Nahkaratin hoito.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Eepe
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 17:59
Paikkakunta: Espoo

Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Eepe »

Elikkä miten nahkaista rattia pitää käsitellä jotta se pysyy kunnossa.
T.L

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Itseäkin kiinnostaa. Mä olen varovasti vedellyt nahanhoitoainetta pintaan (en nyt muista merkkiä) siten, ettei pinta jää tahmaiseksi. Pitäisi kai olla ajohanskat! :wink:

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Eikös herrasmies tosiaankin aina käytä ajohansikkaita?

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Nahkaan olen käyttänyt kissasaippuaa ja valjasrasvaa (kukin käyttäköön omalla vastuulla)

Ratin kanssa turatessa maltti lienee valttia, sitä ei ainakaan halua tarpeettoman liukkaaksi.
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

EBITDA kirjoitti:Eikös herrasmies tosiaankin aina käytä ajohansikkaita?
Meillä päin on vain narreja, ei herroja. :wink:

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Alfa Romeon jalopuinen tai nahkainen ohjauspyörä vaatii ehdottomasti hansikkaiden käyttöä. Muuten ihon öljyt syövät nahkaa ja puupintaan jää ikäviä tahroja. Keinomateriaalien kyseessä ollessa on hansikkaiden tehtävä luonnollisesti suojata käsiä muovin ja kaiken maailman ekonahka/ekopuu materiaalien kosketukselta (tosin italialaiset eivät tietääkseni koskaan ole yrittäneetkään valehdella muovia nahkana tai puuna).

Harjat ja vetokoukut ovat mielestäni pieniä ja täysin perusteltavissa olevia verrattuna tämän tapaisiin faux pas:eihin.

-Tazio

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja roude »

joo muaki kiinnostais tietää että minkälaisilla tuotteilla olette saaneet nahkaratit uudelleen eloon.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kunnon nahkarattiin saa tulla patinaa, aina vaan tyylikkäämpää :wink:
Ja: ajan tosiaan lähes aina sormikkailla. Talveksi/syksyksi ohueilla kokosormikkailla ( ratsastussormikkaina ostetut)
ja kesällä erittäin ohuilla , kämmenen päältä avatuilla malleilla.

http://www.autobahnpower.com/products.asp?recnumber=352

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Alfan ja erityisesti jalopuun kanssa käsite ajohanskat kuulostaa järkevältä, mutta 70-luvulla eräs sedän kaveri käytti hanskoja ajaessaan satiaisella. :shock:

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

h_lauri kirjoitti:Alfan ja erityisesti jalopuun kanssa käsite ajohanskat kuulostaa järkevältä, mutta 70-luvulla eräs sedän kaveri käytti hanskoja ajaessaan satiaisella. :shock:
Herrasmies on herrasmies autosta riippumatta.

Lisäksi jos 600:n ratti on yhtään samanlaista materiaalia kuin 127 Stellassa on hansikas todella tarpeen, muovi kun tuntuu käteen muoviselta...

-Tazio

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Herrasmiehestä samaa mieltä, mutta satiainen on minulle 100A, 600 taas kusiainen. Itsehän olen välillä paskiainen. :-D

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

h_lauri kirjoitti:Herrasmiehestä samaa mieltä, mutta satiainen on minulle 100A, 600 taas kusiainen. Itsehän olen välillä paskiainen. :-D
I stand corrected Sir!

-Tazio

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Jos nahkarattisi on kamalassa kunnossa, mitä voit asialle tehdä?

Vastaus löytyy täältä. Koitettu ja toimii.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Shakal kirjoitti:Jos nahkarattisi on kamalassa kunnossa, mitä voit asialle tehdä?

Vastaus löytyy täältä. Koitettu ja toimii.
Höm, vinyylimaalia aidon nahan päälle? Öh, kukin tietysti tyylillään enkä epäile tuloksen ulkonäköä mutta kuitenkin miettisin kahdesti - jos siis omaa nahkapyörääni olisin käsittelemässä.

Cadillac-miehet maailmalla kovasti jossain yhteydesä varoittelivat noista maaleista ja olivat sitä mieltä, että esim. Autoglymin tai Meguiarin kamat olisivat niitä ainoita oikeita (taisivat suositella jotain kolmattakin jota en nyt vain muista :=( ).

-Tazio

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Siinä kohtaa kun ratti on jo hirveän näköinen ja rispaantunut, niin ei siihen enää autoglymit valitettavasti auta. Joko katsoo rispaantunutta rattia, koittaa elvyttää sitä vielä tai ostaa uuden. Ei siinä ole oikein vaihtoehtoja.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mars mars nahka-albertille tms liikkeeseen kyseleen ne varmasti tietää miten nahkaa voi elvyttää. projektiosastolla oli vissiin nimimerkillä "rouva-salo" ehostanut punaiset 156 nahat aika hienoiksi! :)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja jkk »

tuli myös mieleen, että joskus pienempänä halusin puunata faijan shitikan sisustan. vedin sitten kaikki mustat nahat mustavahalla, En enään koskaan tee niin. mihin tahansa koski, jäi ihoon ja vaatteisiin mustia jälkiä. :(

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Paras tapa pitää kunnossa on ajohanskat... nini ei ne saastaiset käsistä hikoavat eritteet kuluta sitä pintaa ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Epäilisin minäkin että myös ratti on pinnoitettua, eli maalattua, eli muovipintaista, nahkaa. Puhdistus siis ja jos pinta on puhki nin hionta ja uusi maali. Eikö se penkkilinkki joskus ollut täällä jonkin topicin seassa taannoin?

Harvemmassa paikassa on nykyään oikeaa nahkapintaa jota saa rasvata ja vahata. Se kun kuivuu, imee vettä, palaa ja kovettuu herkästi hoitamattomana. Ilman traumaa tosin myös kestää ja kestää ja muotoutuu ja eristää ym.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Shakal kirjoitti:Jos nahkarattisi on kamalassa kunnossa, mitä voit asialle tehdä? Koitettu ja toimii.
Tai sitten hommaa voorumilaiselta puuratin. :-D Sekin toimii.

Sopii keskikonsolin muoviinkin paremmin, varsinkin jos hinkkaa muovia sopivalla aineella muutaman kerran.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mitenköhän saisi hajuveden tuoksun pois nahkaratista, kun nyt oston jälkeen kuukauden päivät tarttunu hajuvedet ratista käteen.. Ja näyttää nyt siltä ettei se ajan kanssa hauhdu pois. Tein tänään sen virheen että haistoin rattia ja erittäin vahva haju tuli sieraimiin. Joku on uittanut hajuvedessä rattia.

Säästäis vuoden haju vedet kun kaulaa hinkkais siihen. :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^nahan pesuun sopivalla aineella pesu? tai laita omaa hajuvettä siihen päälle? :lol:

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

quppe kirjoitti:Mitenköhän saisi hajuveden tuoksun pois nahkaratista, kun nyt oston jälkeen kuukauden päivät tarttunu hajuvedet ratista käteen.. Ja näyttää nyt siltä ettei se ajan kanssa hauhdu pois. Tein tänään sen virheen että haistoin rattia ja erittäin vahva haju tuli sieraimiin. Joku on uittanut hajuvedessä rattia.

Säästäis vuoden haju vedet kun kaulaa hinkkais siihen. :roll:
Tuskimpa se siihen rattiin on sitä suoraan tulijannu, käsistä se on tarttunut. Mulla oli 80-luvulla pomo joka veti jotain laivalta ostettua partavettä kaksin käsin ja sit hyppäs huoltopakun rattiin. Jouduin pesemään se ratin aina grafolilla että pysyi kädet hajuttomana.
Itse huollan nahkaosat jakesta aina vain ja ainoastaan lanoliini mehiläisvahalla http://www.hilkkakotamaki.fi/la-me-o.html

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Joo näinhän se on ja kun haju tuli tutuksi jo silloin kun esimmäisen kerran kätteli autokauppiasta.. Eli hajun lähde on melko varmassa tiedossa :D

Kiitos linkistän. Pistin jo tilaukseen :)

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Tuntuu olevan valmistajien kesken aika isoja eroja ratin nahan laadussa. VAG:n laitteissa ainakin ratti kiilloittuu todella nopeasti ja taasen Giulettassa samoilla kilometreillä ratti on kuin uusi.
Ajelen tosin pääaisiassa paljaalla... :oops:

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sorry OT, mutta tästä suomalaista designia hivelemään hellästi rattia: http://www.kammencraft.com/collections/ ... kers-glove
En edusta putiikkia, mutta olen kuullut taustatarinaa hieman. Ja makeat hanskat vielä.

peksu
Viestit: 620
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja peksu »

Mieluummin oikeasti suomalaista :wink: .

http://www.liisasauso.fi/

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sauso lienee ainoa suomalainen putiikki jolla osaamista hanskojen tekoon. Se oli yksi syy, että Kämmen päätyi hakemaan sen ammattitaidon Unkarista.

Jaa siitä nahkaratin hoitamisesta? Ei mitään hajua... :grab:

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Minä pistelen paljaalla ja olen ratkaissut ongelman siten, että pidän ratista kiinni yhden käden muutamalla sormella. :-D Siis eihän tommonen 2000-> nahkaratti miksikään mene. jollei sitä jollain rakennekynsillä raavi.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^kyllä sitä nahkaakin on monenlaista.

Bravossa oli ratissa oikein kivan ja luonnollisen tuntuinen nahkapinta (pehmeä, nahan tekstuuri näkyi jne.). Vaan piankos rupesi foorumilla näkymään valitusta, että pinta rispaantuu ja kun tästä menee jurputtamaan, tilalle vaihdetaan "nahkaratti", jonka pinta on muovimaisen sileä ja kova.

Omastakin autostani bongasin pientä kulumaa puolien yläpinnalta paikoista, jossa tuli usein peukaloilla roikuttua. Rupesin välttelemään näitä paikkoja + välillä otin käyttöön jopa nahkahanskat. 3 vuotta eli takuuajan ratti pysyi suht hyvin kuosissa, mutta vaihtoonhan se olisi pitänyt takuuaikana laittaa, kun rupesi 4. vuotena ja n. 60 tkm lukemissa pinta kesimään vähän joka puolelta. Ei se vielä puhki ollut, mutta pintaan tuli ryppyä ja lohkeamaa, jotka enteilivät lopullista tuhoa. Ulkonäkö oli siis sellainen, jota olisi voinut odottaa näkevänsä jossain 200 tkm poljetussa ruoskassa.

Giuliettan muovinmakuinen "nahkaratti" on just sellainen kuin mitä valokuvien perusteella Bravoihin vaihdettiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Herrasmies ei kyllä ilman ajohansikkaita ohjauspyörään tartu.

Muovi- ja keinonahka lienevät ainoita materiaaleja jotka eivät ihon öljyistä ja muista piittaa.

Täällä on muistaakseni joskus aiemminkin ollut jonkun muun merkin palstalta tempaistu kulahtaneen ratin hoito-ohje?
Se missä käytettiin hiekkapaperia ja kilikallipulloa tjmsp.? Oli ohjeet, autot ja materiaalit premiumia ;)

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lybran kuolleella eläimellä verhoiltu ratti on nähnyt 245tkm, ja ei siinä juuri muuta ole kuin kiillottumista. Yläreunassa pinta on hieman kärsinyt siltä alueelta, johon aurinko pääsee porottamaan, siinä kaikki. Ei ole hoidettu millään tavalla, nolo tunnustaa... :oops: No, kyllä siinä alkaa ikä siinä määrin jo näkymään, että hieman se alkaisi huomiota kaipaamaan, jos haluaa kunnossa pitää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

^Sama juttu isoveli Kapankin kanssa, hyvässä kunnossa on ruori ja aivan erilaista materiaalia kuin perheen 10v uudemmassa Jupsi-pikkusiskossa (tai pitäis olla varmaan toisin päin kun pienempi on vaimon ajossa). Molemmissa ne on toki hyvässä kunnossa, ja onhan tuolla pienemmällä toki 200tkm vähemmän ajettukin. Taas luiskaperä-Tipossa ratti on kovin kulunut vaikka mittarissa 40tkm vähemmän on ajettu kuin Kapalla. Ja toki kaikissa on nahkaratti... Mut eipä tuon Kapan poltronatkaan penkeissä huonossa kunnossa ole, nahoissakin kun on eroa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

166:n puuratissa on hieman lakka hilseillyt noin kello kahden kohdalta. Mitäköhän sille uskaltais tehdä? Kevyttä hiontaa ja jotain uutta lakkaa vai?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

En tiiä erittääkö meikäläisen kädet sitten jotain erilaista rasvaa/hikeä, kuin normi-ihmisten mutta oma havainto oli että muuttui jopa parempaan suuntaan käytön myötä. Tosin lähtökohta ei ollut kauhean kaunis. Edelliseen porsakseen vaihdoin ratin (kuva varmaankin havainnollistaa että miksi :-D ) ja paikalleen tuleva oli nahaltaan suhteellisen kulahtanut. Nahka oli todella "kuivaneen" oloinen, jopa tietyllä lailla pahvisen oloinen pinnasta; käsittelin Turtle Waxin nahanhoitoaineella kolmeen tai neljään kertaan lyhyehköllä aikajänteellä, mutta ajohanskoja en käyttänyt ja näytti tosiaan siltä että ulkonäkö vain koheni kertyneiden kilometrien myötä. Saattoi tietysti johtua siitä että käsillä edelleen levitti/imeytti sitä TurtleWaxia siihen, tai sitten siitä että lähtökohta oli niin kuiva että mikä hyvänsä rasva siihen oli parannusta.
Ylemmässä lähtökohta, alemmassa paikallaan "hoidettuna".
Liitteet
Ratti_01.jpg
Ratti_01.jpg (306.6 KiB) Katsottu 6380 kertaa
Ratti_02.jpg
Ratti_02.jpg (140.58 KiB) Katsottu 6380 kertaa
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Kaunis kabiin! Ei homolla tavalla, vaan miehekkäällä saksalaistavalla :)

Epäilen kyllä, että tuossa kävi kuten pohdit, lähtöjään kuiva ratti parani kun kädet aikaa myöten hieroivat pintaan jääneitä aineita sisälle

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mitä hittoa te teette siellä autossa jos kädet niin hikoo? Eikai Suomen liikennekkään niin kuumottavaa ole? :D

Itellä voisin vakuuttaa että ainakaan omassa käytössä jalopuuratti ei mene miksikään vaikka ei mitää hansikkaita pitäisikään. Toisaalta eipä mulla kilometrejäkään paljoa tule verraten joihinkin toisiin.

Onhan noi varret mitkälie hieman kulunut jo edellisten omistajien aikana, mutta tuskin olisivat säilyneet vaikka oliskin hansikkailla ajettu

Kuva
Kuva

Villi veikkaus että jo aurinko kuluttaa tota rattia enempi kuin normaali käyttö.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Nahkaratin hoito.

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Itse tilasin tämmösen kitin ja kyllä tuli hyvä lopputulos

http://www.ebay.com/itm/kit-renovacion- ... 462b80246a

Vastaa Viestiin