Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

P0430, Catalyst System Effiency Below Threshold (Bank 2). Uuseja koodeja pukkaa. Katalysaattorin liitosta paikkailtu (jotain valkoista pakkelia lyöty väliin), aiemmin korjaamolla tuollainen paikkailu havaittu. Vikokoodi nollattu, mutta saa nähdä onko uuden katalysaattorin vaihto edessä vai selviäisikö pelkillä tiivisteiden vaihdolla. Onkohan muilla kokemusta tästä vikakoodista. :-D

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

siis onko pakotiiviste p*skana vai missä sitä pakkelia on?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Voi se vika olla itse katalysaattorissakin. Jos savut putken päästä mitattuna menee rajoihin, mutta antaa vikakoodia katin kunnosta, niin ecua voi huijata laittamalla pienen katalysaattorin jälkimmäisen lambdan ja pakoputken väliin.

Tämmöinen siis:
Kuva

Kuva

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Tullut lueskeltua että saab ja ooppeli käyttää samaa konetta ku mulla toi 1.9 jtd 110kw malli.. kenen tekemä se on ja löytyykö tositteita kenelle se kunnia tai vähempikunnia kuuluu? Samainen kone lähtee vetämään vasta noin 2000rpm kohalla, onko normaalia? Jotenki tuntuu ettei taho olla alavääntöjä
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Fiat-konsernin moottori. Ei se mikään alaväännön ihmekone ole ja vielä lisäkiusaa tekee pitkä ykkösvaihde, mut jotenkin muistikuva omasta 156:sta oli, että se vähän alempaa vetää.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Paras vääntöhän on suunnilleen 2000:n kohdalla ja 1500:n kierroksen paikkeilla tais olla noin puolet. Siitä voinee päätellä jotain. Fiatin kone, kuten m.sa yllä kertoi.

Itellä tuo sama kone Saabin nokalla. Siinä alaväännön heikkoutta ei niin vahvasti huomaa, kun on automaatti.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Lohduttavaa kuulla :-) isällä sama kikotin ja on kyl pirteempi lähes joka kierroksella, voisko jotaim tarkastus kohteita olla?
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Vaihtoehtoja on aika paljon. Ilmansuodatin tukkeessa, ilmamassamittari likainen, imusarja/EGR osasto karstassa, jne.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Moro. Itsellä tällä hetkellä käynnissä pienehkö "perushuolto" 2.0 varttikutoseen, eli koko kone on murusina. Ja tyhmä kysymykseni onkin, että kannattaako alkuperäisiä n.276 tonttua ajettuja männän renkaita vaihtaa uusiin goetze merkkisiin renkaisiin. En kerinny viä mittaamaan rakotulkilla männän renkaan rakoa kun se on sylinterissä, mutta lähinnä ajattelin sitä, että pääseekö noilla orkkis renkailla pidemmälle kuin tarvike renkailla?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos tuonkin verran ajettu kone jo valmiiksi murusina on, niin samalla sinne hoonauksen jäljiltä uudet, oikean kokoiset renkaat laittaa, vaikka tarvikkeet ovatkin. Eikä haittaa ole alakerran laakerikierroksestakaan samalla purkamisella, kun kasaamaan joutuu kuitenkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Onkos kukaan keksinyt mitään konstia lopettaa tuo 156:n ovipahvien natina ja nitinä? Etenkin näin pakkasilla nuo takaovipahvit natisevat ikävästi :roll:

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

^^ Ok. Runkolaakerit ja kankien laakerit menee vaihtoon koska olivat aika kuluneet ja naarmuiset.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Joku taisi laitella silikonia tai jotain ikkunatiivistenauhaa niihin laitoihin - sitten kun on uudet nastat (siis ne kiinnikkeet) ja lyö kiinni -> Tiiviste vääntää vastaan -> jatkuva jännitys, ei pääse elämään ihan niin paljoa.

Itselläni taas nitinää ja natinaa tulee TIHKUKYTKIMESTÄ (!?!"¤¤%#), se on siis varteen nähden aavistuken "löysä" ja tärinässä alkaa nitisemään todella ärsyttävästi. Tähän lie ainoa korjaus on uusi viiksi...?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vanha auto, nitisköön ja rämisköön :lol: . Onneksi oma on kohtuu neutraali yksilö noilta osin ainakin toistaiseksi ja rasittavin helinä kuuluu ajoittain kattovalopaneelista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

JMC kirjoitti:Onkos kukaan keksinyt mitään konstia lopettaa tuo 156:n ovipahvien natina ja nitinä? Etenkin näin pakkasilla nuo takaovipahvit natisevat ikävästi :roll:
Onkohan ne täysin kunnolla kiinni?
Itse ainakin purin pelkääjän puolen kerran ja siel oli vääntynyt kiinnike (ei ollut osunut oikeaan paikkaan edellisen kasauksen yhteydessä).
Kuva

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

^kyllä niiden pitäis kiinni olla, kaiuttimia vaihtaessa laitoin uudet kiinnikkeet rikkinäisten tilalle ja katsoin että osuvat paikalleen.
Jotain tiivistettä oon sinne miettinytkin mutta en oo vielä löytänyt sopivaa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Oon korjannut omistani tuon natinan halvalla ja helpolla. Teippaa oveen joka kohtaa mihin verhoilu koskee ihan mailateippiä. Eli normaalia kangasteippiä. Verhoilu pysyy napakasti sitä vasten ja jos elää niin ei kuulu natinaa..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Kiitän, täytynee käydä heti huomenna hakemassa rulla :)

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Kato semmoista läpinäkyvää esim; kivenisku suoja teippiä, ei pistä silmään niin pahasti sieltä oven reunasta ja helppo muotoilla/ venyttää oven muotoihin.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei muovipintainen teippi ehkä oo niin hyvää tähän kun voi aiheuttaa kitinää oven verhoilua vasten. Mailateippi on ihan hyvä, mut toki pitää asentaa siististi. Alareuna nyt ei näy mihkään vaikka vähän asentais leveämminkin.
Abarth 500 Esseesse

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Tälle päivälle oli varattu katsastusaika duunin jälkeen. Aamulla kun rapsuttelin jäitä pois lasista niin näin että se motor control system failure vilkkui näytössä. Näkyi ehkä max 5 sekuntia siinä- sitten poistui. Miten toi auto voi tietää ton katsastuspäivän ja alkaa kiukuttelemaan aina silloin? Melko tarkkaan vuosi sitten oli viimeksi ongelmia

Ja että kannattaako sitä viedä näytille lainkaan? Käsittääkseni se haittaa jos se on siellä muistissa ja jos sen poistaa niin se ei mene läpi ennen kuin sillä on ajettu jonkin aikaa?

yllättäen deadline painaa päälle tänäkin vuonna :shock:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^varmaan tullu pari starttia ja ajoa? Siellä ei välttämättä ole koodia päällä. Hyvä kun pääsisit tarkistamaan. Itellä teki ihan samaa, eikä koodia. Korjasin laittamalla STP Ultra 5 in1 kärmesöljyn pensan sekaan. Ei ole sen koommin herjannut. Toinen vaihtoehto on rikkinäinen puola.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös osatestien kesken ollessa oteta vaan tyhjäkäyntilambda putken päästä ym. ja se korjataan sillä?
Mut yleensä 200km ajoa riittää, eli nyt on syytä lähteä ruisailemaan ;)

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

no jtässän tapauksessa on selvintä, kun niitä osatestejä ei ruveta siellä konttorilla ihmettelemään. Joku puupää inssi hylkää mielellään. :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Eikös osatestien kesken ollessa oteta vaan tyhjäkäyntilambda putken päästä ym. ja se korjataan sillä?
Mut yleensä 200km ajoa riittää, eli nyt on syytä lähteä ruisailemaan ;)
Oletko yrittänyt mitata lambdaa jts-koneesta putken päästä? :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sen kun tietää, että sen ei pidäkään olla edes lähelle normaalia tyhjäkäynnillä ni onnistuu ;)
Siinä Deltan allekirjottamassa lappusessahan se arvo on kerrottu, en muista mikä on.

Toki testeri voi olla mallia "haista paske", joka ei hyväksy mitään muuta kuin lambda = 1 - ja sitten on *pakko* hylätä (koska Trafi), kun lapussa lukee "HYLÄTTY".

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

palkus kirjoitti:no jtässän tapauksessa on selvintä, kun niitä osatestejä ei ruveta siellä konttorilla ihmettelemään. Joku puupää inssi hylkää mielellään. :-D
No näin oli viime vuonna. Tuota ei näe mistään että se osatesti on OK?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Ei onnistu, eikä ole teltan lapussa mitään viitearvoja. Tyhjäkäynnillä ei ole lambdaohjausta joten ei sitä pysty putken päästä myöskään toteamaan. Teltan lapusta ei tuossa tilanteessa ole mitään iloa kun ei se oikeasti ota asiaan mitään kantaa.

Edit:
Teltan lappu siis puhuu nimenomaan tilanteesta jossa osatestit on suoritettu, suorittamattomiin testeihin se ei ota mitään kantaa.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 29 Joulu 2015, 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

SammyB kirjoitti:
palkus kirjoitti:no jtässän tapauksessa on selvintä, kun niitä osatestejä ei ruveta siellä konttorilla ihmettelemään. Joku puupää inssi hylkää mielellään. :-D
No näin oli viime vuonna. Tuota ei näe mistään että se osatesti on OK?
Testerillä näkee onko osatestit ok, muuten ei.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Pahus, muistin siis väärin mitä siellä oli. Mielikuva oli nimenomaa siitä, että lambda =! 1 jne. No, eipä ole tuota paljoa tarvittu...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No just ton verran siellä sanotaan, että lambda ei ole 1.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No viisaammat voi selventää, mä ymmärsin että siinä konttorilla tehdään se osatesti joka kertoo senhetkisen toiminnan? Ja lapussa sanotaan että jos syklejä on tarpeeksi eikä ole vikoja (koodeja?), niin osatestit katsotaan tehdyksi. Eli voiko tuon ymmärtää, että vikakoodien puuttuminen riittävien syklien (200km?) jälkeen riittää, eikä konttorilla tehtävää osatestiä vaadita tai huomioida.

Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.

Olin tosin tyhjentänyt vikakoodit hiljattain, mutta ei tyssännyt siihenkään. En tiedä mistä tuon riittävät syklit näkee?

Lapussa siis lukee tarkalleen: EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.
Ei ne kovin tiukkoja noissa aina ole.

Ei Alfa ole ainoa, mutta useimmissa autoissa onnistuu päästöjen mittaus tyhjäkäynnillä tai lambdaintegraattoritesti, mitkä kumpikaan ei onnistu JTS-156:ssa.

Lapussa lukee, että systeemi on kunnossa kun osatestit on suoritettu eikä vikakoodeja ole, jolloin "epänormaalista" lambda-arvosta ei tarvitse välittää, eli se infosisältö liittyy pelkkään poikkeavaan lambdaan. Katsastuksen kannalta se on siis liki täysin hyödytön, kun ei niitä päästöjä muutenkaan mitata tyhjäkäynnillä. Lappu ei ota mitään kantaa tilanteeseen jossa osatestit on kesken.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Luepa vielä kertaalleen. Siellä ei lue, että on kunnossa kun osatestit on suoritettu. Vaan että osatestit on suoritettu kun koodeja ei ole.
Ilmeisesti ainakin BMW:ssä tulee joissain malleissa sama tilanne että osatesti ei mene läpi koska lambdat ei toimi tyhjäkäynnillä tms.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanamuodot siinä paperissa on huonoja, mutta kyllä siinä sanotaan että systeemi on ehjä kun vikakoodeja ei ole ja osatestit on suoritettu. Lappu ei sano milloin osatestit on suoritettu, sen kertoo testeri.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Piti etsiä tuo lappu netistä. Siinä lukee että "EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny". Tuo lause on ihan turhaa diipadaapaa, koska noinhan asia on joka tapauksessa, eikä se tarjoa mitään tietoa. Sehän siis vain kertoo, että jos auto on ehjä niin osatestit menee läpi kun syklit on ajettu. Tilanteeseen jossa osatestejä on kesken tuo ei ota edelleenkään mitään kantaa.

Ihminen joka tuon on kirjoittanut ei ole osannut kirjoittaa, eikä lapusta löydy muuta hyödyllistä tietoa kuin tuo poikkeava lambda-arvo, jonka senkin tiedon tarpeellisuus on aika vähäinen.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... ttorit.pdf

Edit: oli tuolla näköjään viitattu myös tyhjäkäynnin seossuhteeseen vaikka edellä olin toista mieltä :oops: No, se ei kuitenkaan auta, koska lambdatestin tarkoitus olisi todeta lambdan toiminta, mitä tuo ei kerro.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Kun pesee suuttimet ultraääni pesurilla, niin millä ne saa kuivattua sisältä? Onnistuuko paineilmalla?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Pistetään vielä Trafin ohjeita kun tuli itsellekin näin selvitettyä asiaa

OBD-tarkastuksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
• vikamerkkivalon (MI-valo) tila, mikäli valon tila on aktiivinen ja se on mittalaitteesta saatavissa, (tulostettuna mittalaitteesta)
• selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa, (tulostettuna mittalaitteesta)
• selkokielinen tieto sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta, (tulostettuna mittalaitteesta)
• mikäli kaikkia osatestejä ei ole suoritettu, merkitään tieto lambdasäädön toiminnasta, kohdan 3. sen vaihtoehdon mukaan, josta lambdasäädön toiminta on selvitetty, seuraavasti:

1. Selkokielinen tieto siitä, että lambdaintegraattorin arvo vaihtelee
2. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten) lambdatunnistimen/lambdatunnistimien signaalin vaihtelusta
3. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien lambdatunnistimien lambda-arvon vaihtelusta
4. Mikäli mitään edellä mainituista lambdan säätöparametreista ei ole mahdollista tutkia, kirjataan selkokielinen tieto tästä ja lisäksi pakokaasuanalysaattorilla mitattu lambda-arvo tyhjäkäynnillä

Ja jatkeena:

Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörintänopeutta, lambda-arvoa tyhjäkäynnillä, lambda-arvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.

Tästä ymmärrän että osatesti saa flopata jos lambda-arvot on kohdillaan. Ja lapulla pystyy todistamaan että niiden ei tarvitse olla siellä missä oletetaan. Omalla konttorilla on silti edellytetty, että jonkinlainen lambda-arvo saadaan obd:n kautta. Vaikka tuossa neloskohdassa sanotaan että voidaan mitata putkestakin.

Itseasiassa tuolla sanotaan jopa:

Vaikka auton ja testilaitteen välille ei saada muodostettua tiedonsiirtoyhteyttä, voidaan auto hyväksyä OBD-testin osalta, mikäli MI-valo ei osoita auton päästöihin vaikuttavissa järjestelmissä olevan vikaa ja lambda-arvo tyhjäkäynnillä on sallituissa rajoissa. Tällöin opastetaan asiakasta toimittamaan auto huoltoon selvittämään, mistä yhteysongelma johtuu ja annetaan mukaan internet osoitteesta www.ake.fi/obd löytyvä AKEn tiedote yhteysongelmasta.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

silloin kun nämä obd tutkimiset katsastuksessa tuli käyttöön, niin ensin hylättiin ehjiä autoja urakalla, kunnes tuli nuo yllämainut "lievennykset" testiin. Edelleen olen sitä mieltä, että jos jtässän osatesteissä on jotain, niin sitten katsuri, jollei muuta keksi, niin mittaa sen tyhjäkäynnin arvon putken päästä ja jos se on selvästi laihalla, kuten lapussa seisoo niin leima ja jos lambda yksi, niin hylky (sekin lapussa). Tuo lappu on "vapaudut vankilasta" jos ei vikakoodeja ja päästöt kierroksilla ok IMO. Säätölambdat saa heräämään kyllä siten , että testeri hyväksyy, laittamalla pykälän päälle ja hieman kytkintä nostaen. Ei konelan mies olisi tommosta rustannut ilman syytä. Eihän tuolla klapulla ole mitään tarkoitusta muuten ( päästöt mitataan vain kierroksilla normisti+obd)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

palkus kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä, että jos jtässän osatesteissä on jotain, niin sitten katsuri, jollei muuta keksi, niin mittaa sen tyhjäkäynnin arvon putken päästä ja jos se on selvästi laihalla, kuten lapussa seisoo niin leima ja jos lambda yksi, niin hylky (sekin lapussa).
Tämä ei ole ohjeen hengen eikä kirjaimen mukaista. Ohje nimenomaan sanoo, että säätölambdan toiminta täytyy varmistaa, ja se ei onnistu jts-koneella tyhjäkäynnillä. Oikea toimintahan tuossa on se, että tyhjäkäynnillä mennään laihaseostoiminnolla open loopissa ja noin 1500 kierroksesta ylöspäin stökiometrisellä seoksella closed loopissa. Tämä sinänsä on helppo todeta, mutta kun missään ei sanota että se on noin, niin mistäpä leimallakaan osaisivat tuon mukaan toimia.
palkus kirjoitti:Säätölambdat saa heräämään kyllä siten , että testeri hyväksyy, laittamalla pykälän päälle ja hieman kytkintä nostaen.
Saa, mutta silloinhan tuloksena on "virheelliset" arvot. Olen minäkin noin auton kerran katsastanut kun oikein tekeminen on liki mahdotonta kun Konelan mies ei ole osannut kirjoittaa paperiinsa että miten auto oikeasti toimii.
palkus kirjoitti:Ei konelan mies olisi tommosta rustannut ilman syytä. Eihän tuolla klapulla ole mitään tarkoitusta muuten ( päästöt mitataan vain kierroksilla normisti+obd)
Lappu kertoo vain sen, että tyhjäkäynnillä lambda ei ole 1, vaan kone käy laihalla. Kertoo siis hyvin vähän.

grunertee
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2013, 20:07
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99 (purkautuu)
Volvo V40 D2 -14
Nissan Sunny B11 Van 1.5T -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja grunertee »

156 V6 jakohihna vaihtumassa, alemmassa-edemmässä rullassa on se tilanne että kuusiokolo on valmiiksi pyöristetty ja jotenkin onnistuttu kuitenkin kiristämään tai sitten jätetty vaihtamatta. Kuusiokolopultissa on "venäläisen jakoavaimen" jälkiä (ainakin yksi ura reunassa), jotain valkoista ainetta kuusiokolon pohjalla. Olisko muita jippoja millä tuollaisen saisi avattua kone paikallaan? Huomenna yrittelemään, melko ahdas paikka siis...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nylppääntyneiden pulttien avaamiseen on siihen pultin ulkoreunaan pureutuvia irrotushylsyjä, niissä on sisällä terävä kierre joka siihen tarttuu. Sekavasti selitetty :roll:

No, semmoisella kuitenkin irtoaa aika hyvin jos vaan sattuu olemaan sopivaa kokoa. Noita löytyy vaikka Biltemasta.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Toi taitaa olla semmoinen paikka ettei tommosella hylsyllä pääse, kanta on upotettu laakerin sisään. Saisko sinne lyötyä jonkun torx-hylsyn, jolla sais pitoa kuusiokolon reunoista? Ahdas paikka, mut jos ottaa ylätuen irti ja kampeaa konetta kuskin puolelle niin saisko tarpeeksi lisätilaa?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

grunertee kirjoitti:156 V6 jakohihna vaihtumassa, alemmassa-edemmässä rullassa on se tilanne että kuusiokolo on valmiiksi pyöristetty ja jotenkin onnistuttu kuitenkin kiristämään tai sitten jätetty vaihtamatta. Kuusiokolopultissa on "venäläisen jakoavaimen" jälkiä (ainakin yksi ura reunassa), jotain valkoista ainetta kuusiokolon pohjalla. Olisko muita jippoja millä tuollaisen saisi avattua kone paikallaan? Huomenna yrittelemään, melko ahdas paikka siis...

Kunnon painajainen..tää vie jakorempasaa kiistatta eniten aikaa. Jos muu ei auta niin dremel tai vinku lienee paras ratkaisu. Eli kannan hionta kokonaan pois.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

E: Ei mitään oikeastaan

Jätetään väsyny kuva tähän
Kuva

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Hui! Miten toi eturengas tollee liikkuu?
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ääh, normiväljä ylätukivarressa :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

sämpy kirjoitti:No viisaammat voi selventää, mä ymmärsin että siinä konttorilla tehdään se osatesti joka kertoo senhetkisen toiminnan? Ja lapussa sanotaan että jos syklejä on tarpeeksi eikä ole vikoja (koodeja?), niin osatestit katsotaan tehdyksi. Eli voiko tuon ymmärtää, että vikakoodien puuttuminen riittävien syklien (200km?) jälkeen riittää, eikä konttorilla tehtävää osatestiä vaadita tai huomioida.

Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.

Olin tosin tyhjentänyt vikakoodit hiljattain, mutta ei tyssännyt siihenkään. En tiedä mistä tuon riittävät syklit näkee?

Lapussa siis lukee tarkalleen: EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny
En tiedä tuoko tämä lisäarvoa kellekään, mutta: eilen illalla luin kotona vikakoodit, joita ei ollut. Aamulla ajoin konttorille ja kaikki oli ok, paitsi alapallonivel tulee vaihtaa ja tuulilasi :mrgreen: PItääkö tohon vaihtaa se koko tukivarsi tosiaan?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Jos tarkoitat alatukivarren palloniveltä niin pitää.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Ja kannattaa välttää Mapcoa. Ne ei kestä :)

Toki, ainahan se on *mahdollista* vaihtaa pelkkä nivelkin, mutta työmäärä on ehkä 200x sen mitä koko tukivarren vaihtamiseen ja kuitenkin ne puslat paukahtaa seuraavaksi...

Vastaa Viestiin