Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Hillholderit yms saatiin pois, engine light on dpf:n lämpötila-anturista, joka on rikki.

Saakohan noita antureita jostain päin Suomea?

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Kuinka kauan vikakoodit muuten säilyvät muistissa? Check engine valo räpsähti minullakin päälle helmikuun alussa, mutta sammui muutaman seuraavan startin jälkeen, joten oletin vian olleen poistunut (jos mitään vikaa olikaan). En kuitenkaan silloin ehtinyt vikakoodeja lukea ja nyt eilen kun muiden huoltotöiden ohessa lykkäsin piuhan kiinni muistissa ei ollut ainuttakaan koodia..

Toinen ikuisuuskysymys liittyen 2.4 JTDM:ään: Mistä lähteä hakemaan savutuksen syytä? Savua (mustaa, ei sinistä, harmaata tai valkoista vaan ihan mustaa diesel-savua) tulee vaihtelevasti kaasu pohjassa tai melkein pohjassa kiihdyttäessä sekä välillä pienemmälläkin kuormalla esim. pienehkö pöllähdys juuri kun ahtopaineet nousevat. Savutus on mielestäni pahentunut pikkuhiljaa tässä kahden vuoden aikana. Eilen tarkastin imusarjan läppien ohjaustangon tilanteen, tanko oli melko löysä ja läppiä pystyi tangosta liikuttamaan vapaasti. Tämä ehkä viittaa siihen, että läppien moottori olisi irroitettu mekanismista? En myöskään saanut MESsillä läppiä liikkumaan, vaikka ääntä jostain kuuluikin (flow modification throttle solenoid valve, onko tämä edes oikea?). Lukitsin läpät nyt tangosta nippusiteellä auki-asentoon (tanko oli aluksi kuskin puoleisessa päässä eli käsittääkseni läpät kiinni) ja mielestäni kone hieman piristyi varsinkin ylärekisterissä ja savutuskin saattoi vähentyä, mikä tietysti kävisi järkeen. Kahden viimeisen savutusmittauksen arvot ovat olleet keskimäärin noin 1,4 ja 0,5.
Lista tehdyistä toimenpideistä ja muuta infoa vianhakua helpottamaan:
- 2.4 JTDM Q4, ajettu noin 182 tkm, vm. 2008.
- DPF tyhjennetty ja ohjelmoitu pois (tyhjälläkin DPF:llä savutusarvot joillain yksilöillä 0, joten en usko että tämä on savutuksen syy).
- EGR ohjelmoitu pois, MES näyttää noin 4 % auki ja EGR control "OFF". EGR nyt myös eilen vielä varmuudeksi tulpattu putken puolelta reikälevyllä (imusarjan puoleinen reikälevy putosi johonkin moottorin taakse, ilmaantunee ehkä myöhemmin).
- Jos on DPF ja EGR poiston yhteydessä ohjelmoitu lisätehoja, niin mielestäni ne ovat laukanneet jo muualle. Auto kiihtyy ja kulkee ihan OK, mutta mielestäni kuitenkin suorituskyky jättää hieman toivomisen varaa.
- MAP-anturi putsattu tasaisin väliajoin, viimeksi eilen. Anturi ei ensimmäisen itse tekemäni puhdistuksen jälkeen (kevät 2017) ole ollut kovinkaan likainen millään kerralla.
- Ahtopaineanturi vaihdettu alle 1,5 sitten, kun pimeni kokonaan. Anturin suodatin tarkastettu eilen, ei likaa tms. Letkut näyttävät ehjiltä ja ovat kiinni kunnolla.
- Imusarja on todennäköisesti melko karstainen, kuten näissä yleensä on. Ainakin kaasuläpän päästä sekä EGR:n aukosta katsottuna tilanne näyttää melko surulliselta. Autolla todennäköisesti on ajettu noin 100 - 120 tkm ennen EGR ja DPF poistoja.
- Turbo uusittu noin 150 tkm kohdalla kaksi vuotta sitten.
- Polttoaineenkulutus on lisääntynyt minun kolmivuotisen omistukseni aikana. Aluksi keskikulutus pyöri noin 7,6 - 7,8 l/100km tienoilla normaalissa ajossa ja painui 7 l/100km tienoille pidemmillä maantiepätkillä, jos marssinopeus oli 80-110 km/h. Nyt normaalissa ajossa kuluu noin litra, joskus puolitoistakin enemmän eikä maantiesiirtymilläkään alle 8 l/100km taida päästä. Toki kulutukseen voi vaikuttaa moni asia renkaista lähtien, mutta ajotapani on pysynyt kuitenkin melko vakiona eikä nyt renkaista pitäisi 1,5 l/100 km kulutuseroa tulla. Auto kulkee pääasiassa työmatkaa Turun ohitustietä pitkin noin 22 km / suunta, joten ihan pätkäajostakaan ei voida puhua.

Kiitän jo etukäteen hyvistä neuvoista ja kokemuksista. Tämän foorumin keskusteluja sekä mm. Alfaowneria on tullut tästä aiheesta selattua, mutta tuntuu että muissa tapauksissa oireita on ollut enemmänkin, kuten esim. rajut tehojen alentumiset, limp modet ja läjät vikakoodeja, mitä minun tapauksessani ei ole. Lisäksi monissa tapauksissa syynä on ollut EGR tai DPF, jotka tässä tapauksessa ovat jo poissa pelistä.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AVe »

Ilmansuodatin?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hiljalleen isommaksi kairautuva ahtovuoto voisi tehdä tuollaisia oireita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

AVe kirjoitti:Ilmansuodatin?
Ilmansuodatin on vaihdettu turbon kanssa samaan aikaan kaksi vuotta sitten. Toki voisihan senkin nyt tarkastaa tai vaikka vaihtaakin varmuudeksi.
Polforea kirjoitti:Hiljalleen isommaksi kairautuva ahtovuoto voisi tehdä tuollaisia oireita.
Ahtovuotoa olen itsekin ajatellut, mutta mitään selvää paikkaa en ole löytänyt. Onko tiedossa jotain yleisimpiä vuotopaikkoja? Ilmeisesti imusarjan läppien raostakin voisi vuotaa, mutta jos vuoto olisi niin rajua että vaikuttaa tehoihin ja savutukseen niin en uskoisi että läppien päällä olisi noin paljon pölyä, lehtiä yms. mitä sieltä nyt pois imuroin..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Oma vuoti läpistä, aiheutti nykimistä kiihdytyksessä. Yksi läpistä / niiden puslista superväljä. Sen kyllä erottaa, kun on ihan mustan mähmän peitossa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, läpiltä vuotaessa varmaan mähmää kun on EGR:n jälkeen. Jos on jossain ahtoputkessa vuoto ennen EGR:ää niin tuskin moista nokivinkkiä aiheeseen saa. Valitettavasti mitään potentiaalista vuotopaikkaa en osaa vinkata - joko kaveri polkee kaasua ja itse kuuntelee missä viheltää tai virittelee paineilmaa ja kuuntelee missä viheltää.

Ilmafiltterin ei mielestäni pitäisi aiheuttaa noita savutusoireita, kun imuputkessa muistaakseni on MAF vahtimassa ilmavirtaa. Mutta hyvä sekin on silti pitää kunnossa, muistaakseni huolto-ohjelma listaa sen vaihdettavaksi joka huoltoon eli 30tkm välein.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Olisi kryptisesti vähän korroosio iskenyt niihin mustiin pilarin 'suojiin'. Ilmeisesti ne on jollain tapaa irroitettavissa(?) Ainanki olin katsovinani.. myös takaovissa olevat 'alumiiniläpyskät' on saanut osumaa joten hiomishommiksi menee. Olisi helpompi vain irrallaan työstää. Onko kellään asiasta kokemusta

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

Osaisiko joku sanoa mikä tässä takajousessa tai sen asennuksessa on pielessä
Liitteet
4BA6F1C5-E80A-488D-BCDD-A17E2F39B245.jpeg
4BA6F1C5-E80A-488D-BCDD-A17E2F39B245.jpeg (93.17 KiB) Katsottu 6786 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ylätuki väärtepäin?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Olisko jousi katkenut yläpäästä?

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

Ymmärtääkseni ylätuki on oikein päin ainakin siltä osin kumpi puoli tulee ylös ja kumpi alas. Katkennut jousi itsellänikin tuli ensimmäisenä mieleen, vaikka vastahan se katkesi n. vuosi sitten. En silti löytänyt tällä kertaa murtumia vaikka melko tarkkaan yritin kyylätä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En nyt löydä referenssiä, mutta muistaakseni tuon efektin saa aikaan sillä, että ylätuki on Y-akselin ympäri väärinpäin, eli etupää takana ja takapää edessä ja siltähän tuo jousi näyttääkin, että yläpää on joko liian lähellä auton keulaa tai lähtee ylätuesta väärään suuntaan (vinoon keulaa kohti), kun jousi shiftaa sinnepäin yläpään lähestyessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

Tuo kuulostaa kyllä järkeen käyvältä. No, pitää joka tapauksessa varailla aika vaihdon aikanaan tehneelle taholle. Kiitokset.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toi ei siltä näytä, että jousulautanen olisi antautunut. Mut se tekee saman efektin, kokemusta on :)

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi, tietääkö joku et minkä takia ku auton nokka on alasmäkeen päin ni öljymäärä putoo alarajaan vaikka aikasemmin on ollut normimäärä öljyä. Kun laittaa auton käyntiin ni öljytikkuvarotusvalo vilkkuu. Auto 159 2.0 jtdm-11. Auto tehnyt kerran saman kun nokka ollu alamäkeen.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Ok, lähdin ajaan autolla ja mittatikun kuva vilkku näytössä, pysäytin auton ja katoin öljymäärän ja se oli alarajassa. Auto käyntiin ja liikkeelle, mittatikun kuva ei enää vilkkunu. Pysähdyin ja hetken päästä liikkeelle ja taas tikun kuva vilkku näytössä. Ajoin kotio ja pysäköin tasasemmalle paikalle ja katoin öljyt n. 10 min päästä ja oli melkein puolivälissä mut tikun kuva vilkku edelleen näytössä ja palkkeja oli näytössä nolla. Pitää varmaan tarkistaa öljyt uusiksi aamulla kylmästä koneesta. Öljyä ei syö eikä vuoda mistään, täyskaasulla tulee vähä mustaa savua. Ajettu koneella 211000 km.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FIALFE kirjoitti:
hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Ok, lähdin ajaan autolla ja mittatikun kuva vilkku näytössä, pysäytin auton ja katoin öljymäärän ja se oli alarajassa. Auto käyntiin ja liikkeelle, mittatikun kuva ei enää vilkkunu. Pysähdyin ja hetken päästä liikkeelle ja taas tikun kuva vilkku näytössä. Ajoin kotio ja pysäköin tasasemmalle paikalle ja katoin öljyt n. 10 min päästä ja oli melkein puolivälissä mut tikun kuva vilkku edelleen näytössä ja palkkeja oli näytössä nolla. Pitää varmaan tarkistaa öljyt uusiksi aamulla kylmästä koneesta. Öljyä ei syö eikä vuoda mistään, täyskaasulla tulee vähä mustaa savua. Ajettu koneella 211000 km.
Laita puoli litraa öljyä koneeseen niin eiköhän se auta . Öljyntasomittari ei ole kovinkaan tarkka .

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

oidipus kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:
hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Ok, lähdin ajaan autolla ja mittatikun kuva vilkku näytössä, pysäytin auton ja katoin öljymäärän ja se oli alarajassa. Auto käyntiin ja liikkeelle, mittatikun kuva ei enää vilkkunu. Pysähdyin ja hetken päästä liikkeelle ja taas tikun kuva vilkku näytössä. Ajoin kotio ja pysäköin tasasemmalle paikalle ja katoin öljyt n. 10 min päästä ja oli melkein puolivälissä mut tikun kuva vilkku edelleen näytössä ja palkkeja oli näytössä nolla. Pitää varmaan tarkistaa öljyt uusiksi aamulla kylmästä koneesta. Öljyä ei syö eikä vuoda mistään, täyskaasulla tulee vähä mustaa savua. Ajettu koneella 211000 km.
Laita puoli litraa öljyä koneeseen niin eiköhän se auta . Öljyntasomittari ei ole kovinkaan tarkka .
Niin varmaan täytyy tehdä, ajatteluttaa vaan että mihin se aamuinen yli puolenvälin ollut öljy on hävinny ku on paikallaan seissyt puolipäivää nokka alaspäin mäessä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

hjpp kirjoitti:No öljyn pinta on vinossa ja anturi on öljypohjan takalaidalla.
Tämä ja...

