Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Tattis kaikille vinkeistä! Haulla löytämässäni topicissa valo syttyi ja sammui kurvien ja kiihdytysten mukaan, mutta mulla se tuntuu elävän omaa elämäänsä. Syttyy kesken matkavauhdin ja sammuu taas hetken päästä, vaikka samaa suoraa ajetaan samalla nopeudella. Täytynee alkaa ropeloida noita liittimiä. Rohina sen sijaan oli sen verran rumaa, että suuntasin jarrupalakaupoille. Kokemattomana automiehenä ja ensialfistina odotan jännityksellä, onko tuonne jarruosastollekin saatu mahtumaan joku perialfalainen kommervenkki...
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jarrupalat on todella simppeli homma 156:ssa - ainakin omasta mielestäni. Tarvitse muuta kuin perustyökalut;
- Pitkä talttameisseli (satulan kampeaminen irti)
- Kuusiokolot/Torxit (etusatulan liukutapit) ** koskee ainakin TS, JTS ja kevyempää JTD-versiota (eli ei isoja bremboja edessä. En tiedä, kuinka ne eroaa)
- Pari lenkkiavainta (oisko 14mm ja 15mm, takasatulan liukutapit)
- Jarrukumirasva
- TAkasatuloita varten jarrumäntätyökalu
- Viila/vastaava pintojen putsaukseen

Tuossa nyt pääpiirteittäin tarvittavat välineet. Jotain saatto unohtua tai sit ei :)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Liukutapin kuusiokolohan on 7 mm, jota ei työkalusarjoissa monestikaan ole mukana. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Hyvä pointti. Mutta joku torxi tais olla just oikea siihen - en vaan muista kokoa... T40?
Eikä listassa myöskään ole sopivaa rasvaa liukupinnoille, mihin itse olen käytellyt vaihtoehtoisesti tosiaan tuota jarrukumirasvaa tai sitten sitkostettua rasvaa (CRC Adhesive Grease tjsp).

Ja ne etusatuloiden jousiraudat kannattaa pitää ehjänä. Ei o kiva rikkoa =)

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

7mm kuusiokoloon oikea avain on 7mm kuusiokolo. Joku torxi voi osua käytännössä hyvinkin lähelle, mutta juuri oikea se ei ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

T45 lienee oikea etuliukutapeille. Ainakin viime viikolla oli.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

http://imgur.com/a/bRBX8 :(

Kuinkahan suurta operaatiota tuosta voi pahimmillaan odottaa...

Edit:
Näyttää olevan koko alustassa enemmän tai vähemmän ruostetta...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aika pelottavan näköinen. Tuon kun hiekkapuhaltaa puhtaaksi, niin montakohan reikää mahtaa löytyä?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^ai satana :( Tuossa on käyny sillee, että paha on päässy noista pohjasta töröttävien pulttien juurista pohjapellin ja vahvikepellin väliin muhimaan :( Sitten tuolla pohjassa ei näköjään ole mitään lisäsuojauksia koskaan ollu, ihan siis tehtaan jäljiltä. Noit etujalkatilan palkit vois vielä mennä, mutta tonne taakse täytyy "vähän" uusia. Oikea puoli taitaa olla aika paljon siistimpi?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

http://imgur.com/a/il1Is

Ei ainakaan kuvien perusteella näytä oikealta puolelta pahalta. Pitää huomenna valoisaan aikaan katsoa uusiksi tuo oikeanpuoleinen laita.

Kysymys onkin sitten että kannattaako tuota lähteä korjaamaan ja kuinkahan paljon tuohon sitten pahimmillaan menee ammattimiehen laittamana? Ei kyllä hirveästi ole enää rahaa laittaa kun jo jakopää, katti ja kummatkin rengassarjat ovat vieneet jo mukavasti rahoja, plus muut pienet korjaukset. :|

Edit:
On siellä oikeallakin puolella havaittavia ruostumisen merkkejäs samoilla alueilla, kameralla tuli vain otettua liian loivasta kulmasta kuvat.
molsky kirjoitti:http://imgur.com/a/bRBX8 :(

Kuinkahan suurta operaatiota tuosta voi pahimmillaan odottaa...

Edit:
Näyttää olevan koko alustassa enemmän tai vähemmän ruostetta...
Viimeksi muokannut molsky, 11 Syys 2016, 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Nimimerkki Alfissimo.

Halvempi, kuin paikallinen peltiseppä, mutta varmaan osaavampi kun 156:sta on kyse :silly:

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Voisi jo melkein alkaa tarjoamaan tätä eteenpäin halvalla jollekin foorumilaiselle projektiautoksi ja sitten ehkä ensi kesänä toivon mukaan paremman rahatilanteen turvin katsella GT:a (tai jopa Giuliaa) tilalle. :lol:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ennen peltiseppää toi kyllä kannattaisi hiekkapuhaltaa, muuten se vaan jatkaa mätänemistä. Mitähän joku ruosteenestofirma ottais pelkästä pohjan puhaltamisesta, tuskin ihan mahdottomia rahoja?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Sakkeus kirjoitti:Eli lyötiin takavalojen liittimien väliin? Alkaa tuo kouku olla ajankohtanen ku joutuu muitten volokkareilla kiskoon kärryä :D

Myydäänkö jossain 500kg kärryjä? Vai jarrullisia vedätte crosswagonilla? Ihan yhtä tyhjän kanssa tuo vetokoukku kyllä alfoissa, kun ei saisi vetää edes normaalia 750kg kärryä...

Edit: Eikun menee sentään tässä järkevästi. Eli jos kärryn omamassa + kuorma alle tuon 500kg saa vetää, vaikka kärryn kokonaismassa olisi enemmän.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tai sitten hankkii jarrullisen kärryn ja saa ottaa 1400kg? :)

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Mistähän voisi olla kyse, kun ohjaustehostin lakkaa tehostamasta lämpimänä?

Kun pihasta lähtee, tuntuu toimivan ihan normaalisti. Pienen ajomatkan jälkeen vastustaa kovasti. Hydrauliikka vaan lotisee äänekkäästi, kun yrittää kääntää. Pumpun vaihdoin, kun edellisestä tuli nesteet pihalle, niin varmaan käy tällekin, jos jatkaa ajamista. Samanlaisia oireita oli edelliselläkin pumpulla. Raidetangossa ei havaittavissa juurikaan ylimääräistä välystä päistä heiluttaessa.

Ei kait järjestelmässä ole juurikaan muita komponentteja kuin raidetanko, mikä tällaisia ongelmia voisi aiheuttaa, vai onko?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuleeko neste takaisin säiliöön rauhallisesta valumalla, vai selkeästi vaahtoavana ja hieman paineella? Itsellä tuli aikanaan paineella, eikä tietoa, mistä paine aiheutui, mutta paine riitti työntämään öljyn myös rattiakselin stefan läpi ja siitä kabiinin maton alle. Ongelma korjaantui hammastangon vaihdolla ja epäilen, siis ei fakta, siellä sisällä olevan jonkun paineentasausventtiilin tms. antautuneen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Saa nyt nähdä miten käy kun tulee vietyä tuo 156 yhdelle paikalliselle peltisepälle ihmeteltäväksi kuinka pahasti pohja on mädäntynyt. Alkaa vähän näyttämään siltä että pakolliset korjaukset vain ja alkaa katsomaan uutta autoa tilalle.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omalle kohdalle osuneista yksilöistä pahiten on mädäntyneet just ne, joihin "paikallinen kyläseppä" on muutama vuos sitten ne kuuluisat pari paikkaa laittanut.
Mitäpä sen väliä, kun leimattu auto lähtee kiertoon :roll:

E: jos sen paikan laittaisikin jotenkin muuten kuin poppareilla ruosteiseen peltiin ja sikaa päälle, niin siihen menisi liikaa aikaa. Mattokin avataan todennäköisesti puukottamalla sopivasta kohtaa, kun sen maton kunnolla avaaminen ja nostaminenhan kestää monta minuuttia per jalkatila.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Alfissimo kirjoitti:Omalle kohdalle osuneista yksilöistä pahiten on mädäntyneet just ne, joihin "paikallinen kyläseppä" on muutama vuos sitten ne kuuluisat pari paikkaa laittanut.
Mitäpä sen väliä, kun leimattu auto lähtee kiertoon :roll:

E: jos sen paikan laittaisikin jotenkin muuten kuin poppareilla ruosteiseen peltiin ja sikaa päälle, niin siihen menisi liikaa aikaa. Mattokin avataan todennäköisesti puukottamalla sopivasta kohtaa, kun sen maton kunnolla avaaminen ja nostaminenhan kestää monta minuuttia per jalkatila.
Aikalailla tällaisesta kuviosta oli puhuttu tämän paikallisen peltisepän kanssa, kun isä oli pariin paikkaan ottanut yhteyttä. Mattoa ei kuulemma tarvitsisi lähteä purkamaan, kunhan vain etupenkin nostaa paikoiltaan. :lol:

Isä ei oikein innostunut ideasta että laittaisi kunnolla koko alusatan kuntoon, itseä mieitityttää kustannukset. Näköjään itse tuli sitten hankittua pommi joltakin pienen kylän jobbarilta, jännä että ei edellisen katsastuksen jäljiltä ollut mitään mainintaa ruosteen osalta. Mietityttää, että olikohan myyjällä tiedossa nämä myöhemmin ilmi tulleet katti ja ruosteongelmat. Ei tuo nyt pelkästään alle vuodessa voi noin pahaan kuntoon mennä, tuli se virhe tehtyä eikä tajunnut sinne auton alle mennä lampun kanssa kurkkimaan.

Mutta vinkkejä ja apua otetaan vastaan, miten nyt tuon kanssa kannattaa edetä ennen kuin tulee vietyä se peltisepälle ongelmien peittämisoperaatioon. Nyt on tullut jo käytettyä sen verran rahaa erilaisiin huoltoihin, että sillä summalla ja nykyisen hankinta hinnalla olisi jo varmaan saanut priimakuntoisen V6:n hankittua.

Edit:
Nähtävästi oikealta puolelta pohjaa on osittain massattu...

pienisokee
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Tammi 2016, 19:52
Car(s): 156 2,5V6 Q-System-99
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pienisokee »

molsky kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Omalle kohdalle osuneista yksilöistä pahiten on mädäntyneet just ne, joihin "paikallinen kyläseppä" on muutama vuos sitten ne kuuluisat pari paikkaa laittanut.
Mitäpä sen väliä, kun leimattu auto lähtee kiertoon :roll:

E: jos sen paikan laittaisikin jotenkin muuten kuin poppareilla ruosteiseen peltiin ja sikaa päälle, niin siihen menisi liikaa aikaa. Mattokin avataan todennäköisesti puukottamalla sopivasta kohtaa, kun sen maton kunnolla avaaminen ja nostaminenhan kestää monta minuuttia per jalkatila.
Aikalailla tällaisesta kuviosta oli puhuttu tämän paikallisen peltisepän kanssa, kun isä oli pariin paikkaan ottanut yhteyttä. Mattoa ei kuulemma tarvitsisi lähteä purkamaan, kunhan vain etupenkin nostaa paikoiltaan. :lol:

Isä ei oikein innostunut ideasta että laittaisi kunnolla koko alusatan kuntoon, itseä mieitityttää kustannukset. Näköjään itse tuli sitten hankittua pommi joltakin pienen kylän jobbarilta, jännä että ei edellisen katsastuksen jäljiltä ollut mitään mainintaa ruosteen osalta. Mietityttää, että olikohan myyjällä tiedossa nämä myöhemmin ilmi tulleet katti ja ruosteongelmat. Ei tuo nyt pelkästään alle vuodessa voi noin pahaan kuntoon mennä, tuli se virhe tehtyä eikä tajunnut sinne auton alle mennä lampun kanssa kurkkimaan.




Tiedän tunteen.Oma V6 varmaan saatu vuosi sitten leimasta läpi jollain jallupullolla,sen verran kamalassa kunnossa helmat ja lokarit on.Massattu ja täplähitsattu miten sattuu.Eilen facebookin kautta otin kontaktia heppuun joka Tampereen veholla tekee pellihommia.Hinnasta päästiin sopuun että korjailee ne lokarien alaosat ja kaaret ja vaihtaa tilaamani tarvikehelmat uusiin.Samalla tietenkin sit maalit ja lakkahommat kylkeen.Mutta oli sitä mieltä ettei oo vuosi sitten mitenkään voinu leimalta läpi päästä ellei oo joku tuttu ollu.Jonnin verran nousi kierrokset päässä kun katsurisetä tuomion anto.

Mutta vinkkejä ja apua otetaan vastaan, miten nyt tuon kanssa kannattaa edetä ennen kuin tulee vietyä se peltisepälle ongelmien peittämisoperaatioon. Nyt on tullut jo käytettyä sen verran rahaa erilaisiin huoltoihin, että sillä summalla ja nykyisen hankinta hinnalla olisi jo varmaan saanut priimakuntoisen V6:n hankittua.

Edit:
Nähtävästi oikealta puolelta pohjaa on osittain massattu...

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

No nyt on korjattu ja suurimmat ruosteet putsattu ja paikattu alustasta. Pienestä harmituksestakin päästy eroon ja varmaan pitää tuota Giuliaa saksasta pähyillä, jos tulee asuntolainan ottaminen ajankohtaiseksi joskus tulevaisuudessa. Ainakin on suuria suunnitelmia auton osalta. :lol:

Sitten lisää kysymyksiä tyhmältä:
- Alustassa on joku tehtaan jäljiltä oleva neliskanttinen kolo (helmakotelon lähettyvillä), pitäisikö tässä jotain tulppaa olla tai mikä tuon kolon tarkoitus on?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tulisiko niihin alkuperäiset helmat kiinni?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Mahtaako CF2 koneiseen 2,5l V6:n mahtua CF3 koneisen (166 2,5l V6) kannet?

Eli tarkemmin kysyttynä,
Onko dimensioissa eroja? Onko pakosarjan kiinnityksessä eroja? Momentoinnissa lohkoon jne.

Vaiko onko kansissa ylipäätään noissa 24V pikkubussoissa eroja.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Meneekö vm. 03 JTS:n kone heittämällä -05:een vai onko joitain eroja mitä pitää huomioida? Esim. Käykö kaikki tunnistimet yms. ECUjen kanssa ristiin?

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Käykö 2003 V6:n pakoputki 1999 V6:een?

Mitä merkittäviä eri teknisiä osia boseliftin ja alkuperäsen V6:n välillä on?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Skeletor kirjoitti:Mahtaako CF2 koneiseen 2,5l V6:n mahtua CF3 koneisen (166 2,5l V6) kannet?
Vaiko onko kansissa ylipäätään noissa 24V pikkubussoissa eroja.
Sanoisin, että "rauta" on samaa, antureissa ja pakoputkessa on eroja.
a-m kirjoitti:Meneekö vm. 03 JTS:n kone heittämällä -05:een vai onko joitain eroja mitä pitää huomioida? Esim. Käykö kaikki tunnistimet yms. ECUjen kanssa ristiin?
Lohko on sama, mutta anturiosaston ainakin itse säilyttäisin vanhasta, jollei selkeästi ole sama osa kyseessä.
Macela kirjoitti:Käykö 2003 V6:n pakoputki 1999 V6:een? Mitä merkittäviä eri teknisiä osia boseliftin ja alkuperäsen V6:n välillä on?
On pakoputket ainakin täysin erilaiset. Uudemmassa on katit myös pakosarjoissa ja lambdoja enemmän. Varmaan sen paikalleen saisi, mutta mitään oikeaa hyötyä siitä ei olisi. Takapönttö taitaa olla ainoa yhteinen osa pakoputkistossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Alfissimo kirjoitti:
Macela kirjoitti:Käykö 2003 V6:n pakoputki 1999 V6:een? Mitä merkittäviä eri teknisiä osia boseliftin ja alkuperäsen V6:n välillä on?
On pakoputket ainakin täysin erilaiset. Uudemmassa on katit myös pakosarjoissa ja lambdoja enemmän. Varmaan sen paikalleen saisi, mutta mitään oikeaa hyötyä siitä ei olisi. Takapönttö taitaa olla ainoa yhteinen osa pakoputkistossa.
Ok, juu sitä muistelin että katteja sun muita enempi CF3:ssa. :roll:

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Alfissimo kirjoitti:
Skeletor kirjoitti:Mahtaako CF2 koneiseen 2,5l V6:n mahtua CF3 koneisen (166 2,5l V6) kannet?
Vaiko onko kansissa ylipäätään noissa 24V pikkubussoissa eroja.
Sanoisin, että "rauta" on samaa, antureissa ja pakoputkessa on eroja.
Näin vähän ajattelinkin. Pitänee vielä varmistaa eperistä mikä tilanne on osanumeroiden osalta. Pitänee hieman tutkia tuota anturointia..
Pääasia että hatut sopivat paikalleen ja pakosarja sopii. Se on kyllä helposti tarkastettavissa. Mennään näillä..

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Alfissimo kirjoitti:
Skeletor kirjoitti:Mahtaako CF2 koneiseen 2,5l V6:n mahtua CF3 koneisen (166 2,5l V6) kannet?
Vaiko onko kansissa ylipäätään noissa 24V pikkubussoissa eroja.
Sanoisin, että "rauta" on samaa, antureissa ja pakoputkessa on eroja.
a-m kirjoitti:Meneekö vm. 03 JTS:n kone heittämällä -05:een vai onko joitain eroja mitä pitää huomioida? Esim. Käykö kaikki tunnistimet yms. ECUjen kanssa ristiin?
Lohko on sama, mutta anturiosaston ainakin itse säilyttäisin vanhasta, jollei selkeästi ole sama osa kyseessä.

Mitenkäs näissä on ollut helpoin tapa vaihtaa moottori vaihteistoineen?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Helpointa tapaa en sano, kun ei sitä taida olla olemassakaan :lol: Yläkautta normi moottorinosturilla onnistui ainakin TS-koneen vaihto siten, että moottori-vaihteistonippu oli jakopäätä myöden täydessä ajokunnossa. Edes ilmastointia ei tarvinnut tyhjentää. Liikaa ei ollut tilaa, mutta mahtui.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olikos tuo JTD:n ulompi vetarin nivel nyt just sitä mallia, että on kahta kokoa ja tarvikkeena ei saa kuin väärää?

Kysyn, koska Carpoikaat ei saaneet irti ulompaa niveltä sisemmästä sitten mitenkään - ennen ku tarjosivat rälläkkää... Joten huomenna on tulossa tarvikenivel, mikä toivottavasti on oikea.
Mutta jos ei, voipi olla kusiset sukat jalassa. Koska huomenna puolilta päivin saavat tuon tarvikkeen ja jos se on väärä, olis muutama tunti aikaa löytää oikea osa (vaikka käytettynä) Järvenpäähän, tai jää mökkireissu tekemättä.......

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Alfissimo kirjoitti:Helpointa tapaa en sano, kun ei sitä taida olla olemassakaan :lol: Yläkautta normi moottorinosturilla onnistui ainakin TS-koneen vaihto siten, että moottori-vaihteistonippu oli jakopäätä myöden täydessä ajokunnossa. Edes ilmastointia ei tarvinnut tyhjentää. Liikaa ei ollut tilaa, mutta mahtui.
No tätä tietoa lähinnä hain. Tänks! :-D

pienisokee
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Tammi 2016, 19:52
Car(s): 156 2,5V6 Q-System-99
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pienisokee »

Onkos sisälokarien irrotuksessa jotain erikoista mitä olis etukäteen hyvä tietää?

Paikalla
Avatar
kyltsi
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
164 TS -92
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

pienisokee kirjoitti:Onkos sisälokarien irrotuksessa jotain erikoista mitä olis etukäteen hyvä tietää?
Itse en huomannut mitään ruuveja erikoisempaa (etu). Onhan se tietty vähän voimalla revittävä irti.
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

teletappi
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja teletappi »

Ajattelin yrittää syylaria vaihtaa huomenna. Onko ainut reitti sisäkautta vai meniskö purkamatta koko keulaa vaikka alateitse?

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Mistä sähköt vetokoukulle? on jokin sähkösarja jossa rele ja joitain liittimiä. takavalon väliin vai keulaanasti vai kuinka? mitä muuta huomionarvoista on kun lähtee koukkua asentamaan. koukku on mutta asentaminen suunnitelu vaiheessa ;)
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kukahan osaisi auttaa sähköjen kanssa...
Mittasin sähköjä nyt ton sähköisen lisälämmittimen kohdalla, havainnot:
1) kaikki kolme hehkua tarjoaa 0.4-0.7ohmin vastuksen liittimen päästä akun miinukseen
2) akun edessä olevat releet toimii, ainakin ristiin laittaen mm tuulettimien kanssa molemmat nopeudet toimii
3) hehkujen ohjaus tulipellissä saa 12v napaan 30 aina, mutta 78 (vai 68ko se oli) pysyy hiljaa koko ajan, vaikka akkujännite on 14v ja risat sekä kone käynnissä...

Mahtaakohan vialla olla jotain sopivaa syyllistä? Seppo silloin sanoi moottorinohjainlaitteen tuota käskyttävän... Napajännite riittää, veden lämpötila on kylmä ja kone käy - vaan sähköä ei näytä tulevan, missä vika?

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Kysymys numero uno:

Missähä vikaa; Monesti esim liikennevaloista lähteissä normaalisti ykkösellä auto nytkähtää metrin sisällä kerran. Ihan kuin todella nopeesti päästäis kaasulta ja jatkais taas kiihdyttämistä.

Voiko joku imuputken vuoto vaikuttaa (lähtiessä moottori liikkuu hieman ja jostain pääsee vuotaan) tms? Vai onko kytkimessä jotain?

Kysymys numero due
Missä osassa klappia? Vai onko ihan normaalia auton ollessa sammuksissa?

Kysymys numero tre
Mikähä osa?

Kysymys numero quattro
Sama äänenlähde kuin numerossa tre?

Toki selvii varmaa jos ja kun viikon parin päästä saa auton ylös.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Narinat ja vinkumiset voisi johtua kuivasta ylä tai alapallonivelestä. Jos on joku ohut piikki niin työnnä sillä vaikka normaalia moottoriöljyä kumenläpi. Jos se helpottaisi. Tuosta klapista ei kyllä nyt osaa heittää mitää
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

ohjausvaihde paskana
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mkay.. kuulostaa halvalta. Tuota klappia ei huomaa ajaes (ainakaa ennen tätä iltaa), huomasin vasta ku aloin härväämään ton kitinän johdosta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

teletappi kirjoitti:Ajattelin yrittää syylaria vaihtaa huomenna. Onko ainut reitti sisäkautta vai meniskö purkamatta koko keulaa vaikka alateitse?

Alakautta onnistuu. Hieman saa purkaa tavaraa pois tieltä siinäkin, mutta ei mitenkään älyttömän työläs tai hankala homma. Takaisin laittaessa apukäsistä on hyötyä. + Kannattaa varautua syyläriin kiini tulevien ilmastoinnin kennon ja alhaalla olevan ilmanohjaimen kiinnityspulttien katkeiluun. (Tämä siis 156 crosswagoniin syylärinvaihdon kokemuksella, en tiedä tuoko isompi kone lisähaastetta. Tosin paremman mallinen puskurin alaverkko helpottaa.)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Katsastus lähenee ja pitäisi nuo ABSIT saada korjattua. Multa oli irtipoikki sellainen magneettinauha vetonivelen tumpista. Netissä kuitenkin väitetään, että magneettinauha on pyöränlaakerissa. Tuleeko kaikkien vetarien mukana uusi nauha vai kuinka?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minä olen ollut siinä uskossa, että se magneetti on nimenomaan laakerissa. Just etulaakeri käsissä pyörittelin ja siinä ainakin se kehä on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Siitä vetarintumpista irtos semmonen kumisen tyyppinen ohut nauha johon vinkun jättämät metallihiput tarttui n.5mm välein. Mikäs kerpele se sitten on?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Juu, laakerissa se on.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oliko samaa vetaria käytössä muualla, missä se hammaskehä vois hyvinkin olla ABS:ää varten? Esim joku vanhempi kulkine?

Hartsa
Viestit: 33
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Voiko moottorin pyörimisnopeuden anturi (kampiakselin anturi) antaa vikaa jos ABS vika on päällä?
Mulla meinaan oli aiemmin ABS:n ECU rikki ja tuo pyörimisnopeuden anturi kummitteli myös samaan aikaan. Kun vaihdoin ABS:n ECUn, ei tuota anturivikaakaan ole näkynyt. Jostain ulkomaan forumilta taisin joskus lukea että niillä olisi joku yhteys, mutta se tuntui minusta niin omituiselta että kuittasin sen väärinkäsityksenä. Voiko joku vahvistaa tai kumota tämän?

Lare
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Syys 2016, 07:01
Car(s): Alfa Romeo 156 2.4jtd -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Lare »

Jaahas, missähän voisi olla vika kun kylmänä aamuna lähtee liikkeelle, ja automatiikka alkaa puhaltaa lämpöä kabiiniin, mutta sitten ~30min ajon jälkeen pöhinä kyllä jatkuu edelleen, mutta ritilöitä kokeillessa kädellä ei puhallusta (tai sitä lämpöä) tule ollenkaan. Käänteli nappuloita sitten mitenkä.
Muutenkin siinä vaiheessa kun alussa sitä lämpöä tulee, niin puhallus on enemmänkin sellainen kevyt hönkäys, vaikka pöhinästä päätellen pitäisi olla kovempikin puhallus...Puhallin on juuri vaihdettu, joten siinä ei ole vikaa..

Vastaa Viestiin