Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Jarsan kirjoitti:
Hämis kirjoitti:Arvaa tuliko Alfistilta mitään lappua mukana? Aivan.
Minkäs takia sieltä ei sellasta tullu? Tuotekuvauksessa kuitenkin lukee "Incl. German TUEV-certificate". Vai eikö sakujen sertifikaatti kelpaa täällä?
Hyvä kysymys miksi ei ollut. Tosin nyt sillä ei ole enää väliä.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Eikös näissä - kuten muissakin autoissa - moottorin vikavalo pitäisi syttyä hetkeksi kun pistää virrat. Ihan vain sen vuoksi, että mokoman valon toimivuuden tietää?
Epäilen, että omasta on mokoma nyppästy irti tai on vilkkunut sen verta tiuhaan, että on polttimo tullut tiensä päähän :D
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Kyllähän se syttyy kun pistää avaimen koteloonsa.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Kappas kun kyselen tyhmiä väärän auton palstalla... Hups!
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Closure »

Mihin kaikkeen tuo Qtronicin winter-nappula käytännössä oikein vaikuttaa?

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

lähdet liikkeelle 2-vaihteella ?

eikös se noin mennyt...
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Closure »

gfj-365 kirjoitti:lähdet liikkeelle 2-vaihteella ?

eikös se noin mennyt...
Liekö muita vaikutuksia?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Absit, ym. niihin liittyvät rupesivat heittämään vikavaloja eivätkä myöskään oikeasti toimineet. Vikavalot saattavat sammua kun käynnistää uudelleen, mutta syttyivät monesti uudelleen auton ollessa tyhjäkäynnillä. Jos jonkun pyörän abs-anturi oireilee niin jättääkö se vikakoodia muistiin? Kaikki neljä pyöränlaakeria kyllä vaihdettiin viime toukokuussa.
Kokeilin muutaman kerran käynnistää painamatta kytkintä eikä tuossa ollut ongelmia, niin ei kai siiten ole kytkinpolkimen mikrokytkimen vika.
Myös km-mittari rupesi käynnistetäessä vilkkumaan pari viikkoa sitten, mutta toipui seuraavalla käynnistyksellä. Teki nyt saman eilen, voisiko tuolla olla jotain yhteyttä absien vikaan? Eikös tuo vilkkuva km-mitttari kerro can-väylän häiriöstä? Mutta liittyykös absit millään tavoin can-väylään?
Laturihan vaihdettiin vuosi sitten ja akkukin viime tammikuussa, niin sieltä suunnalta ei pitäisi löytyä vikaa,
Noin kuukauden päivät on kyllä kylmänä käynnistettäessä pitänyt vikinää, käytin tuon tiimoilta autoa Sveitsinportissa ja meinasivat että hihnat ok, tod. näk. kiriistinrulla tms. ääntää. Eivät osanneet purkamatta sen tarkempaa diagnoosia antaaa, saati asialle mitään tehdä. Äänikin lakkaa melko pian ajoon lähdettyyä, noin minuutin ajon jälkeen. Mutta tuskin tuolla vikinällä voi mitään tekemistä olla absien vian kanssa?
Il nero era bellissimo

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jame kirjoitti:Jos jonkun pyörän abs-anturi oireilee niin jättääkö se vikakoodia muistiin?
Jättää toki. Kannattaa ne koodit lukea, niin ei tarvitse arvailla.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Onkos kukaan asentanut TI-helmojen kanssa eturoiskeläppiä? Alkaa tuo kylkien kuraantuminen :evil: . Jos on, niin oletteko löytäneet jotain sellaista mallia joka ei näyttäisi ihan karmaisevalta?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Hämis kirjoitti:Tosin löytyi vielä sellainenkin että pientä kopinaa, esim. mukulakivillä, tulee kun toinen takapönttö kopisee vetokoukun kiinnityspulttiin. Koukku lähtee hevonkuuseen, kunhan keksin jotain takapuskurin helmaan peittämään siihen leikatun kolon.
Mikähän aivopieru tuokin on Deltalta ollut laittaa moinen? En oikein nää tätä keksintöä vetämässä vaunua tai kärryä.
Noh noh, kyllä kelkkakärryä kehdataan muillakin premium merkeillä hinata joten sen verran olen itsekin koukkua tarvinnut. Kiinteä koukku tai ruma asennus ei sitten tietenkään olisi hyväksyttävää.
Ja jotta ei nyt ihan hienosteluksi menisi niin on tällä haettu betonipoikien kuraiselta pihamaalta 2x350kg betonipaalujakin vuokratrailerilla, mutta siihen touhuun matala 159 alkoi jo tuntua väärältä laitteelta.
Niin ja kolisee minullakin koukun pultteihin takapönttö vaikka yritin sinne tilaa tehdä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

2,4 JTDM suuttimista

Ilmeisesti 200hp ja 210 hp suuttimet eroavat toisistaan (ainakin) kärkien osalta

Kysymys

Mitä tapahtuu jos 200hp korvaa

1) yhden tai useamman 210 suuttimen orggisten tilalle?
2) vaihtaa kaikki?

pysyyky ECU mukana vai tapahtuuko omituisia

Kysymys lähinnä sen takia kun noita 210hp suuttimia näyttää löytyvän englannista (http://www.commonraildiesels.com) kunnostettuina sopuhintaa

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Jarsan kirjoitti:
Jame kirjoitti:Jos jonkun pyörän abs-anturi oireilee niin jättääkö se vikakoodia muistiin?
Jättää toki. Kannattaa ne koodit lukea, niin ei tarvitse arvailla.
Sain eilen ystävällistä apua koodien lukuun, mutta mitään ei löytynyt. MES ei kyllä tainnut päästä abs-systeemiin kiinni, mutta olisiko ne mahdolliset vikakoodit silti pitänyt löytyä? Vai kuittaantuuko ne n. 100 km ajon jölkeen automatik pois, jos vika ei ole enää päällä?

Taisi (toivottavasti) mennä nuo abs/vdc/hillholder vikavalot otsikon mystisiä sähkövikoja alle, kun kelien ja auton kuivuttua ei ole enää vaivanneeet. Perjantai aamuna töihin mennessä sain yhden hyökyaallon verran kuravettä niskaan, kun vastaantulija just kohdalla ajoi melkoiseen lätäkköön satasen vauhdissa. Vikavalot ilmaantuivat ensimmäisen kerran perjantaina kun illalla töistä tultua olin parkissa ja auto hetken tyhjäkäynnillä. Lauantaina aamupäivällä kävin auton pesettämässä ja koko päivän herjoja tuli näyttöön. Monesti vikavalot sai sammumaan kun käynnisti uudelleen, mutta saattoivat taas ajon päälle tyhjäkäynnillä pätkähtää uudelleen näyttöön. Sitä en muista että iolisivat kesken ajon ilmaantuneet, mutta enpä ole tuosta satavarma.

Yritin eLearnistä noita abs-juttuja tutkailla ja kyllä siellä joitain mainintoja oli can-väylästäkin noiden yhteydessä?
Il nero era bellissimo

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

joku nopeusanturi siellä nyt vetelee viimisiään, testerillä ei luultavasti päässyt lukemaan ABS;n tietoja, koska vikakoodi siellä on lähes varmasti.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jame kirjoitti:MES ei kyllä tainnut päästä abs-systeemiin kiinni, mutta olisiko ne mahdolliset vikakoodit silti pitänyt löytyä? Vai kuittaantuuko ne n. 100 km ajon jölkeen automatik pois, jos vika ei ole enää päällä?
MES ei työkaluna ole kovin tuttu, mutta kyllä siellä koodia pitäisi olla. Eli oletettavasti ei vain päässyt ABS-järjestelmään kiinni. Myös CAN-verkkoviat näkyy testerillä, jos kyse olisi sellaisesta - siis mikäli testilaite tukee vaadittuja järjestelmiä.

DaViega:n veikkaus voi olla hyvinkin osuva.

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Closure »

jkk kirjoitti:mulla jääty tänään pelkääjän puolen takajarru kii kun oli kässäri pääl, hetken rohisi ja kahisi kun rengas ei pyörinyt ja sitteen piippauksia, "abs not available" , "vdc not available" ja "hill holder not available" "check owners manual" tjsp...

lopetti kyllä kun jarru aukes ja käynnistin uudelleen, mutta jääkö tuosta nyt jotain mik lähtee vast kuittaamal? tuntuu et ois tehoja hävinny samalla?..
Minulla sama homma nyt. Tähän alkuperäiseen vastausta löydy.

Sinne on jo jarrupalat kuukausi sitten vaihdettu ja muuten tehty pientä huoltoa muihinkin jarruihin. Ongelma ilmaantuu ilmeisesti vaan pakkasella. Nyt kulkee, mutta huutelee silti noita ilmoituksia. Testilenkkiä pidempää en viitsi nyt luonnollisesti vetää.

Suurin pulma näin joulun alla on kun kaikki pajat on kiinni. Onko jotain esim. akku-nollausta ym. mitä voisi ensiavuksi tehdä?

Avatar
VsM
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Touko 2014, 09:16
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja VsM »

Mikä vikana 159:n avaimessa? Pakkasella ei toimi kauko-ohjain, pitää ensin avata mekaanisella avaimella lukko. Heti kun auki, hälyt poistuu nappulasta. Auton ollessa lämmin toimii kyllä. Paristo vasta vaihdettu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuleeko sama molemmilla avaimilla vai vaan toisella? Jos molemmilla, voisiko vika olla auton päässä? Reagoiko auto painallukseen mitenkään - vilkuttaako vilkkuja ja vain ovet jää avaamatta vai onko ihan täysin mykkä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Hmm, jos avaimeen vaihtaa pariston niin eikö se avain pitäs naittaa uudelleen auton kanssa? Vai muistanko nyt ihan hupsusti?

Avatar
VsM
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Touko 2014, 09:16
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja VsM »

Sama molemmilla avaimilla. Ei tarvitse erikseen naittaa, toimi pariston vaihdon jälkeen lämpimässä. Mistä voisi etsiä vikaa auton päästä, eli vastaanottimen sijoitus? Täysin mykkä kunnes lukko avattu, sitten toimii säädin normaalisti.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Jänkkään vielä noista Eibachin jousista. Ei riittänyt camberissa säädöt takana. Onko tuo noin myös TI:n kanssa, vai poikkeaako siinä palikat jotenkin?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ Moni muukin on itseni mukaan lukien tuota kysynyt. Yhtään oikeaa vastausta ei ole tainnut tulla. Joku veikkasi että ohjainboksi olisi kohmeessa. Itsellä yön jälkeen ja vähänkin miinusta niin ei toiminut millään muulla kuin mekaanisesti

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^mitäs jäi camperia? Ti versiossa on takapyörät vinommassa. Ohjearvo - 1° 3’ ± 18’ :)

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Vasen taka -1° 13' ja oikea taka -1° 6'.Menee arvoihin näköjään. Vissiin sama juttu edessä? Siellä vasen -1° 8' ja oikea -1° 20'.

Lappuun lykkäsi punaselle molempiin päihin. Jos se katsuri nyt vinkuu tuota säätölappua nähtäväksi, niin meneekö sitten painiotteluksi siitä kuka on oikeassa?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei mene molski-keskusteluksi. Katsuri ottaa sen kulmalapun ja tuvin, lyö niitillä yhteen ja mappiin. Jos olis kyseessä ehdollisen korjauksen katsastus jonkun mällin takia, niin sitten ei saa olla mikään punasella.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja koska »

VsM kirjoitti:Sama molemmilla avaimilla. Ei tarvitse erikseen naittaa, toimi pariston vaihdon jälkeen lämpimässä. Mistä voisi etsiä vikaa auton päästä, eli vastaanottimen sijoitus? Täysin mykkä kunnes lukko avattu, sitten toimii säädin normaalisti.
Alfaownerista löytyi jotain tietoa... on kuulemma osa 5 tästä listasta (eli avaimenreikäpalikka):
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=3

Sillä on ainakin tuolla porukalla korjaantunut... osalla vaan tais olla aika reilusti hintaa. On kuulemma ollut ihan tiedossa oleva vika ja uus osa on jollain tapaa paranneltu versio.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Temput teki Alfa. Tuo ilmastoinnin paneeli ei näytä mitään, taustavalo syttyy mutta itse näyttöön ei tule kahta lämpötilalukemaa eikä mitään muutakaan. Itse ilmastointi kyllä toimii ja näyttäisi ymmärtävän painalluksiakin. Ei vikakoodeja. Onko tää joku talvifeature ja onko tätä ollut kellään muulla?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pakkasella voi kadota noista nestekidenäytöistä tiedot, mutta ne palaa kyllä sitten, kun on lämmenny vähän.
Näytön töpselit irti ja "buuttaus" tai sitten akku irti joksikin aikaa....
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^samaa täällä kerran tehny. pai kertaa myös tehny niin ettei reagoi jos haluaa enemmän puhallusta, vasta kun lähteny liikkelle nappula toimi...? mystiset sähköviat? :D

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ulkona on nyt 2.5C lämpöä, joten en usko että on pakkasesta johtuvaa. Varmaan vaan harmistui jostain, täytyy katsella josko se huomenna tokenisi. Voi varmaan olla joku kosteushäikkäkin... :roll:

Edittiä:
jkk kirjoitti:^^samaa täällä kerran tehny.
Tää on ilmeisesti niitä, jotka lähtee itsekseen pois tekemättä mitään?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Sitähän se oli. Pyörähdin duunipaikan kautta ja lo and behold kaikki toimii. 8)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin, ei noista tiiä. Alfan sielu? :roll: :mrgreen:

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

Jäi 159:n konepellin avauskahva käteen (se joka on kuskin jalkatilassa vasemmalla). Onko tuo tyyppivika ja miten v....mainen korjata?

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palehti »

Kyselin aiemmin vesikeleillä ja pesun jälkeen jarrujen pamahduksesta. Eilen sain otettua takajarrut auki herkistelyä varten ja selvisi sitten samalla että jarrupalat olivat kaikesta päätellen alkuperäiset ja niin reilussa ruosteessa rungostaan, kitinälevystä ja niiden välistä, että vaihtoonhan ne meni.
Ostin sitten palat eteenkin ja vaihdoin kaikki.
Suurin ongelma takapäässä oli se, että sisempi pala oli jumissa. Otinkin uusista paloista vähän metallia pois päistä, että liikkuivat herkästi ja jotta eivät ole taas heti jumissa.
Etukäteen hankitut liukutapit takapäähän jäivät käyttämättä, kun paikallaan olevissa ei ollut mitään moittimista ja liikkuivat herkästi.
Eli case is closed ainakin siinä määrin, että tuskinpa jarrut enää laahaavat päällä.

Asiaan:
Onko noille aurinkolipoille tehtävissä jotain ?
Se on silmillä (näkee 5m nokasta eteenpäin), tai sitten päin lasia jolloin siitä ei ole hyötyä ~ollenkaan. Sopiiko tähän jonkun muun automallin aurinkolippa, jossa voi ihan itse säätää sen missä asennossa lippa on ?

Kosteilla ja kylmillä keleillä tuulilasi tykkää huurtua sen jälkeen kun lämmityslaite on lopettanut auton lämmittämisen ja siirtynyt ns. ylläpitotilaan. Onko tämä ominaisuus ?
Auto ei mitenkään lainehdi sisältä vedestä. Raitisilmasuodattimen aattelin vaihtaa, sittenkun toimerrun.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

palehti kirjoitti:Kosteilla ja kylmillä keleillä tuulilasi tykkää huurtua sen jälkeen kun lämmityslaite on lopettanut auton lämmittämisen ja siirtynyt ns. ylläpitotilaan. Onko tämä ominaisuus ?
Auto ei mitenkään lainehdi sisältä vedestä. Raitisilmasuodattimen aattelin vaihtaa, sittenkun toimerrun.
Raittari nyt ekaksi ainakin tarkistukseen, siellä voi olla kaikkea oravasta pienempää. Toiseksi voisi katsoa vedenpoistoröörejä sen muovin alta, että lainehtiiko mahdollisesti siellä? Toiseksi, milloin ilmastointi on huollettu viimeksi? Automagikollahan se pitää ilmastointia aina päällä jottei tapahtuisi huurtumista.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

palehti kirjoitti:Kosteilla ja kylmillä keleillä tuulilasi tykkää huurtua sen jälkeen kun lämmityslaite on lopettanut auton lämmittämisen ja siirtynyt ns. ylläpitotilaan. Onko tämä ominaisuus ?
Auto ei mitenkään lainehdi sisältä vedestä. Raitisilmasuodattimen aattelin vaihtaa, sittenkun toimerrun.
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan toimintaa automaattitilassa. Oman 159:n ja edellisen 156:n automaatit ei toimi mitenkään järkevästi alle 0C lämpötiloissa, aluksi työnnetään kovalla puhalluksella ylös kylmää tai haaleata ilmaa ja sitten kun moottori lämpenee niin puhallus siirtyy lähes kokonaan jalkatilaan josta nousee kosteus laseihin. Toisinsanoen on ominaisuus, ota täysautomaatti pois päältä, tällöinkin pitää kerran komentaa puhallusta sopivalle kun se käynnistyksen jälkeen on pienellä ja yrittää sitten lämmettyään mennä täysille.
Saattaa olla joku ero miten täysautomaatti toimii uudemmissa vuosimalleissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Nyt en allekirjoita väitettä automaagin toiminnasta. Itse en tee muuta, kuin säädä lämpötilaa ja muuten kaikki hoituu täysin automaattisesti ilman lasien huurtumista tässä syyskuussa 2005 linjastolta tulleessa mallissa. Sen kyllä myönnän, että mikäli uloshengittää suun kautta suoraan tuulilasille, silloin se huurtuu :lol:

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
palehti kirjoitti:Kosteilla ja kylmillä keleillä tuulilasi tykkää huurtua sen jälkeen kun lämmityslaite on lopettanut auton lämmittämisen ja siirtynyt ns. ylläpitotilaan. Onko tämä ominaisuus ?
Auto ei mitenkään lainehdi sisältä vedestä. Raitisilmasuodattimen aattelin vaihtaa, sittenkun toimerrun.
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan toimintaa automaattitilassa. Oman 159:n ja edellisen 156:n automaatit ei toimi mitenkään järkevästi alle 0C lämpötiloissa, aluksi työnnetään kovalla puhalluksella ylös kylmää tai haaleata ilmaa ja sitten kun moottori lämpenee niin puhallus siirtyy lähes kokonaan jalkatilaan josta nousee kosteus laseihin. Toisinsanoen on ominaisuus, ota täysautomaatti pois päältä, tällöinkin pitää kerran komentaa puhallusta sopivalle kun se käynnistyksen jälkeen on pienellä ja yrittää sitten lämmettyään mennä täysille.
Saattaa olla joku ero miten täysautomaatti toimii uudemmissa vuosimalleissa.
Minä taas allekirjoitan tämän toiminnan täysin. -10 mallin TBi, ihan sama, ennenkuin kone on kunnolla lämmennyt, niin täysi puhallus kylmää ilmaa tuulilasille. Pakko säätää puhallusta pienemmälle manuaalisesti. Sitten lämmettyään siirtyy puhaltamaan pelkästään jalkoihin. Perusasetus mulla talvella onkin puhallin kolmosella ja suuntaus ylös ja alas. On tämän 159:n ilmastointi kuitenkin selkeesti parempi, kuin 156 täys"automaatti" mikä olikin täysi vitsi!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^^Ennemmin säädän auton puhallinta kuin omaa hengitystä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mikäköhän siinä on, että toiset on pirun tyytyväisiä ja toiset haukkuu syvimpään helevettin tuon ilmastoinnin. Nyt kun 156 on mainittu, niin kyllähän se toimii pirun hyvin. Ei ole vedon tunnetta ollenkaan, mikä onkin tarkoitus automaagisissa. Huurtumisen kanssa mitäään murheita, eikä tartte näpelöidä kuin joskus harvoin.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Kai se riippuu ihmisestä tai jotain... En usko kuitenkaan että näitä on erilaisilla ohjearvoilla tullut tehtaalta ulos, joten voi olla että ihmisen koko, ruumiinlämpö, hengitystavat ja luoja ties mikä muu tähän vaikuttaa. Itse myös puhdistelen melko tasaisesti kaikki lasit, lieneekö sillä mitään vaikutusta huurtumiseen? Henkimaailman juttuja, itse ostaessani Alfan varauduin huonoon ilmastointiin, mutta hyvinhän tuo toimii.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Auto asetuksella ilmastointi toimiii hyvin talvella, olen käyttänyt lämpötila asetusta 21-22 C-ast. Painetaan full auto ja otetaan jäähdytys kompressori pois painikkeella ja sen jälkeen tulee auto asetus. Jos on huurtumista tai jäätä tuulilasilla niin painetaan maksimi huuteenesto kytkintä, kun huurre on pois niin painetaan uudelleen maksimi huurteenesto kytkintä. Kesällä full auto asetus, tai auto asetus jos on viileämpää.

Avatar
Loirot
Viestit: 23
Liittynyt: 19 Loka 2011, 12:17
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm Q4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Loirot »

159 2.4 JTDm jätti äsken kadunvarteen, kun keulilta alkoi tulla käryneen kumin hajua.
Pidempi apulaitehihna oli ihan löysällä (pois paikaltaan/poikki/kiristin rikki?, en jäänyt pimeässä pidempään ihmettelemään).

Kuinka iso operaaatio tuon hihnan vaihto on, jos ei muita vahinkoja ole tullut?
Kannattaako samalla vaihdattaa jotain muutakin (jakohihnaremppa tehty 2,5 vuotta sitten)?

Mieluusti voipi antaa vinkkejä myös kohtuuhintaisesta pajasta, jonne Alfan voisi pääkaupunkiseudulla hinauttaa perjantaina.
Tässä tilanteessa ei voi oikein ruveta soittelemaan tarjouksia.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Loirot kirjoitti:159 2.4 JTDm jätti äsken kadunvarteen, kun keulilta alkoi tulla käryneen kumin hajua.
Pidempi apulaitehihna oli ihan löysällä (pois paikaltaan/poikki/kiristin rikki?, en jäänyt pimeässä pidempään ihmettelemään).

Kuinka iso operaaatio tuon hihnan vaihto on, jos ei muita vahinkoja ole tullut?
Kannattaako samalla vaihdattaa jotain muutakin (jakohihnaremppa tehty 2,5 vuotta sitten)?

Mieluusti voipi antaa vinkkejä myös kohtuuhintaisesta pajasta, jonne Alfan voisi pääkaupunkiseudulla hinauttaa perjantaina.
Tässä tilanteessa ei voi oikein ruveta soittelemaan tarjouksia.
http://www.ljungqvist.fi tuolla käytin omani. Kuntoon tuli ja toimii vieläkin..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hinnasta en osaa sanoa, mutta aika moni on kehunut seuraavia:
- Malminkartanon Autohuolto
- Auto Milano

Itse voin kehua Järvenpäässä (on jo vähän kauempana Ytimestä, toki)
- PHT Speed
- Uudenmaan Carpojat (Järvenpää)

Ainakin PHT-Speed on niin syrjässä, ettei ilman apukyytiä selviä; mutta jos sinne päättäisit hinauttaa ja hoitaa homman kuosiin, niin minä voisin naftakustannuksilla hoitaa kyytiä kervosesta käsin toimiessa :-)

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

Miten onnistuu 159:in ajotietokoneeseen kielen vaihto italia -> englanti?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Alfasta tuli yksisilmäinen. Kysymys kuuluu onko ajovalon h7 vaihto helppoa, tarviiko irrottaa umpiota vai riittääkö kun avaa vaan sen umpionsuojan konehuoneen puolelta ?

On muuten typerää että auto winee jostain palaneesta rekkariValosta tai parkista mutta ei ajovalosta?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ajovalosta ei taida yksikään auto vineä, muista kyllä. Vaihto on n. 40sek - 1min homma. Konepelti auki -> umpion muovinen suojatulppa neljäsosakierrosta ja irti, johto irti, lukitusrauta irti ja polttimo kädessä. Takaisin sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Ehkä yksi helpoimpia polttimovaihtoja mihin olen törmännyt.

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Sepi_Vee kirjoitti:Miten onnistuu 159:in ajotietokoneeseen kielen vaihto italia -> englanti?
Ei onnistu ajaessa vaan paikoillaan vasemman viiksen valikoista.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Vastaa Viestiin