Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Purkaan varaosa-autoa, takapenkki näyttää erikoiselta. Kolme niskatukea ja keskimatkustajallekin 3-piste turvavyö. Onko tämä jokin lisävaruste vai tietyn vuosikerran erikoisuus? Auto siis 156 2.0 TS.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^kyllä se aika huomaamaton on. Ite huomasin ahvenistolla lähtösuoran alussa nelosella, että ei oikein mainaa kiihtyä, kunnes yht'äkkiä alko veto. Joka kerta, aivan samalla reilu 5000rpm. Elearni sitten kerto, että putket lyhenee 5300rpm (vai 5200rpm) . Saman toki huomas myös 5 vaihteella, tuli mieleen, että tähänkö se ny loppu, kunnes alko taas vetämään. Jotenkin siinä on sellaista, että jos jotain pientäkin feelua muuten, niin se tehoton hetki siinä korostuu.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^mahtaako mennä iän mukaan, mulla tuollainen setuppi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Macela
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ainakin 1999 ollut lisävarusteena kaikkiin 156:iin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

sämpy kirjoitti:Onkohan muuttuvapituuksinen imusarja nelosbensassa kuinka huomaamaton? Nyt kansirempan jälkeen kiertää taas iloisesti 6 tonnin päälle, mutta mitään erityistä piikkiä tai muutosta ei huomaa että imusarja toimisi.
Parhaiten huomaa toimimattomuuden ja omassa ex-TS tuo oli melko varmasti sökö, kun juuri alavääntö puuttui ja kone heräsi kolmessa tonnissa selvällä nykäyksellä. Jos sitä ei huomaa ja sekä alavääntö että yläteho on ok, niin se todennäköisesti toimii kuten suunniteltukin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

OK. Irrallaan ollessa koitin testata tuota 5 voltilla, mutta en saanut poskivoimin läppiä heilahtamaan ja 12 volttia en kehdannut laittaa, kun en tiedä miten tuota ohjataan. Ehkä tuo on kunnossa, ainakin kiekuu nyt kivasti ja vetää koko kierrosalueen tasaisesti. Kesärenkaita odotellessa. (pitää leimata talvirenkailla ensin, ettei tule spacereista sanomista)

On ollut taas sellainen talvi, että nyt vasta pääsi painamaan kaasun ekaa kertaa pohjaan syksyisen kansirempan jäljiltä. Tai siis ilman että keltainen kolmio vilkkuu ja mitään ei tapahdu.

Niin onkohan boseliftissä 2003-> kolmipistevyö takana keskellä jo vakiona.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

sämpy kirjoitti:OK. Irrallaan ollessa koitin testata tuota 5 voltilla, mutta en saanut poskivoimin läppiä heilahtamaan ja 12 volttia en kehdannut laittaa, kun en tiedä miten tuota ohjataan. Ehkä tuo on kunnossa, ainakin kiekuu nyt kivasti ja vetää koko kierrosalueen tasaisesti. Kesärenkaita odotellessa. (pitää leimata talvirenkailla ensin, ettei tule spacereista sanomista)

On ollut taas sellainen talvi, että nyt vasta pääsi painamaan kaasun ekaa kertaa pohjaan syksyisen kansirempan jäljiltä. Tai siis ilman että keltainen kolmio vilkkuu ja mitään ei tapahdu.

Niin onkohan boseliftissä 2003-> kolmipistevyö takana keskellä jo vakiona.
Eikös tuota olisi kannattanut imuttaa suoraan siitä kellosta lähtevästä letkusta?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Juu kello kyllä toimi, mutta ohjausventtiilistä ei saanut selkoa.

Ei ole tullut katottua, saako tuota komennettua MESsillä.

Effe
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 06:45
Car(s): Pieni piinattu Rellu sekä Fiat Pandakarhu
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Effe »

Onkohan tuohon 156 fiksua mahdollisuutta saada rattia hieman lähemmäksi kuljettajaa, kun se syvyyssäätö on melko niukka? Alkuperäisen ratin haluan pitää. Jotain ratin keskiöitähän tuohon on myynnissä, mutta en oikein ymmärrä onko niistä apua vai mahdollistaako ne vaan ralliratin asennuksen tms

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kohdistumatta henkilöön, saa ratin kummasti lähemmäs, kun nostaa selkänojan pystympään, eikä makaa siinä kuskin penkillä :wink: . Monesti näkee sellaisia ajoasentoja, ettei rattiin ole mitään jakoa ylettyä sillä hetkellä, kun oikeasti on tilanne päällä.

Sellaisia yksilöitä on tullut vastaan, jossa syvyyssäädön viimeiset millit jumittaa ja vaatii terävän nykäisyn, että ratti on oikeasti tapissaan pituuden suhteen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Jos on tosi pitkät jalat ja lyhyet kädet niin sopivaa asentoa lienee hankala löytää. Sit taas tälläsille gorillan fysiikalla varustetuille kuten minä, eli lyhyet jalat/pitkä selkä/pitkät kädet homma toimii mainiosti :)

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja jos on ajanut aiemmin esim. BMW:llä polvet tiukasti toisissaan kiinni siinä ahtaassa kabiinissa, voi olla vaikea tajuta että joillain autoilla voi olla rennostikin polvet silleen vähän auki. Ei sieltä kojelaudan alta ole kukaan kurkkimassa ja penkkiä voi ottaa lähemmäs.
Toki pitkäjalkaisella loppuu näinkin hytistä tila kesken ainakin 156:ssa kun ovipaffit ja keskikonsoli on jo modernin paksuja, autoa on nykyään melko mahdoton tehdä sopivaksi kaikille 140-220cm kuljettajille kun pitäisi törmäsytilanteessa kumminkin olla sopivassa poterossa. Edes 156:ssa ei tahdo penkki mennä tarpeeksi eteen/alas että emäntä yltäisi hyvin polkimille, mutta ajaminen on sentään mahdollista toisin kuin saksalaisilla autoilla.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

^ On tullut kokeiltua joo e92 ja f30 3-sarjalaista ja kyllä niissä saksalaisissakin autoissa ratin saa kauemmaksi kuljettajasta ja penkkiä lähemmäs polkimia jos haluaa, todella laajat säädöt löytyi ainakin testatuista penkeistä. Itselle tuollainen ajoasento ei oikein sovi kun haluan jalan melkein suoraksi kytkintä painaessa ja silloin kyllä jää ratti vähän liian kauas tässä 156 Alfassa, joten kompromissinä pitää siirtää penkkiä vähän eteen. Selkänoja tavallisesti lähes pystyasennossa ja 180cm pituutta itselläni ja aika normaalit käsien ja jalkojen pituus-suhteet. Pitäisi laittaa jokaiseen autoon samanlaiset kiinteät penkit kuin LaFerrarissa ja sitten voisi polkimien ja ratin säädöillä laittaa ajoasennon kohdilleen :-D

Ja takaisin aiheeseen:
Jos flektin etuvastus on rikki niin toimiiko flektin täysteho silti silloin kun lämpötila kohoaa tarpeeksi korkealle? Uusi etuvastus on siis tilattu ja työmatkalla liikennevaloissa lämmöt nousivat melkein 90 asteen viivalle, mutta flekti ei pyörinyt vielä ollenkaan. :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Etuvastus nimenomaa sallii pienen tehon flektille, sen hajotessa täysteho on ainoa.
Mittari näyttänee jossain ~115 nurkilla todnäk, ennenku täysteho paukahtaa päälle. Eli tuo n. 90 ei ole millään tavalla huolestuttavaa...

Mulla on penkkien kanssa seuraava ongelma niin 156:ssa ollut, kuin MiTossakin;
Joko saan jalat sopivasti (eli kaasulla jalka hieman koukussa, mutta sillain luonnollisessa asennossa nilkka), mut sit ei yllä käet rattiin = niska ja hartiat alkaa oireilemaan matkalla.
Tai sitten kädet on spivasti ratissa, mutta jalat jyrkästi koukussa ja nilkka koko ajan reilusti jyrkennetyssä kulmassa = nilkka ja pohje alkaa oireilemaan matkalla.
159 on Alfoista toistaseksi ainoa kokeiltu, jossa tuo tais olla hyvänä onnistuva asento. Tai sitten muistan väärin...

156:ssa ratkasuna toimi osittain penkin nostaminen, meni vähän ajofiilistä poes mut vähemmän kiputiloja. Ja tääl on sellai 175cm tms. mikälie T-Rex läskeineen.

Avatar
Hanska
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 21:43
Car(s): 1998 156 2.5 V6
2x 1999 156 2.0 TS (Ajettu loppuun/"projekti")
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hanska »

Jospa tuo 156 nimessä onkin kuskin ihanteellinen pituus :-D Mulle näin vajaa 170 senttisenä säädöt saa juuri sopivaksi ja on myös tullut ajeltua pidempiäkin matkoja. Poistuminen ja sisään astuminen on hieman ahdasta mutta se ei menoa haittaa.
Melekosta kyytiä.

Avatar
Macela
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ite jotain reilu 175, 156:ssa saan itselleni kyllä todella hyvän istuma-asennon. Vertailuksi 166:ssa en saa ihan täydellistä, lähinnä ratti vähän huonossa kulmassa, ei nyt tosin mitenkään niin huono ettäkö joka kerta ajaan lähtiessä haittais mutta sen verran että eron 156:een huomaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, okei. Jos osaisin ajaa molemmat kädet ratissa, saisin unelmallisen asennon. Se ei vaan matka-ajossa multa luonnistu :(

Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

187 cm ja ajan istuin aika edessä ja selkänoja rennosti kallellaan taaksepäin... nappi ajoasento noin :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Eli ongelma on siinä, jos on tottunut istumaan koivet suorina eikä ne taivu sammakkoasentoon. Siihen sanoisin että kaikkeen tottuu ja sitten muu tuntuu taas oudolta.
Sehän näissä ajoasentojutuissa yleensä on, ettei ole sitä oikeaa vaan tunne on ihan täysin riippuvainen mihin on tottunut. "väärä" asento sitten kipeyttää paikkoja.

Itekkin törmännyt todella haastaviin kaasupolkimen asentoihin laina-autoissa, että kipeytyy nilkka ajossa ja meinaa iskeä epätoivo kun joutuu ajamaan pidemmän reissun. Oma kalusto lienee aika kirjavaa kun on monelta eri mantereeltakin ja kaikki päävalmistusmaatkin taitaa olla edustettuina Saksaa lukuunottamatta. Niitäkin eli sakemanneja on tullut ajettua lähes kaikkia merkkejä ja yleensä muutaman sadan kilsan reissu aina kerralla, ainoa mikä on ollut oikeasti sellainen että teki mieli tilata taksi, oli Mersu. Audissa sai kanssa melko lokoisan ja leveän asennon. BMW 5-sarjassa ainakin paikka oli sellainen potero, että oli pakko olla polvet yhdessä, sammakkoasento ei ollut edes mahdollinen.

Se yllättää yleensä kuinka paljon eri pituus vaatii säätöä. Emäntä on 20cm lyhyempi, niin vaikka olen vain 170cm niin en pysty edes ahtautumaan siihen rakoseen ratin ja penkin väliin, missä hän autoa ajaa. Hälle toimii siis vain japanilaiset autot, esim Mirafiorissa ei yllä jalat polkimille vaikka on haukuttu ISA ajoasento, polvet suussa. Scudo Mk1 on vähän siinä ja siinä, nilkka oikosena joutuu painamaan kytkintä ja jarrua, sitähän on moitittu ettei oikein toimi pitkällä kuskilla. Asia häiritsee eniten siinä, ettei autolehtien vertailussa useimmiten huomioida lyhyitä naisia, lähinnä perehdytään miten takapenkki toimii 190 pitkällä ihmisellä, mutta ei sitä että pystyykö autoa edes ajamaan. Muistaakseni joskus oli tällainenkin testi, mutta koska autotoimittajat tuppaavat olemaan 180cm+ porukkaa, niin ei sieltä piireistä löydy mitään 150cm- kokoisia naisia emäntinä vaain "koeyksilöt" taisi olla lähempänä 160cm.

