Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Virrat päällä autossa (ja radiossa) 60min yhtäjaksoisesti.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Aquatica kirjoitti:^^
Virrat päällä autossa (ja radiossa) 60min yhtäjaksoisesti.
Juu, näin se oli....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Tästä on varmaan ollut juttua aikaisemminkin jossain mutta kysynpä nyt tässä. Paljonko on jötsin öljytikun minimin ja täyden väli? Oli öljyt minimissään ja kaadoin sinne litran öljyä eikä noussut kuin puoliväliin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ala- ja ylämerkkien väli on ymmärtääkseni juurikin 1 litra.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei se ainakaan enempää pitäisi olla.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

No jopas on kummallista. Suppilon avulla kaadoin tökötit sisään, joten ei ainakaan ohi ole menneet.

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

arkka kirjoitti:Ongelma vedenlämpömittarin näyttämässä. Lähtökohtana oli näyttämä satunnaisesti sitäsuntätä. Vaihdoin termostaattikotelon päällä
olevan vedenlämpöanturin, viisari nousee aivan rauhallisesti, moottori on normaalilämpöinen mutta mittari näyttää 130 celsiusta. No,
vaihdoin uuden anturin, sama juttu. Vaihdoin mittarin toisesta autosta, sama juttu :evil: . Kuulostaako tutulle? Ja autohan on 156 2.0 TS.

Terv. Ari V, Vaasa
Mittariongelma selvis. Autodocista ja Motonetista ostetun anturin vastusarvo +20 asteessa n. 3,4 kohmia, toimivasta autosta lainattu
anturi n. 1,7 kohmia. Lämpösenä en vastusarvoa mitannut, mutta ilmeisesti noilla "väärillä" skaala menee pitkäksi. Mutta näyttämä on nyt sitä mitä pitääkin.

Terv. Ari V

Avatar
mvleino
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 16:40
Car(s): 156 Super
ex 155 2.0TS 8v
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mvleino »

Onko se vika vai ominaisuus että 156 pre-faceliftin takatilan sisävalot eivät toimi ajaessa?!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei vastaa kysymykseen, kumpi on oikein, mutta itsellä on osassa toiminut ja osassa ei, ilman selkeää logiiikkaa, että miksi toimii eri tavalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Siirretäänkö tälle puolelle. Autosta kuuluu vihellystä parhaiten tyhjäkäynnillä, kun öljytikun nostaa ylös vinkuminen lakkaa ja selkeää painetta öljytikun kautta.. Onko muilla ollut huohotinjärjestelmän kanssa ongelmia V6?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Imusarjan takana olevat huohotinputket epäilyn alle, jos öljytikun nostaminen poistaa vihellyksen. Isolla prosentilla halkeavat, jos yrittää availla ilman lämmitystä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Ai piru, Onko tietoa Saako noita kumiputkia varaosina? Olisiko mahdollisesti sen vieressä oleva pönttö tukkeutunut.. jos avaisi sen rälläkällä ja katsoisi mitä se on syönyt

Edit1. Eb sparelta löytyisi mut menisi 2vk ennenku saisi "korvaavan" mallin silikonisena. Noh vuoden päivät se on pelannut ni miksei tuota kahta viikkoaki.. kallista letkua kun ois 112$ muutama kymmensenttiä :lol:

Sebi
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Kesä 2018, 11:28
Car(s): Alfa Romeo 156 TS 2.0 vm.99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sebi »

156 TS 2.0 vm.99

Pääseekö bensapumpulle ja anturiin/kohoon käsiksi takakontin kautta vai pitääkö irroittaa penkit?

Bensaviisari seilailee välillä missä sattuu..Välillä näyttää 1/2 tankkia ja kohta perään putoo jo 1/4 tankkiin?

Missähän voisi vika olla?

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Sebi kirjoitti:156 TS 2.0 vm.99

Pääseekö bensapumpulle ja anturiin/kohoon käsiksi takakontin kautta vai pitääkö irroittaa penkit?

Bensaviisari seilailee välillä missä sattuu..Välillä näyttää 1/2 tankkia ja kohta perään putoo jo 1/4 tankkiin?

Missähän voisi vika olla?
Pääsystä en tiedä mutta kontaktihäiriöö jomman kumman pään liittimissä tai hapettumaa kohon potikassa. Aloittaisin liittimistä, sillä se pumppu+koho-rakennelma on omassa ainakin semi vittumainen ottaa pois ja asentaa takaisin.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Joutuu ottamaan istuinosa ja selkänojan pois, että saa anturin/bensapumpun päältä kannen pois. Kannen alta löytyy n.15 cm
halkaisijaltaan oleva kierrekehä (voi olla tosi lujassa, tiiviste kuivettunut), alta nousee koko pumppu/anturipaketti ylös. Varovaisuutta letkujen irroittelussa, pienikin halkeama, bensa haisee heti. Omasta oli anturi rikki, näytti välillä mitä sattuu.

Avatar
JTE
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JTE »

Moi. Alfailua taa 5v tauon jälkeen ja heti motti muttereina. Hei onko teistä kukaa purkanut -03 vm 2.0JTS konetta. Omassani ihmetyttää ku öljypillien päät (ne jokka jäähyttää mäntää) on prässätty kiinni ettei öljy kulkisi läpi. :| ?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jaaaa. siel on käyty ja laitettu öljynkulutus aisoihin :roll:
"puhun niin totta kuin osaan"

Nikladz
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Loka 2016, 20:18
Car(s): Alfa Romeo 156 1.8

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nikladz »

Matalilla kierroksilla vitosvaihteella nykii, ilmansuodatin just vaihdettu ja läppäkotelo putsattu ja tarkistettu ilmansuodattimen putki ettei ole hapero. Mikä saattais olla vikana? Kyseessä JTS 2.0 Ilmamassamittari? Joku muu tunnistin?
Ajettu 244tkm

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuomas K kirjoitti:En nyt ole messiä käyttänyt pitkään aikaan joten vähän hatara on muistikuva kovin tarkkojen neuvojen antamiseksi, mutta siellä ne taisi olla missä on pitkä lista parametrejä joita voi valita näytettäväksi.
Eli JTS osatesteistä oli kyse

Olisiko tähän apuja.. kirjoitin aiheesta Multiecuscanin foorumille, mutta ei ole tullut yhtään vastausta. Kävin taas listaa läpi ja parametreistä en osatestejä löydä, multiecuscan 3,5 multiplexed. Ei kai niitä tarvitse "graph" osioon tuoda jostain, tätä osiota en ole koskaan käyttänyt. Vai onko JTS:ssässä osatestit jotenkin erilailla kuin muissa malleissa, se selittäisi miksi ne ei menneet konttorilla läpi.

Kokeiltu on sekä simulaationa että autossa kiinni.

Vikalista on voimassa enää ensi viikon loppuun.. pitää kohta arpomalla ajella ja koittaa sitten saada aikaa päästötestiin lähikorjaamolle, josko niitten laitteilla näkyisi.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kertsu kirjoitti:No jopas on kummallista. Suppilon avulla kaadoin tökötit sisään, joten ei ainakaan ohi ole menneet.
Öljyn lisäämisen jälkeen kuuluisi käynnistää auto hetkeksi ja sitten tarkistaa taso hetki sammuttamisen jälkeen.
Itse olen syyllistynyt tuon ohittamiseen mutta niin tekisin jos kaltaisesi tilannetta tulisi vastaan jossa 1+1 ei näytä antavan 2.
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:En nyt ole messiä käyttänyt pitkään aikaan joten vähän hatara on muistikuva kovin tarkkojen neuvojen antamiseksi, mutta siellä ne taisi olla missä on pitkä lista parametrejä joita voi valita näytettäväksi.
Eli JTS osatesteistä oli kyse

Olisiko tähän apuja.. kirjoitin aiheesta Multiecuscanin foorumille, mutta ei ole tullut yhtään vastausta. Kävin taas listaa läpi ja parametreistä en osatestejä löydä, multiecuscan 3,5 multiplexed. Ei kai niitä tarvitse "graph" osioon tuoda jostain, tätä osiota en ole koskaan käyttänyt. Vai onko JTS:ssässä osatestit jotenkin erilailla kuin muissa malleissa, se selittäisi miksi ne ei menneet konttorilla läpi.

Kokeiltu on sekä simulaationa että autossa kiinni.

Vikalista on voimassa enää ensi viikon loppuun.. pitää kohta arpomalla ajella ja koittaa sitten saada aikaa päästötestiin lähikorjaamolle, josko niitten laitteilla näkyisi.
Kyllä ne siellä näkyy, mutta ei tosiaan ole ihan äsken tarvinnut jötsin osatestien kanssa tapella :)

Jopa tuommoinen halpa Motonetista ostettu obd-testeri näyttää ne osatestit.

Mulla kun oli osatestit kesken ja piti saada leimattua, niin merkkiliikkeessä kirjoittivat lapun että tämmösiä nämä nyt on ja leima heltisi.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Eipä tuolla ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin parametrilista. Onko jollain parempi silmä kun minä en tällaisia tuolta löydä, kaikki parametrit alla. Adaptation se ei ainakaan ole. Eikä sitä ole minkään muunkaan 156:sen parametreissa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

No tulipahan ehkä fiksattua toisen laajakaistan liitinvikaa. Ja taas nollattua vikakoodit. Vielä kun olisi aikaa vääntää kesäpyörät turhaan alle ja ehtisi ajaa edes 100km ja sokkona päästötestiin, kun ei ohjelma voi kertoa osatesteistä mitään.

Tai sitten koko paska suoraan Stenalle.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Voit hakea päästölapun merkkiliikkeestä saatteen kera, tai villiltä korjaamolta kikkaillen päästölappu jossa tyhjäkäyntipäästöt mitattuna ja lambda 1. Pitäisi kelvata.

Edit:
Mulla on tämmönen pulikka: https://www.motonet.fi/fi/tuote/493147/ ... rinaytolla

Se näyttää niiden osatestien tilan jötsissä. Moneen hommaan näppärämpi kuin Multiecuscan ja läppäri.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sieltä korjaamolta ei riitä nykyään pelkkä päästölappu vaan pitää olla OBD testi myös jossa sitten näkyy osatestit. Siitäkin on väännetty että pitääkö testit olla tehty samalla kertaa. Ei tarvitse, ei edes saman päivänä jos säädöksiä oikein tulkitaan. Korjaamollakin nämä tehdään ihan eri laitteilla.

Ajattelin koittaa paikallista peräkylän katsastuskonttoria jälkitarkastukseen, jonka ainoa wanha työntekijä ei näistä silleen ymmärrä.

Multiecuscan oli kyl hyvä lambdaongelman diagnosointiin, kun näky käppyröistä selkeesti missä vika. Mutta pitää kai hommata joku muukin lukija, kiitos vinkistä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jaa onko tuokin muuttunut? Aiemmin jos oli osatestit kesken, piti olla mittausraportti joka osoittaa lambdasäädön toimivuuden, eli käytännössä päästöt mitattuna tyhjäkäynnillä ja lambda 1.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vähän voi olla tulkintaerojakin. Tai olen ymmärtänyt jotain väärin .Korjaamolla ei tosiaan ole usein varsinaista integraatiotestiä joten arvon saaminen yhen tuntumaan pitäisi kai useimmiten riittää, vaikka konttori vaatii suoritettuja osatestejä. Siihen saattoi vaikuttaa valmistajan ilmoitus ettei lambdaa käytetä tyhjäkäynnillä ja osatestit riittää. Pitää kattoo missä se lambda huitelee normaalisti tyhjäkäynnillä, arvohan sieltä tulee vaikke sillä säädetäkään. Nyt olisi pakoputkikin ehjä niin voisi hakea päästölapun ja viedä sen eri konttorille.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joo, en ole asiaa seurannut sen jälkeen kun siirryin jötsistä dieseliin. Aiemmin sääntö kuitenkin meni niin, että jos osatestejä on suorittamatta, niin leimalle vaadittiin todistus siitä, että lambdasäätö toimi oikein. Sitä se lambdaintegraattoritestikin tarkoittaa, että testeri testaa lambdasäädön toimivuutta. Mikä ei luonnollisesti jötsin kanssa onnistu tyhjäkäynnillä, kun kone toimii laihalla seoksella open loopissa.

Tuossakin homma olisi hyvin selkeä, jos jostain löytyisi pahvi, joka kertoisi, että jötsissä lambda toimii oikein, kun tyhjäkäynnillä mennään open loopissa ja kierroksilla lambda 1. Tuollaista pahvia ei vaan ole kukaan kirjoittanut.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

sämpy kirjoitti:Korjaamollakin nämä tehdään ihan eri laitteilla.
Kyllä vähänkään ajantasalla olevalla korjaamolla on OBD-testiin kykenevä kärymittari, joissa on myös lambdaintegraattoritesti puuttuvia osatestejä varten. :shock:

JTS:n lambdaintegraattoritesti menee heittämällä läpi, kunhan testaaja ymmärtää nostaa kierroksia edes hiukan testin aikana. Edellyttäen tietty, että lambdasäätö toimii.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei täällä kuolevaisten parissa ole noin hienoja korjaamoja.. ainoastaan rasvasia halleja joissa elämäänsä kyllästyneitä asentajia ja rengastukun kiinalaisia nostureita. :mrgreen:

Ihan hyviä suoritteita oikeestaan tuo lähikorjaamo tekee. Se on kumminkin ihan oikea korjaamo eikä osienuusimispiste. Aina mielenkiintoista kalustoa hallissa, viimekskin koritietokonevammanen 507 coupe sekä Rover P6. Korjaamon laitteita ei vaan uusita kuin pakon edessä.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Muistaako kukaan kumpi puhaltimien vastuksista V6:ssa on ykkösnopeuden vastus?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

molemmat, kaksi puhallinta
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

JTE kirjoitti:Moi. Alfailua taa 5v tauon jälkeen ja heti motti muttereina. Hei onko teistä kukaa purkanut -03 vm 2.0JTS konetta. Omassani ihmetyttää ku öljypillien päät (ne jokka jäähyttää mäntää) on prässätty kiinni ettei öljy kulkisi läpi. :| ?
Noin ne taitaa olla ihan alunperinkin, tai sitten omalle 03 jts tehty myös tommoinen viritys(söi kyllä silti öljyä)
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Garmund kirjoitti:molemmat, kaksi puhallinta
Aivan, onko molemmat vastukset sitten rikki kun kumpikaan ei pyöri 1-nopeudella?

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

^ Itsellä oli myös ongelmaa kun ei ykkösnopeus toiminu kummallakaa flektillä, ei korjaantunu vastuksien vaihdolla vaa johtosarjasta yksi johto oli murtunu minkä korjaamalla lähti toimimaan :-D usein vika kyllä vastuksissa..

Sapapa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2016, 13:43
Car(s): 156 2.0 JTS -02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sapapa »

Pitäs saada ostettua oikeanlainen "Poistuvien päästöjen tyhjennysventtiili" 2.0 156 JTS:lle
Käytiin tutun kanssa kattomassa ja vika onkin itse venttiilissä, sähkövikoja siinä ei ole, P0443:sta herjaa moottorin vikakoodeissa.
Ainoa ongelma on, että pitäis löytyä jostain se varaosa, Suomesta ei ainankaa millään toivolla ole löytynyt (?)

https://au.bosch-automotive-shop.com/pr ... 0280142300

Onko tuo kenties se virallinen englanninkielinen nimi sille ? - Canister Purge Valve ? :roll:

P0443 Haihtuvien päästöjen järjestelmän tyhjennyksen ohjausventtiili A, virtapiiri;

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Aktiivihiilipöntön tuuletusventtiili. Evap-venttiilinä (evap valve) yleisesti tunnettu.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi »

En löytänyt 147 kysymystopiccia. Kyse siis 147 1.6 ts vm. 2002. Nuori mies sai liikkeellelähtöyrityksellä auton sammumaan ja, yllätys yllätys, ei lähde käyntiin. Vilkuttaa ASR:ää ja codea. Moottorin vikavalo ei syty kuin akun käyttämisellä irti ja ekan kerran laittaessa virrat päälle. Ei löydy keinoa käynnistämiseen, ei suostu näyttämään edes vikakoodia. Löysin jostain forumin historiasta samaisen vaivan vuoksi laitetun kysymyksen, vaan kukaan ei ollut vastannut. Olisiko nyt kenelläkään heittää hyvää vinkkiä?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^CODE viittaa ajonestoon. Jos käyttöohje on tallessa voisit kokeilla hätäkäynnistys protokolia.
Kuva

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Juu. Ajonesto on päällä. Auton mukana ei ole koodi - korttia ja eipä tuo moottorin vikavalo pala niin ei se onnistuisikaan. Kokeiltu on kyllä jo kaikki, mitä on mieleen tullut. Varmaan joku yksinkertainen juttu mutta ei vaan aukea.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jos kerran ajonesto päällä. Rattiakselin muovien alla taisi tuon antenni olla, voi ehkä päästä sen liittimen putsamisella. En osaa tarkemmin sanoa, kun ei tuota vaivaa ole ollut. Code tai ajonesto hakusanoilla voisi tästä forumilta löytyä lisätietoa
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mitä muuten inertiakytkin tekee jos laukeaa? Sammuttaako pelkästään bensapumpun. Tuli vaan tuosta sammutustavasta mieleen.. ja konehuoneen johdot, että olisiko akun virtakaapeleissa tms voinut nykäyksessä sattua jotain. Onko näissäkin ecu konehuoneessa akun vieressä?

Että jos olisi siis ihan johto- tai muu virrankulkuvika, eikä softaongelma. Puuttuu virrat ajonestolta ja absipurkilta?

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Mahdollista kyllä. Pitää huomenna tutkailla.
Tuota inertiakytkintä en muuten löytänyt. Missä se näissä on? Jalkatilat ja penkkien aluset katsoin. Itsekään en tiedä, millainen disco syttyy mittaristoon sen lauettua.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuskin penkin alla kytkin. Muistaakseni hassun muovisen tötterön keskellä.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Jos moottorin vikavalo ei syty niin ei se vika todennäköisesti ajonestopuolelta löydy. Tsekkaa ecun maadoitus kaasuläpän päältä vetämällä akun maasta joku kaapeli kaasuläppärunkoon. Tällä selkis 156n maavika.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi »

JMC kirjoitti:Jos moottorin vikavalo ei syty niin ei se vika todennäköisesti ajonestopuolelta löydy. Tsekkaa ecun maadoitus kaasuläpän päältä vetämällä akun maasta joku kaapeli kaasuläppärunkoon. Tällä selkis 156n maavika.
Tämä olikin juuri vikana. Kiitos siis tästä. Helppo juttuhan se sitten olikin, kuten ounastelin.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Projektina on 156 V& SW:n pelkääjänpuolen sisemmän vetonivelen vaihto. Uusi nivel SKF VKJA 8080 (halk. 100 mm ja 8 mm pultit) jonka netin varaosahakujen mukaan pitäisi sopia kaikkiin bensakäyttöisiin ei-GTA 156:iin (https://www.autonvaraosat24.fi/skf/19111). Autosta irtipurettu nivel kuitenkin on halkaisijaltaan 108 mm ja siinä on 10 mm pultit.

Onko joku törmännyt vastaavaan? Onko tämä nyt JTD/GTA vetoakseli (mihin ei tunnu kaupoista löytyvän sisempää niveltä)? Jos, niin mitä sellainen tekee 2.5 V6:ssa?

Edit: Korjattu pulttien halkaisijat.
Viimeksi muokannut JPeltola, 24 Kesä 2018, 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kyllä kaikki vastaantulleet v6 vetarit on olleet minusta 10mm pulteilla ja tessuissa 8mm :roll: tai sitten muistikuva on ihan väärä...

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

alfa 156 v6 kirjoitti:Kyllä kaikki vastaantulleet v6 vetarit on olleet minusta 10mm pulteilla ja tessuissa 8mm :roll: tai sitten muistikuva on ihan väärä...
Juurikin siis noin, edellisessä oli väärät halkaisijat.

Autossa siis oli: nivelen halkaisija 108 mm ja pultit 10 mm.
SKF VKJA 8080 minkä pitäisi varaosahakujen mukaan sopia V6:eenkin: Nivel 100 mm ja pultit 8 mm.

Havaintoa mistä tuollaisia 108 mm & 10 mm pultit niveliä saisi? Varaosahaut tarjoavat 108 mm niveltä V6 164/166/916:iin: https://www.autonvaraosat24.fi/lpr/443440 Onkohan se sama nivel?

Kokonaista vasenta vetaria saisi SKF VKJC 1807 koodilla ja siinä olisi 108 mm nivel ja 10 mm pultit, toisin kuin tossa irtonivelessä. Valitettavasti nyt tarvittaisiin oikea vetari, mitä ei tunnu olevan saatavilla. Pitääkö tässä ostaa kokonainen vasen vetari että saa nivelen oikeaan?
Viimeksi muokannut JPeltola, 24 Kesä 2018, 19:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kellään tietoa mistä kutoskoneen korvausilma venttiili tms. Löytyy?
Avasin imusarjan takaa putket ja todistin venttiilien liikkuvan ja se ns. Pisaraerotinki hengitti varsin vaivattomasti.. eli kun öljytikun nostat niin se saa ilmaa sieltä kautta.. :crazyeyes: löytyisi räjäytyskuva ni ois heureka mut se eper(?) Mikähän alfa cd latasin niin yksikään kuva ei toimi..

Edit1. Imupuolen isosta joustosta lähtevä pieni kumiletku? Ohi kaasuläpän suoraan venttiilikoneistoo?
Oli joku etevä autonkorjaaja halkaissut sen letkun ja painanut klemmarilla taas kasaan.. tästä johtuen se sisälsi vain sulaa Kumi mössöä.. Ei kun huomenna alumiiniholkin tekoon...
Loistava tämä sanelu ei ole aivan kielioppien mukaista :-D

Sapapa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2016, 13:43
Car(s): 156 2.0 JTS -02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sapapa »

Terve,
tarvittaisiin 156 2.0 JTS:ään uusi tuuletusventtiili (evap valve/canister purge valve ??)

https://au.bosch-automotive-shop.com/pr ... 0280142300 tuommoinen löyty, mutta jos katto kohdasta More info > Suitable for the following vehicles niin sieltä löytyypi aika paljon merkkejä, mukaanlukien myös GTV:n JTS muoto, muttei oman 156:n merkkiä, sama tuote löytyisi Motonetistä tuotekoodilla.

Joku aikaisemmin puhutteli sitä myös nimellä Evap valve, mutta löytäminen on ollut suht hankalaa kyseiselle osalle.

Osaako kukaan "ohjata" varaosan oikealle sivulle, josta kyseisen osa voisipa löytyä ?
Liitteet
52afa971-f136-40a6-9197-318d2d67f6a4.jpg
52afa971-f136-40a6-9197-318d2d67f6a4.jpg (103.87 KiB) Katsottu 5633 kertaa

Vastaa Viestiin