Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no, jos se vikisee jo niin eikös siellä ole se vaurio jo alkanut eikä alkamassa? kaverille tehtiin kompuran vaihto virhevastuunpiikkiin 159:in tosin toinen liike

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Ja jos se ääni on sirkkelimäinen sirinä, niin kylmäaineen lisääminen saa sen yleensä kuntoon. Sitä en sitten tiedä onko se oikeasti alkava vika...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^^ ja ^ eikös se vikise ihan vaan kylmäaineen määrästä. Mulle vaihdettiin kans jotain osaa tohon jonain vuonna takuuseen ja vikinä vaan jatkui. Sitte ne vaihto jotain muuta osaa ja sama juttu. Kolmannella kerralla ehdotin että tsiigatkaa kylmäaineen määrä...ja nyt se on vissiin taas vajennut.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kuinka leveät vanteet 159:iin sopii? Olis yhdet kiikarissa mutta epäilyttää vaan että 10,5 tuumaa saattaa jo olla liikaa, etenkin kun en mitään ylileveää rengasta hauluaisi. ET:stäkään ei muuta tietoa kuin että 40 nurkilla.
CARF0869

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mulla oli 18x8,5 et 35, sopi ihan ok, mutta oli vähän matkaa vielä että mmenis nätisti lokarin kaa nätisti linjaan

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Paljonkos V6:ssa tulee öljyä ulos jos valuttaa ne alakautta ulos?

Jakoketjuhysteerikkona olen tehnyt määräaikaishuoltojen lisäksi puolivuosittaisöljynvaihdot yläkautta motonetin tyhjiöpumpulla (tms.) ja olen huomannut että vaikka ajettu öljyt kuumiksi niin sieltä voi imeä n. 5 litraa kun öljytilavuus taisi olla 5,4 liraa.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Ala- & ylätukivarsirempan jälkeen tuli tehty nelipyöräsuuntaus. Yllättäen parani ohjaus kun tuon rempatun puolen aurausta saatiin kuriin. Takaakin löytyi hassuja asioita. Camberit pielessä, joskin homman tehtyny kaveri sanoi, ettei arvoja saanut vihreälle, mutta vasen ja oikea puoli on nyt about samalla kulmalla.

E: Täällä teetin. Hyvä palvelu ja tietävän oloinen kaveri teki säädöt.
http://www.rengasservice.fi/fi/palvelut ... ntaus.html
Liitteet
kulmat.jpg
kulmat.jpg (410.04 KiB) Katsottu 6150 kertaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Marutei kirjoitti:...joskin homman tehtyny kaveri sanoi, ettei arvoja saanut vihreälle, mutta vasen ja oikea puoli on nyt about samalla kulmalla.
Aika vaikea ymmärtää kuinka ei ole saatu säädettyä kokonaisaurausta ohjearvoihin, kun on kerran saatu säädettyä sekä etu-, että taka-aurausta liikaakin.

Paskat laitteet vai laiska säätäjä? :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ymmärrysvaikeuksia täälläkin. ^^Uusiksi meni, pahinta kaikista on tuo takapään haritus :shock: Näkyy olevan ohjearvoissa virhe, mutta kulmia tehneellä asentajalla täytyy kellojen soida ja katsoa varmistus vaikkapa paperiversiosta. Onkohan jantteri löytänyt takapäästä camperin säädön?
Elikäs takapään aurauksen ohjearvot on nuot mitä lapussa, paitsi miinus pois. Ja sitten etupään haritus ohjearvojen sallimien (vihreellä vielä) arvojen alarajalle (pyörät mahdollisimman suoraan) imo.
Ja sitten se camperi kans.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Taitaa olla kulmien säätövehkeessä etumerkkivirhe takapään aurauksen ohjearvoissa. Tarkistettiin ja säädettiin juuri viime viikolla kulmat Filarossa ja näyttää heidänkin lapussa noissa ohjearvoissa olevan sama virhe (laittoivat tietty oikeat plussa auraukset). Euromasterin 2013 rapsassa taas etumerkit on ihan oikein.
Liitteet
Filaro 2015_small.jpg
Filaro 2015_small.jpg (81.06 KiB) Katsottu 6040 kertaa
Euromaster 2013_small.jpg
Euromaster 2013_small.jpg (84.69 KiB) Katsottu 6040 kertaa
Il nero era bellissimo

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^onko tehty noiden klappujen välillä tukivarsiremonttia?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

stoichiometric kirjoitti:^onko tehty noiden klappujen välillä tukivarsiremonttia?
Ei ole mitään muuta vaihdettu kuin renkaat ja pyöränlaakerit. Ja ajettu tuo vajaa 50 tkm.
Tuli kyllä mieleen kuinka tarkkoja nuo mitatut kulmat oikeasti ovat. Ja kuinka paljon noihin mitattuihin arvoihin vaikuttaa käytetty vehje ja mittauksen tekijä.
Il nero era bellissimo

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eikös nuo mahdollisimman niukat auraukset (esim etupää 0) ollut silloin -13 oma toiveesi? Jonkunverran on muutosta kyllä tapahtunut, onkohan laakereiden vaihdon yhteydessä ollut napoja irti, vaikuttaa heti vähän. Kaikki painoerot yms. jousien väsähtäminen vaikuttaa myös. Tosi tarkkaa on kyllä nykyvehkeillä esim. nostimen suoruus yms.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo liki nollakulma eteenhän on ihan vakio 159:ssä, että ne renkaat ei kuluisi niin pahasti?
Eteen nolla tai aavistus HARITUSTA (eli auraus on miinusmerkkinen) ja taakse aavistus aurausta - jos vakautta haluaa niin hieman enempi aurausta.

On muuten joku aivokämmi käynyt tekijällä ny?

EDIT:
Etupäähän tuossa on "ihan ookoo", tosin tuo syönee renkaiden sisäkulmat, kuten noissa tapana? Takana on ns. pävi. Siellä kun on haritusta, eikä aurausta.... Ei tosiaankaan näin :roll:

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

stoichiometric kirjoitti:^eikös nuo mahdollisimman niukat auraukset (esim etupää 0) ollut silloin -13 oma toiveesi? Jonkunverran on muutosta kyllä tapahtunut, onkohan laakereiden vaihdon yhteydessä ollut napoja irti, vaikuttaa heti vähän. Kaikki painoerot yms. jousien väsähtäminen vaikuttaa myös. Tosi tarkkaa on kyllä nykyvehkeillä esim. nostimen suoruus yms.
Jep, Euromasterilla pyysin itse että laitetaan etupään auraukset nollaan alfaownerin ketjun oppien mukaan jottei söisi eturenkaita. En ole vielä ehtinyt uusilla kulmilla ajella kuin Turusta Riksuun, mutta ensivaikutelma oli että kyllä se auto taas muuttui parempaan suuntaan (niinkuin aina Filarossa käynnin päälle). Vetely kiihdyttäessä ja muljuilu jarrutuksissa tuntui olevan poissa. Hyvä jos näin, renkaat kun on nyt jo toista kesää alla ja reilu 20 tkm ajettu, niin uskaltautuu kokeillamaan :)
Il nero era bellissimo

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Takapään aurauksesta en osaa sanoa. Säätäjä puhui camberin säädöistä takana, ettei saanut vihreälle, mutta camberkulman molemmille puolille about samaan. Minulla ei ole kulunut yhdetkään renkaat sisäreunoista ja tämä oli ensimmäinen suuntaus joka minun aikana tuohon on tehty. Ja olen ajanut yhteensä n. 30tkm. Talvirengas oli kulunut tasaisesti yhden millin enemmän verrattuna muihin tuosta kuskin puolen etukulmasta. Ja sen jälkeen on vaihdettu siitä ala- ja ylätukivarsi. Tänään ajettiin Hki-Tku säätöjen jälkeen ja ohjaus tuntuu hyvältä. Täytyy käydä vilkaisemassa renkaat läpi.... :/

Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Vaikea sanoa renkaista mitään... tosin matkakin oli lyhyt. Mutta raati on sitä mieltä, että vituixmän (tm)? Ja uudet säädöt?

Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Marutei kirjoitti:Mutta raati on sitä mieltä, että vituixmän (tm)? Ja uudet säädöt?
Jep. Ainakin tuo takapään haritus kuntoon.

Onkohan sieltä takaa camberin säätö jumissa, vai mikä ettei vasenta saa paremmaksi? Oikealtahan se on ollut alunperin ohjearvossa ja nyt sekin säädetty pieleen.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itselläni Raision AK kanssa hoiti tuon homman kotiin, kun jouduttiin vaihtelee osaa eturipustukseen Tien Montun™ vuoksi. Paperista katsoen kaikki olivat mitatuissa ohjearvoissa ja mitään ongelma takapään kanssa ei ollut. Lieneekö tuossa nyt joku käpy? Itselläni -06 2.2JTS ihan vakio-osilla jousia myöden. Onko sulla jotain korisarjaa tms. mikä voisi selittää tuon eron?

Ege
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ege »

Onko keneltäkään pettänyt jousen alalautanen iskaritolpan kiinnityksestä? Omasta autostani nimittäin kyseinen osa antoi periksi. Onneksi auto oli parkissa eikä vauhdissa pettänyt. Kuului vain kolahdus ja menin katsomaan, Alfa oli omatoimisesti madaltanut itsensä. Ensimmäinen ajatus oli että jousi on mennyt poikki, niitä on tainnut näistä jonkun verran mennä? Mutta tosiaan tarkemman tutkinnan jälkeen diagnoosi oli tuo alussa mainittu. Pistää kyllä mietityttämään miten tuollainen on mahdollista, täytyy nyt myös toinen puoli tarkistaa. En ole itse ainakaan mistään kuullut/lukenut vastaavasta, puhutaan kuitenkin "vain" kymmenen vuotta vanhasta autosta. Tosin made in Turkey näkyi lukevan tolpan kyljessä... :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alalautasia nähty pettävän tuoreemmistakin muissakin merkeissä.
Ei se tarvitse kuin hieman huonoa tuuria yhdistettynä likaan ja paketti on valmis.
Eli jos alalautasen "sisälle" pääsee kura muhimaan, voi se alkaa syövyttää sitä äkkiäkin. Jos pinnoite on kadonnut tai jäänyt tehtaalla pois "tai jotain", on se äkkiä riittävän mätä murtumaan.
Yleensä räjähtää toki nimenomaa ajossa töyssyssä, jossa kuormitus nopeasti nousee ja pehmennyt lautanen sanoo naps.
Mutta voihan se olla ihan valmistusvikakin, sauma epäonnistunut ja mennyt laadunvalvonnassa läpi?

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Mulla on alusta ihan vakio-osilla. Se taisi olla niin, että tuo takana alunperin väärällä camberilla oleva puoli oli jumissa eikä se tyyppi saanut sitä auki. (ei kyllä mielestäni kauheasti yrittänyt ) Tai sitten säätö ei toiminut? Ja sen vuoksi sääti sitten sen toisen puolen tarkoituksella väärin, että olisi identtinen molemmilla puolilla. Täytyy soittaa ja kysäistä.

Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ege kirjoitti:Onko keneltäkään pettänyt jousen alalautanen iskaritolpan kiinnityksestä? Omasta autostani nimittäin kyseinen osa antoi periksi. Onneksi auto oli parkissa eikä vauhdissa pettänyt. Kuului vain kolahdus ja menin katsomaan, Alfa oli omatoimisesti madaltanut itsensä. Ensimmäinen ajatus oli että jousi on mennyt poikki, niitä on tainnut näistä jonkun verran mennä? Mutta tosiaan tarkemman tutkinnan jälkeen diagnoosi oli tuo alussa mainittu. Pistää kyllä mietityttämään miten tuollainen on mahdollista, täytyy nyt myös toinen puoli tarkistaa. En ole itse ainakaan mistään kuullut/lukenut vastaavasta, puhutaan kuitenkin "vain" kymmenen vuotta vanhasta autosta. Tosin made in Turkey näkyi lukevan tolpan kyljessä... :roll:
Vasen etukulma petti itseltäni. Oli aika hapokkaassa kunnossa kun sitä katseltiin jälkikäteen, oikea puoli taasen paljon skarpimman näköinen ja tuntuinen. Menikö se edestä vai takkaa?

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Onko kellään heittäny jäähdytysnesteitä pihalle nuolen osoittamasta kohdasta? Siinä ollut varmasti joku muovinen ilmausruuvi joka tuli tiensä päähän. Saakohan noita varaosana? Varmasti tolla ruuvilla on pitempi elinkaari kuin muovisella ilmausruuvilla :)
Liitteet
alfa.jpg
alfa.jpg (93.25 KiB) Katsottu 7877 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuo ole yks noista tyyppivioista juuri, että tuo muovinen ruuvi lentää? Mut oliko noita useampikin kuin vain tuo yks...?

Ege
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ege »

Oikea etukulma petti mulla. Oli tosiaan päässyt muhimaan siellä kumin alla, eli pahaan kuntoon oli mennyt. Toista puolta en ole kerennyt vielä tutkimaan. Eipä olisi kyllä tullut mieleenkään että tuoltakin voi pettää, vaikka jälkikäteen ajateltuna ei tuo nyt niin harvinaista liene. Silti hieman pettynyt tuohon laatuun, eihän tuon lautasen nyt silti kuuluisi hitsauksistaan irrota.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Samat oli mietteet. Olisin ymmärtänyt et iskari olisi antautunut kokonaan tai jousi katkennut edestä (takaatahan näitä menee), mutta tuo jousilautasen mureneminen oli itselle kanssa uusi juttu. Tuon johdosta tuli tarkastettua muiden kunto hetimiten jahka auton sai nosturille. Itse en muista missä oli omani tehty, mutta originaali osa se oli ja n. 145tkm se kesti. Itse iskarissa tai muissa osissa ei ollut mitään ylimääräistä "ikääntymistä" ilmennyt.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

159 TBi hukkaa jäähdytysnestettä, onko poistumalle joku vakiopaikka? Paisuntasäiliö on vähän sen näköinen, että olisiko halki? Onko noita säiliöitä useampaa versiota?

Virtsu
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:13
Car(s): Alfa 159 2.0 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Virtsu »

Palataan vielä ohjauskulmiin. Kävin perjantaina säädättämässä kulmat. Luin tätä keskustelua, niin huomasin seuraavaa. Minullekin on taakse haritusta laitettu. Hofmann suuntauslaitteen ohjearvojen mukaan takana min.-0°29` maks. -0°15`. Lapun mukaan laitettu -0°20´ kokonaisharitusta.

Siis mitä v....a? Onko noissa ohjelmistoissa väärät arvot vai missä mättää.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Löytyy miinus kulmat taka-auraukseen myös valmistajalta.

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllähän nämä syö eturenkaita ku leipää. Reilu 60tkm mittarissa ja jo toiseen kertaan vaihtuu kumit. Alkuperäiset F1 eaglet meni heti uutena sisälaidoista sliksiksi. Tilalle Contin SC5:t. Ne on nyt sakkorajalla kauttaaltaan.
Uudesta lähtien nelipyöräsuuntaus on tehty nyt 3 kertaa, viimeisin raidetangonvaihdon yhteydessä muutama kk sitten.
Laput on jossain kyllä tallessa ja näytti että aina kulmat ois viimeisen päälle ohjearvoissa. Hyvä se on ajaa, ei vetele tms.
Nyt vaihtuu alle kaikki kumit ja pääsen eroon vielä takana olleista äänekkäistä ensiasennusrenkaista. Tällä kertaa Hankookit.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Eli takaa pitäisi saada auraus plussan puolelle myös?

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Taakse auraus (+), eteen haritus (-).
Edelleen valistan, ottakaa säätöpajalle mukaan oikeat arvot, merkki ku merkki, paja ku paja.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

1000 kilsaa ajettu kulmien säädön jälkeen hymy huulilla. Nyt on auton ajettavuus kohdallaan. Vetelyiden vähenemisen lisäksi kaipaamani suuntavakavuus tuli bonuksena. Taitaa olla aika pienestä kiinni, takapään auraus kasvoi vain 3 minuuttia per pyörä (9' -> 12') ja edessä muutos oli vas. -3' -> -6, oik. -12' -> -6'. Olisiko tuo etupyörien harituksen "eri parisuus" voinut huonontaa suuntavakavuutta?
Il nero era bellissimo

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Nyt on Alfa alkanut oireilla seuraavanlaisesti: Lämpimänä lähtee käyntiin kuin "palmun alta", mutta kylmänä starttinappia joutuu pitämään pohjassa reilusti pidempään, jonka jälkeen auto lähtee "köhien" käyntiin. Tänään töihin lähtiessä auto teki ensimmäisen kerran niin, ettei lähtenytkään ensimmäisellä kerralla käyntiin. Samalla lailla yski ja yritti ensimmäiselläkin kerralla mutta toisella yrittämällä lähti vasta tulille.

Auto myös kylmänä nykii jonkin verran muutaman ensimmäisen kilometrin aikana ja tänään noin puolen kilometrin jälkeen auto nykäisi kerran oikein kunnolla, jonka jälkeen sytytti moottorin vikavalon palamaan. Valo paloi myös kerran aikasemmin, mutta en muista syttyikö se silloin vastaavanlaisen nykäyksen seurauksena. Tuolloin valo sammui kuitenkin itsestään jonkin ajan päästä ja en siihen kiinnittänyt silloin sen suurempaa huomiota. Nyt kuitenkin kun tuo heikko starttaaminen on jatkunut jo useamman viikon niin näyttää siltä, että jotain tuolle varmaan pitäisi tehdä.

Mietin myös, että vaikuttaisiko kosteus tuohon, kun välillä tuntuu, että tekisi tuota sateisella säällä ja tänäänkin satoi oikein kunnolla vai onko lämpötila sadepäivinä sitten vain sen verran alempana että johtuu vain tuosta koneen kylmyydestä.. Olen nimittäin ollut huomaavinani että kun on ollut oikein kuuma päivä (auringossa yli 30 astetta) niin auto olisi tuolloin käynnistynyt normaalisti, vaikkei sillä olisi sinä päivänä vielä ajettukaan. Voi toki olla mutuakin..

Mikäköhän tuollaiseen käytökseen voisi olla syynä? Itse mietin että voisiko tulpat aiheuttaa tuollaista? Autolla ajettu 123tkm ja huoltokirja on kyllä leimoja täynnä mutta kuitteja ei ole kukaan säilytellyt joten ei ole tietoa onko niitä ikinä vielä vaihdettu.. :evil:

Ja auto tosiaan tuo 159 2.2 JTS '06.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Atk kiinni ja kattomaan mitä auto väittää viaksi. Sen jälkeen tarvittavat isommat liikkeet.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^mulla ajoittain ajoittain lähtee tokalla vasta varsinkin kun lämpötila 15-20 välissä, sitten se hävii ja saattaa olla kuukausia että lähtee aina ekalla...tiiä sitte. Ei mitään koodeja tule tuosta.

Siinä vaiheessa kun mun auto rupes kylmänä nykii ja sytytteli sitä moottorinvikavaloa eli "more money light", niin oli aika vaihtaa ketju kaiffareineen + ajoituksen muuntimet. Testerilla tarkistettiin koodit ja herjas nokka-akselin tunnistinta ja ajoituksen säätöä ja sytytyshäikkää.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Softapäivityksellä pääsee ko. käynnistysvaivasta. Pari sivua aiemmin oli aiheesta keskustelua.

Vikavaloa se ei tietenkään selitä.
Viimeksi muokannut Jarsan, 12 Heinä 2015, 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jeps, mutta auttaako nykimiseen kylmänä ja vikavalon palamiseen?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Muokkaisin hiukan myöhässä. :D

Juu, ei sen pitäisi vikavaloa sytyttää, eikä aiheuttaa nykimistä. Eli koodien lukuun mars.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

jkk kirjoitti:^^mulla ajoittain ajoittain lähtee tokalla vasta varsinkin kun lämpötila 15-20 välissä, sitten se hävii ja saattaa olla kuukausia että lähtee aina ekalla...tiiä sitte. Ei mitään koodeja tule tuosta.

Siinä vaiheessa kun mun auto rupes kylmänä nykii ja sytytteli sitä moottorinvikavaloa eli "more money light", niin oli aika vaihtaa ketju kaiffareineen + ajoituksen muuntimet. Testerilla tarkistettiin koodit ja herjas nokka-akselin tunnistinta ja ajoituksen säätöä ja sytytyshäikkää.
Ketju on ainakin tietääkseni laitettu 102 000km kohdalla eli sen pitäisi olla kunnossa. Ajoituksen muuntimista taas en tiedä..

Eilen taas moottorin vikavalo yllättäen sammui kun ajeltiin yhteensä 300km pikkuveljen rippijuhliin Lahteen ja takaisin.

Lauantaina olisi tarkoitus tuolla tulla Bella Italiaan ja sunnuntaina ollaan näillä näkymin menossa käymään appivanhemmilla ja appiukolla on jonkinlainen vikakoodinlukija. Jos aikaa riittää niin voisi kokeilla josko sillä saisi Alfastakin jotain tietoa irti..

PS: Vai kehtaako tuollaista tavisautoa ajaa Bellaan näytille vai jätänkö suosiolla parkkipaikalle tekemään tilaa vanhemmille harrastepeleille?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tavisautoja siellä on ehkä kaksi kolmesta - tai puolet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Bellan ideahan on nimenomaa esitellä kalustoa.
Siis sitä arkista käyttöautoa ja niitä harvinaisia keräilykappaleita aivan yhtä lailla...

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Alfaobd:lla kun seurannut noita polttoja kesäkuun alusta saakka, niin nyt ensimmäistä kertaa bongasin tämmöisen rivin:

Koodi: Valitse kaikki

EGR valve learn: In progress
Tietääkö viisaammat mitä tuo yrittää kertoa?
Il nero era bellissimo

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

arv kirjoitti:
Marutei kirjoitti:Graah... Ihme tähtitiedettä toi kylmäaineen määrä. Mulle laitettiin 550g ekan kerran Automilanossa, tokan kerran täytin muualla saman määrän. (Ja nyt kun alkaa laskemaan täyttökertoja omistuksen aikana, olisi varmaan syytä alkaa selvittämään mistä vuotaa...) :drinking: Täytyy varmaan ensi kerralla laittaa toi 460g? :|
Saattaahan se joissakin yksilöissä ollakin oikea määrä se 550 g? Ammattitaitoinen ilmastointihuoltaja kyllä huomaa väärän määrän. Itse kävin Seinäjoella http://www.lumikkohuoltopalvelut.fi

Huoltotoimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Seinäjoella ja nyt myös Oulussa.

Ammattitaitoa riittää ja täytön hinta oli 50 € kpl.
Kaksi autoa kävin täyttämässä, 159 ollut 5 vuotta ja 147 2 vuotta samoilla aineilla.
Kiitos arv:lle vinkistä. Kävin tänään Lumikon Helsingin pisteellä täyttämässä kylmäaineet. 550g laitettiin ja yläpaine nousi 15 barin tienoille kunnes iso puhallin hyppäsi peliin. Huoltomies katsoi sen siitä täyttölaitteen mittarista. Eivät kuulemma tee täällä päässä juurikaan henkilöautoille noita täyttöjä. (Johtuu varmaan siitä, että ilmastointihuoltoja on joka nurkalla.) Kaveri tiesi kertoa aika paljon kun 30 vuotta tehnyt kylmälaitteiden kanssa hommia. :-D

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Ranttall kirjoitti:Nyt on Alfa alkanut oireilla seuraavanlaisesti: Lämpimänä lähtee käyntiin kuin "palmun alta", mutta kylmänä starttinappia Ja auto tosiaan tuo 159 2.2 JTS '06.
Minulla tuo tuplastarttiongelma oli melko pysyvä 2.2 JTS aikana (2009-2012). Se paheni lopulta siihen että auto halusi samua heti lähdön jälkeen kylmänä. Sammuminen ratkesi kaatamalla bensan sekaan STP complete fuel system cleaneria tms. Tuplastartti ja muu kenguruajo katosi kun sai softapäivityksen.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Saako camberin säädön takaa jotenkin "nollattua"? Säädöt tehnyt tyyppi muisteli, että säätö ei ollut jumissa. Camber-kulmaa sai säädettyä vain enemmän, vaikka olisi pitänyt saada pienemmäksi.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Epäkeskolla toimiipi tuo. Eli min ja maks löytyy kun pulttia on kierretty yks kierros. Sen myös näkee epäkeskoprikasta...
Ei liika oltu mutua löysätty, jolloin toinen pää pultista ei toimi enää epäkeskeisesti?
Tai jos jokin paikka nitkahtanu, eikä epäkesko enää riitä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin tai tarviiko olla nitkahtanut, vähän väljää jossain puslassa, vielä todennäköisempää jos madallettu...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Sitäpä lähinnä tarkoitin...

Vastaa Viestiin