Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Kuinka tarkkaan nuo ajat pitää osua? Sekuntikellon tarkkuudella vai kunhan on väh. 2 min tai yli esim tuossa virrat päälle kohdas?

Ilmottaako auto mitenkää että toi resetti on tehty vai pitääkö arvailla?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kyllä mulla on sellainen muistikuva, että parempi tehdä sekkarilla kuin pelkällä tuntumalla. Sen näkee testerillä menikö resetti läpi.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Miten sen testerillä näkee? Ja voiko koko resetin tehdä esim. Multiecuscanilla?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Alfa156v6 laittoi töpselin kiinni siihen bussoon jonka ostin sulta. Olisko ohjelma ollut juurikin MES...siinä näkyy jollain rivillä, että "ecu reset passed" tms...jos en nyt ihan väärin muista. Resetti pitää tehdä kuten edellä on todettu, eli ei onnistu ohjelmalla. Resetin jälkeen piti ajella jonkin aikaa vaihtelevasti. Eli ei näy heti.. Paremmin muistavat korjatkoon jos oon väärässä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko eroja, kun siellä mesissä on Actuatorit yms jossa on myös "reset engine parameters" tms joka on siis ecureset. Toimi ainakin cf2 tessussa, cf3 tessussa ja JTS;ssä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Emmin JTS:ään saatiin Ecu-resetti tehtyä MES:n kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Näköjään joissa Ecu-softan versioissa tulee Actuators välilehden jälkeen vielä Adjustments, jota löytyy reset.
ME 3.1:ssä tuota ei ole, mutta ME 7.3.1:ssä ainakin joissakin on. Simulate napilla noita voi katsella.
Liitteet
MESscr1.jpg
MESscr1.jpg (20.76 KiB) Katsottu 4927 kertaa

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mistä voisi johtua -01 156:n sisälämpötilan säätimen huono skaalaus? Lämpötilan kun säätää 18 asteeseen, puhaltaa kylmää, ja siitä seuraavalla naksauksella puhaltaa kuumaa ilmaa? Sisälämpötila-anturin olen irrottanut ja puhdistanut, sillä ei ollut vaikutusta, mitä muita vikapaikkoja voisi seuraavaksi tutkia, ehkä itse säätimessä voisi olla jotain kontaktiongelmaa, tai sitten apparin sivupeilin ulkolämpötila-anturissa? Kylmäainetta on sen verran vähän järjestelmässä, ettei käynnistä enää kompressoria, mutta se tuskin vaikuttaa millään lailla tuohon lämpötilasäätöön?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tätä ongelmaa on ollut muillakin.
Haku tuotti vähän tuloksia;

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... aa#p436248
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tai+kuumaa

Muistan tapauksia täältä, joissa syynä ollut lämpötila-anturi (sisäilma), sitten tuo yksi jossa itse paneeli hajalla.

Yksi asia minkä voi kokeilla tehdä, on resetoida ilmastointi; perusajatuksena siis pistetään ilmastointi hakemaan läpille uudet ääriasennot ja se voisi teoriassa toimia. Tai sitten ei.

Akun -napa irti, sopiva aika odottelua (vaikka 5-10min jos varman päälle haluaa ajella, pitäisi riittää ihan parikymmentä sekuntiakin) ja kiinni. Sitten ennen kuin kosketaan mihinkään sähköön, odotellaan notta ilmastointi hakee läppien ääriasennot.
Vika ei vaan kuulosta siltä, että tuossa olis häikkää vaan nimenomaa anturidatassa: kylmintä ilmaa puhalletaan ilman anturidataa, mutta sama koskee kuuminta ilmaa. Eli ääriasennot ohittaa anturien kertoman tilanteesta riippumatta.

Mut jos pääset ilmastointiin testerillä kiinni (tai on ylipäänsä saatavilla), tsekattavia asioita:
1) ulkolämpötila-anturin ilmoittama lämpötila
*2) ilmastoinnin antureiden ilmoittama lämpötila
*3) ilmastoinnin pyydetty lämpötila / läppien asento/suuntaus
*4) ilmastoinnin antama lämpötila / läppien asento/suuntaus

2,3 ja 4 vaatii todennäköisimmin pääsyä itse ilmastointiin testerillä. Testattu on KKL-kaapelilla ja oikealla dipillä, heikosti pääsi - mutta pääsi kuitenkin. Juur ja juur.
Ja sitten pitikin irrottaa akun napa, että resetoitui läpät takaisin kohdilleen ja niin pois päin.
Saman toki kyllä teki Examiner, siis virallinen testerisofta joidenkin vuosien takaa - kuulemma joillakin ilmastointiversioilla tekee tuota, että vetää systeemin "tilttiin" ja se pitää akkuresetoida O_o
Sieltä kuitenkin omasta autostani sain dataa, jossa oli muun muassa: pyydetty sisälämpötila, sitten oli 2 tai 3 eri anturia jotka antoivat tietoa (keskikonsoli, jalkatila1, jokumuu?) lämpötilasta. Ja jos anturi kertoo jalkatilalle lämpötilan +50astetta ja pyynti on 18,5c paneelista, se puhaltaa jääkylmää k.o alueelle - 2-alueilmastoinnilla toki vain toiselle puolelle. Jne...

danitshka
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Elo 2009, 14:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja danitshka »

Vähä kysymystä tosta 156:n takaiskarin irrottamisesta..

Onko jollain jotain vinkkejä miten sen alimman pitkän pultin sais irti sieltä? Oli pakko ottaa rälläkkä käyttöön ja leikata se pultti, että sain sen taaemman tukitangon irti, mutta ei mitään liikettä vaikka pääsi lekalla lätkimään tunniksi siihen pulttiin.. Eikä oikein pysty lämmittelemään kun siinä on se abs-anturi.

Onko tietoa kuinka jumissa se ylempi vähän lyhyempi pultti mahtaa olla?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Yleensä se alempi on todella tiukassa vrt.ylempi. Paras keino on mulla osoittautunut niin että tehokkaalla pulttipyssyllä pyörittää pulttia ja samalla koputtaa nuijalla sitä ulospäin. Rasvaa joka väliin. Alkaa nopeasti pyörimään hyvin, mutta taas kun koputtaa ulospäin niin alkaa ruoste purra kiinni.. Työläs se on näinkin irroittaa, mutta käsipelissä pääsee helpoimmalla kun suosiolla katkaisee ja laittaa uuden.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se pitkä pultti hirttää kiinni keskeltä, siitä holkista. Jos tilaa on ja holkkia ei halua pelastaa niin rälläköi siitä kanssa...
Itse paukutin joku kolme tuntia per puoli ISOLLA lekalla aikanaan.

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Kertokaahan, että mitä eroa tuolla salespeedin mittaristolla on tavalliseen verrattuna, eli voinko laittaa sellaisen tavallisen tilalle. Entä mitä muuta pitäisi ottaa huomioon, kun mittariston ajattelin vaihtaa mustapohjaisiin (käynnistyksenesto tms.)?

Noita siis tarkoitan: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=30134
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Selespeedissä on vaihdenäyttö kierroslukumittarissa. En usko muuta eroa olevan. Kiekkamittarin liitin voi toki olla erilainen?!?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jatketaan edelleen busson käyntiongelmien parissa. Kyseessä siis -03 cf3 busso, joka kärsii mystisestä vikavalon välähtelystä ja käyntiongelmista. Oireet on edelleen samat, eli jossain 4000 rpm:n yläpuolella vikavalo syttyy hetkeksi, mutta muistiin ei jää mitään. Tätä ensimmäistä vilkahdusta seuraa toinen, kun painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset putoavat tyhjäkäynnin tienoille. MCSF:stä seuraa myös rykimistä seuraavassa kiihdytyksessä, aivan kuin rajoittaja tulisi vastaan. Lisäksi auto saattaa sammua täysin satunnaisesti tyhjäkäynnillä. Kampuran asentotunnistimesta tuskin on kyse, sillä auto kuitenkin käynnistyy heti.

Tähän asti vaivaa on hoidettu uudella ilmillä, tulpilla ja nelospytyn puolalla. Lisäksi konehuoneesta on tarkastettu ja puhdistettu n määrä sulakkeita, liittimiä ja releitä. Imuputkikin näyttää ehjältä. Täällä ja brittifoorumeilla esiintyy joitakin tapauksia, joissa lambdat saattavat oireilla tähän tapaan, mutta eivät anna koodeja.

Laitoin tänään Messin kiinni ja takalambdojen käppyrät eivät mielestäni ole ihan ok. Ensimmäinen kuva on bank2 etulambdasta (molemmat piirtää melko identtistä käyrää) ja toiset taas takalambdoista lämpimällä koneella @ 2000rpm.

Olisikohan seuraava vaihdettava kohde nuo takalambdat?
Liitteet
Lämmin@2000_etu_2.png
Lämmin@2000_etu_2.png (107.15 KiB) Katsottu 4700 kertaa
Lämmin@2000_taka_1.png
Lämmin@2000_taka_1.png (75.15 KiB) Katsottu 4700 kertaa
Lämmin@2000_taka_2.png
Lämmin@2000_taka_2.png (96.5 KiB) Katsottu 4700 kertaa

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Laitetaan näkyville vielä tyhjäkäyntikäppyrätkin noista takalambaadoista:
Liitteet
Lämmin@tyhjäk_taka1.png
Lämmin@tyhjäk_taka1.png (81.96 KiB) Katsottu 4690 kertaa
Lämmin@tyhjäk_taka2.png
Lämmin@tyhjäk_taka2.png (71.8 KiB) Katsottu 4690 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanokaas fiksummat että antaako aihetta huoleen tällainen skenaario. Eilen siirsin autoa viisi metriä että pääsee haravoimaan ja muutama tunti myöhemmin saman viisi metriä takaisinpäin. Tänään kun lähdin liikenteeseen niin käynnistyksen jälkeen moottori kävi todella epätasaisesti ja taisi joku venttiili hetken naputtaakin.

Olikos JTS:ssä hydrauliset vai kovat nostajat? Onko näissä taipumusta liimaventtiileihin, vai mikähän tuota vaivasi? Käynti korjautui kyllä aika pian normaaliksi.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

danitshka kirjoitti:Vähä kysymystä tosta 156:n takaiskarin irrottamisesta..

Onko jollain jotain vinkkejä miten sen alimman pitkän pultin sais irti sieltä? Oli pakko ottaa rälläkkä käyttöön ja leikata se pultti, että sain sen taaemman tukitangon irti, mutta ei mitään liikettä vaikka pääsi lekalla lätkimään tunniksi siihen pulttiin.. Eikä oikein pysty lämmittelemään kun siinä on se abs-anturi.

Onko tietoa kuinka jumissa se ylempi vähän lyhyempi pultti mahtaa olla?
Itse aloitin suihkimalla irroitusöljyä joka väliin. Sitten vain mahd. pitkällä jatkovarrella vääntämän. Ensimmäistä irroitaessa sain naama punasena äheltää, ennen kuin lähti vaivalloisesti pyörimään. Sitten vain pyörittelin pulttia niin kauan, että 240Nm pulttipyssy jaksoi sitä pyörittää. Vasta sitten kun pyöri kevyesti pulttipyssyllä aloin naputtamaan sitä toisesta päästä ulospäin, samalla pyssyllä pyörittäen. Toisen puolen avasin vasta seuraavana päivänä ja se lähti paljon helpommin irti. En tiedä, olisiko auttanut irroitusöljyssä päivän lilluminen.

Ylemmät pulti lähtivät ihan helposti irti.

Autona 03 jts 190t Km mittarissa.

Tuoma K:lle: hydrauliset nostimet.

Itsellä kone raksuttaa tyhjäkäynnillä reppaasti. Meinasin seuraavassa remminvaihdossa laittaa ajoituksenmuuntimen korjaussarjan ja putsautta hydr nostimet ultraäänipesulla.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

m.sa kirjoitti:Selespeedissä on vaihdenäyttö kierroslukumittarissa. En usko muuta eroa olevan. Kiekkamittarin liitin voi toki olla erilainen?!?
Niin niin no se ei nyt pahemmin haittaa, mut enemmän kiinnostaa tietää että pitääkö uus mittari koodata -98 vuosimallin 156:ssa ettei ajonesto mene päälle? Olisi kiva tietää ennen hommaan ryhtymistä. Tietääkö kukaan (haulla en löytäny vastausta)?
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Onkos joku Lambda-guru paikalla, jos saisi noista parin aikaisemman viestin käppyröistä jotain irti... :wink: :oops:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

BMWekenäs kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Selespeedissä on vaihdenäyttö kierroslukumittarissa. En usko muuta eroa olevan. Kiekkamittarin liitin voi toki olla erilainen?!?
Niin niin no se ei nyt pahemmin haittaa, mut enemmän kiinnostaa tietää että pitääkö uus mittari koodata -98 vuosimallin 156:ssa ettei ajonesto mene päälle? Olisi kiva tietää ennen hommaan ryhtymistä. Tietääkö kukaan (haulla en löytäny vastausta)?

Ei ajonestolaite tiedä tai välitä mikä mittaristo autossa on kiinni.
Abarth 500 Esseesse

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

EdotL kirjoitti:Onkos joku Lambda-guru paikalla, jos saisi noista parin aikaisemman viestin käppyröistä jotain irti... :wink: :oops:
No en kyllä mikään guru oo, mut eikös se niin oo et etummaisten jännitteen kuuluu vaihdella 0,0-1 ja takimmaisten pysytellä melko liki 0,4**? Joku oikee guru voi korjata jos oon väärässä.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

EmmiMaria kirjoitti:
EdotL kirjoitti:Onkos joku Lambda-guru paikalla, jos saisi noista parin aikaisemman viestin käppyröistä jotain irti... :wink: :oops:
No en kyllä mikään guru oo, mut eikös se niin oo et etummaisten jännitteen kuuluu vaihdella 0,0-1 ja takimmaisten pysytellä melko liki 0,4**? Joku oikee guru voi korjata jos oon väärässä.
Kaukana gurusta ollaan täälläkin. :D Kovasti tässä ollaan asiaa opiskeltu, ja jos nyt yhtään olen oikein ymmärtänyt, niin etummaisten käyrät on ok, mutta takimmaistent ei. Takalambdojen ilmeisesti pitäisi piirtää lähes tasaista käyrää. Vaan enhän minä näistä oikeasti mitään ymmärrä. Vielä.

krummeh
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
Paikkakunta: P-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Onko etuvalojen polttimoiden suojakuvut jotenkin mahdollista ryssiä kiinni niin että aukaisemiseen on sitten pakko käyttää väkivaltaa? Parkkivalo kärähti ja koitin kääntää sitä suojakantta auki niin ei suostu liikkumaan lainkaan..

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Voip olla aika tiukassa. Jos löytyy remmimallinen öljynsuodatinavain niin kokeile sillä. Isot siirtoleukapihdit toimivat myös mutta äkkiä murjoo sen luukun ikävän näköiseksi.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Jos sen kerran saa auki ja siihen tiivistekumiin laittaa hieman rasvaa/öljyä se todennäköisesti tekee ensi kerrasta paljon vaivattomamman. Itse en ole kertaakaan jaksanut vaivautua. :silent:
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei siihen kumiin ihan mitä tahansa rasvaa kannattane laittaa. Mulla ne oli joskus jumalattoman tiukassa, laitoin silikonivaseliinia muutama vuosi sitten ja sen jälkeen ei ole jumitellut.

Juuttuneen kannen avaamiseen käytin ruuvimeisseliä ja pitkää räikän jatkovartta. Jatkovarsi pystyyn johonkin tukien, ruuvimeisseli siinä kannessa olleeseen uraan ja siinä olevaa pystyripaa vasten. Sitten siihen räikän jatkovarteen tukien sain sen kammettua auki.

PasiS
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Heinä 2014, 13:11
Car(s): Lancia Dedra 1.6 i.e vm93
Alfaromeo 156 2.0 ts vm 99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Tyhmä kysymys onko Pissapojanmoottorille sulake? minulla nyt hommannimi oli se et säiliö tyhjä kaadoin nestettä ei tuu lasille mitään pumppu ei hurise.. no hakkasin pumppua ei mitää vaikutusta.. suoraan 12v + ja - niin pelaa.. eli jotain vikaa ilmeisesti virrantulossa koska sitä ei tule..

tuleeko se 12v suoraan viikseltä liittimeltä vai meneekö pyyhkiän moottorin kautta?

Pyyhkiät taas pelaa normaalisti joten epäilen että tulloo suoraan viikseltä jolloin johto irti tai poikki.. kyllä ahdistaa ku leima on tästä kiinni..

sulake taulusta kuva mikä sulake on pissapojan jos sellanen on=) tietää vähä tutkailla

katoin kaikki sulakkeet ja ne oli ehjät...

autossa ei tunnu releitä olevan missään;D magneetti marellin pöntössä joka on pyyhkiän moottorinvieressä oli piirikortilla kaks relettä josta toinen pelas ja toinen ei voiko näistä toinen olla pyyhkimen moottorille joka toimii ja toinen pissapojan joka (ei toimi) tietääkö joku... kaikki juotokset juotettu uudestaan ei vaikutusta...
Viimeksi muokannut PasiS, 11 Marras 2015, 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Osaako kukaan sanoa miksi Lambda-anturi kuolee n. minuutin jälkeen?
Auto 156V6 1999.
Liitteet
Lambdakuolee1.jpg
Lambdakuolee1.jpg (95.5 KiB) Katsottu 4201 kertaa

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Käsijarruvaijerien jälkeen pakittaessa kuuluu vikinää vähäisesti ja kun autolla on sellaisen 5-10km ajellut niin taajamanopeuksilla käännöksissä pitää vikinää. Ikkunoita avaamalla sai paikallistettua, että ääni tulee oikean takarenkaan luota. Jarruttaessa tuo ääni lakkaa siksi aikaa kun jarru poljin on painettuna. Onkohan tuossa lisää käsijarruvaijeriin liittyvää korjattavaa vai levyjarruissa jotain mitä voisi ehkä itse katsoa tarkemmin?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

alamajy kirjoitti:Osaako kukaan sanoa miksi Lambda-anturi kuolee n. minuutin jälkeen?
Auto 156V6 1999.
Tuo ei varmaankaan ole minuutin kuluttua kylmästä startista koska anturi on heti pelissä mukana, eli minuutin kuluttua mistä? Dataloggauksen alusta? :wink:
Ja toi on varmaan se ainoa lambda joka on ennen kattia? Vai onks ysiysissä jo 3 lambdaa?

Ja ei se välttämättä kuole vaan seos menee hirmuisen rikkaalle. Millaiseksi käynti muuttuu kun lambda mittaa nollaa volttia?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

molsky kirjoitti:Käsijarruvaijerien jälkeen pakittaessa kuuluu vikinää vähäisesti ja kun autolla on sellaisen 5-10km ajellut niin taajamanopeuksilla käännöksissä pitää vikinää. Ikkunoita avaamalla sai paikallistettua, että ääni tulee oikean takarenkaan luota. Jarruttaessa tuo ääni lakkaa siksi aikaa kun jarru poljin on painettuna. Onkohan tuossa lisää käsijarruvaijeriin liittyvää korjattavaa vai levyjarruissa jotain mitä voisi ehkä itse katsoa tarkemmin?
Siltähän tuo äkkisältään kuulostais että oikea takajarru jää laahaamaan osittain päälle. Jarrut tutkintaan että vaijeri palauttaa normaalisti ja on oikein säädetty ja että levyt, palat ja satuloiden liu´ut ovat ok.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
molsky kirjoitti:Käsijarruvaijerien jälkeen pakittaessa kuuluu vikinää vähäisesti ja kun autolla on sellaisen 5-10km ajellut niin taajamanopeuksilla käännöksissä pitää vikinää. Ikkunoita avaamalla sai paikallistettua, että ääni tulee oikean takarenkaan luota. Jarruttaessa tuo ääni lakkaa siksi aikaa kun jarru poljin on painettuna. Onkohan tuossa lisää käsijarruvaijeriin liittyvää korjattavaa vai levyjarruissa jotain mitä voisi ehkä itse katsoa tarkemmin?
Siltähän tuo äkkisältään kuulostais että oikea takajarru jää laahaamaan osittain päälle. Jarrut tutkintaan että vaijeri palauttaa normaalisti ja on oikein säädetty ja että levyt, palat ja satuloiden liu´ut ovat ok.
Samaa mieltä Desmon kanssa.

Tuo säätöhän tehdään noihin simppelisti kahvan alta: 13mm (muistaakseni, ei siellä muita ole) mutteri löysälle -> vaijerin vaihto -> mutterista "löysät pois" (niin, ettei kahva vielä kiristy ennen ekaa napsua HUOM!!!) ja sit kiskotaan käkkäristä paljon. Siis monta kertaa.
Tuossa on ns. automaagisäätö ja jos mutteri on liika tiukalla = jää laahaamaan, jos ei nyt takuuvarmasti niin melkein taatusti.
Itse jätän "löysät pois"-vaiheessa löysää sen verran, että kahva alkaa tuntua jäykemmältä vasta reilusti yhden napsun jälkeen; ehkä jopa kahden. Vähän tilanteesta riippuen jne.

Lisäksi tuo kannattaa fiksata ennen ku sulatat sun jarrupalan/palat ja sitten rikot satulan. Kokemuksia on "ihan vähän" laahaavasta käsijarrusta. Ei se oikeesti laahannutkaan ihan vähää - vaikka ajossa sitä ei edes huomannut...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Ei se oikeesti laahannutkaan ihan vähää - vaikka ajossa sitä ei edes huomannut...
Kyllä sen ajossa huomaa jos se laahaa yhtään enempää :)

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Osaako kukaan sanoa miksi Lambda-anturi kuolee n. minuutin jälkeen?
Auto 156V6 1999.
Tuo ei varmaankaan ole minuutin kuluttua kylmästä startista koska anturi on heti pelissä mukana, eli minuutin kuluttua mistä? Dataloggauksen alusta? :wink:
Ja toi on varmaan se ainoa lambda joka on ennen kattia? Vai onks ysiysissä jo 3 lambdaa?

Ja ei se välttämättä kuole vaan seos menee hirmuisen rikkaalle. Millaiseksi käynti muuttuu kun lambda mittaa nollaa volttia?
Minuutin kuluttua kuuman auton startista. Menen kohta loggaamaan kylmän auton startin. Taitaa olla vain yksi lambda.
Siis nolla volttia on ihan normaali, jos hirmuisen rikkaalla? Käynnissä ei juuri huomaa eroa.
Tässä autossahan taitaa olla jako hiukka pielessä...

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

alamajy kirjoitti:
Desmoquattromaschio kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Osaako kukaan sanoa miksi Lambda-anturi kuolee n. minuutin jälkeen?
Auto 156V6 1999.
Tuo ei varmaankaan ole minuutin kuluttua kylmästä startista koska anturi on heti pelissä mukana, eli minuutin kuluttua mistä? Dataloggauksen alusta? :wink:
Ja toi on varmaan se ainoa lambda joka on ennen kattia? Vai onks ysiysissä jo 3 lambdaa?

Ja ei se välttämättä kuole vaan seos menee hirmuisen rikkaalle. Millaiseksi käynti muuttuu kun lambda mittaa nollaa volttia?
Minuutin kuluttua kuuman auton startista. Menen kohta loggaamaan kylmän auton startin. Taitaa olla vain yksi lambda.
Siis nolla volttia on ihan normaali, jos hirmuisen rikkaalla? Käynnissä ei juuri huomaa eroa.
Tässä autossahan taitaa olla jako hiukka pielessä...
Ja kylmällä autolla lambdan jännite menee nollaan volttiin 86 sekunnissa. Silloin tyhjäkäyntikierrokset putoaa johonkin 700 tienoille ja käynti muuttuu huonommaksi.
Liitteet
Lambdakuolee2kylma.jpg
Lambdakuolee2kylma.jpg (81.53 KiB) Katsottu 4062 kertaa

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Aquatica kirjoitti:
Desmoquattromaschio kirjoitti:
molsky kirjoitti:Käsijarruvaijerien jälkeen pakittaessa kuuluu vikinää vähäisesti ja kun autolla on sellaisen 5-10km ajellut niin taajamanopeuksilla käännöksissä pitää vikinää. Ikkunoita avaamalla sai paikallistettua, että ääni tulee oikean takarenkaan luota. Jarruttaessa tuo ääni lakkaa siksi aikaa kun jarru poljin on painettuna. Onkohan tuossa lisää käsijarruvaijeriin liittyvää korjattavaa vai levyjarruissa jotain mitä voisi ehkä itse katsoa tarkemmin?
Siltähän tuo äkkisältään kuulostais että oikea takajarru jää laahaamaan osittain päälle. Jarrut tutkintaan että vaijeri palauttaa normaalisti ja on oikein säädetty ja että levyt, palat ja satuloiden liu´ut ovat ok.
Samaa mieltä Desmon kanssa.

Tuo säätöhän tehdään noihin simppelisti kahvan alta: 13mm (muistaakseni, ei siellä muita ole) mutteri löysälle -> vaijerin vaihto -> mutterista "löysät pois" (niin, ettei kahva vielä kiristy ennen ekaa napsua HUOM!!!) ja sit kiskotaan käkkäristä paljon. Siis monta kertaa.
Tuossa on ns. automaagisäätö ja jos mutteri on liika tiukalla = jää laahaamaan, jos ei nyt takuuvarmasti niin melkein taatusti.
Itse jätän "löysät pois"-vaiheessa löysää sen verran, että kahva alkaa tuntua jäykemmältä vasta reilusti yhden napsun jälkeen; ehkä jopa kahden. Vähän tilanteesta riippuen jne.

Lisäksi tuo kannattaa fiksata ennen ku sulatat sun jarrupalan/palat ja sitten rikot satulan. Kokemuksia on "ihan vähän" laahaavasta käsijarrusta. Ei se oikeesti laahannutkaan ihan vähää - vaikka ajossa sitä ei edes huomannut...
Eli voisi vielä itse kokeilla kiskoa käkkäristä monta kertaa ja katsoa miten käy. Muuten sitten pitääkin jo huomenna soitella korjaamolle takaisin päin jos tuo vielä tänään jatkuu kunhan taas pääsee vähän pisempää lenkkiä ajamaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

molsky kirjoitti: Eli voisi vielä itse kokeilla kiskoa käkkäristä monta kertaa ja katsoa miten käy. Muuten sitten pitääkin jo huomenna soitella korjaamolle takaisin päin jos tuo vielä tänään jatkuu kunhan taas pääsee vähän pisempää lenkkiä ajamaan.
Siinä on se, että jos se on kireälle vedetty niin tuo ei lohduta. Ottaako se heti suoraan jo, kun alat kahvaa vetämään ylös? Jos niin, niin väitän sen kulissin alla olevan 13mm (muist.) mutterin vedettäneen liian tiukalle.
Ja ainakin yksi korjaamo ei edes osannut tuota asiaa tehdä, edes autodatan ohjeiden perusteella....

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

alamajy kirjoitti: Tässä autossahan taitaa olla jako hiukka pielessä...
Tämä.
Tosin se ei selitä tuota lambdan täyskuolemaa, mielestäni. Ei tuossa kohtaa ainakaan. Mut jos jako on hampaan pielessä = päästöt voi olla mahdoton saada paikalleen.
CF2 (ei pakosarjakatalysaattoreita, siten ei myöskään lambdoja siellä) on erityisen hankala saada päästöistä läpi pielessä olevan jaon kanssa.
Eikä tosiaan tarvitse olla kuin yksi pakonokka hampaan pielessä, sikäli kun foorumin muihin kohtalotovereihin luottaminen?

Voi myös olla, että lambda on kuollut: eli se lämpenee tarpeeksi = kuolee. Monesti nuo vaan jumittavat jossakin tietyssä volttiluvussa koko ajan, mutta miksipä ei voisi lambda hajota noinkin?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

alamajy kirjoitti:Ja kylmällä autolla lambdan jännite menee nollaan volttiin 86 sekunnissa. Silloin tyhjäkäyntikierrokset putoaa johonkin 700 tienoille ja käynti muuttuu huonommaksi.
Nyt tämä keissi mättää. Jäähd.nesteen lämmöt on jo alussa yli 30 astetta ja ihan kylmänä startissa menee oikeasti jonkin aikaa (minuutteja ehkä) ennen kuin lambda herää ollenkaan. Ja miksi se kuolisi aina saman ajan kuluttua??
Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 11 Marras 2015, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Niin ja siis toi 0 volttia on erittäin laiha seos. Millaiset kierrokset on koneessa piirron aikana vai tyhjäkäynnillä koko ajan? Ilmavuoto jossain kenties... eiks se suunnilleen tuon ajan startin jälkeen ala naputtamaan se bensahöyryventtiiili? Mikä se nyt on... purge valve???
Liitteet
sensorlambdagrafico.gif
sensorlambdagrafico.gif (19.91 KiB) Katsottu 3993 kertaa

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Niin ja siis toi 0 volttia on erittäin laiha seos. Millaiset kierrokset on koneessa piirron aikana vai tyhjäkäynnillä koko ajan? Ilmavuoto jossain kenties... eiks se suunnilleen tuon ajan startin jälkeen ala naputtamaan se bensahöyryventtiiili? Mikä se nyt on... purge valve???
Tyhjäkäynnillä koko ajan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Nyt tämä keissi mättää. Jäähd.nesteen lämmöt on jo alussa yli 30 astetta ja ihan kylmänä startissa menee oikeasti jonkin aikaa (minuutteja ehkä) ennen kuin lambda herää ollenkaan. Ja miksi se kuolisi aina saman ajan kuluttua??
Ei lämmitetyllä lambdalla sentään minuutteja kestä herääminen kylmässäkään koneessa, aika nopeasti ne herää.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Se tais olla sellanen sininen ohuempi muoviputki joka tulee siihen imusarjaan siltä venttiililtä. Otappas se sininen putki/letku irti imusarjasta ja tuki se imusarjan reikä. Ja sit uus dataloggaus... häviääkö problemo?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Se tais olla sellanen sininen ohuempi muoviputki joka tulee siihen imusarjaan siltä venttiililtä. Otappas se sininen putki/letku irti imusarjasta ja tuki se imusarjan reikä. Ja sit uus dataloggaus... häviääkö problemo?
Tätä pitääkin kokeilla. Meinasin jo kysyäkin mitä tuo tullainen letku oikein on ...

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Tuomas K kirjoitti:
Desmoquattromaschio kirjoitti:Nyt tämä keissi mättää. Jäähd.nesteen lämmöt on jo alussa yli 30 astetta ja ihan kylmänä startissa menee oikeasti jonkin aikaa (minuutteja ehkä) ennen kuin lambda herää ollenkaan. Ja miksi se kuolisi aina saman ajan kuluttua??
Ei lämmitetyllä lambdalla sentään minuutteja kestä herääminen kylmässäkään koneessa, aika nopeasti ne herää.
Ainiin ja toi piirto ei ala hetkestä nolla vaan noin 40 sekunnista.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

alamajy kirjoitti:
Desmoquattromaschio kirjoitti:Se tais olla sellanen sininen ohuempi muoviputki joka tulee siihen imusarjaan siltä venttiililtä. Otappas se sininen putki/letku irti imusarjasta ja tuki se imusarjan reikä. Ja sit uus dataloggaus... häviääkö problemo?
Tätä pitääkin kokeilla. Meinasin jo kysyäkin mitä tuo tullainen letku oikein on ...
Ja siinä tais olla sellanen musta liitin jossa on valkoinen suorakaiteen muotoinen nappi. Nappia painamalla letku irtoaa.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

kiersitkö molsky männät sisään?
eli männät sisään, romut nippuu
n, pedaalilla pumppaukset
ja vasta sen jälkeen kahvaa repimään?
ja joskus joutuu palan metalliakin hiukka muokkaamaan.
itsellä oli joskus vähän piukka ja näin ollen jäi vinoon. vikisi, kului ja alkoi
kiljumaan .
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
alamajy kirjoitti:
Desmoquattromaschio kirjoitti:Se tais olla sellanen sininen ohuempi muoviputki joka tulee siihen imusarjaan siltä venttiililtä. Otappas se sininen putki/letku irti imusarjasta ja tuki se imusarjan reikä. Ja sit uus dataloggaus... häviääkö problemo?
Tätä pitääkin kokeilla. Meinasin jo kysyäkin mitä tuo tullainen letku oikein on ...
Ja siinä tais olla sellanen musta liitin jossa on valkoinen suorakaiteen muotoinen nappi. Nappia painamalla letku irtoaa.
Sininen putki irti ja imusarja tulpattuna toimi n. minuutin pidempään. Kun Lambda sensor status=Closed loop homma toimii ja sitten kun se menee statukseen Open loop ongelmat alkavat.
Mikäs tämän Evaporation canister controllin merkitys on? Multiecuscanilla sitä pitäisi pystyä testaamaan ja help-tekstissä sanotaan, että pitäisi naksua muutama sekunti, mutta mitään ei kyllä kuulu. Myös fan 1-nopeus on pimeä.
Liitteet
Lambdakuolee3.jpg
Lambdakuolee3.jpg (95.37 KiB) Katsottu 3856 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ehkä se lambdan logittaminen lopetetaan vaan samaan aikaan kun kuuntelu, kun ECU syystä tai toisesta siirtyy open loopiin. Open loopia (karttaohjausta) käytetään tietääkseni yleensä kylmällä koneella ja kaasu pohjassa ja lambdakorjausta ns. normaaliajossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin