Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tennis
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Huhti 2014, 10:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tennis »

Autonavaimet.fi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos autoliike maksaa sen avaimen, niin tottakai se kannattaa tilata automaattisesti merkkiliikkeestä. Ei mitään järkeä nähdä ylimääräistä vaivaa säästääkseen autoliikkeen rahoja.

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Kiitos vinkeistä takalasin suhteen!

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Italiasta tilattu käytetty apurunko oli kyllä perin hyvässä kunnossa. Pientä osumaa tullut kuljetuksessa, mutta ruostepaikat oli vielä yhden käsin sormilla laskettavissa. Ei tarvitse ruveta koko runkoa puhaltamaan puhtaaksi, vaan kemikaalit riittänee mekaanisen poiston ohella näiden putsaamiseen. Uutta maalia pintaan ja vähän massaa niin voi lykätä auton alle.

Kuva
Kuva

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

SempreAlfa kirjoitti:
Ohranja kirjoitti:Takalasin pyyhkijä

Minulla lakkasi toimimasta takalasin pyyhkijä. Vika ilmeni siten, että pyyhkijä liikkui noin puoleen väliin ja pysähtyi. Onko arvauksia vian syystä ja onko tuo moottori helppo irroittaa?
Mulla sama tilanne.. suojakumi ilmeisesti heikko kohta ja vettä pääsee pyyhkijän moottoriin. Täytyy varmaan huollon yhteydessä korjauttaa.
On helppo irroittaa. En muista ihan tarkkaan miten meni, mutta jotenkin näin: Takakontin muovi irti. Siinä se moottori jo näkyy. Siitä pultit auki. Sitten läpän alla, siinä pyyhkimen juuressa on yksi pultti. Se irti ja sitten varovasti nitkuttelee pyyhkijän irti. Moottorin liitin irti. Moottorista kansi irti ja puhdistelemaan. Minulla pysähtyi samalla tavalla. Siellä on ruostetta rattaissa ja sen takia jumittuu.
Itse väänsin ylemmän pidikkeen irti. Näin pääsin puhdistamaan ja kääntämään rattaita käsin. Lopuksi rasvaa reilusti ja kansi kiinni.

Edit. Joo. Yritin lisätä kuvia, mutta enpä tainnut osata.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

DaKyy kirjoitti:Italiasta tilattu käytetty apurunko oli kyllä perin hyvässä kunnossa. Pientä osumaa tullut kuljetuksessa, mutta ruostepaikat oli vielä yhden käsin sormilla laskettavissa. Ei tarvitse ruveta koko runkoa puhaltamaan puhtaaksi, vaan kemikaalit riittänee mekaanisen poiston ohella näiden putsaamiseen. Uutta maalia pintaan ja vähän massaa niin voi lykätä auton alle.

Kuva


Kuva
Paljonko oli hinta , osa + toimitus . Laitatko vielä tilausosoitteen . Olisi myös mukava nähdä kuvia asennuksesta .

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

oidipus kirjoitti: Paljonko oli hinta , osa + toimitus . Laitatko vielä tilausosoitteen . Olisi myös mukava nähdä kuvia asennuksesta .
DaKyy kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
mitä kautta tilasit? Subito.it vai joku muu?
Tämä oli eBayn kautta, https://www.ebay.co.uk/itm/TELAIO-Culla ... 3818568220
Täältä tilasin, hintaa oli 135e tuolla apurungolla, ja toimituskulut UPS:n kautta 120e.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanokaas, kuinkas iso riski on isojötsin jakopää? Onko niissä paljon yksilöeroja? Ja voiko jakopään oletettavaa elinikää ennakoivasti pidentää jotenkin? Kiristimestä kai ainakin on evoluutioversioita olemassa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, kuinkas iso riski on isojötsin jakopää? Onko niissä paljon yksilöeroja? Ja voiko jakopään oletettavaa elinikää ennakoivasti pidentää jotenkin? Kiristimestä kai ainakin on evoluutioversioita olemassa.
Kun vaihtaa jakopään osat huolto-ohjelman mukaan niin riski on minimoitu , mitään poppakonstia ei ole .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Huolto-ohjelma ei taida tuntea jakopäälle vaihtoväliä ja osatkin taitaa marmoritiskillä kustantaa lähemmäs viisi tonnia eli ei sitä ole tarkoitettu säännöllisesti vaihdettavaksi.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:Huolto-ohjelma ei taida tuntea jakopäälle vaihtoväliä ja osatkin taitaa marmoritiskillä kustantaa lähemmäs viisi tonnia eli ei sitä ole tarkoitettu säännöllisesti vaihdettavaksi.
Ketjun liiallisen venymisen ja vaihtotarpeen ilmoittaa tässä tapauksessa nokka-akselien ja kampiakselin suhdetta mittaavat sensorit jotka sytyttävät moottorin häiriövalon .
On oletettavaa että ainakin 250 tkm pitäisi päästä , voi kestää pitempäänkin , vaikea ennakoida .

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sehän se, että sytyttävät häiriövalon vasta kun homma on vastassa, eikä oikein varottele etukäteen.

Pääsääntöisesti isojötsin jakopäitä on kolmea mallia:
-Niitä, jotka on tulossa vaihtokuntoon
-Niitä, jotka on vaihtokunnossa
-Niitä, jotka on hiljattain vaihdettu

Ensimmäisissä on lonkalta arpapeliä, onko ensioireisiin matkaa 10 vai 150tkm vai jopa enemmän, eli tietty riski on olemassa ja sen kanssa voi elää, tai ottaa varman päälle ja lähteä jompaan kumpaan jälkimmäisistä kasteista.

Mutta jos farmari kelpaa, niin tiedossa on yksi konerempattu, viime syksystä asti omistajallaan ajossa oleva yksilö, joka saattaisi olla myynnissä. Siinä olisi jakopäänkin riski aika pitkälti minimoitu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Farkkuhan se on tuo nykyinen tupaöljypoltinkin eli korimalli sinänsä ei aiheuta vastustusta. Asian harkinta tosin on vielä aikalailla alkuvaiheessa, mutta bensakoneiseen autoon olisi joka tapauksessa aikomus siirtyä.

Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:Farkkuhan se on tuo nykyinen tupaöljypoltinkin eli korimalli sinänsä ei aiheuta vastustusta. Asian harkinta tosin on vielä aikalailla alkuvaiheessa, mutta bensakoneiseen autoon olisi joka tapauksessa aikomus siirtyä.

Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?
Ketjussa on kyse enemmän venymisestä kuin kulumisesta joten tiheällä öljynvaihtovälillä tai RVS-pinnoitteella jolla on vaikutusta vain laakeri- tai sylinteripintoihin ei ole sanottavaa vaikutusta ketjun hoitoon .
Se on vaan tosi että ainakin kerran on jakopääremppa tehtävä moottorin elinkaaren aikana .

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mitkä ketjun osat venyy; lenkit, tapit vai rullat?
Giulia Super -69

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Gasolina kirjoitti:Mitkä ketjun osat venyy; lenkit, tapit vai rullat?
Tapit kuluvat ja lenkit venyvät ja nokka-akselien rattaat sekä laahaimet kuluvat eli koko paketti "väljenee" niin kuin myös kaikki liikkuvat osat moottorissa .
Kun nokka-akselien ja kampiakselin toleranssi ylittyy sensorit välittävät tiedon ja moottorin vikavalo syttyy .
Tiedän tapauksia että on ajettu lähes vuosi vikavalon palaessa ja korjattu vasta seuraavaan katsastukseen .
Se mahdollisuus että ketju katkeaisi on häviävän pieni mutta alkuaan pieni rapina varsinkin startatessa alkaa kuitenkin häiritä sen verran että yleensä tulee jakopääremppa tehtyä hyvissä ajoin .
Vanhimmissa 3.2 malleissa remppahinta alkaa olla jo n. puolet auton arvosta mutta "minkäs teet" .

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, kuinkas iso riski on isojötsin jakopää? Onko niissä paljon yksilöeroja? Ja voiko jakopään oletettavaa elinikää ennakoivasti pidentää jotenkin? Kiristimestä kai ainakin on evoluutioversioita olemassa.
Mikä on "isojötsi" ?

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

JTS 3,2 löytyy Brerasta ja 159:sta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

AUFA kirjoitti:Mikä on "isojötsi" ?
JTS eli tuttavallisemmin jötsi. Ja isojötsi toki isoin JTS mitä on tehty.

Ei ehkä kaikkien tuntema nimi, mutta asian suhteen harrastuneet tunnistanevat nimityksen, ja heiltä ne mielenkiintoisimmat ja hyödyllisimmät neuvotkin on odotettavissa :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oidipus kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Mitkä ketjun osat venyy; lenkit, tapit vai rullat?
Tapit kuluvat ja lenkit venyvät ja nokka-akselien rattaat sekä laahaimet kuluvat eli koko paketti "väljenee" niin kuin myös kaikki liikkuvat osat moottorissa .
Siellä on toki monta kuluvaa paikkaa, mutta ihanko oikeasti ne lenkit venyvät?

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Onko arvon väellä tietoa miten paljon JTS koneet keräävät karstaa imupuolen venttiileihin? Bensan sekaan kaadettavat lisäaineet menevät bensan mukana suoraan palotilaan, joten eikös imuventtiilit jää puhdistumatta? Onko kukaan kokeillut mekaanista puhdistusta?
Netistä löytyy 159 2.2 imusarjan irroitus.

https://www.youtube.com/watch?v=qCIpQHb2bSU
https://www.youtube.com/watch?v=eF2upZfpMlI

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuomas K kirjoitti: Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?
2.2 san vain laadukasta, normit täyttävää Castrolia, nekin 1v (14-17tkm) välein. jakopää kesti kilometrit välillä 79900-155000. Alkeperäinen jakopää kesti noin samat kilsat, eli ensimmäinen vaihto oli juuri tuo 79tkm kohdalla. Sitä en tiedä mitä osia vaihtoivat ensimmäisellä keralla, tuskin kuitenkaan ketjupyöriä - eik

Öljyjen "turha" vaihtaminen ei ainakaan dramaattisesti vaikuta jakopään kestvyyteen minun mielestä.

keksivät uusia nimityksiä mille milloinkin, ei niiden perässä pysy. Hyvä jos itsekkään -.-
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Mikael J kirjoitti:Onko arvon väellä tietoa miten paljon JTS koneet keräävät karstaa imupuolen venttiileihin? Bensan sekaan kaadettavat lisäaineet menevät bensan mukana suoraan palotilaan, joten eikös imuventtiilit jää puhdistumatta? Onko kukaan kokeillut mekaanista puhdistusta?
Netistä löytyy 159 2.2 imusarjan irroitus.

https://www.youtube.com/watch?v=qCIpQHb2bSU
https://www.youtube.com/watch?v=eF2upZfpMlI
Imuventtiilien karstoittuminen on lähes olematonta pakoventtiileihin verrattuna , eivätkä nekään karstoitu merkittävästi jos moottori on kunnossa .
Nykyisin on bensiinissä liuotusainetta ( etanoli ) itsessään joten mitään bensiinin lisäaineita ei tarvita .
Videossa putsattiin imupuolen kanavia , itse venttiilien putsaus onnistuu kunnolla vain sylinterin kannen avaamalla .
Vanha rallimiesten putsauskonsti palotiloille on isoilla kierroksilla vesisumua imukanaviin niin johan lähtee karstat , tosin voi olla moottorin viimeinen "palvelus" jos karstaa lähtee kerralla liikaa ja jää pakoventtiilien väliin .
Elikkä ei kannata olla huolissaan imuventtiilien karstoittumisesta .
Esim.oma 2.2 JTS tuottaa täydet tehot km-lukemalla 265000 ja kulutus 7.2 l/100km maantiellä satasen nopeudella .

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Alfa 2.4 jtd jätti ensimmäisen kerran tänä vuonna tielle, matka katksesi tällä kertaa jäähdyttimen muovisen koneen etupuolella sijaitsevan ilmausruuvin antautumiseen. Onko tietoa millaisella ruuvilla voisi alkuperäisen korvata? Toinen tyhmä kysymys koskee saman koneen imuläppien tunkkaamista auki-asentoon. Silmä ei meinaa osua imupuolen läppien visustoon, missä operaatio pitäisi suorittaa. Onkohan tätä tehty foorumilaisten toimesta?

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Imuventtiilien karstoittuminen on lähes olematonta pakoventtiileihin verrattuna , eivätkä nekään karstoitu merkittävästi jos moottori on kunnossa .
Nykyisin on bensiinissä liuotusainetta ( etanoli ) itsessään joten mitään bensiinin lisäaineita ei tarvita .
Videossa putsattiin imupuolen kanavia , itse venttiilien putsaus onnistuu kunnolla vain sylinterin kannen avaamalla .
Vanha rallimiesten putsauskonsti palotiloille on isoilla kierroksilla vesisumua imukanaviin niin johan lähtee karstat , tosin voi olla moottorin viimeinen "palvelus" jos karstaa lähtee kerralla liikaa ja jää pakoventtiilien väliin .
Elikkä ei kannata olla huolissaan imuventtiilien karstoittumisesta .
Esim.oma 2.2 JTS tuottaa täydet tehot km-lukemalla 265000 ja kulutus 7.2 l/100km maantiellä satasen nopeudella .[/quote]

Kiitos infosta!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Huttu kirjoitti:Alfa 2.4 jtd jätti ensimmäisen kerran tänä vuonna tielle, matka katksesi tällä kertaa jäähdyttimen muovisen koneen etupuolella sijaitsevan ilmausruuvin antautumiseen. Onko tietoa millaisella ruuvilla voisi alkuperäisen korvata? Toinen tyhmä kysymys koskee saman koneen imuläppien tunkkaamista auki-asentoon. Silmä ei meinaa osua imupuolen läppien visustoon, missä operaatio pitäisi suorittaa. Onkohan tätä tehty foorumilaisten toimesta?
Ilmausruuvi on M10 x 1.25, siihen vaan metallinen pultti kupariprikalla tilalle, jos tulee siihen alumiiniseen putkeen. Noita samojahan on muuallakin ainakin lämppärin kennolle menevän putken päällä koneen takana, mutta tuossa alkuperäinen tuntuu kestävän, ainakin pitempään.

Sitten se vivusto, löytyy koneen takalaidalta imusarjan päältä, videossa näkyy. Vivustoa liikuttavalta moottorilta irrotetaan yhdystanko ja moottori jätetään heilumaan itsekseen. Vivusto siirretään keulasta katsottuna vasemmalle ja lukitaan siihen. ÄLÄ tee niinkuin videossa nippusiteella vaan lukitse kunnolla. Itsellä on löytynyt edellisen omistajan aikana siisti reikä johon ruuvattu puuruuvi ottaa sopivasti imusarjaan kiinni ja lukitsee tangon. Ja vähän ajan päästä läpät ei varmaan enää haluakaan kääntyillä mihinkään kun ovat olleet samassa asennossa.
https://www.youtube.com/watch?v=oKAFDPXMXj0

Ps. oletan että tarkoitat 159 2.4jtdm:ää kun tähän ketjuun kirjoitit. Jos taas autosi on 156 2.4jtd niin siinä noita läppiä ei taida ollakaan, mutta viestisi on vähän väärässä paikassa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.

Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Ruokoton kirjoitti:Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.

Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

oidipus kirjoitti:Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Taikasanat Exhaust Gas Recirculation lyhenevät kivasti muotoon EGR. Mainittavasti pienempi ongelma kuin dieseleissä, mutta kyllä se bensakoneessakin vie karstaa sinne imupuolelle.

Olen vähän pohtinut pientä ruiskutussuutinta imusarjaan - sopivasti kun ruiskuttelisi, pesisi siitä plenumiin ammuttava bensa imuventtiileitä ja lambdakorjaus hoitaisi seoksen. Ei olisi välttämättä paha rasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Vesi-metanoliruisku. Pitää paikat puhtaana ja on katu-uskottava :mrgreen:

Ja kyllä se EGR on ainakin 156:n jötsissä aikalailla merkittävä osa ongelmaa, kun EGR paistaa huohotusmähmät kiinni imukanaviin ja -venttiileihin. Uudemmissa ei tuota ongelmaa taida olla.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

https://www.youtube.com/watch?v=PS8riAae_bM kuivakka selitys aiheesta, kera kuvamuotoisten esimerkkien. Netistä löytyy runsaasti lisää materiaalia. Ongelma on todellinen, mutta jos se ei ole erityisen paha näissä GM-sukuisissa moottoreissa, iloitaan siitä.

107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Totta, mutta sitä pitäis tankata erikseen. Bensasuutin menis samasta tankista :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Alfassa ilmeisesti vuotaa ilmastoinnin lauhduttimen kenno. Mistä kannattaisi tilailla mahdollisimman luotettavasti ja etenkin edullisesti? Onko vaihtotyönä millainen?

Auto siis 2.2 JTS.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

oidipus kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.

Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Miten kanavien ja venttiilien karstoittuminen vaikuttaa seokseen?
Giulia Super -69

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Ranttall kirjoitti:Alfassa ilmeisesti vuotaa ilmastoinnin lauhduttimen kenno. Mistä kannattaisi tilailla mahdollisimman luotettavasti ja etenkin edullisesti? Onko vaihtotyönä millainen?

Auto siis 2.2 JTS.
https://spareto.fi/t/vehicles/alfa-rome ... /lauhdutin

Tuossa muutama viesti aiemmin joku kysyi samaa 2,4 JTDm:stä, ei liene kovin erilainen vaihtotyö...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=602617#p602617

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Kiitos. Mitä eroa noilla on/mikä kannattaisi tilata kun hinnat ovat kuitenkin 85-200€?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuomas K kirjoitti:
AUFA kirjoitti:Mikä on "isojötsi" ?
JTS eli tuttavallisemmin jötsi. Ja isojötsi toki isoin JTS mitä on tehty.
Olisiko 2.2 JTS sitten "Keski-Jötsi" ja 1.9 JTS "Pikku-Jötsi"? ;)

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Gasolina kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.

Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Miten kanavien ja venttiilien karstoittuminen vaikuttaa seokseen?
Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Ruokoton kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=PS8riAae_bM kuivakka selitys aiheesta, kera kuvamuotoisten esimerkkien. Netistä löytyy runsaasti lisää materiaalia. Ongelma on todellinen, mutta jos se ei ole erityisen paha näissä GM-sukuisissa moottoreissa, iloitaan siitä.

107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg
Luulisi tuollaisten karstojen myötä moottorin tehon pudonneen ainakin neljänneksen ja huohotuksen imusarjaan on täytynyt melkoinen , toimivasta moottorista ei tuollaista karstamäärää voi löytyä .

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:Olisiko 2.2 JTS sitten "Keski-Jötsi" ja 1.9 JTS "Pikku-Jötsi"? ;)
Kyllä, ainakin minä olen nuokin jossain ääneen lausunut.
oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
Meneekö sittenkään, kun ruiskutettavia polttoainemääriä lasketaan ilmamassasta ja korjataan vielä lambdan perusteella?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Polforea kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Olisiko 2.2 JTS sitten "Keski-Jötsi" ja 1.9 JTS "Pikku-Jötsi"? ;)
Kyllä, ainakin minä olen nuokin jossain ääneen lausunut.
oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
Meneekö sittenkään, kun ruiskutettavia polttoainemääriä lasketaan ilmamassasta ja korjataan vielä lambdan perusteella?
Karstasta ei näytä olevan mitään haittaa kun lambda ja ilmamassamittari hoitaa homman , hyvä niin . Toisenlaisen tapauksen olen kokenut kun jouduin ajamaan hetken ilman ilmansuodatinta ja moottori sai liikaa ilmaa niin eipä korjausta tullut , laihalle meni , nykimistä ja tehoista putosi vähintään kolmannes , vikavaloja ei syttynyt . Suodattimen myötä tehot palasivat .

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Ranttall kirjoitti:Kiitos. Mitä eroa noilla on/mikä kannattaisi tilata kun hinnat ovat kuitenkin 85-200€?
Olisiko tähän jollain neuvoa niin voisi laitella huomenna tilaukseen? Tai mistä mahdollisesti voisi etsiä oikean osanumeron?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oidipus kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:
oidipus kirjoitti:Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Miten kanavien ja venttiilien karstoittuminen vaikuttaa seokseen?
Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
Sillä tuleeko bensa suoraan palotilaan vai imukanavaan ei ole merkitystä seossuhteeseen.

Ei se myöskään mene rikkaalle vaikka olisi karstaiset kanavat. Ilmamäärä mitataan moottoriin mennessä ja lambdalla vielä valvotaan seossuhdetta.
oidipus kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg
Luulisi tuollaisten karstojen myötä moottorin tehon pudonneen ainakin neljänneksen ja huohotuksen imusarjaan on täytynyt melkoinen , toimivasta moottorista ei tuollaista karstamäärää voi löytyä .
Ja toimivista moottoreista kuitenkin löytyy tuollaisia karstoja ihan rutiininomaisesti. Ei se tarvitse edes mitään poikkeuksellista huohotusta.
oidipus kirjoitti:
Polforea kirjoitti:
oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
Meneekö sittenkään, kun ruiskutettavia polttoainemääriä lasketaan ilmamassasta ja korjataan vielä lambdan perusteella?
Karstasta ei näytä olevan mitään haittaa kun lambda ja ilmamassamittari hoitaa homman , hyvä niin . Toisenlaisen tapauksen olen kokenut kun jouduin ajamaan hetken ilman ilmansuodatinta ja moottori sai liikaa ilmaa niin eipä korjausta tullut , laihalle meni , nykimistä ja tehoista putosi vähintään kolmannes , vikavaloja ei syttynyt . Suodattimen myötä tehot palasivat .
"Toisenlainen tapaus" menee puhtaasti anekdoottien puolelle kun ei kerrota mikä se "toisenlainen" auto oli, ja mitä siitä tarkalleen ottaen puuttui. Normaalisti ilmamäärämitatut ja lambdaohjatut moottorit pystyvät sopeutumaan kohtalaisen isoonkin eroon ilmamäärässä. Pelkkä suodattimen puuttuminen sinänsä ei vaikuta ilmamääriin juurikaan, joten ongelman juuri tuskin oli siinä kohtaa.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Mitenkä syylärin flektien tulisi toimia, kun MES:n kautta niitä ohjaa? Flektit kyllä lähtee päälle, mutta vain sekunnin parin ajaksi, sammuvat ja lähtevät taas uudestaan päälle. Jotenkin olettaisin että jos ne MES:n kautta päälle laittaa, ne päällä myös pysyvät. Releet kuumenee? Jos kone on käynnissä, MES ei suostu flektejä päälle ohjaamaan.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kysymys:

Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.

Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.

1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?

2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?


KIITOS!

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

oidipus kirjoitti:Karstasta ei näytä olevan mitään haittaa kun lambda ja ilmamassamittari hoitaa homman , hyvä niin .
On siitä haittaa, mutta ei vaikutusta seossuhteeseen ilmamassaohjatun ruiskun kanssa. MAP+IAT+TPS -ohjauksella, jossa anturit on ennen karsta-aluetta, voisi ollakin havaittava vaikutus, mutta silloinkin mahdollinen lambda korjaa tilanteen, jos sellainen on olemassa.

OBD:stä voi katsella bensatrimmejä (STFT / LTFT), niistä näkee paljonko lambdan perusteella seosta korjataan.
oidipus kirjoitti: Toisenlaisen tapauksen olen kokenut kun jouduin ajamaan hetken ilman ilmansuodatinta ja moottori sai liikaa ilmaa niin eipä korjausta tullut , laihalle meni , nykimistä ja tehoista putosi vähintään kolmannes , vikavaloja ei syttynyt . Suodattimen myötä tehot palasivat .
Kerro ihmeessä lisää, niin koetetaan löytää syytä, mutta kehtaan täysin varmaksi todeta, että pelkän suodattimen puuttumisen takia ei ruiskuauto laihalle mennyt, jotain muutakin siellä taatusti oli.
Waverunner kirjoitti: Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.

1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?
Öljypohjassa, muistaakseni taaksepäin. Jos alhaalta katsellessa osaat erottaa toisistaan moottorin ja vaihdelaatikon, on moottoriöljyn tyhjennysproppu se moottorin alin tyhjennysproppu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
söde
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 10:42
Car(s): AR 159 3.2 JTS Q4, -07
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja söde »

Kyllä isojötsi imusarjan ja -kanavat karstaa ja on ollut keskusteluakin täällä sivuilla aiheesta.
Kaikki suoraruiskut sen tekee, kun ei ole bensa pesemässä huohotusöljyä sieltä pois.
Olisiko keräyslaatikossa ideaa, eli ei ruiskisi sitä huohotusöljyä enään imuputken kautta takaisin kiertoon??

Itse hoidin puhdistuksen alan liikkeestä myytävällä ja ko. tehtävään tarkoitetulla aiheella.
Pikkasen meinasi vaan mennä tietolaatikko sekaisin puhdistuksen aikana. Maailma oli täynnä savua ja reilusti, kun öljy lähti liikkeelle, moottorin vihdoin ja viimein käynnistyttyä (sai sahata kyllä tovin.) Parhaimmillaan oli "hill holder" tietokoneen mukaan pois käytöstä ja luistonestokin??
Ei se satu?!

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Waverunner kirjoitti:Kysymys:

Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.

Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.

1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?

2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?


KIITOS!
Kuva

1. Kuva otettu keulasta, eli proppu osoittaa auton keulaa päin. Kuusiokolo, en nyt muista kokoa ulkoa

2. Itse laitoin tuota Motonetin halvinta GM-litkua. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 Jossainpäin tätä foorumia väittivät, että FiLaRo:ssa käyttäisivät samaa. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta jos vaihtelee säännöllisesti niin eiköhän toimi siinä missä muutkin. Vaihdoin suodattimen (suodatin on siinä muovikotelossa öljytikun vieressä) myös itse ja tuuppasin öljyä yhden 5l kannun. Hetken käytön jälkeen öljytason ilmaisin oli puolivälissä ja lisäsin vielä ~0.4l lisää. Nyt näyttää täyttä.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Ranttall kirjoitti:
Ranttall kirjoitti:Kiitos. Mitä eroa noilla on/mikä kannattaisi tilata kun hinnat ovat kuitenkin 85-200€?
Olisiko tähän jollain neuvoa niin voisi laitella huomenna tilaukseen? Tai mistä mahdollisesti voisi etsiä oikean osanumeron?
Ei oo mulla ainakaan neuvoa tuohon.

Osanumero löytyy vaikkapa tuolta:
http://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE& ... M=LANGUAGE#

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

DaKyy kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Kysymys:

Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.

Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.

1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?

2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?


KIITOS!
Kuva

1. Kuva otettu keulasta, eli proppu osoittaa auton keulaa päin. Kuusiokolo, en nyt muista kokoa ulkoa

2. Itse laitoin tuota Motonetin halvinta GM-litkua. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 Jossainpäin tätä foorumia väittivät, että FiLaRo:ssa käyttäisivät samaa. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta jos vaihtelee säännöllisesti niin eiköhän toimi siinä missä muutkin. Vaihdoin suodattimen (suodatin on siinä muovikotelossa öljytikun vieressä) myös itse ja tuuppasin öljyä yhden 5l kannun. Hetken käytön jälkeen öljytason ilmaisin oli puolivälissä ja lisäsin vielä ~0.4l lisää. Nyt näyttää täyttä.
No nyt oli upea viesti, suuret kiitokset.

Katsotaan jos vaikka onnistuisin jos työkalut löytyy mökiltä.

Vastaa Viestiin