Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Aquatica kirjoitti:^

Toisaalta kyllähän se sähköjohtokin hapettuu vuosien varrella, vaikkei autolla mihkään ajeltaisi koskaan?
No sittenhän kaikki mailman sähköjohdot pitäisi vaihtaa 5-10 vuoden välein?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Se on suhteellisen pitkä aika tulpille vaikka kilometrejä ei olisi tullutkaan sen 100 t. Jos autossa ei olisi sytytyshäiriöitä ei sitä tarvisi sen kummemmin spekuloida vaan kovaa ajoa. Hyllyssä tietysti jos osat olisivat paremmin suojattuna elementeiltä ne säilyy kieltämättä paremmin kuin koneessa jossa on kuumaa/kylmää/kosteaa jne.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

fahlsjy kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^

Toisaalta kyllähän se sähköjohtokin hapettuu vuosien varrella, vaikkei autolla mihkään ajeltaisi koskaan?
No sittenhän kaikki mailman sähköjohdot pitäisi vaihtaa 5-10 vuoden välein?
Ei, vaan toin esiin tosiasian. Ainakin ulkona (vaikka olisi ns kuivassa tilassa) kosteutta on aika paljon ilmassa ja vesi tekee asioita. 10v vanhat sähköjohdot on haperoita uusiin verrattuna - en ole kemisti, fyysikko tai mitään siltä väliltä joten en osaa sanoa varsinaisen sähkövirran vaikutusta vs seisonta, noin niin kuin esimerkiksi. Minä vaan kerroin asian, minkä muistan jostain lukeneeni (ohjekirja se tuskin oli), mahdollisesti tulppavalmistajan suositus?

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^

Fysiikkaa: sähkövirta lämmittää ja magnetisoi, ainakin teoriassa se vähentää kosteutta. Käytännön vaikutus 0, jos johto on oikein mitoitettu.
Kemiaa/fysiikkaa: Johtimen kuoresta eli eristeestä voi haihtua asioita, jos väärään paikkaan on laitettu sinne sopimaton johdin. UV ja väärä lämpötila on pahoja asioita. Käytännön vaikutus 0, jos johto on oikein valittu
Kokemusta: oikea johto oikeassa paikassa tai oikein (tai edes jotenkin järkevästi) säilytettynä kestää ja toimii ongelmitta kymmeniä vuosia. Niin autossa, kiinteistössä, maahan upotettuna kuin ulkonakin. Sekä energiansiirrossa että signaalitienä.

Edit: lisätty maininta UV:sta ja lämpötilasta keskikohtaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli autoissa pääsääntöisesti siis EI käytetä oikeita johtoja, tai sitten käytetään sen verta edullista kamaa että ei kestä ihan niin kauaa? Tietysti pääkaapelit on kovemmalla kuormallakin kun on laturi/startti/akku-alue hoideltavana, jossa taitaa virran määrä tehdä oman osansa hapertumiselle? Kaikki 10v+ autosähkökaapelit, joihin olen kokemuksiani saanut, on olleet hapertuneita haperoja ja hapettuneita.. Sitikkaa lukuun ottamatta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En todellakaan sanoisi pääsääntöisesti. Tottakai aivopieruja tapahtuu etenkin säästöbuumissa tyyliin Giuliettan takaluukkupiuhat, mutta keskimäärin ne alkuperäiset autopiuhat elää melko pitkään, vaikka olosuhteet ovat väkisin haastavat, etenkin jos autosta pidetään muutenkin oikein huolta (ts. tulva-autot, asentajan virhesohimiset yms jätetään pois).

Moneenko yli 10v autoon tiedät, että olisi tarvinnut vaihtaa 10% piuhoista? Entä 20 tai 30v?

Suojaamattomien maapisteiden hapettuminen on toki ihan oma lukunsa. Niissä se suojaamattomuus on virhe.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kymmenisen vuotta vanha diskovalo-A8 josta pesin näppini kävi ammattilaisharrastajan katsottavana ja "puolet" ecun johdoista oli poikki tai rikki. Annoin palautetta ettei vaikuta ihan premiumille. :mrgreen:
Liekö kiinalainen kierrätyskupari löytänyt noihinkin vai nyky-ympäristösäädösten mukainen eristemuovi.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Stiletto kirjoitti:Auto on oikeestaan 147 mutta 2litranen TS koneena. Alkanut nykyttämään ikävästi 2000-3000rpm kiihdyttäessä. (eli kuormalla muuten käynti ok)Vikavalo ei syty,,mutta jossainvaiheessa tuli koodi 4 sylinteristä sytytyskatkoksesta. Tulpat oli ok mutta sen nelosen pienempi tulppa oli mustahko. Täytyy se vaihtaa.. Puola sitte seuraavaksi? Bensasuodatinta ei taida 147 ollakkaan. Eli jos pikkutulppa on pimee niin ei riitä laukasemaan vikavaloako ??
Vastaan itse itselleni. Pikkutulppa nelosesta vaihdettu. Ongelmat loppuivat.Bensankulutus pieneni. Eli pikkutulppa ei näköjään antanut vikakoodeja. Ainakaan tässä yksilössä :-)
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Lukeehan tuossa sun omassa lainauksessakin, että tuli vikakoodi sytytyskatkoksesta.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Tuomas K kirjoitti:^Lukeehan tuossa sun omassa lainauksessakin, että tuli vikakoodi sytytyskatkoksesta.
No oli "tulevissa vikakoodeissa" josta sen löysin. Mutta ei sytyttänyt missäänvaiheessa moottorin vikavaloa. Sitä tarkoitin.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Valon syttyminen vaatinee jonkun raja-arvon ylittämistä havaittujen sytytyskatkosten määrässä.

Avatar
-ROADRUNNER-
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -ROADRUNNER- »

Hei, GTA tartteisi alustanpäivitystä tarkoituksena jokin korkeussäädettävä setti vaihtaa jonka jälkee voisi viedä katsastukseen. Tuolta completos.fi sivustolta oon noita katellu, ihmetyttää vain kun kaikki sarjat tuntuvat käyvän melkein kaikkiin 156 malleihin..Aina nämä netin sopivuudet ei pidä paikkaansa mitä luvataan..Eihän siinä jos kantavuus jousissa riittää mutta muistelisin jostai kuulleeni että sedan-sw malleissa olisi erilaine yläpää takana? Käykö alkuperäiset iskarin yläpäät (laakeri/kumityyny) uusien iskarien kanssa? En siis aikasemmi ole näitä alustasarjoja autoihi vaihdellu niin vähä ummikkona tässä mennään joten jos hyviä vinkkejä alustoista tai kyseiseen revohkaan liittyviä vinkkejä on niin mielelläni otan vinkkejä vastaan :-D Eteen jo tilasin kaikki uudet tukivarret,koiranluut,raidetangonpäät..Iskarin yläpäät olisi varmasti viisainta vaihtaa samalla mutta tilailen samalla alustan kanssa kunhan sopivuudet varmistuu..Viisainta voisi olla tietysti soittaa suoraan tuonne completokselle kun taitaa saada ihan suomenkielistä palvelua mutta kysellään ensin täältä ja mietiskellään vielä alustasarja vaihtoehtoja :-D

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Vapun jälkeen aion tutkia nokkakeppien kunnon. Voiko venttiilikopan irrotusta sössiä mitenkään? :-D

Edit. Nestevuoto paikantui jäähdyttimeen. Pitääkö päästä auton alle kun sen vaihtaa vai onnistuuko yläkautta?

Avatar
dnapekko
Viestit: 550
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kertsu kirjoitti:Vapun jälkeen aion tutkia nokkakeppien kunnon. Voiko venttiilikopan irrotusta sössiä mitenkään? :-D

Edit. Nestevuoto paikantui jäähdyttimeen. Pitääkö päästä auton alle kun sen vaihtaa vai onnistuuko yläkautta?
Aika helppo homma oli tuo, kun vaihdoin tulppakuilujen o-renkaat. Tosin, jos tiivisteet ovat vanhat ja kovettuneet, kannattaisi ne uusia, eipähän tarvi ihmetellä öljyvuotoja jälkeenpäin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jäsen Jiitee:lle vastaus toisaalla esitettyyn kysymykseen etuvakaajan puslien vaihdosta, olen kirjoitellut tämän tänne joskus vuonna 0:
" tekniikka oli lyödä sivusta isolla talttapäällä se puslan ympärillä oleva panta kahteen osaan, lähtee ihan kohtuudella, panta on prässätty yhteen ruuvin reikien ympäriltä. Sitten vain pihdeillä vetämällä se pusla pois ja uusi tilalle. Kallistuksenvakaajan pulteilla saa sitten vedätettyä sen pannan kasaan uuden puslan päälle. Noin kun tekee niin ei sinne puslalle asti tarvi edes sormilla yltää. Panta on vain niin lähellä rintapeltiä että sen takia pitää apurunkoa laskea hieman että haljennut panta mahtuu paikalleen ennen kiristystä.

En muista onko virallisissa ohjeissa ohjaustehostimen irrotuskin, sitähän ei tarvi tehdä, koska jos apurunkoa laskee vain vähän tehostin kestää olla apurungossa kiinni koko ajan."
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^Kiitti ja kumarrus .... pitää kokeilla tuota niksiä tässä kevään aikana.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ahinää se vaatii myös jonkun verran ja uuden nahkan rystysiin muistaakseni mutta noin se on onnistunut.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei tarvitse apurunkoon koskeakaan. Ahdasta tulee sitten, mutta minä vaihdoin nuo ilman et hipasinkaan apurunkoa... Eturenkaat pois, pultit auki ja ruuvimeisselillä lyönti sivusta ja panta auki. Sitten toki taisin ihan tylsästi sormilla, pihdeillä, ruuvimeisselillä ja vaikka millä änkeä väliin ja repiä vanhat pois.
Tai jotain - projektiketjuun ein taunnut saada aikaiseksi, mutta puslienvaihtoketjuun kylläkin kommenttini jaoin.

Sapapa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2016, 13:43
Car(s): 156 2.0 JTS -02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sapapa »

Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?

Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"? :crazyeyes: Auto siis 2.0 JTS 156.
Liitteet
85e3e21b-0d08-4747-8dcc-f3270bd0658f.jpg
85e3e21b-0d08-4747-8dcc-f3270bd0658f.jpg (80.1 KiB) Katsottu 8681 kertaa

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Sapapa kirjoitti:Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?

Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"? :crazyeyes: Auto siis 2.0 JTS 156.
Jotain sellasta :D Haitariletku/putki-termiä näkyy myös käytettävän. Teipillä on täälläkin haitariosa paikkailtu, tuntuu olevan yleinen ilmiö ja ehjät haitariosat haluttua kamaa sen mitä olen forumilla seuraillut. Uutena löytyy ainakin tuolta: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9981
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

-ROADRUNNER- kirjoitti:Hei, GTA tartteisi alustanpäivitystä tarkoituksena jokin korkeussäädettävä setti vaihtaa jonka jälkee voisi viedä katsastukseen. Tuolta completos.fi sivustolta oon noita katellu, ihmetyttää vain kun kaikki sarjat tuntuvat käyvän melkein kaikkiin 156 malleihin..Aina nämä netin sopivuudet ei pidä paikkaansa mitä luvataan..Eihän siinä jos kantavuus jousissa riittää mutta muistelisin jostai kuulleeni että sedan-sw malleissa olisi erilaine yläpää takana? Käykö alkuperäiset iskarin yläpäät (laakeri/kumityyny) uusien iskarien kanssa? En siis aikasemmi ole näitä alustasarjoja autoihi vaihdellu niin vähä ummikkona tässä mennään joten jos hyviä vinkkejä alustoista tai kyseiseen revohkaan liittyviä vinkkejä on niin mielelläni otan vinkkejä vastaan :-D Eteen jo tilasin kaikki uudet tukivarret,koiranluut,raidetangonpäät..Iskarin yläpäät olisi varmasti viisainta vaihtaa samalla mutta tilailen samalla alustan kanssa kunhan sopivuudet varmistuu..Viisainta voisi olla tietysti soittaa suoraan tuonne completokselle kun taitaa saada ihan suomenkielistä palvelua mutta kysellään ensin täältä ja mietiskellään vielä alustasarja vaihtoehtoja :-D
Kyllä niissä näyttäisi olevan eriteltynä 4-syl, 6-syl, diesel, 2.5, 3.2, riippuen tuotteen valmistajasta.
Konin, ST (Kw:n halvempi tuoteperhe) ja Kw:n sivuilta varmaan löytää vielä tarkemmin oikean sarjan. KSporttia ehkä itse kokeilisin noista

Sapapa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2016, 13:43
Car(s): 156 2.0 JTS -02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sapapa »

Turre kirjoitti:
Sapapa kirjoitti:Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?

Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"? :crazyeyes: Auto siis 2.0 JTS 156.
Jotain sellasta :D Haitariletku/putki-termiä näkyy myös käytettävän. Teipillä on täälläkin haitariosa paikkailtu, tuntuu olevan yleinen ilmiö ja ehjät haitariosat haluttua kamaa sen mitä olen forumilla seuraillut. Uutena löytyy ainakin tuolta: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9981
Asia selvä, kiitoksia 8)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sapapa kirjoitti:
Turre kirjoitti:
Sapapa kirjoitti:Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?

Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"? :crazyeyes: Auto siis 2.0 JTS 156.
Jotain sellasta :D Haitariletku/putki-termiä näkyy myös käytettävän. Teipillä on täälläkin haitariosa paikkailtu, tuntuu olevan yleinen ilmiö ja ehjät haitariosat haluttua kamaa sen mitä olen forumilla seuraillut. Uutena löytyy ainakin tuolta: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9981
Asia selvä, kiitoksia 8)
Aika yleistä ikääntyvässä autossa. Itse löysin saman osan käytettynä eBaystä aikoinaan kohtuulliseen hintaan.
Tässä muutama: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_osac ... e&_sacat=0
Kuva

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Lämppärin puhaltimen nopeudensäätö rinkula lopetti toimintansa.
Säätö kyllä toimii itsekseen, kun on ilmastointi automaatilla, mutta siitä kiekon manuaalisesta pyörittämisestä ei tapahdu mitään.
Jonkun verran tää ottaa pattiin. Varsinkin aamulla saa hiukan taistella, että saa kikkailtua huurut pois lasista.

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Nettiautossa myytävänä 156 Super, jonka jakohihna huoltokirjan ja myynti-ilmoituksen mukaan vaihdettu 5/2007 :shock: Kilsoja silloin 63 tkm, nyt 146 tkm. Eli ei sitä kolmen vuoden välein kannata vaihtaa :-D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Sen jälkeen moottori vaihdettu pariin otteeseen? :mrgreen:
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kuinkas FL:n isojen mittaritaulujen ( nopeus- ja kierroslukumittari) taustavalojen polttimot vaihdetaan?
Onko edessä sellainen keskinopea kojelaudan irroita-kiinnitä-operaatio Luigilta :wink:

Kiekkamittarista näemmä molemmat polttimot nyt out...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Voiko olla yhtä helppo kuin vanhemmissa: Mittariputken yläreunassa on ruuvi, se pois niin mittarin saa ulos. Mittaritaulun takan on sitten irroitettavia lamppuja x määrä

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^
^Juuri noin.
Kuva

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

vesamaan kirjoitti:Voiko olla yhtä helppo kuin vanhemmissa: Mittariputken yläreunassa on ruuvi, se pois niin mittarin saa ulos. Mittaritaulun takan on sitten irroitettavia lamppuja x määrä
ei se vanhemmissakaan noin helppo ole, pelkkä kehys kiinni sillä yläruuvilla ja mittari kahdella ruuvilla alareunoistaan... Mutta erinomaisen helppo irrottaa silti :)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alfa 156 v6 kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:Voiko olla yhtä helppo kuin vanhemmissa: Mittariputken yläreunassa on ruuvi, se pois niin mittarin saa ulos. Mittaritaulun takan on sitten irroitettavia lamppuja x määrä
ei se vanhemmissakaan noin helppo ole, pelkkä kehys kiinni sillä yläruuvilla ja mittari kahdella ruuvilla alareunoistaan... Mutta erinomaisen helppo irrottaa silti :)
Kiva juttu näin, polttimoja pitää ostaa ripakopallinen ja sitten vaihtamaan . Kiitos vinkeistä,
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mistään mitään laiskana tarkistamatta, mut eihän sitikan LDS käy seleen?

Tuli vaan just mieleen...

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

CS-Speed on DEXRON III pohjaista öljyä, ja sitä sinne voi hätätapauksessa lisätä. Tarkoitit kai Citikan LHM-hydrauliöljyä joka on mineraalipohjaista mutta vanhoissa ID/DS malleissa oli LHS-öljyä, joka oli synteettistä? Dexron III on niin yleistä, ettei ole syytä tehdä kokeita muilla 8)

tsorm
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Loka 2015, 13:30
Car(s): Alfa 156/ 2,5 V6 /2011

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja tsorm »

Alfa 156:n avaimen koodauksesta kyselen. Mulla on pimentynyt toinen kaukkariavain ja eikä ko. sirua voi enää ohjelmoida uusiksi (tutkittu on merkki- ja lukkoliikkeessä). Voiko tuohon mykistyneeseen, mutta lähes käyttämättömään avaimenperään siirtää sirun esim. paaliin menevän/menneen alfan toimivasta avaimenperästä ja koodata siitä kloonin alkuperäiseen? Minulla on kyllä tuo koodi tallessa.

Tehdasuusi avain maksaa about 400 euroa eikä ns. kylmä avain toimi, koska varashälytin vaatii jostain syystä kaukkarin kuittautuakseen. Varashälytintä ei myöskään saa pois päältä irrottamalla sulakkeen, koska samalla katoaa keskuslukitus. Ideoita/ohjeita? Vai onko vaan mentävä marmoritiskille?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Älä vaan mene suoraan marmoorille ennen kuin olet tiedustellut muualta. Autonavaimet.fi muistaakseni hoitaa myös erilaiset Alfojen avaimet kaukoohjaimella tai ilman.
Kuva

tsorm
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Loka 2015, 13:30
Car(s): Alfa 156/ 2,5 V6 /2011

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja tsorm »

Eipä ollut lukkoliikkestä tässä kohtaa apua. Näin vanhaan ei saa kaukkariperää sieltä...

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

seppo kirjoitti:CS-Speed on DEXRON III pohjaista öljyä, ja sitä sinne voi hätätapauksessa lisätä. Tarkoitit kai Citikan LHM-hydrauliöljyä joka on mineraalipohjaista mutta vanhoissa ID/DS malleissa oli LHS-öljyä, joka oli synteettistä? Dexron III on niin yleistä, ettei ole syytä tehdä kokeita muilla 8)
Ihan synteettistä LDSsää meinasin...

Mutta taas.
Mistäpä korjauspellinpalasia sais edullisesti?
Siis muotoon prässättyjä, ei suoraa levytavaraa...

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mikäs matolaatikko ohjaa keskuslukitusta, ja missä se sijaitsee? Tällä hetkellä tilanne: kuskin ovi+virtalukko toimii samalla avaimella, muihin lukkoihin ei ole avainta. Ainoan avaimen kunnosta päätellen se ei ohjaa käynnistyksenestoa. Purkuautosta on tarkoitus siirtää lukot+ecu+käynnistyksenestoboksi, sais kahdet avaimet. Purkuautossa+ajoautossa on molemmissa tehdasvaruteena tullut keskuslukko kaukoohjauksella. Tuleeko kauko-ohjaus ecun mukana, vai onko sille jossain erillinen ohjausboksi?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11201
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

tsorm kirjoitti:
Ideoita/ohjeita? Vai onko vaan mentävä marmoritiskille?
Mannerheimintiellä jossain Tilkan tienoilla oli ainakin joskus avainliike, jossa aika monet tuollaiset hommat onnistuivat. Johonkin Alfaan/Lanciaan siellä teetin uuden koodiavaimen, eikä ollut ihan törkyhintainen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
catharsis
Viestit: 114
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
Järki-pallosalama -17
S80 2.4 -00
Paikkakunta: Helsingin MLK

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja catharsis »

^^ tämä kaveri on toistaseks onnistunut kaikessa mun kohdalla : http://www.autoavainhonkasola.tietosivu.fi/
Kallion kirjaston kupeessa.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

vesamaan kirjoitti:Mikäs matolaatikko ohjaa keskuslukitusta, ja missä se sijaitsee? Tällä hetkellä tilanne: kuskin ovi+virtalukko toimii samalla avaimella, muihin lukkoihin ei ole avainta. Ainoan avaimen kunnosta päätellen se ei ohjaa käynnistyksenestoa. Purkuautosta on tarkoitus siirtää lukot+ecu+käynnistyksenestoboksi, sais kahdet avaimet. Purkuautossa+ajoautossa on molemmissa tehdasvaruteena tullut keskuslukko kaukoohjauksella. Tuleeko kauko-ohjaus ecun mukana, vai onko sille jossain erillinen ohjausboksi?
Taisi olla muistaakseni purkki M35 ja sijainti riippunee vuosimallista mutta mää etsisin sitä takaluukusta hanttarin puolelta renkaan takaa.
Näin ainakin molemmissa méidän pitkäkattoisissa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

meinasin tossa omassa postauksessa esittää jotain niinkin loogista paikkaa kuin takakontin sivu :shock: oikeilla jäljillä olin siis :mrgreen: Nyt vaan sitten pitäis hyökätä raadon/ajoauton kimppuun ja ruveta tonkimaan...

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja heme »

heme kirjoitti:
heme kirjoitti:Jaahas, jäähdytinnesteet alkoi tulla pihalle höyryn kanssa. 2.5 V6 siis kyseessä. Kesti ajaa kotio 15 km, lämmöt pysyi normaalissa. Pihassa nostettu pukeille sen verran että vuoto paikallistui koneen taakse, öljynjäähdyttimen tienoille. Joko siis jompikumpi sen letkuista vuotaa tai sitten itse jäähdytin (lienee epätodennäköistä). Mutta tilaahan ei tuossa ole, milläs tuo jäähdytin on kiinni, onko se vain puristettu öljynsuodattimella paikoilleen, vai löytyykö sieltä kiinnityspultit kun öljynsuodattimen irroittaa? En nyt oikein tiedä miten noiden letkujen vaihto onnistuu kone paikoillaan, onko kellään kokemusta asiasta? Mutta talliin taitaa mennä talveksi koko vehjes, huomenna töihin sitten Rangella.
Nettiä nyt selanneena ei ole vielä yhtään tilanne parantunut. Ei ole selkeää apua miten letkut vaihtuu löytynyt. Aiutare, per favore. Tai jotain sinnepäin, työväenopiston italian perusteet kuitenkin luettu :)
Talvi mietitiin miten saa klemmarin auki. Lidlin tarjouksesta löytyi tällä viikolla monitoimihärveli jonka kivellä hioen sain klemmarin poikki. Uuden letkun asennus ruuvikiinnitteisillä klemmareilla olikin sitten helppo nakki.
Liitteet
Klemmari-pieni.jpg
Klemmari-pieni.jpg (169.79 KiB) Katsottu 7325 kertaa
Multitool-lidl.jpg
Multitool-lidl.jpg (188.51 KiB) Katsottu 7325 kertaa

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Mistäs häthätää pyörän napa taakse. Piti ripustukset ja alusta vaihtaa, mutta kuskin puolelta (apparii ei edes aloitettu) pultti oli täysin yhtä puuta tukivarsien, holkkien ja pyörän navan kanssa. Kaikki muut osat oli paitsi tuo pyörän napa. Vaikka pultista on jäljellä vain nysät kummassakin korvakkeessa, ei ne tule ulos edes lämmön, kylmän ja mosan avituksella. Keulaan meni 4 tuntia ja tuohon pulttiin liki vuorokauden yhtä soittoa, eikä se ole vieläkään ulkona!

En voi mitenkään uskoa, miten kierteetön tangon pätkä voi vastustaa kaikkia universumin lakeja, eikä tuu kolostaan millään konstilla. Oli kuitenkin pulttimopot, kosaanit, öljyt, kylmäöljyt, pora, dremeli, 10" katkaisulaikka, puolentoista kilon mosa ja tuurnat. Puhumattakaan käytetystä ajasta!

Niinku, vittu häh? :crazyeyes:
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se pitkä pultti? Se on ilkeä.

Mää avasin sellasen ihan isolla pajavasaralla - 3h paukutusta per puoli. Pajavasara oli siis 3 tai 5kg versio, että ihan kevyesti ei irronnut. Mulla oli se pultti vielä semmonen, että kanta oli suora neliö eikä perinteinen hylsykanta. Tietenkään en ees kokeillut hylsyä ja ISOA (1200nm+) mopoa, kun ei tullut pieneen päähän lainkaan et kyllähän siihen olis sopiva hylsykin käynyt...

Mut mä tosiaan temmoin sen siten, että ensin hakkasin n-kertaa takaata eteenpäin ja sit edestä taaksepäin, kunnes alkoi liikkumaan ensin millin, sitten kaks, ja sit sen kolmannen tunnin nurkilla paukahti läpi niin et helähti. Ei ees silmillä nähty kunnolla, että mistä kohti se olis jääny kii.
Uudet pultit ei sit oo ihan ilmasia btw :D Oisko ollu jonkun tyylii 40€/kpl.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:Se pitkä pultti? Se on ilkeä.

Mää avasin sellasen ihan isolla pajavasaralla - 3h paukutusta per puoli...
Uudet pultit ei sit oo ihan ilmasia btw :D Oisko ollu jonkun tyylii 40€/kpl.
Ei lupaustakaan liikkeestä ja 20 tuntia. Normaalisti olisin antanut periksi helpommmin, mutta tänään ois ollu aamusta aika tuulilasin vaihtoon.

Ja uudet pultithan ostin koko takapäähän ja ne maksoivat 160€. Kun olis tajunnu ostaa navatkin!
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mulla olis kuskin puolen napa lähes irrallaan. Melkein uusi laakeri paikallaan. Orimattilassa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ ja ^ jos vaihtaa vain takapyörän laakerit ja jarrulevyt niin ei kai napaa tarvii vaihtaa... tilasin juuri myös
uudet laakerit, levyt ja palat taakse... mä toki ulkoistan tämän(kin) homman mutta kiinnostaa tietää... :wink:

http://www.alfaworkshop.co.uk/156-147-G ... ring.shtml

Ei tuo nyt ihan pahalta jobilta näytä... jos napamutterin saa auki :shock:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Oletuksena napaa ei tarvi vaihtaa eikä irrottaa, mutta on vastaan tullut niin väljä napakin, ettei siihen enää uutta laakeria kannattanut laittaa paikalleen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Napahan tulee siis laakerin sisäkooliin kiinni, tässä on taisteltu iskarin ja laakerin välissä olevan rautamöykyn (mikälie oikee nimi) alimman kiinnityspultin kanssa

Vastaa Viestiin