Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Ilmastointihuollon jälkeen alkoi kuulumaan välillä ilmastointi päällä sellaista vähän kuin "sirinää". Mutulla sanoisin että kuuluu lähinnä ajossa, ei juurikaan silloin kun auto on paikallaan. Kerran äänen alkaessa moottoritielle kiihdyttäessä kuului todella kovaa eli ilmeisesti kierrokset vaikuttavat jonkin verran. Ääni ei siis kuulu koko aikaa vaan aina silloin tällöin n. 15-60 sekuntia, loppuu aina kuin seinään kun painaa napista ilmastoinnin pois. Ennen ilmastointihuoltoa ei mitään ongelmaa.

Huollossa vaihdettiin öljyt sekä otettiin kylmäainetta ulos 445g ja tilalle 460g. Vaihtoivat myös raitisilmasuodattimen, mitä väittivät vikakohteeksi, vaikka sanoin, että ääni kuuluu selkeästi ilmastoinnista kun katoaa heti kun sen ottaa pois. Raitisilmasuodattimessa kuulemma ehkä roska tms. Roska katoaa aina samalla sekunnilla kun ilmastoinnin kytkee pois? :drinking:

Auttakaas nyt että mikä se todellinen vika voisi olla niin voisin vinkata tuonne korjaamolle.. Ei jaksaisi ravata montaa kertaa kun uskallan 99,9% varmuudella sanoa, että ääni ei korjaudu tuolla raittarin vaihdolla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Väärä määrä ainetta.

Tuo vehje on NAURETTAVAN tarkka.
Jollakin tälläkin foorumilla ero sirinävapaan ja sirisevän välillä oli muistaakseni 5grammaa, etttä näin.
450g tuossa kai se oikea määrä on, eikä 460? Vai tekeekö muisti ihan tepposet.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Joo kylmästöinnin toleranssi on kuin saksalaisella insinöörillä.

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Muistaakos joku tuon oikean määrän niin voisin sen korjaamolle kertoa? Heillä kone näytti tuon 460g minkä kuulemma laittoivatkin.

Ja kertokaas samalla tyhmälle että jos se on niin tarkkaa että ainetta on juuri oikea määrä, niin miten sirinä ei ala, kun aine haihtuu käytössä? Vai siriseekö vain silloin jos on liikaa?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Aine ei haihdu käytössä jos tiivis paketti....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

460 g myös täällä, ei sirise 8) Kompura made by Valeo

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ranttall kirjoitti:Muistaakos joku tuon oikean määrän niin voisin sen korjaamolle kertoa? Heillä kone näytti tuon 460g minkä kuulemma laittoivatkin.

Ja kertokaas samalla tyhmälle että jos se on niin tarkkaa että ainetta on juuri oikea määrä, niin miten sirinä ei ala, kun aine haihtuu käytössä? Vai siriseekö vain silloin jos on liikaa?
Alkaa se siristä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei mulla sirise... :|

Maalari länttäsi yli 700g - ei sirinää, vähän oli kyllä raskas - ja kun pari vuotta ajelee ja aine luonnostaan vähän haihtuu ja menee tiivisteiden läpi, niin siltikään ei ole sirissyt. Enemmän ääntä pitää ilmastoinnin säätöläpät, ne mulla kyllä sirisee säätäessään.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä se kokemuksen perusteella alkaa sirisemään kun aine vähenee.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ja kun aineen määrä vähenee riittävästi, ääni muuttuu pöytäsirkkelin ääneksi.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Joopa joo. Vesipumpun laakeri leikkasi kiinni ja jakohihna hyppäsi 2 hammasta. Jokohan tuli täystuho?
Paisuntasäiliössä oli nesteet, mutta lohko oli kuulemma tyhjä. Korjaamo ehdotti, että tehdään jakopää uusiksi ja sitten puristuspainemittaus. Muita vihjeitä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

TeroL kirjoitti:Joopa joo. Vesipumpun laakeri leikkasi kiinni ja jakohihna hyppäsi 2 hammasta. Jokohan tuli täystuho?
Paisuntasäiliössä oli nesteet, mutta lohko oli kuulemma tyhjä. Korjaamo ehdotti, että tehdään jakopää uusiksi ja sitten puristuspainemittaus. Muita vihjeitä?
tuo kuulostaa kyllä melko oudolta? 2.4 20v kone? ei tuolta muutakuin keinut mene (välttämättä) vaihtoon jos venttiilit päässeet mäntää kontaktoimaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos on vain kaksi hammasta hypännyt niin sen ei vielä pitäisi tehdä tuhoa. En kyllä ymmärrä miten lohko voisi olla tyhjä vedestä jos paisarissa oli nestettä.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Missään vaiheessa ei ole kyllä huomattu, että olisi pudottanut nesteitä. Joo 2.4 20v kone.
Saa kyllä peiliin katsoa, että meni rikki. Kannattaisi joskus myös katsoa milloin se hihna on vaihdettu, eikä vaan tehdä muita huoltoja.
Jakopäällä oli ajettu 140000 kun meni rikki :( . Tai siis vesipumppu meni rikki. Mutta iltäpäivällä selviää, kun käynnistellään.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Minnehän tuo ilmastoinnin kondenssivesi menee kun hukkaputkesta ei tuu juurikaan. Ainakin lattiat on kuivat :o:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

TeroL kirjoitti:Joopa joo. Vesipumpun laakeri leikkasi kiinni ja jakohihna hyppäsi 2 hammasta. Jokohan tuli täystuho?
Paisuntasäiliössä oli nesteet, mutta lohko oli kuulemma tyhjä. Korjaamo ehdotti, että tehdään jakopää uusiksi ja sitten puristuspainemittaus. Muita vihjeitä?
Vesipumppu on kuulemma TBinkin heikko kohta.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

En tänään kerennyt autoa katsomaan, mutta korjaamolta soittelivat. Laittoi auton käyntiin puhelun aikana ja kaikki kunnossa. Eli säikähdyksellä selvittiin. Käyntiääni oli kuulemma normaali. Kasotaan vielä kun saan huomenna ajoon.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Jakopäällä oli ajettu 140000 kun meni rikki :( . Tai siis vesipumppu meni rikki.

Eipä tuolla jakopäällä ollutkaan ajettu kuin 90000. Mutta auto toimii nyt. Mistä kannattaisi tilata tai onko jollakulla myydä ylempää jakohihnan suojakantta. Tuon saa näköjään vaihdettua aika helposti. Hihna hankasi sihen reiän. Kai tuolla uskaltaa ajella, mutta olisi kyllä hyvä vaihtaa uusi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Merkkiliikkeestä saa. Maksoi alle 50 € kun ostin semmoisen toissavuonna marmoritiskiltä.

Karva
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Syys 2013, 10:02
Car(s): 159SW 2.4JTDm Q-tronic -08
(Entinen exä) 156SW 2.0JTS -04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Karva »

Mikähän meikäläisen 2.4 JTDm:ää vaivaa, kun se on muutaman kerran heittänyt moottorin vikavalon palamaan ja sammunut tien varteen. Kun on käyttänyt virrat pois, niin käynnistyy uudelleen, mutta saattaa taas sammua hetken päästä, jos ei poista vikakoodeja. Testeri näytää sinne pari koodia :

- P2293, Polttoaineen paine (korkeapainepumpun tulon säädin tai ruiskutuksen tuki)
- P0087, Polttoaineen yhdysputken painetunnistin

Mistä vikaa kannattaisi lähteä kattelemaan?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Olisikohan polttoainejakotukin päässä oleva anturi rikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Ranttall kirjoitti:Ilmastointihuollon jälkeen alkoi kuulumaan välillä ilmastointi päällä sellaista vähän kuin "sirinää". Mutulla sanoisin että kuuluu lähinnä ajossa, ei juurikaan silloin kun auto on paikallaan. Kerran äänen alkaessa moottoritielle kiihdyttäessä kuului todella kovaa eli ilmeisesti kierrokset vaikuttavat jonkin verran. Ääni ei siis kuulu koko aikaa vaan aina silloin tällöin n. 15-60 sekuntia, loppuu aina kuin seinään kun painaa napista ilmastoinnin pois. Ennen ilmastointihuoltoa ei mitään ongelmaa.

Huollossa vaihdettiin öljyt sekä otettiin kylmäainetta ulos 445g ja tilalle 460g. Vaihtoivat myös raitisilmasuodattimen, mitä väittivät vikakohteeksi, vaikka sanoin, että ääni kuuluu selkeästi ilmastoinnista kun katoaa heti kun sen ottaa pois. Raitisilmasuodattimessa kuulemma ehkä roska tms. Roska katoaa aina samalla sekunnilla kun ilmastoinnin kytkee pois? :drinking:

Auttakaas nyt että mikä se todellinen vika voisi olla niin voisin vinkata tuonne korjaamolle.. Ei jaksaisi ravata montaa kertaa kun uskallan 99,9% varmuudella sanoa, että ääni ei korjaudu tuolla raittarin vaihdolla.
Mulla laitettiin täsmälleen oikea määrä ainetta. Helpotti hetkeksi, mutta sirkkelin ääni tuli aina silloin tällöin takaisin.

Vian sain korjattua vaihtamalla merkkiä. Ei sirkkelöi enää.

Jamppamantero
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Heinä 2018, 20:09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jamppamantero »

Terve, uusi foorumilainen kirjautuu nyt tänne Alfojen ihmeelliseen maailmaan. Oon pitkään jo katellut hyvää 159:ä ostoa silmällä pitäen. Alkuun ajattelin, että 2.2 JTS voisi olla soiva peli farmari viisysiin. Sitten mietiskelin jopa 1750tbi:tä, mutta nyt mieleni maiskuttelee joko 2.4JTDm:ää tai 3.2 benzinoa.

Ajellaan emännän kanssa puoliksi noin 15-20tkm vuoteen, kesäsin menee työmatkat fillarilla. Talvisin tulee työmatka-ajoa vain noin 9km per suunta kun heitän mamman töihin ja menen siitä itte työmaalle. Onko ihan hölmöä ostaa tuota vitosdieseliä?

Mieleni halajaa hyvin varustellun, vähän ajetun farkku 159:n. Paremman puutteessa tietty sedan sopisi myös. Mitäs moottoria porukka suosittelee tuon korin Alfaan?

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja heme »

Noilla kilometreillahan diesel ei rahallisesti kannata, mutta jos muuten tykkää niin mikä estää. Jos ajoa on vain lähinnä talvisin, hankkisin nelivetoisen 3.2 V6:n

Jamppamantero
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Heinä 2018, 20:09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jamppamantero »

heme kirjoitti:Noilla kilometreillahan diesel ei rahallisesti kannata, mutta jos muuten tykkää niin mikä estää. Jos ajoa on vain lähinnä talvisin, hankkisin nelivetoisen 3.2 V6:n
Kyllähän siis ympärivuoden ajoa tulee, kesäsin vaan kuljen fillarilla työmaalle. Voi tietty olla että parin vuoden sisällä tulee muutto eteen ja työmatkat pitenevät.

Jotenkin tuo isompi diesel kiinnostaa eniten, pari autoa jo kiikarissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

2.4JTD(m) on ihan loistokone ajossa.

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Jamppamantero kirjoitti:Terve, uusi foorumilainen kirjautuu nyt tänne Alfojen ihmeelliseen maailmaan. Oon pitkään jo katellut hyvää 159:ä ostoa silmällä pitäen. Alkuun ajattelin, että 2.2 JTS voisi olla soiva peli farmari viisysiin. Sitten mietiskelin jopa 1750tbi:tä, mutta nyt mieleni maiskuttelee joko 2.4JTDm:ää tai 3.2 benzinoa.

Mieleni halajaa hyvin varustellun, vähän ajetun farkku 159:n. Paremman puutteessa tietty sedan sopisi myös. Mitäs moottoria porukka suosittelee tuon korin Alfaan?
Toi iso diesel ja vähän ajettu voi olla haastava yhdistelmä, alle 100tkm ajetut taitavat olla yleisiä kuin hanhen hampaat tai rehelliset poliitikot... Jos tavoitteena 2.4:ksi vähän ajettu niin sitten ei tuota ongelmaa, koneen pitäisi kestää vaikka puoli miljoonaa (kaikki muu hajonnee ennen). 159:n sisustakin on asiallinen eikä muutu raiskatun näköiseksi peruskäytössä. Nurkka-ajossa ei parhaimmillaan, kylmänä talvella hörii isosti tupaöljyä (ja saastelaitteet voi olla ongelma). Kaupungin ulkopuolella, ihmisiä kyydissä, kärryä vetäessä, sit pääsee loistamaan, jaksaa liikkua vaikka vähän tuhdimpikin anoppi tms. olis mukana.

Se paras moottori on varmaan TBI, mutta maksaa liikaa verrattuna muilla moteilla varustettuihin ja sillä ei pääse ihan joka mökkitietä ajelemaan, just tennispallon yli voi tarkalla ajolla päästä ilman pohjakosketusta.

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

zamuel kirjoitti:Se paras moottori on varmaan TBI, mutta maksaa liikaa verrattuna muilla moteilla varustettuihin ja sillä ei pääse ihan joka mökkitietä ajelemaan, just tennispallon yli voi tarkalla ajolla päästä ilman pohjakosketusta.
Tämä koskee tai ei koske kyllä sitten ihan muillakin koneilla varustettuja 159:jä? Ei kaikkia TBI-koneisia ole uutena TI-varusteilla ja matalammalla alustalla myyty. Vai onko TBI:ssä jokin erikoispiirre, joka huonontaa maavaraa (entisestään)?
Minulla Q4 isolla dieselillä ja onhan se ihan mahtava kyllä ajella. Ainoastaan hieman lisää jerkkua kaipaisi alle 2000 rpm (tai ainakin parempaa reagointia) ja polttoainetta tietysti voisi kulua vähemmänkin. Kaupunkiin ei silti paras laite ainakaan manuaalilaatikolla.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mulla on Tbi vakioalustalla. Maavara on pienempi kuin 30 mm madalletussa 166:sessa. Mutta rauhallisella vauhdilla mökkitiellä on pärjätty. Talvikokemusta ei vielä ole. Parin viikon kokemuksella oon tyytyväinen. Diesel oli mulla miellä vaihtoehtona, mutta kun 111 tkm Tbi tuli tarjolle, niin päätin iskeä heti siihen kiinni.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Onko yleistä että 159 sw:n takalasin pyyhin jumittaa (pyyhkimen moottori?) ja menee vaihtoon?

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

SempreAlfa kirjoitti:Onko yleistä että 159 sw:n takalasin pyyhin jumittaa (pyyhkimen moottori?) ja menee vaihtoon?
Taitaa olla, tiiviste kulahtaa ja vesi pääsee valumaan pyyhkimen vartta sisään, vetää setin jumiin & käräyttää moottorin. Koitin omaa elvytellä huonolla menestyksellä, uusi ei oo ihan törkeän hintainen.
esim:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... &sku=71570

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Bellasta kotiin päin tultaessa ilmeni taas sopivasti autossa uusi vika. Ilmastoinnin näytöstä pimeni kaikki lukemat. Punainen taustavalo paloi, mutta kaikki numerot yms. puhalluksen voimakkuuden palkit hävisivät. Kokeilin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin, että otin myös virrat kokonaan pois useamman kerran eikä auttanut. Ajelin kotiin reilut 100km, pysäköin auton ja menin noin 10 minuutin päästä vielä käynnistämään, jolloin näyttö taas toimi normaalisti. Tänään en ole käynyt vielä kokeilemassa pelittääkö.

Muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

zamuel kirjoitti:
SempreAlfa kirjoitti:Onko yleistä että 159 sw:n takalasin pyyhin jumittaa (pyyhkimen moottori?) ja menee vaihtoon?
Taitaa olla, tiiviste kulahtaa ja vesi pääsee valumaan pyyhkimen vartta sisään, vetää setin jumiin & käräyttää moottorin. Koitin omaa elvytellä huonolla menestyksellä, uusi ei oo ihan törkeän hintainen.
esim:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... &sku=71570
Naapurista saa vähän halvemmalla:

https://spareto.fi/tuotteet/06401301301 ... n-moottori

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuomas K kirjoitti:Tööttö ei tööttää. Hiljeni jo aiemmin, mutta korjasi itse itsensä. Nyt on taas mykkä. Etsiäkö vikaa ratin ja auton välistä, vaiko mistä? Miten tuon töötön sähköt on hoidettu ratille? Onko sillä relettä?
Löytyikö ongelmaan ratkaisua?
Omaan autoon iski sama ärsyttävä vika, sulake on ehjä, muuten en ole asiaa tutkinut. Töötille on rele.
Giulia Super -69

Avatar
söde
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 10:42
Car(s): AR 159 3.2 JTS Q4, -07
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja söde »

Hellou! Taas Alfa maailmaan palanneena tulee heti kysymys, kun haualla en ainakaan yhtäkkiä löytänyt vastausta.

Eli vajaan viikon on ollut alla tuo 3.2 JTS ja tänään kävin sen pesemässä kunnolla.
Pesupaikalta kotiin tullessa ei mitään erikoista, mutta kotoa lähdin kaupassa käymään, niin alkoi kuulumaan ihan kuin vetonivel raksuttaisi?

Kiihdyttäessä ei ääntö tee, vaan tasa nopeudellä ja suoraan ajettaessa, sekä oikealle kääntäessä lähinnä ja kun painaa jarrua, tai kääntää vasemmalle, niin ääni loppuu??

Siis kysymys, voiko vastaava ääni tulla esim. jarrupaloista? Edessä näyttää molemmin puolin uloimmat palat olevan aika loppu, tosin ei mittaristoon kyllä ole tullut valitusta palojen loppumisesta?
Jotenkin liittäisin tuohon pesuun sen äänen tulemisen, vanteiden pesuun meni aikaa liuotinainetta ja vettä runsaasti.
Ei se satu?!

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pyöränlaakereita noista menee kohtuu usein. Kannattaa nostaa eturengasta ylös ja pyöritellä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Gasolina kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Tööttö ei tööttää. Hiljeni jo aiemmin, mutta korjasi itse itsensä. Nyt on taas mykkä. Etsiäkö vikaa ratin ja auton välistä, vaiko mistä? Miten tuon töötön sähköt on hoidettu ratille? Onko sillä relettä?
Löytyikö ongelmaan ratkaisua?
Omaan autoon iski sama ärsyttävä vika, sulake on ehjä, muuten en ole asiaa tutkinut. Töötille on rele.
Oletko kokeillut ohittaa relettä? Rele T3 on samassa laatikossa sulakkeen F10 kanssa. Hyppylanka pinnien 30 ja 87 välille pitäisi aktivoida töötit.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kokeillaan, Kiitos!
Giulia Super -69

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Gasolina kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Tööttö ei tööttää. Hiljeni jo aiemmin, mutta korjasi itse itsensä. Nyt on taas mykkä. Etsiäkö vikaa ratin ja auton välistä, vaiko mistä? Miten tuon töötön sähköt on hoidettu ratille? Onko sillä relettä?
Löytyikö ongelmaan ratkaisua?
Omaan autoon iski sama ärsyttävä vika, sulake on ehjä, muuten en ole asiaa tutkinut. Töötille on rele.
En ole ehtinyt syventyä ongelmaan, eli toistaiseksi on vielä ratkaisematta.

Avatar
söde
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 10:42
Car(s): AR 159 3.2 JTS Q4, -07
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja söde »

Maunu kirjoitti:Pyöränlaakereita noista menee kohtuu usein. Kannattaa nostaa eturengasta ylös ja pyöritellä.
Omaa tyhmyyttä taas!
Viime perjantaina vaihdettiin uudet renkaat ja pulttien jälkikiristys unohtui.
Edessä oli pultit melkein irti. :oops:
Ei se satu?!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Maunu kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Tööttö ei tööttää. Hiljeni jo aiemmin, mutta korjasi itse itsensä. Nyt on taas mykkä. Etsiäkö vikaa ratin ja auton välistä, vaiko mistä? Miten tuon töötön sähköt on hoidettu ratille? Onko sillä relettä?
Löytyikö ongelmaan ratkaisua?
Omaan autoon iski sama ärsyttävä vika, sulake on ehjä, muuten en ole asiaa tutkinut. Töötille on rele.
Oletko kokeillut ohittaa relettä? Rele T3 on samassa laatikossa sulakkeen F10 kanssa. Hyppylanka pinnien 30 ja 87 välille pitäisi aktivoida töötit.
Kytkin ratissa toimii, rele toimii, mutta töötit ei huuda eli vika on johdotuksessa tai itse tööteissä. Pitää irrotta puskuri tai pohjamuovi, että pääsee käsiksi.
Giulia Super -69

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuskin on molemmat töötit rikki. Luultavasti johto on poikki tai sitten liittimessä on hapettumaa. Pohjamuovin jos olisit jättänyt niin kuin sen auton mukana sait ei olisi ongelmaa :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Relekin saattaa naksua vaikka onkin rikki.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

metkuli
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Syys 2016, 21:14
Car(s): 156 2.0TS vm.2002

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja metkuli »

159 ja kattokaiteet. Tuli hommattua 159 sportwagon. Tässä nyt muutaman viikon katsellut noita kattokaiteita, silmää ne ei miellytä kyllä vaikka kuinka katselee.. :roll: eli niiden poistosta kyselisin vinkkejä.. suojamuoveja raotin sen verran että kiinnitys näkyy olevan 5x torx pultilla per puoli. Eli poisto ok, mutta onko noihin pultinreikiin saatavissa peitekilpiä tms. Vai millä ne reiät saa siististi umpeen? Kiiitoooos! 8) ps. Isompaa vannetta tekis mieli laittaa nykyisten 17" tilalle, eli jos löytyy hyllystä 19" kiekkoja niin viestiä tulemaan! :)

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Vastatkaas nyt joku mahdollisimman pian että paljon sitä kylmäainetta laitetaan ettei sirise? Auto menee kolmelta ilmastointihuoltoon.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

metkuli kirjoitti:159 ja kattokaiteet. Tuli hommattua 159 sportwagon. Tässä nyt muutaman viikon katsellut noita kattokaiteita, silmää ne ei miellytä kyllä vaikka kuinka katselee.. :roll: eli niiden poistosta kyselisin vinkkejä.. suojamuoveja raotin sen verran että kiinnitys näkyy olevan 5x torx pultilla per puoli. Eli poisto ok, mutta onko noihin pultinreikiin saatavissa peitekilpiä tms. Vai millä ne reiät saa siististi umpeen? Kiiitoooos! 8) ps. Isompaa vannetta tekis mieli laittaa nykyisten 17" tilalle, eli jos löytyy hyllystä 19" kiekkoja niin viestiä tulemaan! :)
Ainakin omassa purkuautossa ne oli kiinni pop niiteillä. Poraamalla lähtee irti mutta kattoon jää reiät. Hitsaus / maalaus hommiksi menee jos poistaa.
Nämä olivat siis alkuperäiset kaiteet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Vastaan itse itselleni.

Konepellin tarrassa oli 550g joten sovittiin, että laitetaan se. Huollon jälkeen kone tulosti lapun, jossa luki, että ulos tuli vain 275g, jolloin korjaamon kaveri muistikin yht'äkkiä, että heidän koneensa oli rikki juuri silloin kun teetätin huollon ja se täytti mitä sattui.

Noh, kotimatkalla ei ainakaan ollut ongelmia, toivotaan ettei tuo ylitäyttö nyt riko mitään. Kai se haihtuukin ajan myötä.

En sentään joutunut maksamaan mitään.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Maunu kirjoitti:Tuskin on molemmat töötit rikki. Luultavasti johto on poikki tai sitten liittimessä on hapettumaa. Pohjamuovin jos olisit jättänyt niin kuin sen auton mukana sait ei olisi ongelmaa :-D
kovan onnen soturi kirjoitti:Relekin saattaa naksua vaikka onkin rikki.
Selvisin ilman pohjamuovin tai puskurin irrotusta eli naksuva rele tosiaan oli rikki. Taas huutaa töötit ja on kiva ajaa :)

Tosin samantien syttyi jarrupalojen kulumisen varoitusvalo. Siellä on EBC:n punaiset palat paikallaan, laittaisiko samanlaiset vai jotain muuta..
Giulia Super -69

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Ranttall kirjoitti:Bellasta kotiin päin tultaessa ilmeni taas sopivasti autossa uusi vika. Ilmastoinnin näytöstä pimeni kaikki lukemat. Punainen taustavalo paloi, mutta kaikki numerot yms. puhalluksen voimakkuuden palkit hävisivät. Kokeilin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin, että otin myös virrat kokonaan pois useamman kerran eikä auttanut. Ajelin kotiin reilut 100km, pysäköin auton ja menin noin 10 minuutin päästä vielä käynnistämään, jolloin näyttö taas toimi normaalisti. Tänään en ole käynyt vielä kokeilemassa pelittääkö.

Muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Itsellä oli juurikin sama. Ei toistunut kolmeen vuoteen mitä auto mulla sen jälkeen oli. Ei mitään käsitystä mikä sen aiheutti.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

rausku kirjoitti:
Ranttall kirjoitti:Bellasta kotiin päin tultaessa ilmeni taas sopivasti autossa uusi vika. Ilmastoinnin näytöstä pimeni kaikki lukemat. Punainen taustavalo paloi, mutta kaikki numerot yms. puhalluksen voimakkuuden palkit hävisivät. Kokeilin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin, että otin myös virrat kokonaan pois useamman kerran eikä auttanut. Ajelin kotiin reilut 100km, pysäköin auton ja menin noin 10 minuutin päästä vielä käynnistämään, jolloin näyttö taas toimi normaalisti. Tänään en ole käynyt vielä kokeilemassa pelittääkö.

Muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Itsellä oli juurikin sama. Ei toistunut kolmeen vuoteen mitä auto mulla sen jälkeen oli. Ei mitään käsitystä mikä sen aiheutti.
On ollut pari kertaa vuoden aikana , toiminnothan eivät kuitenkaan lakkaa , joten en ole enempää tutkinut .

Vastaa Viestiin