Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Jaa-a.

Ei kyllä vittu jaksais tuohon vanhaan paskaan lähteä mitään isoa remonttia enää tekemään. Jos rahalla vain selviäisi niin vielä ok, mutta näiden remonttireiskojen kanssa rikottuja lupauksia aikatauluista, hinnoista jne... voi kilin vittu!

Siis kaikki vitun auton hinaukset toiseen korjaamoon (tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä) jne jne...

Kyllä se nyt valitettavasti taisi merkki vaihtua. Tähän marraskuun synkkyyteen siis lisää paskaa housuun oikein kunnolla ;=D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Waverunner kirjoitti:tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä
Millä korjaamolla ei ole eväitä vaihtaa kampiakselin stefaa? :shock:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko näissä jäätynyt huohottimia? Tuntuis tuo vuodon voimakkuus aika isolta pelkäksi stefan vuosiksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä
Millä korjaamolla ei ole eväitä vaihtaa kampiakselin stefaa? :shock:
Kannattaa kyllä vaihtaa korjaamoa jos tuo on iso homma.... :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ekana tulee mieleen että suomalainen peruskorjaamo pelästyy että Biscione puraisee, jos Alfaan menee koskemaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Niin, ymmärsin että tuo stefan vaihtaminen ei ihan pieni homma ole.

Mutta joo, mites tuo jakopää, pitikö kone nostaa ilmaan vai miten tuon stefan pystyy mielestänne "helpoiten" vaihtamaan?

Kaveri korjaamolla ainakin sanoi, että tilaa niin vähän että kone pitää saada varmaankin ilmaan.

Nyt niitä vinkkejä, kiitos ;=D

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko näissä jäätynyt huohottimia? Tuntuis tuo vuodon voimakkuus aika isolta pelkäksi stefan vuosiksi.
Täällä etelässä näytti aamulla autolla (VAIMON AUTOLLA!!!!) töihin lähtiessä mittari +9,5 C eli ei pitäisi olla jäässä edes Alfassa ;=D

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei kampikammioon muuten painetta synny, ellei huohotin ole tukossa. Konetta ei tarvitse nostaa pois tässä tapauksessa, ja homma ei paljon lisää työtä normaaliin jakopääremonttiin, jos se vuoto on etupään stefasta? Ei korjaamokaan voi sanoa sitä aivan varmasti, ennenkuin hiukan purkaa paikkoja. Lähtökohtaisesti kannattaa hakea sellainen firma, jolle Alfa on tuttu vuosien takaa, silloin se onnistuu!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Kyllä se korjaamo on Opeleihin ja Saabeihin tehnyt jakopäivä ja niissä on ihan sama moottori. Ei aiheuta Alfa mitään erikoisosaamisen tarvetta tässä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Paitsi että 2.4 on sylinterin verran pitempi kone kuin yhdessäkään saabissa tai opelissa tuolla jakopäällä. Saattaa alkaa äkkinäistä tilanahtaus pelottamaan. Mutta vaihtuu se silti kone paikallaan. Ihmetyttää näiden "korjaamojen" halu nostaa kädet pystyyn noin helposti!

edit: "korjaamo"
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 14 Marras 2019, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos korjaamo sanoi, että kone pitää nostaa pois, niin sen mukaan ei heillä ole kokemusta kuin pikkukoneesta, 2.4 ei ole kuin Fiatin tuotteissa, ja kaikki muut GM asiakkaat saivat vain 1.9 koneita! Kuten edellä myös kävi selvitettyä. Homma sinänsä onnistuu, mutta kustannusarvion tekeminen pelottaa, kun ohjeet sanoo että kone pitää nostaa pois paikoiltaan!

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

RIP-Alfa kirjoitti:Niin, ymmärsin että tuo stefan vaihtaminen ei ihan pieni homma ole.

Mutta joo, mites tuo jakopää, pitikö kone nostaa ilmaan vai miten tuon stefan pystyy mielestänne "helpoiten" vaihtamaan?

