159 madallus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Hämis »

^^Meinasinkin jousia joka kulmaan. Yksi orggis takavieteri parisataa + toimituskulut. Eibachin vieterisetti Q4:än markkakolmekymmentäkaksi ja postit.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Orggiskierukan hinta on linjassa tuohon yhteislukemaan, Eibachin vieterisarjan hintalappu kuulostaa varsin edukkaalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Mä olen ainakin ollut ihan tyytyväinen Eibachin madallusjousiin + orkkisiskareihin. Madallus on sopivan mieto, mutta kuitenkin havaittava. Mukavuus ei mielestäni kärsinyt. Hiukan jäykempi, ei niiaile kiihdytyksissä.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

-Tomi- kirjoitti:Mä olen ainakin ollut ihan tyytyväinen Eibachin madallusjousiin + orkkisiskareihin. Madallus on sopivan mieto, mutta kuitenkin havaittava. Mukavuus ei mielestäni kärsinyt. Hiukan jäykempi, ei niiaile kiihdytyksissä.
Itsellä myös Eibachit ja alkup. iskarit, eikä valittamista. Kuten aiemmin jo mainittu niin kulmat kannattaa säädättää madalluksen jälkeen, joko nollille tai TI-mallin mukaan. Saattaa kulkea normi-kulmillakin ihan nätisti, mutta renkaiden sisäreunat tykkää kulua.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Hämis »

JaniW kirjoitti: Alfisti.netistä saa Eibachin jousisettiä 122 eurolla. Siis joka nurkaan, halvin orkkistakajousipari oli n. pari sataa jossain brittikaupassa, en nyt ihan kauheasti kyllä nähnyt vaivaa koluamiseen. Eibach-jouset + Bilstein B6 -setti on 649. Taidan sellaisen laittaa tilaukseen, onhan se tietenkin hyvän matkaa enemmän kuin pelkät takajouset, mutta onpahan sitten kaikki taas uutta. Tuskin nuo 130 tkm ajetut iskaritkaan enää uudenveroiset ole.
Laskeskelin juuri että tuo kitti tulee yhdeksän euroa kalliimmaksi kuin tilata nuo kilkkeet erikseen. Mikähän järki siinäkin on?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^se on varmaan sakko meille laiskoille jotka eivät jaksa klikata kolmea tuotetta erikseen.

Tilaus lähti tänään siis 9 euroa kalliimmalla. Mutta sain sentään alfabbs-jäsenyyden mainitsemalla toisen paketin postikulut ilmaseksi. Ja kerran sain Alfa-lippiksen kaupan päälle. :-D
CARF0869

pitbull
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 11:26

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja pitbull »

onko teistä kukaan miettiny koskaan säädettävää alle laittaa.ku noissa kiinteissä meinaa useissa jäädä keulimaan.eilen madalsin noin70-75mm ja vielä sain keulaa laskee 20-30mm.takaa joutuu mankeloida kaaret et saa neki oikeeseen korkeuteen.onneksi mamma on nyt tottunu ajaan kuudella autolla jossa on ollu 4-5cm maavara niin ei oo siitä ressiä miten se ajaa.mie pidä tosi matalista autoista melkein semmosista jolla on mahoton ajaa jossa kamberit ihan överit.seuraavaan autoon tulee varmasti pussit tulee varmasti semmonnen madallus ku haluu.eikä tarvi olla kokoajan olla kiekkoja olla säätämässä :twisted:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenhän saat tuon yli mistään hidastetöyssystä, kun se on vakionakin tarpeeksi matala pitkine keulanylityksineen?
Onnea toki projektille ^^

pitbull
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 11:26

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja pitbull »

hidastetöyssyt mennään hitaasti vaan ja vähän sivuttain.ei oo mikään hirvee rasti.pitäähä teidänki mennä nyt hiljempää ku on matalampi auto ku ootte pudottanu autoa,eikö?mut mun vaan pitää vaan ottaa vähän varovaisemmin :oops: ketuttaa vaan noi kaaret miten ne on noin paljon jättäny kaarta noin "esille"nyt vaan pitää opetella toi mankelin käyttö.
nyt jos joku tarvii mankelia lainaan niin multa sit saa.posti kuljettaa kauemmaksikin.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kuis Janin rojekti etenee?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Rojekti jäi levälleen nosturille. Odotellaan uusia jousilautasia, olivat pashana etupään molemmin puolin.
Viimeksi muokannut JaniW, 12 Loka 2014, 11:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
CARF0869

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mun vaunuun asennettii Eibach -35mm jousisarja. Olis se voinu enemmänkin tippua varsinkin kun tottunu hieman matalempiin autoihin. Mutta lienee parempi näin, eipähän tarvii varoa jokaista töyssyä ym. Etuylitys näissä kun on melko huima.
Niin, ja paljonko se todellisuudessa putos?
Edestä n.20mm ja takaa 25mm.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Hämis »

^^Mullakin kamat odottaa tallissa asennusta. Pitääköhän nuokin nyt vielä tilata ennen sitä? Ylätukivarret päätin jo laittaa samaan kasaan.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mikähän niissä jousilautasissa voi mennä pashaksi kun ei niissä ole kääntölaakeria kuten McPherson jousituksissa?
Yhtään liikkuvaa osaa... Toki voihan niistä vääntää kiinnitysruuvit poikki.
Vai tukikumi murentunut? Ei ymmärrä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Tämä tieto perustuu vain lyhyeen puhelinkeskusteluun asentajan kanssa ja ymmärsin että jousilautasissa oli murtuma. Voi olla kyse jostain muustakin, tarkennanpa ensi viikolla.
CARF0869

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Nojoo, tätä se on kun puolihumanisti yrittää selittää jotain autotekniikkaan liittyvää :oops:

Edelleenkään en tiedä miksi tuota osaa kutsutaan mutta kyse on tuosta käikäleestä, johon iskarin alapää tulee kiinni. Nämä oli kuulemma molemmin puolin haljenneet

Kuva
CARF0869

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja palehti »

Tervehdys alfistit!
Eka kirjoitus foorumille ja heti ollaan asian ytimessä :mrgreen:

Itse arvon Eibachin ja H&R:n välillä. Kahdesssa edellisessä autossa (A4 B6 audi ja e91 bmw) oli H&R alusta ja niistä tosi positiiviset kokemukset. Bemari tippui H&R:llä vähintäänkin tarpeeksi...
Mutta nyt miulla on tuo alffanrutku ja jos tämä on oikeasti niin vaikea auto maavaraltaan, niin onko tähän järkeä laittaa H&R:rrrää ?
Varsinkin se kiinnostaa, että onko auton "stänssi" jousien asennuksen jälkeen ok. Nyt vakio nimittäin keulii (jousia vaihdettu lähiaikoina taakse, eli tuskin taas on poikki).
Eli, se postauksen pointti oli:
Kuvia Eibach-madalluksista, kiitos :-D

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^siis tuo haarukka menny molemmilta puolilta paskaksi? :shock:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^^^ aina vaan hurjemmaksi muuttuu. Nuo haarukat jos on molemmat halki niin siinähän puhutaan jo etujousituksen romahtamisen vaarasta. 156:ssa samanlainen rakenne eikä ole tullut kummankaan auton kohdalla vastaan että nuo voisi mennä halki. Ja vielä molemmat samasta autosta, näissä tulee aina epäilys onko asentaja rikkonut jotain.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^No tähän saadaan lopullinen selvyys kun meen tänään hakemaan auton poies. Otanpa kuviakin, kuulemma on nuo siellä vielä tallessa.
CARF0869

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kyllä se vaan on niin että tällainen setti näissä pitäisi olla jo tehtaalta lähtiessä. Tuntuu koko auto paljon kevyemmältä kunnon alustalla. Otin kuvankin kun sellaisen perään tuossa ylempänä kyseltiin, mutta sen verran oli pimeä että eipä siitä juuri tolkkua saanut. Tulossa on ja onhan niitä kai muillakin, muistaakseni Smacketillakin on Eibach-jouset.

Oli tosiaan noista haarukoista kyse, mutta sillä erotuksella että eivät halki olleet ennen kuin pultit avattiin. Kuulemma siinä kohtaa kuului helähdys ja pala putosi lattialle. Ja sama molemmin puolin. Nämä olivat alumiinia ja ne mitkä löydettiin tilalle ovat 2007-mallista ja terästä, eli tuskin tapahtuu toista kertaa. Asentaja ei oikein muuta selitystä keksinyt kuin että olivat alunperin liian puristuksissa ja pultin avaaminen päästi ne jännityksestä jolloin helähti. Tiedä häntä, mutta parempi nyt näin.
Liitteet
haarukat.jpg
haarukat.jpg (144.76 KiB) Katsottu 12280 kertaa
CARF0869

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Ohoh... uskoisin että asentaja on tuossa asian jäljillä. Tosiaan, Eibachit ovat minullakin alla ja en voi olla muuta kuin tyytyväinen. Sen verran paljon vei parempaan suuntaan auton luonnetta, että tosiaan tehtaan jäljiltä olisi voinut olla tuollainen.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Miten musta tuntuu että nuo haarukat on asentaja ihan itse rikkonut. :?

Asiakkaalle taas on hyvä vierittää lasku omista toheloinniesta. :twisted:

Ei satavarmasti halkea kun pultin avaa. Sitten kyllä varmaan kun lyö kiilaa väliin....

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itse yritin myös kiikaroida jälkeä levittämisestä mutta kuvasta vaikea sanoa. Iskarin alapäähän tahtoo noissa joskus olla vähän lujassa...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

^ Juuri tällaisista syistä teen kaikki hommat itse, mitä vain suinkin osaan ja pystyn. Tietää, mitkä toimenpiteet on oikeasti tehty ja ei voi syyttää kuin itseään, mikäli jokin menee ketuiksi ;)

Tuo näyttää kyllä aivan kiilalla hajoitetulta ja mikä on todennäköisyys, että kumpikin puoli menee rikki? Mulla on iskarin alapää ollut tässä parin kuukauden sisään useita kertoja irti ylätukivarsijumpan takia, enkä tuota rikki ole saanut.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Vaikea nyt sitten sanoa, taitaa olla romut jo roskiksessa. Lasku haarukoista tuli tosiaan minulle, tosin en tiedä olisiko tullut joka tapauksessa, vai voiko olettaa että ne on joka tapauksessa saatavisa ehjinä irti?

Onko muuten porukalla ollut näitä alumiinisina vai teräksisinä?

Tässä nyt vielä kuva hieman lähempää.
Liitteet
haarukka2.jpg
haarukka2.jpg (130.13 KiB) Katsottu 12150 kertaa
CARF0869

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kuvassa Eibach pro-kit -35mm jouset vakio iskareilla. Voisihan tuo matalempikin oll,a mutta tolla nyt ei ajaudu vaikeuksiin töysstjen ym kanssa.
Haarukat toistaiseksi ehjät...
Liitteet
Eibach pro-kit.jpg
Eibach pro-kit.jpg (116.66 KiB) Katsottu 12128 kertaa
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Hyvin tutun näköinen madallus.

Kuva

Tässä vielä vastaavalla setillä oma kinneri tältä kesältä. Muutoskatsastin juuri alustan, -36mm aika tarkkaan on madallus joka kulmasta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja palkus »

JaniW kirjoitti:Vaikea nyt sitten sanoa, taitaa olla romut jo roskiksessa. Lasku haarukoista tuli tosiaan minulle, tosin en tiedä olisiko tullut joka tapauksessa, vai voiko olettaa että ne on joka tapauksessa saatavisa ehjinä irti? Onko muuten porukalla ollut näitä alumiinisina vai teräksisinä
Löysin pikaisella haulla pari tapausta:
1. oli vaihtanut iskareita+jousia niin kiristettäessä uudelle bilsteinillle sano haarukka morjens. Epäili pientä mittaeroa siinä väliraudassa iskarissa
2. Joutunut lämmittämään, jotta sai pultin auki. Ei vaurioita, voidellut hyvin. Sitten oli uudestaan ottanut auki lisätouhun takia ja taas kasaan, ei ongelmia. Sitten koeajolla haarukka paskaksi.

Tiedä sitten noista, mutta aina kaikennäköinen on mahdollista. Eperin mukaa noita on kumpaakin ja piiiitkä lista vaihtoehtoja.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Tiedä sitten noista, mutta aina kaikennäköinen on mahdollista.
Argh, miksi mä luen tätä foorumia! Tieto lisää tuskaa...

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^tai tässä tapauksessa epätieto :)
Olisi mielenkiintoista tietää, onko nuo kaikki paskaksi menneet alumiinisia. Ei nyt sillä että mikään asiantuntija olisin mutta muutaman esineen ko. materiaalista värkänneenä en ihan ensimmäisenä vaihtoehtona käyttäisi tuollaisessa kohdassa.
CARF0869

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^noi, mitkä löysin oli alumiinisia :) En jaksanut eperiä kovin tarkkaan ihailla, mutta ihankuin isolohko/ti/neliveto->köykämiiniset ja sitten pikkulohkosissa "normaaleissa" rautaset. 159 ei ole mulle oikein tuttu, mutta vastaavat 156 aluhaarukat tuntuvat kestävän julmempaakin käsittelyä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mulla on pikkumopo ja alumiiniset iskarinhaarukat. Tulee jotenkin mieleen että on haljennu jotenkin levittämällä kun iskarit ovat olleet tiukassa...

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jani, tuuria se on huonokin tuuri :drinking:

Kuvista paljoa selvää saa, mut näyttäskös alaosa murtumista erivärisiltä? Eli pore ollut jonkin aikaa ja köykämiini hapettunut. Irrotuksessa lauennut sit loputkin. Tai masentaja näyttäny liian leveetä kiilaa.

Jousittamattoman massan minimointia lienee tavoiteltu. Varsinkin näissä sporttipeleissä, joten köykämiiniä kehiin... :wink:

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Lopputulokseen olen kyllä varsin tyytyväinen. Aina näissä joku vastustaa. :-D

Just tänään vetäsin 600 km maantietä. Tiedä nyt siitä sporttisuudesta, mutta varsin pätevä laite tämä siinä ympäristössä on.
CARF0869

Avatar
LAX
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja LAX »

Kuinka paljon pelkkien jousien vaihto (eibach) vaikuttaa vakioiskareiden kestävyyteen? Miten noita katsatuksessa mitattuja iskari arvoja tulkitaan? Edellisessä katsastuksessa arvot oli etu 67% / 67%
taka 56% / 53%.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no noita tulkitaan siten, että miten tulkitaan. :lol: Puoliero /akseli on se perusjuttu. Noit arvot vaikuttaa normaaleilta ja ilmeisesti rengastus ollu suht vakio? Hukkasin sen katsurin klapun jo vaikka juur kävin. Muistaakseni oli etupää rosentit ~50 ja takapää ~25. Matalilla gummeilla ja jymäkämmällä takavakaajalla on osuutensa noihin prosenttiloisiin. Puolieroa ei ollut nimeksikään. Ja ei todellakaan jää keinumaan. :)

Avatar
LAX
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja LAX »

stoichiometric kirjoitti:^no noita tulkitaan siten, että miten tulkitaan. :lol: Puoliero /akseli on se perusjuttu. Noit arvot vaikuttaa normaaleilta ja ilmeisesti rengastus ollu suht vakio? Hukkasin sen katsurin klapun jo vaikka juur kävin. Muistaakseni oli etupää rosentit ~50 ja takapää ~25. Matalilla gummeilla ja jymäkämmällä takavakaajalla on osuutensa noihin prosenttiloisiin. Puolieroa ei ollut nimeksikään. Ja ei todellakaan jää keinumaan. :)
Ok, juu vakio rengastuksella 245/40/18 kitkat kävi viimeks leimalla.
Missäs arvon raatilaiset ovat käynneet asentamassa noita jousia alle ja mitä on kustantanut työt?

Paikalla
Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Nostetaas vähän vanhempaa ketjua. Olen nyt harkinnut (=päättänyt :mrgreen: ) hankkia kesäksi 19" vanteet ja niiden kanssa luonnollisesti madaltaminenkin tulisi lähes pakolliseksi. Pelkillä jousilla homma tulisi melko edulliseksi, mutta tässä ketjussa oli aikaisemmin juttua, että jousilla + vakioiskareilla voisi tulla herkemmin jotain ongelmia? Autolla on lisäksi ajettu reilut 150tkm, joten (todennäköisesti) alkuperäiset iskaritkin ovat melko varmasti jo elämänsä ehtoopuolella, joten kokonainen sarja voisi olla siinä mielessä järkevämpi. Onko foorumilaisilla kokemuksia alustasarjoista? Esim. tämä vaikuttaisi melko houkuttelevalta hintansa puolesta: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5938.html

Onnistuuko koko sarjan asentaminen ns. kotioloissa tunkin ja pukkien kanssa vai kannattaako jättää homma ammattilaisille? Ilmeisesti ainakin takaiskarien yläpään kiinnitys on hankalasti tavoitettavissa jossain kontin verhoilujen takana? Kannattaako samalla kertaa vaihtaa jotain muita kuluvia osia ennakkoon, kun alustaan menee kajoamaan?
Jos joku tietää Turun seudulta luotettavan ja kohtuuhintaisen pajan, niin saa suositella. Mielelläni maksaisin sarjan asennuksesta varsinkin, kun pyöränkulmat joutuu joka tapauksessa käydä säädättämässä.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Yläpään kumit samalla ainakin.

Katsopas tuo setti vielä erikseen ostettuna, eli jouset, etu- ja takaiskarit. Oli muistaakseni niin joskus hieman halvempi.

Paikalla
Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Näköjään 9 € tulee halvemmaksi koota setti erikseen. Yläpään kumit eli siis esim. etupäähän nämä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6521.html ? Entäs jotain puslia tai tukivarsia, vai kannattaako nämä vaihtaa vasta, kun on väljää?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itsellä ollut -30mm Eibachit ja kulmat on säädetty eri syistä varmaan 4 kertaa. Aina on hieman levoton ja syö renkaita nurkasta.
Näitä ei tainnut olla saatavilla vielä silloin kun itse madalsin, suosittelisin hommaamaan. Ilmeisesti cambereita ei saa siltikään tehtaan arvoihin, mutta lähemmäs. Koko sarja esim. ebay n. 240€:
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... -arm-front
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sedanissa on KW:n Variante 2 ja on kyllä aivan peestä koko alusta.

Nitisee ja paukkuu ajossa. Laitoin kyselyä KW:lle onko heillä jotain ratkaisua nitinään esimerkiksi lyhempää pikku jousta.
Mielestäni äänet tulee siitä syystä, että alusta on säädetty yläasentoon ja jouset ovat liian tiukassa.

Mitään hyötyä en ole tuosta alustasarjasta vielä löytänyt. Onneksi auto on vain 5mm matalampi kuin SW jossa on alkuperäiset iskarit ja jouset.
Ehkä alusta toimisi paremmin jos sen säätäisi alemmas, mutta kun ikää on tarpeeksi niin auton ei tarvitse olla matala. Vetokoukkukin laskee turhaan liian alas.

Jos jostain löytyy hyvä orginaali alusta niin vaihtoa voi ehdottaa. Netissä näyttäisi tämä setti maksavan yli 1000€. Ajettu alustalla on vasta noin 20tkm.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kynäjouset ovat hieman p*rseestä siviilikäytössä
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Gtv:ssä tuo sarja ei pidä meteliä edessä.
Muistaakseni ohjevihon korkeussäätöehdotus oli väärä (mm-mitta kierteen ylä- tai alapäästä).
Piti varmaan sentti tiputtaa, ettei jäänyt esijännitystä jousiin ja auton korkeus alkoi muuttumaan säädön mukana.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ok täytyy katsoa tuota säätöä. Ohjekirjaa ei tullut kolariauton mukana, joten täytyy varmaan yrittää katsoa KW:n sivuilta saako sen sieltä ladattua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja jargon »

Mitkäs mahtaisivat olla parhaat pyöränkulmat madallettuun 159:iin? Joku Eibachin sarja alla, nähtävästi -30mm?
Nykyiseltään tuntuu levottomalta..varsinkin liukkaalla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen laitoin kesärenkaat alle ja samalla tutkin tuota alustasarjan säätöä.
Säädöt oli tosiaan vedetty aivan ylös täyteen kireyteen. Otin jokaista tolppaa maltilliset 2 kierrosta auki. Näillä ei vielä takana apujousi auennut yhtään.
Nyt alusta on vähän hiljaisempi, mutta ei vieläkään mikään vähä ääninen.

Takapään kurakaaren korkeutta vertasin sw:n vastaavaan ja nyt eroa oli ehkä 3mm, joten kaksi kierrosta ei vaikuttanut korkeuteen mitenkään. Toisaalta ehkä 100 kierrosta on vielä varaa madaltaa.
Täytyy ottaa vielä renkaat pois ja kiertää lisää alaspäin, jos vaikka jousi pääsisi oikeaan kireyteen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kierrät kulma ilmassa niin alas, että hieman jousi vapautuu.
Sitten vähän takaisin päin esim. 1-2 kierrosta.

Korkeuden pitäisi muuttua samaa tahtia, kuin säätörengas, joten pielessä lienee asennus.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tuolta: http://www.kwsuspensions.net/kw-coilove ... ?typ=17384
Kattelet noista pdf:stä säätöohjeet. Siellä on annettu se väli jolle alustan voi säätää niin että se toimii kuten suunniteltu. Käytännössä se tarkoittaa vähintään 20mm madallusta kuten tuolla lukee. Jos se on liian ylhäällä tai alhaalla niin eihän se toimi. Kun se kerran on noin päin persettä säädetty niin kannattaa katsoa mihin jäykkyyteen iskaritkin on säädetty. Oikein säädettynä ei nitise eikä pauku. Saa jopa yllättävän mukavaksi säätämällä iskareista ulosjouston vaimennusta. Lähtökohtaisesti jouset pitää kuitenkin olla säädetty oikealle alueelle!
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin