Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 08 Heinä 2020, 16:57



Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 01 Kesä 2020, 14:40
Viestit: 5
Auto: 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.8 sw -10
Vastaa lainaamalla
Viesti 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Tietäjät hoi!

Potilaana 156 jts 2.0. vm. 2003. Ajettu 270000.

Jakohihna ratkesi 1500km sitten, jonka "Repa" korjasi vaihtamalla uuden jako- ja tasapainohihnan kiristimineen sekä vesipumpun.

Tämän jälkeen oireet ovat:

öljynkulus on huimaa. 1 litra/200km. öljy on tästä syystä jotakin halppiskuraa 10w-40
Lämpötila nousee hyvin nopeasti 95:n asteeseen. Kone tuntuu käyvän jotenkin kuumana koko ajan.
Valkoista savua ei tule koko ajan. Vain kun polkaisee noin 5000rpm. Silloin tuntuu, että huohotin imaisee aimo kulauksen tuota mustaa nektaria ja kierrättää sen sitten poltettavaksi. Huohottimen putket ovat öljyiset. Pakoputken pää on kuin mustaa samettia.
vielä eilen ennen valkoista savua tuprahti polkaissesa musta savu. Vaihdoin ilmanputsarin, niin tämä katosi. Samoin kuin kaupunkikulutus pieneni huomattavasti. Maantiellä kulutus on ollut maltillinen
Kolmentuhannen kierroksen kieppeillä alkaa nakutus (variaattori?). Tämä alkoi eilen ja on vähän vaihtelevaa.
PCV tuntuu toimivan. Imu huohottimessa on vaihtelevaa. Tosin vakuumi tuntuu olevan melko kova.
Moniurahihna huutaa. Ostin jo uuden, mutta en ole ehtinyt vaihtamaan. Latausjännite vaihtelee 12,5-14.5V
Moottorin vikavalo syttyy tai on syttymättä vaihtelevasti (nollailen sitä välillä)
Vikakoodit. aina päällä: p0480 (fan1 conrol circuit) ja p0443 (evap). Välillä kovin randomisti p0340 (Camshaft position sensor)
Käynnistyy ihan pikkuisen nihkeästi.
Eli mikä vikana? Jako pielessä on varmaan ensimmäinen hyvä arvaus ja voi olla tottakin. En tiedä sen oireita sen kummemmin.

Pitäisi sunnuntaina lähteä parin viikon reissuun. Hinausvakuutuksen jo otin, eikä konerikko kovasti pelota. Paaliinhan tuo joutaisi, mutta kun ei viitsisi vielä, kun ostin uudet kesärenkaat ja ilmastoinninkin huollatin . Mutta onko jotakin mitä en tajua ja jota voisi tehdä? Nokkakannen avasin ja siellä kaikki näytti ihan siistiltä.

Öljyt ja suodattimen ajattelin vaihtaa huomenna (5w-50?) ja kenties pesaista moottorin. Onkohan tuo ajan ja rahanhukkaa? Hihnan vaihdan ainakin, kun se on jo hankittu.


Kertokaa rakas ryhmätaju mikä nyt mättää!


03 Heinä 2020, 16:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1982
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Ratkesi (?), eli ei kuiten katkennut? Oisko kumminkin sattunut jotain mekaanista pipiä koneelle?
Halpislitkuillahan JTS ei varmaan kellään toimi kunnolla ja halpisliru voinee aiheuttaa mitä vaan kilinää ja kolinaa, huikeaa kulutusta, laakeriongelmia yms.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


03 Heinä 2020, 17:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13657
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Ja 156:n JTS:ään en laittaisi mitään muuta kuin 10W60-ölppää.
Valvolinen VR1 Racing esim. on varsin kohtuuhintaista tavaraa ja on todistetusti hyvää.

Jos hihna on katkennut, varmasti venttiilipuolella ottanut damagea myös. Jos vain revennyt, niin sitten on mahdollisuus pienemmille vaurioille tai vauriottomuudellekin.


03 Heinä 2020, 17:59
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 8405
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Joo, alimitoitetut öljyt ei ainakaan helpota noita ongelmia. Vain ja ainoastaan 10W60:stä tuohon koneeseen, piste.

That said, äkkiseltään kuulostaa muuten siltä, että kyllä siellä jotain pipiä on koneessa jo valmiiksi, eikä öljynvaihto sitä korjaa vaikka oikeaan öljyyn vaihtaisikin. Ilmeisesti öljy ei kuitenkaan tuota tahtia valu ulos, joten se vuotaa sisälle koneeseen ja palaa pois.

Todennäköisesti hihna itsessään ei huuda, vaan joku laakeri. Ettei vaan olisi se laturi...

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


03 Heinä 2020, 18:01
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13657
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Ja hihnahuudosta: kokeilitko ilman ilmastointia? Näissä on hyvinkin herkkiä olleet osa kompuroista ja täyttömäärät ei välttämättä pidä edes leikisti paikkaansa.

Mulla oli 156 1.8TS Super, jossa piti täyttömäärän olla 650g (konepellissä tarra). Tarpeeksi kun kaivoi, niin kyseessä olleessa järjestelmässä oikea täyttömäärä olikin muistaakseni 500g - otti ylimääräisen pois ylitäyttöä, niin jo loppui ongelmat. Siinä kovalla helteellä tapahtui siten, että kone alkoi nykimään kiihdytyksissä ja tehot hävisi aina, kun kompuraa kaivattiin.

Toiset tapaukset taas (etenkin tuttuja 159:n omistajille) on vielä radikaalimpia: sirkkeliääntä, siritystä, ulinaa, ulvonaa. Täyttömäärässä heittoa +/- 10grammaa, eli käytännössä mitättömän vähän heittoa.

Jos ääni loppuu ilmastoinnin sammuttamisen jälkeen, tänne lisätutkinnat. Joko täyttömäärä tai kompura, kompuran laakerointi. Jos ääni kuuluu yhä, apulaitehihna pois ja äänen kadotessa jää käytännössä laakerointi joko kompuralle tai laturille - sikäli kun muistan, 156:ssa sekä laturi että kompura pyörii samalla hihnalla. Korjatkoon joku, jos muistan väärin...


03 Heinä 2020, 18:05
Profiili

Liittynyt: 01 Kesä 2020, 14:40
Viestit: 5
Auto: 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.8 sw -10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Katkesi. Tosin kovin nätisti. Ei ollut solmulla ja kateamisen syy oli katkennut tasapainohihna...liekö sillä mitään merkitystä.

Hihnan ulina loppuu heti kun siihen laittaa tipankin vettä/hihnamömmöä. Tulkitsen sen niin, että se kutistuu jäähtymisestä niin, että taas tarttuu kunnolla. Hihnamömmöllä se on ulinaton parisataa kilometria. Ehkäpä huomenna kuitenkin tutkin tämän tarkemmin. A/C sai 700g lisää ainetta - ei vaikutusta ulinaan suuntaan tai toiseen. Ulisi ennen ja jälkeen samalla tavalla. Toki se magneettikytkin sykkii tehoja. Sen huomaa lähinnä kaupunkiajossa...lienee melko normaalia.

Mites on...uskaltaako tuolla lähteä ajamaan sellaiset 1500km jos ottaa iisisti. Nakuttaa vain napakoissa kiihdytyksissä ja voisin kokeilla jos 98 lieventäisi sitä. Sitten ehkä saisi uuden säädön, mutta nyt ei ehdi kun pitäisi ajaa korpeen.

Vai pitääkö muka ostaa ehjä järki Toyo...166 v6. 2.0 Turbo?²


Viimeksi muokannut Pukumies päivämäärä 03 Heinä 2020, 18:28, muokattu yhteensä 1 kerran



03 Heinä 2020, 18:22
Profiili

Liittynyt: 01 Kesä 2020, 14:40
Viestit: 5
Auto: 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.8 sw -10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Unohtui sanoa, että 8 imuventtiiliä ja 2 pakoventiiliä meni vaihtoon. Eli sen verran havaittua damagea tuli. Tiedä sitten mitä pinnan alla kyti ja kytee.


03 Heinä 2020, 18:23
Profiili

Liittynyt: 24 Tammi 2020, 22:54
Viestit: 14
Auto: 156
Vastaa lainaamalla
Viesti 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Onhan jakohihna varmasti laitettu oikein, ja laatumerkiltä?
Kampiakselin asentoanturin vikakoodi voisi viitata siihen suuntaan.
Aina jos ongelmat ilmenevät jakohihnan vaihdon jälkeen, suuntaisin katseeni sinne.

Olettaen tässä tietysti, että kannen on joku ammattitaitoinen koneistaja korjannut. Pelkkä venttiilien vaihto ei välttämättä auta, jos seetit on menneet huonoiksi niin vuotaa. Jos kävi ammattilaisella niin tätä huolta tuskin on.




Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla


04 Heinä 2020, 09:51
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 203
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Pukumies kirjoitti:
Tietäjät hoi!

Potilaana 156 jts 2.0. vm. 2003. Ajettu 270000.

Jakohihna ratkesi 1500km sitten, jonka "Repa" korjasi vaihtamalla uuden jako- ja tasapainohihnan kiristimineen sekä vesipumpun.

Tämän jälkeen oireet ovat:

öljynkulus on huimaa. 1 litra/200km. öljy on tästä syystä jotakin halppiskuraa 10w-40
Lämpötila nousee hyvin nopeasti 95:n asteeseen. Kone tuntuu käyvän jotenkin kuumana koko ajan.
Valkoista savua ei tule koko ajan. Vain kun polkaisee noin 5000rpm. Silloin tuntuu, että huohotin imaisee aimo kulauksen tuota mustaa nektaria ja kierrättää sen sitten poltettavaksi. Huohottimen putket ovat öljyiset. Pakoputken pää on kuin mustaa samettia.
vielä eilen ennen valkoista savua tuprahti polkaissesa musta savu. Vaihdoin ilmanputsarin, niin tämä katosi. Samoin kuin kaupunkikulutus pieneni huomattavasti. Maantiellä kulutus on ollut maltillinen
Kolmentuhannen kierroksen kieppeillä alkaa nakutus (variaattori?). Tämä alkoi eilen ja on vähän vaihtelevaa.
PCV tuntuu toimivan. Imu huohottimessa on vaihtelevaa. Tosin vakuumi tuntuu olevan melko kova.
Moniurahihna huutaa. Ostin jo uuden, mutta en ole ehtinyt vaihtamaan. Latausjännite vaihtelee 12,5-14.5V
Moottorin vikavalo syttyy tai on syttymättä vaihtelevasti (nollailen sitä välillä)
Vikakoodit. aina päällä: p0480 (fan1 conrol circuit) ja p0443 (evap). Välillä kovin randomisti p0340 (Camshaft position sensor)
Käynnistyy ihan pikkuisen nihkeästi.
Eli mikä vikana? Jako pielessä on varmaan ensimmäinen hyvä arvaus ja voi olla tottakin. En tiedä sen oireita sen kummemmin.

Pitäisi sunnuntaina lähteä parin viikon reissuun. Hinausvakuutuksen jo otin, eikä konerikko kovasti pelota. Paaliinhan tuo joutaisi, mutta kun ei viitsisi vielä, kun ostin uudet kesärenkaat ja ilmastoinninkin huollatin . Mutta onko jotakin mitä en tajua ja jota voisi tehdä? Nokkakannen avasin ja siellä kaikki näytti ihan siistiltä.

Öljyt ja suodattimen ajattelin vaihtaa huomenna (5w-50?) ja kenties pesaista moottorin. Onkohan tuo ajan ja rahanhukkaa? Hihnan vaihdan ainakin, kun se on jo hankittu.


Kertokaa rakas ryhmätaju mikä nyt mättää!



Remontti lienee epäonnistunut pahasti :
Aloitan siitä valkoisesta savusta joka kertoo että jäähdytysnestettä menee palotilaan eli kannentiiviste vuotaa josta johtunee myös korkea käyntilämpötila .
Vikakoodit kertovat kampiakselin väärästä ajoituksesta tai anturiviasta eli ehkä jako väärin .
Myös regeneroitiventtiili eikä jäähdytyspuhallin toimi .
Nakutus kovilla kierroksilla voi merkitä että venttiilit ottavat mäntiin kiinni jos jako on väärin .
Eipä voi odottaa pitkää matkaa noilla oireilla .
Mitä sanoo remontin tekijä kyseisistä oireista ???


04 Heinä 2020, 14:24
Profiili

Liittynyt: 01 Kesä 2020, 14:40
Viestit: 5
Auto: 156 jts 2.0 sw -02
159 jtdm 1.8 sw -10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156 jts 2.0 jakopääremontin jälkeistä apua kaivataan
Remontin historia on seuraava:

Ostin kesäalfan muutamalla satasella. Seuraavalle viikolle olln jo varaillut jakopäähommia, mutta ajattelin että kyllä tuolla nyt muutaman satasen ajelee. Hihnahan sitten katkesi ja minä ajattelin, että siinäpä se. Myyjä kuitenkin halusi korjata auton ja haki sen skutsista ja vei "Ranelle", josta minulla ei ole mitään tietoa paitsi että -tietenkin- on tekijämiehiä. En osaa sanoa mitä hän tästä tuumii. Myyjä on edelleen kiinnostunut laittamaan autoa kuntoon - häntä selvästi kiinnostaa autot ja niiden liikkeellä pitäminen vaikka se nyt ei olisi "järkevää". Hänen merkkinsä on toki toinen.

Valkoinen savu ei tule jäähdytinnesteestä vaan öljystä. Vettä ei erityisemmin kulu. Foorumeita kaivellessani mietin voisiko hihnan kiristäjä olla syy nakutukseen. Jos se on kotikonstein viritely sinnepäin. Sinänsä samapa tuo. Koko poskihan pitää ottaa auki jos jotakin haluaa tietää. Tämähän nakuttelee "vain" 2500-3000 kierroksilla. Voipi olla öljynpaineasioitakin kai.

Mitäs vielä...huvikseni vaihdoin moniurahihan. Olipa ikävä homma varsinkin kun vanha remmi ja koko alue oli täynnä remmitervaa ja koko homman edessä oli vielä ileisesti ilmastoinnin putkia joita ei näy missään ohjakirjassa. Mutta tulipa tehtyä. Jos olis ollut aikaa ja oma halli niin samalla olisin voinut purkaa pidemmällekin, mutta nyt en.

Hinausvakuutus on voimassa ja autolla nyt ei ole juurikaan arvoa, joten enpä jaksa kauheasti stressata. Kiinnostaa vain tämä.


Ja laatuhihnat sun muut sinne laitettiin. Sen tiedän,.koska minä ne ostin. Sen verran riskiä otin, että omaa rahaa laitoin sen verran.


04 Heinä 2020, 14:54
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 10 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com