Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^En tiennyt että on tehokkaitakin jariksia. :eggface:

Itse ehkä vaihdattaisin koko setin, kun konepeltiä availlaan.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Taitaa Yaris GRMN hakata teho-painossa joka ikisen 159 mallin, ihan vaan tehossakin varmaan kaikki nelipyttyiset. /OT
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sori offtopic. Ne tehot ei vaan välity tiehen imho.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

No nyt on Alfa hinattu kotiin eli korjaamolle.

Jäädään odottamaan mitä penaltia sieltä tulee... ;=D

Kyllä tässä nettiautoa jo tsekkailee että mitäs sitä hakisi tilalle.

Avatar
nipaka
Viestit: 2095
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Miten katon etummainen valopaneeli irtoaa? Ohjekirja kehottaa ottamaan yhteyttä AR-huoltoon.
Ainoa häiritsevä ääni kuuluu siitä muuten hiljaisessa autossa. trrr, trrr....
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siinä on reunoilla klipsit, jotka pitää sitä kiinni. Ohjeen mukaan "Use the special tool and release the retaining six retainers". Eiköhän tuon ihan muovisella, sorkkarautaa muistuttavalla verhoilutyökalulla irti saa, klipsit tosiaan eLearnin mukaan on vasemmalla ja oikealla reunalla. Olikohan Maunu joskus laittanut aiheesta jopa kuvan?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuossa eLearn kuva
Liitteet
Front-Courtesy-Light-guide_resize2.jpg
Front-Courtesy-Light-guide_resize2.jpg (45.18 KiB) Katsottu 8038 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Waverunner kirjoitti:No nyt on Alfa hinattu kotiin eli korjaamolle.

Jäädään odottamaan mitä penaltia sieltä tulee... ;=D

Kyllä tässä nettiautoa jo tsekkailee että mitäs sitä hakisi tilalle.
Eilen kaveri soitteli, että nopeasti vilaisi autoa ja sanoi, että hänen mielestään siellä ei mitään isompaa ongelmaa pitäisi olla (ei pystynyt olemaan vielä aivan varma).
Toinen näistä hihnoista tosiaan oli mennyt poikki ja kaveri valitteli sitä, että tuossa moottorissa perkeleen vähän tilaa ja sanoi, että moottoria täytyy vähän purkaa että mahtuu jollain kiristimellä tuon remmin laitettua takaisin.

Perjantaina lupasi palata asiaan... (ei haittaa kun itse olen pois maisemista syyslomalla).

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jaon hyppäämistä ja venttiilikoneiston kuntoa ei ihan nopeasti vilkaisemalla diagnosoida.

Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Raikkoo kirjoitti:
DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.
Kaarta porailemaan en viitsisi lähteä, kun helmat on juuri laitettu kuntoon. Alfaowner-foorumilta bongasin, että Focuksen vastaavat pitäisi toimia ylintä paikkaa lukuunottamatta.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

DaKyy kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:
DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.
Kaarta porailemaan en viitsisi lähteä, kun helmat on juuri laitettu kuntoon. Alfaowner-foorumilta bongasin, että Focuksen vastaavat pitäisi toimia ylintä paikkaa lukuunottamatta.
Juuri maalattuihin kaariin porasin itsekin :lol: Mielestäni sen on parempi vaihto ehto kun irtoilevat ja hankaavat klipsit...

Avatar
nipaka
Viestit: 2095
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kiitosta Maunulle kuvatuksesta. Eilen kävin kattovalohärpäkettä tutkimassa. Sehän oli oikeasta puolelta laittamatta paikoilleen. Tönäsin ylöspäin, ja naks. Ei rämmälöi enää. :-D
Typeriin noviisin kysymyksiin: Mitä merkitsee m JTD:n perässä?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Multijet, ruikkii siis naftan useammassa sykäyksessä.

https://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

DaKyy kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:
DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.
Kaarta porailemaan en viitsisi lähteä, kun helmat on juuri laitettu kuntoon. Alfaowner-foorumilta bongasin, että Focuksen vastaavat pitäisi toimia ylintä paikkaa lukuunottamatta.

Mä laitoin alkuperäiset läpät Sikaflexillä.
Istuvat kuin nenä päähän eikä sinne läpän ja lokarin väliin pääse enää kuraa ja suolaa hankaamaan pintoja puhki.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ei o kysymys, mutta ns vinkki. Jos kiesi tuntuu pohjaavan keulasta töyssyissä, niin lienee kyse jousista. Meinaan, mun alko nyökkiä joskus alkukesästä ja vasen etujousilautanen antautui viikko sitten. Teknikko epäili sen aiheuttaneen kyseisen ilmiön, ja ainakin katkenneet takajouset moista aiheuttavat, se on 99% varma (mun viisysissä).

Avatar
dnapekko
Viestit: 551
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onko 159:iin / Breraan olemassa eteen rekisterikilvelle telinettä, kuten 156:ssa on? Varmaan pitää luopua tarrakilvestä ennemmin tai myöhemmin, ja joku fiksu ratkaisu olisi ihan kiva.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Multa löytyy uusi punainen pohja eteen, värin voi tietysti vaihtaa.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi, obd kertoi et pakokaasun lämpötila-anturi antaa vikakoodia. Onko kellään vikaa ollut autossaan kyseisessä paikassa. Voisko olla liitin vai tosiaan anturi. Ei taida kovin äkkiä saada anturia ja tietty maksaa maltaita.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Laittakee se auto näkyviin profiiliin niin ei tarvi arvailla mistähän moottorimallista on kyse.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Ken tietää onko musta kattoverhoilu ollut ainoastaan TI:ssä?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9648518
Tässä ainakin on "black edition", jossa on musta kattoverhoilu ja ja keskikonsolin paneeli, eikä tuo ainakaan TI-mallilta muuten näytä. Eli ilmeisesti on muihinkin malleihin saanut?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

niinmpä näkyy.
katoin bilderbasenista et siellä oli myytävänä yks musta kattoverhoilu ja hattuhylly rullaverholla vm.2006 autosta,. Mut sitte ku katto muut osat samasta autosta, nii siinä oli kuitenki korin väriset peilit ja harmaat jarrusatulat.
mietin vaan että voiko ne osat olla jotain fakin vakosamettia ku näyttivät kuvissa hieman sini/harmailta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Täällä ainaskin musta katto, tää on joku business-malli tuplaxenonein ja puolinahkapenkein..

Aholz
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Syys 2018, 15:45
Car(s): 159 2.4 Q4 Sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aholz »

Onko kenelläkään tiedossa 2.4 dieselin jakopään vaihtajia Pohjois-Savossa? Nimenomaan sellaista kuka ei veloita Autodatan 11 tunnin työskentelyajan mukaisesti.

Alkaa vaikuttaa siltä että jokainen korjaamo johon olen ollut yhteydessä alkaisivat poistamaan moottoria.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tuomas K kirjoitti:Jaon hyppäämistä ja venttiilikoneiston kuntoa ei ihan nopeasti vilkaisemalla diagnosoida.

Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.
No niin, auto edelleen pajalla kun olin viime viikon syyslomalla ja niin sattui olemaan tuo automekaanikkokin.

Soitteli äsken väliaikatietoja ja sanoi, että siinä on Alfamaiseen tyyliin *itun vähän tilaa saada se hihna paikoilleen ja epäili, että onkohan maahantuojalla joku erikoistyökalu tuohon käyttöön, tietääkö joku?

Lupasi palata asiaan...

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Jaon hyppäämistä ja venttiilikoneiston kuntoa ei ihan nopeasti vilkaisemalla diagnosoida.

Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.
No niin, auto edelleen pajalla kun olin viime viikon syyslomalla ja niin sattui olemaan tuo automekaanikkokin.

Soitteli äsken väliaikatietoja ja sanoi, että siinä on Alfamaiseen tyyliin *itun vähän tilaa saada se hihna paikoilleen ja epäili, että onkohan maahantuojalla joku erikoistyökalu tuohon käyttöön, tietääkö joku?

Lupasi palata asiaan...
Jos kyse on paikalleen venytettävästä apulaitehihnasta niin jokaisen autonasentajan pitäisi tietää että siihen tarvitaan erikoistyökalu joka laitetaan kiinni hihnapyörään ja pyörittämällä hihna paikoilleen .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.

Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.

Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Eli on vai ei ole erikoistyökalua?

Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Itse olen täällä toimistohommissa niin vaikea sanoa kun en muutenkaan ymmärrä noista moottorijutuista mitään, muuten en kyselisi täältä ;=D

Kiitos taas avusta.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.

Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Eli on vai ei ole erikoistyökalua?

Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Itse olen täällä toimistohommissa niin vaikea sanoa kun en muutenkaan ymmärrä noista moottorijutuista mitään, muuten en kyselisi täältä ;=D

Kiitos taas avusta.
Esim. tällaisella saa venyvän hihnan asennettua . file:///storage/emulated/0/Download/Venyv%C3%A4n%2Bhihnan%2Basennusty%C3%B6kalu%2B291-3301-3999.jpg

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Waverunner kirjoitti:Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
Olen pitänyt käyttänyt 100tkm / 5 vuotta, mutta voi olla että on muuttunut vuosien varrella.
On ainakin tuon kestänyt hyvin. Toisaalta tuo jakopää on todella helppo vaihtaa ja osat halpoja, joten ei kannata kauheasti venyttää vaihtoa eteenpäin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Waverunner kirjoitti:Eli on vai ei ole erikoistyökalua?
Kyllä sellaisia yleisellä tasolla on olemassa, mutta harva taitaa sinne sopia. Tehtaan ohje ei anna mitään erikoistyökalua hihnan asentamiseen.
Waverunner kirjoitti:Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Ei se todennäköisesti olekaan paskana, mutta varsin todennäköisesti jako ei ole enää kohdallaan. Se pitää ehdottomasti tarkistaa.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Waverunner kirjoitti:Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
Sattui juuri tuolta mapista pomppaamaan Autokeskuksen 159 huolto-ohjelma blanketti vuodelta 2013. Siinä ruksattu jakohihnan uusinta väliksi 150 tkm tai 4 vuotta. Tarkastus/tarvittaessa uusinta sitten 60 tkm välein eli tuon ohjelman mukaan joka toisessa huollossa.

Viime kesänä Filarossa varoitteli että näillä kilsoilla (190 tkm) on jo kampiakselin hihnapyörä ajankohtainen vaihtokohde. Jakopään huollon yhteydessä ensi kesänä tarvinnee pistää vaihtoon sekin jos sinne asti vaan kestää. Vikinät kylmänä käynnistyksen jälkeen kun tuntuu lisääntyneen, voisko olla yhteyttä tuon hihnapyörän vulkanoinnin kulumiseen vai onko se vaan kerrasta vainaa?
Il nero era bellissimo

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

oidipus kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.

Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Eli on vai ei ole erikoistyökalua?

Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Itse olen täällä toimistohommissa niin vaikea sanoa kun en muutenkaan ymmärrä noista moottorijutuista mitään, muuten en kyselisi täältä ;=D

Kiitos taas avusta.

Koodi: Valitse kaikki

[url][/url]
Esim. tällaisella saa venyvän hihnan asennettua .
Liitteet
Nimetön.png
Nimetön.png (78.14 KiB) Katsottu 6963 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jame kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
Sattui juuri tuolta mapista pomppaamaan Autokeskuksen 159 huolto-ohjelma blanketti vuodelta 2013. Siinä ruksattu jakohihnan uusinta väliksi 150 tkm tai 4 vuotta. Tarkastus/tarvittaessa uusinta sitten 60 tkm välein eli tuon ohjelman mukaan joka toisessa huollossa.

Viime kesänä Filarossa varoitteli että näillä kilsoilla (190 tkm) on jo kampiakselin hihnapyörä ajankohtainen vaihtokohde. Jakopään huollon yhteydessä ensi kesänä tarvinnee pistää vaihtoon sekin jos sinne asti vaan kestää. Vikinät kylmänä käynnistyksen jälkeen kun tuntuu lisääntyneen, voisko olla yhteyttä tuon hihnapyörän vulkanoinnin kulumiseen vai onko se vaan kerrasta vainaa?
Vulkanointi jos pettää, se usein alkaa vikinällä ja värinällä ja sitten vsata hiljalleen pahenee.
2.4 on kyllä sellanen kone, että ekana epäilisin vikinän lähteeksi aina laturin hihnaa 8) Helppo diagnosoida, yleensä, jos ilmastoinnin sammutus hiljentää vikinät ni venyhihna on venynyt.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

No niin...

Kaveri vaihtoi sen apuhihnan ja pelkkä sen korjaaminen ei nyt ihan ratkaissut ongelmaa. Mä kävin tuossa koe-ajamassa autoa ja Alfa tuntui edelleen jotenkin tehottomalta. Samoin lähtee huonosti käyntiin jopa lämpimänä mutta kun lähtee käyntiin niin käyntiääni mielestäni ihan normaali. Akun latausvalo ei enää palanut kojetaulussa.

Kaveri katsoi kaikki vikakoodit läpi ja mitään vikakoodia ei ollut. Tai kuulemma yksi oli joka viittasi polttoaineen syöttöön mutta ei nyt keksitty miten se liittyisi tähän tapaukseen (paitsi että lähtee siis huonosti käyntiin). Mutta ennen tuota toissa viikkoista hihnan katkeamista ikinä ei ole ollut auton käynnistyksen suhteen mitään ongelmia.

Korjaamolle kun tästä kotoa matkaa noin 500 m niin sovimme että käyn jossain vaiheessa kun moottori jäähtynyt kokeilemassa että vieläkö se lähtee käyntiin. Kyseessä siis pieni nyrkkipaja ja kaveri sanoi että hänellä ei ole laitteita joilla nostaa koko vitun moottori kuulemma irti jos meinaa tuon jakopään hihnan vaihtaa. Sanoi, että hänelle ei tuohon hommaan ole mielenkiintoa... niin ahdas ja vittumainen homma kuulemma kyseessä.

Eli ei nyt ihan mennyt nappiin tämä homma. Kaveri ei siis voi olla varma että syy on edes jakopään hihnassa koska se kuulemma näytti ihan siistiltä ja hänen mukaansa ei olisi saanut tuossa mitään osumaa. Syitä voi hänen mielestään olla niin monia että näyttäisi että tämä korjaus kannattaa varmaan tehdä jossain isommassa pajassa.

Eli lähtee edelleen huonosti käyntiin, todennäköisin syy silti kuulemma tuo jakopään hyppääminen pykälällä mutta ei voi olla varma asiasta.

Olisikohan jollain isommalla korjaamolla laitteet joilla näkisi jos vika ajoituksessa vai mitenköhän tuohon ongelmaan pääsisi käsiksi? Onko täällä kaveria joka tuon jakopään voisi tarkistaa niin voitaisiin sopia joku hinta jos joku tuolle jotain osaisi tehdä?

Tai missä itse olette nämä tämäntyyppiset probleemat laittaneet kuntoon?

ps. *ittu mitä *askaa tämä autoilu tällä hetkellä!!!!!!!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä voisi sanoa täällä foorumilla jo ehkä 2000 kertaa toistetun asian:

Sataviisysin kaksnelosta konetta *EI TARVITSE* nostaa pois jakopään takia. Todellakaan. Tilaa on ihan hyvin, kunhan vähän purkaa romua pois tieltä...
Yläkautta ei varmaan tee mitään, mutta pyöräkotelo onkin se avainsana.

Ja kuten joku jo sanoi: TARKASTUTA NYT JUMALAUTA SE JAKO.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mikä korjaamo tuon Alfan jaon osaisi halvalla pk seudulla tsekata?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Soitin auto Lunqvist. Sanoi, ettei voi olla jakopää jos ei mitään vikavaloja / moottorinohjausvaloa syty näyttöön. Epäili jotain mekaanista vikaa.

VMP!

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Hain poitsun treeneistä ja kokeilin paluumatkalla Alfaa kylmällä moottorilla, ei meinannut lähteä käyntiin mutta lopulta lähti. Ehkä mä starttia sellaiset 20 s jouduin pyörittelemään pätkissä tietysti. Ajoin varmaan sellaisen 10 km lenkin, auto oli voimaton mutta mitään vikavaloja tms. ei syttynyt.

Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.

Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.

Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika

a) jakopään hihnan "pykälissä"

b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa

c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?

Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?

Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:Hain poitsun treeneistä ja kokeilin paluumatkalla Alfaa kylmällä moottorilla, ei meinannut lähteä käyntiin mutta lopulta lähti. Ehkä mä starttia sellaiset 20 s jouduin pyörittelemään pätkissä tietysti. Ajoin varmaan sellaisen 10 km lenkin, auto oli voimaton mutta mitään vikavaloja tms. ei syttynyt.

Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.

Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.

Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika

a) jakopään hihnan "pykälissä"

b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa

c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?

Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?

Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D
Autosi on ollut amatöörin käsissä , kyllä tuohon kannattaa parin tonnin remppa vielä tehdä mutta halpaa ja hyvää "pajaa" tuskin löytyy . Nokka-akselien ja kampiakselien anturit kyllä ilmoittavat jos jako on hypännyt eli vika syttyy . Suosittelen turvautumista Alfan tuntevaan korjaamoon .
PK-seudulla AutoMilano on hoitaa homman .
PS. Älytön väite Audin moottorista kertoo kaiken korjaajasi ammattitaidosta !

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kiitos vastauksestasi.

Onko maahantuojalla parempia laitteita selvittää tuo mahdollinen jakohihnan hyppääminen jollain laitteistolla?
Nyt tällä kaverilla ymmärtääkseni vain tavallinen OBD lukija käytössä.

Edelleen mua hämää se, että jos se on hypännyt kuten täällä palstalla yleisesti epäillään niin miksei mitään vikavaloja pala?

Vai pitääköhän tuolla ajaa pidempään kunnes joku anturi sen huomaa?




oidipus kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Hain poitsun treeneistä ja kokeilin paluumatkalla Alfaa kylmällä moottorilla, ei meinannut lähteä käyntiin mutta lopulta lähti. Ehkä mä starttia sellaiset 20 s jouduin pyörittelemään pätkissä tietysti. Ajoin varmaan sellaisen 10 km lenkin, auto oli voimaton mutta mitään vikavaloja tms. ei syttynyt.

Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.

Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.

Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika

a) jakopään hihnan "pykälissä"

b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa

c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?

Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?

Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D
Autosi on ollut amatöörin käsissä , kyllä tuohon kannattaa parin tonnin remppa vielä tehdä mutta halpaa ja hyvää "pajaa" tuskin löytyy . Nokka-akselien ja kampiakselien anturit kyllä ilmoittavat jos jako on hypännyt eli vika syttyy . Suosittelen turvautumista Alfan tuntevaan korjaamoon .
PK-seudulla AutoMilano on hoitaa homman .
PS. Älytön väite Audin moottorista kertoo kaiken korjaajasi ammattitaidosta !

Avatar
nipaka
Viestit: 2095
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Juuri nyt ei 159:n jakopää ole tuttu. En pätkääkään luottaisi jaon sekoamisessa mihinkään anturiin tai vikavaloon. Kopat auki ja osaavan henkilön tarkastus onko jako kohdallaan vai ei. Kun tarpeeksi sekoaa, on mittarissa valoa riittävästi. Huomaa sen sitten muutenkin. :drinking:
Jos moottorin toiminta on yhtäkkiä huonontunut, on sille syy.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tiedä millä tarkkuudella viispytty nokkien asentoa seuraa, mutta jos hihnan hammas mahtuu toleranssiin, niin ei se ainakaan silloin mitään valoa sytyttele. Kyllä minä tuossa kohtaa sen jaon katsoisin ihan tutkimalla - siinä kuitenkin osuu syy-seuraus -suhde sekä oireiden että tapahtumien kanssa kohdalleen.

Kumpi hihna sieltä muuten antautui?

Edit: jaa niin, jos viralliset ohjeet (käytännössä eLearn ja Autodata) sanoo että moottori irti, niin sitä ohjetta sellainen korjaamo seuraa ja katsoo, joka ei automallia jo valmiiksi tunne. Ja saattaa seurata ja katsoa, vaikka tuntisikin. Ei niitä korjaamoita voi siitä syyttää, että lukevat ohjeita ja lähtevät siitä että menevät ohjeen mukaan jonkun (heille tuntemattoman) webbifoorumin sijasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mä ymmärsin että se oli se "lyhyempi" hihna. Käykö tämä 1:1 sen kanssa että akun kuva syttyi näyttöön?

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, se pyörittää nimenomaan laturia, eli sen luovuttaessa ei häviä autosta muuta kuin lataus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Juu, se pyörittää nimenomaan laturia, eli sen luovuttaessa ei häviä autosta muuta kuin lataus.
Mutta että sitten tuon hihnan katkeamisen seurauksena olisi myös jakopään hihna antanut periksi tai siis siirtynyt pykälän kaksi? Tälle teorialle tässä haen jotain perusteita...

Korjaaja tosiaan sanoi, että jakopää näytti siistiltä (en tiedä tutkiko miten tarkemmin).
Auto Ljunqvist sanoi että ei voi olla jakopää jos ei vikavaloja kerran syty. Epäili jotain mekaanista vikaa tyyliin diesel pumppu tms.

Nää on näitä... voe helee-vata ;=D !!!!!!!

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jakohihna on ns. hammashihna, eli hihnalla on hampaat, jotka täsmäävät hihnapyörien hampaisiin. Kovin kummoista palaa ei tarvita yhden kierroksen ajaksi kiilaksi hihnan ja pyörän väliin, että hihna pääsee pyörään nähden yhden hampaan verran eteenpäin. Ei se jakopää siitä välttämättä rumemmaksi muutu, huonommin toimivaksi kylläkin. Ja kun se korjaajasi pelkäsi tutkia jakopäätä, niin minua ainakin epäilyttää että hän on luonut sinne vihaisen mulkaisun samalla kun on laittanut apulaitehihnoja paikoilleen ja todennut "...tut, hyvä se on".

Toki sieltä voi hajota huonolla tuurilla samaan aikaan jotain muutakin, mutta yleensä kun on selkeä syy-välivaihe-seuraus -ketju yhdessä päässä moottoria, niin se on tarkistamisen arvoinen. Se laturin pysähtyminen kuitenkaan ei riko naftapumppua ja jos polttoaineen syöttö alkaisi takuta, pitäisi sieltä tulla.... *tamdamdamdadam* vikakoodi! Tällä kertaa aiheena liian alhaiset polttoainepaineet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin