Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nipaka
Viestit: 2094
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Waverunner kirjoitti: Auto Ljunqvist sanoi että ei voi olla jakopää jos ei vikavaloja kerran syty. Epäili jotain mekaanista vikaa tyyliin diesel pumppu tms.
Taitaa olla niitä "korjaajia" jotka sanovat moottorin olevan kunnossa vaikka kiertokanki katselee ulkoilmaa, kun sille ei vikakoodia ole.
Sekaisin oleva jako ei olekaan mekaaninen vika. Apuhihnarikossa dieselpumppu onkin ensimmäinen siipeensä ottava osa. :crazyeyes:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Jakohihna on ns. hammashihna, eli hihnalla on hampaat, jotka täsmäävät hihnapyörien hampaisiin. Kovin kummoista palaa ei tarvita yhden kierroksen ajaksi kiilaksi hihnan ja pyörän väliin, että hihna pääsee pyörään nähden yhden hampaan verran eteenpäin. Ei se jakopää siitä välttämättä rumemmaksi muutu, huonommin toimivaksi kylläkin. Ja kun se korjaajasi pelkäsi tutkia jakopäätä, niin minua ainakin epäilyttää että hän on luonut sinne vihaisen mulkaisun samalla kun on laittanut apulaitehihnoja paikoilleen ja todennut "...tut, hyvä se on".

Toki sieltä voi hajota huonolla tuurilla samaan aikaan jotain muutakin, mutta yleensä kun on selkeä syy-välivaihe-seuraus -ketju yhdessä päässä moottoria, niin se on tarkistamisen arvoinen. Se laturin pysähtyminen kuitenkaan ei riko naftapumppua ja jos polttoaineen syöttö alkaisi takuta, pitäisi sieltä tulla.... *tamdamdamdadam* vikakoodi! Tällä kertaa aiheena liian alhaiset polttoainepaineet.
Kyllä mä alan uskomaan lopulta että se tuo jakohihnan "hyppy" voisi olla todennäköisin syy. Jätin auton eilen korjaamon pihalle koska en uskonut että lähtee aamulla kylmänä käyntiin. No, kävin kuitenkin kokeilemassa ja käyntiin lähti. Ei ihan normaalisti mutta melkeinpä paremmin starttasi kuin eilen lämpimänä. Auto oli edelleen tehoton ja voimaton. Kyllä siinä tuossa Kehä III ajoi virran mukana tuosta noin... mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut, se ei vaan oikein ota "helposti kierroksia" kun painaa kaasua enemmän... siinä on ehkä 1,5 s viive ennenkuin jotain rupeaa tapahtumaan ja sekin heikommin kuin ennen ongelmia.

Ei tuo ajaminen tuolle autolle varmaan hyvää tee mutta kuten sanoin, se käy tyhjäkäynnillä ihan normaalisti jollain 750 rpm ja ääni ihan normaali. Ajossa vasta huomaa että jotain puuttuu.

Jos sen johonkin korjaamolle vien, niin millainen homma jollekin osaavalle Alfan tuntevalle kaverille tuo jakopään tarkistus on? Siis onko se ilman moottorin nostoa 4 h homma? Missä suuruusluokassa mennään?

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

En tiedä 159:stä mitään mutta minulla kustansi 156seen jaon korjaaminen ~500e. Että olisiko tuossakin samoissa hintaluokissa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

nipaka kirjoitti:
Waverunner kirjoitti: Auto Ljunqvist sanoi että ei voi olla jakopää jos ei vikavaloja kerran syty. Epäili jotain mekaanista vikaa tyyliin diesel pumppu tms.
Taitaa olla niitä "korjaajia" jotka sanovat moottorin olevan kunnossa vaikka kiertokanki katselee ulkoilmaa, kun sille ei vikakoodia ole.
Sekaisin oleva jako ei olekaan mekaaninen vika. Apuhihnarikossa dieselpumppu onkin ensimmäinen siipeensä ottava osa. :crazyeyes:
Ljunqvist on kylläkin ihan osaava paja, sikäli kuin käsitän.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kertsu kirjoitti:En tiedä 159:stä mitään mutta minulla kustansi 156seen jaon korjaaminen ~500e. Että olisiko tuossakin samoissa hintaluokissa.
Mulla auto tässä pk-seudulla. Missäs päin tuon teetit?

Jos jengillä kokemusta tästä(kin) keissistä oman Alfansa kanssa niin laittakaa tietoa. Nyt tarkotus selvitä mahdollisimman halvalla koska kuten olen sanonut niin tuo oma romu rupeaa olemaan siinä kunnossa että ei siihen kannata enää uusinta ja kalleinta osaa enää laittaa vaan saada se kuntoon. Ns. käyttö Alfa.. ;=D

Kiitos taas kaikille avusta, Polforea erityisesti auttanut, thanks man!

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

h_lauri kirjoitti:
nipaka kirjoitti:
Waverunner kirjoitti: Auto Ljunqvist sanoi että ei voi olla jakopää jos ei vikavaloja kerran syty. Epäili jotain mekaanista vikaa tyyliin diesel pumppu tms.
Taitaa olla niitä "korjaajia" jotka sanovat moottorin olevan kunnossa vaikka kiertokanki katselee ulkoilmaa, kun sille ei vikakoodia ole.
Sekaisin oleva jako ei olekaan mekaaninen vika. Apuhihnarikossa dieselpumppu onkin ensimmäinen siipeensä ottava osa. :crazyeyes:
Ljunqvist on kylläkin ihan osaava paja, sikäli kuin käsitän.
Täytyy ainakin nostaa hattua kaverin asiakaspalvelulle. Vähän huonolla suomella kyseli ja yritti selvittää asiaa puhelimessa varmaan 15 minuuttia. Itselläni tuota pajasta vain hyviä kokemuksia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Siis auto käy nyt normaalia tyhjäkäyntiä eikä kolise?
Itse lähtisin tässä vaiheessa etsimään vikaa imupuolelta. Ahtovuoto, turbo, MAP anturi, ilmamassamittari.
Jopa irronnut imusarjaläppien tanko aiheuttaa tehottomuutta moottoriin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Maunu kirjoitti:Siis auto käy nyt normaalia tyhjäkäyntiä eikä kolise?
Itse lähtisin tässä vaiheessa etsimään vikaa imupuolelta. Ahtovuoto, turbo, MAP anturi, ilmamassamittari.
Jopa irronnut imusarjaläppien tanko aiheuttaa tehottomuutta moottoriin.
Joo, auto käy tyhjäkäynnillä (vaikea käynnistää) ihan normaalisti. Mielestäni ei mitään ihmeellistä ääntä. Ei kolise. Ehkä sammuttaessa saattaa kuulua jotenkin outoa "lopetus" ääntä mutta ei mitään metallin kilinää tms. Ja tämäkin voi olla vain harhaluuloa.

Tämä korjaaja kuunteli sitä moottoria ja sanoi, että hänen mielestään siitä voi kuulua "moottorin yläosasta" ääni joka ei moottoriin kuulu mutta ei voinut olla varma.

Auto on tässä Jumbon lähellä Vantaalla jos joku sattuu ajamaan ohi ja osaa kuulostella niin tervetuloa ;=D Tai voinhan mä sillä johonkin ajaa tietysti... (jos nyt siis lähtee käyntiin).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Maunu kirjoitti:Siis auto käy nyt normaalia tyhjäkäyntiä eikä kolise?
Itse lähtisin tässä vaiheessa etsimään vikaa imupuolelta. Ahtovuoto, turbo, MAP anturi, ilmamassamittari.
Jopa irronnut imusarjaläppien tanko aiheuttaa tehottomuutta moottoriin.
Ääni näille. Esim. mainittu 1,5 s viive tehoissa voisi olla VNT-turbon siipien ja/tai EGR- hiukkasloukku -tyyppinen ongelma. Oma kokemus 1,9 JTD:lla on ollut turbon siipimekanismissa ja EGR:n tukkoisuudessa ( 156:ssa ei ole hiukkasloukkua )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Noniin, :-D

Oma Alfa kävi Pilot Motorsissa Tallinnassa diagnosoitavana (oli muuten hyvää palvelua)

Viat:

- DPF on tyhjätty mutta ei poistettu ohjelmallisesti -> jatkuva polttoyritys
- Imusarja vuotaa ilmaa aika pahasti -> vaihtoon?
- MAF anturi kuulema jostain ihan toisesta (eri merkkisestä) autosta peräisin -> vaihtoon

Pitäiskö tuo imusarja laittaa vaihtoon, onko kova homma?

Oliskohan fiksumpaa laittaa vaan uus DPF ohjelmallisen poiston sijaan? Kellään kokemuksia näistä 200-300€ maksavista suodattimista: https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-1 ... SwuTtZzqb8

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kävin tossa safkiksella autotallissa kokeilemassa että lähteekö käyntiin, ei lähtenyt!!

Eilen se korjaaja sai sen jollain apukaasulla käymään. En jaksaisi toista kertaa tilata parin viikon sisään hinausautoa, mihin mun kannattaisi tuossa Alfassa jotain tököttiä suihkia että se lähtisi helpoiten käyntiin?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:Kävin tossa safkiksella autotallissa kokeilemassa että lähteekö käyntiin, ei lähtenyt!!

Eilen se korjaaja sai sen jollain apukaasulla käymään. En jaksaisi toista kertaa tilata parin viikon sisään hinausautoa, mihin mun kannattaisi tuossa Alfassa jotain tököttiä suihkia että se lähtisi helpoiten käyntiin?
Kyseessä on ollut starttipilotin suihkuttaminen imuilmansuodattimen jälkeiseen imukanavaan . Kyseinen käynnistystapa vialliseen tai ehjään moottoriin ei ole suositeltavaa ( rikkoutumisvaara ) . Ystävällisesti nyt sellainen neuvo että kun näyttää siltä että et tiedä paljoakaan moottorin tekniikasta niin vie auto sellaiseen "pajaan" joka on erikoistunut kyseiseen malliin .
"Mahdollisimman halvalla" auto ei tule kuntoon , suosittelen AutoMilanoa jossa auto tulee varmasti ammattitaidolla korjatuksi .

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

oidipus kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Kävin tossa safkiksella autotallissa kokeilemassa että lähteekö käyntiin, ei lähtenyt!!

Eilen se korjaaja sai sen jollain apukaasulla käymään. En jaksaisi toista kertaa tilata parin viikon sisään hinausautoa, mihin mun kannattaisi tuossa Alfassa jotain tököttiä suihkia että se lähtisi helpoiten käyntiin?
Kyseessä on ollut starttipilotin suihkuttaminen imuilmansuodattimen jälkeiseen imukanavaan . Kyseinen käynnistystapa vialliseen tai ehjään moottoriin ei ole suositeltavaa ( rikkoutumisvaara ) . Ystävällisesti nyt sellainen neuvo että kun näyttää siltä että et tiedä paljoakaan moottorin tekniikasta niin vie auto sellaiseen "pajaan" joka on erikoistunut kyseiseen malliin .
"Mahdollisimman halvalla" auto ei tule kuntoon , suosittelen AutoMilanoa jossa auto tulee varmasti ammattitaidolla korjatuksi .
No, ei kai tuo motti tuosta enää paljoa enempää paskaksi voi mennä ;=D

Pääseekö tuon suihkauttamaan ilman työkaluja "tosta noin" vai pitääkö taas purkaa jotain ja sitä ja tätä ja tota...

Joo, en todentotta ymmärrä noista moottoreista yhtään mitään. Joku työkaveri mulle joskus sanoi että "sitten ei pitäisi ajaa Alfalla" ;=D

Auto minkä arvo on ehkä 3000 euroa ei varmaan ole järkeä tehdä 2000 euron remonttia kun seuraavaksi mä voin täällä ensi viikolla kysellä startista tms...

Siksi olen jo viimeiset pari vuotta täällä kirjoittanut, että oma Alfani on jo elinkaarensa päässä ja siksi olen yrittänyt rimpuilla näistä remonteista niin halvalla kuin mahdollista. Ja se on tarkoitus tälläkin kertaa...

Ehkä se vaan pitäisi osata tuosta jo luopua... katsotaan nyt! Tämä epävarmuus vaan *ituttaa kun taas pitäisi saada tuo *aska jotenkin siirrettyä seuraavalle etapille eri korjaamolle.

Kiitos kuitenkin kaikille jeesanneille... tämä palsta on aivan timanttia, autosta en ihan varma ole.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Kävin tossa safkiksella autotallissa kokeilemassa että lähteekö käyntiin, ei lähtenyt!!

Eilen se korjaaja sai sen jollain apukaasulla käymään. En jaksaisi toista kertaa tilata parin viikon sisään hinausautoa, mihin mun kannattaisi tuossa Alfassa jotain tököttiä suihkia että se lähtisi helpoiten käyntiin?
Kyseessä on ollut starttipilotin suihkuttaminen imuilmansuodattimen jälkeiseen imukanavaan . Kyseinen käynnistystapa vialliseen tai ehjään moottoriin ei ole suositeltavaa ( rikkoutumisvaara ) . Ystävällisesti nyt sellainen neuvo että kun näyttää siltä että et tiedä paljoakaan moottorin tekniikasta niin vie auto sellaiseen "pajaan" joka on erikoistunut kyseiseen malliin .
"Mahdollisimman halvalla" auto ei tule kuntoon , suosittelen AutoMilanoa jossa auto tulee varmasti ammattitaidolla korjatuksi .
No, ei kai tuo motti tuosta enää paljoa enempää paskaksi voi mennä ;=D


Pääseekö tuon suihkauttamaan ilman työkaluja "tosta noin" vai pitääkö taas purkaa jotain ja sitä ja tätä ja tota...

Joo, en todentotta ymmärrä noista moottoreista yhtään mitään. Joku työkaveri mulle joskus sanoi että "sitten ei pitäisi ajaa Alfalla" ;=D

Auto minkä arvo on ehkä 3000 euroa ei varmaan ole järkeä tehdä 2000 euron remonttia kun seuraavaksi mä voin täällä ensi viikolla kysellä startista tms...

Siksi olen jo viimeiset pari vuotta täällä kirjoittanut, että oma Alfani on jo elinkaarensa päässä ja siksi olen yrittänyt rimpuilla näistä remonteista niin halvalla kuin mahdollista. Ja se on tarkoitus tälläkin kertaa...

Ehkä se vaan pitäisi osata tuosta jo luopua... katsotaan nyt! Tämä epävarmuus vaan *ituttaa kun taas pitäisi saada tuo *aska jotenkin siirrettyä seuraavalle etapille eri korjaamolle.

Kiitos kuitenkin kaikille jeesanneille... tämä palsta on aivan timanttia, autosta en ihan varma ole.
Voithan yrittää myydä sen tuossa kunnossa vaikkapa NettiAutossa , hinnaksi 1500e niin eiköhän ostajia ilmaannu . Ei Alfat ole sen vikaherkempiä kuin muutkaan samanikäiset autot . Samat apulaitehihna ja jakohihnaongelmat on muissakin saman hintaluokan ja saman ikäisissä autoissa , ne kun eivät kestä auton elinkaarta ja on säännöllisesti vaihdettava . Ensimmäisilläkin 159 malleilla on vielä elinkaarta jäljellä mutta ei tietenkään ilman kustannuksia .

Avatar
hjpp
Viestit: 1920
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Waverunner kirjoitti:.


Auto minkä arvo on ehkä 3000 euroa ei varmaan ole järkeä tehdä 2000 euron remonttia kun seuraavaksi mä voin täällä ensi viikolla kysellä startista tms...

Ei se ainakaan yhtään hauskempaa ole siihen 20 k€:n käytettyyn vehkeeseen, jossa myös kaikki samat osat kuluvat, mutta jokainen tekee valintansa itse. Jos huolloista ja korjauksista ei kiinnosta maksaa mitään, niin suosittelen ostamaan auton enintään kolmenumeroisella summalla.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Kenellä mahtaa olla eniten ajettu 159? Onko kukaan päässyt 300000km paremmalle/huonommalle puolelle?

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mikael J kirjoitti:Kenellä mahtaa olla eniten ajettu 159? Onko kukaan päässyt 300000km paremmalle/huonommalle puolelle?
Hyvä alku:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=32410
VMP

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

mattijus kirjoitti:
Mikael J kirjoitti:Kenellä mahtaa olla eniten ajettu 159? Onko kukaan päässyt 300000km paremmalle/huonommalle puolelle?
Hyvä alku:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=32410

Onpa. Voisin sanoa, että 300000km 159:llä on hyvin mahdollista. 400000km on jo kova ja harvinainen lukema. Puoli miljoonaa on sitten jo haamuraja...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

oidipus kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.
Eli on vai ei ole erikoistyökalua?
Esim. tällaisella saa venyvän hihnan asennettua.
Muut jauhaa muusta niin minä voin jauhaa tästä. Valmista erikoistyökalua ei ole joka mahtuu 2.4:n laturihihnaa venyttämään pyöränkotelon väliin. Jos mahtuu niin ei istu mitenkään laturin rullalle. Myöskin isompi rulla on ilmastoinnin kompuran kaksoisrulla, jonka päähän on turha yrittää isommalle rullalle tarkoitettuja venytystyökaluja asettaa, menee liikaa sivuun.
Mutta, itse tehtynä erikoistyökalun saa tehtyä, tällä foorumilla minä ja oliko jäsen Maunu ollaan sellainen tehty. Se istuu justiinsa pienemmälle rullalle ja siinä on puskeva reuna jolla hihnan saa lipsautettua päälle.
Edellinen auto oli tuo 2.4 ja siihen tuli vaihdettua eri merkkisiä hihnoja neljä kertaa eri konsteilla ja moottori enemmän tai vähemmän irti.

Nyt kun 2.4 lähti kiertoon, voisin tuon työkalun vaikka myydä, ostajia? Taidan laittaa myydään palstalle:
Edit:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=36071
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 25 Loka 2018, 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Täällä ainakin on päästy helposti yli 400tkm, puolesta miljoonasta ei enää kauheasti puutu.
Tosin taitaa jäsen hjpp saada haamurajan aikaisemmin täyteen, koska joudun ajelemaan tilantarpeen vuoksi enimmäkseen tolla kehonsiirtimellä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kauheen kaukana ei oo tuo 300tkm mullakaan - isojötsin mittarissa seisoo reilut 273tkm. Ei lähelläkään dieselmiehiä, mutta ei auto vielä llähellekään lopussa ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

nipaka kirjoitti:
Waverunner kirjoitti: Auto Ljunqvist sanoi että ei voi olla jakopää jos ei vikavaloja kerran syty. Epäili jotain mekaanista vikaa tyyliin diesel pumppu tms.
Taitaa olla niitä "korjaajia" jotka sanovat moottorin olevan kunnossa vaikka kiertokanki katselee ulkoilmaa, kun sille ei vikakoodia ole.
Sekaisin oleva jako ei olekaan mekaaninen vika. Apuhihnarikossa dieselpumppu onkin ensimmäinen siipeensä ottava osa. :crazyeyes:
Ja tosiaan jaon hyppääminen yhdellä (1) hampaalla vaikkapa pakonokalla voi aiheuttaa huonon käynnin, mut ei vikavaloa.
Tiedän faktana yhden fiiatin 1.9JTD:n (sama kone, yksi pytty vähemmän), jossa jako todettiin olevan pielessä 2 hammasta. Olikohan niin, että pakonokka hampaan myöhäsellä ja imunokka hampaan aikasella? Siinä oli kiristin pettänyt, kai, mutta kuitenkin.

Mä olen käpistellyt yhtä 159 2.4JTDm:ää, josta kone laukesi n:n kerran. Aikasemmilla kerroilla siitä oli saatu jakohihna katkeamaan *KAKSI KERTAA*.
molemmilla kerroilla aiheuttaja oli ollut huono/väärin asennettu/rikottu laturin hihna, eli siis just se venyvä ruoska. Se, kun räpsähtää, pääsee se helposti jakopään kopan sisälle heittelemään mujua. Ja se ei paljoa mujua tarvitse, että hihna hyppää. Vaikka vain sen hampaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Aquatica kirjoitti: Tiedän faktana yhden fiiatin 1.9JTD:n (sama kone, yksi pytty vähemmän), jossa jako todettiin olevan pielessä 2 hammasta. Olikohan niin, että pakonokka hampaan myöhäsellä ja imunokka hampaan aikasella? Siinä oli kiristin pettänyt, kai, mutta kuitenkin.
No tuo on jo kova suoritus, molempia nokkia kun pyörittää yksi ja sama hihnapyörä ja ne on rattailla synkattu toisiinsa :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Aquatica kirjoitti: Tiedän faktana yhden fiiatin 1.9JTD:n (sama kone, yksi pytty vähemmän), jossa jako todettiin olevan pielessä 2 hammasta. Olikohan niin, että pakonokka hampaan myöhäsellä ja imunokka hampaan aikasella? Siinä oli kiristin pettänyt, kai, mutta kuitenkin.
No tuo on jo kova suoritus, molempia nokkia kun pyörittää yksi ja sama hihnapyörä ja ne on rattailla synkattu toisiinsa :shock:
Taidanpa hakea takkini :oops:

Vieläkin olen varma muistikuvastani, mut ei kyl osu nyt faktat totuuksien kanssa yksiin. Ehkä mä oikeasti muistelen tarinaa 156 TS:stä? Mullahan sellaisessa oli pakonokka hampaan pielessä ja kulutus oli aika huimaa...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Waverunner kirjoitti:No, ei kai tuo motti tuosta enää paljoa enempää paskaksi voi mennä ;=D
Kyllä voi ja meneekin. Se ei vielä ole paskana, mutta hyvin pian se on jos et ala uskoa sinulle annettuja neuvoja.

Sieltä on jako sekaisin. Älä aja metriäkään ennen kuin se jakopää on laitettu kuntoon.
Waverunner kirjoitti:Pääseekö tuon suihkauttamaan ilman työkaluja "tosta noin" vai pitääkö taas purkaa jotain ja sitä ja tätä ja tota...
Älä suihki mitään, älä yritä käyntiin
Waverunner kirjoitti:Joo, en todentotta ymmärrä noista moottoreista yhtään mitään. Joku työkaveri mulle joskus sanoi että "sitten ei pitäisi ajaa Alfalla" ;=D
Ei, kun sitten pitää kuunnella niitä jotka ymmärtää.
Waverunner kirjoitti:Auto minkä arvo on ehkä 3000 euroa ei varmaan ole järkeä tehdä 2000 euron remonttia kun seuraavaksi mä voin täällä ensi viikolla kysellä startista tms...
Jakohihnan vaihto ei maksa lähellekään tuollaisia summia. Jos taas jääräpäisesti kieltäydyt kuuntelemasta sinulle annettuja ohjeita ei tuo kaksi tonnia edes riitä.
Waverunner kirjoitti:Siksi olen jo viimeiset pari vuotta täällä kirjoittanut, että oma Alfani on jo elinkaarensa päässä ja siksi olen yrittänyt rimpuilla näistä remonteista niin halvalla kuin mahdollista. Ja se on tarkoitus tälläkin kertaa...
Vaikka kuinka olisi tarkoitus selvitä halvalla, niin jotkut asiat nyt vaan on tehtävä. Se on myös halvinta.
Waverunner kirjoitti:Ehkä se vaan pitäisi osata tuosta jo luopua... katsotaan nyt! Tämä epävarmuus vaan *ituttaa kun taas pitäisi saada tuo *aska jotenkin siirrettyä seuraavalle etapille eri korjaamolle.
Ei ole mitään epäselvyyttä, vaan selvä vika, johon on selvä korjaus.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jiitee kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Siis auto käy nyt normaalia tyhjäkäyntiä eikä kolise?
Itse lähtisin tässä vaiheessa etsimään vikaa imupuolelta. Ahtovuoto, turbo, MAP anturi, ilmamassamittari.
Jopa irronnut imusarjaläppien tanko aiheuttaa tehottomuutta moottoriin.
Ääni näille. Esim. mainittu 1,5 s viive tehoissa voisi olla VNT-turbon siipien ja/tai EGR- hiukkasloukku -tyyppinen ongelma. Oma kokemus 1,9 JTD:lla on ollut turbon siipimekanismissa ja EGR:n tukkoisuudessa ( 156:ssa ei ole hiukkasloukkua )
Kannattaa ehkä lukea alkuperäinen vikakuvaus. Nämä eivät sovi kuvaan alkuunkaan.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Aiempaan jaon pomppaamiseen ja vikavaloon viitaten, 2.4 JTDm jakohihnarempassa juuri Autofilarossa todettiin pakonokan yhden hampaan heitto. Ei vikavaloa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistäs löytyy töötön rele dieselissä?

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Dilemma,

- DPF ohjelmallinen poisto (suodatin tyhjätty jo) 250€
- Uusi suodatin (BM Catalyst merkkinen) 240€

Mitä te tekisitte (ottaen huomioon katsastukset yms tulevaisuudessa)?

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuomas K kirjoitti:Mistäs löytyy töötön rele dieselissä?
Muistaakseni akun vieressä olevassa sulake/rele boksissa.
Gasolina muistaa varmaan paremmin kun kerran joutui kyseisen releen vaihtamaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Juu, joku täällä mainitsi tuon releen vaihtaneensa kun töötti ei toiminut, varmaan sitten Gasolina. Meinasin aloittaa vianhaun samasta paikasta.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Siellä boksissa akun vieressä se tosiaan on, korvaava rele löytyy Motonetistä parilla eurolla.
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

FInestC kirjoitti:Dilemma,

- DPF ohjelmallinen poisto (suodatin tyhjätty jo) 250€
- Uusi suodatin (BM Catalyst merkkinen) 240€

Mitä te tekisitte (ottaen huomioon katsastukset yms tulevaisuudessa)?
Minä laittaisin uuden filtterin ja toisaalla oli juttua imusarjasta eli uusiksi myös se. Tekisin näin, jos tällaiset viat olisi omassa autossani, en takaa sitä, että näistä on apua.
Viimeksi muokannut Gasolina, 26 Loka 2018, 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Giulia Super -69

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Gasolina kirjoitti:Siellä boksissa akun vieressä se tosiaan on, korvaava rele löytyy Motonetistä parilla eurolla.
Siellä lienee useampi rele, mistä tuon tunnistaa?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuomas K kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Siellä boksissa akun vieressä se tosiaan on, korvaava rele löytyy Motonetistä parilla eurolla.
Siellä lienee useampi rele, mistä tuon tunnistaa?
Sulake/releboksin kanteen on kuvattu niiden sijainnit, töötin kuva ja olisko ollut T03, Lyhyiden valojen rele siinä vieressä taisi olla samanlainen eli voit testata töötin vaihtamalla näiden paikkaa.
Motonetin yleisrele 48-1964 sopii tuohon.
Giulia Super -69

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kiitos, täytyy käydä tutkimassa :)

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Auto nyt Ljunqvistilla hoivattavana.

Nopeasti vilkaistiin autoa... äänen perusteella ei kuulemma voi olla jakopäässä mitään vikaa.

Näillä mennään, ensi viikolla lisää paskaa housuun!

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No äänestähän sen hampaan-parin heiton justiinsa kuuleekin. :lol:
Operating at the speed of dark

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Jotain mekaanista vikaa epäili. Ei nyt naureskella vielä. Ilmoittelen kyllä mikä siinä sitten oli ja paljon tuli maksamaan. Kyllä kun vaimo sieltä tuli hakemaan niin oli sellainen olo että ei edes vituttais jos tota autoa ei enää näkisi. Kiitos ja näkemiin.

Avatar
nipaka
Viestit: 2094
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tekniikka pettää aina. Kyse on ajasta.
Perus 1.6 tojota olisi varma ratkaisu. Tylsä kulkine.
Haluan raatoni kuljetukseen käyttämääni aikaan jotain iloa. Start-napin painalluksen jälkeen se alkaa. Siitä voi jotain maksaakin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Waverunner kirjoitti:Auto nyt Ljunqvistilla hoivattavana.

Nopeasti vilkaistiin autoa... äänen perusteella ei kuulemma voi olla jakopäässä mitään vikaa.

Näillä mennään, ensi viikolla lisää paskaa housuun!
Olisi sitten ensimmäinen korjaamo maailmassa joka osaa ajoittaa jakopään korvakuulolta :roll:

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^olisha hifistelypaja sit.

Joo. Meän sitikasta porsi aparihihna ja 9kk jälkeen syntyi ongelma. Ei käynnistyny.
Jako oli hypänny hampaan. Rattaan lähellä oli soiro apariremmiä...

Ei se pienestä kiinni ole, mutta...

Ja.
159 2.4JTDm jakoremmin vaihto lie helpoimpia maailmassa.
Väri väriin ja kiinni.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FInestC kirjoitti:- DPF ohjelmallinen poisto (suodatin tyhjätty jo) 250€
- Uusi suodatin (BM Catalyst merkkinen) 240€

Mitä te tekisitte (ottaen huomioon katsastukset yms tulevaisuudessa)?
Minä laittasin nykyään uuden filtterin. Toissakesänä tuli ajettua pyörällä ja avolla vähän liikaa viritettyjen ja/tai vanhojen dieseleiden perässä ja päätin, että saastelaitteet mieluummin korjaa kuin poistaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nii joo.
Mä salaa toivoin, et toi sitikka olis hajonnu.
Jakopää oli 30kkm yliajalla...
Olisin myyny 159:n muijalle sitikan tilalle, tahi 156:n.
No ei sitten. Toi vaan kulkee. 470kkm mittarissa.

Ei se hajoo.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Gasolina kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Siellä boksissa akun vieressä se tosiaan on, korvaava rele löytyy Motonetistä parilla eurolla.
Siellä lienee useampi rele, mistä tuon tunnistaa?
Sulake/releboksin kanteen on kuvattu niiden sijainnit, töötin kuva ja olisko ollut T03, Lyhyiden valojen rele siinä vieressä taisi olla samanlainen eli voit testata töötin vaihtamalla näiden paikkaa.
Motonetin yleisrele 48-1964 sopii tuohon.
Rele löytyi, mutta eipä se töötti toiminut toisellakaan releellä. Nappia painamalla rele kyllä naksuu, eli ratin nappikin on ehjä, ja sulakekin on ehjä. Jäljelle taitaa jäädä itse töötti ja johtosarja mahdollisina vikapaikkoina.

Pääseekös tööttiin käsiksi puskuria irrottamatta?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Puskuri pitää irrottaa, ei onnistu muuten.

edit; töötteihin pääsee käsiksi vasemman sumarin irrottamalla. Pitää kyllä olla pienikätinen, mutta onnistuu siitä aukosta.
Viimeksi muokannut Gasolina, 29 Marras 2018, 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Giulia Super -69

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Persetti :bad-words:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jaa, siellä lienee niitä torvia kaksin kappalein? Molempien hajoaminen kuulostaa epätodennäköiseltä, eli täytynee tutkia sähköpuolta ajatuksen kanssa :roll:

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Pelkääjän puolen parkkivalo pimeänä. Vaihtaisin polttimon mutta pelottaa että rikon tuon "asettimen".
Kesällä vaihdoin toiselle puolelle ja vaikka kuinka yritin olla helläkätinen ja varovainen niin paikalleen laittaessa jäi tuo varsi käteen juurestaan poikenneena. Onko tuo 10-vuotias muovi vaan jo noi haurasta vai enkö vaan osaa?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuomas K kirjoitti:Jaa, siellä lienee niitä torvia kaksin kappalein? Molempien hajoaminen kuulostaa epätodennäköiseltä, eli täytynee tutkia sähköpuolta ajatuksen kanssa :roll:
On kaksi joo. Itselläni oli jotain kummaa myös tuon kanssa, uudella releellä alkoi toimia.
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin