Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eipä niitä pidä siellä muu, kuin se kumi. Kumi jos katoaa päältä, niin se on moro.

Toinen vaihtoehto on runkovaurio, joka voi tulla routamontusta, liian suurista/liian pienistä rengaspaineista, liiasta iästä (nähnyt 10v+ vanhoja gummeja, joista tullut puolet sisuskaluja pihalle) yms... Kyllähän näitä vaihtoehtoja on.

Mulla oli Giulietassa talvirenkaissa runkovaurio jokaisessa pyörässä. Ei nähnyt paikallaan, tuntui ravisuksena ajossa. Huomattiin kun vein tasapainotettavaksi... Siitä tuli iloset 900€ laskua, kun piti hankkia 17" talvirenkaat jotka ois vielä hyvätkin :p

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »


Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuollaista en ole nähnyt edes o_O Ymmärsin tosiaan, että kuluneet langoille.
Mites vanhat nuo on? Tuo kun vaikuttaa jo siltä, että runko on vaan pettänyt (esim. liian pienet paineet, töyssyynveto tms. ja katkassu varsinaisen verkon tuolta)?

Tuon kun pitäisi kestää aika paljon kaikenlaista...

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:Tuollaista en ole nähnyt edes o_O Ymmärsin tosiaan, että kuluneet langoille.
Mites vanhat nuo on? Tuo kun vaikuttaa jo siltä, että runko on vaan pettänyt (esim. liian pienet paineet, töyssyynveto tms. ja katkassu varsinaisen verkon tuolta)?

Tuon kun pitäisi kestää aika paljon kaikenlaista...
Hakkapeliitta 5 eli, kun auton 2010, niin luultavasti ensiasennusrenkaat. Mielestäni ei pitäisi olla liian pienillä paineilla. Tai no siis oli kauttaaltaan ehkä hieman vajaan 2 barin tietämillä, kun talvi yllätti ja jouduin vaihtamaan pakosta renkaat ulkosalla. Näillä paineilla ajoin 50km, mutta ei tuo silti selitä. Kun jotkut ovat ajelleet enemmänkin jollain 1 barin paineilla ilman damagea.

Töyssyistä en kyllä tiedä. Ajan aina aika kaavamaista reittiä ja aino veemäinen töyssy on helsingistä nurmijärvelle tultaessa oikean puoleissalla kaistalla, jossa montut aika kovia, että kolahtaa 120km/h vauhdissa ihan kohtuullisesti, mutta en usko sen vaikuttavan noin paljoa.

Itse ihmettelin pitkään, kun ajossa aina samalla tiellä samassa kohtaa auto nypyttää hieman, mutta ajattelin sen olevan ihan vaan tien heikkoutta, joten siihen turtui. Välillä olen renkaita katsellut ja potkinut, mutta en ole tuota huomannut kyllä. Samoin auto oli kuukaus takaperin nosturilla, jossa parantelin pakoputkien suojakilpien kiinnitystä, niin en tuotakaan huomannut. Mielestäni ei ollut noin, mutta en kyllä niin tarkkaan katsellut jos nuo viuhkat olivatkin ylhäällä, joten ei siihen kiinnitä huomiota. Aivan tuurilla huomasin tänään auton ollessa ylhällää, kun runko on hieman hassun näköinen. Toisaalta voi selittää kyllä, kun pari kuukautta takaperin ajoin hiljaa hidasteen yli ja siitä huolimatta jumalaton paukahdus, jonka johdosta pysähdyin katsomaan auton alle, mutta ei mitään löytynyt :shock:

Todennäköisesti olen ajanut noilla renkailla tuossa kunnossa ainakin tämän vuoden arviolta 600-1000km/ viikko :crazyeyes:



Hakkapeliitta 8:aa saisi 680 Euroon asennettuna. Vähän kyllä epäilyttää Nokian Renkaat tämän johdosta :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

5v on jo pitkä ikä renkaalle... Jos noissa on vajaat 8v takana, niin se on jo oikeasti aika pitkä aika.
3v on hyvä väli vaihtaa ainakin talvirenkaat, joten siinäkin mielessä ehtoopuolella.

Mää ostin Giuliettaan ainoat, jotka on parhaat - eli Contin CVC6:t ja hintaa tuli karvan vajaa tonni. Ei ole halpaa. Ja todnäk 3-4v nuo kestää, sitten pitää laittaa jo vaihtoon... :p

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:5v on jo pitkä ikä renkaalle... Jos noissa on vajaat 8v takana, niin se on jo oikeasti aika pitkä aika.
3v on hyvä väli vaihtaa ainakin talvirenkaat, joten siinäkin mielessä ehtoopuolella.

Mää ostin Giuliettaan ainoat, jotka on parhaat - eli Contin CVC6:t ja hintaa tuli karvan vajaa tonni. Ei ole halpaa. Ja todnäk 3-4v nuo kestää, sitten pitää laittaa jo vaihtoon... :p
Mulle tarjottiin noita conteja 630€ asennettuna tosin aivan väärällä eli 215/55r17 joten en uskalla noita alle heittää

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Hakka 5 on todennäköisesti jo vanhat kuin taivas. Katso kiusallasi mitä leimat sanovat iäksi. Kasit on ihan jees. Meillä on ollut parissa autossa ja hyvin pelitti. Muista renkaiden sisäänajo.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

159:n sisäpuhallin temppuilee. Reilu viikko sitten hyytyi satunnaisesti kesken täyden puhalluksen hetkeksi ja muutaman minuutin jälkeen alkoi taas puhaltamaan normaalisti. Näytössä palaa normaalisti kaikki valot yms. Nyt ollut sitten eilisestä lähtien kokonaan mykkä. Kiva ajaa pakkasella ikkuna raollaan ettei huurru. :roll:

Onko tuohon nyt käytännössä mitään muita vikamahdollisuuksia kuin itse puhaltimen moottori? Termostaatti vaihdettiin toissä viikolla mutta sillä tuskin on vaikutusta?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Voi olla hiilet loppu puhaltimesta, koita antaa nyrkkiä sille nii saattaa vielä lähteä pyörimään.
Onko paljon ajettu?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

OmegaAlfa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Tuollaista en ole nähnyt edes o_O Ymmärsin tosiaan, että kuluneet langoille.
Mites vanhat nuo on? Tuo kun vaikuttaa jo siltä, että runko on vaan pettänyt (esim. liian pienet paineet, töyssyynveto tms. ja katkassu varsinaisen verkon tuolta)?

Tuon kun pitäisi kestää aika paljon kaikenlaista...
Hakkapeliitta 8:aa saisi 680 Euroon asennettuna. Vähän kyllä epäilyttää Nokian Renkaat tämän johdosta :?
Hakkapeliitta 8:ssa sama ongelma. Jos ajaa liian pienillä paineilla (alle 2bar) niin runko pettää. Ai mistäkö tiedän :mrgreen:

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ranttall kirjoitti:159:n sisäpuhallin temppuilee. Reilu viikko sitten hyytyi satunnaisesti kesken täyden puhalluksen hetkeksi ja muutaman minuutin jälkeen alkoi taas puhaltamaan normaalisti. Näytössä palaa normaalisti kaikki valot yms. Nyt ollut sitten eilisestä lähtien kokonaan mykkä. Kiva ajaa pakkasella ikkuna raollaan ettei huurru. :roll:

Onko tuohon nyt käytännössä mitään muita vikamahdollisuuksia kuin itse puhaltimen moottori? Termostaatti vaihdettiin toissä viikolla mutta sillä tuskin on vaikutusta?
Jos vika paikallistuu puhaltimeen ja käytetty osa kiinnostaa, niin purkuautossa on vielä puhallin jäljellä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Hakka 8 menossa juuri alle asennuttuna 680€ hintaan 225/50R17.

Iltapäivällä menen kulmien säätöön. Kertokaa tietäjät mille arvoille tehdään? Edestä syö sisäreunat ainakin.
Onko takapäässä säätöä? Menee ihan autofit korjaamoon ja hinta nelipyöräsuuntaukselle on 90€. Tehtaan arvojenhan mukaan nuo säädetään koneelta, mutta mitä suosittelette parhaan tuloksen ja renkaiden kulumisen kannalta

Hakka 5:t oli ensiasennusrenkaat eli 2010.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä sanoisin että taakse sen, mitä suositellaan ja eteen 0-kulma. Eli ei haritusta tai aurausta.
Ja painota niille, että ihan oikeasti katsovat onko väljää! Siellä on takana ainakin joku epäkeskopusla? tms, joka voi olla välyksellinen...

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

kovan onnen soturi kirjoitti:Voi olla hiilet loppu puhaltimesta, koita antaa nyrkkiä sille nii saattaa vielä lähteä pyörimään.
Onko paljon ajettu?
180tkm on mittarissa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vainio kirjoitti:
FInestC kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Ehkäpä kuvailisin tuota nykimistä niin, että veto katkesi sekunnin ajaksi ja sitten taas mentiin normaalisti.
Pumpun lopullinen hyytyminen kyllä sytytti vikavalon välittömästi ja moottori sammui täydestä vauhdista kerralla.

Olihan se EGR varmasti tulpattu onnistuneesti? Sen auki juuttuminen ei taida jättää mitään vikakoodia muistiin, mutta aiheuttaa kuvailemiasi oireita.
Auto kävi pajalla ja käynnistyy taas normaalisti. Kuulema pelkkä rele mennyt. Näissä on kuulema suositeltavaa vaihtaa tietyt alkuperäiset releet uusin (joku tyyppivika tms)?

Pumpussa paineet ja kaikki ok ja toimii kuulema muutenkin ihan normaalisti. :lol:

Onkos Ebay ainut paikka ostaa näitä releitä?
No sitten ei osat paljoa tainnut maksaa :-D Tais olla huikeat 6€ mitä releestä maksoin Lahden varaosaexpertillä ja löytyi suoraan hyllystä.
Auto kuitenkin tekee muutaman nykäyksen taas välillä ja takapenkin alla oleva (pumppu?) pitää jatkuvasti ääntä auton ollessa käynnissä. Kuuluu hyvin myös takarenkaan luota (sellanen pienen sähkömoottorin ininä). Taisi olla vähän liian optimistinen diagnoosi tällä kertaa :-D

Noita 12V30A punaisia releitä /vastaavia en ainakaan löytänyt mistään. Mustien 12V20A releiden tilalle taitaa löytyä BOSCHilta vastaavanlaiset

Avatar
Isola
Viestit: 1958
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ranttall kirjoitti:159:n sisäpuhallin temppuilee. Reilu viikko sitten hyytyi satunnaisesti kesken täyden puhalluksen hetkeksi ja muutaman minuutin jälkeen alkoi taas puhaltamaan normaalisti. Näytössä palaa normaalisti kaikki valot yms. Nyt ollut sitten eilisestä lähtien kokonaan mykkä. Kiva ajaa pakkasella ikkuna raollaan ettei huurru. :roll:
Puhaltimen moottorin liitin kannattaa katsoa. Ilmeisesti hapettumasta alkava kontaktiresistanssin kasvu saattaa aiheuttaa lämpenemistä, joka lopulta sulattaa liitinrunkoa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

FInestC kirjoitti:Auto kuitenkin tekee muutaman nykäyksen taas välillä ja takapenkin alla oleva (pumppu?) pitää jatkuvasti ääntä auton ollessa käynnissä. Kuuluu hyvin myös takarenkaan luota (sellanen pienen sähkömoottorin ininä). Taisi olla vähän liian optimistinen diagnoosi tällä kertaa
Tankissa oleva pumppu on käynnissä aina kun on moottorikin käynnissä, eli kyllä sieltä pieni surina pitääkin kuulua.
Sama ääni kuuluu muutaman sekunnin ajan kun laittaa virrat päälle autoon. Jos toi nykiminen ja PA-pumppu liittyy yleensä toisiinsa niin eipä tule muuta mieleen kuin semmoinen, että tarkistihan ne pajalla myös sen sulakeboksin kunnon ettei sähkön kulku jää pätkimään releen liitoksista?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Aquatica kirjoitti:Mä sanoisin että taakse sen, mitä suositellaan ja eteen 0-kulma. Eli ei haritusta tai aurausta.
Ja painota niille, että ihan oikeasti katsovat onko väljää! Siellä on takana ainakin joku epäkeskopusla? tms, joka voi olla välyksellinen...
Just näin.

Yhdet kesärenkaat meni nopeesti pilalle ”ohjearvoilla”, juurikin sisäkulmasta niin että langat paistoi...

Nolla asetuksilla ei ole ollut havaittavissa vastaavaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Ai että on nyt unelma ajaa. Aikaisemmin saa moottoritiellä kaksin käsin vääntää, kun auto vetää kokoajan vasemmalle ja ottaa uriin todella herkästi ettei koskaan tiennyt mihin menee. Edessä oli ilmeisesti joku pusla vaihtokunnossa, mutta saatiin nuo kulmat säädettyä. Takana oli myös jokin jumi säädössä.

Kuitenkin nyt on niin vaivaton ajaa, ettei tartte edes ohjata

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vainio kirjoitti:
FInestC kirjoitti:Auto kuitenkin tekee muutaman nykäyksen taas välillä ja takapenkin alla oleva (pumppu?) pitää jatkuvasti ääntä auton ollessa käynnissä. Kuuluu hyvin myös takarenkaan luota (sellanen pienen sähkömoottorin ininä). Taisi olla vähän liian optimistinen diagnoosi tällä kertaa
Tankissa oleva pumppu on käynnissä aina kun on moottorikin käynnissä, eli kyllä sieltä pieni surina pitääkin kuulua.
Sama ääni kuuluu muutaman sekunnin ajan kun laittaa virrat päälle autoon. Jos toi nykiminen ja PA-pumppu liittyy yleensä toisiinsa niin eipä tule muuta mieleen kuin semmoinen, että tarkistihan ne pajalla myös sen sulakeboksin kunnon ettei sähkön kulku jää pätkimään releen liitoksista?
Tämä pitää siis oikeasti kovaa ääntä. Sen kuulee selvästi ajaessa sekä tyhjäkäynnillä. Sain käytetyn pumpun 3kk takuulla ja maksoi 40€ :lol: . Voipi siis suht edullisesti kokeilla jospa vika olis siinä kuitenkin..

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FInestC kirjoitti:
Vainio kirjoitti:
FInestC kirjoitti:Auto kuitenkin tekee muutaman nykäyksen taas välillä ja takapenkin alla oleva (pumppu?) pitää jatkuvasti ääntä auton ollessa käynnissä. Kuuluu hyvin myös takarenkaan luota (sellanen pienen sähkömoottorin ininä). Taisi olla vähän liian optimistinen diagnoosi tällä kertaa
Tankissa oleva pumppu on käynnissä aina kun on moottorikin käynnissä, eli kyllä sieltä pieni surina pitääkin kuulua.
Sama ääni kuuluu muutaman sekunnin ajan kun laittaa virrat päälle autoon. Jos toi nykiminen ja PA-pumppu liittyy yleensä toisiinsa niin eipä tule muuta mieleen kuin semmoinen, että tarkistihan ne pajalla myös sen sulakeboksin kunnon ettei sähkön kulku jää pätkimään releen liitoksista?
Tämä pitää siis oikeasti kovaa ääntä. Sen kuulee selvästi ajaessa sekä tyhjäkäynnillä. Sain käytetyn pumpun 3kk takuulla ja maksoi 40€ :lol: . Voipi siis suht edullisesti kokeilla jospa vika olis siinä kuitenkin..
Ehjän pumpun äänen kuulee vain kun takapenkki on pois , jos ääni kuuluu penkin ollessa paikallaan on pumppu viallinen .

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Ok, taitaa olla sitten selvä keissi tämä. Takapenkkiläiset kyselee aina, että mikä täällä pitää meteliä.. :-D

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Takajousi poikki ja tars vaihtaa. Mistä ihmiset löytää näitä? :shock:

Osanro 50708726

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vakiona Fixukselta löytyi?
Takaiskarit + jouset töineen 550...

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Aquatica kirjoitti:Vakiona Fixukselta löytyi?
Takaiskarit + jouset töineen 550...
Hyh hyh, mikä hinta...

Mielelläni vaihdan pelkät jouset tällä hetkellä. :(

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ymmärrän tuskan. Mutta liekkö iskarit kuolemassa? Multa kuoli 240tkm nurkilla eka, alalautanen ruostui irti (näytti siltä, että kyllä se vielä vuoden pari kestää... ei kestänyt).

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Aquatica kirjoitti:^
Ymmärrän tuskan. Mutta liekkö iskarit kuolemassa? Multa kuoli 240tkm nurkilla eka, alalautanen ruostui irti (näytti siltä, että kyllä se vielä vuoden pari kestää... ei kestänyt).
Saataapi olla, mut sit voi olla et ei.

Sanotaanko näin päin, että jouduin tossa hetki sitten katsomaan itselleni oman kämpän ja kalustamaan a:sta ö:hön, niin ei lompakko hirveesti enää kestäis...

Syksyllä on taas parempi tilanne rahan suhteen, niin voin laittaa noi vaikka silloin jos leviävät.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

MrDelirium kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Vakiona Fixukselta löytyi?
Takaiskarit + jouset töineen 550...
Hyh hyh, mikä hinta...

Mielelläni vaihdan pelkät jouset tällä hetkellä. :(
Täällä sama homma ja katsastus kuun puoliväliin mennessä. Tilaan mielummin luotettavasta lähteestä kuin esim. Virosta, joten päädyin Alfisti ricambiin, jossa 49,90 eur/jousi.
Lesjöforssia on hyllyssä, Sachsit ja Eibachit muutaman päivän hitaammalla toimituksella.

Näitä ei ole kyllä helppo löytää jos haluaa pysytellä orkkiskorkeudella, mutta ei maksaa orkkisjousien hintaa.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Itse hommasin omaani Virosta Lesjoforsit taakse ja maksoivat muistaakseni 25€ kappaleelta (Ovat kyllä aivan varmasti aidot). :-D

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Okei. Nyyppä pyytää vähän lisää apua. :)

Mitkä vaihtoehdot mulla on? Uudet iskarit+jouset tai metsästää pelkkiä jousia?

Noihin q4:än jousiin napsahtaa ylimääräinen ykkönen aina hinnan eteen....

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^
Spareto ym. Virosta toimii oikein hyvin.
Ja mä en tiedä, mut ei noi pahan hintaisia ole Fixuksellakaan ihan tiskiltä haettuna... Kalliimpia toki, mut ei mitään älytöntä.

Sachsin iskarit mulla oli tos ja jouset oli "jotkut mitkä sai halvalla".

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Mikäs olis parasta öljyä 2006 vuoden 1.9 JTDm 110kw manuaalivaihteistoon? On meinaan aina aamulla pakkasessa aika jumissa..

Ja kannattiko laittaa siis 3L tuohon 6-vaihteiseen?

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ghost »

jazma kirjoitti: Tilaan mielummin luotettavasta lähteestä kuin esim. Virosta, joten päädyin Alfisti ricambiin...
Omat kokemukset Sparetosta ovat pelkästään positiivisia. Samaa ei voi sanoa Alfisti ricambista, omituista säätöä lähes joka kerta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ei kannata ylenkatsoa Sparetoa. Itse pidän sitä kokemusteni kautta luotettavana. Sieltä saa oikeasti sen mitä tilaa ja hinnat ovat pääasiassa oikein oivallisia. Kannattaa toki selvittää tarvittavat osanumerot ja sopivuus omaan autoon yms... ennen tilausta, kun monenlaista vaihtoehtoa on tarjolla. Käytän yleensäkin laajasti eurooppalaisia nettifirmoja ja kertaakaan ei ole ollut haasteita minkään tilatun toimituksen suhteen. Ei mulla ole huonoa kokemusta Alfisti Ricambistakaan. Hyvin on toiminut heidän kanssaan asiointi ja sähköpostien vaihdot. Paketteja on tulossa tällä hetkellä niin Tarostradelta Bulgariasta kuin Alfisti Ricambiltakin.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuota tuota.
Miten nuo tunkkauspisteiden muovit on kiinni helmassa?
Yhdessä klappia...

Kärymittauksessa kävin ennen tän vklopun huoltoa, ns ohimennen normi polettamisen jälkeen - 1,75 oli lukema. 3vkoa leimaa jälellä. Jos alkuviikosta kävis käryillä uudestaan, jahka sais sadetanssit tehtyä - saa antaa vinkkejä.
Eka kerran yli 1,5 savut...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

1) Vuotoja?
2) Öljyt?
3) Ilmansuodatin vedessä?

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Toki normi vuoshuolto.

Sekä forte pesu huuhteluöljyillä, forte löpön sekaan, ilma/pa/öljy*2/raittari - suodattimet, map ja huohotin putsaus...
Muuta?

Ilmasuodin toki voi olla vettyny.

Jos katin ja putken kans pesis - liekkö huohotin jäätyny muijan ajos, ku putkessa öljynsekasta mönjää. Joutu lisään öljyäkin reippaasti.
Vai meneekö muutoin putkeen öljyä?
Pakkanen pani oliot putkeen, käsittääkseni...

Turbo toiminnee kuite normaalisti.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nii. Ja termostaatti kans vaihtoon.
Ujosti lämmöt nousee saati pysyy näil pakkasilla.
Ja se paske tippasee vähän nesteitä ulospäin muovin ja köykämiinin välistä.

Ohjaustehostimessa on nyt sitikan lds öljyt. Castrolit varmaan mourusivat vähyyttään.

Laturi ei oo kiljunu vuoteen, kun sain laitettua SKFn remmin. Ei tartte räppiä valoja tahi ilmastointia ees näil "hirmupakkasilla".
Konitechin remmit on nounou, kokemuksella.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nostokorvat on kiinni keskeltä kahdella muovihakasella.
Hajoaa aika helposti jos niitä yrittää irrottaa.

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10792
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Iha itekseen löystyny yksi.

Eli helmakotelon läpi lie muoviklipsut?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu. Ruosteessa varmaankin on tuo sinun yksilösi, jonka seurauksena löystyy :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Heiluu ne mullakin , pelti ympärillä on niinkuin tehtaalta.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Noniin! :-D

Polttoaine/ruiskutuspummpu + releet vaihdettu (pumppu pitää nyt huomanttavasti hiljasempaa/normaalimpaa ääntä).

Kurvasin pajalta pois (auto käynnistyi, kulki erinomaisesti). Nyt hetkeä myöhemmin auto ruvennut sammumaan tyhjäkäynnillä, ja mittaristoon syttyy sammuessa "Insufficient oil pressure" varoitus -> Öljyt ok (tikku näyttää maksimia), suodattimet vaihettu.

Kellään ollut mitään vastaavaa?

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuo öljynpaineherja on mitä todennäköisimmin seuraus eikä syy. Eli kun moottori sammuu, niin ei silloin ole öljynpainettakaan ja tekee tuon herjan. Sammumisen syytä etsisin ensin ehkä kampiakselin asentoanturista. Tosin puhdas arvaus.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FInestC kirjoitti:Noniin! :-D

Polttoaine/ruiskutuspummpu + releet vaihdettu (pumppu pitää nyt huomanttavasti hiljasempaa/normaalimpaa ääntä).

Kurvasin pajalta pois (auto käynnistyi, kulki erinomaisesti). Nyt hetkeä myöhemmin auto ruvennut sammumaan tyhjäkäynnillä, ja mittaristoon syttyy sammuessa "Insufficient oil pressure" varoitus -> Öljyt ok (tikku näyttää maksimia), suodattimet vaihettu.

Kellään ollut mitään vastaavaa?
Minulla alkoi 2.2 moottorissa öljynpaineanturi vuotaa ja moottorin käydessä syttyi "Insufficient oil pressure" varoitus , mutta ainakaan bensamoottoria varoitus ei sammuttanut ja vika korjaantui anturin vaihdolla .

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Gasket kirjoitti:Tuo öljynpaineherja on mitä todennäköisimmin seuraus eikä syy. Eli kun moottori sammuu, niin ei silloin ole öljynpainettakaan ja tekee tuon herjan. Sammumisen syytä etsisin ensin ehkä kampiakselin asentoanturista. Tosin puhdas arvaus.
Öljypaine herja hävinnyt, mutta sammuu silti joskus tyhjäkäynnillä. Maanantaina vien toiselle pajalle jossa erikoistuttu Alfa/Fiat/Lancia merkkeihin. Puhelimessa kertomani oireiden perusteella veikkasi kuitenkin, että todennäkösesti EGR menee vaihtoon.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Yleensä on aivan turhaa vaihtaa EGR:ää. Sama vika alkaa vaivaamaan myös uutta solenoidia kohtuu nopeasti.

Oman solenoidin purin ja rasvasin useampi vuosi sitten, jonka jälkeen ei ole jumittanut kertaakaan.

https://www.youtube.com/watch?v=lhp68-kI9kM
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Maunu kirjoitti:Yleensä on aivan turhaa vaihtaa EGR:ää. Sama vika alkaa vaivaamaan myös uutta solenoidia kohtuu nopeasti.

Oman solenoidin purin ja rasvasin useampi vuosi sitten, jonka jälkeen ei ole jumittanut kertaakaan.

https://www.youtube.com/watch?v=lhp68-kI9kM
Hyvä video! Kerrostalossa en viitsi tuota operaatiota ehkä kuitenkaan tehdä.. :-D

En väitä vastaankaan, mutta mihin tuo muuten perustuu, että uuden kanssa tulisi ongelmat nopeammin kuin puhdistetulla vanhalla?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jumittava osa on tuo sähkösolenoidi, joten kun sen avaa niin osien hionta tekee siitä vähän väljemmän ja kunnollinen voiteluaine estää uudelleen hapettumista.

Omaan autoon vaihdoin 3v/80tkm uuden solenoidin ja kahden vuoden päästä tein tälle uudelle solenoidille korjauksen.
Korjattua solenoidia en ole sen jälkeen joutunut huoltamaan. Auto on ollut nyt 10 vuotta minulla, joten noin viisi vuotta on menty samalla korjatulla osalla.

Voi tietty olla ettei ole korjauksesta kiinni tuo pitempi toimivuus, mutta ainakaan ei ole tarvinnut uusia ostaa enää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

2.2jts tuntuu kylmänä huomattavasti ärhäkämmältä kuin lämpimänä. Jotenkin tuntuu, että tuo oire on ollut aina, mutta nyt kovilla pakkasilla korostui entisestään. En tietenkään rääkännyt kylmää konetta, mutta ero lämpimään moottoriin oli selvästi havaittavissa kovempina menohaluina. Viittaisko tämä siihen, että ei saa soppaa tarpeeksi lämpimänä ja mistäs tämä vois johtua? MAF-anturi likainen/hiipunut? Ilmavuotoon en oikein jaksa uskoa, kun pikaisen silmäilyn perusteella imuputket on kuin uudessa autossa. Kilsoja takana 118tkm ja auto on joulukuulta -07.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Vastaa Viestiin