Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei ole helmoissa tullut 156:ssa vastaan, mutta etuiskarin takana sisälokasuojan takana vaahtoa on, kuin myös takana ulkokaaren sisällä. Ei ole normiureraania, vaan jotain kumimaista, venyvää ja hyvin viheliäistä poistettavaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Tosi nolo kysymys, mutta kun en ole koskaan näin "uutta" autoa omistanut; onko puolat jötsissä heti siinä (tulppien päällä) kun moottorin suojamuovin ottaa irti? :oops:

Toinen kysymys, mitä vaihteistoöljyjä suosittelisitte tuohon?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Siinähän ne. Puola siis toimii samalla tulpanhattuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Luulin, että vikavalo johtui rikkinäisestä puolasta (sitä korjaamokin epäili) mutta taisikin johtua löysästä tulpanjohtojen liittimestä. Myydäänkö niitä puolaan tulevia liittimiä edes erikseen, vai onko uusittava koko hoito?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kertsu kirjoitti:Toinen kysymys, mitä vaihteistoöljyjä suosittelisitte tuohon?
Jos on kyseessä manuaalivaihteisto:
SAE 75W-80 API GL4 Plus
Tai vaihtoehtoisesti kuumille ilmastoille (eli ei Suomen):
SAE 75W-85 API GL 4 and ZF TE ML06 (B&C) LEVEL, ALLISON C4
Kuva

Avatar
Bimota
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2012, 09:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Bimota »

Tervehdys alfisteille ja draamaa sivusta seuraaville!

Tuli ostettua 156 1.8 Super ja rupesi jänskättämään sen jakopää, viime remppa tehty 112tkm kohdilla
ja auton mittarissa nyt 152tkm. Syyskuun lopussa tulee jakopään hiluille ikää se tasan 3 vuotta.

Uskaltaako moisella ajella vielä kesän, vai rupeaako olemaan jo aikapommi?
Niin, ja kumpi onkaan isompi paha hihnalle - kilometrit vaiko ikä?
Viimeksi muokannut Bimota, 03 Touko 2017, 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sillon kun mulla oli 156, niin huolto vinkkasi vaihtamaan tai ainakin miettimään vaihtoa kun on 10 tkm deadlineen. Kumpi on pahempi aika vai käyttö, en osaa sanoa. Ajattelisin ehkä niin, että mielummin 600 e syksyllä kuin 2000 e jouluna ja / tai auto paaliin :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Tuo TS on ihan naurettavan herkkä jakopäälle.
Oma ex-156-TS kesti öhm... 58tkm ja 2v ja jotain. Karvan vajaa tais olla 3v/60tkm - eli en ottais riskiä. Ja vesipumppu sitten todellakin siinä samalla!

Homma osaavalla pajalla OIKEIN TEHTYNÄ kustantaa 400-600e paikasta ja tarjouksesta riippuen. Joku voi tehdä tussimerkinnöillä hieman halvemmalla, mutta äkkiä on sit jako pielessä - jos vaikka nyt jo hampaalla.
Nimimerkillä: 2.0TS:llä ajelin pari vuotta. tietämättä että autossa on jako pakonokan puolelta hampaan pielessä. Parani toiminta, päästöt yms. selvästi sen korjauksen jälkeen, vaikka ei se huonosti toiminut ennenkään.

Avatar
Bimota
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2012, 09:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Bimota »

Kiitos nopeista vastauksista, meni ihan yksiin mun aavistukseni kanssa. :shock:

Täytyy ruveta varailemaan aikaa pajalle.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Viime syksynä JTS:n jakopäätä laittaessa irvistelin että ihan mielipuolen hommaa, hihnat ja osat kuin pakasta vedettyjä. Irvistely loppui siihen paikkaan kun TS:stä hajosi vesipumppu samana päivänä kun sain JTS:n liikenteeseen - hihna sielläkin oli ihan hyväkuntoisen näköinen.

Molemmat oli päässeet yliajalle, lähemmäs 4v edellisestä vaihdosta, kilometrejä tosin oli varsin vähän, enintään 30tkm.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Pujazuba kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Toinen kysymys, mitä vaihteistoöljyjä suosittelisitte tuohon?
Jos on kyseessä manuaalivaihteisto:
SAE 75W-80 API GL4 Plus
Tai vaihtoehtoisesti kuumille ilmastoille (eli ei Suomen):
SAE 75W-85 API GL 4 and ZF TE ML06 (B&C) LEVEL, ALLISON C4
Kiitän. Tätä ajattelin ostaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/590099/C ... s-V-FE-75W

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Immobilizerin poiskytkentä.
Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu jos ottaa sen isomman liittimen irti immopurkista?
Meneekö ecu sekotilaan ettei enää toimi vaikka takaisin paikoilleen liittimen pistäisi?
Sama kysymys ajonhallintapurkille VDC

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kertsu kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Toinen kysymys, mitä vaihteistoöljyjä suosittelisitte tuohon?
Jos on kyseessä manuaalivaihteisto:
SAE 75W-80 API GL4 Plus
Tai vaihtoehtoisesti kuumille ilmastoille (eli ei Suomen):
SAE 75W-85 API GL 4 and ZF TE ML06 (B&C) LEVEL, ALLISON C4
Kiitän. Tätä ajattelin ostaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/590099/C ... s-V-FE-75W
Eipä kestä. Tuo mainitsemasi käy mainiosti.
Tässä vielä Alfan virallisen voiteluainetoimittajan suositukset: http://www.extranetpli.eu.petronas.com/ ... d_lingua=2
Yo:n perusteella tämän päivän valikoimasta suositellaan: 'TUTELA TRANSMISSION ZC 75 SYNTH' vaihteistoöljyä 2.0 JTS:lle joka on 'SAE 75W-80, API GL 5, MIL-L-2105 D Performance' luokkia täyttävä.

Muistaakseni itse laitoin 2014 jotakin juuri noita suosituksia täyttävän ja toiminta on ollut hyvä Suomen kesä-talvi oosuhteissa.
Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Kertsu kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Toinen kysymys, mitä vaihteistoöljyjä suosittelisitte tuohon?
Jos on kyseessä manuaalivaihteisto:
SAE 75W-80 API GL4 Plus
Tai vaihtoehtoisesti kuumille ilmastoille (eli ei Suomen):
SAE 75W-85 API GL 4 and ZF TE ML06 (B&C) LEVEL, ALLISON C4
Kiitän. Tätä ajattelin ostaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/590099/C ... s-V-FE-75W
Jos haluaa halvemmalla selvitä niin Tutelaa saa yllättävän halvalla alla olevan verkkokaupan kautta, toimitusaika oli noin viikko omalla kohdalla.

https://www.moottorioljy24.fi/Vaihteist ... 7#tab-cars
Viimeksi muokannut molsky, 04 Touko 2017, 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Hyvät hinnat tuossa!

Mannol Racing+Ester 10W-60, 4l: 16,50 €!
Toimituksineen silti alle 30€.
Kuva

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Katsoppa vaikka ebay (Saksa?) muistaakseni hieman yli 60€ 20L pönikkä.

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Pitäisi taakse jarruremppaa alotella ja vielä mietinnässä koittaako vanhat satulat herätellä henkiin vai laittaisiko suoraan uutta tilalle :) Eli onko GTAssa ja 156sw samat jarruosat takana, onko muuta eroa kuin GTAn satulat vedetty punaisiksi? :-D

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

https://spareto.com/t/vehicles/alfa-rom ... ing?page=2

Tuosta saisi valmiiksi punaisia, säästyisi pensselöinniltä ja maalinkin voisi kuvitella olevan laadukasta.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Satakuusnelonen kirjoitti:https://spareto.com/t/vehicles/alfa-rom ... ing?page=2

Tuosta saisi valmiiksi punaisia, säästyisi pensselöinniltä ja maalinkin voisi kuvitella olevan laadukasta.
No perhana. Tuollako noita ton mallisia satuloita olis ollu.
Paikallinen varaosapulju ei pari vuotta sitten lukuisista yrityksistä huolimatta löytänyt kun tämän mallista, joka ei meikäläisen sw diisseliin sopinu.
Ostin sitten purkaamolta purku satulan mikä oli just tuollanen, kun spareton myymä.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Huomasin, että boseliftin takaovien ikkunoiden katkaisijoissa ei pala valot. Purkamisen jälkeen selvisi, ettei siellä ollut polttimoa saati sitten paikkaakaan sellaiselle. Olenko siis kuvitellut, että ne katkaisimet olisi valaistu :o:

Ja nyt se ikkuna ei sitten edes liiku siitä katkaisimesta ja kuskinkin oven säätimestä erittäin laiskasti. Pitääkö purkaa koko ovipahvi vikaa selvittäessä? Kertakaikkiaan great success tämä operaatio >.<

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^^ niin tai ainakin joskus 5 vuotta sitten noita on saanut hommattua. Toimitusaika 29 päivää eli jos joku ostaa, niin sitten alkavat selvittämään että saiko niitä oikeasti.

Mulla on iso tilaus sisällä, puolessa tuo 29pv toimitus. Nyt kestää kuulemma ainakin 6 viikkoa, osaa tavaraa ei saa varmasti ja loppuihin koittavat kovasti löytää vaihtoehtoista toimittajaa ettei tarttis rahoja palauttaa..

Toivottavasti poistavat sitten listoiltaan noi tuotteet mitä ei saanutkaan ainakaan sillä merkillä.

Avatar
Bimota
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2012, 09:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Bimota »

Alfaan (156 1.8TS, ajettu 152tkm) tehtiin öljynvaihto reilu 2000km sitten ja eilen jouduin kaatamaan peräti litran öljyä lisää, tikku näytti alarajaa.

Öljyinä Wolf 10W60. Vaikuttaa turhan janoiselta auto, eikö?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Outs! Ei ole vissiin varmuutta, oliko öljyt vaihdon jälkeen ylärajalla?
Jos auto on seissyt jossain välissä, männänrenkaatkin voi olla jumiutuneet. Mutta ei ole tosiaan normaalia, joskin tietyissä moottoreissa "ominaisuuksien rajoissa".

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Onko se tikun minmax raja edes litraa?

Avatar
Bimota
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2012, 09:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Bimota »

sämpy kirjoitti:Outs! Ei ole vissiin varmuutta, oliko öljyt vaihdon jälkeen ylärajalla?
Jos auto on seissyt jossain välissä, männänrenkaatkin voi olla jumiutuneet. Mutta ei ole tosiaan normaalia, joskin tietyissä moottoreissa "ominaisuuksien rajoissa".
Oli tosiaan ylärajassa vaihdon jälkeen ja ajo ollut nättiä kaupunki- ja maantieajoa. Täytyy nyt seurailla tuota tikkua ahkeraan. :|

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

On noita tullut vastaan, missä se 5dl häviää tuhannen km aikana. 10W60 ei ole tuossa kohtaa TS-koneen kanssa mikään automaattinen ensiapu tai lääke, kun kone sitä ei normiajossa tarvi. Omakohtaisesti hyvät kokemukset Valvoline MaxLife 10W40:stä, myös ennen öljyä kuluttaneen koneen kohdalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

10W-60 öljytkin vaihtelee koneesta riippuen. Mulla Liqui Moly kului 0,27l/1000km ja Granville 0,17/1000km.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo Wolfin 10W60 pitäis olla varsin laadukasta kamaa. Olihan vaihdon jälkeen kierrätetty koneen läpi öljyt ennenku tikkuun katsottiin? Tyhmä kysymys ehkä, mutta joskus tullut sellainenkin vastaan, ettei ole kone pyörinyt lisäyksen ja tsekkauksen välillä.
Eihän siinä toki hirveetä heittoa tule, mitä nyt suodatin yms.
Ja tuon määrän pitäis näkyä jo jossain - joko pakoputkessa tahi konetilassa. Ettei olis öljynsuodattimen jalka löysä? Varsin tyypillinen vika.

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Alfissimo kirjoitti: Omakohtaisesti hyvät kokemukset Valvoline MaxLife 10W40:stä, myös ennen öljyä kuluttaneen koneen kohdalla.
+1

Mulla V6 156:ssa vei Castrolin 10w60:ia, vaihdoin Valvolinen 10w40:iin ja ei tarvinnu vaihtovälillä enään lisätä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

jos vie litran/2000km niin ei siinä öljylaadut enää auta. Kaatelee sitä öljyä sinne tai avaa moottorin. Se min-max väli on jämpti litra.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Paitsi että meidän eka viiskutonen tessu söi tuon 650km matkalla, kun oli tarpeeks väärää öljyä.
Sitten riitti 1l/10tkm loistavasti.
Sen siitä saa, kun koneeseen kipataan jotain 0W-lirucastrolia.

Tietty tuossakin voi tosiaan olla se, ettei se kone yksinkertaisesti tykkää tuosta öljystä.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Kannattaa katsoa, ettei huohottele sitä öljyä pihalle. Oma tessu huohotteli aika railakkaasti litran per 5000km.
En sit tiedä mitä sille voi tehdä jos huohottelee :/
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Emäntä kävi tankilla ja luukku perkele jäi käteen. Katkesi elikkäs murtui sieltä saranapuolelta. Onko kukaan joutunut jumppaamaan tuollaisen kanssa? Varaosan saa tallista, mutta olisi mukava tietää kuinka iso homma taas luvassa..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Alfred Romero kirjoitti:Emäntä kävi tankilla ja luukku perkele jäi käteen. Katkesi elikkäs murtui sieltä saranapuolelta. Onko kukaan joutunut jumppaamaan tuollaisen kanssa? Varaosan saa tallista, mutta olisi mukava tietää kuinka iso homma taas luvassa..
Luukku ihan plug n play.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Aquatica kirjoitti:^
Paitsi että meidän eka viiskutonen tessu söi tuon 650km matkalla, kun oli tarpeeks väärää öljyä.
Sitten riitti 1l/10tkm loistavasti.
Sen siitä saa, kun koneeseen kipataan jotain 0W-lirucastrolia.

Tietty tuossakin voi tosiaan olla se, ettei se kone yksinkertaisesti tykkää tuosta öljystä.
Ei 0W sano mitään öljyn kuumaviskositeetista vaan se on kylmäviskositeetin merkintä. Ennen W:tä tuleva merkintä edustaa aina paljon korkeampaa viskositeettia kun W:n jälkeinen merkintä.
Toisin sanoin jopa 'ohuin' öljy on kylmänä paljonkin 'paksumpaa' kuin paksuin öljy kuumana.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllä mä tiedän.
Tuo viivanjälkeinen yritti kuvastaa kuumaviskositeettia, mutta kai se ois numeroina pitänyt laittaa... :silly:

Kai sä nyt tuon mun öljykeskusteluaktiivisuuden olet huomannut :crazyeyes:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko jossain keskutelussa päästy jäljille, miksi 15W öljy saattaa olla pakkasessa paljon notkeempaa kuin 10W tai 5W? Mulle edelleen sumeaa logiikkaa kun ei tunnu viskositeetit oikein korreloivan tosielämän kanssa, mutta valmistajan suosituksilla yleensä mennään.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Ei se saa olla niin.
Tässä näkyy viskos. alueet joita öljyn tulee täyttää jotta se olisi xW-y.
Mutta tietenkin eri öljyillä on eri jähmepisteet ja eri viskositeetti-indeksit. Joka tapauksessa 15W ei saa olla notkeampaa esim. -20C:ssa kuin 10W.

EDIT - Anteeksi linkki jäi pois! http://www.upmpg.com/tech_articles/motoroil_viscosity/
Kuva

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Motronic ME2.1, alfadiag/dnEcuDiag "lambda regulator row X" antaa 1 tienoilla olevan numeron. Tulkitsenko oikein että tällä numerolla kerrotaan sen hetkinen injetiosyklin pituus? Eli esim. arvolla 1.1 tulee 10% pidempi pulssi kuin mitä kartta sanoisi?

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

"Vika": Tärinä tyhjäkäynnillä. Heiman heiluu ratti jne tyhjiksellä. Syttyykö moottorinvikavalo aina jos puola/johdin viallinen? Mulla siis ko valo ei pala. Ihan kuin pienen pieni ohisytytys olisi silti vain kyseessä. Toki voisi olla joku moottorin tukikumikin. Vai mikä näissä v6:ssa yleensä tuollaista aiheuttaa?

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Kiitos wileythecoyote. Homma oli juuri noin. Oli näköjään luukun lukitustappikin poikki, joten vaihdoin senkin palikan.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

AmericanItalian kirjoitti:"Vika": Tärinä tyhjäkäynnillä. Heiman heiluu ratti jne tyhjiksellä. Syttyykö moottorinvikavalo aina jos puola/johdin viallinen? Mulla siis ko valo ei pala. Ihan kuin pienen pieni ohisytytys olisi silti vain kyseessä. Toki voisi olla joku moottorin tukikumikin. Vai mikä näissä v6:ssa yleensä tuollaista aiheuttaa?
Jako ei ole kohdallaan.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

fahlsjy kirjoitti:
AmericanItalian kirjoitti:"Vika": Tärinä tyhjäkäynnillä. Heiman heiluu ratti jne tyhjiksellä. Syttyykö moottorinvikavalo aina jos puola/johdin viallinen? Mulla siis ko valo ei pala. Ihan kuin pienen pieni ohisytytys olisi silti vain kyseessä. Toki voisi olla joku moottorin tukikumikin. Vai mikä näissä v6:ssa yleensä tuollaista aiheuttaa?
Jako ei ole kohdallaan.
Eli hihna vaihdettu väärin?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tosta on aikas monta ketjua täällä mutta joo, jos jako ei ole kohdillaan niin tyypillisiä oireita on että tyhjäkäynnillä täristää mutta kun vähän kierroksia nostaa niin käy nätimmin..

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja catharsis »

Jötsissä 1. lambdan häröily ainakin aiheutti tota, moottorinohjaus yrittää korjata virheellisiä arvoja. Ihan snadisti kun lisäs kierroksia, homma tasottui.
Itellä koki tilapäisen ihmeparantumisen, vaihdetaan sit kun häröilee uudestaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Kysymys oli bussosta.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Kiitoksia. Eli käytännössä uusi hihnan vaihto. Tällä ajettu nyt 20tkm ja vajaa 2v. Edellisen omistajan mukaan.
Onko mitään pajaa täällä pk seudulla jota ko työlle suosittelisitte? Aikomus oli itse tehdä kaikki mahdollinen alfaan mutta tuon työn jätän ammattilaisille.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^juu ei kannata busson hihnaa ite vaihtaa. Menee ikä ja terveys. Vittumainen homma joka kestää pidempään ja yllättäen maksaakin enemmän erikoistyökalujen takia kuin mitä olis maksanu ajaa busso hihnanvaihtoon merkkihuoltoon :drinking:
Through difficulties to defeat

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Varmaan täälläki ollu juttua, mut mitä jos vaihan alustaan urskapuslat?

Laakerijumppaa ainaki tiedos metelistä päätellen, mut mitä jousia/iskareita?

Lie orkkis jouset ja iskarit nyt. On tuuliherkkä ja niiaa jarrutukses ja keulii kiihdytykses...
Ei muistikuvaa enää ns timmistä orkkisalustasta. V nopeusgummit alla.

Jos vetäis alustan atomeiks ja uusis hela hoidon. Nykyalusta ei kolise - tuntuu vaan lullalta.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

AmericanItalian kirjoitti:Kiitoksia. Eli käytännössä uusi hihnan vaihto. Tällä ajettu nyt 20tkm ja vajaa 2v. Edellisen omistajan mukaan.
Onko mitään pajaa täällä pk seudulla jota ko työlle suosittelisitte? Aikomus oli itse tehdä kaikki mahdollinen alfaan mutta tuon työn jätän ammattilaisille.
Jos se hihna on alle 2v vanha niin rittäähän tossa pelkkä jaon zekkauskin. Voihan se olla kohillaankin ja vika jossain muualla...

Vastaa Viestiin