Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Typerä kysymys todellakin, mutta käykö 2,2JTS:ään 95e10 vai pitääkö ajaa 98e:llä? Voisiko 5% etanolimäärä haitata mitään, Saabien koneetkin toimivat ongelmitta e85-modattuina?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Valmistajan suosittelema polttoaine on 95E . Olen kokeillut bensalaatuja 95E , 98E , venäläistä 95 ( ei etanolia ) , venäläistä 100 oktaaanista . Ei mitään havaittavia eroja kulutuksen tai muun käyttäytymisen kanssa .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

95E on vaan eri tavaraa mitä 95E10.

E10bensiini.fi -sivun mukaan 1.9 ja 2.2JTS ei ole virallisesti tuettujen listalla.

159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6

Mikähän lie 1.8 16V, oisko oikeesti vaan TBi? Jännä myös, että 3.2 JTS olis listalla, mut 2.2 tai 1.9 ei.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Niin haittaisikohan se 5%:n lisää etanolia verrattuna 98:iin jossa on kait 5% etanolia, tuskin kuitenkaan?
Ei ole tullut ajettua bensakoneisella autolla sitten vuoden 2009 jolloin 156 2.4 JTD:n ostin, joten ei ole tullut juurikaan luettua mitään infoa bensalaaduista tms, bensiksillä on tullut lähinnä kauhisteltua bensan hintoja vs. diesel, mutta nythän se erokaan ei ole enää niin merkittävä kuten aiemmin.

Eikö nuo 159:n koneet ole jotain GM:n tuotteita (vai oliko Alfa tehnyt niihin sylinterikannen kuitenkin) joten luulisi niihin käyvän erinomaisesti tuo öljy jota olen käyttänyt jo 10 vuoden ajan kaikissa peleissäni ruohonleikkureista Saabeihin, Alfaan ja Ducatoon: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 ?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Eikös tuo listaus perustunut maahantuojalta / viralliselta myyntiorganisaatiolta saatuihin kannanottoihin? Siinä kohtaa taisi olla maahantuojakuviot jo menossa / mennyt uusiksi, joten vanhaa ei enää kiinnostanut ja uusi möi vain tbi ja isojötsiä?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Aquatica kirjoitti:Mikähän lie 1.8 16V, oisko oikeesti vaan TBi? Jännä myös, että 3.2 JTS olis listalla, mut 2.2 tai 1.9 ei.
Tuo 1.8 saattaa tarkoittaa Opelin 1.8-litraista moottoria, jolla 159:iä myytiin joissakin maissa. TBi:hän on oikeasti 1,7-litrainen.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Se on juuri sama 1,8 joka oli myös Cromassa. Opelin (GM) perusmylly. Fiatin kaikki Euro4 koneet on E9510 sopivia. Vanhemmatkin varmaan on yhteensopivia, mutta tehdas ei voinut antaa kirjallista hyväksyntää, koska esim. muoviosien sopivuutta 10% etanooliin ei niihin ollut tutkittu/hyväksytetty. Eipä ole ongelmia esiintynyt mun tietääkseni, vaikka on ajeltu kohta 20v 95-bensalla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pitää muistaa, että legendaarinen e10 -lista on maahantuojien sana ja käytännössä ehdoton lupaus, että 95e10 käy. Sieltä siis puuttuu varmasti paljon automalleja, joista maahantuojan/valmistajan ei kiinnosta ottaa yhtään ylimääräistä vastuuta toimisesta sekä monta, joista asiaa ei vain yksinkertaisesti ole selvitetty. Se siis ei takoita, etteikö ko. aine voisi olla käypä niihi. autoihin joita siellä ei lue, vaan nimenomaan mihin se varmasti on käypää kamaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eihän tuo 159 4 sylinteristen jtässien e10 rajotus mikään maahantuojan keksintö ole vaan valmistajan. Mahdollisiksi murheiksi mainitaan esim. tankissa olevan häkätyksen porsiminen. Sitten nuot korkeapainepumput ei aina tykkää liiallisesta kossusta. Fiatin puolella e10 onkin sopivempaa. 3.2jts on ihan yhtä vanha keksintö, kuin 1,9. Onko Alfalla ihan vaan keksitty, että 3,2jts ok, mutta vaparineloset ei. Vai olisiko oikein joku syy ilmennyt?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No sitä mä mietin, et mitä eroa kutosessa vaparineloseen on? Tuli mieleen, että jos polttoainelinja on järeämpää tekoa ja siinä vahingossa tullut sitten etanoli-hyväksytyt osat mukana?
Oikein mitään muuta syytä en keksi...

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kuten aiemmin mainitsin, tehdas ilmoitti, että kaikki Euro4 versiot on sopivia etanolille ellei toisin mainita (joitain malleja oli myös vanhempia). Kaikki 159-mallit ovat mm. Euto4/5 malleja. Tämä ko. lista on Autofennican aikaan laadittu, ja itsekin joskus ihmettelin miksi se on vajavainen.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Mitähän takaoven lukitukseen liittyvää on mennyt rikki, kun kumpaakaan takaovea ei saa ulkopuolelta auki?
Kahvat palautuvat normaalisti eivätkä tunnu löysiltä. Sisäpuolelta aukeaa normaalisti.
Olisiko vaijeri hypännyt paikaltaan?
Etuovet toimivat normaalisti.

Toimimattomuus liittyy yölliseen pakastumiseen parin asteen loskakelistä pakkasen puolelle.
Aamulla ovenkahvat eivät liikkuneet ollenkaan. Avaamisessa tarvittiin hieman voimankäyttöä, mutta ei mitenkään hampaat irvessä.. :?

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Keskuslukon moottorille on päässyt vettä. Yleinen ongelma. Moottori yleensä ruostuu rikki. Voi toimia lämpimällä kelillä taas.

Ainakin nimimerkki Pasi:n 159 ketjussa on kuvia moottorin vaihdosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Maunu kirjoitti:Keskuslukon moottorille on päässyt vettä. Yleinen ongelma. Moottori yleensä ruostuu rikki. Voi toimia lämpimällä kelillä taas.

Ainakin nimimerkki Pasi:n 159 ketjussa on kuvia moottorin vaihdosta.
Ahaa, tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Pitääpä kuunnella onko lukkomoottorissa elonmerkkejä.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Äskettäin olin liikenteessä ja yhtäkkiä auto ei reagoinut kaasuun vaan ryömien pääsin sivuun ja käytin P:llä ja sitten kaasuttelin ja D:lle ja oireet hävisi. Mitä oikein tapahtui niin ja ahdotkaan ei nousseet silloin kun kaasua painoi ja valkoista savua tuli.

Hiukkassuodatinko siellä kettuilee?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^Tollasta oiretta oli mulla EGR:n kanssa......
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Noniin tietysti. Parempi näköjään tulpata kun varmaan toinen kerta kun sen kanssa harmia on :crazyeyes:

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tässä pakkasten kynnyksellä alkanut takaovet temppuilemaan. Kuljettajan puolen ovi ei tahdo poistua lukosta kun keskuslukko avataan ja apukuskinpuoli taas ei mene kiinni kun ovi aukee. Onko siellä vain vaijerit rasvanpuutteessa?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Lukon moottori varmaan väsynyt jos lukko ei pelitä. Just vaihdoin omaani. Vesi pääsee mekanismin sisään ja moottori umpiruosteessa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Veronpalautukset tuli ja raha-asiat näytti pitkästä aikaa olevan mallillaan niin totta kai Alfa hajoaa.

Elikkä viikko sitten perjantaina kauppaan lähtiessä kun laittoi avaimen virtalukkoon ja painoi nappia niin ei mitään, ei edes pyörittänyt starttia ja kun napin päästi irti niin virtalukko vain naksahti. Aikani ihmeteltyä soitin hinausauton ja hinurin saavuttua päätin kokeilla vielä kerran, jolloin auto starttasi normaalisti.

Eilen taas sama homma. Aikani ihmeteltyä kokeilin yrittää startata ilman avainta, jolloin auto tietysti ilmoitti, ettei avainta tunnistettu, minkä jälkeen avain sisään, jolloin starttasi taas normaalisti.

Tänään töistä lähtiessä taas sama homma, mutta eilinen kikka ei auttanut. Pidin myös vara-avainta mukana ja kokeilin silläkin, mutta ei auttanut, joten vika ei ole avaimessa. Reilut viisi minuuttia laitoin avainta virtalukkoon ja takaisin ja yritin startata, minkä jälkeen yht'äkkiä käynnistyi taas normaalisti.

Ideoita? Virtalukko rikki? Ajonesto temppuilee?

Paljonkohan esim. virtalukon uusiminen kustantaa Tampereen seudulla?

Avatar
Tiige
Viestit: 2843
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tarkasta ensin akun kunto ja että akunkengät on kunnolla kireällä. Teki minulla vastaavasti kun plussakenkä oli päässyt tärinästä löystymään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Tiige kirjoitti:Tarkasta ensin akun kunto ja että akunkengät on kunnolla kireällä. Teki minulla vastaavasti kun plussakenkä oli päässyt tärinästä löystymään.
Kiitos. Täytyy käydä tänään kokeilemassa ja kiristämässä.

Olisikin noin helppo ja halpa ratkaisu.. :roll:

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Tai startin solenoidi rikki/ hiilet lopussa/ startin herätejohto hapettunut/ rele rikki. Tuskin liittyy avainpesään.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Kävin näyttämässä autoa Team F40:llä Nokialla ja keskiviikkona vaihdetaan uusi startti. Onhan autolla mittarissa jo 175tkm niin kai se starttikin noilla kilsoilla voi jo antautua..

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Tyhmä kysymys... yksviisysistä antautu kampiakselin hihnapyörä. Onnistuuko alfan ajamaan 150km tallille, jos ei sammuttele matkan aikana?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Imppa kirjoitti:Tyhmä kysymys... yksviisysistä antautu kampiakselin hihnapyörä. Onnistuuko alfan ajamaan 150km tallille, jos ei sammuttele matkan aikana?
Lohjalta Helsingin Viikkiin pääsi täydellä akulla kun laturi hajos. 69km päästiin, hyytyi n. 500m ennen kohdetta. Kadun varressa uus akku paikalleen ja päästiin loput....

Eli tuskin pääsee 150km
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kuinka 159:ssä toimivat renkaat kokoa 205/60R16, siis nastarenkaat, ovatko noin yleisesti ottaen kuinka paljon löysemmät kuin 215/55R16-kokoiset? Ajaminen tapahtuu pääasiallisesti Helsingissä, keskinopeuskin on varmaan alle 30km/h :)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Hyvin toimii. Mulla oli 205/60-16 ja nyt on halvalla löytyneet. 205/55-16.
Seuraaaksi palaan 60-sarjalaiseen
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistä edukkaasti uusi lämppärin puhallin? Ei tunnu löytyvän kuin alkuperäistä melko kalliiseen hintaan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ohjaustehostin alkanut pitää melkoista kurinaa jo pikkupakkasilla tai oikeastaan ei tarvii enää olla kuin alle viisi astetta plussalla. Hiljenee toki muutaman kilsan ajelun jälkeen. Katoin tänään kylmänä tehostimen litkuja heti (kylmänä) sammutettuani ja näkyi olevan melkoista vaahtoa. Kuplat häviää kyllä kun vähän aikaa seisoo ja siis nesteen pinta ei ole laskenut. Eli varmaankin olis syytä vaihtaa litkut.

Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

progress kirjoitti:
Imppa kirjoitti:
Imppa kirjoitti:http://aijaa.com/lC2n14
http://aijaa.com/ogvRm9
http://aijaa.com/Znz9hl

Onks tää kampiakselin hihnapyörä? Eile kesken matkan ei ratti kääntyny enää niiku pitäs. Kelasin et tehostin paskana. Pellim alle kurkkasin nii tää löyty panssarin päältä ja pidempi hihna pompannu helvettiin. Onksiel muuta paskana vai selviiks ton vaiholla vaa? Ja miks ylipäätänsä hajonnu?
Tartteis pikasen vastauksen! Nii ja mitä tuo pidempi remmi pyörittää ohjaustehostimen lisäksi? Kyseessä siis 159 2.4 jtdm -06
Bensakoneessa ohjaustehostin on erillisellä urahihnalla, moniurahihnan takana on ainakin laturi ja ilmastoinnin kompura.
Taitaa olla sulla kumiointi kadonnut hihnapyörästä. JTDM:lle löytyy hihnapyörää lähes jokaisesta tarvikefirmasta. Onneksi olkoon!
Minkäslaine työmaa tuon hihnapyörän vaihto on? Huomenna ois tarkoitus ottaa laitos halliin ihmeteltäväks :roll:

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Jakke kirjoitti:
Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
Voi sen niinkin, mutta aina parempi jos ottaa hammastangolta putken irti ja yrittää tyhjätä koko järjestelmän rattia kääntelemällä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jakke kirjoitti:Ohjaustehostin alkanut pitää melkoista kurinaa jo pikkupakkasilla tai oikeastaan ei tarvii enää olla kuin alle viisi astetta plussalla. Hiljenee toki muutaman kilsan ajelun jälkeen. Katoin tänään kylmänä tehostimen litkuja heti (kylmänä) sammutettuani ja näkyi olevan melkoista vaahtoa. Kuplat häviää kyllä kun vähän aikaa seisoo ja siis nesteen pinta ei ole laskenut. Eli varmaankin olis syytä vaihtaa litkut.

Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
Ainakin JTDm:ssä on pelkääjänpuolen ajovalon vieressä ohjaustehostimen paluuputken pikaliitin, jonka avaamalla saa imulaitteella imettyä putkiston tyhjäksi näppärästi kokomatkalta. Tietty ensin täytyy imeä säiliö tyhjäksi ja imuyhde putkeen täytyy olla tiivis.


Imppa: Hihnapyörä vaihtuu aika helposti avaamalla 6 kpl ribe pultteja. Ne saa kyllä auki torx avaimellakin, mutta ribe on oikea vaihtoehto.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Minkäs väristä litkua Jakella on?

Vähän paikasta riippuen on sanottu, että pitäis kaikissa oll VIHREÄTÄ hydrauliikkaöljyä. Manuaalit toki sanoo alkupään autoihin Dexron II (eli punainen ja ATF). Itse vaihdoin viisysiin ATF:t pois ja tilalle Valvoline Synpower Power Steering fluidit ja ohjaustuntuma parani miljoona vuotta, lisäksi metelöinti loppu. Eikä vaahdonnutkaan.
Ja onko päivitetty säiliö? Niissä se sihti menee tukkoon ja aiheuttaa vaahtoutumista myös... Ettei pelkästään litkuista ole kiinni edes.

PS.
Mulla oli '06 2.4JTDm:n konehuoneessa ihan selvästi maininta Tutela GI/R:stä, mikä on siis ISO VG22 hydrauliikkaöljyä - mut sisällä oletettavasti ATF:t. :) GI/A on Dexron II (ATF), jota manuaali käski käyttää... Kunnes jossain '11 nurkilla kaiketi päivitettiin GI/R:ään.

Tuosta löytyi myös huoltotiedote: ongelmatapauksissa vaihdetaan säiliö, sihti ja lisäksi nesteet tuohon GI/R:ään.

Laitetaan vielä se DISCLAIMER:
Jos joku nyt vaihtaa ATF:t tai muut litkut johonkin toiseen, niin tietysti omalla vastuulla jne.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Aquatica kirjoitti:Minkäs väristä litkua Jakella on?

Vähän paikasta riippuen on sanottu, että pitäis kaikissa oll VIHREÄTÄ hydrauliikkaöljyä. Manuaalit toki sanoo alkupään autoihin Dexron II (eli punainen ja ATF). Itse vaihdoin viisysiin ATF:t pois ja tilalle Valvoline Synpower Power Steering fluidit ja ohjaustuntuma parani miljoona vuotta, lisäksi metelöinti loppu. Eikä vaahdonnutkaan.
Ja onko päivitetty säiliö? Niissä se sihti menee tukkoon ja aiheuttaa vaahtoutumista myös... Ettei pelkästään litkuista ole kiinni edes.

PS.
Mulla oli '06 2.4JTDm:n konehuoneessa ihan selvästi maininta Tutela GI/R:stä, mikä on siis ISO VG22 hydrauliikkaöljyä - mut sisällä oletettavasti ATF:t. :) GI/A on Dexron II (ATF), jota manuaali käski käyttää... Kunnes jossain '11 nurkilla kaiketi päivitettiin GI/R:ään.

Tuosta löytyi myös huoltotiedote: ongelmatapauksissa vaihdetaan säiliö, sihti ja lisäksi nesteet tuohon GI/R:ään.

Laitetaan vielä se DISCLAIMER:
Jos joku nyt vaihtaa ATF:t tai muut litkut johonkin toiseen, niin tietysti omalla vastuulla jne.
Sellaista punertavan ruskeata näkyi olevan. Enkä tiedä, onko tää nyt sitten alkupäätä vai mitä päätä, ens viikolla tulee tasan 10v täyteen ensirekisteröinnistä. Pitääpä tsekata toi sihti ja Maunun mainitsema pikaliitin. Kiitos tiedoista.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

On tuo sit alkupäätä.
Sihti on sitten nimenomaa paluulinjassa, säiliössä - ymmärtääkseni sen ideana on hidastaa paluuvirtausta (joka nostaa painetta järjestelmässä ainakin hieman), mut jos on oikein tukossa niin eipä se enää paljoa anna läpi virrata -> vaahtoutumista. Tai jotenkin noin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

RedLinen powersteering fluidilla ajeltu nyt onnistuneesti muutama tuhat kilometriä, mukaanlukien pakkasia. Ei vingu ja muutenkin kaikki ihan hyvin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Oletteko asennelleet letkulämppäreitä 2.2JTS:ään, ja mahtuuko sinne kiertovesipumpullinen malli? Minkä letkujen väliin olette sellaisen asentaneet?
Entä mistä kohtaa rintapeltiä löytyy läpivienti sisäpistokkeelle?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Sautio kirjoitti:Oletteko asennelleet letkulämppäreitä 2.2JTS:ään, ja mahtuuko sinne kiertovesipumpullinen malli? Minkä letkujen väliin olette sellaisen asentaneet?
Entä mistä kohtaa rintapeltiä löytyy läpivienti sisäpistokkeelle?
Ainakin vänkärin puolella, pyöränkotelon yläosassa on yksi läpivientireikä. Paljastuu kun ottaa lokasuojan irti. Calixin haaroitussarjan johto mahtui siitä läpi.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Ranttall kirjoitti:Veronpalautukset tuli ja raha-asiat näytti pitkästä aikaa olevan mallillaan niin totta kai Alfa hajoaa.

Elikkä viikko sitten perjantaina kauppaan lähtiessä kun laittoi avaimen virtalukkoon ja painoi nappia niin ei mitään, ei edes pyörittänyt starttia ja kun napin päästi irti niin virtalukko vain naksahti. Aikani ihmeteltyä soitin hinausauton ja hinurin saavuttua päätin kokeilla vielä kerran, jolloin auto starttasi normaalisti.

Eilen taas sama homma. Aikani ihmeteltyä kokeilin yrittää startata ilman avainta, jolloin auto tietysti ilmoitti, ettei avainta tunnistettu, minkä jälkeen avain sisään, jolloin starttasi taas normaalisti.

Tänään töistä lähtiessä taas sama homma, mutta eilinen kikka ei auttanut. Pidin myös vara-avainta mukana ja kokeilin silläkin, mutta ei auttanut, joten vika ei ole avaimessa. Reilut viisi minuuttia laitoin avainta virtalukkoon ja takaisin ja yritin startata, minkä jälkeen yht'äkkiä käynnistyi taas normaalisti.

Ideoita? Virtalukko rikki? Ajonesto temppuilee?

Paljonkohan esim. virtalukon uusiminen kustantaa Tampereen seudulla?
Nyt on Alfassa uusi startti. Töineen hintaa kertyi 350€.

Auto käynnistyy kyllä selkeästi nopeammin joten ei se vanha startti enään ihan iskussa ollut. Olivat myös saaneet vian päälle ennen vaihtoa ja kuulostelleet ja olivat sitä mieltä että startti siellä naksui kun yritti käynnistää. Vikahan ei tosiaan esiintynyt läheskään jokaisen käynnistyksen yhteydessä joten nyt sitten jännitetään seuraavat päivät. :lol: :drinking:

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ranttall kirjoitti:Nyt on Alfassa uusi startti. Töineen hintaa kertyi 350€.
On se etuvetoon halpaa :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko havaintoa onko forumilaisilla tai autopurkaamoilla purussa 159:ejä? Olen ostelemassa tuota yhden projektitopicin ex-kolariautoa, ja siihen pitäisi löytää ainakin uusi konepelti, sellainen vaaleanharmaa sävyltään?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Aika vaikeaa on löytää ehjää alkuperäistä konepeltiä Suomesta.
Melkein kaikki AVK:n ja SVT:n myymät autot ovat olleet konepelti vikaisia.

Omasssa purkuautossa pelti oli vain vähän solmussa, mutta sekin lähti romulavalle.
Sedaniin ostin tarvike pellin nettikaupasta, mutta siinäkin oli kolhu reunassa. Made in Taiwan luki pellissä ja sopivuus oli vähän kyseenalainen.

Q4:seen sain ostettua foorumilaiselta käytetyn alkuperäisen pellin, tosin punaisen kun olisin tarvinnut mustan, mutta maalarille auto kuitenkin meni.

Eikös joku juuri tarjonnut viallista 159:siä myydään palstalla 2000e:lla. Ei taida olla sama auto, koska siinä näytti pellit olevan kuvissa kunnossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Noniin...

Tässä kolmatta päivää "uuden" 2,4 jTDM Q4n omistajana ihmettelen seuraavaa: Tänään kun starttasin laitteen pihasta, niin kabiinissa kuului ihan kuin hälytysajoneuvo olisi ajanut ohi? Kaksisävelinen hälytysääni jollaista en ole ennen kuullut kuului ainakin minuutin - ja infotaulussa ei lukenut mitään. Peruutustutkat eivät ole toimineet, joten en tiedä onko kyseessä joku häiriö niissä - kuitenkaan ääni ei ollut samanlainen kuin tutkan piipitys. Ääni siis kaksisävelinen "pii-paa" jos kielikuva sallitaan.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko mitään mahdollisuutta, että ulisija olisi ollut varashälytin? En 159:n orggishälytintä ole ikinä kuullut, mutta ainakin osa häläreistä osaa pitää melko hälytysautohenkistä ujellusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Kai se mahdollista on sekin - tuntuu vain oudolta että ääni kuului siis vain auton sisällä, eikä siis ollut parkkitutkan ääntä kovempi. Koitan ottaa vaikka videolle jos toistuu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ahh, sitten tuskin hälläri. Odotamme videota mielenkiinnolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Täällä tulee samanmoinen ääni, jos sekä etu- että takatutka jäässä. Tosin tällöin infonäytössä tutkat vilkuttavat lähintä palkkia...

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Samanlainen kokemus itselläkin kun tutkat jäässä molemmissa päissä.

Vastaa Viestiin