Öljy laajenee voimakkaasti lämmetessään. Tilavuus ja massa... Tämän takia ilmankin määrä mitataan massamittarilla, eikä määrämittarilla... Tai esim. formuloissakin polttoaineen kulutus mitataan grammoissa, eikä millilitroissa.

Jos konkreettista vertailukohtaa haetaan, niin esim Alfassakin käytettyä Aisin Warnerin TF80SC automaattivaihteiston öljymäärän tarkastusta tehdessä pitää läpötilan olla +52-62°C astetta. Ja noidenkin asteiden välillä tilavuus muuttuu vaihteistossa 0,5 litraa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

SW;n takaluukun merkki.

Onko tossa nappia myös, vai ainoastaan avaimesta tai katosta auki? Oma merkki vähän tuntuu liikkuvan niin kuin nappi, mutta todella heikosti...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Oiskohan ollut molempia, oma on ilman nappia. Tai sitten en tiedä paremmasta. :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Takavasemmalta muistelee, että logosta avaus tuli -08 eteenpäin
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ainakin Berlinaan logoavaus tuli legendaarisen faceliftin myötä. Liekö missään mallissa ikinä ollut tehtaalta nappia sekä katossa että logossa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kyllä se merkki selvästi liikkuu jos on luukussa avaus. Jäätyneenä vähän heikommin, mutta ne ajat on jo tältä vuodelta ohi. :-D

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ruokoton kirjoitti:Kyllä se merkki selvästi liikkuu jos on luukussa avaus. Jäätyneenä vähän heikommin, mutta ne ajat on jo tältä vuodelta ohi. :-D
Ei ole. Tänäkin aamuna piti käsijarruvaijereita sulatella.
08-rekisteröidyssä ei ole logonappiavausta. Autohan voi olla edellisen vuoden tuotantoa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^Kyllä meikäläisen marraskuussa 2008 rekisteröidyssä sedanissa oli takaluukun avaus logoa painamalla.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Ilmastoinnin kompurasta kuuluu sirinää, mitä en muista viime kesänä kuulleeni lainkaan. Olisiko kylmäaineet päässeet hupenemaan?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nipaka kirjoitti:08-rekisteröidyssä ei ole logonappiavausta. Autohan voi olla edellisen vuoden tuotantoa.
Cloverleaf kirjoitti:^Kyllä meikäläisen marraskuussa 2008 rekisteröidyssä sedanissa oli takaluukun avaus logoa painamalla.
Mun edellisessä 31.12.2008 rekatussa ei ollut. Nykyisessä 11.7.2008 rekatussa on. Riippuu tosiaan siitä, onko auto facelift-mallia (X9, 2008-2010) jolloin logossa on nappi vai vanhempaa painosta (X3, 2005-2008), jolloin katossa on nappi (näin siis ainakin Berlinassa, en tiedä eroaako SW) eli käytännössä tosiaan valmistuspäivästä. Runkonumerolla näkee ePeristä, kumpaa versiota auto edustaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Beta Julio kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Aika paljon samalta kuulostaa tuo narina tuolla Vainion videolla kuin omassani. Tässä äsken ottamani ääninäyte omasta:
https://youtu.be/iTLKzjyXqjY
Selvä tapaus , rasvaus auttaa vain jonkin aikaa eli tukivarsi kannattanee vaihtaa eikä kannata tyytyä 100:n euron halpisosaan .
Oma halpisosa olkoi narista jo puolen vuoden jälkeen .
Kiitokset, otin tälle päivää operaatioksi tuon rasvauksen niin saa ainakin lopullisen varmuuden diagnoosiin. Kun sain auton tunkattua ylös ja renkaan pois, niin totesin että taitaisi olla liian työlästä alkaa tuon alapallon kumia purkamaan ja rautalankaa vetämään niin päätin hyödyntää tuota ostamaani injektioruiskua ja isoa neulaa. Tosissaan kun puristi, niin tuostakin sai vaseliinia menemään läpi, niin puristelin jonkun 15ml vaseliinia tuosta kumista sisään. Tämän jälkeen putsasin isopropanolilla ja pyyhkäisin päälle Supra black -silikonia, liekö tuolla sitten muuta kuin psykologinen vaikutus. Mutta onpahan vähän hiljaisempi siihen saakka kunnes ehtii tukivartta ostamaan ja vaihtamaan.
Kuva
Kuva

