Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:Äsken vihdoin aattelin tilailla ja totesin, että siellä on listoilla kaksi oikeanpuoleista kymppikartiomallia, muttei yhtään vasenta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/1700255 ... --Meyle-HD
https://www.motonet.fi/fi/tuote/1700256 ... 9-Meyle-HD

Laitoin aspaan mailin aiheesta, mitä todennäköisimmin jompi kumpi on siis oikeasti vasen, mutta tietojen syötössä lie käynyt pieni ohohups.
Ja tänään aspa vastasi.
Motonetin asiakaspalvelu kirjoitti: Kiitos viestistäsi. Toiseen tuotteeseen on näemmä tullut tuotenimikkeeseen virhe, laitan siitä viestin eteenpäin. 17-00255 on oikeanpuolen osa ja 17-00256 vasemman puolen.
Eiköhän tuo virhe listoilla korjaudu suhteellisen pian kun on nyt tiedossa, mutta sitä odotellessa tuo tieto tännekin julki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mika »

Eli moottorin puristuspaine karkaa on nyt eka diagnoosi moottorille. Ehdotuksena oli että uusi kone...
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei hihna ole hypännyt tms venttiili ongelmaa. Yhden pytyn ja kolinan kans käyntiin ymmärtäisin mutta kun ei käynnisty, puristunset kateissa niin hihna ja sitä kautta keinuvivut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Saahan tuon endoskoopin ja muiden työkalujen kanssa tutkittua mitä on tapahtunut kantta irrottamattakin. Tai tässä tapauksessa näkee onko imuventtiilin lautanen männän päällä... :roll:

Keinuthan noista naftamoottoreista lähtee litomaan, jos remmi pettää (jolta tuo nyt vahvasti kuulostaa). Jos hyvä tuuri käy niin selviää pelkillä keinuilla ilman venttiilivauriota.

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mika »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ei hihna ole hypännyt tms venttiili ongelmaa. Yhden pytyn ja kolinan kans käyntiin ymmärtäisin mutta kun ei käynnisty, puristunset kateissa niin hihna ja sitä kautta keinuvivut.
Ja jos noin kävi on moottori helpompi vaihtaa?
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Mika kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ei hihna ole hypännyt tms venttiili ongelmaa. Yhden pytyn ja kolinan kans käyntiin ymmärtäisin mutta kun ei käynnisty, puristunset kateissa niin hihna ja sitä kautta keinuvivut.
Ja jos noin kävi on moottori helpompi vaihtaa?
Eikö korjaamo tosiaan pysty kertomaan mitä on rikki . Se on varsin oleellista kun arvioi kansiremontin ja vaihtomoottorin välillä .
Itse tekisin kansiremontin sillä sen jälkeen olisi uudet hihnat ja kansi kunnossa .

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä mun korvaan kansipoka kuulostaa houkuttelevammalta kuin vaihtomotti. Kukin toki tyylillään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Helppohan se toki täältä on viisastella. Mut tosiaan jos puristuksien puuttuminen köynnistymisen este niin viispyttysessä prosenttuaalisesti hihnan pettäminen ja sen johdosta keinuvipujen murtuminen on todennäköisin. Toki isolla tod.näk venttiili vääntynyt jossain. Jos hihna pettänyt voisi ajatella jopa sen vaihtaneen firman suuntaan kyselyä laittaa jos vaihdosta alle vaihtovälin.
Eikö kukaan ole tutkinut jakopään kuntoa? Jos tuo puristuspaine mittaus tehty asiallisesti, eli siihen voi luottaa niin ihmettelen ettei kopan alle ole kurkattu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Keinut murtunut ja ja pakonokka luistanut > nokkien välinen ajoitus pielessä.
Giulia Super -69

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mika »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Helppohan se toki täältä on viisastella. Mut tosiaan jos puristuksien puuttuminen köynnistymisen este niin viispyttysessä prosenttuaalisesti hihnan pettäminen ja sen johdosta keinuvipujen murtuminen on todennäköisin. Toki isolla tod.näk venttiili vääntynyt jossain. Jos hihna pettänyt voisi ajatella jopa sen vaihtaneen firman suuntaan kyselyä laittaa jos vaihdosta alle vaihtovälin.
Eikö kukaan ole tutkinut jakopään kuntoa? Jos tuo puristuspaine mittaus tehty asiallisesti, eli siihen voi luottaa niin ihmettelen ettei kopan alle ole kurkattu.
Ei ne halua avata koppaa kun maksajasta ei ole vielä tietoa =) . Olen omistanut auton noin 3 viikkoa ennen kuin se kosahti motarille ja voitte arvata kuinka innokkiata autoliike on tästä...

Auton on jo yli viikon ollu korjaamolla, niillä meni 3 päivää että ne edes kurkkas sinne ja nyt ne haluavat tietää kuka maksaa jos ne avaan kannen moottoista ja löytää jotain katastroofista taikka sitten jotain halpaa menny rikki. Hihna on vaihettu 285t kohdalla ja nyt mittarissa on se 351t.

Korjaamo sanoi että hihna näyttäisi olevan kunnossa jolloin onko se voinyt hypätä. Vai sielä on vaan x syystä hajonut jotain...


Mulla nyt on vaihtoehtoina että autoliike maksaa sen kuntoon taikka kaupanpurku ja molemmissa tapauksissa varmasti tapellaan..
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Mika kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Helppohan se toki täältä on viisastella. Mut tosiaan jos puristuksien puuttuminen köynnistymisen este niin viispyttysessä prosenttuaalisesti hihnan pettäminen ja sen johdosta keinuvipujen murtuminen on todennäköisin. Toki isolla tod.näk venttiili vääntynyt jossain. Jos hihna pettänyt voisi ajatella jopa sen vaihtaneen firman suuntaan kyselyä laittaa jos vaihdosta alle vaihtovälin.
Eikö kukaan ole tutkinut jakopään kuntoa? Jos tuo puristuspaine mittaus tehty asiallisesti, eli siihen voi luottaa niin ihmettelen ettei kopan alle ole kurkattu.
Ei ne halua avata koppaa kun maksajasta ei ole vielä tietoa =) . Olen omistanut auton noin 3 viikkoa ennen kuin se kosahti motarille ja voitte arvata kuinka innokkiata autoliike on tästä...

Auton on jo yli viikon ollu korjaamolla, niillä meni 3 päivää että ne edes kurkkas sinne ja nyt ne haluavat tietää kuka maksaa jos ne avaan kannen moottoista ja löytää jotain katastroofista taikka sitten jotain halpaa menny rikki. Hihna on vaihettu 285t kohdalla ja nyt mittarissa on se 351t.

Korjaamo sanoi että hihna näyttäisi olevan kunnossa jolloin onko se voinyt hypätä. Vai sielä on vaan x syystä hajonut jotain...


Mulla nyt on vaihtoehtoina että autoliike maksaa sen kuntoon taikka kaupanpurku ja molemmissa tapauksissa varmasti tapellaan..
Tuon ikäisen auton pitää kestää kaupan jälkeen moottorin osalta enemmän kuin kolme viikkoa , toivottavasti liike on autokauppiaiden liiton jäsen , eikä näin ollen maksajasta ei ole epäselvyyttä . Kuluttaja-asiamies on näitä tapauksia varten . Ota se asia esille jos liike ei ole taipuvainen maksamaan tai purkamaan kauppaa .

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mika »

oidipus kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Helppohan se toki täältä on viisastella. Mut tosiaan jos puristuksien puuttuminen köynnistymisen este niin viispyttysessä prosenttuaalisesti hihnan pettäminen ja sen johdosta keinuvipujen murtuminen on todennäköisin. Toki isolla tod.näk venttiili vääntynyt jossain. Jos hihna pettänyt voisi ajatella jopa sen vaihtaneen firman suuntaan kyselyä laittaa jos vaihdosta alle vaihtovälin.
Eikö kukaan ole tutkinut jakopään kuntoa? Jos tuo puristuspaine mittaus tehty asiallisesti, eli siihen voi luottaa niin ihmettelen ettei kopan alle ole kurkattu.
Ei ne halua avata koppaa kun maksajasta ei ole vielä tietoa =) . Olen omistanut auton noin 3 viikkoa ennen kuin se kosahti motarille ja voitte arvata kuinka innokkiata autoliike on tästä...

Auton on jo yli viikon ollu korjaamolla, niillä meni 3 päivää että ne edes kurkkas sinne ja nyt ne haluavat tietää kuka maksaa jos ne avaan kannen moottoista ja löytää jotain katastroofista taikka sitten jotain halpaa menny rikki. Hihna on vaihettu 285t kohdalla ja nyt mittarissa on se 351t.

Korjaamo sanoi että hihna näyttäisi olevan kunnossa jolloin onko se voinyt hypätä. Vai sielä on vaan x syystä hajonut jotain...


Mulla nyt on vaihtoehtoina että autoliike maksaa sen kuntoon taikka kaupanpurku ja molemmissa tapauksissa varmasti tapellaan..
Tuon ikäisen auton pitää kestää kaupan jälkeen moottorin osalta enemmän kuin kolme viikkoa , toivottavasti liike on autokauppiaiden liiton jäsen , eikä näin ollen maksajasta ei ole epäselvyyttä . Kuluttaja-asiamies on näitä tapauksia varten . Ota se asia esille jos liike ei ole taipuvainen maksamaan tai purkamaan kauppaa .
Juh, onneksi on lähitapiolan vakuutukset ja ovat jo avaneet käsittelyn jos autokauppa ei suostu korjaamaan taikka purkamaan kauppaa.
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Paikalla
KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Gasolina kirjoitti:Keinut murtunut ja ja pakonokka luistanut > nokkien välinen ajoitus pielessä.
Kuinka pakonokka voi luistaa?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

KimmoKo kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Keinut murtunut ja ja pakonokka luistanut > nokkien välinen ajoitus pielessä.
Kuinka pakonokka voi luistaa?
Kartiokiinnitys ilman kiilaa, sama imussakin.
Giulia Super -69

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Imunokka luistaa jos kilahtaa venttiilit kovassa vauhdissa mäntiin, samalla murtuu keinuvivut imupuolelta. Lievemmässä tapauksessa vain vipusia murtuu. Toimii siis sulakkeen lailla.

Avatar
oopeekoo
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:58
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 166 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oopeekoo »

159 2.4JTDm 2006 automaatti nykii "normaaleissa" kiihdytyksissä ahtojen ollessa 0,7..0,9 bar kieppeillä. Myös jos ajaa maantiellä ja tulee sopiva ylämäki, missä ahdot pysyy tasaisesti tuolla 0,7...0,9 bar alueella nykimistä esiintyy. Nykiminen on terävää. Kierrokset ovat siinä 2000rpm paikkeilla. Jos kiihdyttää hitaasti, ettei ahdot nouse tuonne yli 0,7 ei nyi, eikä myöskään reilummin kiihdytettäessä nyi, kun mennään tuon alueen yli.

Mistähän lähtisi vikaa tutkimaan?

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mika »

oopeekoo kirjoitti:159 2.4JTDm 2006 automaatti nykii "normaaleissa" kiihdytyksissä ahtojen ollessa 0,7..0,9 bar kieppeillä. Myös jos ajaa maantiellä ja tulee sopiva ylämäki, missä ahdot pysyy tasaisesti tuolla 0,7...0,9 bar alueella nykimistä esiintyy. Nykiminen on terävää. Kierrokset ovat siinä 2000rpm paikkeilla. Jos kiihdyttää hitaasti, ettei ahdot nouse tuonne yli 0,7 ei nyi, eikä myöskään reilummin kiihdytettäessä nyi, kun mennään tuon alueen yli.

Mistähän lähtisi vikaa tutkimaan?
Se kaapeli juttu joka hinkkaa moottorin korvaa vasten.
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mika »

Moi,

On ollut vähän hankalaa asioiden hoito, olen ollut pari päivää sairaslomilla.

Olin kuluttajaneuvonnan kanssa yhteydessä, ja se vahvisti sitä minun näkemystä kustannusten jaosta asiakas vs myyjäliike.

