjan dieselit.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jplonew kirjoitti:en vielä saanut vastausta miksi se on hankalampi huoltaa.

Vaikka moottori on uusittu silloin kun se tuli markkinoille, ei sen huolettavuus siitä muutu. Joten jos korjaamo osaa perushuoltoja tehdä, ei 2.0 jtdm ole niinkään erilainen kuin muut mallisarjan dieselit.
Ei ole yhtään hankalampi huoltaa kuin 1.9 ja on tosiaan hyvin pitkälti ”sama moottori”... molempia huoltanut ja myös 2.4:sta sekä 10v että 20v versioina. Ei nuo huoltojen osalta merkittävästi eroa toisistaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Korjaan käsitykseni, kiitos tästä :) Olen yhden kyseisen moottoritilan nähnyt, mutta mitään mielikuvaa siitä ei ole sen enempiä.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

mitehän se nyt oli, saako 159 1.9jts sisemmän vetonivelen kumia jostain?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

KimmoKo kirjoitti:2.4Jtdm perushuollot helppoja eli edullisia huoltaa jos korjaamo on yhtään hajulla hommista eikä saa näppölöitä alffoista. Esimerkiksi jakopää tosi simppeli tehdä.
Toisaalta esimerkiksi laturin hihnan vaihto menee useimpien monimerkkikorjaamoiden kykyjen yli, ja perushuolloksi tuokin kai lasketaan.
KimmoKo kirjoitti:Kytkinremppa on kalliinpi koska koko paketti pitää puottaa alas ja tunteja väkisinkin ja tulee ja osat maksaa myös.
Automilanon tarjous kytkimen vaihdosta oli 2500 € :silly:
KimmoKo kirjoitti:2.4 ei minusta mikään kovin pihi ole naftan suhteen mutta kyllä myös kuljettaa koria aivan riittävästi (Sellainen työkonemainen fiilis...ja ääni on samaa luokkaa myös :-D )
Kuulostaahan se tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä traktorilta, mutta ajossa viisisylinterinen on huomattavasti nätimmän kuuloinen kuin yksikään nelipyttyinen diesel. Käytökseltään en kyllä pitäisi tuota mitenkään työkonemaisena.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En minä 2.4:stakaan kauheen janosena pitäisi. Ei se nyt mikään uusi kolmen litran töpselihybridi ole, mutta menee kohtuu helposti matkapainotteisessa sinne kuuden nurkille. Kun ottaa huomioon, että puhutaan 15v ikäisestä auto/moottorimallikombosta, joka on kuitenkin 1700kg tankki, niin samassa ikä-/hintaluokassa taitaa olla aika harvassa saman teho-/luonneluokan koneet, jotka merkittävästi vähemmällä menee. Toki joku puoli tonnia kevyempi Polo 100hv laiskemmalla koneella menee vähemmällä, mutta muut erot onkin sitten Alfan hyväksi. Mennee se 1.9 Alfakin vähemmällä, mutta siinäkin on se n. 50hv ja 100Nm eroa vedoissa sekä viispyttyisen tasaisempi käynti päällekkäisten työtahtien ansiosta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Tuomas K kirjoitti:
KimmoKo kirjoitti:2.4Jtdm perushuollot helppoja eli edullisia huoltaa jos korjaamo on yhtään hajulla hommista eikä saa näppölöitä alffoista. Esimerkiksi jakopää tosi simppeli tehdä.
Toisaalta esimerkiksi laturin hihnan vaihto menee useimpien monimerkkikorjaamoiden kykyjen yli, ja perushuolloksi tuokin kai lasketaan.
KimmoKo kirjoitti:Kytkinremppa on kalliinpi koska koko paketti pitää puottaa alas ja tunteja väkisinkin ja tulee ja osat maksaa myös.
Automilanon tarjous kytkimen vaihdosta oli 2500 € :silly:
KimmoKo kirjoitti:2.4 ei minusta mikään kovin pihi ole naftan suhteen mutta kyllä myös kuljettaa koria aivan riittävästi (Sellainen työkonemainen fiilis...ja ääni on samaa luokkaa myös :-D )
Kuulostaahan se tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä traktorilta, mutta ajossa viisisylinterinen on huomattavasti nätimmän kuuloinen kuin yksikään nelipyttyinen diesel. Käytökseltään en kyllä pitäisi tuota mitenkään työkonemaisena.
Mikähän siinä laturin hihnassa sitten on? Onhan se vähän vänkäämistä mutta oikealla tekniikalla se menee suht helposti. Toki mulla on ollut keula purettuna ja en kyllä tiedä saako sitä vaihdettua ilman romun purkamista edestä? Ainakin on todella veemäinen.

Toi 2.4jtdm kulutus oli norjan reissulla 6-7l/100km joka matka ajossa on vähän liikaan (pitäisi päästä vitosella alkaviin) Liekkö sisällä olevalla "eco" ohjemalla merkitystä tiedä sitten?

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Oma 2.4jtdm alkanu pyörittää tyhjää startatessa, about 1/10 kerrasta.. solenoidiko siellä jumittaa / onko mahdoton vaihtaa (kokonaisuudessaan

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Ossiv kirjoitti:Oma 2.4jtdm alkanu pyörittää tyhjää startatessa, about 1/10 kerrasta.. solenoidiko siellä jumittaa / onko mahdoton vaihtaa (kokonaisuudessaan
Irroitus alhaalta päin kolmella kiinni joista yksi on vähän hankalanpi (suosittelen räikkälista avainta) olikohan 13mm

1. Maakaapeli irti akulta
2. Johdot startista irti
3. Kolme pultti irti (kannattaa aloittaa siitä hankalinmasta ylhäällä edessä)

Takasin päin tietenkin käänteisissä järjestyksessä

Automaatilla ja manuaalilla on sitten eri startti (jos tilaa rekisterinumerolla kannattaa tarkistaa)

Avatar
HaTaKo
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Syys 2019, 11:16
Car(s): 156 SW, Range Rover Evoque, 2x P6 Rover, MGB GT,
Moto Guzzi LeMans, MV Agusta 350S, Aprilia RS125

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HaTaKo »

Poitsun 159:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi kesken kaiken. Ilmastointilaitteen paneeli toimii ihan normaalisti mutta puhallin ei pyöri millään asetuksilla. Voiko joku sulake pimentää sen noin vai onkohan puhallinmoottori vain tullut tiensä päähän?

Vastaa Viestiin