Avatar
dnapekko
Viestit: 551
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Noita jakohihnatoimittajia näkyy olevan useita, mikäs noista olisi hyvälaatuinen tuote, sillä metallisella vesipumpun roottorilla?
Ja tasapainoakseleiden hihna rilkkeineen kannattanee myös uusia. Apulaitehihna uusiutui jo sen jäähdytysnestemuovihässäkän vaihdon yhteydessä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Centro Campista löi eilen ampumaradalta liikkeelle lähdettäessä VDC häiriövalon päälle :(
Punaista loimotti infopaneelissa, hieno keltainen ikoni mittaristossa ja off-valo luistoneston napissa

Koska toimi ja liikkui normisti ajoin varovaisuusperiaatteen mukaisesti kotiin ennen kuin sammutin
ja käynnistin uudelleen. Nyt 'check ok' eikä valoja. Satunnainen ilmiö, vai oire jostain tulevasta/vakavammasta?

-Tazio

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vahvalla arvauksella epäilyä ABS-anturin suuntaan. Vikakoodi aktivoituu vasta auton liikkuessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Mulla tuli VDC varoitus muutaman kerran aikoinaan kun alla oli vääränkokoiset kumit 225/45 R17". Kerran parkkiruudun kanssa säätelyn yhteydessä ja kerran heti sen jälkeen kun olin laittanut vararenkaan alle taakse.
Samaa vikaa ei ole näkynyt siitä lähtien kun on ollut oikeankokoiset kumit alla 215/45 R17".
Kuva

Avatar
Tiige
Viestit: 2843
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei kyllä johdu renkaiden koosta tuo niin kauan kuin kaikki 4 on saman kokosia.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Tiige kirjoitti:Ei kyllä johdu renkaiden koosta tuo niin kauan kuin kaikki 4 on saman kokosia.
Maadoituspisteet ja akun kunto?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Ylempänä kyselty VDC-valo loisti eilen poissaolollaan. Eli laitan tämän toistaiseksi kategoriaan 'vähäisen käytön aiheuttama satunnainen kolotus'
Akku kieltämättä on vanha eikä enää parhaassa terässään eli voi hyvin olla syyllinen.

-Tazio

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Saakos tessun kytkimen työsylinterissä olevaa painelaakeria voideltua jälkeen päin vai rässätty kiinteeksi?
Viimeksi muokannut JVTL, 01 Huhti 2017, 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^ Onko tessussa samanlailla kuin jötsissä et joutuu irroittaa vaihdelaatikon?

Tuosta ajoasennosta, kyllä mä saan tänkin pitusena (197cm) ihan hyvän ajoasennon, melko koukussa polvet, ei oo penkki niin takana kuin voisi olla ja selkänoja melko pysty asennossa. Tosin uskon että tähän vaikuttaa moni asia, esim. iän mukana tulevia selkäoireita yms... Isälläni taas on penkki niin takana kuin menee vaikka on mua lyhyempi ja selkänoja melko makuuasennossa, syynä välilevypullistumat, mutta silti ammatikseen ajaa eli ei mahdotonta :-D

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Sieltä vaihelaatikon sisältä löytyy.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^ "Työsylinterin painelaakeria".. tuosta olisi varmaan kyllä viisas mies pystyny toteamaan että on se siellä sisällä, ei taida ulkoisissa työsylintereissä olla painelaakeria samassa :-D
Pahoittelen aivopierua.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

Lisänä vielä tuohon edelliseen eli itse vaihtaisin sen uuteen jos vaihdelaatikon irroittaisin, voi voitelu tietenkin auttaa mutta on siinä kuitenkin aina oma hommansa purkaa ja kasata vaihdelaatikko.

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Eihän sitä vaihdelaatikkoa tarvi purkaa ja kasata riittää kun sen irroittaa moottorista ja laittaa takaisin :mrgreen:
Rasvasin painelaakerin, enemmän rasvaa nyt varmasti kuin uudessa.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^ Juu sitä meinasinkin, olinpas hienosti kirjottanu :-D

Avatar
dnapekko
Viestit: 551
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:Noita jakohihnatoimittajia näkyy olevan useita, mikäs noista olisi hyvälaatuinen tuote, sillä metallisella vesipumpun roottorilla?
Ja tasapainoakseleiden hihna rilkkeineen kannattanee myös uusia. Apulaitehihna uusiutui jo sen jäähdytysnestemuovihässäkän vaihdon yhteydessä.
Tuohon ei vielä tullut suosituksia (oisko SKF:n kitti hyvä?), mutta esitetään jatkokysymys:
Lukkopalat lienevät välttämättömät, mutta ovatko muut Autodatan mainitsemat erikoistyökalut miten tarpeen ? Kiinnipitotyökaluthan voi tehdä itsekin, mites tuon kiristimen säätö, onko siihen joku hylsy sopiva vehjes ?
FAQ-osiossa oli proseduuri TS:n jakohihnan vaihtoon, JTS taitaa olla pitkälti samanlainen?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

ite laitoin orggis setin jakopäähän. Palat tarvitaan, jos haluaa tehä viimisen päälle ja optimoida/tarkistaa ajotuksen, mutta sitten tarvitaan heittokellokin ja yläkuolon tarkka toteaminen. Tasapainoremmin kiristimeen olis kiva olla se työkalu, jakoremmin kiristimen kanssa pärjää ilmankin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 551
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:ite laitoin orggis setin jakopäähän. Palat tarvitaan, jos haluaa tehä viimisen päälle ja optimoida/tarkistaa ajotuksen, mutta sitten tarvitaan heittokellokin ja yläkuolon tarkka toteaminen. Tasapainoremmin kiristimeen olis kiva olla se työkalu, jakoremmin kiristimen kanssa pärjää ilmankin.
Millainen se tasapainoremmin kiristin on, ei Sulla kuvaa olisi ?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

dnapekko kirjoitti:
palkus kirjoitti:ite laitoin orggis setin jakopäähän. Palat tarvitaan, jos haluaa tehä viimisen päälle ja optimoida/tarkistaa ajotuksen, mutta sitten tarvitaan heittokellokin ja yläkuolon tarkka toteaminen. Tasapainoremmin kiristimeen olis kiva olla se työkalu, jakoremmin kiristimen kanssa pärjää ilmankin.
Millainen se tasapainoremmin kiristin on, ei Sulla kuvaa olisi ?
https://1drv.ms/i/s!AmVYHHVaBarB0xm-09BTFCcwgYj7

Selviääkö tuosta?
Hihnan kiristys onnistuu sopivalla poranterällä ja talttapää meisselillä.

https://1drv.ms/i/s!AmVYHHVaBarB1wmyDUqUcJ2n3bQd

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mä oon tuon tp kiristimen laittanut ihan sormilla, kääntää 6-kulmiossa olevaa muoviuloketta jousta vasten ja samalla kädellä vetää rullaa ulospäin ja toisella kädellä tiukkaa mutterin takapuolelta. Vaatii pari kokeilua että jää oikeaan kireyteen, mutta ei tuossa ole työkalua kaivannut.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Paljonkos normaalissa 2.0 tessussa kuuluu olla puristuksia(bar). Konerempan aikana hattu kävi tasoituksessa ja joku aika sitte mittasi paineet ni noin 14bar näytti mittari.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Satakolmikolmonen kirjoitti:Paljonkos normaalissa 2.0 tessussa kuuluu olla puristuksia(bar). Konerempan aikana hattu kävi tasoituksessa ja joku aika sitte mittasi paineet ni noin 14bar näytti mittari.
Ihan ok kuulostaa
VMP

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

mattijus kirjoitti:
Satakolmikolmonen kirjoitti:Paljonkos normaalissa 2.0 tessussa kuuluu olla puristuksia(bar). Konerempan aikana hattu kävi tasoituksessa ja joku aika sitte mittasi paineet ni noin 14bar näytti mittari.
Ihan ok kuulostaa
Ok. Tuntu vaa aika paljolle toi 14 bar

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No ei se paine kyllä oikein mitenkään pysty liikaa olemaan. Eipä 14 baria edes kuulosta mitenkään erityisen isolta lukemalta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Muistaakseni 11-16.5bar olisi "hyvällä alueella" TS ja JTS?
Tärkeintä toki, että on samalla tasolla pyttyjen välissä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Max 15% ero sylentereillä on muistamani nyrkkisääntö.
Mutta huolto-ohjeessa varmaan on paremmat lukemat/toleranssit.
Kuva

Avatar
Tiige
Viestit: 2843
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mittareitten kesken on sitten paljon heittoja. Eli oleellista on että samalla mittarilla on suhteelliset tasaiset puristukset joka pytyssä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jarruosia maailmalta tutkiessani törmäsin, että 156 etusatuloiden mäntää on vaikea saada. yhden paikan tiedän mistä saisi, niin kauan kuin riittää, jos saa. Toisaalta tiedän toisen männän eri autosta oka vois sopia, parin millin heitto korkeudessa. Aina hiukan vaikea sanoa pölytiivisteen istuvuudesta.

Onko kukaan törmännyt asiaan. Mietin että pitäisikö ostaa edes itselle pari jemmaan, toisaalta vaihteleeko kukaan näihin mäntiä kumminkaan ja saako niitä jostain sittenkin ihan helposti.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^ Motonetistä saa. Maksaa 25,90 kumeineen mäntineen per satula, koodi 23-6927. Huom. vaikka siinä lukee 1,6/1,8 nii sopii myös 2,0. Ainakin omaan JTS laitoin nuo.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Ykköselle ja kolmoselle vaihtaminen usein tahmaa, kytkinneste ja vaihteistoöljy vaihdettu ja ei pahemmin vaikutusta.

Kunhan kelit lämpenee niin pitää tätä vaihtoehtoa tutkia: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... auses.html

Mitkä nuo tarvittavat osat tuossa operaatiossa tulisi hankkia? Ja onkohan tuossa jotain niksejä mitä ei tulisi ainakaan tehdä tai mitä tulisi varoa? Ainakin vaikuttaisi siltä että tällainen amatöörikin pystyisi tuon korjauksen tekemään. :lol:

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Noniin nyt tarvittaisiin taas apuja. Alfa alkanut kylmäkäynnistyksen yhteydessä pitämään outoa ääntä, jonka sain nyt puhelimella kuvattua videolle.
https://www.youtube.com/watch?v=EKjEbLz0NqE
Ääni siis tulee tuossa 1250 kierroksen kohdilla kylmäkäynnistyksessä. Tässä tapauksessa siis lähes aina kun seisonut yön yli ja lämpötila alle 5 astetta.
Videollakin huomaa kuinka ääni häviää nopeasti kun kone hieman lämpeää. Öljyt (Kendall racing 10w60) ja suodatin vaihdettu 100km sitten eikä ollut mitään vaikutusta ääneen. Jakohihnaremppa tehty 1.5v sitten joten ei siitäkään pitäisi olla kiinni.
Kellään minkäänlaista kokemusta että mistä tuollainen ääni kuuluu ja pitääkö olla huolissaan?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Copyright kirjoitti:^ Motonetistä saa. Maksaa 25,90 kumeineen mäntineen per satula, koodi 23-6927. Huom. vaikka siinä lukee 1,6/1,8 nii sopii myös 2,0. Ainakin omaan JTS laitoin nuo.
Ei sattunut jäämään valmistajaa/osanumeroa talteen? Luulen että se on sitten tää 55,55 korkea, jota jotkut listat ei tarjoo lukuisten fiattien/Lancioiden lisäksi kuin145-146 malleihin, mutta kaipa se käy 147/156 myös. Noihin jälkimmäisiin on erikseen 56mm korkeaa aavistuksen erilaista mäntää, mutta sitä ei tosiaan saa juuri mistään. Ensimmäistä saa maailmalta 7:llä eurolla täys setti mäntineen.

Vastaa Viestiin