Kaveri korjaamolla ainakin sanoi, että tilaa niin vähän että kone pitää saada varmaankin ilmaan.

Nyt niitä vinkkejä, kiitos ;=D
Stefan pettäminen ei ole totuus tässä vuodossa , kampikammiossa ei voi olla sellaista painetta että öljyå tulee ulos niin paljon että paineet romahtavat , kyllä vuoto on muualla , vaihda korjaamoa .

Silver
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2019, 20:47
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Silver »

On korjaamoissa eroja joo. Joensuun seudun korjaamoilla kysyin vauhtipyörä, kytkin paketin vaihtoa. Katsoivat ohjeajan taulukoista joka on 12h 2.4jtdm
40 km pohjoiseen ensikertalainen teki työn 7h ja tuumasi että noin tunnin voisi saada ajasta pois seuraavalla kerralla. Toki halusi tehdä arvion ensin tutkimalla nosturilla

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Huomenta!

Eli jos oikein tulkitsin niin...

1) kyseessä tuskin pelkkä stefan hajoaminen jos kerran öljyä joka puolella? Mitä muuta siellä sitten todennäköisemmin olisi? Koneella ajettu 270 tkm, tuohon tuskin on mitään järkeä mitään isompaa remonttia lähteä tekemään.

2) jos siis kuitenkin pelkkä stefa kyseessä, niin mitä kautta sinne jakopäälle pääsee helpoiten, nopeiten ja halviten käsiksi? Pystyykö joku naputtamaan mitä pitää purkaa niin voin välitää infoa korjaaamolle jos haluavat kokeilla...

KIITOS!

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Minusta on aina niin surullista, että miten avuttomia suuri osa mekaanikoista alan ammattilaisina ovat. Eikai se 159:n diiseli nyt mikään kuuraketti ole, että asiakas joutuu foorumeilta vikoja hakemaan.

On se varmaan mukavampi korjata tuttua Golfia ja Corollaa, mutta kyllähän nyt vähän vois yrittää kuitenkin... :-D

Vai onko se Alfa oikeasti noin paljon monimutkaisempi auto näihin mainittuihin verrattuna?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

AKL:n korjausohjeet sanoo selkeesti " Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys. Korjaamo ilmoittaa selkeällä tavalla erikoisosaamisestaan ja valtuutuksistaan "

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nehän voisi ilmoittaa jo etuovessa minkä merkkisiä ja mallisia autoja ei aleta edes katsomaan kohti. Säästäisi kaikkien aikaa ja asiakkaan rahaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Niin siis tässä on nyt helppo dissata korjaamoa mutta jos hinnat ovat olleet sanotaan -70 % - 80 % alle noiden tavanomaisten niin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.

Nyt yritin vaan kysyä, että miten tämän homman saisi helpoiten tehtyä (mitä piti purkaa) niin sitten olikin hiljaisempaa.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Waverunner kirjoitti: Nyt yritin vaan kysyä, että miten tämän homman saisi helpoiten tehtyä (mitä piti purkaa) niin sitten olikin hiljaisempaa.
Kyllä se korjaamo osaa jakopään purkaa, jos niitä homma kiinnostaa.
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ahdasta on, mutta siksi siellä pyöräkotelossa on luukku...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Siis siellähän on Gatesin jakohihnasarjan paketissa ohjeet mukana, jos ei tullut autonasentajan koulutuksessa oltua hereillä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Aquatica kirjoitti:Ahdasta on, mutta siksi siellä pyöräkotelossa on luukku...
Kiitos, tämä oli rakentava vinkki!

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Siis siellähän on Gatesin jakohihnasarjan paketissa ohjeet mukana, jos ei tullut autonasentajan koulutuksessa oltua hereillä.
Jos se noin helppoa on, niin laitan yksityisviestin niin tule vaihtamaan ;=D

Ei vaan, kiitos nyt kaikille avusta. Tuota autoa ei välttämättä jää ikävä mutta tämä palsta on hyvä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mulla on kolme Aflan jakopäätä tehtynä ja 1.9:iin osat odottaa hyllyssä. 2.4:sen olen tehnyt kerran. Ei sen helppoa tarvi olla että tehdyksi tulisi.
Joillakin on jopa luxus korjaamotilat käytössä.

Edit: mutta joo, tämä tästä
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Joo, eivät ehtineet tekemään tänään autolleni mitään. Sanoi rehellisesti, että kannattaa viedä se jollekin "Alfa osaajalle" koska hän saattaa sen tehdä nopeammin ja halvemmalla.

Auto oli kuulemma nostettu ylös ja lisätty öljyä ja sitä valui ainoastaa stefasta ulos auton ollessa käynnissä. Ei pystynyt olemaan varma onko siellä hajonnut jotain muuta. Sanoi, että kun öljyä oli vähemmän niin koneen ollessa päällä kuului sellainen "wow-wow-wow" ääni mutta kun öljyä kaatoi lisää niin se ääni poistui.

Nyt siis sanoi, että joku jakopään osaaja siitä varmaan aika nopsaankin saisi stefan vaihdettua mutta ongelma se, että jos siellä on jotain muuta niin kannattaako laittaa vaikkapa 700 euroa tuohon remontiin kiinni jos se sitten leikkaa melkein heti tuon jälkeen kiinni?

Nyt en kerta kaikkiaan tiedä mitä tässä oikein tekisi. Auto pitäisi saada siirrettyä esim. auto Ljunqvistille tms. jos hän olisi tällainen edullinen Alfa osaaja tässä pk-seudulla.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Mistä mää löydän peruutusvalokytkimen? Tässä akku irroitettu/akunpohjalevy myös pois, mut ei pistä silmään mitää laatikon päältä..
2.4jtdm manuaali siis

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ettei tossa olis kepin alla? Joissakin vehkeissä se on siellä. Muistelen kans jotain nähneeni laatikon takana tulipellin puolella, mutta ei tietoa siitä et oliko anturi tahi jotain muuta.

Avatar
Lugi
Viestit: 43
Liittynyt: 19 Tammi 2014, 10:42
Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina
Citroen DS3 Cup
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Lugi »

Moikka!

Kytkinvikainen 159 2.2 JTS tuli taloon. Mistä olette kytkinpaketteja ja kaksoismassavauhtipyörää hankkineet edullisesti? Äkkiseltään katsottuna oli AutoDocilla aika sopuhintaisia osia.

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen.
\\\White Elephant Racing Team

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Ossiv kirjoitti:Mistä mää löydän peruutusvalokytkimen? Tässä akku irroitettu/akunpohjalevy myös pois, mut ei pistä silmään mitää laatikon päältä..
2.4jtdm manuaali siis
https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=19 ... INDOW_ID=1
Liitteet
Switch.jpg
Switch.jpg (63.23 KiB) Katsottu 7449 kertaa

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Tack.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Waverunner kirjoitti:Joo, eivät ehtineet tekemään tänään autolleni mitään. Sanoi rehellisesti, että kannattaa viedä se jollekin "Alfa osaajalle" koska hän saattaa sen tehdä nopeammin ja halvemmalla.

Auto oli kuulemma nostettu ylös ja lisätty öljyä ja sitä valui ainoastaa stefasta ulos auton ollessa käynnissä. Ei pystynyt olemaan varma onko siellä hajonnut jotain muuta. Sanoi, että kun öljyä oli vähemmän niin koneen ollessa päällä kuului sellainen "wow-wow-wow" ääni mutta kun öljyä kaatoi lisää niin se ääni poistui.

Nyt siis sanoi, että joku jakopään osaaja siitä varmaan aika nopsaankin saisi stefan vaihdettua mutta ongelma se, että jos siellä on jotain muuta niin kannattaako laittaa vaikkapa 700 euroa tuohon remontiin kiinni jos se sitten leikkaa melkein heti tuon jälkeen kiinni?

Nyt en kerta kaikkiaan tiedä mitä tässä oikein tekisi. Auto pitäisi saada siirrettyä esim. auto Ljunqvistille tms. jos hän olisi tällainen edullinen Alfa osaaja tässä pk-seudulla.
Tätä edelleen mietin, uudempaa autoa tilalle vai vielä viimeinen nillitys tämän 159:n kanssa? Jumalauta tuossa omassa yksilössäni on ollut viime vuosina ongelmia... oikeastaan kaikki mahdollinen mennyt paskaksi.

Onhan autolla toki ikää 11 vuotta ja kilsoja 270 tkm mutta jos vertaan samanikäiseen Honda Accordiin niin tuossa ei vastaavasti ole ollut yhtään mitään murheita. Älkää ymmärtäkö väärin, kyllä mä Alfa miehiä olen ja sillä ajaisin mieluummin mutta kun tuo omani tosiaan räjähtää nyt joka nurkasta.

Kuka haluaa hakea halvalla pois? 1000 €`?

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

En tiedä mikä kirous Alffoilla on nyt mutta omasta korkkas luultavasti myös kampuran stefa. Ajosta alkoi herjaamaan öljytasoa ja korjaamon arvio oli stefa.
Hyandailla tultiin sittä loppu matka ;)

Auto siis vuoti siis ajosta hetkessä öljyt kentälle.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

KimmoKo kirjoitti:En tiedä mikä kirous Alffoilla on nyt mutta omasta korkkas luultavasti myös kampuran stefa. Ajosta alkoi herjaamaan öljytasoa ja korjaamon arvio oli stefa.
Hyandailla tultiin sittä loppu matka ;)

Auto siis vuoti siis ajosta hetkessä öljyt kentälle.
Voi perse sentään!

Tarttuva tauti näköjään meillä italoautojen ystävillä.

Tavis
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Espoo / Munchen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Alfa 159 TBi:sta ilmeisesti laukesi turbo. Rouvan ajellessa oli kuulemma alkanut savuttaa ja nykiä, oli ajanut lähimmälle kylmäasemallle. Kävin tarkistamassa ja kone kävi ihan ok, mutta turbon paineet puuttuu. Onko kokemuksia mitä kannattaa vaihtaa tilalle (uusi, tarvike, korjaussarja tms) ja missä paras korjauttaa pääkaupunkiseudulla? Jos jollain on tehty niin olisi kiva kuulla myös kustannuksista. Autolla ajettu just 100 tkm.

Sitten vielä tyhmä kyssäri perään. Onko mahdollista tai järkevää vaihtaa samalla isompi turbo tilalle? Esim se mikä on QV:ssa, käsittääkseni se on sama kone, mutta tehokkaampi turbo?

Kiitos kommenteista etukäteen.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tarkistitko ahtovuodot?

Tavis
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 156 SW 2.5 V6 2001
Ex: 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Espoo / Munchen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tavis »

En, ei oikein osaaminen riitä turbokoneiden osalta. Onko helppo rasti tarkistaa? Konehuoneen puolelta kuului myös vinkunaa ennen ongelmaa, joten oletan, että laakeri meni. Vinkunan lähde selvisi vasta kun turbo lopetti toiminnan.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

seppo kirjoitti:^^^^ Ei varmaan väärää öljyä ole laitettu, koska ennen al. 7200003 (6.2008) tehdas käytti "punaista" Tutela GI/E-öljyä, ja muutti öljyn tuosta alustanumerosta alkaen "vihreeseen" Tutela GI/R-öljyyn. Näitä öljyjä ei saa sekoittaa, vaan öljynvaihdossa järjestelmä on tyhjennettävä mahdollisimman hyvin! Uuden öljyn jähmepiste on huomattavasti parempi, jonka takia öljy vaihdettiin.
Öljysäiliöstä vielä sen verran, että 2.4 JTDm malliin öljysäiliö ei ole muuttunut, ainoastaan 1.9 JTDm 8v/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 V6 malleihin. Se ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta etteikö sekin voisi hajota 8) kuten tässä "Kimmo" kertoi.
Mulla öljynä Citroen LDS.

Säiliön voi korjata ja sihdin putsata.
Yleensä lie osat löysässä eli väärissä paikoissa, muttei rikki.
Toki jos sihtihässäkkä pllun päreinä, ni sit ei.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Voi persikka!

Ties vaikka olisi viimeinen matka tuolla omalla Alfalla nyt ajettu?

Auto tällä hetkellä Ljunqvistin pihalla. Kaadoin 8 l öljyä koneeseen ja siitä huolimatta sen käynnistäessäni ajotietokone näytti 0/5 pykälää öljyä ja herjasi ”low oil pressure” varoitusta.

Jotenkin siitä koneesta kuului outo ääni. En osaa sitä kuvailla mutta sanotaan että kolme kertaa sekunnissa kuului ”naks”!

Olisko voinut öljyä lentää jakopäänhihnan väliin ja hypännyt siitä ja nyt sitten venttiilit kolisee?

Voi vitalis nämä Alfan loppuhetkien murheet jättää vähän fiasko fiiliksen tuosta autosta vaikka muuten tykkäsinkin.

Jos jotain kiinnostaa varaosat tai koko auton osto niin laittakaa YV, nyt lähtee todella halvalla.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minä olen sitä mieltä, että pitää käyttää parempia öljyjä. Esim Tribodyn öljyt, lämmönkesto , paineenkesto ja raaputusjälki, ominaisuudet ovat kultaakin ( ainakin pieni määrä) tärkeämmät. Mahdollisesti RVS tuo lisäsuojaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

RIP-Alfa kirjoitti:Voi persikka!

Ties vaikka olisi viimeinen matka tuolla omalla Alfalla nyt ajettu?

Auto tällä hetkellä Ljunqvistin pihalla. Kaadoin 8 l öljyä koneeseen ja siitä huolimatta sen käynnistäessäni ajotietokone näytti 0/5 pykälää öljyä ja herjasi ”low oil pressure” varoitusta.

Jotenkin siitä koneesta kuului outo ääni. En osaa sitä kuvailla mutta sanotaan että kolme kertaa sekunnissa kuului ”naks”!

Olisko voinut öljyä lentää jakopäänhihnan väliin ja hypännyt siitä ja nyt sitten venttiilit kolisee?

Voi vitalis nämä Alfan loppuhetkien murheet jättää vähän fiasko fiiliksen tuosta autosta vaikka muuten tykkäsinkin.

Jos jotain kiinnostaa varaosat tai koko auton osto niin laittakaa YV, nyt lähtee todella halvalla.

Miksi tuollainen määrä öljyä moottoriin , onhan öljytikku mistä tarkistaa määrä .

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

^^Ekalla startilla öljyn vaihdon jälkeen auto yleensä aina herjaa öljyn paineesta. Voisiko kolista pelkästään siitä, että öljyä on liikaa.
Venttiilit kestävät kyllä aika paljon hypännyttä jakohihnaa. Omasta autosta hihna hyppäsi about 20 hammasta ja venttiilit jäivät ehjäksi.
Venttiilien keinuvivut tosin menivät poikki.

Vieläkään ei tuo autosi korjaus kuullosta kauhean kalliilta, jos itse tekee. Korjaamo hinnoilla kustannukset on jo helposti sitä luokkaa, että kannattaa myydä varaosina pois.
Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

oidipus kirjoitti:

Miksi tuollainen määrä öljyä moottoriin , onhan öljytikku mistä tarkistaa määrä .
Joo, sitä öljyä kaadettiin sinne koneeseen pikku hiljaa mutta en tiedä mihin helvettiin sitä matkalla katosi kun öljytikussa ei näkynyt mitään ennenkuin tuo määrä oli mennyt.
Tuon öljymäärän jälkeen ennen starttia se koneen öljyvalo näytti 0/5 ;=D

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Maunu kirjoitti:^^Ekalla startilla öljyn vaihdon jälkeen auto yleensä aina herjaa öljyn paineesta. Voisiko kolista pelkästään siitä, että öljyä on liikaa.
Venttiilit kestävät kyllä aika paljon hypännyttä jakohihnaa. Omasta autosta hihna hyppäsi about 20 hammasta ja venttiilit jäivät ehjäksi.
Venttiilien keinuvivut tosin menivät poikki.

Vieläkään ei tuo autosi korjaus kuullosta kauhean kalliilta, jos itse tekee. Korjaamo hinnoilla kustannukset on jo helposti sitä luokkaa, että kannattaa myydä varaosina pois.
Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.

Joo, sovin Ljunqvistin kanssa, että katsoo mikä tuossa on... jos rupeaa näyttämään siltä, että kalliimpi remppa tulee niin sitten on tilattava hinaus romutukseen (ellei joku teistä sitä halua tulla TODELLA halvalla hakemaan)?

Auto siis toimi ennen tuota stefan spragaamista aivan normaalisti, ajoin sillä työmatkat ja viikonloppuisin mökille vielä 1,5 viikkoa sitten.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Ja nyt siis molemmilta korjaajilta kuultu: "*ittu että se on ärsyttävä vaihtaa noissa Alfoissa. Esim. VAG konsernin koneissa tuo olisi parin tunnin homma mutta tuossa pitää konetta purkaa pitkän matkaa, *elvetin ahdasta jne..."

Kyllähän mä tuon tekisin itse, mutta kun EN OSAA!

No, kyllä mä epäilen ja aika varma olen, että tuo Alfa jäi nyt sen liikeen pihaan. Tietenkin sen kuntoon saisi mutta ei tuon hintaluokan autoon kannata enää mitään isoa remonttia tehdä.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Omasta oli öljypumppu mennyt. Työtään paineella stefan välistä öljy pihalle.
Auto on omassa talissa nyt ja öljypohja on kohta irti niin näkyy enepi.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

KimmoKo kirjoitti:Omasta oli öljypumppu mennyt. Työtään paineella stefan välistä öljy pihalle.
Auto on omassa talissa nyt ja öljypohja on kohta irti niin näkyy enepi.
Ok, toivotaan että selvisit pienemmillä vaurioilla kuin minä.

Ja hienoa, että tällä palstalla on ihmisiä (siis MONIA MUITAKIN) jotka näitä autoja osaavat korjata itse! Respect!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maunu kirjoitti: Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.
Kai siihen sama tunkki kelpaa, kun ei autoa kuitenkaan roikoteta tunkin varassa vaan pudotetaan pukille, kun huoltoa/remppaa tehdään...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu onhan siellä aina mullakin pukki tunkin lisäksi ja onnistuu varmasti yhdelläkin tunkilla. Itse olen aina kahdella pukilla ja tunkilla tehnyt.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tavis kirjoitti:En, ei oikein osaaminen riitä turbokoneiden osalta. Onko helppo rasti tarkistaa? Konehuoneen puolelta kuului myös vinkunaa ennen ongelmaa, joten oletan, että laakeri meni. Vinkunan lähde selvisi vasta kun turbo lopetti toiminnan.
Ensimmäisenä vinkunasta tulisi itselleni mieleen pieni ilmavuoto, joka kasvoi massiiviseksi.
Apulainen polkemaan kaasua ja eikun ahtoputkista ja -jäähdyttimestä ylimääräistä puhallusreikää etsimään. Ensin voi toki käsikopelolla katsoa, onko joku putkista vain irronnut ja tietysti kokeilla turbon akselista tuntumaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

palkus kirjoitti:^on noita isolohkoja, joilla on päästy ainakin 150tkm samalla ketjulla. Öljynvaihtoväli ja öljy ovat ratkaisevassa roolissa, tietääkseni. Jos tuo jtässän syrjäyttää, niin kattava selenia/tutela-tilaus lähtee het, eli kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) öljyt/nesteet vaihtuu.
Vielä kun tietäis, että mistä noita saa tilattua :lol:
Askiin uskaltaisin suositella Tutelan sijasta Redlinen mt-85. Koitettu tutela, castrol ja redline veti selvästi pisimmän korren siinä kuinka hyvin synkrot ehtii mukaan vähän nopeammin ylöspäin vaihtamisessa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin