Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Webaston sulakkeiden pääsääntöisesti pitäisi olla akun/sulakerasian ulkopuolella konehuoneessa. 2,3 tai 4 sulaketta pienessä rykelmässä. Kellolle mennee 1A sulake, sitten taitaa itse Webastolle olla 10A ja 40A (tai jotain tuonne päin). Ainakin yhdessä 159 2.4JTDm:ssä tuo on ollut akun etupuolella, kolmen ryhmänä.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

Oisko kellään tietoa mikä mahtaa olla, kun kylmänä käynnistäessä tulee ruutuun "insufficient oil pressure..." ja moottori pitää semmoista rolinaa jonkin aikaa ennen kuin käynti tasaantuu ja tbi-kone kyseessä. Kostean kelin (vettä, räntää) jälkeen joskus heittää myös moottorivalon palamaan, häviää kyllä sitten yleensä päivässä.

Avatar
LAX
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja LAX »

Aquatica kirjoitti:Webaston sulakkeiden pääsääntöisesti pitäisi olla akun/sulakerasian ulkopuolella konehuoneessa. 2,3 tai 4 sulaketta pienessä rykelmässä. Kellolle mennee 1A sulake, sitten taitaa itse Webastolle olla 10A ja 40A (tai jotain tuonne päin). Ainakin yhdessä 159 2.4JTDm:ssä tuo on ollut akun etupuolella, kolmen ryhmänä.
Yritin tuolla pimeessä fikkarin avulla etsiä, mutten vielä ainakaan löytänyt. Tosin ei tuolla kylmässä kauaa viittiny flunssassa seisoskella. Täytyy huomenna jatkaa ihmettelyä.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tuulilasin pyyhkimistä kysymys:

Mulla roiskii "vettä" vain oikean puoleisesta tuulilasin pyyhkimestä.

Mikä mahtaisi olla syy kun vasemmasta ei tule mitään, pakkastakaan ei ole ollut moneen
päivään...

Waverunner

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Rema kirjoitti:Olen ajatellut vaihdattaa ensiksi ylätukivarren puslat. Powerflex puslat joko kiinteät tai säädettävät, Muukkosella on tarjolla säädettävää Powerflex puslaa kilpailukykyiseen hintaan. Onko ylätukivarren etummainen ja takimmainen pusla saman mittainen ?, eli samanlainen.
Ei varmaan löydy kiinteitä, vaan ainoastaan säädettävät Powerflexit. Etu ja takapuslat ovat erikokoiset. Hommaa kumpikin setti. Alavarrellekin löytyy takapusla Powerflexiltä, vähemmän mulju kuin alkuperäinen.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Waverunner kirjoitti:Tuulilasin pyyhkimistä kysymys:

Mulla roiskii "vettä" vain oikean puoleisesta tuulilasin pyyhkimestä.

Mikä mahtaisi olla syy kun vasemmasta ei tule mitään, pakkastakaan ei ole ollut moneen
päivään...

Waverunner
suutin tukossa? jos mahdollista koita varovasti suihkuttaa paineilmaa suuttimen letkusta takaata, jotta lika lentäisi poijes

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

spm kirjoitti:Oisko kellään tietoa mikä mahtaa olla, kun kylmänä käynnistäessä tulee ruutuun "insufficient oil pressure..." ja moottori pitää semmoista rolinaa jonkin aikaa ennen kuin käynti tasaantuu ja tbi-kone kyseessä. Kostean kelin (vettä, räntää) jälkeen joskus heittää myös moottorivalon palamaan, häviää kyllä sitten yleensä päivässä.
Tuosta vajaasta öljypaineesta olisin todella huolissani, koska jos kone pitää vielä rolinaakin ennen kuin tasantuu, niin sehän tarkoittaa että kone käy ilman voitelua sen aikaa. :evil:

Onko muilla TBi-koneiden omistajilla ollut vastaavia oireita?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

savijo-r kirjoitti:
spm kirjoitti:Oisko kellään tietoa mikä mahtaa olla, kun kylmänä käynnistäessä tulee ruutuun "insufficient oil pressure..." ja moottori pitää semmoista rolinaa jonkin aikaa ennen kuin käynti tasaantuu ja tbi-kone kyseessä. Kostean kelin (vettä, räntää) jälkeen joskus heittää myös moottorivalon palamaan, häviää kyllä sitten yleensä päivässä.
Tuosta vajaasta öljypaineesta olisin todella huolissani, koska jos kone pitää vielä rolinaakin ennen kuin tasantuu, niin sehän tarkoittaa että kone käy ilman voitelua sen aikaa. :evil:

Onko muilla TBi-koneiden omistajilla ollut vastaavia oireita?


Vikakoodi luultavasti muistissa liittyen jakoon. pakopuolen jako.

Vian aiheuttaa öljypumpun/öljypohjan välinen tiiviste falskaa kylmänä. Tuo pumpun "imukaula" on pohjassa kiinni. Yhden tuollaisen oon tehty ja autto vikaan. Uusi parempi tiiviste väliin niin johan korjaa vian.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Mitähän mahtaa muuten maksaa 2.4 JTDm:n jakohihnasulkeiset noin ylipäätään, "lasipalatsissa" tai vaikka Reiskan pajalla? Jotenkin kiinnostais tämäkin 159:n alla, vaikka minusta toi hihnanvaihtoruletti 3v/60tkm välein saa hirnumaan ääneen silkasta epätoivosta. Eikait siinä moottorissa kai muutenkaan mitään älliä ole, mutta eipä ole GM:n bensamoteissakaan. Onko tuohon 159:iin saatavilla yhtään mielekästä ja arjessa helppoa ja toimintavarmaa mottia? Autokeskuksen huoltotiskin valistunut osto-ohje oli "osta 2.0 JTDm jos haluat välttää varmoja ongelmia". Entäpä 1.9 JTDm, eikös sen pitäis olla liki Siperian olosuhteissa koeteltu ja toimiva moottori?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kivijärvi kirjoitti:Mitähän mahtaa muuten maksaa 2.4 JTDm:n jakohihnasulkeiset noin ylipäätään, "lasipalatsissa" tai vaikka Reiskan pajalla? Jotenkin kiinnostais tämäkin 159:n alla, vaikka minusta toi hihnanvaihtoruletti 3v/60tkm välein saa hirnumaan ääneen silkasta epätoivosta. Eikait siinä moottorissa kai muutenkaan mitään älliä ole, mutta eipä ole GM:n bensamoteissakaan. Onko tuohon 159:iin saatavilla yhtään mielekästä ja arjessa helppoa ja toimintavarmaa mottia? Autokeskuksen huoltotiskin valistunut osto-ohje oli "osta 2.0 JTDm jos haluat välttää varmoja ongelmia". Entäpä 1.9 JTDm, eikös sen pitäis olla liki Siperian olosuhteissa koeteltu ja toimiva moottori?
Ainakin omat kokemukset ko. myllystä 156:n nokalla positiiviset. Jakopään huoltoväli toki tiheä, mutta osat ja työ maksaa tähän vain n. 600 eur .... ei paha. 159 tuolla moottorilla ja Aisinin automaattilootalla lienee hyvä kombo, toki ei mikään tykki, mutta kyllä 1,9 kerkiää.


jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jakopää ilman vesipumppua on ollut Telttalla viimevuonna alta 600, vesipumpulla varmasti hieman enempi. Kyseessä 2.4JTDm.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

Jiitee kirjoitti:
Kivijärvi kirjoitti:Mitähän mahtaa muuten maksaa 2.4 JTDm:n jakohihnasulkeiset noin ylipäätään, "lasipalatsissa" tai vaikka Reiskan pajalla? Jotenkin kiinnostais tämäkin 159:n alla, vaikka minusta toi hihnanvaihtoruletti 3v/60tkm välein saa hirnumaan ääneen silkasta epätoivosta. Eikait siinä moottorissa kai muutenkaan mitään älliä ole, mutta eipä ole GM:n bensamoteissakaan. Onko tuohon 159:iin saatavilla yhtään mielekästä ja arjessa helppoa ja toimintavarmaa mottia? Autokeskuksen huoltotiskin valistunut osto-ohje oli "osta 2.0 JTDm jos haluat välttää varmoja ongelmia". Entäpä 1.9 JTDm, eikös sen pitäis olla liki Siperian olosuhteissa koeteltu ja toimiva moottori?
Ainakin omat kokemukset ko. myllystä 156:n nokalla positiiviset. Jakopään huoltoväli toki tiheä, mutta osat ja työ maksaa tähän vain n. 600 eur .... ei paha. 159 tuolla moottorilla ja Aisinin automaattilootalla lienee hyvä kombo, toki ei mikään tykki, mutta kyllä 1,9 kerkiää.


jt
Mistä tuo 3v/60 tkm nyt diesel-koneiden hihnanvaihtoväliksi tuli? Mun käsittääkseni se on 4v/120 tkm. Itse venytin viiteen vuoteen, jolloin kilometrejä oli vasta 70 tkm. Auto-Milanossa vaihto osineen töineen sisältäen vesipumpun n. 450 € (tarkkaa erittelyä en saanut, kun sisältyi vuosihuoltoon).

Oikealla softalla 1,9 JTDm ja Qtronic toimii oikein mainiosti yhteen, ja vakioisellakin kerkeää. Eikä kärry ole ollenkaan niin keulapainoinen kuin vitosdieselillä varustettuna. Taipuu mutkiinkin kivasti.
TTi

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

Tomlau kirjoitti:
savijo-r kirjoitti:
spm kirjoitti:Oisko kellään tietoa mikä mahtaa olla, kun kylmänä käynnistäessä tulee ruutuun "insufficient oil pressure..." ja moottori pitää semmoista rolinaa jonkin aikaa ennen kuin käynti tasaantuu ja tbi-kone kyseessä. Kostean kelin (vettä, räntää) jälkeen joskus heittää myös moottorivalon palamaan, häviää kyllä sitten yleensä päivässä.
Tuosta vajaasta öljypaineesta olisin todella huolissani, koska jos kone pitää vielä rolinaakin ennen kuin tasantuu, niin sehän tarkoittaa että kone käy ilman voitelua sen aikaa. :evil:

Onko muilla TBi-koneiden omistajilla ollut vastaavia oireita?


Vikakoodi luultavasti muistissa liittyen jakoon. pakopuolen jako.

Vian aiheuttaa öljypumpun/öljypohjan välinen tiiviste falskaa kylmänä. Tuo pumpun "imukaula" on pohjassa kiinni. Yhden tuollaisen oon tehty ja autto vikaan. Uusi parempi tiiviste väliin niin johan korjaa vian.
Kiitos vinkeistä, tästä täytynee vähän huolestua. Insufficient-varoitus ei ole kyllä pitkään ruudussa, mutta kuitenkin. Ja tuo ääni on tullut vähän uutena juttuna tänä talvena. Ei siis jokaisella käynnistyksellä, mutta silloin tällöin ja ääni muutamia sekunteja. Täytynee viedä korjaamolle, milano tätä viime syksynä huolti.
Onko muilla tbi-kurvailijoilla samaa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

saako 159:iin laitettua vanteita jotka on muulla jaolla kuin 5x110, esim jollain erikoispulteilla tai jotan?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja puuha »

Luulis 108 ja 112 jakoset menevän. Mutta miksi ihmeessä kun oikealla jaolla olevia on riittävästi.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

Evoluxione kirjoitti:^Ootko tarkistanut jo että öljyä on tarpeeksi ja että on ihan puhdasta?
Viime syksynä vaihdettu öljyt, eikä kyllä ajettu kuin muutama tuhat sen jälkeen. Tikkua en ole tarkistanut, käynnistyksen yhteydessä öljyn taso näytössä ok.
Mikään varoitusvalo ei siis pala, insufficient oil pressure turn engine off jne. -teksti se mikä ilmestyy näyttöön.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

milano vaihtoi öljyt, ajattelin että ne tietäis

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

spm kirjoitti:
Evoluxione kirjoitti:^Ootko tarkistanut jo että öljyä on tarpeeksi ja että on ihan puhdasta?
Viime syksynä vaihdettu öljyt, eikä kyllä ajettu kuin muutama tuhat sen jälkeen. Tikkua en ole tarkistanut, käynnistyksen yhteydessä öljyn taso näytössä ok.
Mikään varoitusvalo ei siis pala, insufficient oil pressure turn engine off jne. -teksti se mikä ilmestyy näyttöön.
Mulla toi herja on tullu ehkä kolme kertaa/vuosi ja silloin, kun en lisää kiekkoja, vaikka nostan kytkintä (tosin ehkä turhan rivakasti). Kalinaa ei tuossa yhteydessä ole tullut.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

h_lauri kirjoitti:
spm kirjoitti:
Evoluxione kirjoitti:^Ootko tarkistanut jo että öljyä on tarpeeksi ja että on ihan puhdasta?
Viime syksynä vaihdettu öljyt, eikä kyllä ajettu kuin muutama tuhat sen jälkeen. Tikkua en ole tarkistanut, käynnistyksen yhteydessä öljyn taso näytössä ok.
Mikään varoitusvalo ei siis pala, insufficient oil pressure turn engine off jne. -teksti se mikä ilmestyy näyttöön.
Mulla toi herja on tullu ehkä kolme kertaa/vuosi ja silloin, kun en lisää kiekkoja, vaikka nostan kytkintä (tosin ehkä turhan rivakasti). Kalinaa ei tuossa yhteydessä ole tullut.
onko sulla kylmäkäynnistyksen yhteydessä, pakkasen puolella?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ei (muistaaksein). Ihan varmasti viimeks tuli tallissa, n. +20 Celsiusta, ku meinasin peruuttaa ulos.

_nixu_
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 07:47
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja _nixu_ »

Mites tuo manuaalin vaihdekepin nuppi lähtee irti?

Vai mitä sille pitäisi tehdä kun "helisee" ja resonoi aina välillä..?

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

h_lauri kirjoitti:Ei (muistaaksein). Ihan varmasti viimeks tuli tallissa, n. +20 Celsiusta, ku meinasin peruuttaa ulos.
ja mulla ei koskaan ajon aikana. mutta se ääni mikä siinä on tullut nyt muutamia tai useita kertoja on vaan varmaan jotain mille pitää tehdä jotain.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

^ Kampeat sen vaihdekaavion irti, sen alta löytyy pultti

Käykääpäs Tbi omistajat lukemassa ne vikakoodit... parille vialle löytyy korjauksia
esim P0340 - Timing sensor, exhaust side
P0330 - Knock control 2 (cylinder 3 and 4)

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

onko koodit tallessa, toistaiseksi kun ei ole löytynyt ajoittain ilmestyvälle ja poistuvalle have engine checked -valolle koodia?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Jos valo syttyy niin kyllä sinne jotain muistiin pitäs jäädä

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

h_lauri kirjoitti:
spm kirjoitti:
Evoluxione kirjoitti:^Ootko tarkistanut jo että öljyä on tarpeeksi ja että on ihan puhdasta?
Viime syksynä vaihdettu öljyt, eikä kyllä ajettu kuin muutama tuhat sen jälkeen. Tikkua en ole tarkistanut, käynnistyksen yhteydessä öljyn taso näytössä ok.
Mikään varoitusvalo ei siis pala, insufficient oil pressure turn engine off jne. -teksti se mikä ilmestyy näyttöön.
Mulla toi herja on tullu ehkä kolme kertaa/vuosi ja silloin, kun en lisää kiekkoja, vaikka nostan kytkintä (tosin ehkä turhan rivakasti). Kalinaa ei tuossa yhteydessä ole tullut.
Olen jo pari kertaa onnistunut sammuttamaan TBi:n lähdössä, kun tämä ei enää lähde tyhjäkäynnillä liikkeelle kuten GTA. Tämä on saattanut vilahtaa näytössä juuri kun kone on sammunut, pitääpä tarkkailla.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Ovatko umpiot kiinni ainoastaan niillä kahdella torxilla jotka on siinä päällä? Piti vaihtaa parkit uusiin, mutta Luigin muovilirpake jäi käteen ja en onnistunut onkia sitä jämää polttimon kera ulos.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

puskuri pois... vai miltä tää umpio näyttää?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... side-.html
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei oo muuten pahanhintanen umpio. :shock:

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

^^No niin mä ajattelinkin.

Onneksi sain toisen ujuteltua käsikopelolla ja rautalangan pätkällä irti. Oli niin tiukassa etten uskaltanut nypätä johdoista. Toinen taas lähti naruista nykäsemällä. Meinas jo ruveta ketuttamaan.

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Hämis kirjoitti:Ovatko umpiot kiinni ainoastaan niillä kahdella torxilla jotka on siinä päällä? Piti vaihtaa parkit uusiin, mutta Luigin muovilirpake jäi käteen ja en onnistunut onkia sitä jämää polttimon kera ulos.
Kävi sama murhe, mutta ajattelin, ettei homma enää huonommaksi muutu, jos kokeilen suoraan johdosta kiskaista pidikkeen jämän polttimoineen ulos. Ei muuttunut, joten vaihdoin onneani kiitellen polttimon uuteen.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ranskasta umpiot. Tarvike TYC:t lienevät ja hinta parille, vai mitä mieltä ranskantaitoiset? Itellä umpioiden vaihto edessä, kun ovatte jo hapettumassa. Viime syksynä reippaana vaihdoin uudet nightbreikkerit mukamas paremman valotehon toivossa - ei auttanut enää. Nyt tuli vähä purettua ja tarkastettua. Onks noi alfistin umpiot orkkis vai "tarvike"? Vai olisko tarvikkeet jopa parempia kuin orkkikset? Alfistilta muutenki tilausta tekemässä...

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Parikymppiä kalliimmalla Magneti Marellit (ilmeisesti orggikset, joku ainakin puhui että Carello olisi osa Magneti Marellia), tosin pitkällä toimitusajalla:
http://spareto.com/products/712428201129-headlight
http://spareto.com/products/712428301129-headlight

Tai huomattavasti halvemmalla tarvikkeet (listassa luki Tyc, tuotetiedoissa näköjään Default_faxon), tosin näistäkin toisella pitkä toimitusaika:
http://spareto.com/products/20-1105-05-2-headlight
http://spareto.com/products/20-1106-05-2-headlight

Nämäkään Carellot ei kalliit ole, joskin Alfastumperista on kuulunut negatiivista palautetta:
http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=3108
http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=3107
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

jalittam kirjoitti:Ranskasta umpiot. Tarvike TYC:t lienevät ja hinta parille, vai mitä mieltä ranskantaitoiset? Itellä umpioiden vaihto edessä, kun ovatte jo hapettumassa. Viime syksynä reippaana vaihdoin uudet nightbreikkerit mukamas paremman valotehon toivossa - ei auttanut enää. Nyt tuli vähä purettua ja tarkastettua. Onks noi alfistin umpiot orkkis vai "tarvike"? Vai olisko tarvikkeet jopa parempia kuin orkkikset? Alfistilta muutenki tilausta tekemässä...
mä ymmärtäisin et hinta olis parille d+g meinais droite + gauche eli oikea ja vasen....

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Suodattimia vaihtelen, kun tuli eilen vaihdatettua oliot. Onko tuo raitisilmasuodatin hanskalokeron takana, eli se pois edestä?

He he. Sepäs oli tyhmä kysymys, ihan aiheen mukaisesti. Ekan kerran filtteripaketissa oli ohjeet.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ei tartte hanskalokeroa irrottaa.
Riittää kun ottaa hanskalokeron vasemmasta yläkulmasta pienen verhoilupalan irti niin sen takaa löytyy luukku josta saa raitisilmasuodattimen vaihdettua.
Verhoilupala on muistaakseni yhdellä ruuvilla ja parilla klipsillä kiinni.

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Foorumin etsi -toiminto on myös avulias. Aiheesta oli joskus ennenkin juttua ja seurauksena tämä ketju:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25902
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mutku tällä kaaddäm tapatoolkilla en löytänyt mitään vaikka yritin. Anteeksi maalaisuuteni.

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei anneta sen häiritä :D. Mulla kieltämättä oli apuna se, että muistin itse tuon kirjoittaneeni, niin on helppo hakea ;).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Eikö lähde nousemaan sieltä ala-asennosta? En nyt muista tarkalleen, mutta olisiko siinä joku lukitus? Jos on, niin varmaan painamalla siitä käsinojan päästä voisi saada sen avautumaan.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ei ole lukitusta mun tärpättiturbossa (vm. 2010, jossa muotoiltu takapenkki).

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Yritin etsiä vanhoista postauksista, mutten löytänyt...

Minkä suuruinen homma olisi 159 1,9 JTDM:n nokkahihnan vaihto itse tehtynä ?
Omallani vm. 2008 on ajettu vain kesäisin ja nyt sen mittarissa on n. 40 tkm, mutta vuodet "painavat", joten vaihto pitää tehdä tänä keväänä.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Capirex »

^ tähän heti jatkona. Miten paljon merkitystä noilla vuosilla on? Itellä ajettu 61000km, mutta ikää toukokuussa se 4v. Kannattaako laittaa jo tänä vuonna uutta vai vasta kun 100tkm tulee täyteen?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kuulen ääniä :silly:

Onneksi vaan autolla ajaessani. Sellainen sirkkelimäinen mutta hyvin hento ääni, joka kuuluu vaan liikkeessä ja on jotenkin verrannollinen kierroslukuun, mutta ei lineaarisesti. Pyörän laakeri menossa? Laturin hihna alkaa väsyä? Ei kuulu aina.

edit: ja kyse on siis tuosta dieselkuunelosesta.
CARF0869

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Ilmastointi päällä?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^juu, ainakin valo palaa nappulassa. Täytyykin testata häviääkö ääni sammuttamalla.
CARF0869

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Hento sirkkeli = ilmastoinnin kylmäaineet alkaa olla vähissä jos käy hyvä tuuri. Mulla korjaantui kun lisättiin ainetta. Muut voi kertoa kauhutarinoita kun mikään ei riitä korjaamaan sitä. Taisi aiheesta olla oma ketjukin täällä jossain...

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Ilmastointihan se. Täytyy nyt sitten vaan tosiaan toivoa että kylmäaineen lisäys riittää.
Sivumennen sanoen olen pikkuhiljaa oppinut olemaan vertailematta tätä 156:en. Ja sitä mukaa koko ajan tyytyväisempi ostokseeni 8)
CARF0869

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Capirex kirjoitti:^ tähän heti jatkona. Miten paljon merkitystä noilla vuosilla on? Itellä ajettu 61000km, mutta ikää toukokuussa se 4v. Kannattaako laittaa jo tänä vuonna uutta vai vasta kun 100tkm tulee täyteen?
Määräaikaishuolto-ohjelman mukaan nokkahihnan ja kiristimien vaihto on ohjelmassa 120 tkm tai 4 V kohdalla.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Jeps. Mulla lähtee torstaina auto 180tkm huoltoon, jonka yhteydessä pitäisi täytää myös tuo kylmästöinti - pitää nimittäin just tuota hentoa sirkkeliääntä. En ole uskaltanut ( onneksi ei ole tarvinnutkaan ) pitää AC:tä päällä sattuneesta syystä. Jospa asettuisi tosiaan täytöllä, kuten usealla eri foorumilla mainitaan.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Vastaa Viestiin