Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Männän ja suuttimien kuntoa ei tietenkään voi tietää purkamatta moottoria? >.<

Ei auta muu kuin ajaa auto maalle ja tutkia. Taitaa olla parempi vaihtoehto, että auto hajoaa siellä minun käsittelyssä kuin keskelle liikennettä jossakin vaiheessa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suuttimet irti ja tarkastukseen? Tai ainakin yksi suutin, jos herjaa vikakoodia yleensä jostain tietystä sylinteristä.

Tulpanreiästä endoskoopilla näkisi ehkä männät.
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.

Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.

Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.

Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Garmund kirjoitti:Tulpanreiästä endoskoopilla näkisi ehkä männät.
Toivottavasti. Jos sieltä näkyy kiertokanki, ei pääse kovin halvalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

sämpy kirjoitti:Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.

Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.

Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.

Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.
Ei suutinten irrottaminen nyt loppupeleissä niin paha urakka ole. Muovinen imukotelo on se hankalin palikka saada ujuteltua pois tieltä, mutta kuitenkin tehtävissä. Kun vaan tietää missä ne kaikki pultit sijaitsee, niin helpottaa huomattavasti.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

sämpy kirjoitti:Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.

Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.

Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.

Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.

Taitaa joo maksaa suuttimen huolto 40-50% uuden hinnasta. En sitten tiedä, olisiko pelkkä toiminnan testaus halvempaa. Imusarja on joo aika ärsyttävä irroittaa, kun siinä on keskellä sen alla 2 pulttia. Niihin vähän hankala yltää ja saa ihan käsikopelolla ettiä&avata. Moottorin ylätuki kannattaa myös irroittaa, jotta saa paremmin imusarjan pois kannen ja tulipellin välistä. Metallisen välikaulaan kannen ja imusarjan välissä voisi kannattaa vaihtaa kannen puolelle uusi tiiviste. Näytti vähän siltä ettei olis ainakaani miulla täysin tiivis ollut.

Edit. Ehkäpä testaamista näppärämpää olisi vain vaihtaa "ehjään käytettyyn" tai uuteen jos näyttäisi että herjaa eniten yhtä sylinteriä. Jts kohalla 3. Syl taitaa olla vahva veikkaus. :) Ensiksi kannattaa tietenkin vaihtaa tulpat, puolien paikat, tarkastaa puolien liittimien kunto(jossain ulkomaisella forumilla myös puolille tulevien johtojen alkupään liittimet, jos ne löytää...) ja mitä muuta helposti tarkistettavaakaan tulee mieleen.
Suoraan vaan suoraa

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Eli ostamaan Bilteman tähystyskameraa. Jos näyttää pahalta mitä epäilenkin, niin menee auto myyntiin.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jos siellä on männässä reikä niin kyllä sen huomaa käynnistä ihan ilman tähystytä. :lol:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Otan illalla ääninäytteen, saatte te viisaammat sitten sanoa mielipiteenne :-D

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Garmund kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.

Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.

Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.

Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.

Taitaa joo maksaa suuttimen huolto 40-50% uuden hinnasta. En sitten tiedä, olisiko pelkkä toiminnan testaus halvempaa. Imusarja on joo aika ärsyttävä irroittaa, kun siinä on keskellä sen alla 2 pulttia. Niihin vähän hankala yltää ja saa ihan käsikopelolla ettiä&avata. Moottorin ylätuki kannattaa myös irroittaa, jotta saa paremmin imusarjan pois kannen ja tulipellin välistä. Metallisen välikaulaan kannen ja imusarjan välissä voisi kannattaa vaihtaa kannen puolelle uusi tiiviste. Näytti vähän siltä ettei olis ainakaani miulla täysin tiivis ollut.

Edit. Ehkäpä testaamista näppärämpää olisi vain vaihtaa "ehjään käytettyyn" tai uuteen jos näyttäisi että herjaa eniten yhtä sylinteriä. Jts kohalla 3. Syl taitaa olla vahva veikkaus. :) Ensiksi kannattaa tietenkin vaihtaa tulpat, puolien paikat, tarkastaa puolien liittimien kunto(jossain ulkomaisella forumilla myös puolille tulevien johtojen alkupään liittimet, jos ne löytää...) ja mitä muuta helposti tarkistettavaakaan tulee mieleen.
muovisen imukotelon alla olevat pultit saa helpoiten ryömimällä auton alle ja avaamalla sieltä. 1/2" hylsysarjasta kaikki jatkot käyttöön, niin yltää. Pulttien koko oli muistaakseni 15mm?! Ne imukotelon sivussa olevat pultit lähtee helpoiten jos omistaa sopivan räikkälenkin. Nuo ovat ne tympeimmät ja niihin tuhraantui itselläni ekalla kerralla eniten aikaa. Toisella kerralla kaikki menikin jo ihan simppelisti.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

https://www.youtube.com/watch?v=LGVvPgY ... e=youtu.be

Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Muuttuuko kierroksilla yhtään?

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
[__/==\*/==\__]

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kertsu kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=LGVvPgY ... e=youtu.be

Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.
Onko jakopään hihnasirkus ja kiristäjät yms varmasti syytön?
Sitten on vielä tuo ajoituksenmuunnin joka kuluu ja kuulostaa dieselmäiseltä kuten tuossa hieman.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

a-m kirjoitti:Muuttuuko kierroksilla yhtään?
En ole kiinnittänyt huomiota, kokeilen nyt tässä illan aikana.

Pujazuba kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=LGVvPgY ... e=youtu.be

Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.
Onko jakopään hihnasirkus ja kiristäjät yms varmasti syytön?
Sitten on vielä tuo ajoituksenmuunnin joka kuluu ja kuulostaa dieselmäiseltä kuten tuossa hieman.
Jako oli pielessä silloin kun auton ostin ja se korjattiin kohdilleen viime vuoden maaliskuussa. Mitään osia ei tietääkseni sinne vaihdettu. Eli en tiedä onko kiristimille silloin tehty mitään :-D Ajoituksenmuuntimenkaan kunnosta ei mitään hajua. Minusta tämä auto on nakuttanut aina samalla tavalla. Ja onhan siitä nokka-akseli ja kupit kuluneet.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

nakkis kirjoitti:Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
Väittäisin että on. Vara-avain on ilman nappeja, ainakin oman yksilöni mukana tuli avain nappien kanssa ja toinen avain ilman nappeja.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

a-m kirjoitti:Muuttuuko kierroksilla yhtään?
Samaa ääntä pitää kierroksillakin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^^Jos ne kerran on paljon kuluneet niin mitäs täällä ihmettelet? :lol:
Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.

Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Pujazuba kirjoitti:^^^Jos ne kerran on paljon kuluneet niin mitäs täällä ihmettelet? :lol:
Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.

Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.
Siinäpä se onkin, kun en tiedä ovatko pahasti kuluneet. Näkeekö sitä kuntoa kunnolla ilman, että joutuu purkamaan jakopäätä ja ottamaan keppiä irti? Remmissä on kuitenkin vielä yli vuosi ajoaikaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kertsu kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:^^^Jos ne kerran on paljon kuluneet niin mitäs täällä ihmettelet? :lol:
Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.

Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.
Siinäpä se onkin, kun en tiedä ovatko pahasti kuluneet. Näkeekö sitä kuntoa kunnolla ilman, että joutuu purkamaan jakopäätä ja ottamaan keppiä irti? Remmissä on kuitenkin vielä yli vuosi ajoaikaa.
Juu näkee. Se ei ole kauhea homma. Venttiilikopan joutuu irrottaa ja sitä edeltävät osat tietenkin mitä niitä olikaan, Puolat, jakopään muovisuoja?
Tässä esimerkki kuluneista nokista http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... li#p323420.
100 tkm oli ajettu väärillä öljyillä mutta onneksi hyvän huolto historian mukaan öljyt vaihdettu aina 5-10 tkm välein.
Nokat ja kupit meni vaihtoon heti sekä ainoastaan oikeat öljyt ollut käytössä tuosta lähtien. Nyt on yli 60 t iloista km kertynyt ilman vaivoja.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.

Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.

Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Kertsu kirjoitti:^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.

Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.

Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
En nyt halua pelotella, mutta alakerran laakerithan näissä monasti kolkattaa. Kokeileppa piruuttaan kuunnella vaikka pitkällä ruuvarilla öljypohjaa ja jos jokin kohta kolkattaa siellä, niin sieltäpä se viallinen laakeri löytyy.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

a-m kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.

Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.

Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
En nyt halua pelotella, mutta alakerran laakerithan näissä monasti kolkattaa. Kokeileppa piruuttaan kuunnella vaikka pitkällä ruuvarilla öljypohjaa ja jos jokin kohta kolkattaa siellä, niin sieltäpä se viallinen laakeri löytyy.
Tarkoitatko, että koputtelisin meisselillä öljypohjaa vai? Öljynvaihto onkin ollut mielessä tehdä tässä kuussa. Varaan kokonaisen viikonlopun urakalle, koska samalla voi tutkia kepitkin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kone käyntiin, meisselin (ruuvi-, irvileuat) toinen pää öljypohjaa vasten ja toinen nojaamaan omaan korvaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

^ Tätä juuri tarkoitin

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

a-m kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.

Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.

Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
En nyt halua pelotella, mutta alakerran laakerithan näissä monasti kolkattaa. Kokeileppa piruuttaan kuunnella vaikka pitkällä ruuvarilla öljypohjaa ja jos jokin kohta kolkattaa siellä, niin sieltäpä se viallinen laakeri löytyy.
Mites se ajoituksenmuunnin rapsuttaa, eikös se pidä kanssa diiseliääntä?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Voi olla halpakin ongelma: TS piti joskus aika vastaavaa hiuksianostattavaa kalkatusta, kun tasapainoakselin hihna oli luopunut hampaistaan. Nyppäsin hihnan pois ja sillä hiljeni. Kannattaa kurkata tämäkin vaihtoehto.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Sama diagnoosi pätee varmaan myös apulaitehihnaan.
Nämä ulkopuoliset helpommat kannattaa kaikki suljeta pois ennen kuin konetta availee -> turha herkkä toimenpide jossa öljyn sekaan saattaa päättyä roskaa ja takaisin laittaessa kovettuneita tiivisteitä joutuu uusia.

Oliko muuten tulpan kärki öljyinen vai yläpää?
Sillä siihen tulpanreikään voi päättyä öljyä jos öljyä on lisätty koneeseen huolettomasti ohi öljykorkin. Myös huono venttiilikannen tulpanreikätiiviste voi tietääkseni päästää öljyä siihen kammioon.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?

Tulpan kärki oli öljyssä.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?

Tulpan kärki oli öljyssä.
Tasapainoakseleiden hihna sijaitsee jakopään kopan sisällä. Se nyt tekee käynnistä hiukan sivistyneempää, mutta eroa ei juuri huomaa, vaikka sen jättääkin pois. Oliko myös puolan kumi öljyssä?

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

a-m kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?

Tulpan kärki oli öljyssä.
Tasapainoakseleiden hihna sijaitsee jakopään kopan sisällä. Se nyt tekee käynnistä hiukan sivistyneempää, mutta eroa ei juuri huomaa, vaikka sen jättääkin pois. Oliko myös puolan kumi öljyssä?
Puola oli puhdas.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

^ Ok. Veljellä teki autossaan juuri vastavaa kolkotusta kun apulaitehihnan kiristimen laakeri oli tiensä päässä. Se nyt olisi ainakin helppo tapa sulkea yksi vikapaikka pois laskuista kun nyppää apulaitehihnan pois paikaltaan ja jos ääni häviää, niin vianetsintä rajoittuu jo melko paljon. Kiertokangen laakerit ääntää usein kierroksia nostaessa. Omassani ei kuulunut tyhjäkäynnillä minkäänlaista ääntä vaan vasta kun kierrokset oli yli 2500.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?

Tulpan kärki oli öljyssä.
nii onkos kuinka kova ollu öljynkulutus? Toi ääninäyte viittas kyllä kovasti paskoneisiin painimiin & ajotuksenmuuntimeen. Se nenäakseleiden kuluneisuus on ilmeisti siis todettu aikaisemmin jaon kohilleen laiton yhteydessä? Molemmat nokka-akselit? Jos siellä kerran kulumaa, niin ohan se ajotuksenmuunninkin sitten moro painimien lisäksi. Tulppa öljyinen... hmm olisko ollu vaikka vain märkä tai sitten 1-2 pytyille voi päästä öljyä myös imusarjan tiivisteen vuodosta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

palkus kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?

Tulpan kärki oli öljyssä.
nii onkos kuinka kova ollu öljynkulutus? Toi ääninäyte viittas kyllä kovasti paskoneisiin painimiin & ajotuksenmuuntimeen. Se nenäakseleiden kuluneisuus on ilmeisti siis todettu aikaisemmin jaon kohilleen laiton yhteydessä? Molemmat nokka-akselit? Jos siellä kerran kulumaa, niin ohan se ajotuksenmuunninkin sitten moro painimien lisäksi. Tulppa öljyinen... hmm olisko ollu vaikka vain märkä tai sitten 1-2 pytyille voi päästä öljyä myös imusarjan tiivisteen vuodosta.
Vaihteleva öljynkulutus, joskus pitää lisätä tuhannen kilometrin ajon jälkeen ja nyt 600km reissun jälkeen ei ole kuluttanut yhtään kun katsoin :o:

Juu, jaon korjauksen aikana todettiin, joten en ole itse niiden kuntoa nähnyt. Imupuoli kuulemma kulunut, pakopuolen pitäisi olla kunnossa.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

palkus kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?

Tulpan kärki oli öljyssä.
nii onkos kuinka kova ollu öljynkulutus? Toi ääninäyte viittas kyllä kovasti paskoneisiin painimiin & ajotuksenmuuntimeen. Se nenäakseleiden kuluneisuus on ilmeisti siis todettu aikaisemmin jaon kohilleen laiton yhteydessä? Molemmat nokka-akselit? Jos siellä kerran kulumaa, niin ohan se ajotuksenmuunninkin sitten moro painimien lisäksi. Tulppa öljyinen... hmm olisko ollu vaikka vain märkä tai sitten 1-2 pytyille voi päästä öljyä myös imusarjan tiivisteen vuodosta.
Kiertääkö JTS:n imusarjalle jostain öljyä? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että ei. Jos kiertää, niin saan itsekin huokaista helpotuksesta, koska oma alkoi tiputtamaan jostain niiltä seutuvilta öljyä. Ei tosin mene palotilaan vaan tiputtaa lohkon päälle ja sieltä sitten kivasti pakoputkelle käryämään. En ole päässyt kurkistamaan millään sinne imusarjan alle kun se muovikotelo blokkaa näkyvuuden sinne ihan täysin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Ainakin TS koneessa on tunnettu ilmiö jossa ajoituksenmuuntimen solenoidi vuotaa. Sijaitsee koneen yläkulmassa takavasemmalla.
Kuva

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja taisi sille mennä tosiaan 2 öljykanavaa imusarjan tiivisteen kautta, meno ja paluu laakeripukin kautta ajoituksenmuuntimelle.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nakkis »

molsky kirjoitti:
nakkis kirjoitti:Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
Väittäisin että on. Vara-avain on ilman nappeja, ainakin oman yksilöni mukana tuli avain nappien kanssa ja toinen avain ilman nappeja.
Näin arvelinkin..
Onkos kellään minkäänlaista ajatusta, mitä mahdollisuuksia olis saada tuo kaukosäätö skulaamaan?
[__/==\*/==\__]

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

nakkis kirjoitti:
molsky kirjoitti:
nakkis kirjoitti:Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
Väittäisin että on. Vara-avain on ilman nappeja, ainakin oman yksilöni mukana tuli avain nappien kanssa ja toinen avain ilman nappeja.
Näin arvelinkin..
Onkos kellään minkäänlaista ajatusta, mitä mahdollisuuksia olis saada tuo kaukosäätö skulaamaan?
Olin samassa tilanteessa joskus. Sdealeri oli silloin Autokeskus. 500€lla sai tilattua ja aktivoitua kauko ohjatun ricambi avaimen. Alkuperäinen kortti jossa on auton mekaaninen ja elektroninen koodit on mainittu pitää olla tallessa muuten joudutaan aluksi tilaamaan sitä.
Kuva

rosso_corsa
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2017, 19:45
Car(s): -01 156 2.5 SW sportpack 3
Paikkakunta: Espoo / lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja rosso_corsa »

Arvon alfistit!
Olen näillänäkymin menossa hakemaan 600km päästä muuan pikkubusso 156:sta, jos auto on todella niin hyvä kun myyjä väittää. Ongelmana on vain tuo jakopää, joka on yliaikainen ja hihnan kilometrit (vaihtoväli 60 000?) lähentelevät myös rajoja. Auto on kuulemma ollut vain kesät ajossa viimeiset 9v, jota myyjä piti perusteena hihnan yliaikiasuudelle, näissä kun on kuulemma tuplasti pidempi vaihtoväli Euroopassa.
Kysymys kuuluukin, mitä arvon harrastajat ovat mieltä, kannattaako lähteä suoraan lavetin kera reissuun, vai uskaltaisiko auton ajaa kotiin noinkin pitkän matkan? Jakopää ei kuulemma äännä myyjän mukaan. Lavetti kuljettajineen ja vetoautoineen vaatii kuitenkin erikoisjärjestelyjä, joita ei turhan takia viitsisi tehdä, varsinkin jos huoleni on aivan turha. Kuitenkaan en ajatellut kahta kertaa ajaa paikalle.
Auttakaahan nyt viisaammat naista mäessä!

T. ehkä tuleva harrastaja

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Miten paljon yliajalla? Olen ajanut TS:n hihnalla viisi vuotta, mutta kilometrejä ei ollut tullut kuin 20 tkm.
V6:n jakopää ei ole ollut ihan niin herkkä, kuin TS:ien.

Ainahan tuossa on riski, mutta se hajoaa yhtä todennäköisesti lavetille siirtäessäkin.
Senza cuore saremmo solo macchine

rosso_corsa
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2017, 19:45
Car(s): -01 156 2.5 SW sportpack 3
Paikkakunta: Espoo / lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja rosso_corsa »

Ikää jakopäällä on karvaa vaille 7 vuotta ja eikös vaihtoväli oo näissä 4? :silent: Taitaa mennä lavettitouhuksi...

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Vaihtoväli normaalisti 3 vuotta.

Itse en ota kantaa lähtisinkö kokeileen vai heittäiskö lavetin kyydissä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Itse kun ostin JTSn vastaavanlaisessa olosuhteessa jakopää yliajalla, pyysin myyjää tuomaan auton huoltoliikkeen eteen johon oli aikaa varattu jakopäärempalle. Sieltä sitten menimme toisella autolla myyjän taloon jossa tein kaupat.
Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omassani oli hihna n.6v vanha ja toin kotiin ajamalla 70km, mutta kaikki turhat käynnistykset ennen vaihtoa jätin pois. Hihna oli pois ottaessa ehjä, eikä VIELÄ mistään murtunut, mutta kovaksi oli päässyt ja kädellä yli taittamalla sai hampaiden juureen halkeaman, joten viimeisiä veteli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Jaaha, sytytti taas vikavalon. Veikkaan samaa syytä kuin aikaisemmin. Missäs ne lambdat sijaitsee jos niitä alkaisi huomenna tutkimaan?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jötsissä ilmeisesti? Etummaiset on katalysaattorien yläpuolella ja takimmaiset putkissa kattien jälkeen. Johtoja seuraamalla löytyy helposti.

Liittimien huono kontakti on yleisin syy lambdaongelmiin. Rassaaminen on vain tekohengitystä, parempi vaihtaa ne johtosarjan liittimet kokonaan uusiin.

Jos rassaat vanhoja liittimiä, niin mitään nestemäistä puhdistusainetta sinne ei saa laittaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Miksi? Ei kai noissa laajakaistoissa vertailuhappia kulje johtoja pitkin. Vai kulkeeko? Pakko myöntää etten itse ole asiantuntija.

Saako noita liittimiä muuten helpostikin ja tuleeko niissä johdonpätkät eli vanhat poikki ja puristeliittimillä?

Oman auton hulltokirjassa on merkintää että noihin liittimiin olisi vaihdettu pinnejä muttei koko liitintä. Aika harvoin on vikaa, mutta ajattelin kokeilla erikoisputsausainetta jota mulla sattuu olemaan, ei sisällä öljyä mutta kyl lähtee liittimistä lika ja hapettumat. Tota ei sitten mistään Motonetista saakkaan ja maksaa 25€ purkki.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Jaa ne ovat auton alla. Sittenpä melkein sama viedä pajalle. Siellä varmaan pystyvät mittamaan onko ne hajalla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Kyllä siellä kulkee vertailuhappi siinä missä kapeakaistaisessakin. Pisara elektroniikkasprayta liittimeen, ja arvot on puuta heinää kunnes kuivuu.

Itse ostin edelliseen jötsiin Mamasanilta liittimet. Se on periaatteessa ihan standardiliitin, mutta koska lähes kaikki käyttävät uudempaa mallia, ei tuota kantikasta liitintä saa kovin monesta paikasta. En tiedä saako marmorilta pelkkää liitintä tai korjaussarjaa niille.

^Ei ne etummaiset ole auton alla, ihan konepellin alta löytyy.

Vastaa Viestiin