Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä sen merkin silloin löysin mutta en muista enää, enkä nyt äkkiä löytänyt. Se oli jokun muu kuin eibach, rejna tai sachs (en ole nyt varma). Silloin kun tilasin niin vaihtoehtoa olisi ollut, mutta halusin ne mitkä kuuluu. Tuota hintaakan en muista muuten kuin 300-400 rahaa ne oli.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Miten toi :bad-words: alatukivarsi vaihdetaan?

Ei se mahtunut tulemaan sieltä irti, mutta ei sitä saanut enää kiinnikään kun pultteja ei saa paikalleen :evil:

Pitääkö sieltä purkaa kaikki tolpat ja navat sun muu ryjä pois tieltä että onnistuu?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Tuolla tukivarren vaihtoketjussahan se jo kerrottiin, pultit irti, tukivarren vaihto ja pultit kiinni.

jep jep.

Viimeksi vaihdoin niin että otin vetarin irti, ylätukivarren pallonivelen auki, koiranluun irti molemmin puolin ja irrotin iskarin jalan. Tän jälkeen tukivarren pääsi nostamaan oikeeseen asentoon ja pultit helposti kiinni, kunhan sen sai ensin väännettyä sinne koloonsa.

Usein on niin että loppujenlopuksi pääsee helpommalla kun tekee enemmän työtä irroittamalla vähän enemmän kuin on välttämätöntä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alatukivarren vaihto käy kätevästi niin, että alapallonivelen alle jotain ja paino sitten takaisin ja sellaiset sirot jousipuristimet paikallensa (alapäästä jousilautasen alle) ja jollain nyörillä/rautalangalla sieltä jostain yläpäästä kannatusta. Sitten on mukava vaihtaa alatukivarsi kun napa-jousihässäkkä roikkuu siinä ylempänä.

edit: tuli vähän oiottua :drinking: jousivoima on tietysti puristimien varassa kokoajan, koitan muistella tarkemmin. vaihdosta vuosi aikaa, joten työvaiheet hakusessa. Koiranluut muuten helppasin molemminpuolin jotta saa vakaajan käännettyä pois häiritsemästä.
Viimeksi muokannut palkus, 17 Touko 2012, 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Kunnes tuo rautalankajippo laukeaa ja parhaassa tapauksessa silmä puhki...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Jos tänään jatkaisi iskarien vaihtoa. Mitenkäs takapään yläpää on tarkoitus saada pois? Siinähän on joku kumireunus joka pitää sitä paikallaan. Vanha rikkomalla irti ja uusi painuu paikalleen itsestään kun auto lasketaan painon varaan?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tästä selvinnee?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Albertolli kirjoitti:Jos tänään jatkaisi iskarien vaihtoa. Mitenkäs takapään yläpää on tarkoitus saada pois? Siinähän on joku kumireunus joka pitää sitä paikallaan. Vanha rikkomalla irti ja uusi painuu paikalleen itsestään kun auto lasketaan painon varaan?
Vanhan saa kyllä ehjänä irti, ylhäältä lautanen pois, mustakiekko siis, sen alta paljastuu uus mutteri, löysää sitä tai ota vekka, ei tullu itsellä silmille, sitten alapäästä auki ja vedät alas. Jos avaat sisemmän yläpään mutterin, se kuminen yläpää jää kiinni, sitten vaan lokkarin kautta ja käsin kankeet sen irti.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

jkk kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:Jos tänään jatkaisi iskarien vaihtoa. Mitenkäs takapään yläpää on tarkoitus saada pois? Siinähän on joku kumireunus joka pitää sitä paikallaan. Vanha rikkomalla irti ja uusi painuu paikalleen itsestään kun auto lasketaan painon varaan?
Vanhan saa kyllä ehjänä irti, ylhäältä lautanen pois, mustakiekko siis, sen alta paljastuu uus mutteri, löysää sitä tai ota vekka, ei tullu itsellä silmille, sitten alapäästä auki ja vedät alas. Jos avaat sisemmän yläpään mutterin, se kuminen yläpää jää kiinni, sitten vaan lokkarin kautta ja käsin kankeet sen irti.
Takaluukun kautta vähän verhoilua syrjään ja siellä on se "savikiekko" jonka keskellä mutteri,olisko ollut erikoinen 25mm kannalla. Hylsykin olis hyvä olla kapeareunainen että mahtuu kunnolla.

Takaiskareitten alapään pultit voi sitten olla pirun kovaa kiinni,itte lämmittin niitä kaasulla ennenkuin lähti pulttipyssyllä auki... Ja myöskin takapään poikittaiset tukivarret ovat kovaa kiinni,varovasti niitten kanssa ettei helat mee rikki..

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

taitaa olla 22mm, molemmat mutterit, sisemmän mutterin saa lenkilläkin auki, painaa vaan kunnolla ja pyörittää vähän, käsin hylsyllä loput. joo, alapää voi olla perkeleen jumissa, mutterit aukee, mutta pultit voi olla tosi jumissa, joutuu hakkaan kunolla niitä ulos, varsinkin alapään ylempää.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Eli täytyy vaan nykiä se yläpää irti alakautta. Tolppa on tosiaan jo roskiksessa ja alapään pultit olivat tosiaan jumissa, onneksi ostin uudet pultit varuiksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Helkku
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Maalis 2012, 09:55
Car(s): Alfa Romeo 156 -03 2.0 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Helkku »

Olisko kellään ajatusta miten käännettävä käsinojan sais avattua? Ihmettelin pitkään, että mihin mun parkkikolikot katoo ja nyt huomasin kun ei mennyt käsinojan kansi enää kiinni…
---
Helkku

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Oliko jäähdyttimen flekti kaksinopeuksinen JTS:ssä?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Helkku kirjoitti:Olisko kellään ajatusta miten käännettävä käsinojan sais avattua? Ihmettelin pitkään, että mihin mun parkkikolikot katoo ja nyt huomasin kun ei mennyt käsinojan kansi enää kiinni…
Jos et jo huomannut niin ainakin sen takaosan ei kääntyvän osan saa auki ihan nostamalla. Eli se verhoilupala nousee ylös. Itse löysin välistä Shellin pesupoletin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

JackFry kirjoitti:Oliko jäähdyttimen flekti kaksinopeuksinen JTS:ssä?
Tämä kiinnostaisi itseäkin. Meinaa noista lämmöt huolestuttavan korkealle pikkupyörityksessä. Flekti kyllä tulee lopulta väliin, mutta neula ehtii melkein käydä siinä 90 oikealla puolen olevan viivan päällä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jarkki kirjoitti:Omia havaintoja muistellessa JTS:ssä, ilmastoinnissa kompressori päällä, flekti pyörii 90* ja kompressori pois 110*. :oops:
Ja omassa JTS:ssä lämmöt pysyy helposti alle 90*, paikallaan kierrätellen kuten valoissa nousee 110*. Pitän normaalina kesä olosuhteissa.
^Jaha, eli Jarkilla ainakin toimii samalla tavalla kuin itsellä. Tai ainakin vika on sama... Voi olla että tämä on ollut edellisinä kesinä samanlainen, nyt vaan kiinnittää huomiota kun tuo talven aikana hommattu TS ei tunnu lämpenevän ollenkaan niin nopeasti, eikä korkealle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Mulla seilaa samalla lailla lämmöt. Maahantuojan mukaan flekti on kaksinopeuksinen. Mulle vaihettiin flektiin etuvastus, joka koski hiljaisempaa nopeutta, tai sit ne on olleet ihan pihalla.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuolla aiemmin luki että ilmastoinnin paineetkin ohjaa flektiä. No itsellä ei pitäisi sekään olla pielessä, ilmastointi huollettu 2 viikkoa sitten, lämpöjen seilaaminen ei muuttunut. Kaippa se on ollutkin tuollainen, kuumaverinen laiheliiniseos kone.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Meneeköhän toi flektiohjaus siis näin, ja mitä nuo raja-arvot voisivat olla?

½-teho päälle:
Aina jos ilmastointi kytketty päälle
Jos jäähdytysnesteen lämpöarvo X ylittyy

Täysteho päälle:
Jos jäähdytysnesteen lämpöarvo Y ylittyy

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Onko takaoven kahvat samanlaisia facelift-mallissa ja aiemmissa? Yllättäen molemmin puolin vaihtokunnossa...
CARF0869

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Alfadiagilla pääsi kokeilemaan flektin toimintaa, siinä oli hidas ja nopea tehoa tarjolla.
Nopealla flekti pyöri, mutta hitaalla ei. Kuului vain pieni naksahdus konehuoneesta, aivan kuin rele naksahtaisi.
Onko ideoita missä vika?
Ja onko tuo flektin etuvastus siinä flektin vieressä ruskeaamuovia oleva palikka johon tulee kaksi johtoa?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Pitäs muuten kokeilla Fiatecuscannilla tuo itsekin kun vaan ehtis. Ja mitä lämpöjä se ecu:n puolelta näyttää, -98:ssa näytti 99astetta kun flekti lähti päälle, mittari näytti siinä vaiheessa 90... :|
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja V6 »

JackFry kirjoitti: Ja onko tuo flektin etuvastus siinä flektin vieressä ruskeaamuovia oleva palikka johon tulee kaksi johtoa?
syylärin päällä on ainakin kutosessa 2 kpl vihreitä vastuksia.

Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

2.0 ilmastoidussa TS:ssä se menee näin: Jos hitaampi nopeus ei toimi, niin tuossa yläpuolella olevassa kuvassa oleva vastus on poikki. Vastus löytyy flektin vierestä. Hitaammalla nopeudella virta menee tuon vastuksen kautta, täydellä nopeudella "suoraan akusta". Itse oon jo kolme kertaa korjannut omastani tuon vastuksen. Itse vastus ei pala poikki, vaan jonkinlaiset pistehitsin tyyppiset liitokset sen päissä. Tinasin pari viikkoa sitten viimeks kuntoon.

EDITtiä vielä sen verran, että tuossa kuvassa keltaisena näkyvä osa on eräänlainen sulake. Itselläni sekin oli joskus poikki. Korjasin juottamalla sen tilalle ohuehkon kuparilangan. En suosittele kenellekään, mutta kerroinpahan vaan :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Omasta tarkastin joskus nuo vastukset, niin alemmasta tuo "käämi" tms. tippui syliin. Ylempi oli kunnossa.
Siitä lähtevät kaksi liitintä myöskin hapettuneet. Toistaiseksi on pysynyt, kolvasin liitokset + laitoin 2-komponenttiliimaa rulla päihin ja niihin melkein osuviin muovitukiin.
Pelkkä juottaminen tuntui liian heppoiselta.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Lade »

Missä hakea vikaa, kun ääni kaiuttimista radiota ja cd:tä kuunnellessa kuuluu vain oikealta puolelta?
Äänentoisto aluperäisessä kunnossa ja asetukset katsottu ettei niissä mitään kummallista.

Laitevialta haiskaltaa mutta kuinka kalliilta tällä kertaa?

OT: Mikä prkl siinä on että käyttöautona olevan Alfan vikojen määrä on vakio? Aivan sama mitä korjaat
ja kunnostat niin uusi ennen kokematon ongelma kolkuttelee heti nurkan takana.
Tätä menoa pitää palata takaisin tavalliseen ja vikavapaaseen voorttiin!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kokeileppa puhdistaa oven välissä oleva moninapaliitin.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Jos ei liittimestä löydy vika niin varmaan mankka tai vahvari? Jos on Bosellinen niin mun alkuperäistä mankkaa voi lainata testaamista varten. Voihan siellä tietty olla toisen puolen johdot poikkikin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Albertolli kirjoitti:Jos ei liittimestä löydy vika niin varmaan mankka tai vahvari? Jos on Bosellinen niin mun alkuperäistä mankkaa voi lainata testaamista varten. Voihan siellä tietty olla toisen puolen johdot poikkikin.
Jos ajoittain toimii ja kaiuttimet heräävät jos käyttää volyymin täysillä, niin silloin vika oviliittimissä, kontakti sprayllä korjaantuu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jaacco kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Vasen etupyörä on sentin taaempana kuin oikea ja casteri siis persiillään. Mikä paikka on vääntynyt? Alta katsoen ei mitään ilmeistä vääntynyttä paikkaa näkynyt. Vääntyykö se napasysteemi helposti?
Automilano oli sitä mieltä että tuo johtuu siitä että siellä on paikallaan pingpongtukivarsi jonka mitat ei ole samalla hehtaarillakaan alkuperäisen kanssa.

Tekeekö joku oikeasti noin paskoja varaosia :shock:
Saitko tähän mysteerioon koskaan selvyyttä?
Vaihdoin vasemman alatukivarren, ja rullamittatarkkuudella pyörä näyttäisi olevan nyt oikealla paikallaan. Edelleen puoltaa vasemmalle, mutta koitetaan saada huomenna kulmien säätöön niin nähdään missä mennään.

Renkaista kolmesta on jo runko pettänyt että ei se mitenkään ajettava olisi vaikka olisi kaikki kulmat kohdallaankin :roll: Ei vaan ole oikein tuntunut fiksulta ostaa uusia kumeja ennen kuin kulmat saadaan edes auttavasti kohdalleen.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin mulla on mennyt joskus renkaasta runko siten että auto puolsi reilusti. Mitään ei ollut silmin nähtävissä ja muutakaan oiretta ei ollut, vain puolto.
Kimmo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juu, nuo renkaat on vahva vaihtoehto puoltamisen syyksi, varsinkin kun pyörän siirtyminen oikealle paikalleen ei juuri tuntunut puoltamiseen vaikuttavan. No, katsotaan minkälainen mittausraportti sieltä tällä kertaa saadaan. Jos näyttää kelvolliselta niin sitten rengaskaupoille.

Helkku
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Maalis 2012, 09:55
Car(s): Alfa Romeo 156 -03 2.0 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Helkku »

Albertolli kirjoitti:
Helkku kirjoitti:Olisko kellään ajatusta miten käännettävä käsinojan sais avattua? Ihmettelin pitkään, että mihin mun parkkikolikot katoo ja nyt huomasin kun ei mennyt käsinojan kansi enää kiinni…
Jos et jo huomannut niin ainakin sen takaosan ei kääntyvän osan saa auki ihan nostamalla. Eli se verhoilupala nousee ylös. Itse löysin välistä Shellin pesupoletin.
En huomanut :lol:.. Mainitsin asiasta huollassa ja Epezi hoisi asian kuntoon muun ohessa. :P
---
Helkku

Dwayne
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 02:19
Car(s): 159 2.4 JTDm -06 & Porsche 911 Carrera 4 -01
(Ex 156 2.0 JTS Giugiaro FL)
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dwayne »

Omassa alkanu oikee etutukivarsi (tai pallo) tai joku siellä on mikä pitää nitinää ja natinaa? Tiedän että on vaihtamiskamaa, ja pitäis tiedustella tarkalleen mikä siellä ny on menny ja vaihdattaa, mutta auttasko asiaan jos niitä öljyis ja rasvais, eli sais sen nitinän ja kitinän pois...?..Ainakin hetkeks aikaa? Rahanmenoa ollu, kun oli toi kansiremppa ja muuta niin ei viitsis samantien alkaa vaihtamaan :mrgreen:

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Miten sivupeilien väritys on mennyt boselifteissä? Onko varret ja varsinaiset kuoret olleet korinväriset vai onko jompikumpi tai molemmat olleet mustia?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Noh, mulle myytiin ~180eurolla alatukivarsi, jonka kuulemma "pitäis kestää ilman mitään ongelmia auton loppuelämän" ;D Eli siis ainakin sen 100tkm. Kun täälläkin lueskelee noita ebay-tukivarsia mitkä kestää 10tkm, tai Mapcon halpiksia motonetista niin...
Mutta ainakin meillä alapallo kun alkoi ääntämään, se natisi jo siitä kun oven avas/istahti autoon. Hirmunen nitinatiniti koko ajan.
Tietty jos kestät sitä ääntä, etkä pelkää pientä välystä, niin kai se jonkun aikaa kestää...

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^ylätukivarsi on varmaan yleisin narisija, pusliin saa tekohenkeä rasvalla. ^^^^^ ja ^^^^^^ Puoltamisen kovin yleinen syy on renkaan rungon pettäminen. Oikein puoltoherkkään tapaukseen saattaa auttaa renkaiden puolenvaihto, siis uusien/ehjien. Halpamaista on tullut myös renkaita joiden vyöt on kasattu väärin -> puolto.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Albertolli kirjoitti:Miten sivupeilien väritys on mennyt boselifteissä? Onko varret ja varsinaiset kuoret olleet korinväriset vai onko jompikumpi tai molemmat olleet mustia?
Kuori korinvärinen, varsi eli peilikolmio musta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Flektin etuvastuksesta, JTS:ssä näytti olevan yksi kappale, aika rapeaan kuntoon on päässyt. Mittasin vastuksen, n.5megaOhmia joten pikkasen taitaa olla liikaa = vaihtoon.
Liitteet
12050047.jpg
12050047.jpg (93.9 KiB) Katsottu 7001 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Moro!

Oma 156 on alkanut nitisemään ja natisemaan joka montussa ja töyssyssä. Tämä alkoi nyt keväällä kesärenkaiden ja lämpimien kelien kanssa samaan aikaan. Alkaa ottamaan päähän tuo natina.... Mistä mahtanee johtua? Vinkkejä kaivataan.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^jaahas, täytyykin katsoa/mitata tuo vastus kans

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

vesikilppari kirjoitti:Moro!

Oma 156 on alkanut nitisemään ja natisemaan joka montussa ja töyssyssä. Tämä alkoi nyt keväällä kesärenkaiden ja lämpimien kelien kanssa samaan aikaan. Alkaa ottamaan päähän tuo natina.... Mistä mahtanee johtua? Vinkkejä kaivataan.
Ne ainaiset tukivarret. Jos nitiseenatisee todella herkästi, väitän alatukivartta erittäin todennäköiseksi syylliseksi. Tai noh, ne puslathan noissa pitää ääntä. Mahtaisko syyllisenä olla mahdollisesti eri profiilin renkaat, leveämmät ja raskaammat? Joutuu pyöräntuenta kovemmalle, mitä kapeilla talvinakkuloilla.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Renkaat on toki jonkun verran erilaiset, kuten mainitsit, mutta ei tuo viime kesänä natissu lainkaan.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

...ja sen verran vielä tuohon nitinään ja natinaan, että tuntuu tosiaan että hiljaisella nopeudella nuo äänet kuuluvat ja ne eivät kuulu heti vaan hetken ajon jälkeen. Ulkoapäin en ole kuunnellut, mutta sisällä kuuluvat.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja newport »

natinaan on paljon vaihtoehtoja...ylätukivarsien puslat..alatukivarsien puslat...kalistuksenvakaajan puslat..jos pääsee ruiskaa voiteluu pusliin vois vähä yrittää rajaa mistä kuuluu..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eipä tahdo mennä pusliin voitelua päältä päin. Eikä sitten mitä tahansa rasvaa kumiosille.

Jos kitinä kuuluu rattia käännettäessä niin syyllinen on luultavasti alatukivarren kuiva pallonivel. Mikäli kuuluu vain töyssyissä niin veikkaisin ylätukivarren puslia. Koiranluut ja kallistuksenvakaajan runkopuslat tuntuu aiheuttavan lähinnä kolinaa. Toki nekin voi olla syyllisiä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Alatukivarsi voipi hyvinkin pitää ääntä myös "joustossa", eli pehmeä kuoppa tai tiessä oleva kumpu, narahtaa. Kuulostaa ihan vanhalta hetekalta, jos on huonossa hapessa =P
Mutta toi on kyllä hyvä tarkennus siihen äänen selvittämiseen.

Mutta onhan noita nitisijöitä ja natisijoita, kuten yllä sanottu, paljon muitain. Jos se kuuluu sisältä, niin lopetan vinkinantoni tähän - niin outoa kuin se onkin, meillä tuo varttikutonen ei sisältä nitise eikä natise juuri yhtään. Rämisee, ryskyttää ja kolisee kylläkin...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Alatukivarren puslat voi toki kitistä, totta.

Omassa alkoi ilmojen lämmettyä kitistä molemmat alapallot. Niiden kitinä kuului ratin taakse todella kovaa ja terävästi (metallinen soundi). Ylätukivarren puslien ääni ei kuulunut niin lujaa ja terävänä. Niiden tuottama ääni on ollut enemmän sellaista bassovoittoista jykevää narinaa. Alatukivarren puslista ei vielä kokemusta, mutta voisi kuvitella niiden äänen välittyvän ratin taaksi kovempana kuin ylätukivarsista?

Pitäis joskus nauhoittaa nuo eri äänet niin voisi niiden perusteella myös paikantaa lähdettä. Sen verran on erityyppiset äänet kuitenkin.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Missä kannattaa vaihdattaa pakoputken joustopalat? PK-seudulla siis. Mahtaako pakoputkihuolto Sata (vai mikä se nyt olikaan) olla enää toiminnassa? Sijaitsi Tikkurilan kupeessa, entisen vahinkopalvelun lähellä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Helsinkissäpäin Tiitisen porukka ainakin. Tikkurilassa lienee joku pakoputkivarikko tms... Jousto-osan vaihtohan mennee niin, että osaava paikka hitsaa, tylsempi vaihtaa... Näin siis on sanottu, toki jos se entisenä on ni sithän se on entinen =P

Vastaa Viestiin