Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onko jts-koneen suutintukki jotenkin erikoisesti kiinni suuttimissa?
Vai, voinko vaan väkivallalla kiskoa sen pois, kiinnityspulttien avaamisen jälkeen?
Tarviiko suuttimen irroitus erikoistyökalua?
Viimeksi muokannut Garmund, 27 Loka 2015, 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ruiskutuspaineet on aika kovat epäsuoraan ruiskutukseen verrattuna joten saattaisi kuvitella että kiinnitys on jotain vahvempaa kuin o-rengas.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kiinnitys on samanlainen TS ja JTS malleissa, sijainti vain hankalampi JTS-mallissa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Sain imusarjan irti ja suutintukin näkyviin. Suutintukki oli kiinni 6 pultilla, mitkä irroitin(ja liittimet&letkut tukkiin), en vain uskaltanut suoraan ihan hirveällä voimalla repiä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

sämpy kirjoitti:
palkus kirjoitti:TuotaTuota, onkos jollain heittäny sytytyskatkos-helikopteria ihan vain heti kylmäkäynnistyksen jälkeen? Vaihoin puolan ja vajaa viikko meni kunnes tuli samalle pytylle sytsähäiriö (kolmonen). Nyt 2 aamua peräjälkeen piipannu. Vika menee hetken käytyään/lämmettyään ohi, käynti on tosin vielä hetken vähän epätasaista, mutta lämmetyään paremmin ihan normaalia. Suutin? Vaihoin vielä tulpat nelosen kanssa ristiin (huomis aamua varten).Kenkkuilevan pytyn tulppa ei ollut mitenkään huonomman näkönen.
Ihan samaa tuo mun auto tekee. Jos pistää käyntiin ja ajaa 50 metriä portille, niin siinä tyhjäkäynnillä sytyttää vikavalon hetkeksi. sammuu kun lähtee liikkeelle. Jos esilämmittää moottorin tai ei nosta yhtään kierroksia vaan pistää vaan käymään tyhjäkäyntiä niin ei sytytä vikavaloa.

Tulee satunnaisesti kolmesta eri sylinteristä sytytyskatko-vikakoodi. Yhden puolan vaihdoin, mutta enempää en ole jaksanut tehdä. Saattoi auttaa vähäsen. Ja käy itseasiassa ihan hyvin eli käynnistä ei vikaa huomaisi. Ei viitsi huvin vuoksi vaihtaa loppuja puolia, kun maksavat ainakin Suomessa sen 150€/kpl.

Olen olettanut että voisi olla kiinni suuttimista. Noita voisi vaihdella kun joskus tekee kansirempan ja putsaa kanavat, mutta vieläkään en tiedä mitä ne sitten maksaa ja mistä niitä saisi järkevään hintaan.
Nyt vaikuttaa siltä, että stp:n kärmesöljy teki jotain. Kerran vilkutti härövaloa (aika pian), mutta en kerinnyt saamaan vikakoodia, koska oli 1 ylimääräinen käynnistys/sammutus ennen lukua. Nyt sitten oli vihdoinkin kunnon pakkasaamu (vika herkimmillään) eikä mitään ongelmaa. Myös käynti on kylmänä tasaantunut/normalisoitunut.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Kolmas viikko 156:lla ja kaikkea kivaa kerinnyt sattumaan tuona aikana. Tänään piti aamusta ajaa jakohihnan vaihtoa varten korjaamolle, mutta nähtävästi ensimmäinen pakkasyö aiheutti ongelmia ja muutaman metrin ajon jälkeen ABS + VDC vikavalot päälle ja autolla ei päässyt eteenpäin kun oikean takarenkaan jarru lukossa. Hetken kuluttua löystyi ja pääsi ajamaan korjaamolle, jossa epäilivät käsijarrun kaapelimessa olevan ongelmia. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia pakkasöistä ja aamulla ilmestyvästä ABS + VDC vikakombosta?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^uudet vaijerit sinne, vasen ja oikea siis.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vikakombosta ei ole kokemuksia, mutta vaijerit saa suhteellisen usein vaihtaa jumiutumisen takia

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ABS + VDC menee vikatilaan, jos yks pyöränanturi antaa väärää dataa (mukamas).
Eli jos jarru jumissa, tekee noin.

Äkkiä käsijarruvaijerit vaihtoon, ei ole paha homma tehdä itse. Jos teet itse, suosittelen Cofle-merkkisiä (saa ihan fiksuksilta yms.). TRW:t olen yhden auton kokemuksella tuominnut huonommiksi.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

No sopivasti sattui asumaan tämä tilanne samalle päivälle kun auton sai lopulta vietyä jakohihnan vaihtoon, siellä korjaaja jo arveli että käsijarruvaijerissa ongelmaa ja katsovat tuon siellä samalla. Tuli vielä soitettua asiasta mutta eivät ole vielä kerinneet tutkia tuota, mutta eiköhän tuo vaihtoon mene.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Huonolla tuurilla vuoden välein joutuu vaihtelemaan. Paremmalla tuurilla kestää pitkäänkin.
Itse vaihdoin omaani vuosi sitten TRW:n vaijerit ja toinen niistä on jo rikki, ei vielä jumittele. Heti kun rahatilanne helpottaa tarpeeksi, ostan tilalle Coflea kun se todennäköisemmin jopa toimii (kokemuksia kahdesta 156:sta, joissa Coflen vaijerit toimi todella hyvin ja nyt tämä yksi TRW, joka on kuminauhamainen) oikein...

Vaijerit kustantaa kuitenkin vain sen ~20euroa parilta, eli ei paha. Satula voi maksaa 150euroa tai enemmänkin, niin kannattaa tosiaan vaikka kerta vuoteen vaihtaa vaijerit jos epäilee kuntoa mieluummin kuin rikkoa satula, palat, levy ja jos kunnolla kuumenee, pyöränlaakeri.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Muistaako Aquatica (tai joku muu) onko nuo oikeat osat ilmastoituun 103kW:n 2.4JTD:hen vm 2001?
https://spareto.fi/tuotteet/6pk1760-moniurahihna
https://spareto.fi/tuotteet/vkm-32024-o ... niurahihna
https://spareto.fi/tuotteet/vkm-32018-o ... niurahihna

Siis hihna, epäkesko-kiristinrulla ja etummainen ohjainrulla. Vaimo on autolla reissussa joten ei pääse tarkistamaan rullien ja hihnan speksejä.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Rekisterihaulla katsoit? Ainakin omaani muistan antaneen just oikeat.

Jos epäilyttää, katso eperistä (alustanumeronhan saat vaikka bilteman rek.nro.hausta) osanumero, etsi sillä Sparetosta - kyllä löytyy. Pikaisella vilkaisulla NÄYTTÄÄ oikealta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Garmund kirjoitti:Onko jts-koneen suutintukki jotenkin erikoisesti kiinni suuttimissa?
Vai, voinko vaan väkivallalla kiskoa sen pois, kiinnityspulttien avaamisen jälkeen?
Tarviiko suuttimen irroitus erikoistyökalua?
Lisätääs tämäkin kysymys tänne projektiketjusta:
Irroitin imusarjan, jotta pääsen risaan suuttimeen käsiksi, oli hyvin öljytty imusarja. Imusarjasta sai valuttaa, varmaan toista desiä öljyä pihalle o_0.
Tuo ei taida ihan normaalia olla, mites sen saisi estettyä.
Suoraan vaan suoraa

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^^ Ei toiminut rekisterinumerohaku, piti valkata manuaalisesti. Muistaisin että se epäkeskokiristin olisi vähän pienempi halkaisijaltaan kuin se etummainen hihnapyörä, joten ehkä saattaa tulla oikeanlaiset tuotteet.
Laitoin tilaukseen myös tuollaisen https://spareto.fi/tuotteet/defa411428-engine-heater
Näyttää tuollaiselta: http://www.laitis.se/slangvarmare-428.html
Toi vastuspää tulee kait kannen vesitilaan, ja kiinnitys ylävesiletkuun?
Tekeeköhän tuolla yhtään mitään, tähän saakka ei ole kovillakaan pakkasilla tarvittu mitään esilämmitystä, kerran tosin vähän alle -30 asteessa ei lähtenyt käyntiin kun diesel oli hyhmääntynyt, lähti heti kun lämpötila nousi jonkin verran, ei siihen olisi tuo "lämmitin" mitään auttanut.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Noniin tänään sain kaapelin, niin nyt pystyy ite lukee noi vikakoodit. Tosiaan vielä antaa tota pelkääjänpuolen vikakoodia, vaikka nyt on vastuskin asennettu... Sen lisäks oon saanu kuljettajan airbag-ongelmia :(

Kuva

E: Pitääpä kokeilla 4,7kohmin vastuksella.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Ei ilmeisesti Alfa tykänny pikapesusta, kun räppäs moottorin vikavalon palamaa. Ei ongelmaa käynnissä taikka muussakaan, ainut että valo palaa... Häviääkö nuo kun irrottaa akun hetkeks?
UliUli

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Ärräpää kirjoitti:Ei ilmeisesti Alfa tykänny pikapesusta, kun räppäs moottorin vikavalon palamaa. Ei ongelmaa käynnissä taikka muussakaan, ainut että valo palaa... Häviääkö nuo kun irrottaa akun hetkeks?
Taitaa olla paras vaihtoehto luetuttaa vikakoodi ja sitten nollata se..
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Garmund kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Onko jts-koneen suutintukki jotenkin erikoisesti kiinni suuttimissa?
Vai, voinko vaan väkivallalla kiskoa sen pois, kiinnityspulttien avaamisen jälkeen?
Tarviiko suuttimen irroitus erikoistyökalua?
Lisätääs tämäkin kysymys tänne projektiketjusta:
Irroitin imusarjan, jotta pääsen risaan suuttimeen käsiksi, oli hyvin öljytty imusarja. Imusarjasta sai valuttaa, varmaan toista desiä öljyä pihalle o_0.
Tuo ei taida ihan normaalia olla, mites sen saisi estettyä.
Vastataas itselle.

Googlailin ongelmaa ja löysin vastaukseksi imusarjan öljyisyyteen "inlet manifold gasket" mitäs tiivistettä imusarjasta toi oikein käytännössä tarkoittaisi?
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... smoke.html

"Variator solenoid gasket or inlet manifold gasket would be my prime suspect, remove the inlet manifold and stub and see if there is oil all inside there, it's geting a bit common this atm so that's why I suggest this first and as it's the cheapest thing to do, only a tube of sealant is required to make a repair to this fault, the other options are worn valve stems, piston rings or head gasket, but those 3 are rare."
Suoraan vaan suoraa

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Athrez kirjoitti:
Ärräpää kirjoitti:valo palaa... Häviääkö nuo kun irrottaa akun hetkeks?
Taitaa olla paras vaihtoehto luetuttaa vikakoodi ja sitten nollata se..
Paras vaihtoehto on lukea vikakoodi itse ja sitten nollata se. Vehkeet siihen saa hommattua parilla kympillä jos ja kun tietsikka löytyy jo. Ja ohjeita löytyy netistä enemmän kuin ehtii surffaamaan.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Aquatica kirjoitti:^
Voi olla kiristin, ohjuri yms. ihan yhtälailla. Luistava hihna kun YLEENSÄ luistaa sitten kunnolla, jos nopeasti esim. kaasua polkasee ja se rääkyy kyllä niin, että koko kunta herää.

Se voi myös olla jotain pienempää, kuten pieni pintavaurio rullassa tai kuten sanottu, jumittava rulla tai pumppu, löysä kiristin jne... Sorminhan sen hihnan kireyden voi testata, jos tuntuu löysältä se todennäköisesti myös on löysä. Jos se on pingottunut, se on luultavammin ihan sopivasti.
Olihan tyhmän pieni vika, eli vaihtamani hihnankiristin oli irti, sen kiinnityspultti oli päässyt löyhtymään, ja varmaan siksi se kampesi hihnaa sen verran sivuun että hihna piti tsirp-tsirp -ääntä. Muistaakseni vedin sen kiristimen kuusiokolopultin ihan kunnolla kiinni, nyt se on väännetty hampaat irvessä kiinni. Jenkaliimaa en kuitenkaan viitsinyt laittaa, jottei seuraavalla avauskerralla tule alumiinkierteet pultin mukana ulos.
No on nyt ainakin uusi hihna ja uudet hihnapyörät, jäi 5000km ajettu hihna ja ehjänoloiset hihnapyörät varaosiksi.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Joskus se on pienestä kiinni.
Itsekin laitoin ne ns. kiinni, toivottavasti aukeavat vielä kun joskus tarvitsee avata...

Vielä kun jaksaisi diagnosoida syyn sille, että apulaitehihnan kiristin on öljyssä. Vuoto on kuitenkin niin pientä, ettei sitä esim. tikussa tahi OT-säiliössä näy pitkälläkään välillä. Puuh...
Nyt ei ole laturikaan uinut öljyssä... Ehkä mä en vaan saanut öljypohjaa putsattua ja sieltä vuotaa vetarin päälle ja se roiskis joka puolelle. Pitää joskus jaksaa vaivautua selvittämään...

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kannattaako Jousijalan tukilaakerit/Iskunvaimentimen yläpäiden kumit vaihtaa samalla uusiin kun vaihtaa iskarit? Takana ne iskarin yläpäät on rusteessa, mutta ehjän näköiset. Ärsyttäähän se tietenkin niitä erikseen alkaa myöhemmin vaihdella, mutta ainakin muutamalla taineet hyvätkin tarvikeosat antautua muutamassa vuodessa.

Iroitin takajarrusatulat, kun tulee uudet käsijarruvaijerit ja jarrunesteet, niin kätevä samalla putsata ja maalata satulat.
Nyt mietin, että kannattaisiko purkaa jarrusatulat ja vaihtaa uudet tiivisteet myös?

190t km mittarissa autolla.

Takatukivarsien puslat näyttävät omaan silmän ihan hyviltä, vielä.

Paljonkos kannattaa jarrunestettä ostaa?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse kun viimeksi jarrunesteet vaihdoin, meni tavaraa n. puoli litraa (karvan alle tais olla jopa), ettei sen enempää.
Litralla pärjäät hyvin.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Vaihtaessani omaani aten siniset, on litran purkki riittänyt kytkintä myöden joka paikkaan vaikka satulatkin purettiin osiksi. Vähän on vielä purkissa jäljellä vaikka vähän on maahankin asti roiskunut. Eli litralla pärjää varmasti.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mites lohkiksen piuhojen asentaminen menee 156:essa, löysin jo apparin jalkatilaan menevän läpiviennin jota kautta saa vedettyä sisäpistokkeen johdon sinne jalkatilaan. Mihin kohtaan se sisäpistorasia kannattaisi asentaa, ja mihin sijoittaa jokin mahdollisimman ohut (ja mahdollisimman pienitehoinen) sisälämppäri, jokin Defa Termini tms?
Jalkatilaahan 156:essa ei ole yhtään liikaa vaikkei olisi pistorasiaa eikä lämppäriä asennettunakaan. Keskikonsolin puolelle jos sen pistorasian ja lämmittimen asentaa (mahdollisimman ylös) niin sitten ei ole tilaa jaloille sivusuunnassa (eikä etenkään emännän tavaroille joita hän tykkää kuljettaa juurikin apparin jalkatilassa).
Lämmittimen luonnollisin paikka olisi kait penkin alla puhkumassa eteenpäin kohti tuulilasia, mutta siellä on taasen ne airbagin, ym. johdot tiellä.

Kuinka pitkiä Defan johtoja olette käyttäneet 156:essa, omassa 156 JTD 2.4:ssä on nyt asennettuna ainoastaan lämmitin jonka vastuspää on kannen vesitilassa, ja sen liitinpää on aika lähellä jäähdytintä.
Siihen ei varmaan saa suoraan liitettyä mitään haaroitinta tilanahtauden vuoksi, vaan ensin pitäisi olla jokin lyhyt johtovälissä, sen jälkeen haaroitinkappale, ja sieltä sitten johdot sekä puskurille että sisätilaan.
Pitääkö sisätilaan olla 156:essa jokin 2m:n pituinen johto sisätilaan, etenkin jos johto tulee kulkemaan konehuoneen pinnassa, kunnes se sukeltaisi alas "valetulipellin" läpi ja rintapellin läpi apparin jalkatilaan?

Entä mihin olette asentaneet sen ulkojohdon tökkelin, maskiin sitä ei voi asentaa kun on pirun ruma siinä, se puskurin alamuovisäleikkö olisi yksi vaihtoehto, eli vandalisoisi säleikköä jonkin verran, ja ruuvaisi liittimen kiinni joko ylä- tai alapuleltaan.

Tulipas monta tyhmää kysymystä :oops: :-D
Viimeksi muokannut Sautio, 02 Marras 2015, 07:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Sautio kirjoitti:Mihin kohtaan se sisäpistorasia kannattaisi asentaa, ja mihin sijoittaa jokin mahdollisimman ohut (ja mahdollisimman pienitehoinen) sisälämppäri, jokin Defa Termini tms?
Jalkatilaahan 156:essa ei ole yhtään liikaa vaikkei olisi pistorasiaa eikä lämppäriä asennettunakaan. Keskikonsolin puolelle jos sen pistorasian ja lämmittimen asentaa (mahdollisimman ylös) niin sitten ei ole tilaa jaloille sivusuunnassa (eikä etenkään emännän tavaroille joita hän tykkää kuljettaa juurikin apparin jalkatilassa).
Mulla oli Termini käytössä. Se oli asennettu hanskalokeron alle. Siellä on parilla mutterilla kiinni pienehkö metallinen tuki, johon asennettu verhoilun palanen.
Pistoke oven etureunan "karmimuovissa".

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tämähän näyttäisi aika hyvältä jakohihnasetiltä, jos Dayco on ok merkki.
http://www.ebay.de/itm/Alfa-Romeo-156-2 ... XQlrxRZT0U

314e Jakohihna + kiristin, tasapainoakselin hihna + kiristin, vesipumppu, ajoituksen munnin (tämä erikseen 160e)
Vai puuttuukos tuosta vielä jotain, apulaitehihnasarjan lisäksi?


Tuolla haulla muihinkin koneisiin
http://www.ebay.es/sch/i.html?_from=R40 ... +&_sacat=0
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sautio kirjoitti:Mites lohkiksen piuhojen asentaminen menee 156:essa, löysin jo apparin jalkatilaan menevän läpiviennin jota kautta saa vedettyä sisäpistokkeen johdon sinne jalkatilaan. Mihin kohtaan se sisäpistorasia kannattaisi asentaa, ja mihin sijoittaa jokin mahdollisimman ohut (ja mahdollisimman pienitehoinen) sisälämppäri, jokin Defa Termini tms?
Jalkatilaahan 156:essa ei ole yhtään liikaa vaikkei olisi pistorasiaa eikä lämppäriä asennettunakaan. Keskikonsolin puolelle jos sen pistorasian ja lämmittimen asentaa (mahdollisimman ylös) niin sitten ei ole tilaa jaloille sivusuunnassa (eikä etenkään emännän tavaroille joita hän tykkää kuljettaa juurikin apparin jalkatilassa).
Lämmittimen luonnollisin paikka olisi kait penkin alla puhkumassa eteenpäin kohti tuulilasia, mutta siellä on taasen ne airbagin, ym. johdot tiellä.
Ei.

Ei todellakaan penkin alle. Siellä on äkkiä tulipaloa sitten ja sit ei o enää kellään kivaa. Tuossa yllä mainittiin paikaks hanskalokeron alle, sinne sen saanee (ainakin pienen) ihan nätisti.
Pistorasia oli yhdessä viiskutosessa meillä tulipeltiin laitettu kiinne pitkil ruuveil, ihan ylös heti läpiviennin viereen. Siis niin, että jos potkasit oikein ylös ja pitkälle, osuit siihen. Oli paikkana ihan jees kunhan lämppäriä ei pitänyt irrottaa...

Itase laittaisin lämppärin nimenomaa keskikonsolin kylkeen jopa suhteellisen alas, n. 45asteen kulmassa sohottamaan ylöspäin ja opettaisin matkustajan käyttämään takapenkkiä tai takajalkatilaa tavarankuljetukselle ;)

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
Athrez kirjoitti:
Ärräpää kirjoitti:valo palaa... Häviääkö nuo kun irrottaa akun hetkeks?
Taitaa olla paras vaihtoehto luetuttaa vikakoodi ja sitten nollata se..
Paras vaihtoehto on lukea vikakoodi itse ja sitten nollata se. Vehkeet siihen saa hommattua parilla kympillä jos ja kun tietsikka löytyy jo. Ja ohjeita löytyy netistä enemmän kuin ehtii surffaamaan.
Kyllä. Isällä vikakoodinlukija makso muistaakseni 110e ja ei tartte iskeä erilliseen tietokoneeseen kiinni, vaan sillä pystyy tekee kaiken hetkessä. Vikakoodien luku & nollaus kestää kaikenkaikkiaan alle 2 minsaa. :) Autodeltassa kävin joskus luetuttamassa vikakoodit kun en tiennyt isän omaavan laitetta nii tais maksaa 20-40e. :drinking:
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

OBD palikka ebaysta maksaa about tyhjiä pulloja ja torquen ilmaisversio androidiin ei sitäkään.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Onkohan täällä suosituksia halvoista OBD2 bluetooth lukijoista, jotka on todettu toimiviksi 156 JTS:n kanssa?

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Mystistä sinänsä niin valo sammui itsellään muutaman startin jälkeen eikä ole enää syttynyt. :crazyeyes: Täytyy jonkinlainen lukija hommata kuitenkin varmuudeksi...
UliUli

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Vinkkiä tarvisi. Tietiskö joku mistä löytyis tulpan reikiin tulevat kumitiivisteet venttiilikopan sisään. 2.5 v6 kyseessä. Ei tullut venttiilikopien tiivisteiden mukana.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Mun autoon alfaa myyväst autoliikkeest löyty
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ täälläpäin ei oo lähimaillakaan alfoja myyviäliikkeitä. Tarvii käydä kyseleen josko tammer dieselin kautta sais. Netistä en löytäny.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä pohdin kanssa muinoin samaa. Tilasin pari venttiilikopan tiivistettä, niin toisessa oli tulpan reikiin tiivisteet, toisessa ei. Tarvikkeena en löytänyt niin jouduin laittamaan vanhoista koppuroista vähiten huonot ja liimaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ ei noissakaan ollut niitä. kuvittelin et tulee , mut eipä tullut. tarvii jostain metsästää sellaiset kumminkin. en millään viitsi noita vanhoja käyttää, vaik ei ne olleet risoja.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kuinka helkkarissa saa 156V6:n ne imutorvien alkuperäiset klemmarit taas kiinni? Joku special tool? Vai papukaijat + ruuvari + oikea tekniikka?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

BILTEMASTA Löytyy oikeat pihdit. Eikä muistaakseni olleet hinnan kiroissa.
Nillä ei tarvii niiden klemmareiden kanssa kikkailla.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kiitos vihjeestä. Tarkoitatko tällaisia Perma-Quick-pihtejä?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021399/

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pikaliitin on nimeltään Click-R (tai Clic-R, riippuen kenen katalogia lukee).
Kamasa tarjonnee vähän yli kympillä tuohon työkalua, Motonetista pitäis löytyä ainakin.
Ja kaikista Fixuksista yms.

Tuo Perman Quick EI ole sama. Tuolla kun on tarkotus kiinnityksessä puristaa keskusta alas (kuten vetarin pannat). En tiedä, missä ihmeessä tuota ylipäänsä käytetään muualla kuin vetarin pannoissa...?

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Uudelleenkäytettävien Click-R-letkuliittimien asennukseen/irrotukseen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000028407/
Viimeksi muokannut jyrkip, 05 Marras 2015, 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jyrkip:n linkki sisältää oikean työvälineen.

Tuosta on olemassa sitten myös "vaijeri"versio, siis sellanen jossa itse pihtipää on irtonainen ja sen saa taiteltua pienempäänkin tilaan. Saatavuutta en tiedä, en ole missään nähnyt tarjolla, vaikka sellaista olen käsissä hypistellyt.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kiitokset kaikille. Käyn huomenna ostamassa Lpr Biltemasta tuollaiset Click-R pihdit. Sitten saa Ecu-resetin jälkeen tyypittää uusimman pikku-Busson. Vaihdoin siihen tänään kaksi ehjää puolaa...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ihan perinteiset pienet hohtimet toimivat myös aivan yhtä hyvin mikäli sellaiset löytyvät. Ennenhän ne kuuluivat joka ranen pakkiin, mutta nykyään harvemmin sillä jos nauloja käyttää niin ne ammutaan koneella ja muuten kaikki kiinnitetään ruuveilla.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15039
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aukihan nuo klikit saa suht helposti. Talttapäisellä ruuvimeisselillä kampeaa vähän vaan. Mut uudelleen kiinnitys ei ole enää kivaa ilman oikeita työkaluja. Ei sitten alkuunkaan. Pitäisi samaan aikaan saada vedettyä puoliskoja yhteen ja pitää ne sopivalla korkeudella letkuun tms ja sit vielä puristaa lukkoon...

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^^Kiitti m.sa. Piti heti aamulla ennen aamukofeiinia käydä kokeilemassa hohtimilla ja nehän on kuin tehty tuohon hommaan!
Ne pienemmät piti puristaa hieman toispuoleisesti, mutta imutorvien kumien klemmarit pamahti itsestään kiinni.

^Pois ne tosiaan lähti tosi helposti ruuvimeisselillä kevyesti vääntäen.

Nyt autossa on menossa Ecu-resetin 15m tyhjäkäynti vaihe ...

Edit: Ecu-resetin ohje by Willez (Ecu-reset ja kaasupolkimen opetus samaan aikaan):
Molemmat samaan aikaan
1.Akku irti 45min
2.Akku kiinni ja virrat päälle 2min
3.Avain pois lukosta 5sek
4.Kone käymään 15min (ÄLÄ KOSKE KAASUPOLKIMEEN)
5.Sammuta kone 10min ajaksi
6.Kone käyntiin ja koeajolle.

Edit:
Koeajolla kiihdytys mittari 85:sta mittari 125:een 5.4s. Tuntuukin ihan puhdikkaalta.
Päästöt kierroksilla on jo rajoissa, mutta liian isot vielä tyhjäkäynnillä. Imupuolella vuotaa se huohotusletku siinä taaemman kannen päällä. Jeesus-teippi ei vaan pidä kun veltostuu kuumana.
Viimeksi muokannut alamajy, 06 Marras 2015, 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Onko kukaan tietoinen mitä merkitystä tuolla 'avain pois 5 sek' on tuossa Ecu-resetissä?
Tein ohjeen mukaan, mutta tulipa vaan mieleeni, että tuossa vehkeessä ajonestolla varustettu avain on teipattuna johonkin rattiakselin kylkeen ja käytetään kylmää, pelkkää metallia olevaa avainta.

Vastaa Viestiin