Eli kun autolla on ajettu 350 000km niin meidän osuus on kustannuksista lähes olematon.

Mutta jos auton tarkastus laitetaan puoliksi 50/50%, niin sen jälkeen ollaan viisaampia kun tiedetään mikä siinä on vialla.
Hieno emaili liikkeestä
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

oopeekoo kirjoitti:159 2.4JTDm 2006 automaatti nykii "normaaleissa" kiihdytyksissä ahtojen ollessa 0,7..0,9 bar kieppeillä. Myös jos ajaa maantiellä ja tulee sopiva ylämäki, missä ahdot pysyy tasaisesti tuolla 0,7...0,9 bar alueella nykimistä esiintyy. Nykiminen on terävää. Kierrokset ovat siinä 2000rpm paikkeilla. Jos kiihdyttää hitaasti, ettei ahdot nouse tuonne yli 0,7 ei nyi, eikä myöskään reilummin kiihdytettäessä nyi, kun mennään tuon alueen yli.

Mistähän lähtisi vikaa tutkimaan?
Likainen Egr tai erilaiset anturit (esim MAF) voi aiheuttaa nykimistä? Itsellä tyhjätty DPF (ilman ohjelmointia) aiheutti nykimistä ja sitä ihmeteltiin noin vuoden verran kunnes vika löytyi softasta... :-D

Avatar
oopeekoo
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:58
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 166 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oopeekoo »

Kiitos vinkeistä! Täytyy selvitellä näitä.
FInestC kirjoitti:
oopeekoo kirjoitti:159 2.4JTDm 2006 automaatti nykii "normaaleissa" kiihdytyksissä ahtojen ollessa 0,7..0,9 bar kieppeillä. Myös jos ajaa maantiellä ja tulee sopiva ylämäki, missä ahdot pysyy tasaisesti tuolla 0,7...0,9 bar alueella nykimistä esiintyy. Nykiminen on terävää. Kierrokset ovat siinä 2000rpm paikkeilla. Jos kiihdyttää hitaasti, ettei ahdot nouse tuonne yli 0,7 ei nyi, eikä myöskään reilummin kiihdytettäessä nyi, kun mennään tuon alueen yli.

Mistähän lähtisi vikaa tutkimaan?
Likainen Egr tai erilaiset anturit (esim MAF) voi aiheuttaa nykimistä? Itsellä tyhjätty DPF (ilman ohjelmointia) aiheutti nykimistä ja sitä ihmeteltiin noin vuoden verran kunnes vika löytyi softasta... :-D
Mika kirjoitti:
oopeekoo kirjoitti:159 2.4JTDm 2006 automaatti nykii "normaaleissa" kiihdytyksissä ahtojen ollessa 0,7..0,9 bar kieppeillä. Myös jos ajaa maantiellä ja tulee sopiva ylämäki, missä ahdot pysyy tasaisesti tuolla 0,7...0,9 bar alueella nykimistä esiintyy. Nykiminen on terävää. Kierrokset ovat siinä 2000rpm paikkeilla. Jos kiihdyttää hitaasti, ettei ahdot nouse tuonne yli 0,7 ei nyi, eikä myöskään reilummin kiihdytettäessä nyi, kun mennään tuon alueen yli.

Mistähän lähtisi vikaa tutkimaan?
Se kaapeli juttu joka hinkkaa moottorin korvaa vasten.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Oopeekoo tarkista tosiaan tuo ^ eculta lähtevä kaapelinippu ettei hinkkaa moottorin nostokorvakkoa vasten. Tämä aiheutti minulla terävää nykimistä tuossa edellisessä 2.4:ssa, oli todella v-mäinen selvittää koska joku johto meni oikkariin vain kun sopivasti antoi kaasua jolloin moottori kääntyy kumien varassa ja ecu kyykkää.
ECU viereinen nostolenkki moottorin edessä oikealla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Poks!

Lomareissulla mökillä lasten kanssa, suoralla tiellä, vauhtia noin 85 km/h kova ääni edestä, vähän niinkuin olisi ajanut kovaa isoon kuoppaan mutta nyt sattui tie olemaan aivan sileä.

Kävin näyttämässä sitä paikallisella Autoasilla ja sieltä pyysi kääntämään renkaan niin sivuun kuin mahdollista, kurkkasi puoli minuuttia auton alle ja diagnoosi oli että vasemmalta edestä oli iskunvaimennin mennyt paskaksi.

Auto tosiaan on vähän vinossa, todella pienellä maavaralla ja itseasiassa joku pohjalevy vähän raapii välillä maahan.

Mietin vaan, että voiko siellä mennä samalla paskaksi jotain muuta, esim jousi tms?

Arvioi hinnaksi töineen noin 200 euroa, miltäs kuulostaa?

Kiitos avusta!

Waverunner

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Taisi jousilautanen irrota.
Kannattaa huomioida se että iskarit pitää uusia molemmille puolille.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:Poks!

Lomareissulla mökillä lasten kanssa, suoralla tiellä, vauhtia noin 85 km/h kova ääni edestä, vähän niinkuin olisi ajanut kovaa isoon kuoppaan mutta nyt sattui tie olemaan aivan sileä.

Kävin näyttämässä sitä paikallisella Autoasilla ja sieltä pyysi kääntämään renkaan niin sivuun kuin mahdollista, kurkkasi puoli minuuttia auton alle ja diagnoosi oli että vasemmalta edestä oli iskunvaimennin mennyt paskaksi.

Auto tosiaan on vähän vinossa, todella pienellä maavaralla ja itseasiassa joku pohjalevy vähän raapii välillä maahan.

Mietin vaan, että voiko siellä mennä samalla paskaksi jotain muuta, esim jousi tms?

Arvioi hinnaksi töineen noin 200 euroa, miltäs kuulostaa?

Kiitos avusta!

Waverunner
Onkohan lähtenyt pohjalevy irti . Vaikka olisi iskari rikki ja jousi poikki niin ei kiinni oleva pohja levy maahan osu . Iskarin hajoaminen tasaisella tiellä on vähän outoa .
Hinta osineen on kohdallaan , jousen vaihtohan menisi samalla , hinta muutama kymppi .

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kiitos taas vastanneille...

Sain autokorjaamosta osanumeron 312840 mutta kun olin itse tekemässä tilausta niin rupesivat kyselemään onko sporttimalli iskarista kyseeessä vai ei (en osannut sanoa kun auto ostettu kuutisen vuotta sitten käytettynä).

Jos tuo jousilautanen / pohjalevy sprakannut niin tuleeko kuntoon tuolla 312840 osan tilaamisella vai vaatiiko jotain muita kilkkeitä?

Tosiaan auto tuntuu vähän epävakaalta ja pienissä töyssyissä meinaa pohja kolista maahan.

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

Oli alkanut jäähdytinnesteen letkuliitos paisuntasäiliöön vuotamaan. Pelkkä klemmarin kiristys ei sanottavasti auttanut, joten leikkasin letkusta muutaman sentin pois ja vaihdoin vielä uuden klemmarin tilalle. Edelleen tihkuu vähän. Mä en järellisesti saa kiristettyä klemmaria edempää. Pitääkö pyytää joku apuun, niin, että toinen pitää liitosta paikoillaan ja toinen vääntää ruuvaria kaksin käsin vai mikä avuksi?
Liitteet
klemmari.jpg
klemmari.jpg (208.64 KiB) Katsottu 8399 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Waverunner kirjoitti:Sain autokorjaamosta osanumeron 312840 mutta kun olin itse tekemässä tilausta niin rupesivat kyselemään onko sporttimalli iskarista kyseeessä vai ei (en osannut sanoa kun auto ostettu kuutisen vuotta sitten käytettynä).
Jos se korjaamo hankkii osat ja korjaa auton 200 eurolla, niin kannattaako siinä itse kauheasti pohtia? Toki jos kiinnostusta on, niin mikäjottei, mutta kirkkaasti helpointa on tuolla rahalla sanoa että korjatkaa ja odotttaa soittoa että auto on valmis.
jpt kirjoitti:Oli alkanut jäähdytinnesteen letkuliitos paisuntasäiliöön vuotamaan.
Vuotaako varmasti se alempi liitos, ettei ylempi tai paisarin sauma? Hajoavat paisarit meinaan tietääkseni yleensä luovuttaa jommasta kummasta, korjauksena paisarin vaihto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

Polforea kirjoitti:
jpt kirjoitti:Oli alkanut jäähdytinnesteen letkuliitos paisuntasäiliöön vuotamaan.
Vuotaako varmasti se alempi liitos, ettei ylempi tai paisarin sauma? Hajoavat paisarit meinaan tietääkseni yleensä luovuttaa jommasta kummasta, korjauksena paisarin vaihto.
Nimenomaan tuo missä näkyy uusi klemmari. Tihkuu siihen letkun yläpäähän, mistään muualta ei näytä tulevan nestettä. Voiko järjestelmän paine olla kasvanut jostain syystä? Neste on sentään pysynyt kirkkaana. Voihan se paisarin liitin olla myös halki, pitää katsoa tarkemmin.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Waverunner kirjoitti:
Tosiaan auto tuntuu vähän epävakaalta ja pienissä töyssyissä meinaa pohja kolista maahan.
Kuulostaa tutulta, multa petti 159:n iskarista jousilautanen kovan pamauksen kera suoralla tiellä.
Keula tipahti todella alas ja hiukan vinoon. Ei kärsinyt kovin isoon töyssyyn ajaa kun nokka raapi maata.
E:
Taisin postata siitä kuvan tähän ketjuun monta sivua takaperin.

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

jpt kirjoitti: Voihan se paisarin liitin olla myös halki, pitää katsoa tarkemmin.
Joo, sehän se. Paisarin letkunipassa halkeama. Nyt pitää löytää jostain uusi paisuntasäiliö...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaikka tuosta:
https://www.ebay.com/itm/8045-SERBATOIO ... 3080571059

Jos tuo ei kelpaa, niin etsiessä avuksi on osanumero: 50516508
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

Polforea kirjoitti:Vaikka tuosta:
https://www.ebay.com/itm/8045-SERBATOIO ... 3080571059

Jos tuo ei kelpaa, niin etsiessä avuksi on osanumero: 50516508
Kiitos, osanumero mulla jo olikin. Suomesta ei näyttäisi löytyvän uutta ja ulkomailta tilaaminen vie aikaa, joten sattuisikohan joku tietämään mistä saisi käytetyn säiliön?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Myyntipalstalla alfa 156 v6 kauppaa osia purkuautosta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=36632

Myös käyttäjällä Forza Ducati on ainakin ollut 159:n purkuosia tarjolla, en kyllä muista mitä kaikkea, mutta eiköhän sekin ilmoitus myyntipalstalla loju.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

Polforea kirjoitti:Myyntipalstalla alfa 156 v6 kauppaa osia purkuautosta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=36632

Myös käyttäjällä Forza Ducati on ainakin ollut 159:n purkuosia tarjolla, en kyllä muista mitä kaikkea, mutta eiköhän sekin ilmoitus myyntipalstalla loju.
Jees, molemmille laitettu kyssäriä.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

jpt kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Myyntipalstalla alfa 156 v6 kauppaa osia purkuautosta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=36632

Myös käyttäjällä Forza Ducati on ainakin ollut 159:n purkuosia tarjolla, en kyllä muista mitä kaikkea, mutta eiköhän sekin ilmoitus myyntipalstalla loju.
Jees, molemmille laitettu kyssäriä.

Myös tuolla on pari 159 mallia purkuautona .
https://www.tori.fi/kymenlaakso/Alfa_ro ... 5.htm?sa=1

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

oidipus kirjoitti:
Myös tuolla on pari 159 mallia purkuautona .
https://www.tori.fi/kymenlaakso/Alfa_ro ... 5.htm?sa=1
Näyttää tuossa JTS:n säiliössä olevan letkuliitännät osittain eri puolella kuin mun tbi:ssä, mutta silmämääräisesti itse säiliö kiinnitys näyttäisi samalta.

Avatar
oopeekoo
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:58
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 166 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oopeekoo »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Oopeekoo tarkista tosiaan tuo ^ eculta lähtevä kaapelinippu ettei hinkkaa moottorin nostokorvakkoa vasten. Tämä aiheutti minulla terävää nykimistä tuossa edellisessä 2.4:ssa, oli todella v-mäinen selvittää koska joku johto meni oikkariin vain kun sopivasti antoi kaasua jolloin moottori kääntyy kumien varassa ja ecu kyykkää.
ECU viereinen nostolenkki moottorin edessä oikealla.
Tämä johto oli täysin ehjä. Hyvä oli kuitenkin tarkistaa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tietääkö joku jakohihnan, vesipumpun yms vaihtoväliä vuoden 2006 1.9 jtdm moottorin kohdalla (netissä todella erilaisia arvioita tästä)? Omassa vaihdettu viimeksi 2015 noin 150tkm kohalla (nyt 201 000 tkm mittarissa). Hihna vaihdettu tosin toisen huollon yhteydessä, kun piti löysätä.

Moottorista ruvennut kuulumaan (varsinkin kylmänä) myös sitä rak-rak-rak ääntä ja mielestäni inisee jokin vaihdekepin kohalla sillointällöin (olisko DMF ja vaihteiston laakerit?). Onko tuo DMF:än vaihto kuinka iso työ tunneissa?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FInestC kirjoitti:Tietääkö joku jakohihnan, vesipumpun yms vaihtoväliä vuoden 2006 1.9 jtdm moottorin kohdalla (netissä todella erilaisia arvioita tästä)? Omassa vaihdettu viimeksi 2015 noin 150tkm kohalla (nyt 201 000 tkm mittarissa). Hihna vaihdettu tosin toisen huollon yhteydessä, kun piti löysätä.

Moottorista ruvennut kuulumaan (varsinkin kylmänä) myös sitä rak-rak-rak ääntä ja mielestäni inisee jokin vaihdekepin kohalla sillointällöin (olisko DMF ja vaihteiston laakerit?). Onko tuo DMF:än vaihto kuinka iso työ tunneissa?
Neljän vuoden ikäinen hihna kannattaa vaihtaa vaikka kilometrit ( 100000 km ) eivät ole täynnä .
Olisiko raksutus kylmänä venttiilin nostajien ääntä , ei paha jos on lyhytaikaista , fortekäsittely voisi auttaa .
Kaksoismassapyörän vaihto lienee päivän homma .
Vaihdelaatikon laakerit sitten jo isompi remppa taitaa olla hintaluokkaa 1500-2000 .
Yleensä kun laakerit alkavat soida niin kyllä se on jatkuvaa .

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Hihna vaihdettu noin puoli vuotta sitten imusarjan vaihdon yhteydessä, mutta mekaanikko ei maininnut asiasta, jolloin olisi voitu vaihtaa samalla vesipumput yms. Voiko siis tällä setillä mennä sen 100tkm jos uusi hihna kuitenkin?

Pitää siis samanlaista raksutusta, kun esim tällä videolla (videolla siis jonkun muun auto): https://youtu.be/CQ2xJBSTYQY

Lisäksi sammuttaessa kuuluu se ”tuk tuk tuk” viimeisillä kierroksilla... :drinking:

Vaihdekepin luota tarkkaan kuunnellessa pieni sivuääni vaihteesta riippumatta.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Vielä tästä iskunvaimennin asiasta... tällaisen viestin sain perään sieltä autokorjaamosta:

--------------------------
Hei, tässä Alfan alkuperäisnumero iskunvaimentimelle joka sopii autoosi
: 50515151
--------------------------


Se mikä tässä askarruttaa on se, että kun soitin eilen pariin varaosaliikkeeseen niin sieltä kysyttiin että onko alkuperäiset iskarit vai madalletut? No, auto on ostettu 6 v sitten käytettynä ja en siis tiedä.

Jossain tuolla osalla näkyy osia alkaen 30 euroa ja jossain hinnat tyyliin 180 euroa. Kylläpä on tällaiselle maallikolle vaikeaa...

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:Vielä tästä iskunvaimennin asiasta... tällaisen viestin sain perään sieltä autokorjaamosta:

--------------------------
Hei, tässä Alfan alkuperäisnumero iskunvaimentimelle joka sopii autoosi
: 50515151
--------------------------


Se mikä tässä askarruttaa on se, että kun soitin eilen pariin varaosaliikkeeseen niin sieltä kysyttiin että onko alkuperäiset iskarit vai madalletut? No, auto on ostettu 6 v sitten käytettynä ja en siis tiedä.

Jossain tuolla osalla näkyy osia alkaen 30 euroa ja jossain hinnat tyyliin 180 euroa. Kylläpä on tällaiselle maallikolle vaikeaa...
Rekisteriotteesta näkyy jos autossa ns. alustasarja eli madalletut iskarit , siitä on merkintä , tai sitten pyörä pois ja katsoo iskarin numerot .

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tehdasmadallettu ei otteessa näy...

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

jpt kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Vaikka tuosta:
https://www.ebay.com/itm/8045-SERBATOIO ... 3080571059

Jos tuo ei kelpaa, niin etsiessä avuksi on osanumero: 50516508
Kiitos, osanumero mulla jo olikin. Suomesta ei näyttäisi löytyvän uutta ja ulkomailta tilaaminen vie aikaa, joten sattuisikohan joku tietämään mistä saisi käytetyn säiliön?
Äkkiseltään näyttäs väärältä tuo kuvassa näkyvä. Sain tuollaisia kaksi kpl kun tilasin Saksasta toinen jäi minulle kuleksimaan kun eivät halunneet maksaa suolaista postikulua. Ainakin minun autossa piti olla se jossa on messingin värisellä putkella vahvistettu liitin vasemmalle, joka tuosta puuttuu..

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaa se sitten TBi:ssä on eri ja se ilmausletku lähtee kuskin suuntaan? Kovasti tuossa väittävät, että sopisi siihenkin, enkä kieltämättä jaksanut ePeristä tarkistaa, mutta sieltähän sen varmaksi näkee. Mainitsemani osanumero on tuolle purkille, joten jos tuo ei sovi, niin osanumerokin on väärä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jpt
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Syys 2016, 14:25
Car(s): 159 Sportwagon 1750 tbi
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jpt »

Polforea kirjoitti:Jaa se sitten TBi:ssä on eri ja se ilmausletku lähtee kuskin suuntaan? Kovasti tuossa väittävät, että sopisi siihenkin, enkä kieltämättä jaksanut ePeristä tarkistaa, mutta sieltähän sen varmaksi näkee. Mainitsemani osanumero on tuolle purkille, joten jos tuo ei sovi, niin osanumerokin on väärä.
Saman osanumeron mä sain kun soitin Autokeskukseen. Noista ebay-kuvista ei kyllä oikein saa selvää.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ne kuvat ei selvimpiä ole. Tuosta linkistä omani ostin isojötsiin, siinä tuo ilmausletkun nippa lähtee oikealle eli täkäläisittäin kohti apparia ja jakopäätä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

FInestC kirjoitti:Hihna vaihdettu noin puoli vuotta sitten imusarjan vaihdon yhteydessä, mutta mekaanikko ei maininnut asiasta, jolloin olisi voitu vaihtaa samalla vesipumput yms. Voiko siis tällä setillä mennä sen 100tkm jos uusi hihna kuitenkin?
Anna mennä vaan satanen vielä. Hihnaviat näissä on harvinaisia, mutta huhun mukaan vesipumput saattavat hyytyä joskus etuajassa. Omassani olen vaihtovälinä pitänyt eurooppalaista 150 tkm:ä, kun kilometrit kertyvät aika nopeasti.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Saako MY2010 159:n alkuperäiseen radioon (Blue&Me varusteena) toimivaa aux-tökkeliä, vai onko koko radion vaihtaminen ainoa toimiva reitti? :|

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jos haluat kokeilla tällaista piuhaa niin tule hakemaan Kempeleestä, pm:llä jatkot.
https://www.amazon.co.uk/Bluetooth-Audi ... B07CJKY1MR
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin