Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Juuri noin minäkin olen ne vilkkuvat luvut tulkinnut: viestittävät että haluttua lämpöä ei voida saavuttaa kompuraa päälle kytkemättä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sitähän se nimenomaan tarkoittaa, että lämpötilapyynti on kylmempi kuin on mahdollista toimittaa. Rtfm :)

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ei tässä vielä niin heikosti mene että manuaalia lukisi. :-D

Varmaan puoli vuotta mietin että miksi joskus harvoin valot jää päälle autosta noustessa ja sitten "huomasin" että valoviiksestä vetämällä tulee Follow me home - toiminto. Tästä vielä hieman iisää eteenpäin huomasin, että nykimällä viikseä uudestaan tulee aina +30sek lisää valoa. Jännempää tutkia autoa ilman manuaalia ;)

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:Rtfm :)
Vastaus osoittaa että kysymys sopi otsikkoon.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Minkähän se nyt teki...
Ajoin nopeudella noin 100km/h loivaa kaarretta. Moottorijarrutuksella hidastin risteykseen ja lopuksi jarrulla. Kääntyessä hävisi ohjaustehostimen avustus. Oli mennä kääntyminen pitkäksi, ohjaus oli todella raskas. Kun sain käännettyä, tehostus palautui. Mitään ilmoitusta asiasta ei ollut.
Kylmästöinti oli päällä ja puhallin täysillä.
Oikeasti säikäytti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

nipaka kirjoitti:Minkähän se nyt teki...
Ajoin nopeudella noin 100km/h loivaa kaarretta. Moottorijarrutuksella hidastin risteykseen ja lopuksi jarrulla. Kääntyessä hävisi ohjaustehostimen avustus. Oli mennä kääntyminen pitkäksi, ohjaus oli todella raskas. Kun sain käännettyä, tehostus palautui. Mitään ilmoitusta asiasta ei ollut.
Kylmästöinti oli päällä ja puhallin täysillä.
Oikeasti säikäytti.
Huh. Vähän turhan jännää elämä Alfan kanssa välillä.
Itellä lähti ohjaustehostinhihna irti kesken ajon vuosia sitten. Hihna varmaan paikallaan, jos tehostin palautui?
Onko ohjaustehostinöljyjä vaihdettu milloin viimeksi. Säiliössä oleva suodatin tukossa?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Vaihdoitko vaihdetta samalla kun käänsit? 156:nen teki tolleen ex-rouvalle, kun moottori sammahteli joskus vaihtaessa käynnistyen uudestaan kun kytkimen nostaa. Vikakuvaus oli "ohjaus menee jumiin yllättäin" - melko pitkään piti parkkiksella kurvailla ennen kuin sain vian "ulos" ja moottori sammahti mullakin.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Taisin vaihtaa vaihdetta. Muistan mielessäni arvuutelleen että meneekö kolmosella, vaihdoin kakkosen. Olisiko niin että laturin ja kompuran kuormitus oli liikaa ja tyhjäkäynti meni niin alas että kierroksia ei tehostukselle riittänyt. Uudelleen käynnistymisen nykäystä en huomannut.
Vastedes kääntyminen aloitetaan vaihde päällä ja kytkin ylhäällä.
Tehostinöljyistä en osaa sanoa. Auto on ollut Alfa-harrastajalla ennen minua, joten uskoisin asian olevan kunnossa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ihan fiksu menettely tehdä noin. Itsekin yritän noudattaa kun huomasi kuinka mahdottoman raskaaksi ohjaus muuttuu. Kieltämättä äkkiä tuntui kuin se lukittuisi, vaikka toki hartiavoimin sai kääntymään.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri :)
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri :)
Tulipellin puolella lähinnä vaihdelaatikkoa. Menee siis imusarjan irroitukseksi. Kuva sylinterien numeroinnista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=606989#p606989
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit
Tiige jo kertoi olennaisen, mutta muistamista varten se sylinterijärkkä on oikeastaan hyvinkin looginen: kampuralta katsottuna jakopäästä aloittaen 1-2-3-4-5-6.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tiige kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri :)
Tulipellin puolella lähinnä vaihdelaatikkoa. Menee siis imusarjan irroitukseksi. Kuva sylinterien numeroinnista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=606989#p606989
Ohhoh, kuulostaa melko työläältä puolanvaihdolta. Alkaa mersun V12TT:hen tuntua tuohon verrattuna jo helpolta. :)

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Beta Julio kirjoitti:
Tiige kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Mites menee isojötsin sylinterit, pitäisi vitossylinterin puola vaihtaa mutta ensin löytää vitossylinteri :)
Tulipellin puolella lähinnä vaihdelaatikkoa. Menee siis imusarjan irroitukseksi. Kuva sylinterien numeroinnista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=606989#p606989
Ohhoh, kuulostaa melko työläältä puolanvaihdolta. Alkaa mersun V12TT:hen tuntua tuohon verrattuna jo helpolta. :)
Katsoin eLearnista, kuulostaa pahemmalta kuin on, toivottavasti :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se mikään kovin horrorioperaatio ole, menee yllättävän nopeesti kun vaan rohkee avata pellin ja tehdä. Jos viittit ja on mahdollisuus, niin punnitte se samalla se imusarja :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:Ei se mikään kovin horrorioperaatio ole, menee yllättävän nopeesti kun vaan rohkee avata pellin ja tehdä. Jos viittit ja on mahdollisuus, niin punnitte se samalla se imusarja :D
Jo vain, ihan alkoi kiinnostamaan, että kuis varten?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siitä uteliaisuudesta, että mitä se paino on lukuina :D. Kourassa se nimittäin tuntuu halvatun painavalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kumpi apulaitehihna siis on se riskimpi menemään jakopäähän? Otin tänään apulaitehihnat pois. Kiristin tuntui yllättävän löysältä. Venyvää oli nähtävästi asentaessa saatu hieman reunasta murtumaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Molemmat sinne voi päätyä yhtä lailla katketessaan, mutta mutuna heittäisin, että lyhyt laturin remmi on se todennäköisempi katkeamaan. Ensinnäkin homma on v-mäinen ja kallis, eli vaihtoa saatetaan lykätä pidemmälle kuin on turvallista. Toisekseen sen laturin hihnan asentaminen niin, että se ei alkaisi suurin piirtein välittömästi luistamaan vaikuttaa olevan melko mahdotonta, eli se remmi helposti myös kuluu ennenaikaisesti.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä :P

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.

Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon :x

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

On kyllä mahdoton kulutus. :x

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Normaalista en tiedä. Mutta itselläni 159 2.4 Q4 SW vie sen ~8litraa seka-ajossa, maantiellä pääsee 7 nurkille kuormattuna. Ja omani ei ainakaan ole ihan priimassa hapessa...

Ahtojen humppaus voi viitata sitten nimenomaa vääntöhävikkiin ja se nostaa kulutusta.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä :P

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.

Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon :x
Palattu reissulta samaa reittiä ja vielä enemmän kusi sukassa kuin mitä menomatkalla. Keskikulutus mittarin mukaan 8.8 ja tankkauksista laskettuna 9.1 eli harmillisen hyvin pitää kutinsa.

Paluumatkalla kulutusmittari alkoi näyttää järkevämpiä lukemia, itse asiassa yhdellä 100km pätkällä ei saanut lappu lattiassakaan kulumaan yli 8.1 ja auto kulki tuolloin ylämäkeen huimaa 50 kilometritunnin vauhtia (100 rajoitus). Ensimmäinen kerta kun ei ahdot humpanneet kaasu pohjassa. Vikavalot ei tietenkään ilmaisseet minkään olevan vialla.

Kotiin päästyä katsoin vikakoodit ja ainoa koodi oli P010F "Air mass/air flow meter incongruence" eli lienee signaali epäjohdonmukainen tuon perusteella. Logitin haluttua ja mitattua ilmamassaa ja niissä on kyllä melko lailla ero isommalla kaasulla, n. 50%... MAF vaihtoon siis..

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Ilmastointi on ruvennut pitämään semmosto metallista sirkkelin ääntä. Jos kytken ilmastoinnin pois niin tuo sirkkeli häviää, mutta semmonen hento linnunlaulu jää. Onko kellään ollut vastaavaa?

Tässä yritin saada ääntä nauhalle:
https://youtu.be/fA3v9fe-KOU

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käyppä huollossa säätämässä kylmäainemäärä kohdalleen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Polforea kirjoitti:Käyppä huollossa säätämässä kylmäainemäärä kohdalleen.
Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FInestC kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Käyppä huollossa säätämässä kylmäainemäärä kohdalleen.
Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?
Lisätty liikaa sitten... osaa ääntää silloinkin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Voi olla myös vuoto järjestelmässä ja aineet sen takia vähissä. Mulla rupesi sirkkelöimään viime kesänä pari kuukautta huollosta ja kennolle tulevan letkun tiiviste oli vuotanut.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

FInestC kirjoitti: Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?
Kylmäaineita ei lisätä kun ei ole tietoa kuinka paljon litkua on.
Vanhat otetaan pois ja laitetaan uudestaan oikea määrä.
Viimeksi muokannut nipaka, 27 Touko 2019, 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja autodata esim voi näyttää ihan väärän määrän... :roll:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ja korjaamon laitteet voivat laittaa ihan väärän määrän ainetta autoon.... ERITTÄIN usein ovat huoltamattomia ja kalibroimattomia kapistuksia mitä työnnellään sekä hallissa että korjaamon pihalla laittamatta kuljetuslukkoja päälle. venymäliuska-anturit mihin kylmäaineen määrämittaus noissa perustuu ei oikein tykkää tärinästä...

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Onneksi ei ole niin kuuma, että tarvitsis ilmastointia käyttää, mutta voiko tuo pumppu levitä/aiheuttaa muuta haittaa samalla?

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

nipaka kirjoitti:
FInestC kirjoitti: Kylmäainetta lisätty pari kk sitten?
Kylmäaineita ei lisätä kun ei ole tietoa kuinka paljon litkua on.
Vanhat otetaan pois ja laitetaan uudestaan oikea määrä.
No joo siis toki vanhat otettiin pois, tehtiin tyhjiö/tiiviystestit jne.

Kylmää tulee, mutta pitää vaan tuota ääntä... :lol:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

alfa 156 v6 kirjoitti:Ja korjaamon laitteet voivat laittaa ihan väärän määrän ainetta autoon.... ERITTÄIN usein ovat huoltamattomia ja kalibroimattomia kapistuksia mitä työnnellään sekä hallissa että korjaamon pihalla laittamatta kuljetuslukkoja päälle. venymäliuska-anturit mihin kylmäaineen määrämittaus noissa perustuu ei oikein tykkää tärinästä...
Kyl näin o! Lisäksi täytetään vuotava järjestelmä ilman vianmääritystä / koeponnistusta, joka on jo itsessään rangaistava ympäristörikos. Voisin heittää hattuvakiona, että kesäaikana vähintään kerran viikossa tulee diagnosoitua auton ilmastointijärjestelmä, jonka ilmastointi ei toimi ja joka on muualla ensin täytetty vaikka kylmäainepiiri on ollut tyhjä tai hävikki on ollut merkittävä.

Sirkkeliääni voi tosiaan johtua väärästä kylmäaineen määrästä tai sitten laakeroinnista.

Edit: Kirjoituserhe.
Viimeksi muokannut Jarsan, 29 Touko 2019, 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Silver
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2019, 20:47
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Silver »

Alfasta jatkuu edelleen autojen humppaaminen, joten Arvelin jo muutenkin että hommaan jonkinlaisen testerin vikakoodin lukuun ja huoltojen nollaamiseen. Myös talon naisen Baijerilaisen voi samalla tutkia ja nollata huollot yms. No Alfasta ei ollut vikakoodeja mutta testerillä taisi airbagin valo syttyä. Ei aluksi löytynyt siihenkään mitään vikakoodia. Testerin päivitys auttoi asiaa ja nyt on koodit B1005 passenger airbag w lamp
. Apukuskin airbagin varoitus valo joka on kattopaneelissa, ei kylläkään toimi. Nyt myös ilmoittaa B1014 edellisen katkaisinta jota käännetään avaimella ja jota tietenkin kokeilin. Sekavaa vai :shock:
Ja olisikohan täällä taas hienoja neuvoja jota kokeilla :)

