Alfa 164 2.0 8V Turbo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Löytyisikö jostakin 164 Alfaa tuolla vähän harvinaisemmalla 2.0 nelisylinterisellä 8V turbo koneella (a-la Thema ja Croma)?

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Tietääkseni vain 1 kpl maassa...
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Yksi turbo nelonen ja ainakin kaksi turbo kutosta.
..ammattina autoslalom..

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Pitänee sitten tuoda/tuotattaa yksi jommankumman mallinen maahan. Mulla kun ois kumpaankin malliin sopivahkot vaihtokoneet... (GTV ja Croma).

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja 90 »

rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo.. :wink:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo.. :wink:
Väärin :wink: Hyvä 164 3.0 V6 (ei vähäpäästöinen) + Croma tbo + muutamia 164 8V TB:n pisteosia = 164 8V turbo replica :lol: Ai mistä mää tierän...
"No smoke => no power => no hope"

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tällaisia reseptejä ajattelin itse:

Resepti 1) Hyväkorinen 164 2.0 8V turbo Italiasta plus omasta tallista löytyvät Fiat Croma turbon osat (viritysnokat, kevennetty vauhtipyörä, isommat suuttimet, magasquirt, uusi kytkin, kuparisilla irrallisilla liekkirenkailla varustettu kansipahvi, uusi tiivistesarja) sekä joitain pisteosia Heikalta.

Resepti 2) Hyväkorinen 164 2.0 V6 turbo Italiasta plus omasta GTV:stä peruskorjatun koneen tilalta pois nostettu kohtuukuntoinen V6 tbo, parhaat osat yhteen noista kahdesta koneesta sekä joitain pisteosia Heikalta.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo.. :wink:
Liekö moottorin kiinnikkeet ja muut vastaavat osat Cromassa ja 164:ssa samat. Jos ei, niin taitaa ko. osat olla aika tiukassa ottaen huomioon että maassa on ilmeisesti vain yksi potentiaalinen luovuttaja ja sekin aivan liian hyvässä kuinnossa kannibalisoitavaksi. Croman sijasta taitaisi Thema 8V tbo käydä myös.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Keltsi kirjoitti:
90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo.. :wink:
Väärin :wink: Hyvä 164 3.0 V6 (ei vähäpäästöinen) + Croma tbo + muutamia 164 8V TB:n pisteosia = 164 8V turbo replica :lol: Ai mistä mää tierän...
Ei sovi mulle tuo vapari V6 kanta-autoksi. Taitaisi tulla kiusaus kunnostaa auto ihan omalla vapari-bussonella ja nauttia niistä soundeista.

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja 90 »

onefromnorth kirjoitti:
90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo.. :wink:
Liekö moottorin kiinnikkeet ja muut vastaavat osat Cromassa ja 164:ssa samat. Jos ei, niin taitaa ko. osat olla aika tiukassa ottaen huomioon että maassa on ilmeisesti vain yksi potentiaalinen luovuttaja ja sekin aivan liian hyvässä kuinnossa kannibalisoitavaksi. Croman sijasta taitaisi Thema 8V tbo käydä myös.
Molemmissa sama apurunko eli aika helppo nakki.. Pohjalevyhän noissa on sama kuten varmaankin tiedät.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

90 kirjoitti:Molemmissa sama apurunko eli aika helppo nakki.. Pohjalevyhän noissa on sama kuten varmaankin tiedät.
Joo tuo tipo4 yhteys on toki tiedossa. Mitenkä moottorin yläpuolen kiinnikkeet, lienevätkö samat myös? Entäpä eturipustukset, onko nekin sitten samat jos apurunko ja pohjalevy sama. Muisti väittää että takajousitus olisi eri 164:ssä kuin Croma/Themassa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Keltsi kirjoitti:muutamia 164 8V TB:n pisteosia = 164 8V turbo replica
Et viitsis listata/valottaa mitä pisteosia tarvitaan, eli mitkä moottoriin/vaihteistoon liittyvät osat eroavat Croman tbon ja 164n 8v tbon välillä?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuossa ylempänä oleva viittaus V6:n tarpeellisuudesta aihioksi perustuu siihen, että 164 turboissa on alusta sekä jarrut samat kuin V6:ssa (esim. 5-pulttiset navat). Näin ollen jos aihioksi hommaa TS:n, joutuu jostain kuitenkin siihen vaihtamaan alustan sekä jarrut V6:sta. Mikäli V6:sta on saanut ilman ABS:siä, niin ne ei ole pakolliset, muuten nekin tarvitaan...

Koneen ja laatikon korvakkeet ovat samat kuin Cromassa pl. moottorin reaktiotanko. Cooleri on 164:ssä matalampi kuin sisaruksissaan ja syyläri on sama kuin vanhemmissa V6:ssa.

Eturipustus on 164 omansa (akselipalkki+ tukivarret sopii kyllä), mutta taka-akseli (pl. 5-pulttiset navat) on sama Themassa ja Cromassa.

Ei tuollaisen tekeminen mikään mahdottomuus ole, mutta kyllä se hieman enemmän työtä vaatii. Toisaalta, hommaa kyllä helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse "orjallisesti" noudattaa alkuperäisyyttä. Täydellistä kopiota jos on tekemässä niin saa varautua melkoiseen salapoliisityöhön kaikkien pikku osien metsästyksessä, turbossa on meinaan jonkin verran uniikkeja pisteosia :wink:
"No smoke => no power => no hope"

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Pari muuta projektia tässä eellä ennen kuin ees tuo kanta-auton hankkiminen on ajankohtaista. Ehkä kallistumassa tuon 164 V6 tbo kannalle jotta pääsee hyödyntämään sen GTV:stä aikanaan pois nostettavan koneen. Kun vaan tietäis mitä tekis tuolla tbo Croman koneella. Omasta hyvästä Croma aihiosta (i.e) näyttäisi loppujenlopuksi tulevan kuitenkin käyttöentisöity i.e., ei T.i.e tekniikanvaihto. Tuota 8V turboa ei vissiin ole muissa Alfoissa käytetty kun 164:ssa?

Avatar
VMTD
Viestit: 3337
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Miksi täytyy olla V6:n alusta, eihän themoissa ja cromissakaan ole kuin 4 pulttiset navat.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

VMTD kirjoitti:Miksi täytyy olla V6:n alusta, eihän themoissa ja cromissakaan ole kuin 4 pulttiset navat.
Koska 164 2.0 turbossa on 164 3.0 V6:n alusta sekä jarrut :wink: Thema, Croma, 164 eikä 9000 kuulu samaan mallisarjaan, vaikka pohjautuvatkin samalle Tipo 4-pohjalevylle. Tekniikan vaihdossa verrokkina käytetään saman mallisarjan eri versioita, alusta, voimansiirto sekä jarrut tulee vastata joko mallisarjan tehokkainta tai sellaista jonka tehojen alle uusi tekniikka jää.

Esimerkkinä vaikka 155 TS, jos sellaisen joku haluaisi turbottaa... Mikäli uuden tekniikan teho jää alle V6 version, riittää siinä tapauksessa V6:n alusta ja jarrut sekä voimansiirto (etuveto). Muussa tapauksessa verrokkina on Q4 (mallisarjan tehokkain) ja silloin max. teho saisi olla 186hv + 20% ->223hv, mutta silloin pitäisi voimansiirto vaihtaa nelivetoon :wink: Tämän takia esim. Calibroita ei näe jälkeenpäin ahdettuina, vaikka potentiaalia ehkä olisikin...

Tietysti aina voi koittaa poikkeusluvan hakemista, mutta tuskin kannattaa näin selvässä tapauksessa.

Fiatin TC-pohjaista konetta ei ole Alfoissa käytetty kuin 164 turbossa (8V-versio) ja 155 Q4:ssä (16V-versio), muuten ovat "älynneet" pysyä erossa noista :lol:
"No smoke => no power => no hope"

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja V6 »

eikös tuo 16 tappinen TS konekin siihen periaatteessa pohjaudu..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

V6 kirjoitti:eikös tuo 16 tappinen TS konekin siihen periaatteessa pohjaudu..
Minusta ainakin. Tuosta ei sylinteriputkia löydy kuten "oikeista" Alfan koneista. Lohkokin on kovin samannäköinen kun TCn lohko.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Saattaa ollakin, en ole tuollaista ikinä tarkemmin tutkinut... Onkos niissä ollut kk-laakeri ongelmia? Varma Fiatin vino-TC:n tunnistus konsti :lol:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Keltsi kirjoitti:Saattaa ollakin, en ole tuollaista ikinä tarkemmin tutkinut... Onkos niissä ollut kk-laakeri ongelmia? Varma Fiatin vino-TC:n tunnistus konsti :lol:
sama lohko siinä on, ja valitettavasti samat ongelmat :roll:

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja 90 »

V6 kirjoitti:eikös tuo 16 tappinen TS konekin siihen periaatteessa pohjaudu..
kyllä pohjautuu ja 2.0 JTS.t käsittääkseni myös..

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Keltsi kirjoitti:Saattaa ollakin, en ole tuollaista ikinä tarkemmin tutkinut... Onkos niissä ollut kk-laakeri ongelmia? Varma Fiatin vino-TC:n tunnistus konsti :lol:
Toivottavasti öljypohjan loiskelevyt ei oo enää samat kuin tuossa Vino-Fiatissa. Loiskelevyillä ja öljypumpun ilman haukkaamisella mutkissa lienee merkittävä rooli noissa laakeriongelmissa.

Edit: Tän ketjun vois pikkuhiljaa siirtää pois täältä myyntipalstata. Alkaa pitää sisällään arvokasta tietoa ja kauppaa tässä ketjussa aika vähän enää käydään.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No kai se jotain kaukaista sukua voi olla - todellisuudessa se Alfan 16v TS on samaa moduulimoottoriperhettä kuin Marean 1.8 ja nuo viismukiset 2.0 ja 2.4, ja legendaarinen :lol: 1.4 12v. Samalla kytkinkopan jaolla nuo on kuin Fiatin vanha TC.

Kyllä noiden vino-TC:den suurin laakeririkkojen murhe taitaa olla se että ei viitsitä pitää öljynpintaa ylärajassa. Senhän se idioottimainen öljyn imujalka vaatii. Hieno ajatus kyllä mutta ei se vaan oikeen toimi muuten vaikka olis minkämoiset loiskelevyt :roll: . Vanha "pysty"-TC poikittainasennettuna (Betassa) on sitten taas hyvä esimerkki miten niitä loiskelevyjä ei kannata laittaa (kun niitä ei oikeen ole :lol: ). Mutta noissa loiskelevyhommissakin kannattaa sisäistää se että miten ne öljyt siellä kulkee ja miten niiden pitää toimia - koska voi ne huonomminkin tehdä kuin tehdas :roll: .

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

No niin, tulipas kysyttyä Centro Documentazionesta infoa näiden valmistusmaaärästä, 2488 kpl on näitä (type 164780) valmistettu. Kohtuulisen harvinainen malli on siis kyseessä...

Pääasiassa myyty Italiassa(2382 kpl) verokohtelun takia lisäksi joitakin yksilöitä myyty lähinnä etelä-eurooppaan (Portugali(95), Kreikka(9) ja Ranska(2)) Nämä tiedot löysin netistä, joten lukuihin pitää suhtautua varauksella...
"No smoke => no power => no hope"

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Keltsi kirjoitti:No niin, tulipas kysyttyä Centro Documentazionesta infoa näiden valmistusmaaärästä, 2488 kpl on näitä (type 164780) valmistettu. Kohtuulisen harvinainen malli on siis kyseessä...

Pääasiassa myyty Italiassa(2382 kpl) verokohtelun takia lisäksi joitakin yksilöitä myyty lähinnä etelä-eurooppaan (Portugali(95), Kreikka(9) ja Ranska(2)) Nämä tiedot löysin netistä, joten lukuihin pitää suhtautua varauksella...
Siis nämä tiedot koskee 8 venaista Fiat TC pohjaista Turboa? Et sattunut kysymään bussone turbon valmistusmääriä?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1839
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Joo, koskee vain 8V turboa (Type 164780), vm. 90-91.

Internetin syövereistä löytyi seuraavat valmistusmäärät V6 turboille (164 2.0 6C I.E. TURBOBENZINA):

- Type 164940 (vm. 90-92) 10003kpl
- Type 164960 (vm- 90-93) 4053kpl

En tiedä mitä eroa noilla on, kun ovat eri tyyppinumeroilla, mutta kuitenkin valmistettu suunnilleen samanaikaisesti... Ja eikös superit ole vielä uudempia kuin -93?
"No smoke => no power => no hope"

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Netissä nähnyt ainakin yhden ilmoituksen -95 mallisesta Superista 2.0 V6 TB koneella. Eli puuttuisiko noista luvuista nuo kaikista tuoreimmat tapaukset.

Vastaa Viestiin