Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Finest kirjoitti:^^oliko toi sellainen platinaylätukivarsi? :wink:
http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarsi- ... _g273.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa noita ainakin vertailuksi.
TRW 50€, Moog, Lemförder ja Febi Bilstein vähän enemmän.

Tai sitten nämä puslien tilalle:
http://www.strongflex.vot.pl/index.php? ... =1&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Otappa huomioon, että TRW:t on nyt -56% ;) Eli sinne satasen pintaan Misterillä menis normaalihintaan ja ei saa unohtaa, että pajalta kun tilaa noita niin useimmiten hinta on vähän enempi kuin se halvin mahdollinen.

Ja noi hinnat oli ulkomuistista, muistan alatukivarren olleen jonkun 180euroa kun motonetista olis saanut muistaakseni 50eurolla. Mutta nuo kuulemma tosiaan kestää sit kanssa, toivottavasti ainakin... (ja taitaa olla TRW:tä).

GiuliaSuper, eikö tuo "originaaliosa" tarkoita oikeasti "alkuperäisosa tai sitä vastaava, uusi osa". Eli tarvikeosiakin voivat kyllä käyttää, jos haluavat/on paremmin saatavilla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Automaattikylmästöinti ei ole oikein tajunnut viilentää lämpötila-asettelun mukaan, vaikka kylmäkone toimii. Tänäänkin ihmettelin kun LO-asennossa työntää kylmää, mutta kun kääntää lämpötilan 16,5 asteeseen eli alimpaan niin enää ei juuri tullutkaan kylmää. Muutaman kerran kun tuota kääntelin alkoi kylmää tulla myös termostaatin ohjaamana.

Missä vika kun termostaatti ei kylmennä?
Miksi se korjaantui?
Onko odotettavaa että korjaantuminen on vain tilapäistä?

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PSS »

Tuomas K kirjoitti:Automaattikylmästöinti ei ole oikein tajunnut viilentää lämpötila-asettelun mukaan, vaikka kylmäkone toimii. Tänäänkin ihmettelin kun LO-asennossa työntää kylmää, mutta kun kääntää lämpötilan 16,5 asteeseen eli alimpaan niin enää ei juuri tullutkaan kylmää. Muutaman kerran kun tuota kääntelin alkoi kylmää tulla myös termostaatin ohjaamana.

Missä vika kun termostaatti ei kylmennä?
Miksi se korjaantui?
Onko odotettavaa että korjaantuminen on vain tilapäistä?
Ihan villi arvaus että LO-asennossa ei ilmastointi haistele kabiinin lämpötilaa, mutta kun laittaa asteluvun niin haistelee. Siis tuo lämpötila-anturi (Bosessa radion alapuolella) pätkii?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aquatica kirjoitti:
Finest kirjoitti:^^oliko toi sellainen platinaylätukivarsi? :wink:
http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarsi- ... _g273.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa noita ainakin vertailuksi.
TRW 50€, Moog, Lemförder ja Febi Bilstein vähän enemmän.

Tai sitten nämä puslien tilalle:
http://www.strongflex.vot.pl/index.php? ... =1&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Otappa huomioon, että TRW:t on nyt -56% ;) Eli sinne satasen pintaan Misterillä menis normaalihintaan ja ei saa unohtaa, että pajalta kun tilaa noita niin useimmiten hinta on vähän enempi kuin se halvin mahdollinen.

Ja noi hinnat oli ulkomuistista, muistan alatukivarren olleen jonkun 180euroa kun motonetista olis saanut muistaakseni 50eurolla. Mutta nuo kuulemma tosiaan kestää sit kanssa, toivottavasti ainakin... (ja taitaa olla TRW:tä).

GiuliaSuper, eikö tuo "originaaliosa" tarkoita oikeasti "alkuperäisosa tai sitä vastaava, uusi osa". Eli tarvikeosiakin voivat kyllä käyttää, jos haluavat/on paremmin saatavilla.
Ei ole tullut seurattua onko noi alennukset jatkuvat.
Normihinnalla ehkä kokeilisin Bilsteiniä tai Lemförderiä

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuossa ehkä pari vko sitten katselin (tai niihin aikoihin) ja oli yli 100eur hintaa - tosin halvempaa, kuin se vajaa 200 mitä puhuin :) Pitää jossain välissä yrittää ihan tarkistaa, minkä merkkistä osaa tuolla on. Alatukivarsi on "umpinainen", eikä tuommonen misson vaan tangot. Ylätukivarsi näyttäis olevan nimenomaa TRW.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

GiuliaSuper kirjoitti:Merkkiä en tiedä, koska tämä vaihdatettiin takuuseen Autokeskuksessa auton oston yhteydessä, mutta he käyttävät vain orkkis osia. Pitää katsoa viikonloppuna valmistaja, kun meinasin vähän rasvailla sitä, jos vaikka saisi hiljaiseksi. Aina on hyviä veikkauksia ;)
Nyt taitaa olla niin, että vaikka kuinka on merkkiliike niin käyttävät vanhemmassa kalustossa tarvikeosia :shock: Heidän tarjouspakettejaan kun katsoo niin orggis osilla hinnoittelu ei ole mahdollista. Trw tukivarret eivät todellakaan ala v*ttuilemaan muutaman tonnin jälkeen. Konela oli/on parempi tässä esim. öljynvaihdon jäljiltä alfassa on orkkis öljynsuodatin, kun taas autokeskuksen jäljiltä on tarvike. Kävin juuri hakemassa konelasta suodattimen ja kaveri katsoi rekisterinummerolla sen oikean alkuperäisen. Jtässään on 2 vaihtoehtoa valmistuspäiväyksen mukaan.

Avatar
azorblade
Viestit: 453
Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
Car(s): ex:
75 ts, 156 v6 x2 ja jts, 159 2.4, gt jts
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja azorblade »

PSS kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Automaattikylmästöinti ei ole oikein tajunnut viilentää lämpötila-asettelun mukaan, vaikka kylmäkone toimii. Tänäänkin ihmettelin kun LO-asennossa työntää kylmää, mutta kun kääntää lämpötilan 16,5 asteeseen eli alimpaan niin enää ei juuri tullutkaan kylmää. Muutaman kerran kun tuota kääntelin alkoi kylmää tulla myös termostaatin ohjaamana.

Missä vika kun termostaatti ei kylmennä?
Miksi se korjaantui?
Onko odotettavaa että korjaantuminen on vain tilapäistä?
Ihan villi arvaus että LO-asennossa ei ilmastointi haistele kabiinin lämpötilaa, mutta kun laittaa asteluvun niin haistelee. Siis tuo lämpötila-anturi (Bosessa radion alapuolella) pätkii?
varmasti noinkin ja meillä jos kylmää haluaa (muulla kuin LO-asennolla) niin pitää olla keskelle puhaltamassa. ikkunapuhallus ehtii lämmetä ennen kuin tuntee viileyden, näin siis ainakin pienemmillä puhallustehoilla.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

no mulla tahtoo tulla kylmä jos säätää alle 20 astetta, aurinkoa päin kun ajelee niin niiden keskisuulakkeiden asennolla (varsinkin reunasuulakkeiden) on merkitystä koska aurinkotunnistin ohjaa puhalluksen sinne. automatiikka tietysti yrittää pitää lämpötilaa mahdollisimman vedottomasti sekä äänettömästi.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Nitinä ei lähtenyt, vaikka kuinka laitoin sinne reilusti vaseliiniä ja nitkuttelin moneen suuntaan.Kyseessä on todellakin Trw:n tukivarsi. Löysin toisenkin vian, eli alatukivarren pultti oli katkennut, joka oli myös samassa yhteydessä vaihdettu. No nyt on ainakin turvallisempaa ajella. Käsittämätöntä, miten tukivarren pultti voi katketa? Pitääpä kysellä takuuseen uutta ylätukivartta, koska natina häiritsee.

Itsellä ainakin automaatti asento ilmastointi puhaltaa ihan nätisti viileää, jos on laittanut asteet siihen 20 asteen hujakoille, ei tartte tosiaan käyttää paljoa viileäpää, jos ei halua kurkkua käheäksi ;)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja nitinän lähde on tosiaan ylätukivarsi? Täällä alatukivarsi nitisee rattia kääntäessä, ylätukivarsi on vaan kolissut - ei nitissyt pätkääkään. En sano, etteikö sekin voisi nitistä, kaikki missä puslia on niin voipi kitistellä.
Alatukivarsi jos nitisee (esim. alapallo kärsinyt), niin narahti täällä päässä hetekamaisesti kun autoon istahti. Ylätukivarsi vaan kolahteli vedon alkaessa tai päättyessä, eli kiihdytettäessä tai jarrutettaessa.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^oikeinko se siinä rasvatessa ja nitkuteltaessa nitisi, en ole kyllä trw:n kohdalla moiseen noilla kilometreillä törmännyt. Takuuseen kannattaa yrittää, tukivarsi on viallinen. Alatukivarren pultti on jengastaan ollut jumissa ja avatessa mennyt osin paskaksi, sitten kiinnitettäessä jenka on vielä ahdistanut ja asentaja on lopettanut kiristämisen kun on huomannut pultin "löysäksi" eli ei ole vastannut momenttiin.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

omassa nitisee kuskin puolen alatukivarren iskarin alapään kumihela. ei auta rasvaus kun hela on hiukan jo revennyt vulkanoinnistaan... pitäs vaihtaa koko paska mutta kun ei kiinnosta/jaksa.. eikä haittaakaan niin paljoa

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smacket »

willez kirjoitti:omassa nitisee kuskin puolen alatukivarren iskarin alapään kumihela. ei auta rasvaus kun hela on hiukan jo revennyt vulkanoinnistaan... pitäs vaihtaa koko paska mutta kun ei kiinnosta/jaksa.. eikä haittaakaan niin paljoa
Sama vaiva täällä mutta apukuljettajan puoleinen, olis pitäny kerralla vaihtaa molemmat... nooh, jossain vaiheessa... :roll:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

stoichiometric kirjoitti:^^oikeinko se siinä rasvatessa ja nitkuteltaessa nitisi, en ole kyllä trw:n kohdalla moiseen noilla kilometreillä törmännyt. Takuuseen kannattaa yrittää, tukivarsi on viallinen.
Siinä oli selkeitä kohtia missä oli tullut jo ns. pykäliä. Pientä ääntä piti nitkutellessa, mutta todella todela vaimeana, kun ei ole painoa päällä. Olen saanut siitä myös ääntä, kun vaimoke on kännely rattia ja ite kuunnellu/pitänyt yläpallosta kiinni. Huonoa tuuria ei voi muuta sanoa, mutta täytyy koittaa saada fksusti takuseen.

Aquatica: Alatukivarsikin(6000 km vanha) on melkein uusi, mutta se nyt ei taas kerro mitään. Koiranluut on myös yhtä tuoreita.

Täytyy pitää mielessä iskarin alapään kumihela, kunseuraavan kerran pitää etsiä kitinän lähdettä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja puuha »

En lukenu koko ketjua läpi mutta yksi nitinän aiheuttaja on perinteisesti etuvakaajan kumipuslat. Olisko ollu 8€/kpl?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuon alatukivarren iskarihaarukan puslan saa kätevästi paskaksi kun kiristää pultin auton ollessa ylhäällä, madallettu alusta sitten vielä tehostaa vaikutusta.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Vikakoodi P0130 on alkanut kummittelemaan kuvioissa. Lambda precat bank1 antaa tuon, eli eikös tämä ole kutosessa jossain tulipellin puolella? Mutta jos ensin haluaa tutkia johdotuksia ja putsailla liittimiä, niin mistäs kotelosta ne löytyy?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pitäisikö sen ylätukivarren nivelen lähteä lekalla koputtelemalla pois kuten ohjeessa sanotaan? Hyvän tovin jo paukuttelin ilman tulosta. Eihän sitä silmukkaa saa löymällä rikki?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pallonivel vai? Se on kyllä elämänkovaa kiinni, tarvitsee vahvan ulosvetäjän irrottamiseen.

Missä ohjeessa lekaa tarjotaan? Jotkut on tuommoisia liitoksia kai saaneet purettua lyömällä sitä vartta molemmilta puolilta yhtäaikaa kahdella isolla vasaralla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Lyö kahdella lekalla yhtaikaa molemmin puolin silmukkaa.

Edit: Ei tuota äsken vielä tuossa Tuomas K:n viestissä lukenut? :shock:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Tuomas K kirjoitti:Pallonivel vai? Se on kyllä elämänkovaa kiinni, tarvitsee vahvan ulosvetäjän irrottamiseen.

Missä ohjeessa lekaa tarjotaan? Jotkut on tuommoisia liitoksia kai saaneet purettua lyömällä sitä vartta molemmilta puolilta yhtäaikaa kahdella isolla vasaralla.
Ihan normi bilteman ulosvetäjä riittää hommaan. esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... in-191253/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla olen jo 3 yläpalloa irroittanut, mutta mutteri kannattaa jättää osittain paikoilleen, jotta keskittää voiman oikein, eikä hyppää ns. pultin päästä poies. On niitä varmasti parempikin, mutta ihan toimiva.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Lekalla tai vasaralla kun mäiskii niin saa kyllä mäiskiä kovaa muutaman kerran, ei koputtelu riitä. Kannattaa sitten olla tarkka tossa mäiskimisessä ettei mene lokkaria ja muuta paskaks. Ulos vetäjällä on helppo vääntää kierteet kasaan jaa haarukalla vahingoittaa niveltä, mutta jos tarkotuksena onkin vaihtaa tukivarsia niin ei sillä väliä.

Hot-T
Viestit: 74
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Missäköhän on vikaa, kun kiihdyttäessä auto alkaa täristä. Varsinkin kun kierrokset alkaa nousta yli 2000. Tasasesti ajaessa ei tärinää tunnu, mutta heti kun kiihdyttää alkaa tärinä. Voisko kytkin oireilla tällä tavoin, kun tuntuu että luistaa isoilla vaihteilla kiihdyttäessä? Vai vetarit...?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

GiuliaSuper kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Pallonivel vai? Se on kyllä elämänkovaa kiinni, tarvitsee vahvan ulosvetäjän irrottamiseen.

Missä ohjeessa lekaa tarjotaan? Jotkut on tuommoisia liitoksia kai saaneet purettua lyömällä sitä vartta molemmilta puolilta yhtäaikaa kahdella isolla vasaralla.
Ihan normi bilteman ulosvetäjä riittää hommaan. esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... in-191253/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla olen jo 3 yläpalloa irroittanut, mutta mutteri kannattaa jättää osittain paikoilleen, jotta keskittää voiman oikein, eikä hyppää ns. pultin päästä poies. On niitä varmasti parempikin, mutta ihan toimiva.
Tuo on aavistuksen pieni siihen yläpalloon, vähän isompi on toimivampi.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^^ Meinasin vaan että tulee tuollakin toimeen, mutta se on kyl totta, että voi olla hivenen isompikin. :)
Viimeksi muokannut GiuliaSuper, 24 Kesä 2012, 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Yritin tuommoisella (hajotettuani toisenlaisen), luovutin ja hain isomman. Kai se on tekijästä kiinni :mrgreen:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Tuomas K kirjoitti:Yritin tuommoisella (hajotettuani toisenlaisen), luovutin ja hain isomman. Kai se on tekijästä kiinni :mrgreen:
Hehe :D Ehkä :D Mitä pienempi vika sen isompi leka ;)


Huomasin tuossa juhannus reissussa(156 SW kyseessä), että takaluukku ei avautunut kahvasta, eikä sähköisesti napista..purin muovit pois, että sain takaluukun auki, kun meinasin, että vaijeri on poikki, mutta ei ollutkaan, vaan vaijeri on kiinni nippusiteellä avausmekanismissa? Onko tämä joku tehdasviritelmä? Napista kun avaa, niin se ei palauta tarpeeksi avaavaa mekanismia ja tästä syystä jää luukku kiinni. Sähkömoottorissa ei ole palauttavaa voimaa, tai sitten vaijeri takertelee..mutta että nippusiteellä vaijeri kiinni avausmekanismissa? Voin huomenna näpsäistä kuvan tästä hienosta viritelmästä. Onkohan muilla sw:n omistajilla samalla tavalla?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pallonivel lähti lekalla. Ylätukivartta ei vaihdettu, joten piti saada ehjänä irti. Koni ja spoftpack jousi siis onnellisesti paikallaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Laitoin tämän viestin jo toiseen ketjuun, mutta koitetaan jos täällä olisi aktiivisempia vastaajia. Vastauksia nimittäin kaivataan, tai Alfa jää AK:lle pidemmäksi aikaa. :(

Eli yksi kaunis päivä Alfa ei suostunut enää käynnistymään ja se hinattiin Autokeskukseen. Vianetsinnän jälkeinen tuomio:
kuulemma joku liitin oli pahasti hapettunut ja tämä(!?) oli rikkonut moottorin ohjausyksikön(ecu?). Ohjausyksikölle hinta 1135e ja töineen 1500e.

Nyt ei yksinkertaisesti ole rahaa tuollaiseen korjaukseen, joten joku vaihtoehtoratkaisu on keksittävä. Yritän siis etsiä jostain halvempaa ohjausyksikköä, jonka vien AK:lle vaihdettavaksi. Pikaisen googlailun jälkeen löysin saksalaisesta verkkokaupasta ohjausyksikön. Ainakin tuotteen kuvauksen mukaan se todennäköisesti käy omaan autooni (-03 156 sw jts sele). Vähän mietityttää, kun tuolla lukee "CONTROL UNIT, ENGINE CONTROL MODULE, MOTRONIC (MED 7.1.1) (!) for vehicles with manual transmission". Selespeedihän on manuaaliboksilla(kai), jota sele ohjaa, mutta varmuus pitäisi saada ennen tilausta. Osaakohan kukaan täällä sanoa tuon sopivuudesta autooni? Ebaystäkin bongasin muutaman setin, mutta siellä myynneissä olevissa "ecu kiteissä" on näköjään myös avaimet mukana, miksi näin? Eikö pelkkä ohjausyksikön vaihto riitä, vai pitääkö vaihtaa myös muita osia sekä avaimet?

Ja jos on tarjota jotain muita paikkoja mistä ohjausyksikön voisi saada sopuhintaan, niin otan tietoja ilolla vastaan. Katsoin jo autovahinkokeskuksen ja varaosahaun tarjonnan, mutta sieltä ei löytynyt sopivaa osaa. Kysyin myös Heikalta yksikön hintaa, kattellaan minkä hintaista osaa sieltä tarjotaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Avaimet kitissä lienee helppouden takia. Ne pitää joka tapauksessa koodata uudelle ECU:lle. Ecunvaihdosta ainakin Cadamurolla on tuoreita kokemuksia, muistaakseni ei ollut ihan läpihuutojuttu - en tiedä, onko vieläkään täysin korjautettu?

Ja hapettunut liitin = tuhottu ECU? Miksi tämä vähän (valitettavasti) kuulostaa AK:n laiskuudelta :roll: Tottakai sähkölaitteet kärsii, jos piuhat ottaa huonoa kontaktia muttakun...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Aquatica kirjoitti:
Ja hapettunut liitin = tuhottu ECU? Miksi tämä vähän (valitettavasti) kuulostaa AK:n laiskuudelta :roll: Tottakai sähkölaitteet kärsii, jos piuhat ottaa huonoa kontaktia muttakun...
Joo, muijan astrasta hajos lambda, autofit laitto uuden moottorinohjausyksikön :D

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Albertolli kirjoitti:Pallonivel lähti lekalla. Ylätukivartta ei vaihdettu, joten piti saada ehjänä irti. Koni ja spoftpack jousi siis onnellisesti paikallaan.
Olisi kiva kuulla kommentteja alustan toimivuudesta, onko iso ero uuden ja vanhan välillä? Mikä on yleinen fiilis alustasta? ;)


Mulla meni Alfa AK huoltoon, ne hoitaa narinat, takakontin lukituksen ja yhden uuden lambdan siihen. Kohta se on parempi ku uus. Eilen kävi tuulilasin vaihdossa 250€ töineen päivineen. Jospa kohta loppuis huolto käynnit :)

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Vielä on vaikea kertoa fiiliksiä, sillä apukuskin puolella on vielä vanha tolppa+jousi :oops:
Jos tässä joku ilta ehtisi mennä vaihtamaan. Sen verran voi kuitenkin sanoa jo tässä vaiheessa, että parempi se on kuin ennen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Albertolli kirjoitti:Vielä on vaikea kertoa fiiliksiä, sillä apukuskin puolella on vielä vanha tolppa+jousi :oops:
Jos tässä joku ilta ehtisi mennä vaihtamaan. Sen verran voi kuitenkin sanoa jo tässä vaiheessa, että parempi se on kuin ennen.
Okei, mut kerro sitten kun saat vaihdettua :D

Oon ite suunnitellut vaihtavani, jossain vaiheessa vastaaviin palikoihin tuon alustan, joten sen takia kiva kuulla kokemuksia.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Lade »

Tietoa/arvauksia haetaan.

Tuo romu oli taas ties kuinka monennen vi***nen kerran korjaamolla niin löytyi mukava yllätys.

Auton pohja on moottorista lähes takapuskuriin asti kostean öljyisen töhnän peitossa. Korjaamon edustaja heitti
ehdotuksen että moottori/vaihdelaatikko vuotaisi öljyä sen verran, että ilmavirta levittäisi sen sitten pitkin pohjaa.

Sade tai muu ulkopuolelta tuleva kosteus ei ole syynä. Moottoriöljyä olen lisännyt 7 desiä 6000km aikana.
Mahdollista vuotoa ei pysty paikallistamaan tällä hetkellä likaisuuden vuoksi. Montakohan hauskuus tonnia tähän saa taas varata?
Onko ehdotus mistään kotoisin? Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Lade kirjoitti:Tietoa/arvauksia haetaan.

Tuo romu oli taas ties kuinka monennen vi***nen kerran korjaamolla niin löytyi mukava yllätys.

Auton pohja on moottorista lähes takapuskuriin asti kostean öljyisen töhnän peitossa. Korjaamon edustaja heitti
ehdotuksen että moottori/vaihdelaatikko vuotaisi öljyä sen verran, että ilmavirta levittäisi sen sitten pitkin
Moottorin pesu,ajat 50km ja tutkit mistä vuotaa. Maksaa monimerkkikorjaamolla n.65€.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Komppaan Willeziä suosittelen myös pesua, koska muutoin voi olla hankala hakea vian lähdettä.

Aikoinaan 75:n vuosi öljypohjan tiivisteestä ja kiristämällä melkein lopetti vuotamisen. Kokopohja oli öljytty edestä perään saakka..eipähän ruostunut keskeltä ;)

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Lade »

willez kirjoitti:
Lade kirjoitti:Tietoa/arvauksia haetaan.

Tuo romu oli taas ties kuinka monennen vi***nen kerran korjaamolla niin löytyi mukava yllätys.

Auton pohja on moottorista lähes takapuskuriin asti kostean öljyisen töhnän peitossa. Korjaamon edustaja heitti
ehdotuksen että moottori/vaihdelaatikko vuotaisi öljyä sen verran, että ilmavirta levittäisi sen sitten pitkin
Moottorin pesu,ajat 50km ja tutkit mistä vuotaa. Maksaa monimerkkikorjaamolla n.65€.

Näin se kai täytyy tehdä. Perjantaiksi sain pesuajan, ihmetellään sitten mitä löytyy.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Lade kirjoitti:
willez kirjoitti:
Lade kirjoitti:Tietoa/arvauksia haetaan.

Tuo romu oli taas ties kuinka monennen vi***nen kerran korjaamolla niin löytyi mukava yllätys.

Auton pohja on moottorista lähes takapuskuriin asti kostean öljyisen töhnän peitossa. Korjaamon edustaja heitti
ehdotuksen että moottori/vaihdelaatikko vuotaisi öljyä sen verran, että ilmavirta levittäisi sen sitten pitkin
Moottorin pesu,ajat 50km ja tutkit mistä vuotaa. Maksaa monimerkkikorjaamolla n.65€.

Näin se kai täytyy tehdä. Perjantaiksi sain pesuajan, ihmetellään sitten mitä löytyy.
Tuli muute vielä mieleen ettei suodatin oo jääny löysälle viime vaihdosta??

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja V6 »

Lade kirjoitti:Korjaamon edustaja heitti
ehdotuksen että moottori/vaihdelaatikko vuotaisi öljyä sen verran, että ilmavirta levittäisi sen sitten pitkin pohjaa.
Moottoriöljyä olen lisännyt 7 desiä 6000km aikana.
jos 6 tonnilla kuluu 7 desiä öljyä niin aika isoa vuotoa taitaa olla, mutta joo ei sitä varmaa löydä ilman pesua, tuolla vuodon määrällä kyllä selviää nopeasti oikea kohta.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikähän tämä on? Ja pitäisiköhän tuossa mahdollisesti olla jonkin sortin tulppa/levy/suoja?? Huomasin ihan vahingossa juuri äsken. Mielestäni ennen jakopääremppaa moista nähnytkään... Varmahan en ole. Aika harvoin tarkemmin tutkiskellut konehuonetta koneen ollessa käynnissä.

Kuva:
http://up.pandatarha.com/files/DSC00458_muok.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Aquatica kirjoitti:Mikähän tämä on? Ja pitäisiköhän tuossa mahdollisesti olla jonkin sortin tulppa/levy/suoja?? Huomasin ihan vahingossa juuri äsken. Mielestäni ennen jakopääremppaa moista nähnytkään... Varmahan en ole. Aika harvoin tarkemmin tutkiskellut konehuonetta koneen ollessa käynnissä.

Kuva:
http://up.pandatarha.com/files/DSC00458_muok.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Siitä voi tsuumailla vauhtipyörää

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

willez kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Mikähän tämä on? Ja pitäisiköhän tuossa mahdollisesti olla jonkin sortin tulppa/levy/suoja?? Huomasin ihan vahingossa juuri äsken. Mielestäni ennen jakopääremppaa moista nähnytkään... Varmahan en ole. Aika harvoin tarkemmin tutkiskellut konehuonetta koneen ollessa käynnissä.

Kuva:
http://up.pandatarha.com/files/DSC00458_muok.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Siitä voi tsuumailla vauhtipyörää
Joo, mutta pitäisikö sen olla normaalisti peitetty? =D

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Aquatica kirjoitti:
willez kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Mikähän tämä on? Ja pitäisiköhän tuossa mahdollisesti olla jonkin sortin tulppa/levy/suoja?? Huomasin ihan vahingossa juuri äsken. Mielestäni ennen jakopääremppaa moista nähnytkään... Varmahan en ole. Aika harvoin tarkemmin tutkiskellut konehuonetta koneen ollessa käynnissä.

Kuva:
http://up.pandatarha.com/files/DSC00458_muok.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Siitä voi tsuumailla vauhtipyörää
Joo, mutta pitäisikö sen olla normaalisti peitetty? =D
Kait siinä joku tulppa pitäs olla ettei paskaa mee sinne

Leo
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Touko 2012, 18:11
Car(s): 156 1.8 -01
Vekkuli -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Leo »

Onko GTVs sama kannen pulttien kiristys järjestys kuin 156ts -> http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... rque20.jpg

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

156 v6 etuiskarien vaihto, apukuskin puoli. Notkahtaako kone jos sitä ei ole tuettu kun yläpään mutterit avaa? Tuenta siis samojen mutterien alla. Jos tarvitsee tukea niin mistä helpoin? Katosta ketjulla ei onnistu tässä tallissa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Albertolli kirjoitti:156 v6 etuiskarien vaihto, apukuskin puoli. Notkahtaako kone jos sitä ei ole tuettu kun yläpään mutterit avaa? Tuenta siis samojen mutterien alla. Jos tarvitsee tukea niin mistä helpoin? Katosta ketjulla ei onnistu tässä tallissa.
Ei notkahda, auki vaan!

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Kysyin Autokeskuksesta mahdollisuutta hommata omat varaosat ja kyllähän se sopi. Antoivat nykyisen ecun sarjanumeron, mutta varaosa ei kuulemma saa olla käytetty, vaan sen pitää olla uusi?

Sen infon, minkä olen interwebbiä selaamalla saanut, tämän ei pitäisi pitää paikkaansa, vaan ecun pystyy koodaamaan kunhan sarjanumerot ovat kohdillaan.

Nyt taas vähän vituttaa, kun pitäisi löytää käyttämätön ecu samalla sarjanumerolla. Käytettyjä on myynnissä pilvin pimein, mutta uusia en ainakaan vielä löytänyt. Täytyy jatkaa googlailua, perkele. :crazyeyes:

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Itellä oli ongelmia ajoneston kanssa kun väittivät että ajoneston ohjausyksikkö särki, tehdas ei toimita uutta varaosaa. Eikä voinut vaihtaa pelkästään ohjainyksikköä vaan avaimet, boxi ja ecu. Saksasta tilasin virtalukon,ovien lukkopesät,ecun,ajonestoboksin,avaimet hintaan 160e. Sieltä tosiaan kannattaa etsiä. Ite vaihtoi osat niin hintaa tuli sen 160e + pk, että ei tullut kalliiksi!
Kantapään kautta vuodesta -93..

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Mistähän mahdoit tilata? Ebaystä löytyy tällainen setti ja numerotkin täsmää. Tuossa on kuvan perusteella ecu, ajonestoboksi ja avaimet, mutta vielä on epäselvää pitääkö noiden olla käyttämättömiä, niin kuin AK:sta kerrottiin, vai toimiiko suoraan asentamalla. Pitääkö virtalukko ja lukkopesät vaihtaa samalla, jos tuohon rumbaan lähtee?

Vastaa Viestiin