Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Niin ja se akun päällä oleva ABS:n iso lattasulake kannattaa tarkastaa irrallaan. Se tuppaa hapettumaan poikki sieltä muovin sisältä eikä tämä näy ulospäin mitenkään. Parista GTA:sta korjattu korjaamon diagnisoima ABS:n ecu vika tuon sulakkeen vaihdolla :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Keltsi kirjoitti:Niin ja se akun päällä oleva ABS:n iso lattasulake kannattaa tarkastaa irrallaan. Se tuppaa hapettumaan poikki sieltä muovin sisältä eikä tämä näy ulospäin mitenkään. Parista GTA:sta korjattu korjaamon diagnisoima ABS:n ecu vika tuon sulakkeen vaihdolla :wink:
Sulakkeethan tarkastetaan aina kuormittaen. Mieluiten vaikka kiinni virtapiirissään ja lisäksi kuormittaen. :roll:

Valitettavasti nykypäivän korjaamovarusteissa tyrkytetään monesti sellaista LED-testikynää, millä on niin näppärä tarkastaa sulakkeet... :roll:

tCK
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW

EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja tCK »

Morjesta taas, Tilasin coil overit sataviiskutoseen saksasta, MV Motorsportista ja toimittivat 147 kitin, nyt väittävät, että sama valmistenumero käy myös 156. Onko asia näin? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Kerran Alfa, aina Alfa

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Onko bosettomassa sw:ssä piuhat valmiiksi bosen subbarille/vahvistimelle?
Onko moisessa projektissa muutenkaan järkeä? Kannattaako esim. kaiuttimia vaihdella bosellisesta jne.?
Kotoo löytyisi myös uusi käytetty mankka muistaakseni jopa sinihampaalla, usb-liittimellä ja auxilla nyt ainakin, joten olisko järkevämpi vaan ostaa joku ihan uusi erkkasarja eteen ja vaihtaa vaan mankka?
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

tCK kirjoitti:Morjesta taas, Tilasin coil overit sataviiskutoseen saksasta, MV Motorsportista ja toimittivat 147 kitin, nyt väittävät, että sama valmistenumero käy myös 156. Onko asia näin? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Tarvikejousissa joillain valmistajilla sama jousi listattuna sopivaksi sekä 156 TS/JTS että 147 TS, jotkut jopa GT JTS, vaikka GT on ajoltaan selkeästi tiukempi orggisjousilla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nakkis kirjoitti:Onko moisessa projektissa muutenkaan järkeä? Kannattaako esim. kaiuttimia vaihdella bosellisesta jne.?
Eikö sinne ny samalla vaivalla tunkisi jotain, joka soi alhaalta ylös asti? Toki jos budjetti on tiukka, niin voi ne Bosetkin olla perusbulkkia paremmat.

No highs, no lows, it must be a Bose
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

nakkis kirjoitti:Onko bosettomassa sw:ssä piuhat valmiiksi bosen subbarille/vahvistimelle?
Onko moisessa projektissa muutenkaan järkeä? Kannattaako esim. kaiuttimia vaihdella bosellisesta jne.?
Kotoo löytyisi myös uusi käytetty mankka muistaakseni jopa sinihampaalla, usb-liittimellä ja auxilla nyt ainakin, joten olisko järkevämpi vaan ostaa joku ihan uusi erkkasarja eteen ja vaihtaa vaan mankka?
-00 mallisessa oli ainakin valmiina, tosin sinne ei kuulunut bose vaan se vanhempi saman kokoinen subbanen.
Sen sai soimaan kohtuullisesti kun tukki refleksiputken.
Kenwoodin erillis-sarja tuohon myös oli laitettu, ja sen soundi oli bosea parempi.
Bose kyllä sitten jo farkussa pompottaa ihan alhaalta asti, mutta mopoautovolyymiin sekään ei yllä.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Bose on ihan ok kun korjaa ne puutteet mitkä siinä on. Näin ainakin 147ssa. Diskanttiritilöiden taakse asentaa diskantit, johdot on seiskassa valmiina, 156sta en tiedä.
Sen päälle vielä mankka jota pystyy säätämään niin bose on hyvinkin kuunneltava setti näihin ei niin kovin hiljaisiin laitteisiin.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin tai sitten ohittaa sen bosen automaattisäädön ja tilallehan tulee eq ;)

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ainakin sedanin kanssa bosen subi kuului lähinnä paikallaan, jo taajamanopeuksissa se katosi normi ajomeluun. On ne bosen kajarit silti selvästi paremmat kuin 156 peruskajarit.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Joo, itsellähän on siis sekä boseton käyttis-sw, että bosellinen varaosa-sw ja lähinnä pohdiskelin saisiko nuista helpolla (plug 'n pray) yhden toimivan systeemin.
Itse ainakin tykkäsin et boset subbareineen sai soimaan aivan välttävästi farkussa, säätelemällä vähän balansseja ja fadereita yms.
Mites tuon EQ:n sitten saa esiin käytännössä?
[__/==\*/==\__]

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

nakkis kirjoitti:Joo, itsellähän on siis sekä boseton käyttis-sw, että bosellinen varaosa-sw ja lähinnä pohdiskelin saisiko nuista helpolla (plug 'n pray) yhden toimivan systeemin.
Itse ainakin tykkäsin et boset subbareineen sai soimaan aivan välttävästi farkussa, säätelemällä vähän balansseja ja fadereita yms.
Mites tuon EQ:n sitten saa esiin käytännössä?
Se meni jotenkin niin, että otettiin se automaattinen rajoitin pois käytöstä, niin menuvalikkoon ilmestyy eqvalisaattori, jota ainakin itse pidän tärkeämpänä ominaisuutena.
Ja mikä parasta, sillä sai hiukan korjattua äänenlaatua parempaan suuntaan.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Piti soittimen takaa joku pinni taittaa, en muista enää mikä.
Suoraan vaan suoraa

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

tCK kirjoitti:Morjesta taas, Tilasin coil overit sataviiskutoseen saksasta, MV Motorsportista ja toimittivat 147 kitin, nyt väittävät, että sama valmistenumero käy myös 156. Onko asia näin? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
https://www.ebay.com/itm/TA-Technix-spo ... Swt5hYcnFY

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

heips

onko kukaan irroittanut selerobottia vaihdelaatikosta? Siinä on se "finger bolt". Millä sen saapi auki, jotta saa vaihteistoon menevän akselin pois?

hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yhden olen irrottanut. En tiedä, oliko oikea tapa, mutta akselista löysin itse sokan, jonka poiston jälkeen robotti pääsi nousemaan pois. Laatikon ja robotin välistä se pilkisti. Liekö sitten jotain virallisempaa ja parempaa tapaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

juu siinä on sokka kyllä, sellainen jousisokka joka on kierretty hieman ässälle. Millä sait sen pois?
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Useampi vuosi aikaa, ettei pysty valitettavasti muistamaan tarkemmin. Ihan perustyökaluilla kuitenkin irtosi, joten mitään specialerikoistyökalua se ei tarvinnut.

Edit: Ettei olis ollu ihan tavan seger ja apuna avaavat pihdit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

156:n äänentoiston suurin ongelma lienee kuitenkin se että kaiuittimet on pultattu kiinni ovipahviin eikä itse ovipeltiin. Se hukkaa matalat äänet melko tehokkaasti ja aiheuttaa myös turhia räminöitä.
Vakio mankassakin on tosiaan eq mutta se ei tee siitä millään tavalla hyvää :lol:

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Miten saan irrotettua 156SW faceliftistä (2005, 1.9 Jtdm) ilmastoinnin/lämmityksen yksikön? Radion poistamalla löytyi kehyksen kaksi ruuvia ylhäältä ja vaihdekepin suojuksen poistamalla löytyi kaksi ruuvia jotka pitävät keskikonsolia paikallaan. Mutta vielä on keskikonsoli jostakin kiinni. Jostakin sivuilta, tuhkakupin sivuilta suunnilleen. Kehyksen alaruuvit näkyvät, mutta ei niitä saa auki ennenkuin keskikonsolin saa irrottettua ja siirrettyä taaksepäin.
Huono selostus, mutta joka on tehnyt tämän ymmärtää varmaan.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuhkakuppi pois ja sieltä löytyy vielä ja sitten kojelaudan ja keskikonsolin liitosruuvit, löytyvät sieltä saumoista. Mikäs kylmästöinnin säätöyksikössä?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kiitos. Pitää tutkia missä nuo liitosruuvit oikein sijaitsee.
Vasemmanpuoleinen lämpötilansäätörulla ei toimi. Toki voi käyttää oikeanpuoleista pelkästään, mutta kun varaosa on jo käsillä niin vaihtaisin sen paikoilleen.
Jostakin luin, että vaihdon jälkeen pitäisi tehdä Proxy alignment.
Pitäneekö tämä paikkansa?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

156 on vielä wanhoilla sähöillä, joten proxy aligment ei ole tarpeen/mahdollista.

edit: piti vähän miettiä: ne verhoilut piti vissiin ottaa pois tieltä, jotta pääsi liitosruuveihin käsiksi
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

palkus kirjoitti:156 on vielä wanhoilla sähöillä, joten proxy aligment ei ole tarpeen/mahdollista.

edit: piti vähän miettiä: ne verhoilut piti vissiin ottaa pois tieltä, jotta pääsi liitosruuveihin käsiksi
Kiitos ohjeista. Nyt on yksikkö vaihdettu ja hyvin toimii. Tuhkakupin takaa tosiaan löytyi vielä pari ruuvia eikä niitä liitosruuveja tarvinnutkaan irrottaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^sama homma edessä. Kerran olen hanttarin säätimen ehjännyt hopealakalla, mutta alko nyt sitten kenkkuilemaan ja välillä nostaa itekseen lämmön maximiin. Mun varaosa on sellainen, että pitää yhdistellä palikoita :(
"puhun niin totta kuin osaan"

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Kysymys, että....Kun irroittaa sivupeilin 156:sta, niin pitääkö ottaa oviverhoilu irti, vai riittääkö,että ottaa sen muovisen "kolmion" irti, ja sitten saa peilin irti?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

centro style kirjoitti:Kysymys, että....Kun irroittaa sivupeilin 156:sta, niin pitääkö ottaa oviverhoilu irti, vai riittääkö,että ottaa sen muovisen "kolmion" irti, ja sitten saa peilin irti?
Riittää sen kolmion irroitus, sitten sen alla on peilin kiinnitysmutterit esillä. Kaivat sitten
sähköjohtojen liittimen oviverhoilun raoista vetämällä esille.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Millaiset jousipuristimet olisi validit 156 jousien vaihtoon(?) Edestä ei mahdu tulemaan tukivarren pultti ulos ilman että purkaa ja purkaa. Toki jos joltain löytyy jkl kieppeiltä lainattavaksi niin olisi mahtavaa.

E; kyllähän se iskaritolppa väisti sen verran sivulle, että sai tukivarren pultin pois.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Jos vaan suinkin budjetti antaa myöten niin hommaa sellaset jotka puristaa sitä koko pakettia ylhäältä ja alhaalta, eikä niitä jousiin ripustettavia versioita.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Turre kirjoitti:^ Jos vaan suinkin budjetti antaa myöten niin hommaa sellaset jotka puristaa sitä koko pakettia ylhäältä ja alhaalta, eikä niitä jousiin ripustettavia versioita.
Joo ajatus oli hommaa kunnon vermeet, tuo on vähä kehno kohde säästää, jos sitä turvallisuus edellä. Ymmärsin että taakse ei tarvitse puristimia ollenkaa(?) Pitäisi aamusella katsoa millainen paketti se on purkaa..

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Ossiv kirjoitti:Joo ajatus oli hommaa kunnon vermeet, tuo on vähä kehno kohde säästää, jos sitä turvallisuus edellä. Ymmärsin että taakse ei tarvitse puristimia ollenkaa(?) Pitäisi aamusella katsoa millainen paketti se on purkaa..
Kyllä ne puristimet takanakin tarttee. Olen nähnyt kyllä kommentteja että joku on kikkaillut ilman puristimia, en kyllä ymmärrä miten (ellei sitten ole todella suuria eroja vuosimallien tms välillä) enkä välittäisi yrittääkään. Ei siellä jännitykset niin kovat ole kuin edessä, mutta ihan riittävästi kuitenkin.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Turre kirjoitti:
Ossiv kirjoitti:Joo ajatus oli hommaa kunnon vermeet, tuo on vähä kehno kohde säästää, jos sitä turvallisuus edellä. Ymmärsin että taakse ei tarvitse puristimia ollenkaa(?) Pitäisi aamusella katsoa millainen paketti se on purkaa..
Kyllä ne puristimet takanakin tarttee. Olen nähnyt kyllä kommentteja että joku on kikkaillut ilman puristimia, en kyllä ymmärrä miten (ellei sitten ole todella suuria eroja vuosimallien tms välillä) enkä välittäisi yrittääkään. Ei siellä jännitykset niin kovat ole kuin edessä, mutta ihan riittävästi kuitenkin.
Farkussa ainakin meni ihan nätisti niin että ylämutteri auki ja sitten tunkkaa takapään ylös ja irroittaa alapultit iskarista (nämä kannattaa löysätä ennen yläpään irroitusta) ja tiputtaa iskarin pois.
Jousen liikerata on pienempi (vakiossa) kuin mitä tukivarret antaa myöden.
Kasaaminen päinvastoin, mutta kun sitten pitää pistää jarrulevyn alle jotain kun laskee autoa alaspäin niin että saa sohoteltua iskarin varren kumityynystä läpi.
Sitten mutteri kiinni. Tämä siis edellyttää kaasuiskaria joka tuuppaa vartta ulos automaattisesti, muuten menee hankalaksi.
Itse olen käyttänyt yksin ollessani toista tunkkia jolla nostaa levystä ylöspäin ja samalla ohjaa iskaria.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Juu ei tarvi puristella takana. Nivomaatti perästä en tiedä mutta perus 156 takajouset ei ole jännityksessä kun perä on ylhäällä.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

JMC kirjoitti:Juu ei tarvi puristella takana. Nivomaatti perästä en tiedä mutta perus 156 takajouset ei ole jännityksessä kun perä on ylhäällä.
Riittävän korkealle tunkkasin auton, irroitin yläpään annoin kengänpohjaa niin saan käännettyä tolpat kaaren ali ja jousen vaihtoon. On niissä tukivarsis sen verran pituutta. 1/2 vaihdettu. Toki jarrut irroitin kokonaisuudessaan pois edestä, mutta hyvä nekin putsata välillä.

E; ei ole tosiaan jännitystä tunkattuna.
Viimeksi muokannut Ossiv, 23 Elo 2019, 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

JMC kirjoitti:Juu ei tarvi puristella takana. Nivomaatti perästä en tiedä mutta perus 156 takajouset ei ole jännityksessä kun perä on ylhäällä.
Oma kokemus aiheesta 2002 SW:n (ei Nivomatic) kanssa oli melkoisen erilainen, kyllä siellä niin paljon jännitystä oli ettei sitä näpeilleen tahi leukaansa viittis ottaa. Erikoiselta tuntuu että näin isoja eroja olis.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Milloin 156 sai apukuskin airbagi, ja oliko ensimmäiset vuodet lisävaruste?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

On ollut lisävaruste ainakin pikkukoneisissa. Omissa on V6:ssa ollut jokaisessa, mutta TS ollut myös ilman. En tiedä, missä menee ikäraja, mutta ainakin yksi -99 oli ilman pelkääjän tyynyä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Alfissimo kirjoitti:On ollut lisävaruste ainakin pikkukoneisissa. Omissa on V6:ssa ollut jokaisessa, mutta TS ollut myös ilman. En tiedä, missä menee ikäraja, mutta ainakin yksi -99 oli ilman pelkääjän tyynyä.

Voi olla, tämä yksikkö kiinnosta pikkusen: https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/156/ ... 4&vifNav=Y .Mutta näytäis niin että pelkääjän puoli puutu tyyny.
Oma passati -99 mene varmaan lunastukseen , eli nyt olis hyvä aika hankia ensimmäinen alfa!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vaihdelaatikko rempan jälkeen vakkari lakkas toimimasta 5 ja 6 vaihteella.... 3 ja 4 vaihteella pelittää normaalisti......

Mikäköhän......?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Sisemmät vetonivelet täryttelee. Riittäneeköhän pelkkä nivelen (tripod) vaihto? Nivelet selkeesti väljät.

Mielummin vaihtais vain tripodit, kun sillä pääsee 10x halvemmalla.

Myös moottorityynyt meni kelvottomiksi ravistavien nivelien takia.
Onko vasen ja oikea identtiset. Eperissä eri osanumerolla, mutta varaosana liikeissä näyttäisi olevan vain yhtä mallia. :shock:
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Pitäisi vaihtaa oikean puolen alatukivarsi -99 malliseen V6 156 Alfaan....Mitä kaikkea kannattaa purkaa irti, jotta ko.homma menisi ilman turhaa purkaamista......Vetoakselin otan jokatapauksessa irti, kun on sisempi nivelen suojakumi hajalla :roll: .....Ja onko tukivarren paikalleen asennuksessa jokin tietty järjestys, jolla se menee paikoilleen mahdollisimman "kivuttomasti"?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_low ... bone.shtml

https://www.youtube.com/watch?v=tcH9YTyTwbM

Ainakin itsellä vaati vähän harjottelua ennen kuin sai uuden paikalleen kammettua.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

[quote="wileythecoyote"]Sisemmät vetonivelet täryttelee. Riittäneeköhän pelkkä nivelen (tripod) vaihto? Nivelet selkeesti väljät.

Mielummin vaihtais vain tripodit, kun sillä pääsee 10x halvemmalla.
/quote]
Ei ainakaan minulla riittänyt, tripoidit oli tiiviit mutta maljoissa syvät montut. Lakkasi tärräämästä kun ostin uudet vetarit. Mulla lienee vieläkin yksi tarvikevetari ylimääräisenä jossain, en muista kumman puolen.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alatukivarren takaisinlaittamisessa helpottaa kummasti, jos saa koiranluut irti ja vakaajan käännettyä ylemmäs.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Tuo tekee hommasta jopa naurettavan helppoa.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Polforea kirjoitti:Alatukivarren takaisinlaittamisessa helpottaa kummasti, jos saa koiranluut irti ja vakaajan käännettyä ylemmäs.
Nappasin molemmat koiranluut irti,ja tilaa tuli hyvin tukivarren paikalleen laittoon......Itse tukivarsi meni kivutta paikoilleen, ja kaikki kiinnityspultitkin lähtivät hyvin menemään kierteilleen...Homma tuli tehtyä....

Mutta nyt pukkaa seuraavaa kysymystä.....Peruutusvalot eivät pala.....Polttimot on ehjät......Sulake on ehjä.....Ilmeisesti itse peruutusvalojen kytkin on rikki tai huonolla kontaktilla.....Missäkohtaa sijaitsee peruutusvalojen kytkin, ja joutuuko paljonkin purkamaan, että peruutusvalokytkin löytyy? Auto on -99 2.5 V6.....ja manuaalivaihteinen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vaihdelaatikon päällä. Imuputki ekana ja akkukotelon ottaa pois, niin tulee kummasti näkyvyyttä. .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Hiihtäjä kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:On ollut lisävaruste ainakin pikkukoneisissa. Omissa on V6:ssa ollut jokaisessa, mutta TS ollut myös ilman. En tiedä, missä menee ikäraja, mutta ainakin yksi -99 oli ilman pelkääjän tyynyä.

Voi olla, tämä yksikkö kiinnosta pikkusen: https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/156/ ... 4&vifNav=Y .Mutta näytäis niin että pelkääjän puoli puutu tyyny.
Oma passati -99 mene varmaan lunastukseen , eli nyt olis hyvä aika hankia ensimmäinen alfa!
Lieneekö enään ajankohtaista, mutta oma ensimmäinen itelläni ollut 156 TS oli just ton ikänen ja siinä oli bagit molemmilla puolilla.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Minkä kokoiset renkaat ovat alunperin Alfa Romeo 156 V6 Malleissa, auto on -99 vuosimallinen sedan.......Olen hommaamassa uusia talvirenkaita peltivanteille, ja aion laittaa sen vakiokokoisen rengastuksen :wink: .....
En ole rekisteriotteesta vielä käynyt katsomassa :oops: ....

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

centro style kirjoitti:Minkä kokoiset renkaat ovat alunperin Alfa Romeo 156 V6 Malleissa, auto on -99 vuosimallinen sedan.......Olen hommaamassa uusia talvirenkaita peltivanteille, ja aion laittaa sen vakiokokoisen rengastuksen :wink: .....
En ole rekisteriotteesta vielä käynyt katsomassa :oops: ....
Olisikohan ollut 15.. GTA:ssa tais olla 17. Varmaksi en muista itsekään. :roll:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Vastaa Viestiin