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Silver kirjoitti:Alfasta jatkuu edelleen autojen humppaaminen, joten Arvelin jo muutenkin että hommaan jonkinlaisen testerin vikakoodin lukuun ja huoltojen nollaamiseen. Myös talon naisen Baijerilaisen voi samalla tutkia ja nollata huollot yms. No Alfasta ei ollut vikakoodeja mutta testerillä taisi airbagin valo syttyä. Ei aluksi löytynyt siihenkään mitään vikakoodia. Testerin päivitys auttoi asiaa ja nyt on koodit B1005 passenger airbag w lamp
. Apukuskin airbagin varoitus valo joka on kattopaneelissa, ei kylläkään toimi. Nyt myös ilmoittaa B1014 edellisen katkaisinta jota käännetään avaimella ja jota tietenkin kokeilin. Sekavaa vai :shock:
Ja olisikohan täällä taas hienoja neuvoja jota kokeilla :)
Minulla Motonetin testeri sytytti myös airbagin valon, ja Multiecuscanilla sain sen sammutettua. Brittifoorumi kyllä kertoi, että sammuu itsekseen jonkin ajan kuluttua.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

kun irrottaa oven ulkokahvan niin paljonko sisältäpäin tarvii purkaa?
pitääkö lasikin ottaa pois?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä :P

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.

Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon :x
Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100km :roll: ja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä :P

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.

Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon :x
Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100km :roll: ja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...
Ooho, meneepä nykybensat jo pienellä, tolla 2.2JTS:llä tuntuu menevän matka-ajossakin 8-9l/100km.. :shock:

Vecara
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vecara »

Beta Julio kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä :P

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.

Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon :x
Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100km :roll: ja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...
Ooho, meneepä nykybensat jo pienellä, tolla 2.2JTS:llä tuntuu menevän matka-ajossakin 8-9l/100km.. :shock:
Ja sinällään jännä: mulla oli aiemmin 159 2.2 JTS manuaali ja se vei juuri mainitsemasi määrän.. Nyt 3.2 JTS Q4 ja menee aikalailla samalla matka-ajossa, kaupungissa sitten reilusti enemmän

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:Ei se mikään kovin horrorioperaatio ole, menee yllättävän nopeesti kun vaan rohkee avata pellin ja tehdä. Jos viittit ja on mahdollisuus, niin punnitte se samalla se imusarja :D
eLearn antaa imusarjan pulttien momentiksi 2,3 Nm, eikös tuon pitäisi olla 23 ?
Missähän kohtaa sijaitsee öljynpaineen varoitusvalon anturi, pitäisi sekin vaihtaa, kun pellin alla puuhaan.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Öljynpaineanturi asuu ~etummaisen pakosarjan vieressä jakopään puolella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:Öljynpaineanturi asuu ~etummaisen pakosarjan vieressä jakopään puolella.
Kiitoksia. Imusarja jäi punnitsematta, takimmainen letku oli niin hiton lujassa. Puola vaihtuii kuitenkin :)
23 Nm on brittifoorumin mukaan oikea momentti, eLearn antaa momentit kummallisesti.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös eLearn anna dAneja (deka-newtonmetri), eli 2,3 on siis 23Nm?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Millasella kulutuksella pitäs 159 2.4 JTDm sw automaatin mennä? Eilen ajettiin 4 hengen kuormalla n.500km keskikulutuksella 8.9l/100km.... ja tarkotus oli nimenomaan kokeilla miten vähällä tuo menee eli eteneminen oli jopa ylirauhallista.... pikkubusso 166 meni saman pätkän melkein 2l/100 vähemmällä :P

Jarrut ei laahaa, ovat juuri kaikilta osin rempatut. Laatikko ei luista ja muutenkin auto toimii nyt hyvin täyskaasukiihdytyksen ahtojen "humppaamista" lukuunottamatta. Tuota tutkiessa korjattu alipaine- ja ylipainevuodot sekä jumittava egr ja vaihdettu suodattimet autoon.

Vaikea uskoa tuon kulutuksen olevan normaalia, jos on niin vahdetaan hyvä ja paljon laitettu 159 punaisilla nahkoilla bensa-autoon :x
Vertailun vuoksi, täsmälleen sama pätkä, samalla henkilömäärällä ja kuormalla ja saman kuskin käskyttämänä 200hp bensa-giulia vei menovettä 5.1 l/100km :roll: ja tällä tuli jopa ohiteltuakin paristi...
tulipa kokeiltua vielä D-N-A kytkimen vaikutusta samalla pätkällä kun tuota joutu nyt sahaamaan eestaas. 5.1 kulutus Giulialla tuli A:lla, sama pätkä N:llä nosti kulutuksen 5,5:een minkään muun muuttumatta. Kyllä tuossa joku taika lienee kun pikkuvaihteella jyrryyttää tuo A-Moodi.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Aquatica kirjoitti:Eikös eLearn anna dAneja (deka-newtonmetri), eli 2,3 on siis 23Nm?
Niinpä, en ole tuohon tapaan ennen törmännyt
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Perjantaina kävin katsastamassa 159:n, joka pomppasi aika perinteisistä syistä eli yläpallonivel väljä sekä ruostetta helmassa takana (katsurin rauta meni läpi). :-D
Yläpallonivel vaatii ylätukivarren vaihdon ja varaosaa on saatavilla kahdella eri pallonivelen kartiolla, 1:6 ja 1:10. Ilmeisesti rautaiseen olka-akseliin käy tuo 1:10? Auto on vm. 2008 ja ainakin magneetti tarttui olka-akseliin, kun eilen kokeilin.
Jos Turun alueella on tiedossa joku sopiva paja ruosteen korjaukseen niin sellaistakin voi ehdottaa..

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sattumalta täälläkin on kiinnostusta 2008 (facelift) 159:n yläpalloihin. Jos oikein ePeriä tulkkaan, niin 1:10 on tosiaan se vanhempi kartio ja muutos on tehty helmikuussa 2009.

Edit: vanhemmat OEM-tuotenumerot:
51817623
51817624

Uudemmat OEM-tuotenumerot:
51835397
51835398

Ajattelin itse lähteä kokeilemaan tässä(kin) kohtaa Meylen HD-versioita, niiden numerot:
15-16 050 0014/HD
15-16 050 0015/HD

Nää seuraa varmasti toisiaan, joten tilaan molemmat enkä jaksanut laittaa ylös mikä numero osuu kummallekin puolelle, sori siitä.

Edit: näköjään perseilin kuitenkin tekstissä sen verran, että jollekulle voi olla epäselvää, että nuo Meylen osanumerot täsmää vanhempiin olkiin, ei uudempiin. Smiik kuitenkin toivottavasti tämän ymmärsi ja tilasi itselleen oikeat osat :)
Viimeksi muokannut Polforea, 03 Kesä 2019, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Kiitos varmistuksesta, pistin tukivarret tulemaan molemmille puolille. Meyle HD:ta tietenkin, sitähän siellä on jo koiranluut joka nurkassa, raidetangon päät yms.. 8) Ovat erittäin hyvälaatuisen oloisia eivätkä silti edes ihan kalleimmasta päästä ainakaan Autodocin valikoimassa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja heicci »

1.9 JTS

Öljymäärästä ilmoittava palkki on loistanut poissaolollaan jonkin aikaa, ilmeisesti joku anturi mennyt. Mitenkäs jos öljy on oikeasti vähissä niin syttyykö edelleen joku valo vai eikö nyt ilmoita mitään?
Osaako joku heittää anturille osanumeroa ja sijaintia?

Vastaa Viestiin