Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Aquatica kirjoitti:^
Jos termari menossa, se on aina auki. Diesel vaan ei lämpene kunnolla, niin voi olla että se on OK. Jo -5 oli ainakin oma 2.4 niin kylmä, että paikallaan jäähtyi ja liikkeelle viima jäähdytti.
Toki voit laittaa koneen käyntiin ja odotella, että koska ylävesiletku lämpenee... Jos lämpenee ennen ku kone kuuma ni termos entinen.
Jeps. Kyllä se läpi laskee.
Ylävesiletku lämpiää jo ennenkuin lämpömittarin viisari on lähellä viittäkymppiä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ja jos on samanlainen viritys kuin 2.4JTD:ssä, niin se on vittumainen vaihtaa.

2.4JTD:ssä on EGR:n jäähdytinpömpeli termostaatin toisen pultin "päällä", että se pitäisi irrottaa ensin... Mun ratkasu oli tappaa kiinnityksen kanta ja repiä pultti väkisin läpi, ettei tarvinnut tuota jäähdytinpömpeliä taistella irti. Projektiketjusta löytyy juttua, mut ei tainnu kovin kummosia kuvia olla... Ja 2.4JTD:ssä muuten on ainakin kolmea eri termostaattia (eri paikoissa /kokoisia uloslähtöjä/sisääntuloja).

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

^Taitaa olla sama paikka.
Pari vuotta sitten oli koko EGR jäähdytin irti, kun siitä oli murtunut pakosarjan puoleinen sisäänmeno.
Otin silloin koko pötkylän kesäksi pois, hitsasin sen kuntoon ja laitoin talveksi taas paikalleen.
Muistelisin, että siinä pömpelin alla jossain se termari taisi olla.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jeQQ kirjoitti:Taka apsi anturin liittimet missä, kontin sisällä?
Nostan uudelle sivulle..

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Aivan alkupään autoissa liittimet ovat pyöräkotelossa, mutta johdot muuttuivat nopeasti pidemmiksi, ja liittimet siirrettiin pyöräkotelosta takakonttiin ja edessä moottoritilaan.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Näköjään Deltassa eivät olleet vaivautuneet kunnolla kiinnittämään pohjapanssaria kesällä kun enemmänkin tuli osia siellä vaihdatettua. Millaisilla ruuveilla/kiinnikkeillä pohjapanssari tulisi 156 JTS sedaniin? Tällä hetkellä kaikki näyttäisi puuttuvan ja väliaikaisesti nippusiteillä kiinnitetty tukevammin, ettei ala taas laahustaa maata pitkin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

molsky kirjoitti:Näköjään Deltassa eivät olleet vaivautuneet kunnolla kiinnittämään pohjapanssaria kesällä kun enemmänkin tuli osia siellä vaihdatettua. Millaisilla ruuveilla/kiinnikkeillä pohjapanssari tulisi 156 JTS sedaniin? Tällä hetkellä kaikki näyttäisi puuttuvan ja väliaikaisesti nippusiteillä kiinnitetty tukevammin, ettei ala taas laahustaa maata pitkin.
Ruuveja ne on alunperin olleet.
http://88.114.164.96:30303/navi?SGRP_CO ... _NUM=2%7C0
Kuva

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Lambda-liittimen ihmettelyä tässä ja koittanut kaivaa sopivaa liitinrunkoa ja itse liittimiä. Varaosanumeroiksi antaa seuraavat:

liitinrunko 12452787
liitin 0.5 12451654
liitin 1 12451754

liitinrunkoja löytyy kyllä ja myös noita 12451754 liittimiä, toiset tuntuvat olevan vaikeammin saatavilla. Onko noilla kahdella liittimellä muuta eroa kuin, että toiseen menee 0.5mm johdin ja toiseen 1mm johdin maksimissaan, vai onko se edes niiden ero? Entä tarvitaanko tuohon liittimen tekoon molempia kokoja? Kyseessä siis nelinapainen liitin katalysaattorin jälkeen.

Toinen kysymys on, että onko joku korjannut johtosarjan puolelta katkenneita johtoja jotenkin ja jos on niin mikä on ollut paras tapa, jokin puristusliitos?

Kiitokset taas avusta

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Alfa 33 QV kirjoitti:Lambda-liittimen ihmettelyä tässä ja koittanut kaivaa sopivaa liitinrunkoa ja itse liittimiä. Varaosanumeroiksi antaa seuraavat:

liitinrunko 12452787
liitin 0.5 12451654
liitin 1 12451754

liitinrunkoja löytyy kyllä ja myös noita 12451754 liittimiä, toiset tuntuvat olevan vaikeammin saatavilla. Onko noilla kahdella liittimellä muuta eroa kuin, että toiseen menee 0.5mm johdin ja toiseen 1mm johdin maksimissaan, vai onko se edes niiden ero? Entä tarvitaanko tuohon liittimen tekoon molempia kokoja? Kyseessä siis nelinapainen liitin katalysaattorin jälkeen.

Toinen kysymys on, että onko joku korjannut johtosarjan puolelta katkenneita johtoja jotenkin ja jos on niin mikä on ollut paras tapa, jokin puristusliitos?

Kiitokset taas avusta
Puristusliitoksella korjasin juuri itse. Kuvat pitäisi löytyä foorumin Mitä teit tänään osiolta.
Kuva

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

seppo kirjoitti:Aivan alkupään autoissa liittimet ovat pyöräkotelossa, mutta johdot muuttuivat nopeasti pidemmiksi, ja liittimet siirrettiin pyöräkotelosta takakonttiin ja edessä moottoritilaan.
Thanks. Tämä taisi olla 97, niin eipä auta kuin tonkia liitin jostain esille. :)

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Pujazuba kirjoitti:
molsky kirjoitti:Näköjään Deltassa eivät olleet vaivautuneet kunnolla kiinnittämään pohjapanssaria kesällä kun enemmänkin tuli osia siellä vaihdatettua. Millaisilla ruuveilla/kiinnikkeillä pohjapanssari tulisi 156 JTS sedaniin? Tällä hetkellä kaikki näyttäisi puuttuvan ja väliaikaisesti nippusiteillä kiinnitetty tukevammin, ettei ala taas laahustaa maata pitkin.
Ruuveja ne on alunperin olleet.
http://88.114.164.96:30303/navi?SGRP_CO ... _NUM=2%7C0
Mulla lienee kasapäin noita ruuveja. Todennäköisesti sulla ei ole kierteitä, mihin ruuvata niitå enää.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Onko porukalla tiedossa paikkaa, jossa vois ultraäänipesettää dieselsuuttimen?
Yks on huonossa jamassa ja yks ylimääränen löytyy.
Funtsin, et pesetän sen osissa ja laitan korjaussarjan niin puhtaissa oloissa kuin suinkin pystyn. Korjausarvot kertonee sit onnistuiko projekti vai ei.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja catharsis »

wileythecoyote kirjoitti:Onko porukalla tiedossa paikkaa, jossa vois ultraäänipesettää dieselsuuttimen?
Yks on huonossa jamassa ja yks ylimääränen löytyy.
Funtsin, et pesetän sen osissa ja laitan korjaussarjan niin puhtaissa oloissa kuin suinkin pystyn. Korjausarvot kertonee sit onnistuiko projekti vai ei.
Semmonen käsitys jäi aikoinaan maatalouskone-ongelmista, että Tammer Diesel juurikin tampesterissa olisi saattanut jotain suuttimille tehdä ?
Lähettivät täältä allekirjoittaneen Delphit sinne ihmeteltäviksi.

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja catharsis »

Brake fluid level low or handbrake on- herja väläyttelee välillä.
Neste ok, joten kontaktihäiriö lienee syynä tässäkin.
Oottekos kärsineet samasta, löytyikö jarrunesteen anturista tai käppäristä syyllistä? Tai jotain muuta hauskaa?

HenriPaunonen
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Tammi 2018, 14:03
Car(s): ALFA ROMEO 156 2.0-16V TS, 1998

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja HenriPaunonen »

Moro, ostin joulukuun puolella alfa 156 2.0-16V TS 1998 vuosimallin ja ajoin sen Lahdesta Sipooseen, seuraavana päivänä Sipoosta Hyrylän Vianorille jakohihnan vaihtoon. Ennen tätä ei ollut minkäänlaista ongelmaa, Vianorilla jakohihnan vaihdon jälkeen totesivat että startti rikki, (käynnistelivät sitä pari kertaa kokeillakseen että kaikki kunnossa) välillä kävi ihan loistavasti mutta välillä kuului kova skrrrt ääni ja kierrokset laskivat/ moottori sammui. Startin irrotettua huomasin että herätevirran antavan johdon pultti oli löysällä. Oletin että vika korjaantuu sitä kiristämällä ettei pultti pääse heilumaan tärinästä ja anna herätettä kun moottori on käynnissä. (Saatan käyttää väärejä termejä älkää tuomitko)
Mutta tänään oli tarkoitus ottaa auto käyttöön ja vieläpä tekee samaa, ei ole väliä onko auto liikkeessä vai tyhjäkäynnillä paikallaan mutta kun kierrokset menee yli 2tonnin niin kuuluu kyseinen skrrrrt ääni ja auto meinaa sammua. Onkohan kellään ollut vastaavaa tai osaako kertoa mistä vikaa etsiä, tai onko ylipäätään mahdollista että tuommoinen startista johtuisi? Mielenkiintoista omasta mielestä että ei ollut minkäänlaista vikaa ennenkuin Vianorin pojat vaihtoivat jakohihnan.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Oisko se jako kuitenkin pielessä kun kerran se muuttunut tekijä on jakohihna?
Pahimmillaan tuo kuvaamasi ääni tulee siitä kun venttiili ottaa mäntään kiinni.
Kierrosluku 2000rpm selittyisi sillä, että tuossa koneessa on muuttuva ajoitus nokka-akselilla.
Melkein suosittelen, ettet käynnistä sitä enää.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

^ääni tälle. pahasti kuulostaa siltä että jako pielessä tai sitten jotain löysällä jakopäästä (hihnapyörän pultti?). Lukkopalaloilla tehty jakopää vai ihan perinteisesti arvaamalla?

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja catharsis »

catharsis kirjoitti:Brake fluid level low or handbrake on- herja väläyttelee välillä.
Neste ok, joten kontaktihäiriö lienee syynä tässäkin.
Oottekos kärsineet samasta, löytyikö jarrunesteen anturista tai käppäristä syyllistä? Tai jotain muuta hauskaa?
Ja löytyyhän tästä lopulta haullakin, kun sitä osaa ja malttaa käyttää.. Korkkia, liitintä ja uimuria ropeltamalla hiljeni toistaiseksi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

alfa 156 v6 kirjoitti:Lukkopalaloilla tehty jakopää vai ihan perinteisesti arvaamalla?
Vianor eli kehonkuljettimiin erikoistunut monimerkkikorjaamo. Vahva veikkaus on ettei lukkopaloja ole käytetty.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Veikkaus pissittyyn jakopäähän. Tai siis ääni tälle.

Voi olla myös kiristin jäänyt oikein tosilöysälle, mutta epäilisin enemmänkin pielessä olevaa jakoa. Jos jako on tismalleen kohdillaan alun perin, voi *teoriassa* saada ilman lukkopaloja jaon myös pysymään siinä. Sen sijaan jos vaikka pakonokka on hampaan pielessä, et ilman lukkopaloja saa kohdilleen.

PS.
Myös lukkopalojen kanssa jako on mahdollista saada pieleen.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

https://youtu.be/z2xvmV90J4g
Mitäs vittua?

Kuulostaa tulevan joko alapallosta tai tangonpäästä.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos ei ole narisevaa lunta, niin joku heloista narisee liikkuessaan. Hämärä mielikuva samanlaisesta keissistä omassa autossa oli joskus, kun siinä oli ylätukivarsi kiristetty "kevennettynä" - vaikka sillä ei *pitäisi* olla mitään merkitystä. Sitten pulttia löysättiin auton ollessa renkaillaan ja kiristettiin uudestaan, ääni katosi...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei sillä kevennettynä kiristämisellä olekaan mitään merkitystä, kun se ylätukivarren pusla on vapaasti pyörivä. Kevennettynä kiristämisen ongelmahan on siinä, että jos kiinteä pusla kiristetään kevennettynä, niin pyörille laskiessa se kiertyy, mitä tuossa ei tapahdu. Paikkojen avaaminen ja uudelleenkiristäminen kyllä voi vaikuttaa narinoihin.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Eipä taida hirveesti helat pyöriä ratin mukana. Joskin sen puolen ylätukivarsi alko pakkasten tultua nariseen.
Pidän sormia ristissä, ettei ole alapallo. Alatukivarret on kuitenkin kesällä vaihdettu.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

156 nykii perkeleesti kylmänä, missä vika. Miksihän tuota kutsuisi, erikoista epäröintiä ja sytytyskatkoksia ja pahimmillaan tilanne on just yön yli seisoneena ja ilman lämmitystä ajoon otettaessa kierrosalueella 1000-3000rpm. Massamittarin vaihdoin jo uuteen, ei vaikutusta. Lambdojen käyrät ok, koneen lämpöanturin lukemat linjassa mittarin kanssa, testerillä katsottu.
Ongelma siis helpottaa sitä mukaa kun kone lämpiää, tarpeeksi lämmettyään on jäljellä enää pienoinen tehohäviö alakierroksilla..
Täytynee tsekkailla tulpat seuraavaksi ja poistaa ne mahdolliset vedet koloista jota sielä melko varmasti moottorin pesun jäljiltä on jäänyt. Imuvuodot pitää vielä tarkistaa.
Muilla ollut samankaltaista ongelmaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

wileythecoyote kirjoitti:Eipä taida hirveesti helat pyöriä ratin mukana. Joskin sen puolen ylätukivarsi alko pakkasten tultua nariseen.
Pidän sormia ristissä, ettei ole alapallo. Alatukivarret on kuitenkin kesällä vaihdettu.
Ei ne pyöri. Ne kääntyy, vääntyy yms.
Se on kuitenkin aika hitonmoinen voima, mikä siinä on kun paikallaan pyörittelet renkaita - ne vääntää yhteen suuntaan ja hammastanko vääntää toiseen - samalla tukivarret liikkuu sivusuunnassa/korkeussuunnassa sen, mitä pystyy ja pääsee.

@Tuomas
Niin, ko en tiä miks. Niin se vaan on tehnyt kerran jos toisen. Tietty huonolaatunen tukivarsi voi olla osasyy - tai liian tiukkaan vedettynä ja väännettynä, tai mittavirheinen, tai jotain.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:
wileythecoyote kirjoitti:Eipä taida hirveesti helat pyöriä ratin mukana. Joskin sen puolen ylätukivarsi alko pakkasten tultua nariseen.
Pidän sormia ristissä, ettei ole alapallo. Alatukivarret on kuitenkin kesällä vaihdettu.
Ei ne pyöri. Ne kääntyy, vääntyy yms.
Se on kuitenkin aika hitonmoinen voima, mikä siinä on kun paikallaan pyörittelet renkaita - ne vääntää yhteen suuntaan ja hammastanko vääntää toiseen - samalla tukivarret liikkuu sivusuunnassa/korkeussuunnassa sen, mitä pystyy ja pääsee.

@Tuomas
Niin, ko en tiä miks. Niin se vaan on tehnyt kerran jos toisen. Tietty huonolaatunen tukivarsi voi olla osasyy - tai liian tiukkaan vedettynä ja väännettynä, tai mittavirheinen, tai jotain.
Ei alatukivarsi ja ylätukivarsi liiku yhtään pyörää käännellessä. Kolme palloniveltä liikkuu kylläkin. Ylä-, alavarren, sekä raidetangon pallo(t) pyörii. Ylätukivarresta se ei kuulostais tulevan. Pitää ens viikolla ottaa repsikan puoli auki ja kattoo missä vika. Pitikin olla repsikan puolella.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Koitin tilata nimarkilta iskareita, mut myöhemmin soittivat, että eivät saa kyseisiä. Laittoivat tilalle toiset kalliimmat, mutta niissä luki, että olisivat vakioalustaisen sedanin vaimentimet. Mahtaakohan käydä sw velocen jousien kanssa yhteen?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^onko takana nivomatikit?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

palkus kirjoitti:^onko takana nivomatikit?
Ei ole.
Noista on kovasti juttua aina, mutta ei tunnu kellään moisia olevan :D
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

JMC kirjoitti:156 nykii perkeleesti kylmänä, missä vika. Miksihän tuota kutsuisi, erikoista epäröintiä ja sytytyskatkoksia ja pahimmillaan tilanne on just yön yli seisoneena ja ilman lämmitystä ajoon otettaessa kierrosalueella 1000-3000rpm. Massamittarin vaihdoin jo uuteen, ei vaikutusta. Lambdojen käyrät ok, koneen lämpöanturin lukemat linjassa mittarin kanssa, testerillä katsottu.
Ongelma siis helpottaa sitä mukaa kun kone lämpiää, tarpeeksi lämmettyään on jäljellä enää pienoinen tehohäviö alakierroksilla..
Täytynee tsekkailla tulpat seuraavaksi ja poistaa ne mahdolliset vedet koloista jota sielä melko varmasti moottorin pesun jäljiltä on jäänyt. Imuvuodot pitää vielä tarkistaa.
Muilla ollut samankaltaista ongelmaa?
Voisikohan imusarjan pituussäätö temppuilla
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^kyllä ne vakiotkin siellä pelaa, vaikkakaan eivät ole niin hyvät , kuin sportit tai konin keltaiset. Sporttien männänvarret ovat takana vähän lyhkäsemmät, mutta ei se velocen vieteri silti liian löysäksi jää, auto ylhäällä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Eipä ihan menny jousien ja iskareiden vaihto taakse, kuin strömsöössä.

Alapulttia koitin mutterin irroituksen jälkeen irroitella pulttimopolla, lyömällä ja puolentoistametrin!!! varrella. Sama vielä öljyjen ja lämmön kautta mutta NOU ei edes pyöri!

Onko herrasväellä ideoita, miten se kusiaisen saisi ulos sieltä?

Tai vaihtoehtoisesti pyörän napaa laakereineen ja noita väliputkia jos sahaan sen vittuun sieltä.

Anteeksi käytös, mut menee taas usko tuon kanssa.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se on jumissa siitä keskellä olevasta holkista.

Yhteen 156:een käytin sen n. 3h/puoli aikaa VASARALLA. Eli siis jollain 3kg pajavasaralla. Sit lähti liikkumaan. Uudet pultit sai marmorilta, nyt en enää hintaa muista - parikymppiä kappale?
Mutta jos on liekkiä ni lämmitä siitä haarukan keskeltä olevasta holkista niin kauan, että aukeaa. Siinä tosin tais olla jotain kumia tai vastaavaa jossain lähellä, että varovasti jos ei sitä halua tuhota... Näin ainakin oma mielikuva väittäisi.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

sielt takakautta krapsuttelet suurimmat paskat pois ja ruosteenirrotinta sinne+öljyä. Siis sitä pulttia näkyy siellä vähän. Sitte sitkeästi pulttipyssyllä ees taas. tarttis olla hyvä pyssy ja lyhkäken kova hylsy. Pultti nalkkaa napaan, ei tukivarsien pusliin.
"puhun niin totta kuin osaan"

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Helvetisti öljyä/crc:tä sinne holkin lähistölle ja puolen metrin jatkovarren kanssa kääntelyä niin ainakin itsellä on aina auennut. Asentaessa kuparitahnaa/vaseliinia holkkiin ja pulttiin niin seuraavan on helpompi avata :wink:

En ole koskaan ymmärtänyt miksi uudet pultit pitää ostaa, rasvaa vaan ne vanhat hyvin.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Taidan tilata uudet pultit ja käyttää äärimmäistä väkivaltaa. Voin hyvin mielin katkoakkin pultit nuista poikittaisvarsien kohdilta, kun menevät vaihtoon kuitenkin. Pitää saada vaan se pultti pyörimään ensin. Ehkä vuokraan induktiolämmittimen jostain, kun tuo butaanitöhö ei tunnu riittävän.

Pitää samalla tilata varsien toiseenkin päähän pultit ja se epäkesko säätöhommeli. On kuulemma melko jumissa, kerto kulmamies kun viimeks säädettiin.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se "prikka" on muistaakseni takakelkassa kiinteä, joten pultin kunnollinen putsaus vois riittää. Siis ihan irti ja niin edelleen. Sieltä sisäpäästä, toki... Nyt mennään jo aavistus mutulla, kun en muista (eikä taida olla kuviakaan tallella). Ja tuon on moni rikkonutkin murjomalla liikoja. :roll:

Ja kuulemma muilla se pitkä pultti jumittaa holkista, joka on haarukan sisällä - ei haarukan läpivienneistä. Siihen ei induktiolämmitin edes osu kunnolla. Holkissa saattoi olla kumia tai sitten ei - mutta perseestä tuo operaatio on joka tapauksessa. Jos on saatavilla PITKÄ varsi (vaikka se 3 metrinen teräsputki), niin sillä saattaa saada eloa aikaseksi. Tai ainakin räjäytettyä hylsyn...

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Nakutin kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Jos termari menossa, se on aina auki. Diesel vaan ei lämpene kunnolla, niin voi olla että se on OK. Jo -5 oli ainakin oma 2.4 niin kylmä, että paikallaan jäähtyi ja liikkeelle viima jäähdytti.
Toki voit laittaa koneen käyntiin ja odotella, että koska ylävesiletku lämpenee... Jos lämpenee ennen ku kone kuuma ni termos entinen.
Jeps. Kyllä se läpi laskee.
Ylävesiletku lämpiää jo ennenkuin lämpömittarin viisari on lähellä viittäkymppiä.
Voi ristuksen kuustoista!
Tää auto on ollu meillä vuodesta 2014 ja meillä on ollut termari rikki koko ajan. Onhan mulla ollu tuo obd elm, mutta jostain syystä ei ole noita lämpöjä tullu katseltua aikasemmin.
Sitä on vaan joka talvi tyytyväisenä viritelly niitä pahveja keulaan, kun on niin kylmä.

Tänään vaihdoin termarin ja kyllä yllätti. Lämpiämisen jälkeen lämmöt ajossa koko ajan n. 83-86 ilman mitään maskisuojia, ulkoläpötilan ollessa -10
Tästä voisin vetää sellaisen johtopäätöksen, että jos ilman viimasuojaa lämpömittarisi ei näytä 90 kmh:n nopeudessa tältä
mittari.jpg
mittari.jpg (21.99 KiB) Katsottu 5158 kertaa
Ja obd:n kautta mittattuna lämmöt tältä
lämmöt.png
lämmöt.png (111.87 KiB) Katsottu 5158 kertaa
Niin vaihda termari.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Todennäköisesti kulutuskin laskee.

Mulla termarin vaihto laski merkittävästi, kuten myös luistavan kytkimen vaihto... Yhteensä lähes litran satkulle (!) 2.4JTD:llä. Olikohan 0,8l/100km tjsp. mitä kulutus aleni...

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:^
Todennäköisesti kulutuskin laskee.

Mulla termarin vaihto laski merkittävästi, kuten myös luistavan kytkimen vaihto... Yhteensä lähes litran satkulle (!) 2.4JTD:llä. Olikohan 0,8l/100km tjsp. mitä kulutus aleni...
Paljolla sun meni?
Mulla jtd(m) 2.4 hörppii 5.5 ja pääasiassa maantieajoa.

Vaihdoin tuohon termarin kun ostin sen, mutta on edelleen turhan kylmä. Pitää tsekkailla toi ylävesiletku.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

10v oli täällä, alta 7 ja pääosin kaupunkia. Varmaan aika 60/40 painotuksella kaupunki/maantie.
Tosin tuo 10v on koneenakin ihan eri kuin jiiteedeeämmä, ettei voi oikein verrata...

Eipä tuo munkaan 156 ollut mikään maailman lämpösin, kotelointi teki todella ihmeitä (tai siis viimasuojat).

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Aquatica kirjoitti:^
Todennäköisesti kulutuskin laskee.

Mulla termarin vaihto laski merkittävästi, kuten myös luistavan kytkimen vaihto... Yhteensä lähes litran satkulle (!) 2.4JTD:llä. Olikohan 0,8l/100km tjsp. mitä kulutus aleni...
Täytyypä taas ottaa lukemat ylös.
Ennen termostaatin vaihtoa oli reilun 1000km:n kulutus reilu 8L/100km ajotieturin sitkeästi näyttäessä 4.8L/100km. Tosin webastokin hurraa sen 20min per kerta eli työpäivinä vähintään 40min päivässä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei tosiaan pitäisi 1.9 viedä mitenkään noin paljoa, ellet koko ajan punarajalla huudata 8)
Se on selvästi kevyempi kuin 2.4 ja tehoa siinä ei kuitenkaan niin merkittävästi vähemmän ole. Saatika vääntöä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mikähän iski, kun eilen starttasin Alfan, jäi ruiskuvalo palamaan ja flekti huutamaan heti käynnistyksestä. Muutaman minuutin oli käynnissä ja n.200m siirsin toiselle parkkipaikalle, eikä halunnut 5min päästä lähteä käyntiin. Aikani sahailin kaasu pohjassa, niin sitten heräsi ja edelleen palaa ruuskuvalo ja flekti huutaa. Kotoa pari kilsaa ihmettelin lämpöjä, kun kiipesi jo "110" viivalle asti, joten auto seis pysäkille ja katsomaan, että kaik ok. Nestettä on, eikä jäässä, eikä pitäisikään. Eipä sitten halunnut taas käynnistyä. Taas aikani odotettua ja yritettyä, auto heräsi ja siirsin suosiolla kotio kun omineen liikkui.

Joku bitti on jossain poikittain ja mietin, että lämpöanturi varmaan voisi tehdä tuon käynnistymättömyydenkin, kun oli niin selkeästi yhteydessä flektin huutamiseen ja mittarilämpöön. Torstaina auto toimi täysin moitteitta, joskin taisi flekti puhista kotona ruutuun ajaessa, mutta silloin laitoin sen piikkiin, kun oli tyhjäkäynnillä seissyt ajon jälkeen useamman minuutin. Täytyy ottaa koodit ulos, jos pääsisi johonkin jäljille.

E: minkä takia nää tekstit menee kauhean leveälle... :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lämpöanturi tai sen johdotus... flekti käy koko ajan jos anturi on poissa pelistä/johto irti ainakin euro 3:ssa. Vanhemmassa ei ole tarvinnut vastaavan kanssa taistella.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tämä vahvistaa omaa epäilyä. Eikun penkomaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En päässyt penkomaan asti, kun vika tuli ulos ajamalla paikat lämpöiseksi. Tarvii jossain välissä katsoa, mitä koodimuistiin jäi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Klassinen tilanne, työpöydällä pyörii kuvan mukainen muovirengas/tms. ja ei käryäkään mistä tämä on :oops:

Kuka ratkaisis kuva-arvoituksen, mikä tämä on ja mihin kuuluu? Googlaus ei tuonut osumia tuossa olevalla numerolla 2 700 144 002
Liitteet
Edestä
Edestä
IMG_1991.JPG (88.56 KiB) Katsottu 4818 kertaa
Takaa
Takaa
IMG_1992.JPG (225.42 KiB) Katsottu 4818 kertaa
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Viimeistä huutoa olevan pelihiiren pallon kansi? :lol:
Liitteet
hiiri.jpg
hiiri.jpg (42.15 KiB) Katsottu 4786 kertaa

Vastaa Viestiin