Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mulla on myös P Zero, eikä mitään vetelyä eikä puoltamista. Zerojakin on tosin useita eri malleja.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Itsellä Pzero nero gt, onko Tuomas K:lla tietoa pyöränkulmista?

Liitteenä kuva suuntausraportista, jos jotakuta kiinnostaa katsella. Casterin lisäksi Camber näyttäisi olevan aika paljon pielessä, mutta mitenkäs helkkarissa se on mahdollista?
Liitteet
DSC_0248.JPG
DSC_0248.JPG (169.54 KiB) Katsottu 8321 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kai mulla jossain vielä saattaa olla suuntausraportti. Olettaakseni olivat ainakin lähellä oletuksia, kun ei ole jäänyt mieleen että ainakaan mitään isoa poikkeamaa olisi.

Renkaat on ainakin eri mallia, mulla on ihan vaan P Zero ilman lisänimiä, 2016 julkaistu malli.

Matiasnik
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Touko 2017, 18:26
Car(s): 159
1.9 JTDm -09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Matiasnik »

Heippa,
Ilmastoinnin suuntaus tosiaan vielä ongelmana tuossa mun alfassa ja se nyt hyvin todennäköisesti jää omille harteille korjauttaa.

Vikakoodia puskee
B1804 - oikeanpuoleisen ilmanjakotoiminnon moottori, oikosulku, jatkuva
B1800 - Vasemmanpuoleisen yhdistelmäasetuksen toimilaite, oikosulku, katkonainen

Täytyykö koko kojelauta avata? Onko noista kokemuksia?

Käytännön vika oli tosiaan se että ilmastointi puskee kyllä kuumaa ja kylmää eri nopeuksilla, mutta ohjain ei ohjaa ilmaa muualle kuin suoraan eteen. Esim. tuulilasille puhaltaminen siis mahdotonta.


Toinen juttu, onko kukaan joutunut tilaamaan uutta konepellin avausvipua/lukkoa? Tuota siis joka löytyy ritilän takaa. Mietin että mistä noita varaosia sai edullisesti suomeen.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Raikkoo kirjoitti:Itsellä Pzero nero gt, onko Tuomas K:lla tietoa pyöränkulmista?

Liitteenä kuva suuntausraportista, jos jotakuta kiinnostaa katsella. Casterin lisäksi Camber näyttäisi olevan aika paljon pielessä, mutta mitenkäs helkkarissa se on mahdollista?
Camber menee helpommin pieleen, kaikissa madalletuissa 159 ne on edessä pakkasella, ei taida säädettävät puslatkaan riittää saamaan ohjearvoihin. Eli rattaan sivukallistuma. Saattaa vanhemmiten mennä miinukselle pelkästään jos jouset väsyvät. Camber kun muuttuu joustoliikkeen aikana enemmän miinukselle ja plussallekin ulos joustossa.

Se että caster ei ole kohdallaan, on vähän erikoisempaa. Etu/taka kallistus. Tämä on enemmän vakio joustoliikkeen aikana ja jos ei ole kohdallaan mittauksessa, ongelma liittyy tukivarsiin tai väljiin pusliin, jopa rungosta asti tulee asentovirhettä. Voidaan ehkä saada kohdalleen tukivarsien kiinnityspultteja löysäämällä ja ottamalla väljät toiseen laitaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Auto ei ole madallettu, vuoden vanhat iskarit ja jouset joka nurkassa. Tukivarret on 99% varmuudella kunnossa.

Alkoi mietityttämään se että apurunko on ollut irrallaan, jos se on muutaman millin taaempana. Voisi ainakin periaatteessa vaikuttaa casteriin, joka periaatteessa taitaa minun logiikalla vaikuttaa camperiinkin. Vai?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Teoriassa joo, taisivat ne minullakin kerran väännellä apurunkoa kerran kun yrittivät saada kulmia kohdalleen, ei tainnut vain riittää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Itse kun en keksi enää mitään muuta muuttujaa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eihän tossa ole muuta ongelmaa kuin löystyneet jouset. Kulmia mitattaessa auton korkeudella on ratkaiseva merkitys. Arvot annetaan tietylle korkeudelle joka selviää korjaamokirjasta. Madalletulle omansa ja normaalille omansa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Eli mikä nyt sitten neuvoksi, alle vuoden vanhat jouset vaihtoon?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Mulla kävi myös noiden kulmien säätöjen kanssa sama homma kun kävin säädättämässä niitä. Paja ei ollut muistanut mitata alustan todellista korkeutta vaan sääteli ohjearvoihin vaikka alfa makoili ~13mm ohjemittaa matalammalla väsähtäneiden jousien takia. Casterit näytti olevan pielessä, vaikka todellisuudessa se taisi olla ainoa kulma joka oli kohdallaan madaltuneella alustalla :) Kyllä se caster muuttuu joustojen mukana, onhan ne tukivarret eri mittaiset alhaalla ja ylhäällä. Samaten ala- ja ylätukivarsien sisemmät nivelöinnit on eri linjassa keskenään.

159:iin taitaa löytyä aika montaa eri jäykkyistä vieteriä jos korjaamokäsikirjaa katselee. Tiedä sitä sitten onko osunut väärät vieterit vai onko vika jossain muualla. Ainakin kannattaa tarkistaa tuo sepon mainitsema mitta. Jos en väärin muista niin alatukivarren sisäpäässä on paikka mistä "maavara" pitää mitata ennen kulmien säätöä.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nuo arvot on ok TI mallille, kuka niistä on kiinnostunut?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Arvot sinänsä eivät juuri kiinnosta, mutta kun auton ratista ei voi päästää irti...

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Millaista rengaspainetta olet pitänyt?
Itse olen pitänyt 2.7bar edessä ja takana. Käyttöohje antaa normaali ajoon eteen 2.5 ja taakse 2.5. Raskaalla kuormalla 2.9 eteen ja 2.7 taakse.

Vanhenpi 159 on säädetty 0 auraukselle/haritukselle ja Q4 täytyi säätää rekisteröinti katsastusta varten pienelle haritukselle.
Molemmat menevät suoraan vaikka ratista päästäisi irti.

Onko ratti suorassa ja ratin asentotunnistin kalibroitu? Vaikuttaako ASR/VDC:n pois kytkentä mitään?
Jos auto luulee ,että ajetaan tiukkaa kurvia eikä suoraa tietä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan tuo ratin asentoanturi saattaisi sotkea, en edes muistanut koko härveliä.

Ja paras säätää ne kulmat alustalle, mikä on MITATTU. Melkein kaikkialla lyödään vermeet kiinni ja katsotaan, mitä kone kertoo - vaikka todellinen korkeus poikkeaisi mitenkä. Jos mitatulla ja siihen korjatuilla arvoilla väännetään reki asentoon, ei jousienkaan kunnolla merkittävää väliä pitäisi enää olla.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Rangaspaineet ovat olleet etu/taka 2,8/2.8, 2,5/2,5 ja nyt tuon 2,7/2,5 bar. Ei puoltamiseen vaikutusta, uraherkkyyteen hieman.

Ratti on kyllä suorassa, mutta ei ole kyllä käynyt mielessäkään mikään ratin asentotunnistin. Täytyy käydä kokeilemassa ilma tuota ASR/VDC hässäkkää.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tjoo, ei tuo meikeläisen pirssi mitenkään erityisesti rimpuillut mihinkään suuntaan vaikka kulmat oli pielessä ekan säätöyrityksen jäljiltä.
Kyllä sitä ilman ratin pitelyä pystyi ajamaan suoraan vaikka kuinka pitkään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se ehkä vaikuttaa, tai sitten ei. Mutta MES:llä sen pitäisi nähdä (en ole itse kokeillut, joten en voi taata). Jos ECU luulee ratin olevan vaikka 20 astetta vasemmalle, haluaa se keskittää sen nollakulmaan.
Sähkötehostimilla tuo ongelma on ollut jo ekasta Puntosta asti olemassa enempi tai vähempi, mutta toteutuksesta riippuen koskee ihan perinteistä hydraulista tehostusta myös.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:Rangaspaineet ovat olleet etu/taka 2,8/2.8, 2,5/2,5 ja nyt tuon 2,7/2,5 bar. Ei puoltamiseen vaikutusta, uraherkkyyteen hieman.

Ratti on kyllä suorassa, mutta ei ole kyllä käynyt mielessäkään mikään ratin asentotunnistin. Täytyy käydä kokeilemassa ilma tuota ASR/VDC hässäkkää.
Ei ole merkitystä onko ajovakautus käytössä vai ei, taisi muuten unohtua mainita että sama tapahtuu kun ajaa vastaantulevan kaistalla. Toki siis silloin puoltaminen muuttuu vasemmalle.

Kai tuota pitäisi sitten alkaa säätämään aurauksen suuntaan hiljalleen. Varmennukseksi voisi tietysti pyöräyttää talvirenkaat alle ja varmistua kesärenkaiden kunnosta siten...

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alusta on siis kunnossa? Kuvatunlaista julmettua vetelyä aiheutti kerran väljä raidetangon ulkopää ja toisella kerralla sama, mutta kiinnitysmutteri oli erittäin löysällä...
P-zerot on mullakin ollut joskus ja vetelivät kuluneena yhtä reippaasti kuin kaikki muutkin.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tuomas K kirjoitti:Ovet vuotavat usein sisälle tiivisteiden mentyä huonoksi, se on todennäköisin lähde vedelle.
Joo, kyllä se näin taitaa olla. Mulla nimittäin nyt kahtena aamuna kun ollut pakkasta niin kuljettajan puolen ovi ei aukea kun sitä
vettä todennäköisesti jäätynyt sinne tiivisteiden väliin.

Osaako joku selittää että mistä kohtee ne tiivisteet yleensä sprakaavat? Mä laitoin viikko sitten kuskin puolen takapenkin lattialle
Helsingin Sanomien sunnuntai liitteen ja nyt se on aivan litimärkä eli vettä on kuitenkin aika paljon auton sisällä ja tästä syystä tietysti
ikkunat aamuisin sekä sisältä että ulkoa jäässä.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Raikkoo kirjoitti:Arvot sinänsä eivät juuri kiinnosta, mutta kun auton ratista ei voi päästää irti...
Hommasin kulkineen 2016 toukokuussa ja ajelin tyytyväisenä sen kesän alla 18" Sportiva 235/40 kumit. Talvirenkaille siirryttäessä huomasin, että etupään kesäkumien sisäreunat olivat kuluneet jo kankaille. Koska vanhoissa talvirenkaissa (16") ei ollut vastaavaa kulumaa, ajelin talven läpi ilman muutoksia. Kesälle 2017 hommasin sitten varmuuden vuoksi ensin käytetyt Dunlop 235/40 kumit eteen. Ajokokemukset olivatkin sitten näillä vastaavat kuin sinulla; pienikin epätasaisuus tiellä veteli ja pahasti. Hetken aikaa ajeltuani, alkoivat sisäreunatkin selvästi taas kulumaan. Kulmien mittaus paljasti, että edessä oli reilusti haritusta ja oikean camber pikkasen toleranssien ulkopuolella. Vaihdoin ylätukivarren, mutta se ei juurikaan camberia muuttanut. Säädin sitten aurauksen nolliin ja käytös muuttui täysin. Vaihdoin sitten alle uudet kiinarenkaat ja niillä on nyt menty tyytyväisenä eikä sisäreunatkaan enää kulu...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Waverunner kirjoitti:Osaako joku selittää että mistä kohtee ne tiivisteet yleensä sprakaavat?
Ovessa on ovipahvien alla pulteilla kiinnitetty sisempi pelti, ja tuon pellin ja oven välissä on tiiviste. Tiiviste on typerästi suunniteltu, siihen jää päälle vettä makaamaan, ja aikaa myöten se tiiviste sitten maatuu sieltä alapuolelta. Ovi pitää siis purkaa tiivistämistä varten. Butyylimassa on hyvää ainetta tiivistämiseen, tiivistää kunnolla, mutta on vielä purettavissa jos tulee asiaa oveen.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

RiQ kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Arvot sinänsä eivät juuri kiinnosta, mutta kun auton ratista ei voi päästää irti...
Hommasin kulkineen 2016 toukokuussa ja ajelin tyytyväisenä sen kesän alla 18" Sportiva 235/40 kumit. Talvirenkaille siirryttäessä huomasin, että etupään kesäkumien sisäreunat olivat kuluneet jo kankaille. Koska vanhoissa talvirenkaissa (16") ei ollut vastaavaa kulumaa, ajelin talven läpi ilman muutoksia. Kesälle 2017 hommasin sitten varmuuden vuoksi ensin käytetyt Dunlop 235/40 kumit eteen. Ajokokemukset olivatkin sitten näillä vastaavat kuin sinulla; pienikin epätasaisuus tiellä veteli ja pahasti. Hetken aikaa ajeltuani, alkoivat sisäreunatkin selvästi taas kulumaan. Kulmien mittaus paljasti, että edessä oli reilusti haritusta ja oikean camber pikkasen toleranssien ulkopuolella. Vaihdoin ylätukivarren, mutta se ei juurikaan camberia muuttanut. Säädin sitten aurauksen nolliin ja käytös muuttui täysin. Vaihdoin sitten alle uudet kiinarenkaat ja niillä on nyt menty tyytyväisenä eikä sisäreunatkaan enää kulu...
Täytyy nyt rauhoittaa tilanne vielä siksi aikaa kun saa talvikiekot alle.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

kovan onnen soturi kirjoitti:Ja siitä oikeasta vetarista puheenollen. Mitähän kautta se uus kumi sinne pitäis laittaa, kun tukilaakeeri saattaa mennä rikki irrottaessa ja pelkkää laakeria ei oikein saa mistään, tai saa mutta muistaakseni milliä kapeampana. ja se sisäpuolikin on tehty niin ettei tripodi tuu ulos pesästään pelkästään vetämällä, vaan siitä pitää vinguttaa ne haitat pois et purkaantuu.
Tähän sen verran palailisin, että tuo vetarin tukilaakeri löytyy SNR:ltä numerolla AB.40838. Pienellä varauksella kuitenkin, sillä sisähalkaisija on mitattu laakeria irrottamatta. Ja 1.9 JTS siis kyseessä.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Meinasin tänään myöhästyä töistä, kun bensatankin luukku ei auennut. Takaluukusta löytyvällä narullakaan se ei meinannut aueta, vaan sitäkin sai riuhtoa oikein tosissaan että luukun sai auki.

Voikos tuon tankin solenoidin ensiapuna vain ottaa pois käytöstä, vai hermostuuko keskuslukko jos ei saa tietoa tankinluukun tilasta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ollut jäässä? Hätänarusta kokeillessa se aukesi ilman yhtään voimaa... Jos voimaa tarvitsee, kuulostaisi jäältä - eihän siihen solenoidi vaikuta?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jäässähän se todennäköisesti on. Ja tottakai solenoidi vaikuttaa, solenoidihan sen lukitsee. Jos ei se ole lukossa, ei se myöskään voi jäätyä kiinni.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minulla on bensatankin luukku ollut muutaman kerran jäässä, sopivasti nyrkillä kolistellen on avautunut.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Missä malleissa on tällainen napista avattava luukku, mulla kun ihan manuaali ulkoa avattava luukku. Eipä tule jäätymisongelmia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei ole missään mallissa napista aukeavaa luukkua. Siinä manuaalisesti aukeavassa luukussa sen sijaan on lukko, eli kun ovet on lukossa lukittuu myös tankin luukku.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Onks kellään tietoo mistä vois ostaa 159 kuskinpuolen kumimattoo? On tullu reikä ja vesi menee plyyssimatolle. Käytettykin käy maksua vastaan tietty.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

FIALFE kirjoitti:Onks kellään tietoo mistä vois ostaa 159 kuskinpuolen kumimattoo? On tullu reikä ja vesi menee plyyssimatolle. Käytettykin käy maksua vastaan tietty.
Kaikki löytyy Ebaystä:

http://www.ebay.de/itm/Gummifussmatten- ... OSwJb5Zt5X~

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Unique kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Onks kellään tietoo mistä vois ostaa 159 kuskinpuolen kumimattoo? On tullu reikä ja vesi menee plyyssimatolle. Käytettykin käy maksua vastaan tietty.
Kaikki löytyy Ebaystä:

http://www.ebay.de/itm/Gummifussmatten- ... OSwJb5Zt5X~
No niinpä löytyy,kiitos vinkistä.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

RiQ kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Arvot sinänsä eivät juuri kiinnosta, mutta kun auton ratista ei voi päästää irti...
Hommasin kulkineen 2016 toukokuussa ja ajelin tyytyväisenä sen kesän alla 18" Sportiva 235/40 kumit. Talvirenkaille siirryttäessä huomasin, että etupään kesäkumien sisäreunat olivat kuluneet jo kankaille. Koska vanhoissa talvirenkaissa (16") ei ollut vastaavaa kulumaa, ajelin talven läpi ilman muutoksia. Kesälle 2017 hommasin sitten varmuuden vuoksi ensin käytetyt Dunlop 235/40 kumit eteen. Ajokokemukset olivatkin sitten näillä vastaavat kuin sinulla; pienikin epätasaisuus tiellä veteli ja pahasti. Hetken aikaa ajeltuani, alkoivat sisäreunatkin selvästi taas kulumaan. Kulmien mittaus paljasti, että edessä oli reilusti haritusta ja oikean camber pikkasen toleranssien ulkopuolella. Vaihdoin ylätukivarren, mutta se ei juurikaan camberia muuttanut. Säädin sitten aurauksen nolliin ja käytös muuttui täysin. Vaihdoin sitten alle uudet kiinarenkaat ja niillä on nyt menty tyytyväisenä eikä sisäreunatkaan enää kulu...
Mulla oli alla kohtuu uudet Hankookit. Nyt vaihdoin talvirenkaat alle, niin vasen eturenkaan sisäreuna kulunu kankaille juuri ja juuri. Katsuri huomautti asiasta. Välillä tuntuu, että auto vie vasemmalle. Lieneekö paras säädättää kulmat kuntoon?
Missä on pk-seudulla parasta säätää ja mikä on edullinen?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Lienee. Nolla-aurauksella on loppunut sisälaitojen kuluminen ja ajettavuus on ok.
Paikkasuosituksia ei ole kuin pari negatiivista Espoon alueella. Virossa säädätin viimeksi ja ilman ylimääräisiä lätinöitä sain mitä pyysin ja maksoin.

Pölli
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2017, 18:07
Car(s): 159 TBI SW
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pölli »

Koitin hakua käyttää, mutta en löytänyt mitä etsin. Eli takaa on jousi mennyt poikki ja uudet pitäisi hommata. Mistä olette jouset hommanneet ja onko originaalit parhaat vai tarvike mallit?
Auto on siis TI-malli, eli paljon on madallus TI-mallissa normaaleihin jousiin? Osaisi itsekin sitten katsella tarvike malleja, jos niistä on mihinkään.....

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

OmegaAlfa kirjoitti:
RiQ kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Arvot sinänsä eivät juuri kiinnosta, mutta kun auton ratista ei voi päästää irti...
Hommasin kulkineen 2016 toukokuussa ja ajelin tyytyväisenä sen kesän alla 18" Sportiva 235/40 kumit. Talvirenkaille siirryttäessä huomasin, että etupään kesäkumien sisäreunat olivat kuluneet jo kankaille. Koska vanhoissa talvirenkaissa (16") ei ollut vastaavaa kulumaa, ajelin talven läpi ilman muutoksia. Kesälle 2017 hommasin sitten varmuuden vuoksi ensin käytetyt Dunlop 235/40 kumit eteen. Ajokokemukset olivatkin sitten näillä vastaavat kuin sinulla; pienikin epätasaisuus tiellä veteli ja pahasti. Hetken aikaa ajeltuani, alkoivat sisäreunatkin selvästi taas kulumaan. Kulmien mittaus paljasti, että edessä oli reilusti haritusta ja oikean camber pikkasen toleranssien ulkopuolella. Vaihdoin ylätukivarren, mutta se ei juurikaan camberia muuttanut. Säädin sitten aurauksen nolliin ja käytös muuttui täysin. Vaihdoin sitten alle uudet kiinarenkaat ja niillä on nyt menty tyytyväisenä eikä sisäreunatkaan enää kulu...
Mulla oli alla kohtuu uudet Hankookit. Nyt vaihdoin talvirenkaat alle, niin vasen eturenkaan sisäreuna kulunu kankaille juuri ja juuri. Katsuri huomautti asiasta. Välillä tuntuu, että auto vie vasemmalle. Lieneekö paras säädättää kulmat kuntoon?
Missä on pk-seudulla parasta säätää ja mikä on edullinen?
Itse vaihdoin juuri talvirenkaat alle, ihan loppu olevat renkaat. Mutta kesä pirellien aiheuttama vetely loppui lähes täysin, ja ne ei edes päällisinpuolin näytä erityisen epäsäännöllisesti kuluneilta. Tilaillaan uudet contin kitkat ja katsotaan kuinka sit mennään, olen kovin luottavainen.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

OmegaAlfa kirjoitti:Mulla oli alla kohtuu uudet Hankookit. Nyt vaihdoin talvirenkaat alle, niin vasen eturenkaan sisäreuna kulunu kankaille juuri ja juuri. Katsuri huomautti asiasta. Välillä tuntuu, että auto vie vasemmalle. Lieneekö paras säädättää kulmat kuntoon?
Missä on pk-seudulla parasta säätää ja mikä on edullinen?
Hyrylän Vianor on hoitanut meillä muutamat muun merkkiset mallikkaasti.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

m^^a
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Loka 2013, 09:58
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m^^a »

Saako 159 taka puslia mistään erikseen vai pitääkö ostaa koko takanapa?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kyllä ne saa kaikki erikseenkin. Unibalit varmaan rikki?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Itse teetin nelipyöräsuuntauksen Helsingissä Roihupellon autokorjaamolla. Ei ollout halvin, mutta suuntauksen jälkeen ajettu n. 60 tkm ja renkaat kuluvat suht tasaisesti. Lisäksi tasaisella alustalla rattia ei tarvitse puristaa täyskiiihdytyksellä, ei vetele suuntaan tai toiseen. Urissa sitten onkin ihan eri tarina.

Oli yksi tyhmä kysymyskin. En päääse omalla multiecuscan/johtoyhdistelmällä parkkitutkiin kiinni. Ongelmana siis täysin mykät tutkat ja vikavalo taulussa. Onko vinkkiä mistä ongelmaa kannattaisi lähteä kaivelemaan? Toisaalta jos yksi vikavalo pitää olla taulussa niin mieluusi se on juuri parkkitutkista eikä mistään merkittävästä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^^ ja ^^ Ei niitä kaikkia puslia oikein tunnu saavan. Jotain puslaa sinne navan päähän sai kyllä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Huttu kirjoitti:Itse teetin nelipyöräsuuntauksen Helsingissä Roihupellon autokorjaamolla. Ei ollout halvin, mutta suuntauksen jälkeen ajettu n. 60 tkm ja renkaat kuluvat suht tasaisesti. Lisäksi tasaisella alustalla rattia ei tarvitse puristaa täyskiiihdytyksellä, ei vetele suuntaan tai toiseen. Urissa sitten onkin ihan eri tarina.

Oli yksi tyhmä kysymyskin. En päääse omalla multiecuscan/johtoyhdistelmällä parkkitutkiin kiinni. Ongelmana siis täysin mykät tutkat ja vikavalo taulussa. Onko vinkkiä mistä ongelmaa kannattaisi lähteä kaivelemaan? Toisaalta jos yksi vikavalo pitää olla taulussa niin mieluusi se on juuri parkkitutkista eikä mistään merkittävästä.
Onko käytössä ELM johto? K-line johdolla ei onnistu yhdistäminen.

Jos yksikin tutka on täysin rikki tai irti, niin ei toimi järjestelmä lainkaan.
Kannattaa katsoa takapuskurin alareunan takana oleva liitin (oikeanpuolen pakoputken vieressä vasemmalla puolella, jos sellainen on).
Samassa kohdassa on rekisterikilvenvalojen liitos, joka hapettuu rikki/poikki todella helposti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Tuomas K kirjoitti:^^^ ja ^^ Ei niitä kaikkia puslia oikein tunnu saavan. Jotain puslaa sinne navan päähän sai kyllä.
https://m.ebay.de/itm/Rear-Suspension-H ... mwBanner=1


https://m.ebay.com/itm/Febi-Bilstein-Wi ... Sw5SZZjiMl

http://silentblocks.com/index.php?id_pr ... &id_lang=1


Lisäks tarvii luultavasti uudet kiinnityspultit, koska vanhat tuskin lähtee ehjänä irti.
Viimeksi muokannut kovan onnen soturi, 02 Marras 2017, 21:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Lienee juuri se mainittu joku pusla, yhteensähän siellä taitaa olla kolme puslaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Tuossa on ne kaikki kolme puslaa.
Ehdit näköjään vastata, kun mulla oli vielä viestin muokkaus kesken. :-D
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

kovan onnen soturi kirjoitti:Ehdit näköjään vastata, kun mulla oli vielä viestin muokkaus kesken. :-D
Näin taisi päästä käymään :)

Noita on ennenkin kyselty eikä noita kovin laajalti taida olla tyrkyllä, mutta positiivista jos kaikkia on saatavilla.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

kovan onnen soturi kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^^^ ja ^^ Ei niitä kaikkia puslia oikein tunnu saavan. Jotain puslaa sinne navan päähän sai kyllä.
https://m.ebay.de/itm/Rear-Suspension-H ... mwBanner=1
En ole kuullut että takanavalla olisi eroja, sivun mukaan tämä ei passaa 2.4d ja muihinkin vain -07 ja uudempiin? Onko tietoa onko näin vai virhe sivulla?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=11850

Ainakin tuon mukaan pitäisi olla kaikissa sama.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Vastaa Viestiin