Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

156:tta riivaa sama ongelma kuin muutama viesti aiemmin tuolla ylempänä, nyt vaan entistä pahempana.
Ei siis enää meinaa kylmänä saada käyntiin millään, ihan sama onko lämppärissä vai ei.
Kaasupohjassa kun aikansa starttaa niin lähtee lopulta yhdellä pytyllä käymään, maksimissaan kahdella.. Hetken päästä tulee sitten muitakin pyttyjä mukaan ja lopulta käy kaikilla pytyillä tyhjää, välillä antaen misfireä.
Koneen kun antaa hetken käydä niin pikkuhiljaa misfiret loppuu ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Kierrättäessä melkoista rytinää, välillä tuntuu käyvän kolmella ja ampuu kaasulta nostettaessa putkeen.
Ajoon lähdettäessä nykii nyt todella paljon, ihan sama onko kaasupoljin pohjassa vai ei.
Aikansa kun ajelee ja saa koneen oikeasti kunnolla lämpöiseksi niin kaikki ongelmat poistuu, auto käy hyvin tyhjää, vetää nätisti ja nykimättä.
Alfa obdlla katsottuna anturidatat näyttää olevan ok. Koneen lämpötila anturi näyttää realistisia lukemia ja lambdat piirtää käyrää hetken kuluttua kun on käyntiin saanut.
Ilmamassamittari vaihdettu, ei vaikutusta, enkä oikein usko että molemmat antureista on paskana, kun toinen kuitenkin oli uusi ja boschilainen.
Isot tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Pieniä en vielä vaihtanut kun motonetistä oli loppu, mutta menee vaihtoon vklpnä, joskaan en usko tämän auttavan.

Vika ei ole linjassa moottorin lämpöön suoranaisesti, sillä vaikka se kuumana jätetään parkkiin tunniksi pariksi ja sen jälkeen taas ajoon niin ei ole mitään ongelmaa vaan auto toimii kuten pitää, pientä nykimistä voi esiintyä. Mutta jos seisoo esim vaikka työpäivän verran tai yön yli niin eipä lähdetäkkään..

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Kerrassaan veemäinen vika kun kaikki anturit näyttää omaan silmään tekevän sitä mitä pitää eikä vikakoodiakaan anna muutakun syttykatkoksista ja lambdan lämmityspiiristä..

Voihan siellä olla vettä tankissa tai jossain, pitäis yrittää saada johonkin lämpöiseen hetkeksi.
Ajatuksia otetaan vastaan, pirun kylmä ajella pyörällä töihin :evil:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sellainen kaukaisempi ajatus tuli, että jos olisi jako hypännyt? Tai jokin muu ihan mekaaninen vika. Ajoituksenmuunnin jumissa. Tuosta räkimisestä tuli vaan sellainen fiilis. Toinen että ei saa bensaa tarpeeksi.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Kai tuokin mahdollista on, jakoremmi on menossa vaihtoon tässä viikon kahden sisään kuten myös ajoituksen muunnin. Tokikaan en keksi että millä lailla se lämmetessään kuitenkin toimisi jos olisi jako hypännyt, luulisi ainakin että vetoja olisi lämpöiselläkin koneella hukassa.
Laihalla käyntiä tässä on epäilty myös, ei vaan keksi että mikä sen aiheuttaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vieläkös -01 Ecu on samassa paikkaa kaasuläpän päällä? Rikkinäinen ecu tai vaikka huonosti kiinni olevat liittimet voisi tehdä vaikka mitä kivaa ja lämmetessään saisi paremman kontaktin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Siinähän se möllöttää juu. Tässähän se maavika oli silloin muutama kuukausi sitten, sytytti ajoneston valon eikä saanut käyntiin. Syylliseksi silloin selvisi just tuon ecun maa ja korjasin vaihtamalla uudet maakaapelit akulta vaihteistolle ja vedin akulta kaapelin suoraan siihen ecun päälle mutterin alle. Sillä lähti käymään mutta se alkuperäinen ecun maa lienee edelleen kateissa niin tuo ois hyvä tutkia kyllä.
Pitikin kysyä että löytyiskö keltään kytkäriä tuohon ecuun että mistä se maakaapeli ylipäätään kulkee, niin sais selville mistä se on poikki.. Mulla on kyllä elearni mutta jostain syystä se heittää kaavioita lukiessa vain errorit tauluun.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Onkohan kellään koekemusta avaimen avainperälenkin korjauttamisesta? Näköjään sitten katkesi avaimen sisäpuolella oleva lenkin metallinen varsi poikki. :lol:

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Nyt myös pienet tulpat vaihdettuna, ei tuntunut olevan vaikutusta. Ecun testasin laittamalla sen huoneen lämpöisenä paikalleen, ei vaikutusta. Tämähän nyt ei ecun viallisuutta mitenkään pois sulje mutta kannatti kokeilla. Jostain pitäis löytää toinen ecu millä vois testata.. Ecun liitännät näytti olevan myös kunnossa. Sain eperin kytkäritkin pelaamaan mutta vieläkun onnistuu löytämään sieltä oikean kaavion :roll:
No, pääsin kuitenkin autolla töihin tänä aamuna suhteellisen vaivatta :roll:

Twinblade
Viestit: 58
Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Twinblade »

Voisi kuulostaa rikkinäiseltä ECUlta... Omassa V6:ssa Oli sellanen vika että vähänkin ripeämmin yritti kaasua käyttää, niin sammui samantien. Myöskin starttaaminen oli työn sekä tuskan takana.

Loppujen lopuksi vika oli ECUn piirilevyssä huonosti kiinni ollut komponentti. Kolvasin sen paremmin kiinni ja voila, Alfa toimi taas kuin enkeli.

Salanne
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 05:10
Car(s): 156 2.0 JTS -04 (facelift)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Salanne »

Missäpäin sijaitsee ulkoilman lämpötila anturi?

Näyttö näyttää että olisi -2 tai -5 ja ulkona on -25?? :roll:

JTS 2.0 vm-04

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Oikeassa sivupeilissä.

Salanne
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 05:10
Car(s): 156 2.0 JTS -04 (facelift)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Salanne »

Jarsan kirjoitti:Oikeassa sivupeilissä.
Kiitoksia, peilit on uudet ja anturi pitäisi olla kunnossa, mutta voisko ecun resetti auttaa?

Ei oo resetoitu peilien vaihdon jälkeen.

Ja missäpäin letkua termostaatti on, tuntuu että se on kokoajan auki, lämmöt pysyy 50-70 välissä vaikka ois tunnin tyhjäkäynnillä

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mittarilla on kai taipumus näytellä alakanttiin ja viiva ennen keskialuetta (70?) lienee "normaali". Ei mullakaan nouse uudella termarilla juuri kuumemmaksi, ajossa tai paikoillaan jos on lämppärissä puhallusta. Ecusta näkee ohjelmalla todellisen lämpötilan, mittarinäyttöön en luottaisi. Poikkeuksellisen paljon tuo mittari heittelee, useimmissa uusissa autoissa kun nämä on ohjelmallisesti rajoitettuja että pysyvät tarkasti yheksässäkympissä vaikka todellinen lämpö vaihtelisi, niin tässä suorastaan liioittelee.

Kai näissä voi olla vikaakin, mutta ei oma yksilö juuri lämmennyt termarin vaihdolla, 25 pakkasilla tahtoo maantiellä lämmöt tippua mittarin mukaan pari milliä alle 70 viivan, tuli pidettyä webastoa päällä. Kyllähän tuolla tarkenee mutta ei yli 20 pakkasilla ole kuitenkaan mikään sauna lyhyillä matkoilla. Tai sitten termarit on kuraa, tähän taisi tulla Behr jonka pitäisi olla ok.

Salanne
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 05:10
Car(s): 156 2.0 JTS -04 (facelift)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Salanne »

sämpy kirjoitti:Mittarilla on kai taipumus näytellä alakanttiin ja viiva ennen keskialuetta (70?) lienee "normaali". Ei mullakaan nouse uudella termarilla juuri kuumemmaksi, ajossa tai paikoillaan jos on lämppärissä puhallusta. Ecusta näkee ohjelmalla todellisen lämpötilan, mittarinäyttöön en luottaisi. Poikkeuksellisen paljon tuo mittari heittelee, useimmissa uusissa autoissa kun nämä on ohjelmallisesti rajoitettuja että pysyvät tarkasti yheksässäkympissä vaikka todellinen lämpö vaihtelisi, niin tässä suorastaan liioittelee.

Kai näissä voi olla vikaakin, mutta ei oma yksilö juuri lämmennyt termarin vaihdolla, 25 pakkasilla tahtoo maantiellä lämmöt tippua mittarin mukaan pari milliä alle 70 viivan, tuli pidettyä webastoa päällä. Kyllähän tuolla tarkenee mutta ei yli 20 pakkasilla ole kuitenkaan mikään sauna lyhyillä matkoilla. Tai sitten termarit on kuraa, tähän taisi tulla Behr jonka pitäisi olla ok.

Joo kyllä se lämmintä puhaltaa ja tarkenee kovassakin pakkasessa, mietitytti vaan kun mittari ei mene yli 70 vaikka kuinka repis. Jostain luin, että termari olisi yleinen tyyppivika, mutta kai se ihan kunnossa sitten on

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Pitäisi lähiaikoina ottaa Alfa talviteloilta käyttöön lähestyvän katsastuksen vuoksi. Koska näillä tuntuu olevan sielu, niin tämäkin yksilö viimeisenä temppunaan ennen talliin joutumista päätti hajotuttaa käsijarrun. Näissä ymmärtääkseni on käsijarruongelmat yleisiä. Alustava kysymys on, että ei kai siitä kuitenkaan ole vaijerit poikki, kun jarru pitää, kahva vaan on löysänä ja se pitää vetää todella ylös ennen kuin alkaa pitämään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Salanne

Termari jos on rikki, se on jokaisessa mun 156ssa parkissa nostanut lämmöt todella ylös (yli 90) ja liikkeessä melkein heti - siis kymmenien metrien matkalla - tippuu alas.

@Kertsu

Voi olla poikki vaikkapa edestä. Myös mahdollista, että toisen satulan päästä läpivienti antautunut tai Y-haarotin levinnyt. Näkee helposti, kun menee auton alle.

Pari tapausta tiedän, missä kahvan päästä vaijeri pettänyt...

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Korjausmonttu on lumen saartama, sinne ei pääse ennen toukokuuta. Pitää siis viedä korjaamolle epätietoisena.

Mistäs kannattaa ostaa uusi lasinnostimen moottori? Kaikki ikkunat temppuilee, mutta jos nyt kuskin ikkunan saisi kuntoon.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Onko joku vaihtanut parempaa kytkintä 156 GTA:n vakiokytkimen tilalle? Vakiokytkimen kestävyys on siis ongelmana. Kuvassa näkyy nuo ulkokehällä olevat niitit (3kpl) jolla kytkin on kasassa, eli ne löystyy ja menee poikki. Nykyisellä kytkimellä on ajettu vain yksi kisa (noin 10km) ja siitä on jo yksi niitti kadonnut.
Liitteet
sachs-koppelingsset-plus-csc-3000-990-082.jpg
sachs-koppelingsset-plus-csc-3000-990-082.jpg (142.01 KiB) Katsottu 9959 kertaa

Andyman
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:10
Car(s): Lancia Thesis & Giulietta & 147

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Andyman »

Tere kaverit!

Osaako kukaan kertoa mistä löytyy 156:n äänimerkin rele? Löysin kytkentäkaavion jossa tuo rele on mukana, mutta sitä ei kyllä sulakeboksista löydy. Tämä kärry on 2003 V6, jota rakentelen katsastuskuntoon.

Eli ystävät kalliit, kertokaa missä tuo rele R2 on, jotta saan yhden vikapaikan pois listalta.

Ant
Liitteet
Kytkentäkaavio
Kytkentäkaavio
horns2.jpg (27.56 KiB) Katsottu 9817 kertaa
Giulietta & 156 & Lancia Thesis

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Rele on sulakerasian takana, ihan siinä paikassa jossa kuva kertoo?

Andyman
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:10
Car(s): Lancia Thesis & Giulietta & 147

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Andyman »

Kiitokset Seppo!

Siellähän se on ja piukassa. Täytyy taiteilla se sieltä irti ja testata.

Ant
Giulietta & 156 & Lancia Thesis

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei kenelläkään sattuis olemaan kuvaa 156/147 ohjausvaihteesta kiinni autossa tehostimenputket paikallaan. Asensin yhden putkista väärin. Ottaa vaihteensiirtovivustoon kiinni. :lol: En oikein keksi miten se pitäisi tulla eikä enää kiinostais alkaa purkamaan kun kaikki on läjässä pohjamuovia myöten. Yläpuolelta vois saada kun tietäs miten se pitää olla.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Olisko TUOSTA apua?
"No smoke => no power => no hope"

Supikka
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:20
Car(s): 156 sw 1.9 JTD -05
156 sw 2.0 JTS -04
156 sw 2.0 JTS -03
156 sw 2.0 TS -01
------------------------------
33 1.5 TI -87
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Supikka »

Alustaremonttiin kaivataan vinkkejä.
Onko suosituksia tai kokemuksia millaiset iskarit ja jouset kannattaisi hankkia.

Malli on 156 FL (-05) Sportwagon 1.9jtd.

Nykyisen iskarit on ilmeisesti alkuperäiset, made in turkey lukee pumpuissa ja noilla on ajettu 270tkm.
Eipä noissa pahasti vielä vikaa ole, mutta menee kuitenkin pyörien säätöön, kun lähes kaikki tukivarret menee vaihtoon.

Ensiksi ajattelin tilata Eibachin 30mm madaltavan sarjan, Bilsteinin iskareilla,
mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin, kun välillä täytyy perässä vetää vaunua sekä ajella huonoilla teillä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja muutoskatsastuksen haaasteet oli tiedossa? Joka tietää nykytilanteen, avautukoon.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jargon »

Andyman kirjoitti:Tere kaverit!

Osaako kukaan kertoa mistä löytyy 156:n äänimerkin rele? Löysin kytkentäkaavion jossa tuo rele on mukana, mutta sitä ei kyllä sulakeboksista löydy. Tämä kärry on 2003 V6, jota rakentelen katsastuskuntoon.

Eli ystävät kalliit, kertokaa missä tuo rele R2 on, jotta saan yhden vikapaikan pois listalta.

Ant
Äänimerkin toimimattomuus voi johtua myös ratin sisällä olevasta piirilevystä. Virta ei kulje liittimeltä toiselle, mutta sen voi ohittaa tinaamalla hyppylangan liittimien välille.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

jargon kirjoitti:
Andyman kirjoitti:Tere kaverit!

Osaako kukaan kertoa mistä löytyy 156:n äänimerkin rele? Löysin kytkentäkaavion jossa tuo rele on mukana, mutta sitä ei kyllä sulakeboksista löydy. Tämä kärry on 2003 V6, jota rakentelen katsastuskuntoon.

Eli ystävät kalliit, kertokaa missä tuo rele R2 on, jotta saan yhden vikapaikan pois listalta.

Ant
Äänimerkin toimimattomuus voi johtua myös ratin sisällä olevasta piirilevystä. Virta ei kulje liittimeltä toiselle, mutta sen voi ohittaa tinaamalla hyppylangan liittimien välille.
Tässä ohjeet: http://www.alfaworkshop.co.uk/156_horn_problem.shtml
Se ei aina toimi mutta yrittämisen arvoinen.
Itse vaihdoin osat aikoinaan.
Kuva

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

JMC kirjoitti:156:tta riivaa sama ongelma kuin muutama viesti aiemmin tuolla ylempänä, nyt vaan entistä pahempana.
Ei siis enää meinaa kylmänä saada käyntiin millään, ihan sama onko lämppärissä vai ei.
Kaasupohjassa kun aikansa starttaa niin lähtee lopulta yhdellä pytyllä käymään, maksimissaan kahdella.. Hetken päästä tulee sitten muitakin pyttyjä mukaan ja lopulta käy kaikilla pytyillä tyhjää, välillä antaen misfireä.
Koneen kun antaa hetken käydä niin pikkuhiljaa misfiret loppuu ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Kierrättäessä melkoista rytinää, välillä tuntuu käyvän kolmella ja ampuu kaasulta nostettaessa putkeen.
Ajoon lähdettäessä nykii nyt todella paljon, ihan sama onko kaasupoljin pohjassa vai ei.

Aikansa kun ajelee ja saa koneen oikeasti kunnolla lämpöiseksi niin kaikki ongelmat poistuu, auto käy hyvin tyhjää, vetää nätisti ja nykimättä.
Alfa obdlla katsottuna anturidatat näyttää olevan ok. Koneen lämpötila anturi näyttää realistisia lukemia ja lambdat piirtää käyrää hetken kuluttua kun on käyntiin saanut.
Ilmamassamittari vaihdettu, ei vaikutusta, enkä oikein usko että molemmat antureista on paskana, kun toinen kuitenkin oli uusi ja boschilainen.
Isot tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Pieniä en vielä vaihtanut kun motonetistä oli loppu, mutta menee vaihtoon vklpnä, joskaan en usko tämän auttavan.

Vika ei ole linjassa moottorin lämpöön suoranaisesti, sillä vaikka se kuumana jätetään parkkiin tunniksi pariksi ja sen jälkeen taas ajoon niin ei ole mitään ongelmaa vaan auto toimii kuten pitää, pientä nykimistä voi esiintyä. Mutta jos seisoo esim vaikka työpäivän verran tai yön yli niin eipä lähdetäkkään..

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Kerrassaan veemäinen vika kun kaikki anturit näyttää omaan silmään tekevän sitä mitä pitää eikä vikakoodiakaan anna muutakun syttykatkoksista ja lambdan lämmityspiiristä..

Voihan siellä olla vettä tankissa tai jossain, pitäis yrittää saada johonkin lämpöiseen hetkeksi.
Ajatuksia otetaan vastaan, pirun kylmä ajella pyörällä töihin :evil:
Tämä ongelma taisi vihdoin ratketa, tai ainakaan ei ole käynnistysongelmaa esiintynyt vaikka ilman lämmitystä on ajoon tullut lähdettyä, sama homma nykimisen kanssa.
Syynä taisi loppuviimein olla ajoituksenmuunnin tai viallinen puola, varmuutta ei ole kun ne yhtäaikaa vaihdettiin :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täysin hajalla oleva ajoituksenmuunnin tuskin vaikuttaa (TS:ssä aiheutti vain dieseläänen), puolaa veikattu muutaman kokemusten pohjalta, joten eiköhän se ollut se syy. Hyvä, että löyty anyway :)

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Auto on onnistunut valuttamaan kuvassa näkyvällä tavalla lasinpesunesteet keulaan ja maahan :shock: Ajovalojen pesurikin näytti olevan märkä vaikka sulake on poistettu. Kellään hajuakaan mistä saattaisi vuotaa? :crazyeyes: Autolla ei ole ajettu tänään. Alustavasti kyselen, että osaa taas varata rahaa korjauksiin :drinking:
Liitteet
DSC_0157.JPG
DSC_0157.JPG (182.64 KiB) Katsottu 8861 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olisko samaa ko vuostuhannen vaihteen Meganessa, että lampunpesurien takaisku rikki/auki ja lappo tyhjää säiliön. Noissa paras ominaisuus oli se, että valoille ja tuulilasille on omat säiliönsä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Jarik
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Maalis 2018, 21:47
Car(s): 156 2,4jtd -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarik »

wileythecoyote kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Sittenhän homma on jo tuttu. Ei se 20V JTD yhtään sen leveämpi ole kuin oma vanha 10V JTD ja sellaisessa ainakin oli minun lapasille ihan riittävästi tilaa, kun jarrupääsylinterin vaihdoin. Pienellä lisätilalla tulee ulos tehostinkin.
Pitää kokeilla. Ensin tsekkaan, että romarilta hommatut tehostin ja pääsylkky käy yhteen ja et letkuliitännät ovat samat.

Nythän tää toimii lähestulkoon normaalisti jarrujen osalta. Jopa ylimääräinen laakerityyppinen melu hävisi itsestään. Tuota melun syytä on etsitty jo vuoden ja kaikki laakerit ja niveletkin vaihdeltiin tuloksetta. Tänään melu vaan hiljeni lähes olemattomaksi :shock:

Vielä kun korjaisi itsensä muutenkin :lol:
Mulla on omassa tehostin ja pääsylkky myös vaihtokunnossa, mutta en löydä mistään osaa. Italialaiselta romarilta löytyis, mutta en haluaisi vielä lähteä siihen. Mitä kautta sä löysit palikat?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kertsu kirjoitti:Auto on onnistunut valuttamaan kuvassa näkyvällä tavalla lasinpesunesteet keulaan ja maahan ...
Alfissimo kirjoitti:Olisko samaa ko vuostuhannen vaihteen Meganessa, että lampunpesurien takaisku rikki/auki ja lappo tyhjää säiliön.
Meillä oli uusi megane vuosituhannen vaihteessa ja teki uudesta lähtien tuota samaa. Siihen vaihdatettiin takaiskuventtiili takuuseen. Oireet näyttävät kuvassa samanlaiselta.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

JiiPee kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Auto on onnistunut valuttamaan kuvassa näkyvällä tavalla lasinpesunesteet keulaan ja maahan ...
Alfissimo kirjoitti:Olisko samaa ko vuostuhannen vaihteen Meganessa, että lampunpesurien takaisku rikki/auki ja lappo tyhjää säiliön.
Meillä oli uusi megane vuosituhannen vaihteessa ja teki uudesta lähtien tuota samaa. Siihen vaihdatettiin takaiskuventtiili takuuseen. Oireet näyttävät kuvassa samanlaiselta.
Taashan tuo oli yön aikana valuttanut ja valonpesuri oli märkä. Huomenna on onneksi korjaamolle aika.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Onko etuovet samanlaiset sedanin ja sw:n kesken?

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Löytyykö keltäkään vanhoja hinnastoja 156.sta?
Kiinnostaisi 2003 vuoden hinnat eri moottori ja korivaihtoehdoille, toki jokin muukin vuosi antaa vertailupohjaa.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Kertsu kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Auto on onnistunut valuttamaan kuvassa näkyvällä tavalla lasinpesunesteet keulaan ja maahan ...
Alfissimo kirjoitti:Olisko samaa ko vuostuhannen vaihteen Meganessa, että lampunpesurien takaisku rikki/auki ja lappo tyhjää säiliön.
Meillä oli uusi megane vuosituhannen vaihteessa ja teki uudesta lähtien tuota samaa. Siihen vaihdatettiin takaiskuventtiili takuuseen. Oireet näyttävät kuvassa samanlaiselta.
Taashan tuo oli yön aikana valuttanut ja valonpesuri oli märkä. Huomenna on onneksi korjaamolle aika.
Letku oli hajalla ja se tukittiin.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onko Magneti Marellin puolat miten laadukkaita, merkkipuolista edullisimpia ainakin?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Marelli on hyvä merkki ollu. Mitäköhän nuo vain on. Ngk on varma valinta imo.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Onhan Magneti Marelli ollut pitkän aikaa Fiatin/FCA:n tytäryhtiö niin tuskin nyt ainakaan pahasti voi mennä pieleen. :lol:

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Varmasti tyhmä kysymys, mutta onko estettä kunnostaa itse vanhat vetoakselit? Vaihtaisi vaan kummankin pään nivelet. Olisin ottanut mielelläni valmiit refurbit, mutta ei löydy. Tai siis löytyy, mut kaupat ovat sitä mieltä, että samat akselit käy kuin ts ja jts ja on varma tieto, että akseli ei ole sama.

Sit pitäis kuakin puolen etuloksu vaihtaa. Oli muovihelman alta päässyt ruostumaan puhki, enkä nää järkeä tuota vanhaa alkaa korjailemaan. Onko fl mallin loksut samat kuin boselift?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

molsky kirjoitti:Onhan Magneti Marelli ollut pitkän aikaa Fiatin/FCA:n tytäryhtiö niin tuskin nyt ainakaan pahasti voi mennä pieleen. :lol:
Vähän ajatuksissani kännyllä kirjoottelin. Siinä vain ensiksi tuli mieleen, että jos oikein halpoja puolat, niin ovatko jotain kiinafeikkejä oikeasti.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

wileythecoyote kirjoitti:Varmasti tyhmä kysymys, mutta onko estettä kunnostaa itse vanhat vetoakselit? Vaihtaisi vaan kummankin pään nivelet. Olisin ottanut mielelläni valmiit refurbit, mutta ei löydy. Tai siis löytyy, mut kaupat ovat sitä mieltä, että samat akselit käy kuin ts ja jts ja on varma tieto, että akseli ei ole sama.

Sit pitäis kuakin puolen etuloksu vaihtaa. Oli muovihelman alta päässyt ruostumaan puhki, enkä nää järkeä tuota vanhaa alkaa korjailemaan. Onko fl mallin loksut samat kuin boselift?
Tarviitko siis FL-mallin etulokaria? Vetarit voi kunnostaa itse ihan hyvin. Saatpahan samalla mielenrauhan esim. rasvan määrän suhteen.

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

2.0JTS ja öljynkulutus lisääntynyt huomattavasti, imusarjan nurkilla näyttäis öljyiseltä, mutta tarkempaa sijaintia ei pystynyt paikallistamaan, mutta olisiko jollain kokemuksia mistä mahtaa öljy tulla ulos? Kiitokset kokemuksista.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^katos piruuttas, ettei muuntimen solenoidi kostuta imusarjan nurkkaa
"puhun niin totta kuin osaan"

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Auto on oikeestaan 147 mutta 2litranen TS koneena. Alkanut nykyttämään ikävästi 2000-3000rpm kiihdyttäessä. (eli kuormalla muuten käynti ok)Vikavalo ei syty,,mutta jossainvaiheessa tuli koodi 4 sylinteristä sytytyskatkoksesta. Tulpat oli ok mutta sen nelosen pienempi tulppa oli mustahko. Täytyy se vaihtaa.. Puola sitte seuraavaksi? Bensasuodatinta ei taida 147 ollakkaan. Eli jos pikkutulppa on pimee niin ei riitä laukasemaan vikavaloako ??
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Täällä vähän samaa vikaa, kylmänä saattaa meno ahdistaa hetken kunnes antaa pikkaisen kierroksia jolloin ihan selvästi tulee yksi pytty mukaan peliin.
Ilmeisesti käy pikkutulpalla vaan.

Tänä aamusti TS putputti startin jälkeen hetken niinkuin JTS konsanaan.
Mikäs noitten tulppien vaihtoväliaika lienee, viimeksi taidettu vaihtaa 120 huollossa reilu 10 vuotta sitten.
Nyt mittarissa vasta vajaa 165 tuhatta, eikös nää platinaiset pitänyt vaihtaa vasta 100k välein?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

100tkm oli kilometreissä, ajassa muistaakseni jossain näin 5v?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

10v vanhat tulpat -> vaihtoon. :)
Kuva

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Pujazuba kirjoitti:10v vanhat tulpat -> vaihtoon. :)
Aquatica kirjoitti:100tkm oli kilometreissä, ajassa muistaakseni jossain näin 5v?


Mielenkiinnosta, mihin tai miten tulpassa ikä vaikuttaa niin että se vanhenee ja tarvii vaihtaa? Onko 10/5 vuotta "hyllyssä" ollut tulppa käyttökelvoton?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eiköhän tuo ole myyjän markkinointia.
Toisaalta kyllähän se sähköjohtokin hapettuu vuosien varrella, vaikkei autolla mihkään ajeltaisi koskaan?

Eipä tuossa montaa "hajoavaa" osaa ole (jos ei Boschin tulppia lasketa), mutta kyllähän kaikki materia ilman kanssa kosketuksissa tavalla tai toisella kuluu. Eli ei, mitään tietoa ei siitä ole että "vanheneeko" tulppa ajamattomuutta sen enempää kuin vaikkapa tuulilasi, mutta myyjähän voi kertoa vaikka mitä suosituksia.

Vastaa Viestiin