Mikäs olisi suositeltu merkki alatukivarrelle? Näyttää melko montaa merkkiä kuitenkin olevan tarjolla.
Perkkeles. Ei tullut tuon huolto-operaation jälkeen autolla ajettua ku pihassa kun piti lähtä pistäytymään sumujen saarella, ja sit ottaa kesäpelit ajoon. Niin nyt tänään kun kävin sillä kärryä kiskomassa niin vitunmoinen narina taas. Eli, kysymys kuuluu että voiko se vaseliini sieltä oikeasta paikastansa poistua noin nopeasti ja narina palata, vai oliko tässä testaaminen huolimatonta ja optimistista, ja narina kuuluu sittenkin jostain muualta?

Millä tuon nyt sitten varmaksi testaa, työntää kumin väliin WD40-pullon ja ruutaa sellaista ainetta joka ruostuneessakin pallonivelessä varmasti tunkeutuu väliin hetkeksi voitelemaan narinan pois?

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Taas tuli oire jostain eli kun kakkosella kiihdyttää ni jossain kohtaa kuuluu pari kertaa "tsup, tsup" ääni nykäsee parikertaa ja ahtopaineet putoo pari pykälää ja sen jälkeen nousee ja vetää taas normisti. Tehny näin muutaman kerran lähiaikana. Sit taas pitkänaikaa pelaa normisti. Toinen asia, pakoputkenpää on kokoajan nokinen vaikka käytän kierroksilla niin usein ku järkevää on, ei vie öljyä, polttelee normivälein mutta putkenpää ei vaan vaalene, ehkä normaalia ehkä ei.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Beta Julio kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti: Kiitokset, otin tälle päivää operaatioksi tuon rasvauksen niin saa ainakin lopullisen varmuuden diagnoosiin. Kun sain auton tunkattua ylös ja renkaan pois, niin totesin että taitaisi olla liian työlästä alkaa tuon alapallon kumia purkamaan ja rautalankaa vetämään niin päätin hyödyntää tuota ostamaani injektioruiskua ja isoa neulaa. Tosissaan kun puristi, niin tuostakin sai vaseliinia menemään läpi, niin puristelin jonkun 15ml vaseliinia tuosta kumista sisään. Tämän jälkeen putsasin isopropanolilla ja pyyhkäisin päälle Supra black -silikonia, liekö tuolla sitten muuta kuin psykologinen vaikutus. Mutta onpahan vähän hiljaisempi siihen saakka kunnes ehtii tukivartta ostamaan ja vaihtamaan.
Kuva
Kuva

Mikäs olisi suositeltu merkki alatukivarrelle? Näyttää melko montaa merkkiä kuitenkin olevan tarjolla.
Perkkeles. Ei tullut tuon huolto-operaation jälkeen autolla ajettua ku pihassa kun piti lähtä pistäytymään sumujen saarella, ja sit ottaa kesäpelit ajoon. Niin nyt tänään kun kävin sillä kärryä kiskomassa niin vitunmoinen narina taas. Eli, kysymys kuuluu että voiko se vaseliini sieltä oikeasta paikastansa poistua noin nopeasti ja narina palata, vai oliko tässä testaaminen huolimatonta ja optimistista, ja narina kuuluu sittenkin jostain muualta?

Millä tuon nyt sitten varmaksi testaa, työntää kumin väliin WD40-pullon ja ruutaa sellaista ainetta joka ruostuneessakin pallonivelessä varmasti tunkeutuu väliin hetkeksi voitelemaan narinan pois?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000018564

Jos haluat rasvailla, ruuttaa vaikka moottoriöljyä sisään. Leviää niveleen paremmin kuin rasva, voitelee paremmin kuin Dick Steele.
Operating at the speed of dark

Raispe
Viestit: 65
Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raispe »

Hei!

159 alfaan pitää todennäköisesti ohjaustehostimen pumppu vaihtaa. Onko kenelläkään tietoa General Rigambin laadusta?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^ Irrotin alapallon olkavarresta jotta suojakumin sai ehjänä pois. Kumin sisältä löyty semmonen kivettynyt ruostepaskamähmä tiivisteenä ettei sen läpi varmaan ois saanut mitään voiteluainetta pallonivelelle saakka uimaan.
Mut nythän toi alko jo kolisemaan parin tuhannen kilsan jälkeen. Tais olla aika lyhyt ilo rasvailusta :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, jos merkissä ei ole avausta niin sitten ei ole.

Seuraava kyssäri:
Oliko niin, että ohjaustehostinnestesäiliössä EI saisi olla selkeää näkyvää virtausta (kuvittele hana, joka työntää vettä vaikka ämpäriin minkä pinta on yli hanan)? Muistelen ex-viisysissä olleen niin, että taso kyllä nousi mut tollaista selvästi nähtävää virtausta ei ollut.
Ei vaahtoa, sentään. Mutta oudon voimakas tuntuu paluuvirtaus olevan?

Sitä vaan, että onko tuossa nyt se kuristin lähtenyt liposkaan vai jotain muuta...

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Mikäs olisi hyvä puolamerkki 3,2 JTS:ään? Valikoimaa on, mutta itse taitaisin kallistua NGK:n puoleen, onko muita suosituksia? Vitospytystä oli häröjä MSE:n mukaan, ja huomaa sen kiihdytyksessäkin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mikael J kirjoitti:Ilmastoinnin kompurasta kuuluu sirinää, mitä en muista viime kesänä kuulleeni lainkaan. Olisiko kylmäaineet päässeet hupenemaan?
Mulla ainakin sirinä katosi viime kesänä kun ilmastointi "täytettiin". Nyt on lievänä palannut. Täytyy tarkistuttaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

dnapekko kirjoitti:Mikäs olisi hyvä puolamerkki 3,2 JTS:ään? Valikoimaa on, mutta itse taitaisin kallistua NGK:n puoleen, onko muita suosituksia? Vitospytystä oli häröjä MSE:n mukaan, ja huomaa sen kiihdytyksessäkin.
Mulla oli neloskoneisessa NGK :n puola, kesti 10tkm kunnes hajos kolmospytyn kohalta.
Taitaa olla jotain perus kiinan sontaa mitä myydän laadukkaalla nimellä.
Boschia vaan jos on saatavilla
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

kovan onnen soturi kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Mikäs olisi hyvä puolamerkki 3,2 JTS:ään? Valikoimaa on, mutta itse taitaisin kallistua NGK:n puoleen, onko muita suosituksia? Vitospytystä oli häröjä MSE:n mukaan, ja huomaa sen kiihdytyksessäkin.
Mulla oli neloskoneisessa NGK :n puola, kesti 10tkm kunnes hajos kolmospytyn kohalta.
Taitaa olla jotain perus kiinan sontaa mitä myydän laadukkaalla nimellä.
Boschia vaan jos on saatavilla
Bosch 0 221 604 112 taitaa olla oikea valinta sitten, pitääpä etsiä, seitsemänkympin huitteilla ovat hinnat, halpiksia saa jo ale kolmenkympin
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Hello!

Oma 159:ni tekee sitä, että auto kiihtyy ihan hyvin, mutta aivan pienen marginaalista "täristystä" on tarjolla.

Kun tarkemmin katsoin, niin niin se ahtopaine mittari menee kyllä melkein tappiin saakka mutta nyt värisee siellä edestakaisin (ylös, alas, ylös...).

Turbo hajoamassa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Loggeri ja erillinen (luotettava) painemittari kiinni ja kattomaan, mitä sanoo:
-Pyydetty ilmamassa
-Toteutunut ilmamassa
-MAP-anturin lukema (imusarjan paine ECU:n mielestä)
-Se erillinen ahtomittari (imusarjan paine oikeasti)

Tuloksista näkee, kumpi heijaa syynä ja kumpi seurauksena, massa vai paine. Siitä sitten jatkopäättelemään, meneekö vaihtoon jompikumpi anturi vai pitääkö etsiä vuotoja tms.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^^ 2.4 JTDm?
Itsellä teki talvella tuota samaa. Ilmamassa-anturin vikakoodi päällä.
Ilmeisesti virheellinen ilmamäärän mittaustulos ja turbo pudottaa painetta, kunnes heti tulee oikea mittaus.
Putsauslitkua on hyllyssä, en ole saanut itseäni innostettua remonttiin kun nyt ei ole nypytellyt.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Turbon alipainesäädin tai sen kumiletkut voivat olla rikki.
Omassa autossa ainakin teki nykimistä esimerkiksi ylämäessä isolla vaihteella.
Ebaystä uusi maksaa about 30e.
Sijainti kuskinpuolen etu-umpion vieressä lukkopellissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

vellura
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Kesä 2015, 01:11
Car(s): 159 1.9JTDm Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vellura »

159 1.9 JTDM 16V Jakohihna sanoi sopimuksen irti eilen ja nyt mietin että onko venttiilit samalla kertaa entiset vai voisko hyvällä tuurilla selvitä pienemmällä remontilla?

Ja onko muilla katkennut remmiä ennen vaihtoväliä?

Remmillä oli ajettu 80tkm ja 2vuotta

Ja noin 60kmh oli tasaista nopeutta kun hyytyi tienvarteen

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvällä säkällä pelkästään keinuvivut poikki ja venat ok. Mutta onko se hatunnosto enää kovin ihmeellinen lisä muutenkin ko. tilanteessa tehtävään remppaan? Saisi tarkistettua kunnolla tilanteen ja voisi ainakin olla varma lopputuloksesta.

Mikä kohta porsi ekana? Vesipumppu?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Aika vähän taitaa noissa olla remmivaivoja. Edellisellä hihnalla ajoin 150 tkm ja nykyisessäkin taitaa olla jo 130 tkm.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

vellura kirjoitti:159 1.9 JTDM 16V Jakohihna sanoi sopimuksen irti eilen ja nyt mietin että onko venttiilit samalla kertaa entiset vai voisko hyvällä tuurilla selvitä pienemmällä remontilla?

Ja onko muilla katkennut remmiä ennen vaihtoväliä?

Remmillä oli ajettu 80tkm ja 2vuotta

Ja noin 60kmh oli tasaista nopeutta kun hyytyi tienvarteen
Olis kokonainen ehjä ja vähän ajettu moottori ylimääräsenä https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2719332 :wink:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

hjpp kirjoitti:^^ Aika vähän taitaa noissa olla remmivaivoja. Edellisellä hihnalla ajoin 150 tkm ja nykyisessäkin taitaa olla jo 130 tkm.
Auto-Milanossa sanottiin, että TBissä porsisi ensin vesipumppu. Vaihdatin sitten vuoden etuajassa. :silly:

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jos pyöräkulmien säätö epäonnistui syistä :

"Raidetangon lukitusmutterit / säätö jumissa. Sisemmän pään suojakumi rikki vasemmalla puolen."

...niin tuskin on mitään järkevää syytä nuukailla ja olla vaihtamatta sekä ulko että sisäpäitä ja suojakumeja molemmille puolen kun osien hintataso on: raidetangon sisäpää alkaen 14€, ulkopää alkaen 9,50€ - suojakumit molemmille puolen 12€. Tuskin tuohon työkään paljoa maksaa jos ei halua tällä kertaa harrastaa? Toki fiksumpaa on ottaa jotain muuta kuin noita hinnat alkaen pingpong palikoita osiksi, joten osakustannus nousee hieman tuosta.

Vastaa Viestiin