Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^En ole varonut, eikä ole tullut ongelmia. Uskaltanen tehdä saman jatkossakin.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No joo, avainpalikka tais jäädä koloonsa. Että mä inhoon näitä nykyvehkeitä :?

eLearnin mukaan ainakin tän 1.9 JTS:n sisempi nivel pitäis irrota ihan tuurnalla lyömällä ja tripodi on vetarissa kiinni seekerillä. Tiedä sitten mikä on totuus. Ihan pienessä kummassa en kyllä ala koko akselia vaihtamaan, jos nivelet on ehjät. Laitan sitten vaikka ylivedettävän tai liimattavan kumin, jos ei ala purkautumaan. Eiköpähän siinä sovitus onnistu, kun jättää alkuperäisestä kumista nivelen päähän jämät.
Operating at the speed of dark

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

kovan onnen soturi kirjoitti:Ja siitä oikeasta vetarista puheenollen. Mitähän kautta se uus kumi sinne pitäis laittaa, kun tukilaakeeri saattaa mennä rikki irrottaessa ja pelkkää laakeria ei oikein saa mistään, tai saa mutta muistaakseni milliä kapeampana.
Laakeria pitäisi löytyä ainakin Lappeenrannan Laakerikeskuksen kautta; jopa yhdellä kotimaisella tukkurillakin oli hyllyssä. En nyt kuitenkaan vanno mitään ennen kuin lageeri on kädessä. Suojakumin takia tukilaakeria tuskin tarvitsee ottaa pois paikaltaan, mutta tässä yksilössä se tuntuu siinä määrin vaihtokuntoiselta, että mieluiten laittaisin uusiin.
kovan onnen soturi kirjoitti:Ja se sisäpuolikin on tehty niin ettei tripodi tuu ulos pesästään pelkästään vetämällä, vaan siitä pitää vinguttaa ne haitat pois et purkaantuu.
Ja tämä vaikuttaa oikealta diagnoosilta. Nivelen pesään on stanssattu haitat, ei tuota lyömällä uskalla lähteä purkamaan. Ei kai niiden haittojen poistosta mitään haittaa ole, varmaan lähinnä valmistustekninen yksityiskohta; helpottaa akselin käsittelyä irtonaisena. Silti taidan vaan putsata paikat parhaani mukaan nivel koottuna ja kokeilla ylivedettävää kumia.

Sitten pitäis enää löytää jostain NLGI 0 molyrasvaa.
Operating at the speed of dark

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Pari kertaa käynyt niin että kun avaimen tökkää virtalukkoon ja painaa starttinamikkaa niin samassa kaikki sähköt katoavat. Kun ottaa avaimen pois virtalukosta niin saattaa olla että sama uusiutuu tai sitten virrat eivät edes mene päälle. Korjauksena on ollut konepellin aukaisu ja akun kenkien ihmettely. Vika voisi siis olla tuolta peräisin vaikka kaikki näyttää olevan ok. Mutta miten kummassa se tapahtuu aina samalla tavalla? Any ideas?

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa naputella plus navan kenkää alaspäin vasaralla ja leveällä talttapäämeisselillä.
Omassa 159:ssä oli samaa vikaa. Tuo kenkä ei välttämättä puristu kunnolla kiinni, jos se on vain painettu paikoilleen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Maunu kirjoitti: Omassa 159:ssä oli samaa vikaa. Tuo kenkä ei välttämättä puristu kunnolla kiinni, jos se on vain painettu paikoilleen.
Itsellä oli kanssa sama juttu eli kannattaa tarkistaa!!

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Manu kirjoitti:
Maunu kirjoitti: Omassa 159:ssä oli samaa vikaa. Tuo kenkä ei välttämättä puristu kunnolla kiinni, jos se on vain painettu paikoilleen.
Itsellä oli kanssa sama juttu eli kannattaa tarkistaa!!
Kolmas kerta toden sanoo. Tuo kenkä on vähän turhan heppoisesti siinä esim. akun vaihdon jäljiltä kiinni.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Shuttle kirjoitti:
Manu kirjoitti:
Maunu kirjoitti: Omassa 159:ssä oli samaa vikaa. Tuo kenkä ei välttämättä puristu kunnolla kiinni, jos se on vain painettu paikoilleen.
Itsellä oli kanssa sama juttu eli kannattaa tarkistaa!!
Kolmas kerta toden sanoo. Tuo kenkä on vähän turhan heppoisesti siinä esim. akun vaihdon jäljiltä kiinni.
Kiitos kommenteista! Nyt ainakin muutaman päivän on toiminut kun modasin hieman tuota plus-navan kenkää. Ihmetytti vain että miten se aina tapahtui samalla tavalla startatessa eikä ajon aikana ollut mitään probleemia. Siksi tämä vertaistuki oli tarpeen. Molemmat akkukengät istuvat aika huonosti (=väljästi) paikoilleen autossa pari vuotta lymyilleeseen motonetakkuun.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Koska startissa revitään eniten irti akusta.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^ja laturi syöttää virtaa ajossa.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Kyllä kai rengaskoko 215/55 17" toimii 225/50 17" sijaan? Talvirenkaiksi ajattelisin, olis halvalla tarjolla, siksi kyselen. Ero ympärysmitassa ei ole kuin 1,75%.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mulla on ollu kesärenkaina 215/55/17. Ei ongelmaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

JaniW kirjoitti:Onkos kellää hyviä arvauksia mistä voisi olla kyse kun ykkösellä ja kakkosella reippaammin kiihdyttäessä kuuluu sellainen metallinen jurina 2000 - 3500 kierroksen välillä? Hissuksiin ajaessa ei kuulu, eli jotenkin tuntuu liittyvän sellaisiin hetkiin kun voimansiirrossa on kovin rasitus. Ilmiö on olemassa myös ASR/VDC poiskytkettynä.

Voisko olla kardaanin laakeri tjsp?

edit. ääni on täsmälleen samanlainen kuin tässä. Tuossa tapauksessa vika oli suht helppo eli joku lämpösuojalevy rämisi kardaania vasten.
Itse itselleni vastaten. Pieni kivi jakolaatikon ja apurungon välissä saa tällaisen aikaan :mrgreen:
CARF0869

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1567
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ajovalojen kytkin ei toimi eikä myöskään ajotietokoneen MENU ja +/- -napit vilkkuviiksessä. Taitava korjaisi tuon viiksen, mutta kun en itse siihen pysty, niin pitänee hommata uusi tai käytetty kokonainen viiksipaketti, jonka lähipaja vaihtaisi. Omassa autossa on vakionopeudensäädin eikä ajovaloautomatiikkaa. Jos löydän tällaisen osan, niin pitäisikö sen sopia? Vai onko näissä jotain muuta huomioitavaa esimerkiksi vuosimalleissa tai muussa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samanlainen ongelma oli Hertsikan Deltassa olleessa 159 TBi:ssä... Mainitsivat jonkun pajan, joka olis varmaan kyennyt sen korjaamaan.

Jos mahdollista ni ihan oikea autosähköpaja todennäköisesti sen voinee korjata, jos vika on esim kontakteissa viiksen sisällä.

Uusi viiksi maksaa sen 550,- marmorilta, kuulemma.
Osanumeroita oli monia, mutta samaisen paikan huoltopäällikön tms. mukaan ei *pitäisi* olla vuosimalleissa eroa, kunhan varustelutaso on oikea...

jmi
Viestit: 1482
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jmi »

159 2.4 diesel ja vikakoodi P0016. Onko häikkää jakopäässä(hihnassa, kiristimessä) vai nokka/kampiakselin antureissa? Lähtee huonosti käyntiin, muuten kulku normaalin oloista.

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa tarkastaa jako
Linkissä ohjeet merkeistä
http://www.alfaworkshop.co.uk/cambelt_c ... rera.shtml
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Onkohan kytkimen ilmaamisessa jotain kikkavitosia? Hullun tuntunen kun imaisee polkimen lattiaan, joku kevennysjousi siellä kai on. Painovoimaisesti ei ainakaan kulje neste mihinkään, kun nipan löysää. Työsylinteri on siis vaihdettu.
Operating at the speed of dark

Avatar
hjpp
Viestit: 1925
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Käännä letku alhaalta u-mutkalle ylospäin ja anna painovoiman hoitaa homma. Silloin tulee kuplatkin pois.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Tai hae vaikka biltemasta paineilmakäyttöinen ilmauskannu.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No joo, saa nähdä miten hyvin tulee ilmat pois, kun noin järjettömässä kohtaa on nippa. Tiiä oikein saako tossa alipaineella muuta aikaan, kuin imuroitua tankin tyhjäks.
Operating at the speed of dark

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Ei kellään sattuis oleman ylimääräistä haitarijousta mikä sijaitsee takakontin sivuseinässä olevan tavaralokeron kannessa eli lukitusvipu menee ylös ja alas jousen takia. Multa on kadonnut toinen jousi kuskinpuolelta eikä vipu pysy ylhäällä kuin jesarilla. Varaosana ei saa ku kannen kanssa ja maksaa 200euroa. Sellasen vois tosin tehdä ku löytäs jostain tosi ohutta rosteria.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Oh shit ;=D

Tässä kun aamut viilenevät niin ainakin oma 159 on aivan kostea aamuisin sekä sisä että ulkopuolelta.

Siis ikkunoita saa sisäpuoleltakin oikein pyyhkiä paperilla ja sitä vettä suorastaan valuu (lasin sisäpuolella).
Ei siis mitään vuotoa ikkunassa vaan ihan silkkaa kosteutta.

Kuskin puolen jalkatilassa (takana) selvästi märkä läntti... onko mahdollista että pohjassa reikä ja kosteus tulee
tuota kautta sisään? Onko tuossa hitsauksissa joku heikko kohta?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ovet vuotavat usein sisälle tiivisteiden mentyä huonoksi, se on todennäköisin lähde vedelle.

Avatar
Tiige
Viestit: 2844
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ovien tiivisteet ne siellä on mennyt huonoksi ja vuotavat. Itsellä juuri 159 tallissa levällään ja massat kuivumassa jokaisessa ovessa kun tiistaisen monsuunisateen jäljiltä takalattiat märät. :roll:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja sitten kun kosteutta on niin kovasti kuin yllä on esitetty, ei se ihan hetkessä poistukaan. Irtovesien manuaalinen poisto, kosteudenkerääjä, hallissa/tallissa ikkunoiden pitäminen raollaan ja pitkän siivun ajaminen etenkin ilmastointi päällä ovat kaikki enemmän kuin hyviä ideoita sen jälkeen kun ne ovitiivisteet on saatu fiksattua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ja lämpöpuhaltimesta vaikka jopa suoraan maton alle ei ainakaan ole haittaa kuivattamisessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kolmisen viikkoa virrattomana ollut sportswagoni lähti vaihteistojumpan jälkimainingeissa yllättäen vielä tulille, mutta peräloosteri ei tietenkään heltiä auki, ei avaimesta eikä sisältä napista. :roll: Lieköhän muuta järjellistä tehtävissä, kun piuhan päähän taluttaminen? Voisin kyllä olla omatoiminenkin ja kokeilla hakua...
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joko naputtelit ovet lukkoon-auki? Muistaakseni tuon rituaalin (jos ei tuota, niin jonkun vastaavan) tarttee ennenkö takakontti aukeaa sähkökatkon jälkeen, säikäytti minutkin ekalla kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ovet auki kiinni jumppa auttaa. Välillä voi joutua muuttamaan ajotietokoneesta independent boot opening asetusta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Hatunnosto herroille, sehän toimii.

Löytyisköhän yhtä suoraviivaista vastausta loimottavaan moottorin vikavaloon? Herjaa "Have engine checked"; kulkee kyllä, mutta veto on ehkä vähän laiskaa ja paakkuista alapäässä. Varma en kyllä ole ja ei kai tuo ooppelin kone kovin sulavassa maineessa ole muutenkaan. Vähän kuulostais, että pakarissa saattaa olla pientä vuotoa; jos se falskais siitä jouston kohdalta, niin vetäisköhän siinä määrin happea vastakarvaan, että lambda heittäis hanskat jäähän? Laatikon tosissaan käytin pois paikoiltaan, mutta en muista kyllä ottaneeni mitään anturien liittimiä irti. Katsottava silti vielä altakin päin ettei mikään roiku irrallaan.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sillä on joku hätä ja helpoiten se lähtee selviämään, kun kysyy siltä että mikä on hätänä. Eli ei muuta kuin vikakoodit pihalle ennenkö lähtee jatkoa arpomaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Juu, sehän on selvä, että koodien luku on oikea paikka panna homma alulle, mutta tuumasin vaan... Mitenköhän jos tollanen laihan seoksen signaali vaikkapa valon sytyttää, niin häviääkö valo omia aikojaan vian poistuessa, vai vaatiiko nollauksen? Lähinnä, että jos putki kusee ja sen tilkitsee, onko toivoa valon sammumisesta? Perjantaina tuskin kuitenkaan piuhan päähän pääsee hetken varoitusajalla. Noooh, ehkäpä tätä ei huomispäivänä ajetakaan Tampereelle. :lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Valo todennäköisesti vian korjattua häipyy muutamalla viattomalla startilla, koodi toki jää silti muistiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Jollain ihan perus elm327 bluethoot kalikalla ja älypuhelimellakin saa aika hyvin moottoriin liittyvät koodit nollattua.
Oikeistaan kuuluu jokaisen alfa kuskin perusvarustukseen. :drinking:
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

kovan onnen soturi kirjoitti:Jollain ihan perus elm327 bluethoot kalikalla ja älypuhelimellakin saa aika hyvin moottoriin liittyvät koodit nollattua.
Oikeistaan kuuluu jokaisen alfa kuskin perusvarustukseen. :drinking:
No on se luojan lykky, että tämä on naisen auto; mulla ei Mersu/Volvo/Triumph/BSA -kuskina ole bluetoothkalikoille oikein käyttöä kun ajolaitteista tuorein kuuluu vuosikertaan 1995. :wink:

Tässä taannoin hahmottelin seuraavaa autohankintaa akselille 156 Busso, MB W126 tai Jaguar XJ40 ja nyt viimeisten kolmen viikon aikana on valjennut se tosiasia, että tämä ei ole mun juttu, eli tuon väärästä päästä vetävän italovaihtoehdon voi huoletta unohtaa.

Mutta kiitoksia taas vihjeistä, käyn nyt tuon pakoputken tänään tutkailemassa ja ens viikon puolella sitten tie vienee piuhan päähän.
Operating at the speed of dark

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja progress »

kovan onnen soturi kirjoitti:Jollain ihan perus elm327 bluethoot kalikalla ja älypuhelimellakin saa aika hyvin moottoriin liittyvät koodit nollattua.
Oikeistaan kuuluu jokaisen alfa kuskin perusvarustukseen. :drinking:
Aiemmin olen käyttänyt noita bluetooth-kikkareita.. jostain syystä 159:n kanssa se sama kikkare, joka on toiminut muiden italialaisten kanssa ei sitten toiminut.. Joskus olin ostanut kaapelit jne muiden lelujen takia ja Multiecuscanin kanssa nollailin koodit.. Siitä tullaankin tähän ongelmaan:

Näköjään oman alfan ketju on venähtänyt.
Nyt se kysymys kuuluukin, että onko kokemusperäistä tietoa minkä valmistajan ketju ei veny nyt auton loppuelinikänä? Mittarissa on suunnilleen ~150tkm.
Lisäkysymys, onko foorumilla moni tehnyt duunin itse vai ollaanko silkkihansikas-jengiä? Lähinnä vaan vinkit ketjunvaihtotyön suorittamiseen kiinnostaa. Geneerinen ohje löytyi alfaworkshopin sivuilta, mutta kaikkea siinäkään ei varmasti kerrota.

Hintavaihtelua ketjuilla ainakin tuntuu olevan halvimmillaan alle satasen ja enemmillään päälle seitsemänsataa.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

kovan onnen soturi kirjoitti:Jollain ihan perus elm327 bluethoot kalikalla ja älypuhelimellakin saa aika hyvin moottoriin liittyvät koodit nollattua.
Oikeistaan kuuluu jokaisen alfa kuskin perusvarustukseen. :drinking:
Olikohan se nyt joku tämmönen, mutta kaverilta kuitenkin sattu joku vastaava pala löytymään ja sillä yritettiin ronkkia. Ei kuulemma päässyt lukemaan koodeja kunnolla, mutta jotain sai nollattua ja valo hävis. Ehkä siihen herjan poistuttua tuli vähän lisää vetojakin; vaikee sanoo tarkalleen, tää 1.9 JTS on muutenkin niin poskettoman laiska.
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Raispe
Viestit: 65
Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raispe »

Olisko kellään vinkkiä, että mistä ja minkälaisen obd piuhan hommaisin, että saisin multiecu:n toimimaan? Tilasin e-villeltä KKL409.1 ja tähän en millään saa ajureita asennettua. Hallille tulevassa läppärissä ei myöskään ole cd-asemaa niin olisi hyvä, että ajurit tulisivat kaapelissa jo itsessään. Vinkkejä saa heittää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ELM327 paras 159:lle.

Tuo KKL vaatinee kaiketi FTDI-ajurit, jotka saa ihan muutaman megan asennuspakettina...
Muistaakseni näitä käytin itse; http://www.ross-tech.com/vag-com/usb/vi ... m-port.php

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Parkkitutka on kyllä päällä, mutta ei hälytä edes 15 senttiä paksusta betonirotvallista, jonka korkeus noin 25 cm. :drinking:

Tänään se sit hälytti ihan ok. Oiskohan pitäny vaihdattaa akku 180 eurolla. :eggface:
Viimeksi muokannut h_lauri, 19 Loka 2017, 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Raispe kirjoitti:Olisko kellään vinkkiä, että mistä ja minkälaisen obd piuhan hommaisin, että saisin multiecu:n toimimaan?...
Itse tilasin tuon kaapelin ja nuo adapterit. MES:n sivustolta näet mitä adaptereita tarvitset 159:n kanssa. Homma toimii Win10 koneen ja MES:n kanssa kuin se kuuluisa junan ... Voin vilpittömästi suositella. Tulee postissa ihan kohtuu nopeastikin vielä.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja heicci »

1.9JTS lämmöistä..

Näillä keleillä ei moottorin lämmöt nouse 15km työmatkalla yli 80 asteen. Kesälläkin mittarin neula jää hieman alle 90 asteen.
Termostaatti on vaihdettu (tarvikemalli), sillä ei ollut vaikutusta. Vaihdon yhteydessä huomasin että termarin vierestä menee jonkinlainen ohivirtausputki, eli vesi kiertää vaikka termari olisi kiinni. Onko siis vain ominaisuus?

Lämpömittari todennäköisesti näyttää oikein koska kabiinin lämmötkin nousee hitaasti.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Yllättäen kuskinpenkin lämmitin lopetti toimintansa. Penkin kytkimen valo sentään toimii. Eli mistä lähteä etsimään vikaa? Sulakkeet ehjät.

Saisiko jostain sähkökaavion, niin voisi kaveri mittarilla katsella missä vika?


Toisekseen tuulilasi näyttäisi vuotavan vettä sisään. Eli huomasin jossain vaiheessa, että kumimatoilla oli vettä. Putsasin rännit ja näytti loppuneen vuoto. Eilen käytin autopesussa, niin sieltähän tuli vaahdot apparin kojelaudan ja a-pilarin risteyskohdasta sisään ja tietenkin sisälle. Vuotoa ollut ilmeisesti pidempään, koska a-pilarin verhoilu on läikykäs. Apparin vuotoa ei olisi huomannut ellei olisi hanskalokeron alapuolista peitelevyä ollut juuri pesuhetkellä kontissa. Niin nätisti vuotaa verhoilujen taakse. Tuulilasintiiviste on ainakin ihan ihmeellisen näköinen ylimmältä kohdalta eli se ei ole nätisti kuten sivuilla vaan kohoaa huomattavasti irti korista.

Ongelma on se, että tuohon on ilmeisesti tehty lasinvaihto autoliikkeen toimesta ja liikkeitä oli pari ennen omaa omistusta. Lähteäkkö ensin myyjäliikkeen kautta kyselemään? Vastauksen tietänee jo, mutta joku tästä nyt vastuuseen pitää laittaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kuskin penkistä on todennäköisesti vastuslanka mennyt poikki reisituen ja istuinosan taitekohdasta. Vastus osuu penkin sisällä menevään rautaan ja palaa poikki.
Eli penkki irti autosta ja istuinosan purkaminen on edessä.

Tuulilasin "tiiviste" jonka näet on vain lista lasin reunassa, joka suojaa lasia kiveniskuilta reunan alueelle. Itse lasi on kiinni liimalla, joka myös tiivistää lasin. Jos primerointi on tehty hätäisesti on liima ehkä irronnut lasin pinnasta. Ainoa korjaus on irrottaa lasi ja liimata se uudelleen.

Edit: tässä vielä kuva penkistä. Eli tuo kohta missä lämmittimen vastusmatto on kapeampi. Tinaamalla voi korjata, kunhan käyttää esimerkiksi kutistesukkaa suojana ja siirtää korjatun kohdan pois taitekohdasta. Kuvassa penkki on purettu kokonaan, mutta tässä tapauksessa riittää pelkän istuinosan verhoilun poisto. Takaisin laittoon tarvitaan HOG-ringejä, joita saa esimerkiksi Puuilosta kilotavarana.

Edit2: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... tID=690946 ja https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10118369
Liitteet
penkki2.JPG
penkki2.JPG (118.04 KiB) Katsottu 8935 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

159:n tuulilasi on myös suhteellisen haastava liimattava vrt. moni muu; siinä on paljon pienemmät liima-alueet kuin perus kiassa (missä on se 2-3cm heittämällä "löysää"), joten jos lasi on hilkunkin huonosti asettunut kohdilleen ei liimaus pidä.
Tyypillinen ongelma jopa kaiken lisäksi, monessa 159:Ssä lasinvaihdon jälkeen. Ensisijaisesti tietysti lasinvaihtaja korjaa, vaikka olis aikaa kulunut jo - koska työ on tehty väärin.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 279
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Hohhoijaa, alusta on nyt viimeisenpäälle timmissä. Kävin pyörien suuntauksessa ja arvot ovat nyt hyvin tontilla.

Mutta, vähänkin kun tie kallistaa ja päästät ratista irti niin hyökkää kottero ärsyttävästi ojaa kohti. Renkaat ovat silmään ihan hyvät ja kokeilin ne vaihtaa myös edestä taakse päikseen. Ei vaikutusta.

Caster oli alle ohjearvon, mutta sekin yhtä paljon molemmin puolin. Voiko vaikuttaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla oli sama ongelma urissa tai kaltevalla tiellä. Syylliseksi syytän renkaita, missä oli jyrkkä profiili - ne kun on herkempiä heitoille ja urille.

Lisäksi se, kuinka paljon aurausta/haritusta on, vaikuttaa paljonkin.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 279
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Pirelli pzero rengastus ja keula hyvin snadilla harituksella.

Vastaa Viestiin